eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه ۸۳۳ 🌸 📚 : انتخاب پیامبر به دست خداست @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۲۴ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۲۴ سوره انعام.mp3
194.7K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۲۴ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۲۴ سوره انعام 🌸 وَإِذَا جَآءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَآ أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ ۘ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ ۗ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُوا يَمْكُرُونَ 🍀 ترجمه: و وقتی آیه و معجزه ‌ای به سوی آنان آید، می ‌گویند: هرگز ایمان نمی ‌آوریم تا نظیر آنچه به پیامبران خدا داده شده به ما هم داده شود. خدا داناتر است كه مقام رسالت را در كجا قرار دهد؛ به زودی آنان را كه گناه كرده ‌اند به كیفر نیرنگی كه می ‌زدند، در پیشگاه خدا خواری و عذابی سخت خواهد رسید. 🌷 : به زودی می زدند 🌷 : گناه کرده اند 🌷 : نیرنگ می زدند 🔴 : نقل شده كه: اين آيه درباره وليد بن مغيره كه از سران معروف بت ‌پرستان بود و به اصطلاح مغز متفكّر آنها محسوب مى‌شد نازل گرديده است، او به «صلّى اللّه عليه و آله» مى ‌گفت: اگر نبوّت راست باشد من به احراز اين مقام از تو سزاوارترم، زيرا هم سنّم از تو بيشتر است و هم ثروتم بیشتر است. 🌸 در اين آيه اشاره‌ اى كوتاه و پرمعنى به طرز تفكّر و ادّعاهاى مضحک سردمداران باطل که در آیه قبل بیان شد اشاره كرده مى‌ فرمايد: «وَ إِذا جاءَتْهُمْ آيَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتّى نُؤْتى مِثْلَ ما أُوتِيَ رُسُلُ اللّهِ: و وقتی آیه و معجزه ای به سوی آنان آید، می گویند: هرگز ایمان نمی آوریم تا نظیر آنچه به پیامبران خدا داده شده به ما هم داده شود.» پاسخ روشنى به آنها مى ‌دهد و مى ‌گويد لازم نيست شما به خدا درس بدهيد كه چگونه پيامبران و رسولان خويش را اعزام دارد و از ميان چه افرادى انتخاب كند! زيرا «اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ: داناتر است که مقام رسالت را در کجا قرار دهد» 🌸 روشن است نه ارتباطى به سنّ و مال دارد و نه به موقعيّت قبايل، بلكه شرط آن قبل از هر چيز آمادگى روحى، پاكى ضمير، سجاياى اصيل انسانى، فكر بلند و انديشه قوى و و پرهيزكارى فوق العاده ‌اى در مرحله عصمت است، و وجود اين صفات مخصوصاً آمادگى براى مقام عصمت چيزى است كه جز خدا نمى ‌داند، و چقدر فرق است ميان اين شرايط و ميان آنچه آنها فكر مى ‌كردند. جانشين «صلّى اللّه عليه و آله» نيز تمام صفات و برنامه ‌هاى او را، به جز وحى و تشريع، دارد يعنى هم حافظ شرع و شريعت است و هم پاسدار مكتب و قوانين او و هم رهبر معنوى و مادّى مردم، لذا بايد او هم داراى مقام عصمت و مصونيّت از خطا و گناه باشد تا بتواند رسالت خويش را به ثمر برساند و رهبرى مطاع و سرمشقى مورد اعتماد گردد. 🌸 و به همين دليل انتخاب او نيز به دست خداست نه از طريق انتخاب مردم و شورا و خدا مى ‌داند اين مقام را در چه جايى قرار دهد نه خلق خدا! و در آخر آيه سرنوشتى را كه در انتظار اين گونه مجرمان و رهبران پر ادّعاى باطل است بيان كرده، مى ‌گويد: « سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغارٌ عِنْدَ اللّهِ وَ عَذابٌ شَدِيدٌ بِما كانُوا يَمْكُرُونَ: به زودی آنان را که گناه کرده اند به کیفر نیرنگی که می زدند، در پیشگاه خدا خواری و عذابی سخت خواهد رسید» اين خودخواهان مى‌ خواستند با كارهاى خلاف خود موقعيّت و بزرگى خويش را حفظ كنند، ولى آنها را آن چنان «تحقير» خواهد كرد كه دردناكترين شكنجه ‌هاى روحى را احساس كنند. 🔹 پيام های آیه ۱۲۴ سوره انعام 🔹 ✅ سردمداران قدرتمند، به دلیل خود برتربینى، استكبار نموده ودعوت را نمى‏ پذیرند. ✅ ملاک گزینش ‏هاى الهى، علم او به شایستگى‏ هاست. ✅ نتیجه‏ ى استكبار در برابر حقّ، ذلّت و خوارى است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قزآن 🌸 جلسه ۸۳۴ 🌸 📚 : - امدادهای الهی @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۲۵ سوره انعام @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۲۶ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۲۵ سوره انعام.mp3
188.5K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۲۵ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۱۲۶ سوره انعام.mp3
73.9K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۲۶ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۱۲۵ و‌۱۲۶ سوره انعام 🌸 فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ ۖ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَآءِ ۚ كَذَٰلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ (۱۲۵) وَهَٰذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ (۱۲۶) 🍀 ترجمه: پس كسی را كه خدا بخواهد هدایت كند، سینه ‌اش را برای اسلام می‌ گشاید؛ و كسی را كه بخواهد گمراه نماید، سینه ‌اش را چنان تنگ می ‌كند كه گویی به زحمت در آسمان بالا می ‌رود؛ خدا این گونه پلیدی را بر كسانی كه ایمان نمی‌ آورند، قرار می‌ دهد (۱۲۵) و این راه مستقیم پروردگار توست؛ ما آیات را برای گروهی كه متذكّر می‌ شوند بیان كردیم (۱۲۶) 🌷 : بخواهد 🌷 : می گشاید 🌷 : سینه اش 🌷 : تنگ 🌷 : سختی 🌷 : بالا می رود 🌷 : پلیدی 🌷 : راه 🌷 : بیان کردیم 🌷 : متذکر می شوند 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. و به دنبال آیات گذشته كه در زمينه مؤمنان راستين و كافران لجوج، بحث مى ‌كرد در اينجا مواهب بزرگى را كه در انتظار دسته اوّل، و بى ‌توفيقی هايى را كه دامنگير دسته دوّم مى ‌شود شرح مى ‌دهد. نخست مى‌ فرمايد: «فَمَنْ يُرِدِ اللّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّما يَصَّعَّدُ فِي السَّماءِ: پس کسی را که خدا بخواهد، هدایت کند، سینه اش را برای می گشاید؛ و کسی را که بخواهد گمراه نماید، سینه اش را چنان تنگ می کند که گویی به زحمت در آسمان بالا می رود» 🌸 و براى تأكيد اين موضوع اضافه مى ‌كند: «كَذلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ: خدا این گونه پلیدی را بر کسانی که ایمان نمی آورند، قرار می دهد» كراراً گفته‌ ايم كه منظور از و «اضلال» الهى فراهم ساختن يا از ميان بردن مقدّمات هدايت در مورد كسانى است كه آمادگى و عدم آمادگى خود را براى پذيرش حقّ با اعمال و رفتار خويش اثبات كرده ‌اند. سپس به عنوان تأكيد بحث گذشته مى‌ گويد: «وَ هذا صِراطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيماً: و این راه مستقیم پروردگار توست» در پايان آيه باز تأكيد مى ‌كند كه: «قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ: ما آیات را برای گروهی که‌ متذکر می شوند بیان کردیم» 🔹 پیام های آیات ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره انعام 🔹 ✅ قبول ، ظرفیت و زمینه ی درونی می خواهد. ✅ شرح صدر، موهبتی الهی است. ✅ کسی که به حق ایمان نیاورد، به تدریج آلوده می شود. ✅ در ، خشونت، رقابت، حسرت، تهمت، حسد، دروغ، اندوه و هیچ گونه مرگ و بیماری و فقر راهی ندارد. ✅ برتر از نعمت امنیت و سلامت ، در سایه ی لطف مخصوص پروردگار بودن است. ✅ رسیدن به ولایت الهی، در سایه ی عمل و ‌تلاش انسان است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 🌸 جلسه ۸۳۵ 🌸 📚 : - خانه سلامت و امن @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۲۷ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۲۷ سوره انعام.mp3
65.7K
بسم الله ‌الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۲۷ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه ۱۲۷ سوره انعام 🌸 لَهُمْ دَارُ السَّلَامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ ۖ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 🍀 ترجمه: برای آنان نزد پروردگارشان خانه سلامت و امن است؛ و به پاداش اعمالی كه همواره انجام می ‌دادند یار و سرپرست آنان است. 🌷 : خانه سلامت و امن، منظور بهشت است 🌷 : یار و سرپرست آنان 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در اين آيه به دو قسمت از بزرگترين موهبت هايى را كه به افراد بيدار و حق ّ‌طلب مى ‌دهد بيان مى‌ كند. نخست اين كه: «لَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ: برای آنان نزد پروردگارشان خانه سلامت و امن است» و ديگر اين كه: «وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ: و به پاداش اعمالی که همواره انجام می دادند یار و سرپرست آنان است» چه افتخارى از اين بالاتر كه سرپرستى و كفالت امور را خداوند بر عهده گيرد و او حافظ و يار و ياورش باشد. و چه موهبتى از اين عظيم تر كه «دار السّلام» يعنى محلّى كه در آن نه جنگ است نه خونريزى، نه خشونت است و نه رقابت هاى كُشنده و طاقت ‌فرسا، نه دروغ و افترا و تهمت و حسد و نه غم و اندوه، كه از هر نظر قرين آرامش است، در انتظار باشد. 🔹 پیام های آیه ۱۲۷ سوره انعام 🔹 ✅ در ، خشونت، رقابت، حسرت، تهمت، حسد، دروغ، اندوه و هیچ‌ گونه مرگ و بیماری و فقر راهی ندارد. ✅ برتر از نعمت امنیت و سلامت ، در سایه ی لطف مخصوص پروردگار بودن است. ✅ رسیدن به ولایت الهی، در سایه ی عمل و تلاش است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه ۸۳۶ 🌸 @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۲۸ سوره انعام @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۲۹ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۲۸ سوره انعام.mp3
260.2K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۲۸ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۱۲۹ سوره انعام.mp3
61.6K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۲۹ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ سوره انعام 🌸 وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ ۖ وَقَالَ أَوْلِيَآؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَآ أَجَلَنَا الَّذِيٓ أَجَّلْتَ لَنَا ۚ قَالَ النَّارُ مَثْوَاكُمْ خَالِدِينَ فِيهَآ إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (۱۲۸) وَكَذَٰلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ (۱۲۹) 🍀 ترجمه: و روزی كه همه جنّ و انس را جمع می ‌كنیم ای گروه جنّ! شما در بسیاری از انسان‌ ها میل و رغبت كردید و دوستانشان از میان انسان ‌ها می ‌گویند: ای پروردگار ما! هر یک از ما دو گروه از دیگری بهره ‌برداری كردیم تا به آن مدّت از عمری كه برای ما مقرّر كرده بودی رسیدیم. [خدا] می‌ گوید: آتش جایگاه شماست، در آن جاودانه ‌اید، مگر آنكه خدا نجات شما را بخواهد؛ یقیناً پروردگارت حكیم و داناست (۱۲۸) و این گونه بعضی ستمكاران را بر بعضی به كیفر گناهانی كه همواره مرتكب‌ می ‌شدند، مسلط می ‌كنیم (۱۲۹) 🌷 : روز 🌷 : جمع می کند 🌷 : جماعت، عشر در لغت به معنی معاشرت و مصاحبت است. ظاهرا به جماعت و گروه از آن معشر گفته اند که با هم مصاحبت دارند. 🌷 : زیاد کردن کار 🌷 : نفع برد 🌷 : مقرر کرده بودی 🌷 : آتش 🌷 : جایگاه شما 🌷 : جاویدان 🌷 : دانا 🌷 : مسلط می کنیم، سرپرست می کنیم 🌷 : انجام می دادند 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در آيه ۱۲۸ سوره انعام مجدّداً به سرنوشت مجرمان گمراه و گمراه ‌كننده باز مى ‌گردد و بحث هاى آيات گذشته را با آن تكميل مى ‌كند. آنها را به ياد روزى مى ‌اندازد كه رو در روى شياطينى كه از آنها الهام گرفته‌ اند مى‌ ايستند و از اين پيروان و آن پيشوايان سؤال مى‌ شود. نخست مى‌ فرماید: « و یوم يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ: و‌ روزی که همه جن و انس را جمع می کنیم ای گروه جن! شما در بسیاری از انسان ها میل و‌رغبت کردید» منظور از كلمه « ّ» در اينجا همان شياطين است، زيرا جنّ در اصل به معنى هر موجود ناپيدا مى ‌باشد و در آيه ٥٠ سوره درباره رئيس شياطين «ابليس» مى ‌خوانيم: كانَ مِنَ الْجِنِّ ؛ يعنى او از جنّ بود. 🌸 امّا شياطين اغواگر گويا در برابر اين سخن پاسخى ندارند و سكوت مى ‌كنند، ولى «وَ قالَ أَوْلِياؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنا أَجَلَنَا الَّذِي أَجَّلْتَ لَنا: و دوستانشان از میان انسان ها می گویند: ای پروردگار ما! هر یک از ما دو گروه از دیگری بهره برداری کردیم تا به آن مدت از عمری که برای ما مقرر کرده بودی رسیدیم» منظور از « » در اين آيه پايان زندگى است، زيرا اجل به اين معنى در بسيارى از آيات به كار رفته است. امّا خداوند همه اين پيشوايان و پيروان مفسد و فاسد را مخاطب ساخته مى ‌گويد: «قالَ النّارُ مَثْواكُمْ خالِدِينَ فِيها إِلاّ ما شاءَ اللّهُ: [خدا] می گوید: آتش جایگاه شماست، در آن جاودانه اید، مگر آنکه نجات شما را بخواهد» و در پايان آيه مى ‌فرمايد: « إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيم: یقینا پروردگارت حکیم و داناست» هم كيفرش روى حساب است و هم عفو و بخشش، و به خوبى از موارد آنها آگاه مى ‌باشد. 🌸 در آيه ۱۲۹ به يک قانون هميشگى الهى در مورد اين گونه اشخاص اشاره نموده و مى‌ فرمايد: « وَ كَذلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظّالِمِينَ بَعْضاً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ: و این گونه بعضی ستمکاران را بر بعضی به کیفر گناهانی که همواره مرتکب می شدند، مسلط می کنیم» تعبير «بما كانوا يكسبون» نشان مى‌ دهد كه اين بدبختى به خاطر اعمال خودشان است و اين يک سنّت الهى و قانون است كه رهسپران راه هاى تاريک جز سقوط در چاه و درّه بدبختى فرجامى نخواهند داشت. 🔹 پیام های آیات ۱۲۸ و ۱۲۹ سوره انعام ✅ ، به گمراه كردن گروه كم راضى نیست و گروه زیادى از انسان‏ ها را منحرف كرده است. ✅ دادگاه ، علنى است. ✅ در ، جنِ‏ّ اغواگر پاسخى در برابر توبیخ ندارد و تنها پیروان انسانى او سخن مى‏ گویند. ✅ بهره‏ گیرى و از یكدیگر طرفینى است. ✅ در ، انسان و جنّ، یک جا جمع و محشور مى‏ شوند. ✅ پیروى از وسوسه‏ هاى شیطانى، به تدریج انسان را به ولایت‏ پذیرى از او وا مى‏ دارد. ✅ احكام دادگاه ، بر مبناى علم و حكمت است. ✅ همان گونه كه شیاطینِ جنّ بر مسلّط مى‏ شوند، بعضى از ظالمان نیز بر بعضى دیگر تسلّط مى‏ یابند @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه ۸۳۷ @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۳۰ سوره انعام @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۳۱ سوره انعام @tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 یک آیه 🦋 آیه ۱۳۲ سوره انعام @tafsir_ir1
آیه ۱۳۰ سوره انعام.mp3
213.1K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۳۰ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۱۳۱ سوره انعام.mp3
63.6K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۳۱ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
آیه ۱۳۲ سوره انعام.mp3
78K
بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 آیه ۱۳۲ سوره انعام 🌷 قاری قرآن: پرهیزکار @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات ۱۳۰تا۱۳۲ سوره انعام 🌸 يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنْذِرُونَكُمْ لِقَآءَ يَوْمِكُمْ هَٰذَا ۚ قَالُوا شَهِدْنَا عَلَىٰٓ أَنْفُسِنَا ۖ وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُوا عَلَىٰٓ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ (۱۳۰) ذَٰلِكَ أَنْ لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَافِلُونَ (۱۳۱) وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا ۚ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ (۱۳۲) 🍀 ترجمه: ای گروه جنّ و انس! آیا برای شما از جنس خودتان پیامبرانی نیامدند كه همواره آیات مرا بر شما می‌ خواندند و شما را از دیدار امروزتان هشدار می‌ دادند؟ می ‌گویند: ما به زیان خود گواهی می ‌دهیم و زندگی دنیا آنان را فریفت، و به زیان خود گواهی می ‌دهند كه كافر بودند (۱۳۰) این برای این است كه پروردگارت مردم شهرها و آبادی‌ ها را در حالی كه اهلشان بی‌خبر باشند، از روی ستم هلاک نمی ‌كند (۱۳۱) و برای هر كدام به سزای آنچه انجام می ‌دادند، درجاتی است؛ و پروردگارت از آنچه انجام می ‌دهند بی‌خبر نیست (۱۳۲) 🌷 : گروه 🌷 : آیا نیامدند 🌷 : پیامبران 🌷 : حکایت می کنند 🌷 : هشدار می دهند 🌷 : دیدار 🌷 : آنان را فریفت 🌷 : زندگی 🌷 : گواهی می دهند 🌷 : آبادی ها 🌷 : انجام می دهند 🌸 در آيات گذشته سرنوشت شيطان صفتان ستمگر در روز رستاخيز بيان شده، براى اين كه تصوّر نشود آنها در حال غفلت دست به چنين اعمالى زدند در اين آيه و دو آيه بعد روشن مى‌ سازد كه به اندازه كافى هشدار به آنها داده شده و اتمام حجّت گرديده است. لذا در روز قيامت به آنها مى‌ گويد: «يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آياتِي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا: ای گروه جن و انس! آیا برای شما از جنس خودتان پیامبرانی نیامدند که همواره آیات مرا بر شما می خواندند و شما را از دیدار امروزتان هشدار می دادند؟» 🌸 از آنجا كه روز رستاخيز روز كتمان نيست و نشانه‌ هاى همه چيز آشكار است و هيچ كسی نمى ‌تواند چيزى را پنهان دارد، همگى در برابر اين پرستش الهى، اظهار مى ‌دارند: «قالُوا شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا: می گویند: ما به زیان خود گواهی می دهیم» که چنین پیامبرانی آمدند و پیام های تو را به ما رسانیدند، اما مخالفت کردیم. آرى! دلايل كافى از طرف پروردگار در اختيار آنها بود و آنها راه را از چاه مى‌ شناختند «وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا: ولی زندگی دنیا آنان را فریفت» بار ديگر تأكيد مى ‌كند كه «وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كانُوا كافِرِينَ: و به زبان خود گواهی می دهند که کافر بودند» 🌸 سپس می فرماید: «ذلِكَ أَنْ لَمْ يَكُنْ رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرى بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها غافِلُونَ: این برای این است که پروردگارت مردم شهرها و آبادی ها را در حالی که اهلشان بی خبر باشند، از روی ستم هلاک نمی کند» ممكن است كلمه «بظلم» به اين معنى باشد كه افراد غافل را از روى ظلم و ستم كيفر نمى ‌دهد زيرا كيفر دادن آنها در اين حال، ظلم و ستم است و خداوند برتر از اين است كه درباره كسى ستم كند. و سپس می فرماید: «وَ لِكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمّا عَمِلُوا وَ ما رَبُّكَ بِغافِلٍ عَمّا يَعْمَلُونَ: و برای هر کدام به سزای آنچه انجام می دادند، درجاتی است؛ و پروردگارت از آنچه انجام می دهند بی خبر نیست» بار ديگر بر اين حقيقت تأكيد مى ‌كند كه تمام مقام ها و «درجات» و «دركات» زاييده اعمال خود آدمى است و نه چيز ديگر 🔹 پیام های آیات ۱۳۰تا۱۳۲ سوره انعام ✅ و ‌ هر دو مکلف به پذیرش دعوت پیامبرانند. ✅ قوی ترین ضامن اجرای احکام الهی برای اصلاح فرد و جامعه، ایمان به است. ✅ دنیا خواهی، عامل بی اعتنایی به دعوت های انبیاست. ✅ کیفر دادن ، از شئون ربوبیت خداوند است. ✅ عادل است و مرتبه ی هر کسی را طبق عملکرد خود او قرار می دهد. ✅ سعادت و شقاوت ، بسته به اعمال اوست. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن 🌸 جلسه ۸۳۸ @tafsir_ir1