🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_جلسه_926
🌹 آیات ۸۵ تا ۹۳ سوره اعراف
🌹 بخش ۲
🌷 #إِلَىٰ: به سوی
🌷 #مَدیَن: یكى از شهرهاى شام بود كه در جغرافیاى امروز، نزدیک اردن و نامش معان است، منطقه اى سرسبز، داراى مردمى بت پرست ومرفّه كه در معامله و تجارت كم فروش بودند. حضرت شعیب علیه السلام بر آنان مبعوث شد، امّا آنها به خاطر لجاجت و نافرمانى او هلاک شدند.
🌷 #شعيب: يكى از پيامبران معروف است، نام مباركش يازده بار در قرآن مجيد آمده است. او به مردم مدين و «ايكه» مبعوث شد. عده اى به او ايمان آوردند و گروهى او را تكذيب كردند. او همان است كه دخترش را به ازدواج حضرت موسى عليه السّلام در آورد كه در سوره قصص نقل شده است. نام اين پيامبر در تورات فعلى، رعوئيل است كه دختر خويش را به موسى داد.
🌷 #أَخَاهُمْ: برادرشان
🌷 #قَالَ: گفت
🌷 #مَا_لَكُمْ: برای شما نیست
🌷 #إِلَٰه: معبود
🌷 #قَدْ: قطعا
🌷 #جَآءَتْكُمْ: برای شما آمد
🌷 #بَيِّنَة: برهان و دلیلی روشن
🌷 #رَبِّكُمْ: پروردگارتان
🌷 #فَأَوْفُوا: پس کامل دهید
🌷 #الْكَيْل: پیمانه
🌷 #مِيزَان: ترازو
🌷 #لَا_تَبْخَسُوا: کم نگذارید
🌷 #أَرْض: زمین
🌷 #خَيْر: بهتر
🌷 #لَا_تَقْعُدُوا: ننشینید
🌷 #صِرَاط: راه
🌷 #سَبِيل: راه
🌷 #عِوَج: کج
🌷 #اذْكُرُوٓا: به یاد آورید
🌷 #قَلِيل: اندک
🌷 #فَكَثَّرَكُمْ: پس شما را زیاد گرداند
🌷 #انْظُرُوا: بنگرید
🌷 #كَيْفَ: چگونه
🌷 #كَانَ: بود عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِين
🌷 #طَآئِفَة: گروه
🌷 #أُرْسِلْتُ: فرستاده شده ام
🌷 #يَحْكُمَ: داوری کند
🌷 #خَيْرُ_الْحَاكِمِين: بهترین داوران
🌷 #مَلَأ: بزرگان
🌷 #اسْتَكْبَرُوا: تکبر ورزیدند
🌷 #لَنُخْرِجَنَّكَ: تو را بیرون خواهیم کرد
🌷 #لَتَعُودُنَّ: باز گردید
🌷 #مِلَّتِنَا: آیین ما
🌷 #أَوَلَوْ: آیا هرچند
🌷 #كَارِهِينَ: کراهت داشته باشیم
🌷 #افْتَرَيْنَا: دروغ بسته ایم
🌷 #إنْ_عُدْنَا: بازگردیم
🌷 #ان_يَشَآءَ: اگر بخواهد
🌷 #وَسِعَ: احاطه دارد
🌷 #فَأَخَذَتْهُمُ: پس آنها را فراگرفت
🌷 #الرَّجْفَةُ: زلزله
🌷 #دَارِهِمْ: خانه هایشان
🌷 #جَاثِمِينَ: اجسام بی جان
🌷 #كَذَّبُوا: تکذیب کردند
🌷 #كَأَنْ: گویی
🌷#لمْ_يَغْنَوْا: سکونت نداشتند
🌷 #فَتَوَلَّىٰ: پس روی گردانید
🌷 #أَبْلَغْتُكُمْ: به شما رساندم
در جلسه بعدی به شرح و تفسیر آیات می پردازیم.......
@tafsir_ir1
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_جلسه_927
🌹 آیات ۸۵تا۹۳ سوره اعراف
🌹 بخش۳
🌸 قرآن ماجرای قوم شعیب را برای ما بیان می کند تا از آن عبرت بگیریم. این آیات در مکه نازل شده است. مَدیَن یكى از شهرهاى شام بود داراى مردمى بت پرست و مرفّه كه در معامله كم فروش بودند. حضرت شعیب به سوی آنان فرستاده شد. سپس آن حضرت بر مردم «اَیكه» مبعوث شد، و به ارشاد آنان پرداخت. البتّه احتمال دارد «مَدیَن» همان «اَیْكه» باشد، چون اَیكه به منطقه ى پر درخت و بیشه زار و نخلستان مى گویند.
🌸 شعيب كه نسبش با چندين واسطه به «ابراهيم» مىرسيد، به سوى اهل #مَديَن مبعوث گرديد.در اين آيه خداوند مى فرمايد: {وَ إِلى مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً: و به سوی مردم مدین، برادرشان شعیب را فرستادیم} شعيب دعوت خود را همانند پيامبران ديگر از توحيد شروع كرد و {قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه: گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید که شما را جز او معبودی نیست} سپس اضافه می کندقَدْجاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُم: به طور یقین دلیلی روشن از سوی پروردگارتان برای شما آمده است
🌸 سپس به مبارزه با مفاسد اجتماعى و اخلاقى و اقتصادى آنها برخاسته، نخست آنان را كه آلوده كم فروشى و تقلّب در معامله بودند از اين كار باز مىدارد فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النّاسَ أَشْياءَهُمْ: پس پیمانه و ترازو را پر و کامل بدهید، و کالاهای مردم را کم نگذارید} سپس به يكى ديگر از كارهاى آنها اشاره كرده وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها: و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید} سپس می فرماید: ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ: این برای شما بهتر است اگر با ایمان هستید}
🌸 سپس به نصيحت دیگر شعيب به قوم خود اشاره شده {وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَها عِوَجاً: و بر سر راهی منشینید که کسانی را که به خدا ایمان آورده اند بترسانید و از راه خدا باز دارید و بخواهید آن را کج نشان دهید؛ و سپس برای یادآورى نعمت هاى پروردگار می فرماید: { وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلاً فَكَثَّرَكُمْ: و به یاد آورید زمانی که جمعیت اندکی بودید ولی [پروردگارتان] شما را زیاد گرداند} و سپس می فرماید:{وَ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ: و با تامل بنگرید که سرانجام مفسدان چگونه بود؟}
🌸 در آیه بعد که در واقع پاسخى است به بعضى از گفته هاى مؤمنان و كافران، شعيب است مى گويد:{وَ إِنْ كانَ طائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ وَ طائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتّى يَحْكُمَ اللّهُ بَيْنَنا وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ: و اگر گروهی از شما به آیینی که من به آن فرستاده شده ام، ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس صبر کنید تا خدا میان ما داوری کند که او بهترین داوران است} يعنى، آينده نشان خواهد داد، چه كسانى بر حقّ بوده اند و چه كسانى بر باطل.
🌸 سپس به عكس العمل قوم مستكبر شعيب بيان شده است. قرآن مى فرماید:{قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا: اشراف و سران قومش که تکبر ورزیدند، گفتند: ای شعیب! حتما ما تو و کسانی را که با تو ایمان آورده اند از آبادیمان بیرون خواهیم کرد مگر اینکه به آیین ما بازگردید. گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت داشته باشیم؟} پاسخى كه شعيب در برابر اين همه تهديد به آنها داد خيلى منطقى بود {قالَ أَ وَ لَوْ كُنّا كارِهِين: گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت داشته باشیم؟}
🌸 سپس شعيب چنين ادامه مى دهد: {قَدِ افْتَرَيْنا عَلَى اللّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجّانَا اللّهُ مِنْها: اگر پس از آنکه خدا ما را از آیین شما نجات داد، به آیین شما باز گردیم به طور یقین بر خدا دروغ بسته ایم} سپس می فرماید: {وَ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ فِيها إِلاّ أَنْ يَشاءَ اللّهُ رَبُّنا: بنابراین امکان ندارد به آیین شما بازگردیم، مگر اینکه خدا بخواهد که او پروردگار ما است} و سپس اضافه مى كند كه خداوند نيز چنين دستورى نخواهد داد، {وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً: پروردگار ما از نظر دانش بر همه چیز احاطه دارد} سپس براى اين كه به آنها حالى كند از تهديدشان ترسی ندارد مى گويد: {عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنا: فقط بر خدا توکل کردیم} و سرانجام براى اين كه حُسن نيّت خود را ثابت كند تا دشمنانش او را متّهم به ماجراجويى و غوغا طلبى نكنند، مى گويد: {رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ: ای پروردگار ما! میان ما و قوم ما به حق داوری کن که تو بهترین داورانی}
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_جلسه_928
🌹 ادامه آیات ۸۵تا ۹۳ سوره اعراف
🌹 بخش ۴
🌸 سپس از تبليغاتى كه مخالفان شعيب در برابر پیروان او انجام می دادند سخن به ميان آورده {وَ قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ: و بزرگان قومش که کافر شدند گفتند: اگر از شعیب پیروی کنید ، قطعا شما هم از زیانکارانید} و منظورشان همان خسارت هاى مادّى بود كه دامنگير مؤمنان به دعوت شعيب مى شد، زيرا آنها مسلّماً بازگشت به آيين بت پرستى نمى كردند، و بنابراين مى بايست به زور از آن شهر و ديار اخراج شوند و املاک و خانه هاى خود را بگذارند و بروند.
🌸 هنگامى كه كارشان به اينجا رسيد و علاوه بر گمراهى خويش در گمراه ساختن ديگران نيز اصرار ورزيدند، و هيچ گونه اميدى به ايمان آوردن آنها نبود، مجازات الهى به حكم قانون قطع ريشه فساد به سراغ آنها آمد، {فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دارِهِمْ جاثِمِينَ: پس زلزله ای سخت آنان را فرا گرفت و در خانه هایشان جسمی بی جان شدند} سپس ابعاد وحشتناک اين زلزله عجيب را با اين جمله تشريح كرده، مى گويد: {الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا: کسانی که شعیب را تکذیب کردند گویی در آن شهر سکونت نداشتند} و سپس مى فرمايد: {الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كانُوا هُمُ الْخاسِرِينَ: آنان که شعیب را تکذیب کردند، همان زیانکاران بودند}
🌸 سپس آخرين گفتار شعيب را مى خوانيم {فَتَوَلّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ: پس از آنان روی گردانید و گفت: ای قوم من! قطعا من پیام های پروردگارم را به شما رساندم و برای شما خیر خواهی کردم} {فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ: با این حال چگونه بر گروهی که کافرند تاسف خورم؟} زيرا آخرين تلاش و كوشش براى هدايت آنها به عمل آمد ولى در برابر حقّ سر تسليم فرود نياوردند، و مىبايست چنين سرنوشت شومى را داشته باشند.
@tafsir_ir1
پیام های آیات در جلسه بعدی....
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
میلادِ علی شد و شده روزِ پدر
صد شکر که عید آمده از راهِ دگر
تبریک بگویید که میلادِ علی است
مولا بُوَد وحیدر و هم ساقیِ کوثر
#میلاد_امام_علی(ع)
#روز_پدر_مبارک_باد
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن
🌸 جلسه ۹۲۹
🌸 #آیات_85_تا_93_سوره_اعراف
🌸 بخش ۵
📚 #موضوع: پیام های آیات
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_جلسه_929
🌹 پیام های آیات ۸۵ تا ۹۳ سوره اعراف
🌹 بخش۵
🔹پيام های آیات ۸۵تا۹۳ سوره اعراف🔹
✅ رفتار حضرت شعیب نسبت به مردم، دلسوزانه و برادرانه بود.
✅ تبلیغ و تربیت باید همراه با عاطفه و محبّت باشد.
✅ توحید و یكتاپرستى، محور دعوت انبیاست.
✅ معجزه و دلیلهاى انبیا، در مسیر رشد و تربیت مردم و وابسته به ربوبیّت خداوند است.
✅ پس از شرک و انحراف عقیدتى، انحراف هاى اقتصادى مهم ترین مسأله ى قوم حضرت شعیب بوده است.
✅ كمفروشى، تقلّب در معامله، كم ارزش جلوه دادن اجناس مردم و ایجاد خلل در اقتصاد، حرام و از مصادیق فساد است.
✅ پیامبران، بر مسائل اقتصادى جامعه نیز نظارت داشته و درصدد سلامت و بهبود زندگى مردم بودند. دین و برنامه هاى آن، از زندگى دنیا جدا نیست.
✅ كم كارى هم مثل كم فروشى است، تا شامل همه چیز بشود.
✅ ایمان كامل واقتصاد سالم، تأمین كننده سعادت دنیا وآخرت است.
✅ هشدار و دستورهاى انبیا، سراسر خیر است و موجب سعادت انسان مىشود.
✅ ترساندن مردم و ایجاد مزاحمت براى آنان، ممنوع است.
✅ اگر دشمنان نتوانند مؤمنان را بى دین كنند، مى كوشند تا سیماى دین را تحریف كنند و بد جلوه دهند.
✅ مطالعه ى تاریخ و عبرت گرفتن از آن، سفارش الهى است.
✅ در مطالعه ى زندگى مردم، به پایان و سرانجام كارشان بنگرید، نه كامیابى هاى مقطعى آنان.
✅در مكتب انبیا، ایمان به هدف و راه آنان لازم است.
✅ تاریخ طرفداران حقّ و باطل را با توجّه به پایان و سرانجام كارشان باید مطالعه كرد.
✅ كسى كه بداند خداوند بهترین و برترین داور است، صبور است و در كیفر و پاداش عجله نمى كند. چنانكه باكى از حكم دیگران نیز ندارد.
✅ استدلال و منطق، شیوه ى انبیاست، ولى روش كفّار، تهدید و زورگویى است.
✅ مبلّغان دینی نباید از تهدیدهاى مخالفان بترسند، چون در این راه، تهدید به قتل و تبعید همیشه بوده است.
✅ تحمیل عقاید، شیوهى كفّار است و دین تحمیلى سودى ندارد.
✅ در برخورد با جهالت كافران، از ادب و گفتار نرم و حكمیانه استفاده كنیم.
✅ در برابر پیشنهادهاى شوم دشمنان، باید با توكّل بر خدا، قاطعانه ایستاد.
✅ لازمه ى داورى صحیح، علم وآگاهى همه جانبه است. داورى، حقّ كسى است كه همه چیز را مى داند.
✅ توجّه به عاقبت شوم كفّار، درس عبرت است.
✅ نیرنگ هاى اهل باطل، نقش بر آب مى شود. كفّار در پى اخراج حضرت شعیب بودند، امّا خودشان در خانه هایشان هلاک شدند.
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸 تفسیر یک دقیقه ای قرآن
🌸 ساده،روان و دلنشین
🌸 جلسه ۹۳۰
🌸 #آیه_94_سوره_اعراف
@tafsir_ir1
007094.mp3
153.9K
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷 آیه ۹۴ سوره اعراف
🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر یک دقیقه ای قرآن جلسه ۹۳۰
🌹 آیه ۹۴ سوره اعراف
🌸 وَمَآ أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّآ أَخَذْنَآ أَهْلَهَا بِالْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ
🌼 ترجمه: هیچ پیامبری را در هیچ شهری نفرستادیم مگر آنكه اهلش را [پس از تكذیب آن پیامبر] به رنج و سختی گرفتار كردیم، تا شاید [به پیشگاه ما] فروتنی و زاری كنند.
🌷 #وَ_مَآ_أَرْسَلْنَا: و نفرستادیم
🌷 #فِي: در
🌷 #قرية: قريه به شهر و روستا گفته مى شود.ولى در بيشتر موارد ، منظور شهر است.جمع آن ، «قرى» است. در اصل به معنى جمع كردن است. شهر و روستا را قريه گويند كه محل جمع شدن مردم است.
🌷 #مِنْ: از
🌷 #نَبِي: پیامبر
🌷 #إِلَّآ: مگر
🌷 #أَخَذْنَآ: گرفتیم
🌷 #أَهْلَهَا: اهل آن، مردم آن
🌷 #بأساء: از کلمه بأس به معنی سختى می آید، بأساء یعنی سختى شديد.
🌷 #ضراء: ضرر شديد. بيضاوى از ازهرى نقل مى كند: بأساء ناگواری هايى است كه در وجود انسان نباشد. مثل :ضرر مالى، ناامنى و مانند آن. ضراء آسيب بدنى است مانند : مرض، زمين گيرى، نقص عضو و غيره. اين دو كلمه ،چهار بار در قرآن مجيد آمده است.
🌷 #لَعَلَّهُمْ_يَضَّرَّعُونَ: تا شاید آنها فروتنی و زارى كنند.
🌸 همان گونه كه گداختن آهن در كوره آتش، سبب نرم شدن و شكل پذیرى آن است، حوادث و سختی ها نیز انسان ها را نرم و به حالت تضرّع و نیازخواهى وا مى دارد. مردم تا در ناز و نعمتند كمتر گوش شنوا و آمادگى براى پذيرش حقّ دارند امّا هنگامى كه در تنگناى مشكلات قرار مى گيرند و نور فطرت و توحيد آشكارتر مى گردد، بى اختيار به ياد خدا مى افتند و دلهايشان آماده پذيرش مى گردد، ولى اين در بسيارى از افراد زود گذر است همین که مشكلات آنها حل شود بار ديگر از خدا دوری می کنند و به گناهان خود رو می آورند ولى براى جمعى نقطه عطفى در زندگى محسوب مى شود و براى هميشه، به سوى خدا باز مى گردند.
🌸 هر پیامبری در هر شهری که مبعوث می شد مردم آن با او مخالفت می کردند و او را تکذیب می کردند به این خاطر خداوند در این آیه می فرماید: وَمَآ أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّآ أَخَذْنَآ أَهْلَهَا بِالْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ: هیچ پیامبری را در هیچ شهری نفرستادیم مگر آنكه اهلش را [پس از تكذیب آن پیامبر] به رنج و سختی گرفتار كردیم، تا شاید [به پیشگاه ما] فروتنی و زاری كنند.
🔹 پيام های آیه ۹۴ سوره اعراف 🔹
✅ تلخى ها و ناملایمات، به عنوان یك سنّت الهى براى همه ى اقوام وجود دارد.
✅ سختى ها و مشكلات، عامل سازندگى، غفلت زدایى و توجّه به خداوند است.
✅ ناگوارى ها همیشه قهر الهى نیست، گاهى لطفى است كه به شكل سختی جلوه مى كند.
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸