eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
562 عکس
78 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از شنبه های فقهی
چکیده بحث : «قانون اراضی» در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین چالشهای مواجهه دیدگاه متداول ولایت فقیه با دیدگاه ولایت مطلقه فقیه است. برخلاف انتظار، اختلاف نظرهایی که پیرامون قانون اراضی با دیدگاه حضرت امام در این زمینه به وجود آمده، نه بر سر گستردگی محدوده اعمال ولایت فقیه، بلکه بر سر بی نیازی برخی عرصه ها از اعمال ولایت توسط فقیه، از نگاه ایشان است! مرحوم آیت الله صافی ولایت فقیه و نیابت عامه فقیه را براساس توقیع شریف حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می پذیرد، و با اینکه محدوده ولایت فقیه را منحصر در «تطبیق عناوین احکام و تعیین حکم اهم از مهم در مقام تزاحم» میداند، ولی تطبیق عناوین ثانویه را نیز در همین محدوده قلمداد کرده و آن را در اختیار ولی فقیه میداند. لیکن حضرت امام بر اساس مبانی خود، تطبیق عناوین ثانویه را از اختیارات مردم میداند که از طریق نمایندگان مجلس، به عنوان وکلای شرعی و عرفی مردم، اعمال می شود و در آن، نیازی به اعمال ولایت فقیه نیست. مقاله حاضر با بهره گیری از روش اسنادی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، تلاش می کند اصل این اختلاف علمی را به تصویر کشیده، ادله و مستندات طرفین را مطرح و تبیین نماید. واژگان کلیدی: امام خمینی، آیت الله صافی گلپایگانی، حکومت اسلامی، ولایت فقیه، تطبیق عناوین ثانویه.
هدایت شده از تربیت و حکمرانی
📚تازه‌ترین و کامل‌ترین کتاب درزمینه منتشر شد! شاید باورتون نشه؛ ولی یک اردوی تربیتی ۱۰ تا مؤلفه اساسی داره که تو این کتاب معرفی شده! اگه بگم اردو ۱۳ دسته‌بندی مختلف داره و تو هر دسته، چند نوع اردو وجود داره، که دیگه اصلاً باورتون نمی‌شه! همه این اقسام اردو هم تو این کتاب معرفی شده. کتاب تربیت در اردو، جلد نخست از مجموعه پنج جلدی "قالب‌های برنامه‌سازی تربیتی" و محصول تازه از تنور درآمده‌ی انتشارات شهید کاظمی قم (اسفند ۱۴۰۱) است. این مجموعه پنج جلدی برای کمک به مسئولان و برنامه سازان مجموعه‌های تربیتی، و نیز مربیان و برگزارکنندگانی نوشته شده که برنامه‌های تربیتی را اجرا می‌کنند. خواننده این کتاب تو سه بخش با چیستی، چرایی و چگونگی برگزاری یک اردوی تربیتی سازنده آشنا می‌شه. مشاهده و خرید اینترنتی کتاب به قلم مرتضی رجائی و علی سرافراز👇 https://nashreshahidkazemi.ir/1082/%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%88.html 🆔 @rajaaei_ir
🔸در حوزه‌ها، اساس، فقاهت است. فقه بايد پيشرفت بكند. امام خامنه‌ای (مدظله العالی) : در حوزه‌ها، اساس، فقاهت است. فقه بايد پيشرفت بكند. فقاهت به معناى خاص خود مورد نظر ماست. فقه به معناى عام كه آگاهى از دين است در اينجا فعلًا مورد بحث ما نيست؛ فقه به معناى خاص، يعنى آگاهى از علم دين و فروع دينى و استنباط وظايف فردى و اجتماعى انسان از مجموعه‌ى متون دينى، كه خيلى هم مهم است... ما بايد به فقه عمق ببخشيم. از سطحى‌نگرى در فقه بايستى پرهيز بشود. امروز فقه ما بايد از فقه زمان شيخ و شاگردان شيخ و شاگردان شاگردان شيخ كه بزرگان دوره‌ى ما قبل ما هستند عميق‌تر باشد. در مسائل، ما به‌هيچ‌وجه نبايد سطحى فكر كنيم. بايد به فقه پيچيدگى و عمق ببخشيم. اين، يك بعد از ابعاد پيشرفت فقاهت است. بعد ديگر، سعه و فراگيرى مسائل زندگى است؛ يعنى ما بايد به بعضى از ابواب آن هم ابواب داراى اهميت فردى، نه اهميت اجتماعى اكتفا نكنيم؛ مثلًا ابواب طهارت. شما الآن نگاه كنيد ببينيد، تعداد كتبى كه در باب طهارت نوشته شده، چقدر است؛ تعداد كتبى كه در باب جهاد، يا در باب قضا، يا در باب حدود و ديات، يا در باب مسائل اقتصادى اسلام نوشته شده، چقدر است. خواهيد ديد آن اولى بيش از اين دومى است؛ از بعضيها كه خيلى بيشتر است. بعضى از كتب دوره‌يى ما، حتّى كتاب جهاد را ندارد... عده‌يى هم كه بحث كردند، خيلى مختصر بحث كردند و مثلًا مى‌بينيد كه آن پيچيدگى‌هاى علمى را در بعضى از كتب به كار نبردند. ما بايد به فقه وسعت بدهيم؛ يعنى فقه ما بايد از لحاظ سعه‌ى سطح فقاهت پيشرفت كند و همه‌ى مسائل زندگى را شامل بشود. بيانات در آغاز درس خارج فقه؛ 31 شهریور1370 @m_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️💯 پیشنهاد تماشا 🎥 ببینید | اجتماع و پیاده روی عظیم و باشکوه عاشقان حضرت بقيه الله (عج) در شب نیمه شعبان در مسیر مسجد مقدس جمکران 👌تصاویری زیبا از حضور بی نظیر مردم و عرض ارادت به امام خوبی ها در بلوار پیامبر اعظم (ص) قم @qomirib
مباحث مربوط به را با لینک های زیر دنبال کنید. مهارت اول : ترسیم https://eitaa.com/maharathaye_talabegi/122 مهارت دوم : قسمت اول https://eitaa.com/maharathaye_talabegi/129 مهارت دوم : قسمت دوم https://eitaa.com/maharathaye_talabegi/153 مهارت سوم: https://eitaa.com/maharathaye_talabegi/240 مهارت چهارم: تمرکز برای عضویت کلیک کنید @maharathaye_talabegi
🔸 بشارتی برای دوستداران علم 🔻 امشب نسخه مجله وزین کتاب شیعه شماره ۲۱ _ ۲۲ به لطف استاد گرامی حاج آقای مختاری دست یاب شد. از جمله مطالب آن گزارشی از تقریرات اصول آیت الله محقق داماد توسط حضرت آیت الله شبیری است که شامل مباحث اصول عملیه میباشد. این تقریرات _ان شاء الله_ در شماره بعدی مجله منتشر خواهد شد. ◀️ تصویر صفحه ابتدایی تقریر: هذه من تقريرات بحث سيّدنا الأستاد المحقق المدقق حجة الاسلام والمسلمين الحضرت المستطاب السيد محمد الداماد (أدام الله ظلّه و وفّقنا للاستفادة من درسه)، و قد فات منّا كتابة مباحث الظن و نسأل الله أن يوفّقنا لكتابة باقي مباحث الأصول تقريراً لبحثه الشريف. والله هو الموفّق الناصر. وكان شروعه دام ظلّه لهذا المبحث (مبحث البراءة) ذي قعدة سنة ۱۳۶۷. و أنا الحقير الفقير المحتاج إلى رحمة ربه الغني السيد موسى الشبيري الزنجاني 🆔 https://t.me/sanabargh_channel @tafaqqoh
فوائد_اللمعتين_في_مدارك_الروضتين_١.pdf
5.16M
📚 فوائد اللُّمعتَین فی مَدارکِ الرّوضَتَین / ج ۱ 🔹 کتاب الطهارة و کتاب الصلاة 🖊 مرحوم سید محمدحسین حکیم (قُدّسَ سرُّه) ✔️ از شروحِ مفیدِ کتابِ @tafaqqoh
فوائد_اللمعتين_في_مدارك_الروضتين_٢.pdf
6.42M
📚 فوائد اللُّمعتَین فی مَدارکِ الرّوضَتَین / ج ۲ 🔹 کتاب الزکاة تا کتاب العطیة 🖊 مرحوم سید محمدحسین حکیم (قُدّسَ سرُّه) ✔️ از شروحِ مفیدِ کتابِ @tafaqqoh
فوائد_اللمعتين_في_مدارك_الروضتين_٣.pdf
5.34M
📚 فوائد اللُّمعتَین فی مَدارکِ الرّوضَتَین / ج ۳ 🔹 کتاب المتاجر تا کتاب الوصایا 🖊 مرحوم سید محمدحسین حکیم (قُدّسَ سرُّه) ✔️ از شروحِ مفیدِ کتابِ @tafaqqoh
فوائد_اللمعتين_في_مدارك_الروضتين_٤.pdf
4.48M
📚 فوائد اللُّمعتَین فی مَدارکِ الرّوضَتَین / ج ۴ 🔹 کتاب النکاح تا کتاب الغصب 🖊 مرحوم سید محمدحسین حکیم (قُدّسَ سرُّه) ✔️ از شروحِ مفیدِ کتابِ @tafaqqoh
فوائد_اللمعتين_في_مدارك_الروضتين_٥.pdf
5.93M
📚 فوائد اللُّمعتَین فی مَدارکِ الرّوضَتَین / ج ۵ 🔹 کتاب اللُقطة تا کتاب الدیات 🖊 مرحوم سید محمدحسین حکیم (قُدّسَ سرُّه) ✔️ از شروحِ مفیدِ کتابِ @tafaqqoh
هدایت شده از عصرانه علمی
کرسی علمی_ترویجی: 🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه 🔶 👈 نشست مشترک «عصرانه علمی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام» و «مرکز آموزشی پژوهشی مکتب امام صادق علیه السلام» برگزار می گردد: 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌ و المسلمین محسن قنبریان زیدعزه 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین رضازاده زیدعزه 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین مهدی رهنما زیدعزه 📅زمان: دوشنبه 22 اسفند ماه ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳ الی ۱۵ 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
هدایت شده از عصرانه علمی
🛑 توضیحی در باب نشست مهم این جلسه ی عصرانه علمی : صحبت های استاد محترم حضرت حجه الاسلام و المسلمین قنبریان در برنامه جهان آرای سیما ، زمینه ی گفتگوهایی در میان اساتید حوزه را فراهم آورد. برخی از اساتید بزرگوار ، نسبت به محتوای ارائه شده توسط استاد معظم ، انتقاداتی جدی داشتند. ✅ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام با محوریت کارگروه《 عصرانه علمی 》 تلاش می کند تا زمینه گفتگوهای مفید و سازنده علمی را فراهم سازد تا بحث های علمی در محیطی آزاد و عالمانه به گفتگو گذاشته شود.
هدایت شده از عصرانه علمی
120101_001.MP3
33.68M
کرسی علمی_ترویجی: 🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه 👈 نشست مشترک «عصرانه علمی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام» و «مرکز آموزشی پژوهشی مکتب امام صادق علیه السلام» برگزار می گردد: 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌ و المسلمین محسن قنبریان زیدعزه 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین رضازاده زیدعزه 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین مهدی رهنما زیدعزه 📅زمان: دوشنبه 22 اسفند ماه ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳ الی ۱۵ @asranehelmi @asranehelmi @asranehelmi
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
IPD_Volume 17_Issue 30_Pages 149-190.pdf
622K
📃 وحدت قرآن و برهان در تبیین تجسم اعمال بر اساس هندسه فکری علامه جوادی آملی ✍ امین دهقانی (حداقل ۳ صفحه مربوط به نتیجه‌گیری را مطالعه فرمایید) ▫️ مشاهده و دانلود
دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: 🔹فراخوان ارسال ایده، طرح و مقاله اساتید،اندیشوران و پژوهشگران محترم می‌توانند تا تاریخ 30 فروردین ۱۴۰۲ ایده‌ها و طرح‌های خود در زمینه نقش حوزه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دین‌داری جامعه را مبتنی بر محورهای ارائه‌شده ارسال نمایند. 🔰در پایان از ایده‌ها، طرح‌ها و مقالات برگزیده تقدیر خواهد شد. 💢 طرح‌های خود را به آیدی دبیرخانه حمایت از پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی ارسال فرمایید: @dabirkhanehemaiat
☑️ دستورِ امشب: بی‌چارگی بکاریم، بی‌نیازی درو کنیم. 🏷️ @jargeh
🕌 تشکل طلبگی صامدون 🗺️ اجتماع نخبگانی حوزویان مشهد مقدس 🤝 هم افزایی علمی، عملی و مهارتی طلاب 📞 مسئول روابط عمومی: @Mst1373 🆔 @heyat_samedoon https://eitaa.com/heyat_samedoon @tafaqqoh
هدایت شده از نور | Noor
سالروز بزرگداشت شیخ 🌹🌹🌹 🌐 مشاهده مقالات مرتبط با ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی در پایگاه : https://noo.rs/ZOwJm 📀 آشنایی با مجموعه آثار ثقة‌الاسلام کلینی رحمه‌الله: www.noorsoft.org/fa/software/View/6328 🌐 مطالعه ویژه‌نامه «پاسبان فرهنگ شیعه» در پایگاه : hawzah.net/fa/Occation/View/70183 🌐 شخصیت‌شناسی محمد بن یعقوب کلینی (ثقة الاسلام کلینی): www.noorsoft.org/fa/Mostabser/View/63486 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در داده پردازی هوشمند علوم اسلامی www.noorsoft.org 📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
💢 فن ترجمهٔ تخصصی انگلیسی؛ به روش چامسکی ✅ مدرس دوره: دکتر امین صیدی عضو گروه فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت مدرس و پژوهشگر فلسفه ♻️ پیش‌نیاز: آشنایی مقدماتی با زبان انگلیسی 🚻 مخاطبین دوره: علاقه‌مندان به ترجمهٔ تخصصی متون انگلیسی/ داوطلبانِ آزمون‌های زبان انگلیسی ( IELTS، TOEFL, MSRT و...) و شرکت‌کنندگان در کنکورهای سراسری (کارشناسی/ ارشد و دکتری) 🔴 تعداد جلسات: ۲۰ جلسهٔ ۲ ساعته (مجموعاً ۴۰ ساعت) 🕰 زمان: پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۱۶ - ۱۸ و ۱۸ - ۲۰ 📍 شروع دوره پنجشنبه چهارم خرداد ۱۴۰۲ 🌐 کلاس به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و فایل صوتی هر جلسه، در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. 💰 هزینهٔ دوره: یک‌میلیون تومان 🆔 برای ثبت‌نام، هزینهٔ دوره را به شماره کارت 6037-9981-3525-3440 به نام امین صیدی واریز کرده و فیش واریزی را به آی‌دی @Drseidi_admin در شبکه‌های مجازی (تلگرام، واتساپ، ایتا) ارسال کنید. در صورت داشتن هرگونه سوالی با آی‌دی مذکور یا شماره‌تماسِ 09908449658 در ارتباط باشید. به کانال «بیت الحکمه» بپیوندید: http://eitaa.com/joinchat/2021720078Ca11a226d8b @tafaqqoh
مدرسه مجازی و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می‌کنند: 🌿 وبینار آموزش (برای مقاله و پایان نامه) 🌿 : جمعه ۵ اردی‌بهشت، دو جلسه: ساعت ۱۷ و ۱۸:۳۰، آنلاین (اسکای روم) 🌿 : سرکار خانم باغبان (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی و مدرس دوره‌های آموزش جستجوی منابع علمی) 🌿 سرمایه‌گذاری شما: ۷۹ هزار تومان ✨با کیفیت آموزش (بازگشت وجه در صورت عدم رضایت) 🌿 همراه با 🌿 ظرفیت محدود 🌿 ثبت‌نام برای عموم پژوهشگران، طلاب و دانشجویان خواهر و برادر امکان‌پذیر است 🌐 کانال اطلاع‌رسانی دوره: https://eitaa.com/mroyesh_ir 🌐 و توضیحات تکمیلی: https://eseminar.tv/wb86421 👥کارشناسان پاسخگو: @mroyesh 🌱مدرسه مجازی رویش، رویش استعدادهای پژوهشی @mroyesh_ir
سلسله مباحث خارج فقه استاد رفیع پور طهرانی برسی مسائل مستحدثه ( نوظهور ) چهارشنبه ها ساعت ۱۶:۳۰ ثبت نام در ایتا @hadi6761 جلسه اول چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ موضوع : رمز ارزها (ویژه طلاب _ حضور دانشجویان ارشد و دکترا رشته های مرتبط با ثبت نام بلامانع مییاشد؛ ) طهران خیابان پیروزی ۴راه کوکا کولا خیابان دهقان مسجد زینب کبری سلام الله علیها https://eitaa.com/masjed_hazratezeynab https://eitaa.com/andisheh_eslami_moaser https://t.me/hadis_keramat https://eitaa.com/Menhajalsalehin
🔖 رویکرد شیخ صدوق و شیخ مفید [اعلی الله مقامهما] درباره اعتبار اخبار آحاد ضعیف در حوزه اعتقادیات 🌐 http://pnmag.ir/article-1-1190-fa.html&sw=%D8%B5%D8%AF%D9%88%D9%82 🌐 http://pnmag.ir/article-1-1190-fa.pdf ✔️ اعتبار اخبار آحاد در از بحث­ برانگیزترین مسائل در میان عالمان در حوزه است. حجیّت این قبیل اخبار در نگاه با دو مشکل اساسی روبه‌روست: عدم در روایات که این دسته روایات را در مقابل در طبقه قرار می­‌دهد و فقدان در عقاید. پژوهش حاضر که با بهره‌مندی از روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، در پی بررسی عوامل رویکرد اختلافی و ، پیرامون عمل بر پایه خبرهای واحد ظنّی (ثقه)، در حوزه است که در ظاهر یکی به حجیّت این گونه خبر باور دارد و دیگری هیچ‌گونه اعتباری برای آن قائل نیست. در این راستا برخی عوامل، زمینه‌ساز تفاوت رویکرد در رویارویی با حدیث آحاد و در پی آن و اعتبار آن‌ها محسوب می­‌شود: ۱. شیخ صدوق به مستنداتی در باب مفهوم و مصادیق خبر آحاد دست یافته که بر شیخ مفید، مجهول مانده است. ۲. شیخ مفید نیز برای اخبار آحاد، اعتبار قائل بوده، مگر اخبار آحادی که از سوی عامّه وضع شده بود. ۳. شیخ صدوق نظیر متکلّمان شیعی زمان خود خبر واحد را نمی‌دانسته و اعتقادی به خبر آحاد نداشته است. ۴. یکی از مفاهیم خبر آحاد ثقه، خبر ضعیف است و این مفهوم در منظر شیخین به سبب قرائن مورد توجه شیخین متفاوت بوده و بدیهی است، این رویکرد اختلافی در مفهوم حدیث ضعیف در پذیرش اعتبار و یا عدم اعتبار خبر آحاد از سوی ایشان تأثیر گذار خواهد بود. @tafaqqoh