هدایت شده از ملکه باش✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مهارت_زندگی
✅آموزش وپرورش ایده آل از نظر #دکتر_عبدالعالی
#ملکه_باش
🌸@malakeh_bash🌸
Eitaa.com/malakeh_bash
••┈┈┈••✾••✾••✾••┈┈┈••
#مدیریت_زمان
#مهارت_زندگی
چه کار کنیم تا وقتمون تلف نشه!
👆🏼افراد موفق از وقتشون نهایت استفاده رو میبرن و زمانشون رو هدر نمیدن.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
💢پرهیز از کلیشه برای رسیدن به خلاقیت
🌍مصاحبه با خانم معلمی که خلاقانه درس میدهد (۱)
✅همیشه تصور میکردم روش آموزشی معلمان تابع قوانین خاصی است و روشهای آموزشی خلاقانه در نظام آموزشی ما چندان جایگاهی ندارد.
یعنی معلمان اجازه ابتکار عمل در آموزش را ندارند .
تا اینکه مدتی پیش با یکی از معلمانی که روشهای خلاقانه و ابتکاری خاصی در تدریس داشت، آشنا شدم و تصمیم گرفتم یک روز در کلاسش حاضر شوم.
✍زنگ اجتماعی بود و درس عشایر؛ دانش آموزان کلاس سوم با شور و شوق خاصی وسایل لازم برای گردش علمی را در کولهپشتیهایشان جا به جا میکردند که ورود یکی از دانش آموزان با لباس محلی به کلاس همه نگاهها را به خود جلب کرد.
🌱مدت زیادی نگذشت که معلمشان نیز با لباس عشایر وارد کلاس شد.
🌱 بچهها چند لحظهای هاج و واج به لباس معلم چشم دوخته بودند.
🌏خانم «مقرب» نقشهای را که در آن دشت و کوه و رودخانهای ترسیم شده بود، روی تخته نصب کرد و بعد با لهجه مسیر حرکت را برای دانشآموزان توضیح داد.
🌱بچهها کولهپشتیهایشان را برداشتند و به داخل حیاط مدرسه آمدند. رودخانه و کوه و دشت در کف حیاط مدرسه با گچ نقاشی شده بود.
🌱دانش آموزان که از دیدن این صحنه تعجب کرده بودند، تازه فهمیدند که به یک سفر ذهنی آمدهاند.
🌱معلم شروع کرد به توضیح دادن مجدد مسیر سفر و گفت:
🌏 «مقصد نهایی ما رسیدن به آن دشت است که عشایر در آنجا چادر زده اند و برای رسیدن به آنجا همانطور که قبلاً در نقشه دیدهاید اول باید از این رودخانه عبور کنیم...».
🌍بعد از رد شدن از رودخانه فرضی، معلم گفت: «چادرهایی که در انتهای دشت کنار آن درخت برپا شده را میبینید؟»
🌍دانش آموزان شروع کردند به اضافه کردن جزئیاتی تخیلی برای آنها «اجازه خانم، یک نفر هم آنجا نان درست میکند، اجازه خانم...»
🐏به درخواست معلم و با هماهنگی مسئولان مدرسه، برای تداعی بیشتر دانش آموزان در این سفر ذهنی، گوسفندی را نیز در حیاط مدرسه آزاد گذاشته بودند که بچهها مدتی با آن بازی کردند.
🥣بعد معلم، دانش آموزان را به خوردن غذای عشایری دعوت کرد، وقتی بچهها همراه معلم کف حیاط مدرسه نشستند، او بقچهای را باز کرد.
🥣در کاسه سفالی داخل بقچه مقداری ماست ریخت و سپس از کیسهای مقداری نان بیرون آورد و گفت: «بچهها! بفرمایید ناهار» و شاگردان همراه معلم یک غذای عشایری را تجربه کردند.
با خودم فکر کردم خانم معلم میتوانست در مورد زندگی عشایر، کار آنها و تولیداتشان در کلاس توضیحاتی برای دانش آموزان بدهد، به همان شیوهای که به همه ما آموزش داده شده بود و البته بسیاری از آنها را فراموش کردهایم.
به نظر میرسید شیوه آموزشی به گونهای طراحی شده که دانش آموزان نیز در آموزش سهیم باشند،....ادامه دارد
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
🌍مصاحبه با خانم معلمی که خلاقانه درس میدهد (۲)
💢... در این فکر بودم که خانم «مقرب» وارد کلاس شد و با هم به گفت و گو نشستیم.
وقتی در حیاط مدرسه شما را با دانش آموزان میدیدم، احساس کردم باید خیلی به شغلتان علاقه مند باشید؟
همین طور است. من معلمی را دوست دارم، چون با افرادی سروکار دارم که وجودشان هنوز عاری از روزمرگی و مقید شدن به آداب و رسوم تصنعی و فرمایشی معمول جامعه است.
در ضمن تدریس سعی میکنم به آنها یاد بدهم که چگونه انسانهای پویا و خلاقی باشند.
مطمئناً این روش تدریس بیزحمت نیست، با این وجود چرا این روش را انتخاب کردهاید؟
اعتقادم بر این است که دانش آموزان هر چیز را که به صورت لمسی و فعالیتی باشد، بهتر درک میکنند. ضمن اینکه نمیخواهم به بچهها الگو بدهم، بنابراین سعی میکنم شرایط را به گونهای شبیهسازی کنم که خودشان به هدفی که مدنظر است، برسند.
در اجرای این گونه روشها از نظر هزینه و یا موارد دیگر مشکلی
ندارید؟
میتوان با کمی تفکر و تمرکز روشهای مختلف و کمهزینه را انتخاب کرد، به عنوان مثال برای این برنامه یک لباس و مقداری زیور آلات عشایر را از جمعه بازار تهیه کردم که تا چند سال هم قابل استفاده است.
به یکی از شاگردان هم که لباس محلی داشت از قبل گفته بودم که لباسش را در این روز بپوشد.
یک سطل ماست و یک بسته نان هم صبح در مسیر مدرسه خریدم که در مجموع هزینه چندانی نداشت.
در حقیقت انجام این برنامه بیشتر مبتنی بر موفقیت در تداعی ذهنی برای دانشآموزان بود که به همین خاطر هم سعی کردم با کمی تغییر لهجه در صحبتهایم، نشان دادن مسیر دشت روی نقشه، خوردن نان و ماست به همراه بچهها به عنوان یک وعده غذای عشایری و با کمک تجسم ذهنی خود دانش آموزان آنها را در فضای زندگی عشایر قرار دهم تا با چگونگی زندگی عشایر و مشکلاتشان آشنا شوند.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
💢مصاحبه بامعلم خلاق( ۳)
چه نیازی را حس کردید که تصمیم گرفتید به این شیوه تدریس کنید؟
هیچ وقت به دانش آموزانم به عنوان یک بچه نگاه نکردم. در واقع اینها وزیر، وکیل و مسئولان آینده این جامعه هستند و باید کاری کنیم که اگر روزی به جایی رسیدند، همه جامعه را در نظر بگیرند.
از طرفی معتقدم باید ذهن آنها باز بماند و کلیشه ای نشود.
تمام هنرمندان و نویسندگان و در مجموع انسانهای موفق و خلاق کسانی هستند که به اصطلاح ذهنشان باز است و کلیشهای نشدهاند و به علاوه توانستهاند ارتباطشان را با دوران کودکی حفظ کنند.
ولی ما گاهی با استفاده از روشهای نادرست تربیتی و آموزشی خلاقیت ذاتی بچهها را از بین میبریم؛ چیزی که دیگر به راحتی قابل اصلاح نیست.
در آموزش همه دروس میتوان از چنین روشهایی استفاده کرد، به عنوان مثال ریاضی یا درسهای دیگر را چگونه تدریس میکنید؟
از نظر من با کمی فکر و ابتکار عمل در همه دروس میتوان به این صورت کار کرد.
مثلاً امسال برای آموزش محیط به شاگردانم از قبل مقواهایی را به صورت مستطیل شکل و یک قرقره روبان تهیه کردم و مقواها را به دانش آموزان دادم و گفتم میخواهیم دورش را کادری با روبان بچسبانیم و وسط آن را نقاشی بکشیم.
به همه گفتم اندازه دور آن را به من بگویند تا به اندازه کافی به آنها روبان بدهم، به راحتی همه بدون اینکه حتی اسمی از محیط بیاورم و توضیحی در این باره بیاورم، فهمیدند که منظور از محیط چیست و باید چگونه محیط اشکالی که دارای اضلاع هندسی هستند را به دست بیاورند....
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
دوستان خود را به این کانال دعوت کنید
با لینک زیر
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
اگر فرض کنیم افکار ما مانند جسم ما می باشد، آنوقت کلمات ما مانند روح می باشد، به عبارتی با بیان افکارمان به آن روح و انرژی می بخشیم.
کلمات شبیه دانه هستند. وقتی کلمات را با صدای بلند بیان می کنیم، ریشه می گیرند و رشد می کنند.
اگر از کلمات مثبت استفاده کنیم، زندگی ما در مسیر مثبت رشد می کند.
کلمات مثل سکان کشتی است. با آنکه سکان کشتی کوچک است اما می تواند یک کشتی بزرگ را هدایت کند.
به همین شکل کلمات شما مسیر حرکت زندگی شما را مشخص می کند.
به دانش آموزان یاد بدهیم مثبت اندیش باشند.به توانمندیهاشون بیندیشند وبه آنها تذکر بدهیم
اگر مدام حرف های منفی بزنید، خود را در مسیر شکست قرار می دهید و اگر حرف های مثبت بزنید خود را در مسیر #موفقیت و پیروزی قرار می دهید.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ *آیا معیارهای موفقیت در حین تدریس هم کاربرد دارند؟*
🧐 *چگونه در این کلیپ یک فعالیت ترمیمی توانست دانشآموز را در مسیر معیارهای موفقیت پیش ببرد؟*✨
از الفبای سنجش آموزش
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم | حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در اجلاس مدیران آموزش و پرورش کشور:
آیت الله گلپایگانی به من گفتند؛
اگر #معلم قوی بشوی مثل هشام ، امام زمان(عج) راضیتر است تا مثل من فقیه شوی...
برای اینکه از تدریس مقتدرانه و موفق خود لذت ببرید ، با ما همراه باشید.
ما را به دوستانتان معرفی کنید.👇
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
اینجا محلی است برای تبادل
_تجربیات تدریس
_روشهای تدریس خلاق
_ترفندهای کلاسداری
_تدریس دانش آموز محور
_دلنوشته های معلمی
برای اینکه از تدریس مقتدرانه و موفق خود لذت ببرید ، با ما همراه باشید.
ما را به دوستانتان معرفی کنید.👇
Eitaa.com/tadris_khallagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هنر_معلمی
🌱🌱مهارت هایی که هرمعلمی درکلاس برای جذب دانش آموزان به کار میبرد.
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#بازی_رایانه_ای
🔴از این جذاب تر برای یک نوجوان وجوان سراغ دارید؟؟؟
دقیقا همان رفتارهایی که در بازی های گیم نت انجام داده بود واقعیشو تو شهر انجام داد..
-شیشه ماشین خورد کرد
-آدم ها رو با سنگ میزد
-درخت ها رو آتش میزد
-با مشت و لگد به رهگذر حمله میکرد
-اتوبوس حامل مردم را سنگ میزد
و از این اتفاقات بسیار لذت برد.
وقتی تفریح بچههامون بشود بازی های آمریکائی
فضای مجازی مون بشود اینستای صهیونیستی
کلاس بچه هامون بشود زبان انگلیسی ووووو....
وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.
مراقب #نسل_جدید باشیم...
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
⭕️ #چگونه_بپرسیم؟
چند سال پیش یک مطلب از هوسرل بنیانگذار پدیدارشناسی دیدم که گفته بود "بسیاری از مشکلات بشر از نوع سوال پرسیدن او شروع میشود
🔹متاسفانه اغلب ما هرگز یاد نگرفتیم که درست سوال بپرسیم و تقریبا تمام سوالات خودمون را با "چرا" شروع میکنیم. چند روز پیش معلم برادرزادهم یه سوال ازشون پرسیده بود و گفته بود دربارهش تحقیق کنید:
"چرا محیط پارکهای ما پر از آشغال است؟"
برادرزادهم کلی جواب در مورد بیفرهنگی
مردم نوشته بود و از من خواست که جوابها را ببینم درسته یا نه؟ مسلما اون معلم قصدش فرهنگسازی بوده ولی آیا اگر سوال را اینجوری میپرسید بهتر نبود "چگونه محیط پارکهای ما میتواند همیشه تمیز باشد؟"
تا طرز درست فکر کردن را از همان کودکی به بچهها یاد دهیم.
خوشبختانه اون معلم از پیشنهاد من استقبال کرد و خیلی هم خوشحال شده بود. مسلما پاسخ سوال "چرا نمیتوانیم.....؟" با سوال "چگونه میتوانیم...؟" خیلی متفاوت است.
پاسخ اولی در بهترین حالت دلایل ناتوانی و دومی راههای توانستن است. پاسخ اولی باعث نا امیدی و یاس و دومی پر از انرژی مثبت.
پدیدارشناسی
ادموند هوسرل
🔆 شاید بهتر باشد بگوییم که سؤالات "چرا" و "چگونه" چندان مناسب کار فلسفه برای کودکان نیستند
سؤال های ما باید حتما بار ارزشی داشته باشند
"آیا باید"
"آیا می شود"
"چطور است که "
"آیا درست است که"
"یعنی چه؟"
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
✍راهکار جالب یک نوجوان شهید برای رفتن به مدرسه
🌹به گوش دانشآموزان برسانید
#متن_خاطره
نمیدونستم هر وقت میخواد بره مدرسه ، وضو میگیره . چند بار دیدم که تویِ حیاط مشغولِ وضو گرفتنه... بهش گفتم: مگه الان وقتِ نمازه که داری وضو میگیری؟ گفت: مادر جون! مدرسه عبادتگاهه ، بهتره انسان هر وقت می خواد بره به مدرسه وضو داشته باشه...
🌷خاطره ای از زندگی نوجوان شهید رضا عامری
📚منبع: کتاب دوران طلائی ، صفحه 54
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh
#خاطرات_تدریس
#درس_زندگی
🔹 دوستی تعریف می کرد، که :👇
امسال یکی از دانش آموزان حدود ۱۵ سال قبلم را دیدم .
وقتی دانش آموز من بود اصلا مذهبی نبود و سر کلاس سعی می کرد من رو بپیچونه
خیلی هم تیزهوش بود،
خب من در کلاس رویه مشخصی برای مباحث غیر درسی داشتم و آن سال هم همینطور بود.
از اخلاق فردی تا تربیت نفس حجاب نماز و اسلام و ایران و همه چیز سر کلاس صحبت می کردم.
دانش آموزم می گفت ، من زیاد با حرفهایی که می زدید موافق نبودم ، اما از چالشهایی که شما سر کلاس داشتید و همه مجبور به اظهار نظر می شدند ، خوشم می آمد، سالها گذشت و در گذر زندگی من کم کم به یاد حرفهای شما می افتادم و با حرفهای شما خودم رو تربیت می کردم، الان به گذشته نگاه می کنم ، می بینم شاگردی شما از بزرگترین موهبتهای خدا به من بوده ،
🍃🌺 بله در دانش آموزان اصلا منتظر تغییرات سریع نباشیم ،اگر برای خدا کار می کنید، بدونید که گاهی حرفهای امروز شما بیست سال بعد دانش آموزتان را بیمه می کند .🌺🍃
#مارال_پورمتین
✍ #تدریس_خلاق
🕯 @tadris_khallagh 🕯
Eitaa.com/tadris_khallagh