eitaa logo
تدریس مباحث مهدویت
2.2هزار دنبال‌کننده
9 عکس
1 ویدیو
16 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Document (18).pdf
177.7K
(a5) عریضه به محضر وجود مقدس امام زمان سلام الله علیه جهت ترویج بین محبین امام زمان جهت اخذ حاجت و انس با حضرت 👈بعد از عبارت کذا و کذا در قسمت خالی عریضه، حاجات ذکر می شود
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا مطرح شده در : 🔻معنای لغوی و اصطلاحی رجعت 🔻رجعت در قرآن کریم: آیاتی که رجعت را اثبات می کند رجعت در امت های پیشین 🔻اهمیت بحث رجعت: از مسلمات شیعه و از علائم تشیع ضروری مذهب بودن رجعت، طبق نظر برخی از فقها شناخت رجعت جهت آمادگی برای آن 🔻کسانی که جزء رجعت کنندگان هستند: انبیاء و ائمه سلام الله علیهم اجمعین برخی از اصحاب انبیاء و ائمه من محض الایمان محضا و من محض الکفر محضا همه مومنین (اختلافی) 🔻اختیاری بودن رجعت برای مومنین 🔻رجعت در زیارت نامه ها و ادعیه 🔻منابع برای بررسی بحث رجعت: کتاب الایقاظ من الهجعه بالبرهان علی الرجعه، کتاب اثبات الرجعه، کتاب مختصر البصائر و کتاب رجعت استاد بیابانی و سایر کتب حدیثی 🔻گرفتن تضمین برای رجعت: توسل و دعا خاصتا دعای عهد و دعای عهد دیگر منقول از امام باقر سلام الله علیه 🔻طرق آماده شدن برای خدمت به امام زمان سلام الله علیه در رجعت
⭐️دستورالعملی فوق العاده مهم برای کتاب 🔻جابر بن يزيد جعفي گويد : امام باقر سلام الله علیه فرمود : هر کس اين دعا را در عمر خود يک مرتبه بخواند، اين عهد و پيمان در پوستي نوشته مي‏شود و در ديوان و دفتر حضرت قائم (صلوات اللَّه عليه) بالا برده مي‏ شود، هنگامي که قائم ما قيام کند او را به نام خود و نام پدرش مي‏خوانند، آن گاه اين نوشته را به او مي‏ دهند و مي‏ گويند: اين نوشته را بگير، اين عهد و پيماني است که در دنيا با ما پيمان بستي، و اين همان کلام خداي متعال است که مي‏فرمايد : «إِلّا مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً» (يعني... مگر کسي که در پيشگاه خداي رحمان پيمان بسته باشد.) اين دعا را با طهارت مي‏خواني، مي‏گويي : أَللَّهُمَّ يا إِلهَ الْآلِهَةِ، يا واحِدُ، يا أَحَدُ، يا آخِرَ الْآخِرينَ، يا قاهِرَ الْقاهِرينَ، يا عَلِيُّ يا عَظيمُ، أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْلي، عَلَوْتَ فَوْقَ کُلِّ عُلُوٍّ، هذا يا سَيِّدي عَهْدي وَأَنْتَ مُنْجِزُ وَعْدي ، فَصِلْ يا مَوْلايَ عَهْدي، وَأَنْجِزْ وَعْدي، آمَنْتُ بِکَ. وَأَسْأَلُکَ بِحِجابِکَ الْعَرَبِيِّ، وَبِحِجابِکَ الْعَجَمِيِّ، وَبِحِجابِکَ الْعِبْرانِيِّ، وَبِحِجابِکَ السِّرْيانِيِّ، وَبِحِجابِکَ الرُّومِيِّ، وَبِحِجابِکَ الْهِنْدِيِّ، وَأَثْبِتْ مَعْرِفَتَکَ بِالْعِنايَةِ الْاُولي، فَإِنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ لاتُري، وأَنْتَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلي. وَأَتَقَرَّبُ إِلَيْکَ بِرَسُولِکَ الْمُنْذِرِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَبِعَلِيٍّ أَميرِالْمُؤْمِنينَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِ الْهادي، وَبِالْحَسَنِ السَّيِّدِ وَبِالْحُسَيْنِ الشَّهيدِ سِبْطَيْ نَبِيِّکَ، وَبِفاطِمَةَ الْبَتُولِ، وَبِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ زَيْنِ الْعابِدينَ ذِي الثَّفَناتِ، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْباقِرِ عَنْ عِلْمِکَ، وَبِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ، اَلَّذي صَدَّقَ بِميثاقِکَ وَبِميعادِکَ، وَبِمُوسَي بْنِ جَعْفَرٍ الْحَصُورِ الْقائِمِ بِعَهْدِکَ، وَبِعَلِيِّ بْنِ مُوسَي الرِّضَا الرَّاضي بِحُکْمِکَ، وَبِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْحِبْرِ الْفاضِلِ، اَلْمُرْتَضي فِي الْمُؤْمِنينَ، وَبِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَمينِ الْمُؤْتَمَنِ، هادِي الْمُسْتَرْشِدينَ، وَبِالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الطَّاهِرِ الزَّکِيِّ، خَزانَةِ الْوَصِيّينَ. وَأَتَقَرَّبُ إِلَيْکَ بِالْإِمامِ الْقائِمِ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ، إِمامِنا وَابْنِ إِمامِنا صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعينِ. يا مَنْ جَلَّ فَعَظُمَ و [هُوَ] أَهْلُ ذلِکَ فَعَفي وَرَحِمَ، يا مَنْ قَدَرَ فَلَطُفَ، أَشْکُو إِلَيْکَ ضَعْفي ، وَما قَصُرَ عَنْهُ عَمَلي مِنْ تَوْحيدِکَ، وَکُنْهِ مَعْرِفَتِکَ، وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْکَ بِالتَّسْمِيَةِ الْبَيْضاءِ، وَبِالْوَحْدانِيَّةِ الْکُبْري، اَلَّتي قَصُرَ عَنْها مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّي. وَآمَنْتُ بِحِجابِکَ الْأَعْظَمِ، وَبِکَلِماتِکَ التَّامَّةِ الْعُلْيا، اَلَّتي خَلَقْتَ مِنْها دارَ الْبَلاءِ، وَأَحْلَلْتَ مَنْ أَحْبَبْتَ جَنَّةَ الْمَأْوي، وَآمَنْتُ بِالسَّابِقينَ وَالصِّدّيقينَ، أَصْحابِ الْيَمينِ مِنَ الْمُؤْمِنينَ، [وَ] الَّذينَ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَآخَرَ سَيِّئاً أَلّا تُوَلِّيَني غَيْرَهُمْ، وَلاتُفَرِّقَ بَيْني وَبَيْنَهُمْ غَداً إِذا قَدَّمْتَ الرِّضا بِفَصْلِ الْقَضاءِ. آمَنْتُ بِسِرِّهِمْ وَعَلانِيَتِهِمْ وَخَواتيمِ أَعْمالِهِمْ، فَإِنَّکَ تَخْتِمُ عَلَيْها إِذا شِئْتَ، يا مَنْ أَتْحَفَني بِالْإِقْرارِ بِالْوَحْدانِيَّةِ، وَحَباني بِمَعْرِفَةِ الرُّبُوبِيَّةِ، وَخَلَّصَني مِنَ الشَّکِّ وَالْعَمي، رَضيتُ بِکَ رَبّاً، وَبِالْأَصْفِياءِ حُجَجاً، وَبِالْمَحْجُوبينَ أَنْبِياءَ، وَبِالرُّسُلِ أَدِلّاءَ، وَبِالْمُتَّقينَ اُمَراءَ، وَسامِعاً لَکَ مُطيعاً. کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid
جلسه+پنجم_out.mp3
37.79M
بعد از ظهور اصحاب و یاران امام زمان سلام الله علیه ()
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا مطرح شده در : 🔴قسمت اول: 👈بعد از ظهور 🔻اتفاقات بعد از ظهور: جنگ، صلح، تبلیغ، سکونت حضرت و تشکیل حکومت و تغییرات عالم در این دوران اعم از برقرار شدن عدالت و پیشرفت علمی و... 🔻رجعت بعد از ظهور 🔻مشکلاتی که ممکن است برای ما بعد از ظهور رخ دهد: شک کردن به حضرت، در مقابل حضرت ایستادن و... 🔻خدمت به امام زمان سلام الله علیه بعد از ظهور 🔻اصحاب و یاران امام زمان سلام الله علیه بعد از ظهور منابع: الغیبه شیخ طوسی، الغیبه نعمانی، کمال الدین، بحار الانوار، سایر کتب حدیثی و نوائب الدهور 🔴قسمت دوم: 👈اصحاب و یاران امام زمان سلام الله علیه 🔻تعداد اصحاب و حلقه های مرتبط در زمان غیبت صغری و کبری: سفرا و وکلا در غیبت صغری تعریف مرحوم کفعمی در مصباح در مورد حلقه های مرتبط: به صورت قیل مطرح می کند که زمین از قطب و ۴ اوتاد و ۴۰ ابدال و ۷۰ نجباء و ۳۶۰ صلحا خالی نمی شود قطب را وجود مقدس امام زمان سلام الله علیه معرفی و حضرت خضر و الیاس سلام الله علیهما را از اوتاد می داند و صفات این حلقه ها را بیان می کند اوتاد: در زمان ائمه قبل ابدال: در برخی از روایات ۳۰ نفر هستند و در برخی ۴۰ نفر و در برخی ۶۰ نفر برخی از علما تعداد ابدال را ۷۰ می دانند و برخی ۸۰ نفر که ۴۰ نفر آن ها زن هستند 🔻تعداد اصحاب بعد از ظهور: برخی از روایات تحقق ظهور را منوط به تجمیع ۳۱۳ نفر می دانند و بیان شده که با تجمیع این اصحاب قیام بر امام واجب می شود و البته این روایات در مورد مطلق امام معصوم است در روایتی از اهل سنت تعداد اصحاب ۳۱۴ نفر بیان شده که تعدادی هم زن هستند در روایاتی هم بیان شده که تعداد اصحاب اقلا ۱۰ هزار است 🔻ویژگی های اخلاقی و کمالات معنوی اصحاب: ۱-شب زنده داری (لا ینامون اللیل... رهبان باللیل) ٢-کثرت عبادت (اثَّرَ السجود بجباههم) ٣-مطیع امام (مجدون فی طاعته) ۴-عاشق حضرت (و الله لو یاوی بنا الجبال لآویناها معه) ۵-جوان (شباب لا کهول فیهم) ۶-قدرتمند (جعل قلوبهم کزبر الحدید و جعل قوه الرجل منهم قوه اربعین رجلا) ٧-شجاع (اجری من اللیث) ٨-عاشق شهادت (یتمنون ان یقتلوا فی سبیل الله) ٩-بالا بودن در تولی و تبری (لا یحب لنا مبغضا و لا یبغض لنا محبا) ... 🔻اصحاب حضرت اهل سرزمین های مختلفی هستند و شهرهایی را در روایات تصریح کرده اند (قم طالقان، ری، خراسان، نجف و...) که در برخی از روایات اسامی آن ها تصریح شده 🔻در برخی روایات فرموده اند که اصحاب از عجم ها و خصوصا اهل ایران هستند که به تعبیر مرحوم شیخ حر در اثبات الهداه شاید مراد ابتدای ظهور باشد یا به خاطر قلت اعراب در بین اصحاب مجازا این طور بیان شده 🔻تصریح به حضور انبیاء سلام الله علیهم در بین اصحاب حضرت (خاصتا حضرت عیسی، دانیال نبی، حضرت یونس، حضرت یوشع بن نون، حضرت الیاس و...) 🔻تصریح به حضور اصحاب خاص در بین اصحاب حضرت (جناب سلمان، مقداد، مالک، ابودجانه و... اسماعیل فرزند امام صادق سلام الله علیهما) 🔻سایر گروه هایی که به عنوان اصحاب امام زمان سلام الله علیه معرفی شده اند: پانزده نفر از قوم حضرت موسی، هفت نفر از اصحاب کهف، ابدال، نجباء، اخیار، عصائب، سپاه دوازده هزار نفره، نه نفر از بنی اسرائیل 🔻اشخاصی که از قبل ظهور زنده هستند و از جمله اصحاب امام زمان سلام الله علیه معرفی شده اند: شعیب بن صالح: (طبق نظر بعضی از علما شعیب بن صالح با امام زمان خروج می کند و تا ظهور خدمت ایشان هست) جوانی کم سن و گندمگون است که محاسن کم پشتی دارد و علائم دیگری هم برای او ذکر کرده اند و طبق برخی از روایات یکی از فرماندهان لشکر خراسانی است عقیل و حارث: طبق روایت امیرالمومنین سلام الله علیه سید حسنی: فرمانده لشکر حضرت و طبق برخی روایات دارای شخصیت منفی یمانی (منصور الیمانی): با خراسانی و سفیانی خروج می کند که یمانی از سایرین هدایت کننده تر است 🔻وضعیت زن ها در بین اصحاب: در روایتی که از اهل سنت نقل شده و معتبر نیست عده ای از اصحاب (۳۱۴ نفر) را از زن ها شمرده اند در تفسیر عیاشی از امام باقر سلام الله علیه نقل شده که ۵۰ نفر از ۳۱۳ نفر زن هستند (فیهم خمسون امراه) ۱۳ زن که بعد از ظهور برای مداوای مجروحین و پرستاری رجعت می کنند (قنواء بنت رشید، ام ایمن، حبابه والبیه...) که چنین چیزی در زمان پیامبر صلوات الله علیه و آله هم سابقه داشته 🔻طرق قرار گرفتن در بین اصحاب و یاران حضرت منابع: همه کتب حدیثی مهدوی (الغیبه، کمال الدین و...) خاصتا کتاب اصحاب امام زمان در عصر ظهور تالیف آیت الله طبسی
🔻فضيلت خواندن سوره در هر امام صادق سلام الله علیه فرمود : هر کس سوره بني اسرائيل را در هر شب جمعه بخواند ، نمي‏ ميرد تا امام قائم (حضرت مهدي سلام اللَّه عليه) را درک کند، و از اصحاب آن بزرگوار باشد. : این دستورالعمل دستوری قطعی است برای کسی که می خواهد محضر امام زمان سلام الله علیه را درک کرده و از اصحاب حضرت قرار بگیرد. قول امام معصوم در اوج حجیت و وعده اش در نهایت صدق است. کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid
جلسه ششم.mp3
28.19M
تشرف ارتباط با امام زمان سلام الله علیه ()
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا مطرح شده در : 🔴قسمت اول 👈تشرف 🔻امکان تشرف: ادله موافقین و مخالفین 🔻اهمیت مطالعه داستان های تشرف 🔻انواع تشرف: عالم رویا، مکاشفه و بیداری 🔻حالات متشرفین از حیث شناخت حضرت: در هنگام تشرف امام زمان سلام الله علیه را می شناسند بعد از تشرف حضرت را می شناسند 🔻قرائن و ملاک های صحت تشرف 🔻حالات متشرفین از حیث اختیار: در هنگام تشرف اختیار به طور کامل از شخص سلب می شود در هنگام تشرف، شخص به طور محدود اختیار دارد در هنگام تشرف، شخص به طور کامل اختیار دارد 🔻انواع تشرف از حیث کیفیت: صرف رویت رویت و اخذ حاجت ... اخذ اسرار 🔻شرایط مشرف شدن به محضر امام زمان سلام الله علیه 🔻دستورالعمل های ماثور برای توفیق تشرف 🔻نحوه مطالعه داستان های تشرف 🔻جمله معروف معرفت و رضایت حضرت از تشرف مهم تر است منابع: بحار الانوار، العبقری الحسان، النجم الثاقب، شیفتگان حضرت مهدی سلام الله علیه، دار السلام و سایر کتب 🔴قسمت دوم 👈ارتباط با امام زمان سلام الله علیه 🔻اهمیت ارتباط با امام زمان سلام الله علیه امر خدای متعال به ارتباط با امام زمان سلام الله علیه 🔻شروط ارتباط: معرفت احساس نیاز به امام طلب و جدیت ایجاد شرایط و... 🔻انواع ارتباط: ارتباط وجودی ارتباط عاطفی ارتباط قلبی ارتباط در عالم خواب، مکاشفه و بیداری ارتباط با واسطه و بی واسطه و... 🔻ارتباط در دنیا و عوالم بعد 🔻مرتبطین و حلقه های مرتبط
▪️ از سلام الله علیه 🔻امام باقر سلام الله علیه فرمود: مَن قَرأَ المُسبِّحاتِ كلَّها قَبلَ أن ینامَ لَمْ یمُتْ حَتّی یدرِكَ القائمَ صَلواتُ الله علَیه و إنْ ماتَ كانَ فی ‌جِوار رسولِ الله صلی‌الله علیه و آله. کسی که را قبل از خواب بخواند نمی‌میرد تا حضرت قائم (صلوات الله علیه) را درک کند و اگر پیش از آن که آن حضرت را درک کند از دنیا برود در جوار رسول ‌الله (صلی‌الله علیه و آله) خواهد بود. 📚تفسیر صافی، ج ٥، ص ١٤١ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid
🔻امام صادق سلام الله علیه فرمود: مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم. هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ از دنیا نمی رود مگر آن که آل محمد سلام الله علیهم اجمعین را می کند. 📚بحار الانوار؛ ج ۵۳، ص۱۷۶ کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid
کتاب 🔻 خدمت حضرت بقيّة اللَّه ارواحنا فداه که بعد از نمازهاي واجب خوانده مي‏ شود روايت شده است: هر کس بعد از نمازهاي واجب اين دعا را بخواند و بر آن مواظبت کند ، آن قدر عمرش طولاني شود و زندگيش ادامه يابد که از زندگي دلتنگ شود و به سبب اين دعا به ديدار حضرت صاحب الأمر (عجّل اللَّه تعالي فرجه الشريف) مشرّف گردد . آن دعا چنين است : أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَللَّهُمَّ إنَّ رَسُولَکَ الصَّادِقَ الْمُصَدَّقَ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قالَ إِنَّکَ قُلْتَ ما تَرَدَّدْتُ في شَيْ‏ءٍ أَنَا فاعِلُهُ کَتَرَدُّدي في قَبْضِ رُوحِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ يَکْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَنَا أَکْرَهُ مَساءَتَهُ أَللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِيِّکَ الْفَرَجَ وَ النَّصْرَ وَ الْعافِيَةَ وَ لا تَسُؤْني في نَفْسي وَ لا في فُلانٍ . فرمود : و هر که را که مي‏خواهي به جاي «فلاني» نام ببر کانال "معارف" امام زمان سلام الله علیه @alhaghgholjadid