هدایت شده از گروه پژوهشی مهرگان
15 هزار پایان نامه حوزوی
80 هزار پایان نامه دانشگاهی
20 هزار منبع الکترونیکی(مقاله، کتاب، نسخ خطی و پایان نامه)
فرهنگنامه ها
اصطلاحنامه ها
ما را در پیام رسان ایتا و سروش دنبال کنید...
کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی
پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com
پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/dl_islamicdoc_com
هدایت شده از دوره تابستانی نظام اندیشه اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
📜(آنچه بنده به ذهنم بود عرض کنم این بود که حوزههای علمیّه #مرکز_آموزش_اسلامند؛ بالاخره دین باید فهمیده بشود، شناخته بشود، دانسته بشود، عمقیابی بشود، [لذا] مرکز لازم دارد؛ این مرکز، حوزههای علمیّهاند که عالِم دینی درست میکنند. حوزههای علمیّه، #مرکز_تعلیم_اسلامند.
✅اسلام فقط معرفت نیست، تعهّد به عمل و تحقّق احکام اسلام هم جزو اسلام است؛ یعنی یک وقت هست که ما اسلام را -که میخواهیم در حوزه یاد بگیریم- فقط عبارت میدانیم از اصول و فروع و اخلاق و همینهایی که هست -[که] واقعیّت هم همین است؛ [یعنی] اصول دین، فروع دین، ارزشهای اخلاقی، سبک زندگی، آئین حکمرانی، اینها همه جزو اسلام و جزو معارف اسلامی است- خب اینها را باید برویم در حوزهی علمیّه یاد بگیریم. لکن این [برداشت] درست نیست؛ این بخشی از کار حوزههای علمیّه است؛ چرا؟ چون این بخشی از اسلام است؛
✅ بخش دیگرِ اسلام عبارت است از محقّق کردنِ این حقایق در متن جامعه، در متن زندگی مردم، یعنی مقدمه #هدایت؛ این بخشی از اسلام است دیگر. اسلام فقط توحید به معنای علم توحید با همان عمق و معرفتِ عرفانی و فلسفی و [مانند] اینها نیست، بلکه #اسلام_عبارت_است از #استقرار_توحید_در_جامعه؛ یعنی جامعه موحّد بشود؛ این هم جزو اسلام است.)
بیانات مقام معظم رهبری در افطاری طلاب رمضان ۱۳۹۸
کانال #نظام_اندیشه_اسلامی
http://eitaa.com/joinchat/2913140755C9782b313fd
هدایت شده از دوره تابستانی نظام اندیشه اسلامی
مقام معظم رهبری در مقدمه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که در سال ۵۳ منتشر شده است، پیرامون #نظام_اندیشه_اسلامی مینویسند:
«مباحثات و تحقیقات اسلامی از اینکه بتواند مجموعه طرح و نقشه یک آیین متحد الاجزاء و متماسک را ارائه دهد، و نسبت آن را با مکتبها و آیینهای دیگر مشخص سازد، عاجز مانده است. …. لازم است مسائل فکری اسلامی به صورت #پیوسته و به عنوان #اجزاء_یک_واحد مورد مطالعه قرار گیرد و هر یک به لحاظ آنکه جزئی از مجموعه دین و عنصری از این مرکب و استوانهای در این بنای استوار است و با دیگر اجزاء و عناصر هم آهنگ و مترابت است و نه جدا و بی ارتباط، با دیگر اجزاء بررسی شوند؛ تا مجموعا از شناخت این اصول #طرح_کلی و همه جانبه از دین به صورت یک ایدئولوژی کامل و بی ابهام و دارای ابعادی متناسب با زندگی چند بعدی انسان استنتاج شود.»
کانال #نظام_اندیشه_اسلامی
http://eitaa.com/joinchat/2913140755C9782b313fd
هدایت شده از آیت الله سید کمال حیدری
📚 انتشار اثر جدید آیت الله حیدری: «کتاب المعاد: شرح الأسفار الأربعة» در 6 جلد
🔸 «الأسفار الأربعة» مهترین اثر فلسفی ملاصدرا و حکمت متعالیه است. جلد نهم از این کتاب مهم (تتمۀ سفر چهارم: قسم دوم در علم النفس)، به مباحث معاد اختصاص یافته است.
شیخ دکتر عبدالله الأسعد، شرح آیت الله حیدری بر این جلد از کتاب اسفار را در شش جلد (مجموعاً 2839 صفحه) تقریر و تنظیم نموده است.
❇️ این اثر با نگارش مقدمۀ هفده صفحه ای از سوی علامه حیدری آغاز شده است.
اثر حاضر توسط انتشارات مؤسسۀ امام جواد (علیه السلام) منتشر شده و علاقه مندان می توانند آن را از طریق سایت تهیه کنند.
❗️ لازم به ذکر است فایل پی دی اف اثر مذکور نیز از طریق لینک زیر قابل دسترسی است 👇👇
🔗 http://alhaydari.com/ar/2019/06/68018/
✅ https://eitaa.com/alhaydari
هدایت شده از خوشه چین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌📜 ... عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ ثَلاَثَ أَعْيُنٍ 1⃣ عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ 2⃣وَ عَيْنٌ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ 3⃣ وَ عَيْنٌ بَاتَتْ سَاهِرَةً فِي سَبِيلِ اَللَّهِ.
[📖الخصال , جلد 1 , صفحه 98]
📝 ترجمه:
رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود: هر چشمى روز قيامت گريان است بجز سه چشم: 1⃣ چشمى كه از ترس خدا گريسته 2⃣ و چشمى كه از محرمات الهى ديده پوشى كرده 3⃣ و چشمى كه در راه خدا شب زندهدار بوده است.
📣 پ.ن:
🎞 در کلیپ بالا، حدیث مذکور را با صدای ملکوتی مرحوم آیت الله حق شناس ره می شنوید. 🌷🌷🌷
#حدیث
#آیت_الله_حق_شناس
#کلیپ
✔️ خوشه چین
@khooshe_chin_98
#دریافت_مقاله تبيين مبانی وجودشناختی نظريه #علامه_طباطبايی [رحمهالله] در تفسير #نفس_الامر و سنجش نقدهای آن
🖊 شانظری جعفر، صادقی علويجه احمد
📚 نشریه متافيزیک (مجله دانشكده ادبيات و #علوم_انسانی اصفهان): بهار و تابستان ۱۳۸۸, دوره ۴۵, شماره ۱ _ ۲
💠 #چکیده: تنوع آراء پيرامون مساله #نفس_الامر در #فلسفه_اسلامی، به نوع رويارويی هر #فيلسوف با معضلات #نظريه_مطابقت در تبيين صدق برخی قضايا باز میگردد. همچنين، معنای نفس الامر به دليل ناکارآمدی و يا ورود برخی پيش فرضهای #هستی_شناسانه - به ويژه بعد از طرح #اصالت_وجود - تفاسير گوناگونی را برتافته که يکی از برداشتهای اخير آن از سوی علامه #طباطبايی [رحمهالله] عرضه شده است. وی با ترسيم #مکانيزم_عقل در #توسع_ثبوت_و_تحقق، تئوری مطابقت در تصديقات نفس الامری را تاييد و تقويت نموده، «نفس الامر» را به ظرف ثبوت مطلق - اعم از #وجود، #ماهيت و #معقولات_ثانی - معنا میکند و برخی از برداشتهای پيشين، از جمله: تفسير نفس الامر به #نفس_الشيء و #عالم_امر را به چالش میکشد.
در اين مقاله، علاوه بر تحليل کامل ظرايف نظريه علامه، با نگرشی بر تمام کلمات وی، به تبيين مبنای وی در پرداخت اين نظريه؛ يعنی #اصالت_الوجود پرداخته شده و ميزان کارآمدی آن در حل مشکلات ظاهری التزام به اصالت الوجود در تبيين صدق #قضايای_ماهوی و #عدمی، #موفقيت_آميز گزارش شده است و در ضمن سنجش نقدهای مربوط به مساله، موجبات اين نقدها، غفلت از مبانی وجودشناختی #علامه در بحث و نوع مواجهه وی با مساله ارزيابی گرديده است.
✔️ متن کامل #مقاله ⬇️
🌐 https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=106677
@tafaqqoh
✔️ علامه حسن زاده آملی حفظهالله:
🖊 اى عزيز! بعد از آن كه #فرعون هلاک شد، حق تعالى با كليمش عليه السّلام بناىِ مواعده گذاشت:
💎 قوله سبحٰانه: وَ إِذْ فَرَقْنٰا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنٰاكُمْ وَ أَغْرَقْنٰا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ؛ وَ إِذْ واعَدْنٰا مُوسىٰ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ... (البقره: ۵۰ و ۵۱)
🔹تا فرعونِ نفس را نكُشتى از #اربعين_كليمى لوحى بر #موسى_روح لائح نخواهد شد.
📚 هزار و يک كلمه، ج ۵، ص ۲۶۶
@tafaqqoh
.
🔰 کانال رسمی حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
فقیه و مفسر نهج البلاغه، با بیش از نیم قرن تلاش در راه احیاء علوم اهل بیت علیهم السلام
تفسیر نهج البلاغه، درس اخلاق و ...
🆔 @Ayatollahdinparvar
http://eitaa.com/joinchat/2341142547C3072d1fb63
✍ ادمین:
@Ayatollahdinparvaradmin
@tafaqqoh
مدرنیته، ج1.mp3
24.76M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۱: مباحث مقدماتی (۱)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج2.mp3
16.26M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۲: مباحث مقدماتی (۲)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج4.mp3
15.87M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۴ : اومانیسم (۱)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج8.mp3
18.5M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۸ : فیزیک و مدرنیته
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج3.mp3
18.34M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۳ : مباحث مقدماتی (۳)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج9.mp3
28.13M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۹ : سکولاریسم
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج6.mp3
22.1M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۶ : اومانیسم (۳)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج10.mp3
26.96M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۱۰ : فمینیسم (۱)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج7.mp3
28.41M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۷ : اومانیسم (۴)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج11.mp3
22.57M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۱۱ : فمینیسم (۲)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج13.mp3
26.96M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۱۳: هنر و مدرنیته (۱)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج12.mp3
27.7M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۱۲ : فمینیسم (۳)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج5.mp3
26.95M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۵ : اومانیسم (۲)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج14.mp3
20.43M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۱۴: هنر و مدرنیته (۲)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج15.mp3
30.88M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه ۱۵: هنر و مدرنیته (۳)
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3
مدرنیته، ج16.mp3
20.11M
🔹سلسله مباحث استاد نبویان
✨ موضوع: مدرنیته (نگاهی به مبانی اندیشه غرب)
🌷 جلسه آخر: عرفان های کاذب
📅 سال تحصیلی ۹۴-۹۵
@Nabavian_ir
@Nabavian_mp3