eitaa logo
تدریس مباحث مهدویت
2.1هزار دنبال‌کننده
6 عکس
1 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
با محوریت کتاب شریف 🔻حجة الاسلام شیخ محمد توحیدی 🗓👈شروع تدریس از ۱۴۴۶ کانال تدریس 👇 https://eitaa.com/joinchat/2215051877C37917647f8
▪️آجرک الله یا مولانا یا صاحب الزمان فی مصیبة جدک المظلوم و عجل الله فرجک الشریف و جعلنا من الطالبین بثاره معک
جلسه اول مهدویت.mp3
49.52M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۴/۲۸ ضرورت مباحث مهدویت (شناخت پیوند کربلا و عاشورا با مهدویت و ظهور و بحث انتقام حضرت از قتله کربلا و دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
🔴عناوین بحث ضرورت مباحث مهدویت: 🔻شناخت پیوند کربلا و عاشورا با مهدویت و ظهور و بحث انتقام حضرت از قتله کربلا و دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم 🔻معرفت به امام زمان سلام الله علیه: روایت من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة دعای اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی توحید با معرفت به امام زمان (معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته) تمسک به یکی از دو ثقل (حدیث ثقلین) و سایر احادیث 🔻رسیدن به کمالات و تقرب به حضرت 🔻شناخت وظایف نسبت به حضرت 🔻شناخت ظلم هایی که بر حضرت شده و حقوق تضییع شده و گرفتاری های حضرت 🔻شناخت علائم ظهور و خطرات و شرایط خاص آخرالزمان و ایجاد آمادگی 🔻شناخت مسائل مربوط به رجعت و ظهور و بعد از ظهور که پیش روی ماست و ایجاد آمادگی 🔻ارائه خدمات بزرگ به دستگاه امام زمان سلام الله علیه: تبلیغ معارف مهدویت و آشنا کردن مردم با امام زمان سلام الله علیه شناخت اسباب ظهور و تلاش برای مهیا شدن آن ها شناخت موانع ظهور و تلاش برای برطرف کردن آن ها و سایر خدمات 🔻ایجاد انگیزه و نگاه امیدبخش به آینده
جلسه دوم مهدویت.mp3
44.98M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۵/۳ ضرورت مباحث مهدویت (معرفت به امام زمان سلام الله علیه، رسیدن به کمالات و تقرب به حضرت) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
جلسه سوم مهدویت.mp3
43.16M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۵/۹ ضرورت مباحث مهدویت (شناخت وظایف نسبت به امام زمان سلام الله علیه) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
جلسه چهارم مکیال المکارم.mp3
45.99M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۵/۱۶ ضرورت مباحث مهدویت (شناخت ظلم هایی که بر حضرت شده و حقوق تضییع شده و گرفتاری های حضرت شناخت علائم ظهور و خطرات و شرایط خاص آخرالزمان و ایجاد آمادگی شناخت مسائل مربوط به رجعت، ظهور و بعد از ظهور که پیش روی ماست و ایجاد آمادگی ارائه خدمات بزرگ به دستگاه امام زمان سلام الله علیه ایجاد انگیزه و نگاه امیدبخش به آینده) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
جلسه پنجم مکیال المکارم.mp3
63.53M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۵/۲۵ معرفی اجمالی کتب مهدویت معرفی مولف کتاب شریف مکیال المکارم (مرحوم آیت الله سید محمد تقی اصفهانی رضوان الله تعالی علیه): زندگینامه، اساتید و تالیفات علت تالیف کتاب مکیال المکارم علت نام گذای کتاب به مِکیالُ المَکارِم فی فَوائِدِ الدُّعاءِ لِلقائِم "سلام الله علیه" معرفی محتوای کتاب مکیال المکارم بیان برخی از 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
جلسه ششم مکیال المکارم.mp3
46.37M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ١۴٠٣/۶/۲ دلیل عقلی بر وجوب شناخت امام زمان سلام الله علیه اشکال بر دلیل عقلی پاسخ به اشکال 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔴چکیده مباحث جلسه ششم شناختن امام زمان صلوات الله علیه واجب است، ایمان بدون شناخت امام زمان تحقق نمی پذیرد، هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دال بر این مطلب وجود دارد. 🔴 علت ضرورت وجود امام و وجوب شناخت او توسط مردم همان علت ضرورت وجود پیامبر و وجوب شناخت او توسط مردم است [ابتدا باید وجود خدای متعال ثابت شود تا به ضرورت ارسال [وجود] پیامبر بپردازیم و بعد به ضرورت شناخت ایشان علت های ضرورت شناخت پیامبر با ادله عقلی: ضرورت وجود پیامبر با قاعده لطف و حکمت اثبات می شود، اینکه لطف خدایی که انسان ها را خلق کرده اقتضا می کند که باید پیامبر معصومی از طرف خدا باشد تا مردمی که دارای عقل محدود و علم اندک و دارای هواهای نفسانی هستند را هدایت کند و آن ها را به کمالی برساند که هدف خلقت خدای حکیم است و او احکام و معارف الهی را برای آن ها بیان کرده و اجتماع و دنیا را اصلاح کند و اختلافات مردم را از بین ببرد و خداوند متعال بندگان را بدون پیامبر به حال خودشان رها نمی کند. با توجه به اثبات ضرورت وجود پیامبر با ادله مذکوره به وجوب معرفت به پیامبر و طبیعتا به ضرورت وجود و وجوب شناخت امام پی خواهیم برد] : علت بعثت پیامبر با این مسئله فرق می کند زیرا مردم در امور و شئون مختلف زندگی به پیامبر نیازمند هستند تا قانون را تشریع کند و طبق آن عمل کنند و با بعثت پیامبر و تبیین او و رجوع مردم و عمل به اوامر پیامبر نیازشان برطرف میشود و وجود علما و کتب برای بیان و آموزش کافی است : 1⃣اولا: پیامبر صلی الله علیه و آله قواعد را به طور کلی بیان فرموده و دستورات دین را به مقدار مورد نیاز عموم در آن زمان تشریح کرده، بنابراین احتیاج مردم با آن مقدار از بیان برطرف نشده بلکه پاره ای از مسائل حتی بر علمای بزرگ پوشیده می ماند چه برسد به دیگران پس افراد بشر از وجود امام معصوم ناگزیر هستند البته پیامبر تمام احکام و علوم را به وصی خود سپرده همچنین تردیدی نیست که بیانگر احکام دین اگر معصوم نباشد مردم به گفته های او اطمینان نمی کنند و هدف از برگزیدن او تحقق پیدا نمی کند 2⃣ثانیا: انسان ها همواره به خاطر وضع طبیعی و هوای نفس در نزاع هستند که این مسئله وجدانی است و با چشم می بینیم لذا مقتضای لطف خداوند این است که برای رفع نزاع، شخصی را تعیین کند که حقایق را بداند تا در هر زمانی محل رجوع برای حل اختلاف و احقاق حقوق باشد که این شخص برگزیده همان امام است که مردم وظیفه دارند از او پیروی کنند و در اختلافات به او مراجعه کنند : ائمه سلام الله علیهم اجمعین در زمان حضور طبق ظواهر حکم می کردند همان کاری که علما در زمان غیبت می کنند پس چگونه ادعا می شود که مقتضای لطف الهی تعیین و نصب امام است تا بر مبنای حق و واقعیت ها حکم کند؟ : این مسئله به خاطر مانعی بود که از طرف مردم وجود داشت چنانکه مانع ظهور امام نیز از طرف مردم است پس در این صورت هیچ گونه اعتراضی بر آن ها وارد نیست و به هیچ وجه نباید خیال کرد که این امر با لطف الهی متناقض است، دلیل بر این مدعا روایاتی است که از خود حضرات وارد شده و تصریح می کند که چنانچه ریاست و خلافت به طور کامل به آن ها واگذار می شد و در تصرفات دستشان باز بود به حکم آل داوود حکم می کردند و احکام واقعی را برای مردم آشکار می ساختند. از جمله روایت ابوعبیده در کافی و سایر روایات در بخش چهارم کتاب، ذیل حرف ح مطالبی بیان خواهد شد 3⃣ثالثا: اگر فرض کنیم تمام علما به تمام احکام عمل کنند باز هم وجود ایشان ما را از وجود امام بی نیاز نمی کند زیرا علما از سهو و اشتباه معصوم نیستند پس در هر زمان به شخص معصوم احتیاج است تا مرجع و پناه مردم باشد و این شخص جز امام نخواهد بود : نبودن امام با بودنش در حالی که غایب باشد چه فرقی می کند؟ : : مانع ظهور امام خود مردم هستند و این مطلب منافاتی با لطف خداوند ندارد بلکه بر مردم واجب است تا موانع ظهور را برطرف کنند تا از نور مقدسش بهره مند شوند : غیبت حضرت در همه زمان ها و برای همه مومنین نیست بلکه بسیاری از بزرگان مومنین خدمت حضرت مشرف شده اند و نقلش متواتر است : منافع وجود حضرت منحصر در بیان علوم نیست بلکه همه آن چه از مبدا و سرچشمه فیض الهی به مخلوقات می رسد از برکات وجود او می باشد که در بخش سوم کتاب این موضوع بیان می شود.
جلسه هفتم مکیال المکارم.mp3
44.42M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۶/۹ دلیل نقلی وجوب شناخت امام زمان سلام الله علیه (قسمت اول) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔴چکیده مباحث جلسه هفتم شناختن امام زمان صلوات الله علیه واجب است، ایمان بدون شناخت امام زمان تحقق نمی پذیرد، هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دال بر این مطلب وجود دارد. 🔴 روایات بسیاری که در حدّ تواتر است در این باره وارد شده که ما به خاطر رعایت اختصار به ذکر قسمتی از آنها که ثقةالاسلام محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی آورده است، اکتفا می‌کنیم: 1⃣📌 قبولی اعمال با شناخت امام📌 خبر صحیح از معاویة بن عمّار روایت است که: حضرت صادق سلام الله علیه درباره آیه مبارکه «وَ للَّهِ الأَسمآء الحُسْنی فَاْدعُوهُ بها»؛ و برای خداوند نیکوترین نامها است، پس او را با آنها بخوانید. فرمود: به خدا قسم ما آن اسمآء حسنی (نیکوترین نامها) هستیم که خداوند هیچ عملی را از بندگان نمی پذیرد، مگر با شناخت و معرفت ما. [عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لِلّٰهِ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ فَادْعُوهُ بِهٰا» قَالَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلْأَسْمَاءُ اَلْحُسْنَى اَلَّتِي لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْعِبَادِ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَتِنَا 📚الکافي ج ۱، ص ۱۴۳] مرحوم موسوی اصفهانی: شاید تعبیر از ائمه به «اسماء» به خاطر این باشد که آنان دلیل و راهنمای مردم به سوی خداوند هستند و نشانه‌های قدرت و جبروت الهی می‌باشند، همانطور که اسم نشانه ای است برای صاحب آن که بر او دلالت می‌کند؛ خدا داناست. 2⃣📌اتمام حجت خدا با شناخت امام📌 خبر صحیح از عبدصالح حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه آمده است که فرمود: حجّت خداوند بر خلقش تمام نمی گردد مگر به وسیله امامی که شناخته شود. [عَنِ اَلْعَبْدِ اَلصَّالِحِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَلْحُجَّةَ لاَ تَقُومُ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ إِلاَّ بِإِمَامٍ حَتَّى يُعْرَفَ. 📚الکافي ج ۱، ص ۱۷۷] مرحوم موسوی اصفهانی: اشاره حضرت به وجوب برپا کردن دلیل و حجّت بر خداوند متعال است، و شناخت خداوند ممکن نیست مگر به وجود امام سلام الله علیه، پس شناخت امام بر مردم واجب است و تعیین او بر خداوند لازم.
جلسه هشتم مکیال المکارم.mp3
34.79M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۶/۱۸ دلیل نقلی وجوب شناخت امام زمان سلام الله علیه (قسمت دوم) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔴چکیده مباحث جلسه هشتم شناختن امام زمان صلوات الله علیه واجب است، ایمان بدون شناخت امام زمان تحقق نمی پذیرد، هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دال بر این مطلب وجود دارد. 🔴 روایات بسیاری که در حدّ تواتر است در این باره وارد شده که ما به خاطر رعایت اختصار به ذکر قسمتی از آنها که ثقةالاسلام محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی آورده است، اکتفا می‌کنیم: 3⃣📌قبولی اعمال با شناخت امام📌 از امّت حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم، هر که مقام ولایت امامش را درک کند، مزه شیرین ایمان را خواهد چشید، و برتری زیباییهای اسلام را خواهد دانست؛ زیرا خداوند تبارک و تعالی امام را نشانه ای برای رهیابی خلق خود قرار داده و او را بر اهل طبیعت و جهان خویش حجّت ساخته، تاج وقار بر سر او نهاده است، چنانکه نور جبروت، او را فرا گرفته، با ارتباطی غیبی تا آسمان پیوسته، و فیوضات الهی از او قطع نگشته است، و آنچه پیش اوست جز به وسائل کامله او درک نشود، خداوند جز به معرفت امام اعمال بندگان را نمی پذیرد. [... فَمَنْ عَرَفَ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاجِبَ حَقِّ إِمَامِهِ وَجَدَ طَعْمَ حَلاَوَةِ إِيمَانِهِ وَ عَلِمَ فَضْلَ طُلاَوَةِ إِسْلاَمِهِ لِأَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى نَصَبَ اَلْإِمَامَ عَلَماً لِخَلْقِهِ وَ جَعَلَهُ حُجَّةً عَلَى أَهْلِ مَوَادِّهِ وَ عَالَمِهِ وَ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ تَاجَ اَلْوَقَارِ وَ غَشَّاهُ مِنْ نُورِ اَلْجَبَّارِ يُمَدُّ بِسَبَبٍ إِلَى اَلسَّمَاءِ لاَ يَنْقَطِعُ عَنْهُ مَوَادُّهُ وَ لاَ يُنَالُ مَا عِنْدَ اَللَّهِ إِلاَّ بِجِهَةِ أَسْبَابِهِ وَ لاَ يَقْبَلُ اَللَّهُ أَعْمَالَ اَلْعِبَادِ إِلاَّ بِمَعْرِفَتِهِ 📚الکافي ج ۱، ص ۲۰۳] 4⃣📌شناخت امام، شرط ایمان📌 بنده خدا مؤمن نخواهد بود مگر اینکه خدا و رسول و همه امامان را بشناسد و نیز امام زمانش را بشناسد و در تمام امور خود به او مراجعه کند و تسلیم امر وی باشد. سپس فرمود: چگونه می‌شود که آخرین امام را بشناسد در صورتی که اوّلین امام را نشناخته باشد؟ [لاَ يَكُونُ اَلْعَبْدُ مُؤْمِناً حَتَّى يَعْرِفَ اَللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ اَلْأَئِمَّةَ كُلَّهُمْ وَ إِمَامَ زَمَانِهِ وَ يَرُدَّ إِلَيْهِ وَ يُسَلِّمَ لَهُ ثُمَّ قَالَ كَيْفَ يَعْرِفُ اَلْآخِرَ وَ هُوَ يَجْهَلُ اَلْأَوَّلَ 📚الکافي ج ۱، ص ۱۸۰] 5⃣📌وجوب شناخت امام بعد از ایمان به خدا و رسول📌 زراره نقل می کند که خدمت امام باقر سلام الله علیه عرض کردم: مرا از شناخت امام از شما خاندان آگاه ساز، آیا شناخت او بر همه مردم واجب است؟ فرمود: خداوند عزّ و جل حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم را بر همه مردم جهان به عنوان رسول و حجّت الهی بر همه خلایق در زمین برانگیخت پس هر آنکه به خداوند و حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم رسول خدا ایمان آورد و از او پیروی نمود و رسالتش را تصدیق کرد، واجب است بر او که امام از ما را بشناسد، و هر آنکه ایمان به خدا و رسول او نیاورده، و از وی تبعیّت نکرده، و او را تصدیق ننموده، و حقّ خدا و رسول او را نشناخته، چگونه بر او واجب باشد شناخت امام در حالی که هنوز ایمان به خدا و رسول او نیاورده و حقّ آنها را نشناخته است؟ عرض كردم: پس چه ميفرمائيد درباره كسى كه به خدا و رسولش ايمان آورده و پيغمبر را نسبت به آنچه خدا بر او نازل كرده باور دارد، بر چنين اشخاص حق معرفت شما لازم است‌؟ فرمود: آرى مگر اينان (عامه) به فلان و فلان (اولی و دومی) معرفت ندارند؟ عرض كردم: چرا؟ امام فرمود: مگر عقيده دارى كه خدا معرفت فلان و فلان را در دل ايشان انداخته است‌؟ به خدا آن را كسى جز شيطان در دل ايشان نينداخته است، نه به خدا، حق ما را كسى جز خدا به مؤمنين الهام نكند. [... فَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ بِمُحَمَّدٍ رَسُولِ اَللَّهِ وَ اِتَّبَعَهُ وَ صَدَّقَهُ فَإِنَّ مَعْرِفَةَ اَلْإِمَامِ مِنَّا وَاجِبَةٌ عَلَيْهِ وَ مَنْ لَمْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ لَمْ يَتَّبِعْهُ وَ لَمْ يُصَدِّقْهُ وَ يَعْرِفْ حَقَّهُمَا فَكَيْفَ يَجِبُ عَلَيْهِ مَعْرِفَةُ اَلْإِمَامِ وَ هُوَ لاَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ يَعْرِفُ حَقَّهُمَا... 📚الکافی، ج ۱ ص ۱۸۰]
جلسه نهم مکیال المکارم.mp3
51.03M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۶/۲۵ دلیل نقلی وجوب شناخت امام زمان سلام الله علیه (قسمت سوم) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔴چکیده مباحث جلسه نهم شناختن امام زمان صلوات الله علیه واجب است، ایمان بدون شناخت امام زمان تحقق نمی پذیرد، هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دال بر این مطلب وجود دارد. 🔴 روایات بسیاری که در حدّ تواتر است در این باره وارد شده که ما به خاطر رعایت اختصار به ذکر قسمتی از آنها که ثقةالاسلام محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی آورده است، اکتفا می‌کنیم: 6⃣📌ضلالت، تحیر، سرگردانی، کفر و نفاق با عدم معرفت به امام📌 محمد بن مسلم نقل می کند که از امام باقر سلام الله علیه شنیدم که می‌فرمود: هر که خدا را عبادت کند، در حالی که خود را در آن به زحمت اندازد ولی امام منصوب از طرف خدا برای او نباشد، تلاش او پذیرفته نیست و گمراه و سرگردان است و خداوند کردار او را بدمی شمارد، او به مانند گوسفندی است که از چوپان و گله خود گم شده و...؛ به خدا قسم ای محمد؛ حال کسی که در این امت به دامان امامی که طاهر [یا ظاهر] منصوب از طرف خداوند بوده باشد دست نزند گم شده و سرگردان است و اگر بر این حال بمیرد در کفر یا نفاق مرده است، ای محمد، بدان که رهبران ستم و پیروانشان، از دین خدا برکنارند، راستی که گمراهند و گمراه کننده و همه کارهایشان مانند خاکستری است در برابر گردباد روز طوفانی، به هیچ وجه بر آنچه کسب کرده اند دسترسی ندارند، این است همان گمراهی دور. [عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: كُلُّ مَنْ دَانَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِعِبَادَةٍ يُجْهِدُ فِيهَا نَفْسَهُ وَ لاَ إِمَامَ لَهُ مِنَ اَللَّهِ فَسَعْيُهُ غَيْرُ مَقْبُولٍ وَ هُوَ ضَالٌّ مُتَحَيِّرٌ وَ اَللَّهُ شَانِئٌ لِأَعْمَالِهِ وَ مَثَلُهُ كَمَثَلِ شَاةٍ ضَلَّتْ عَنْ رَاعِيهَا وَ قَطِيعِهَا... وَ اَللَّهِ يَا مُحَمَّدُ مَنْ أَصْبَحَ مِنْ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ لاَ إِمَامَ لَهُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ظَاهِرٌ عَادِلٌ أَصْبَحَ ضَالاًّ تَائِهاً وَ إِنْ مَاتَ عَلَى هَذِهِ اَلْحَالَةِ مَاتَ مِيتَةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ اِعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنَّ أَئِمَّةَ اَلْجَوْرِ وَ أَتْبَاعَهُمْ لَمَعْزُولُونَ عَنْ دِينِ اَللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَ أَضَلُّوا... 📚الکافي ج ۱، ص ۱۸۳] 7⃣ 📌ملازمت شناخت امام با شناخت و عبودیت خدا📌 امام باقر سلام الله علیه فرمود: تنها کسی خدای را می‌شناسد و عبادت می‌کند، که خداوند را و امام خود را که از خاندان ما است بشناسد، و هر آنکه خدای عزّ و جل را شناخته و امام از خاندان ما را نشناخته باشد، غیر خدا را شناخته و عبادت کرده است، به خدا سوگند گمراهی همین است. [إِنَّمَا يَعْرِفُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَعْبُدُهُ مَنْ عَرَفَ اَللَّهَ وَ عَرَفَ إِمَامَهُ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَ مَنْ لاَ يَعْرِفِ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ يَعْرِفِ اَلْإِمَامَ مِنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَإِنَّمَا يَعْرِفُ وَ يَعْبُدُ غَيْرَ اَللَّهِ هَكَذَا وَ اَللَّهِ ضَلاَلاً 📚الکافي ج ۱، ص ۱۸۱] 8⃣📌طاعت امام بعد از معرفت به اوست و طاعت امام ملازمت طاعت خداست📌 امام باقر سلام الله علیه فرمود: قلّه و بلندی امر و کلید آن و راه اشیا و رضایت پروردگار اطاعت از امام است بعد از معرفت و شناخت او که خداوند عزّ و جل می‌فرماید: هر آنکه از فرستاده حقّ پیروی می‌کند به راستی که خدای را اطاعت کرده است، و هر که سر باز زند پس تو مسؤل او نیستی. و اگر شخصی شبها به عبادت برخیزد و روزهایش را روزه بدارد و تمام مالش را صدقه دهد و همه سالهای عمرش حج خانه کعبه را انجام دهد امّا ولایت ولیّ خدا را شناسد تا از او پیروی کند و تمام اعمالش با راهنمایی او انجام پذیرد، حقّ ثواب نزد خداوند برای او نیست و او از اهل ایمان نمی باشد [ذِرْوَةُ اَلْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ اَلْأَشْيَاءِ وَ رِضَا اَلرَّحْمَنِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلطَّاعَةُ لِلْإِمَامِ بَعْدَ مَعْرِفَتِهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَقُولُ «مَنْ يُطِعِ اَلرَّسُولَ فَقَدْ أَطٰاعَ اَللّٰهَ وَ مَنْ تَوَلّٰى فَمٰا أَرْسَلْنٰاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً» 📚الکافي ج ۱، ص ۱۸۵] 9⃣📌مرگ جاهلی با عدم معرفت به امام📌 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس در حالی که امامش را نمی شناسد بمیرد به مرگ جاهلی مرده است. [مَنْ مَاتَ وَ لاَ يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً 📚الکافي ج ۲، ص ۱۹]
جلسه دهم مکیال المکارم.mp3
39.02M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۷/۱ دلیل نقلی وجوب شناخت امام زمان سلام الله علیه (قسمت چهارم) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔴چکیده مباحث جلسه دهم شناختن امام زمان صلوات الله علیه واجب است، ایمان بدون شناخت امام زمان تحقق نمی پذیرد، هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دال بر این مطلب وجود دارد. 🔴 روایات بسیاری که در حدّ تواتر است در این باره وارد شده که ما به خاطر رعایت اختصار به ذکر قسمتی از آنها که ثقةالاسلام محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی آورده است، اکتفا می‌کنیم: 0⃣1⃣📌مرگ بدون شناخت امام، مرگ با کفر و نفاق و ضلالت📌 حارث بن مغیره نقل می کند که خدمت امام صادق سلام الله علیه عرض کردم: آیا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است: «مَنْ ماتَ وَ لا یَعْرِفُ إمامَهُ ماتَ میتَةً جاهِلیَّةً»؟ حضرت فرمود: بله. عرض کردم: این کدام جاهلیت است آیا جاهلیت مطلق یا جاهیلت کسی که امامش را نشناخته؟ حضرت فرمود: جاهلیت کفر و نفاق و ضلالت. [عَنِ اَلْحَارِثِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ مَاتَ لاَ يَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً قَالَ نَعَمْ قُلْتُ جَاهِلِيَّةً جَهْلاَءَ أَوْ جَاهِلِيَّةً لاَ يَعْرِفُ إِمَامَهُ قَالَ جَاهِلِيَّةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلاَلٍ 📚الکافي ج ۱، ص ۳۷۷] 1⃣1⃣📌کافر شدن با عدم شناخت امام زمان📌 امام کاظم سلام الله علیه فرمود: هر که در چهار چیز شک کند به همه اموری که خداوند تبارک و تعالی نازل فرموده کافر است یکی از آنها معرفت امام در هر زمان به شخص و صفتش می‌باشد. [مَنْ شَكَّ فِي أَرْبَعَةٍ فَقَدْ كَفَرَ بِجَمِيعِ مَا أَنْزَلَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَدُهَا مَعْرِفَةُ اَلْإِمَامِ فِي كُلِّ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ بِشَخْصِهِ وَ نَعْتِهِ 📚کمال الدين ج ۲، ص ۴۱۳] 2⃣1⃣📌مرگ جاهلی با انکار حضرت مهدی سلام الله علیه📌 رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: هر کس قائم از فرزندان مرا در زمان غیبتش منکر شود به مرگ جاهیلت مرده است. [مَنْ أَنْكَرَ اَلْقَائِمَ مِنْ وُلْدِي فِي زَمَانِ غَيْبَتِهِ فَمَاتَ فَقَدْ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً 📚کمال الدين ج ۲، ص ۴۱۲] 3⃣1⃣📌انکار رسول خدا با انکار حضرت مهدی صلوات الله علیهما📌 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس منکر قائم از فرزندانم شود مرا منکر شده است. [مَنْ أَنْكَرَ اَلْقَائِمَ مِنْ وُلْدِي فَقَدْ أَنْكَرَنِي 📚کمال الدین ج ۲، ص ۴۱۲] 4⃣1⃣📌مرگ جاهلی با عدم شناخت امام زمان📌 هر کس شبی را به صبح آورد در حالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی می‌میرد. [مَنْ بَاتَ لَيْلَةً لاَ يَعْرِفُ فِيهَا إِمَامَهُ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً 📚الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۱۲۷] 🔻بیان معنای شناخت امام 🔻حدیث صحیح از منظر قدما 🔻
هدایت شده از نفحات (استاد قاسمی)
🔴حجت الاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ سعید قاسمی "حفظه الله تعالی": فقیه احمدآبادی کتابی دارند مکیال المکارم، دو جلد کتاب بسیار فوق العاده است، اگر می توانید مطالعه کنیدخیلی عالی است، وظایف شیعیان در عصر غیبت نسبت به امام زمان سلام الله علیه، دو جلد کتاب است، این دو جلد کتاب هم همه اش وظایف شیعه در عصر غیبت نسبت به خود امام زمان است، از دعا کردن برای حضرت، صدقه دادن برای حضرت، بردن نام حضرت، خواندن بعضی از دعاهایی که از حضرت رسیده و امثال اینها، فراوان فراوان، اینجا ایشان زحمت کشیدند. قبر ایشان هم در تخته فولاد اصفهان هست، بسیار مرد بزرگوار و عالم جلیل القدری بودند، رحمت الهی بر او باد، کتابی هم که ایشان تالیف کردند بسیار کتاب ارزشمندی هست. این مکیال المکارم را اگر کسی بتواند بخواند عالی است. بداند که انسان در عصر غیبت چه تکلیفی نسبت به امام زمانش دارد. ╭────────┈•✾••┈┈ @ostad_ghasemi_nafahat ╰────┈•✾••┈┈
جلسه یازدهم مکیال المکارم.mp3
44.09M
مباحث مهدویت با محوریت کتاب شریف ۱۴۰۳/۷/۹ دلیل نقلی وجوب شناخت امام زمان سلام الله علیه (قسمت پنجم | قسمت آخر) 🔻حجة الاسلام تدریس مباحث مهدویت @tadrise_mahdaviat
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔴چکیده مباحث جلسه یازدهم شناختن امام زمان صلوات الله علیه واجب است، ایمان بدون شناخت امام زمان تحقق نمی پذیرد، هم دلیل عقلی و هم دلیل نقلی دال بر این مطلب وجود دارد. 🔴 روایات بسیاری که در حدّ تواتر است در این باره وارد شده که ما به خاطر رعایت اختصار به ذکر قسمتی از آنها که ثقةالاسلام محمد بن یعقوب کلینی در کتاب کافی آورده است، اکتفا می‌کنیم: 5⃣1⃣📌نجات از هلاکت و ضلالت با معرفت به امام📌 خدای عزوجل از آن زمان كه حضرت آدم علیه السلام از دنیا رفت، هرگز زمین را بدون امام، رها نساخته، تا مردم به واسطه او به سوی خدای عزوجل هدایت گردند. و امام سلام الله علیه، حجت بر بندگان است، كسی كه از او دست بردارد، هلاک [گمراه] گشته، و آنكس كه ملازم او باشد، رهایی یافته است؛ این حقی است بر خدای عزوجل. [مَا تَرَكَ اَللَّهُ اَلْأَرْضَ بِغَيْرِ إِمَامٍ قَطُّ مُنْذُ قَبَضَ آدَمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يُهْتَدَى بِهِ إِلَى اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ هُوَ اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْعِبَادِ مَنْ تَرَكَهُ هَلَكَ [ضَلَّ] وَ مَنْ لَزِمَهُ نَجَا حَقّاً عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى 📚کمال الدين و تمام النعمة ج ۱، ص ۲۲۰، اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۳۷۲] 6⃣1⃣📌لزوم معرفت برای انکار نکردن امام زمان سلام الله علیه📌 اگر قائم سلام الله علیه قیام کند حتماً مردم او را انکار می کنند، زیرا او به صورت جوانی برومند به سوي آنان باز میگردد، و کسی بر عقیده خود نسبت به او پایدار نمی ماند مگر آن کس که خداوند در عالم ذرّ نخستین از او پیمان گرفته باشد. [لَوْ قَدْ قَامَ الْقَائِمُ لَأَنْكَرَهُ النَّاسُ لِأَنَّهُ يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ شَابّاً مُوفِقاً لَا يَثْبُتُ عَلَيْهِ إِلَّا مَنْ قَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَهُ فِي الذَّرِّ الْأَوَّلِ 📚الغيبة (للنعماني)، ص ۱۸۸] 7⃣1⃣📌انتفاع از معرفت و قبول عمل با معرفت به امام📌 ... هر کس ما را بشناسد، معرفتش به او سود می‌رساند و علمش از او قبول می‌شود. و هر کس ما را نشناسد، خداوند با شناختن آنچه دانسته، به او سودی نمی‌رساند و عملش را از او قبول نمی‌کند. [مَنْ عَرَفَنَا نَفَعَتْهُ مَعْرِفَتُهُ وَ قُبِلَ مِنْهُ عَمَلُهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنَا لَمْ يَنْفَعْهُ اَللَّهُ بِمَعْرِفَةِ مَا عَلِمَ وَ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ عَمَلَهُ 📚الإختصاص ج ۱، ص ۳۰۹] 8⃣1⃣📌شناخت امام زمان برای انکار نکردن ائمه قبلی "سلام الله علیهم"📌 هر کس یکی از ائمه زنده را انکار کند، همه ائمه ای که از دنیا رفته اند را انکار کرده است. [مَنْ أَنْكَرَ وَاحِداً مِنَ اَلْأَحْيَاءِ فَقَدْ أَنْكَرَ اَلْأَمْوَاتَ 📚الکافي ج ۱، ص ۳۷۳] 9⃣1⃣📌معرفت به امام شرط ورود به بهشت📌 جز کسی که ائمه را بشناسد و آن ها نیز او را بشناسند وارد در بهشت نخواهد شد، و جز کسی که ائمه را انکار کند و آن ها نیز او را انکار کنند وارد در آتش نخواهد شد. [لاَ يَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لاَ يَدْخُلُ اَلنَّارَ إِلاَّ مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ 📚بصائر الدرجات ج ۱، ص ۴۹۸] 0⃣2⃣📌معرفت به امام زمان شرط معرفت به خدا و تحقق هدف خلقت📌 خدای متعال بندگان را خلق نکرد مگر برای اینکه به او معرفت پیدا کنند، پس زمانی که او را بشناسند او را می پرستند، و زمانی که او را بپرستند با عبادت او از عبادت هر کسی غیر از خدا مستغنی خواهند شد. شخصی خدمت حضرت عرض کرد: معرفت به خدا چیست؟ حضرت فرمود: معرفت اهل هر زمانی نسبت به امام زمانشان که طاعت او بر آن ها واجب است. [مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اَللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ اَلَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ 📚علل الشرایع ج ۱، ص ۹] 🔻اشاره ای به برخی از ادله دیگر: حدیث ثقلین و مفسر قرآن بودن امام میثاق در عوالم قبلی یاری کردن امام زمان سلام الله علیه بعد از ظهور
هدایت شده از معارف الشیعه
بسم الله الرحمن الرحیم صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا ان شاءلله از امروز دروس اعتقادات حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد حسین طوغانی « شرح رساله اعتقادات مرحوم علامه مجلسی (رضوان الله تعالی علیه) » بتدریج در کانال بارگزاری خواهد شد .
هدایت شده از معارف الشیعه
عقاید جلسه اول ،۱۱ مهر ۱۴۰۳.mp3
30.48M
🔴 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی « رضوان الله تعالی علیه » 🎙حجت الاسلام ✅ جلسه اول / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ 🔻خلاصه مباحث مطروحه: ۱. پیش گفتار ۲. فرق احکام ، اخلاق و عقاید در لغت ۳. تفاوت های احکام و عقاید ۴. بحث مهمی راجع به اینکه آیا کسانی که عقائد نا صحیح دارند ( اهلسنت و امثالهم ) آیا می توانند بدون تصحیح عقائد واجد کمالات اخروی باشند یا خیر کانال معرفتی "معارف الشیعه" @maaref_shiaa
تدریس مباحث مهدویت
#اعتقادات 🔴 شرح رساله اعتقادات علامه مجلسی « رضوان الله تعالی علیه » 🎙حجت الاسلام #شیخ_محمد_حسی
صلی الله علیک یا صاحب الزمان عجل الله تعالی لک الفرج ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا به همه علاقه مندان اخذ معارف صحیحه بر اساس احادیث شریفه توصیه می گردد دروس عقائد استاد ارجمند و بزرگوار حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد حسین طوغانی را پیگیری نمایند. و السلام علی من اتبع الهدی و صلوات الله علی محمد و آله المعصومین