eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
✅تذکر قرآن: ای پیامبر، اگر زمانی شیاطین جن و انس در تو و جنبشی ایجاد کردند فورا به خدا پناه ببر... پرهیزگاران هر زمانی که از شیطان، وسوسه و خیالی به دلشان برسد همان لحظه به یاد می افتند و بینا میشوند! 🔰 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_79L.mp3
5.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۶ و ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 79 🔖 آیه: ۲۶ و ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ بخش اول👇👇 💠آیه ۲۶ و ۲۷ بقره: «انّ الله لا یستحی أن یضرب مثلاً مّا بعوضةً فما فوقها فامّا الذین آمنوا فیعلمون انّه الحقّ من ربّهم و امّا الذین کفروا فیقولون ماذا أراد الله بهذا مثلاً یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً و ما یضلّ به الّا الفاسقین-الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون» 🔰پس از تببین اهمیت تمثیل، به بررسی از سوی شیاطین جنی و انسی و از سوی خداوند پرداختیم.. قران گوید اگر کسی از شیطان پیروی کند خودش تبدیل به شیطان می شود. در پایان آیه میبیینم که اگرچه خداوند اضلال را منحصر به گروه خاص فاسقین دانسته است اما هدایت را منحصر به گروه خاصی نمی داند. منظور از فاسقین مطلق افرادی است که از راه راست خارج شدند. 🔴در آیه بعد نیز از باب نمونه ۳ مورد از فاسقین را نام می برد نه اینکه فاسقین منحصر در این سه باشند. این سه گروه را در انتهای آیه ۲۷، می نامد. خاسر کسی است که را می بازد لذا اینها سرمایه فطرت پاک اولیه را می بازند. 🚸🚸🚸 ✅گروه اول کسانیند که بین خود و خدا را نقض کردند لذا مشخص است که بین انسان و خدا یک پیمان از ابتدا وجود دارد. پیمان و تعهد را به یا طناب تشبیه کرده اند چنانکه طناب دو چیز را به هم متصل می کند پیمان نیز اینگونه است. حبل بریده می شود و پیمان نیز نکس و می شود. ♦️حال این چیست؟ 1⃣برخی گفتند این همان پیمان بین خدا و انسان در است. 2⃣برخی گفتند این همان پیمان اولیه خدا از طریق حجت باطنیه است «رسلً مبشرین و منذرین لئلّا یکون للناس علی الله حجةٌ بعد الرسل/نساء_۱۶۵» اگر این حجت باطنه یعنی عقل نبود مردم در قیامت احتجاج می کردند که چرا ما را که در برابرمان هزاران راه بود الان عذاب می کنی؟ 3⃣وجه سوم این است که این پیمان همان ارسال رسل و پذیرش پیغمبران از سوی انسان هاست که بعداً نیز باید به تعهدشان پایبند باشند. 4⃣نظر چهارم نیز الهی است و نقض کنندگان، اهل کتابیند که کتاب خود را فراموش کرده و نقض کردند. البته این وجه، در طول همان وجه سوم می گنجد. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 79 🔖 آیه: ۲۶ و ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅بخش دوم👇👇 ✅وجه اول در آیه ۱۷۲ سوره اعراف آمده است. آیا خداوند از صلب ، ذرات ریزی را خارج کرد و ارواح به آن ذرات ریز تعلق گرفتند و بعد از این ارواح تعهد گرفت؟ این تفسیر طبق نظر شیخ طوسی در تبیان و باقی مفسرین شیعه، نه عقلی است و نه مطابق با آیه. آن آیه گوید «و اذ اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم» یعنی از پشت ، ذریه آنها را خارج کرد و سپس از آنها پیمان گرفت. 🔰معنای دوم که به اشاره داشت فی نفسه درست است زیرا انسان ها اگرچه هنگام تولد از نظر «جسمی» برخی و سالمند و برخی غیر مستوی الخلقه مثلا برخی کور و برخی بینا باشند. اما آنکه انسان است و بر او تکلیف بار می شود همگی از نظر «روح» مستوی الخلقه می باشند و که اهمیت دارد و حقیقت انسان را تشکیل می دهد همین روح است که مستوی الخلقه است «و نفسٍ و ما سوّاها» معنای مستوی الخلقه بودن نفس و روح نیز این است که خدا بوسیله آن، خوبی و بدی را به انسان الهام می کند تا عالم شود«فالهمها فجورها و تقواها» روح همان سرمایه اولیه همه انسان هاست. ♦️در سوره روم نیز گوید که «فاقم وجهک للدین حنیفاً فطرت الناس فطر الله علیها لا تبدیل لخلق الله» همه انسان های با این بوده و خواهند بود و عوض نمی شوند. را خداوند از انسان گرفت و گفت چیزی را که میدانی بد است انجام نده؛ چیزی را که می دانی خوب است انجام بده و چیزی را نیز که نمی دانی از بپرس. لذا عقل، بدون فتوا و ساکت نیست و در مرحله آخر نیز که نمی داند گوید من حکم می کنم که از شرع بپرس مانند چگونگی عبادت. اما جلوی این نور عقل را می گیرد. پس این عقل همان است که خدا داده و بهمین جهت از انسان تعهد گرفته که طبق آن عمل کند. ♦️«العقل ما یعبد به الرحمان» همان قوه مجریه است که خداوند ابتدا یک سری آگاهی ها به نام و علم به او داد تا به آن عمل کند وگرنه جهلی بیش نخواهد بود. «لا تجعلوا علمکم جهلاً» عقل عملی و نظری دو بال یک انسانند که هرچه انسان ضعیفتر باشد این دو بال او بیشتر فاصله دارند تا جایی که یکی هست و دیگری نیست و در این دوبال آنقدر نزدیک شده اند که تبدیل به یکی شده اند و هیچ علمی ناشی از عقل نظری ندارند جز آنکه به آن عمل کرده اند. همانند سمع و بصر که ممکن است یکی باشد و دیگری نباشد و یا اصلاً هیچکدام نباشند اما خداوند، سمع عین بصر است.
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 79 🔖 آیه: ۲۶ و ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅بخش سوم👇👇 💠احتمال سوم که الهی بود که شناخت وحی از سوی انسانها همان پذیرش تعهد عمل به وحی است. البته احتمال چهارم نیز در طول همین وجه سوم است که اگر وحی را پذیرفتیم یعنی را پذیرفته ایم چون وحی از طریق رسول می آید. 🔰در مسائل وحی و شرع قران انسانها را به دو گروه به عهد و عهد تقسیم می کند. در مورد ناقضان آیه ۱۵ احزاب آمده است. در این آیه گوید که از مسمانان تعهد گرفته شد که اگر به حمله شد از آن دفاع کنند. اما در آیه ۱۵ احزاب آشکار میکند که «و لقد کانوا عاهدوا الله من قبل، لا یولّون الادبار» یعنی بعضی ها موقع حمله، در خانه نشستند و برخی به آمدن و شهید شدند. 🔴در (خندق)، اگر منافقان پیروز می شدند اساس اسلام از بین می رفت و هیچ نامی دیگر از نمی ماند. پیامبر در این جنگ فرمود که «ضربةُ علیٍ یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین» گاهی یک شمشیر زدن از عبادت اولین تا آخرین انسانها ارزشش بیشتر است نه اینکه حضرت علی در اینجا خلوص داشت، خیر، چون جایی نبوده که علی خلوص نداشته باشد بلکه در اینجا اساس دین در خطر بوده پس همان یک شمشیر باید زده می شد و وظیفه او بود که جلوی از بین رفتن اسلام را بگیرد. در این جنگ که علی در برابر عمربن عبدود قرار گفت پیامبر گفت: در اینجا در برابر قرار گرفته است زیرا با شهید شدن علی، تمام اسلام از بین می رود. 🔰«و لقد کانوا عاهدوا لله من قبل لا یولّون الادبار» اینها سپردند به هنگام مسلمان شدن که مطیع پیامبر باشند و هرگاه دستور دفاع داد در صحنه باشند اما این کار را نکردند و صحنه را ترک کردند. ادامه آیه گوید: حال بدانید که اگر از جنگ فرار هم بکنید و نروید چند صباحی بیشتر زنده نمی مانید. پس از مرگ نجات پیدا نخواهید کرد. ♦️میفرماید: اینها بهانه می آوردند که ما تازه در مدینه آمده ایم لذا خانه هایمان کامل نیست و در و پیکره درستی ندارد «انّ بیوتنا عورة و ما هی بعورة» و بچه های ما حافظ ندارند! خدا اینها را افشا کرد که بهانه می آورند چون خانه و بچه ها ماییم نه آنها لذا اینها نمی خواهند بیایند «ان یریدون الّا فراراً» 🔰اما در برابر اینها مومنانی هستند که به عهدشان وفا می کنند.«من المومنین رجال صدقوا ما عاهدو الله علیه» قران گوید اینها نه تنها واجبات را انجام می دهند بلکه رفتن به جبهه در این وضعیت مهم را می دانند یعنی نذر لازم «فمنهم من قضی نحبه». ثواب سرباز فاتح از سرباز شهید کمتر نیست و اگر خلوص خود را حفظ کند اگر از شهید بالاتر نباشد کمتر نیست همانند که پیامبر گفت ضربه و پیروزی امام علی (ع) از عبادت ثقلین بالاتر بوده است. در جنگ، هر پیشروی فضیلت است. ♦️قران گوید این مومنین برخی رفتند و شدند برخی شهید نشدند، برخی منتظر اعزام به جبهه بودند و برخی پشتیبانی می کردند و هیچ کدام از اینها بعدا هم نشدند و تصمیمشان را عوض نکردند و اگر تصمیمشان عوض می شد نقض عهد بود! ♦️خداوند نیز در برابر انسان عهد کرد که پاداش دهد چون دوطرفه است نه یک طرفه. برخی بزرگان ما دارند و در آن، عهدهایی که با خدا کرده بودند تا بر آن بمانند را نوشته اند مثلا کسانی که تفکر عقلی دارند عهد کردند که خود را به سرگرم نکنند چون انسان را داستان سرا می کند و با تفکر عقلی بار نمی آورد و سطح فکر را پایین می آورد همانند ریاضی دانان. مثلا عهد کردند که فلان کتاب را نخوانم فلان رشته را ادامه دهم، من ترک نشود، روزانه فلان مقدار قرآن بخوانم... خدا هم البته گفته به عهدش وفا میکند. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
تفسیر تسنیم
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره 📆 جلسه: 79 🔖 آیه: ۲۶ و ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅بخش سوم👇👇 💠احتمال سو
✅ با توجه به اینکه رهبر انقلاب، وضعیت فعلی انقلاب اسلامی ایران را در آستانه فتنه سال ۹۸، همان وضعیت جنگ احزاب دانسته اند که آخرین جنگ اسلام با کفر بود و مقدمه فتوحات اسلامی همچون مکه لذا این پست را با دقت بیشتر بخوانید و با وضعیت حاضر ایران و مسوولین و مردم مقایسه کنید... ❗️دقت کنید که تاریخ برگزاری این جلسه تفسیر نیز در دوران جنگ تحمیلی ۸ ساله میباشد!
✅هیچگاه از بزرگی و امکانات و تبلیغاتشان نترسید و کنار نکشید... مگر اینکه برای اجرای تاکتیکی جدید، کمی عقب بکشید! 🔴وگرنه جهنم، مکان ظهور غضب پروردگار عالم، منتظر شماست... ♦️ جهانی و داخلی در چشمانمان بزرگ نباشد، همه نابودشدنی هستند... 💠 @tafsire_tasnim1
اگر راه را نادرست برویم، #رضاخان دیگری در راه است! 🔰آیت الله جوادی آملی: ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭﺍﻥ، ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻗﻠﻢ ﻫﺎ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﻢ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻗﻠﻢ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﮑﺘﻮﺏ ﻣﺎ ﻗﺴﻢ ﺑﺨﻮﺭﺩ؛ ﭼﺮﺍ ﺍﯾﻦ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻣﯽ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪ؟ ﻣﮕﺮ ﺧﺪﺍ ﻗﺴﻢ ﺑﻪ ﻗﻠﻢ ﻭ ﮐﺘﺎﺏ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﭼﺮﺍ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﻢ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺬﯾﺮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺪﮔﻮﯾﯽ ﮐﻨﻨﺪ؛ ﺁﺛﺎﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺩﺭ ﻗﯿﺎﻣﺖ ﺁﺗﺶ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﻓﺤﺶ ﺍﺳﺖ، ﺧﻄﺮﯼ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺪ ﺁﻥ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺭﺍﻩ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﻭﯾﻢ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﺳﺖ! ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﮐﺸﻒ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩ، ﺣﺴﯿﻨﯿﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﮐﺮﺩ، ﻋﻤﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﺎ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺎﻥ ﺣﻖ ﻣﻨﺒﺮ ﺭﻓﺘﻦ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﯾﻦ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﻨﺪ ﺑﺮﺧﯽ ﺑﺎ ﻟﺒﺎﺱ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﺖ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍﻩ ﻣﯽ ﺭﻓﺘﻨﺪ، ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺭﺿﺎﺧﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻮﻗﻮﻓﺎﺕ ﺭﺍ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻣﺘﻮﻟﯽ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺵ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺻﺪﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻧﻤﯽ ﺁﻣﺪ . ❗️ﺍﮔﺮ ﺫﺭﻩ ﺍﯼ ﺩﯾﻦ ﺁﺳﯿﺐ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﺍﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮐﻔﺎﺭ ﻋﺎﺩﯼ ﯾﮏ ﺟﺎ ﺑﺴﻮﺯﺍﻧﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ! (🔷 ۲۹ فروردین۹۷ - درس تفسیر (https://goo.gl/rTkFbr ✅ @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅توصیف زیبای علامه جوادی آملی«زید عزه» از سردار فاتح سپاه اسلام، #قاسم_سلیمانی 🔰 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_80L.mp3
6.06M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیات: ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 80 🔖 آیه: ۲۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅آیه ۲۷ بقره: «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فی الارض اولئک هم الخاسرون» 🔰قران های فراوانی دارد. یک سری عهدها با اهل کتاب بود. اما این آیه در مورد عهدهای عام با تمام مردم است. گاهی نیز هر و نعمتی که خدا به انسان می دهد و در مقابلش تکلیفی است یک عهد محسوب می شود. ♻️بزرگترین نعمت هم است که در داستان ابراهیم آمده که از خدا خواست امامت را در خاندانش تا قیامت قرار دهد و خدا گفت عهد من به ظالمین نمی رسد و برخی از نسل تو ظالمند. ♻️ یک هبه و هدیه است نه یک چیز اکتسابی که با درس خواندن یا عادل بودن بدست بیاید. در میان اعمال صالح باید یک عمل قافله سالار باشد. اگر در تمام کارها به امام معصوم اقتدا کردیم عملمان پس از عمل امام صعود می کند. 🔰خدا به عهدش وفا می کند لذا قرآن گوید شما نیز مانند خدا به عهدتان کاملا عمل کنید. عمل به عهد در برابر مشرکین تا انتهای زمان عهد، یک است که خدا به آن نیز امر کرده است. 🔰عهد با خدا است یعنی انسان نفس و مالش را به خدا بیع کرده است و دیگر مالک آنها نیست لذا هر تصرفی در نفسش و مالش بکند غاصبانه است مگر اینکه طبق خواست خدا باشد پس وی با خدا هنوز بیعت نکرده است. قران گوید شما یا پیروزید یا شهید «و یَقتُلون و یُقتَلون» لذا پیروزی مقدم بر شهادت است پس باید گفت من می جنگم برای پیروزی اگرچه شهید شوم. 🔰قباله و این عهد با خدا نیز تورات و انجیل و قران است که در هر سه این عهد با خدا آمده است. اگر قران نبود هیچ نامی از کلیسا و کنیسه نبود زیرا ادیان تحریف شده، دینی نبودند که باقی بمانند مثلا با دادگاه های تفتیش عقایدشان. بعد هم که قران بشارت می دهد به این افرادی که عهد بستند و نفس و مالشان را به خدا بیع کردند که «عجب خرید و فروش خوبی کرده اید.» ❌خدا گوید ای پیامبر جانهایی که با تو بیعت می کنند در اصل با ما بیعت کرده اند و تو داری برای ما بیعت می گیری«انما یبایعون الله...» 🔰همانطور که زمین یا دایر است یا بایر زمینه زندگی انسان نیز یا بایر است یا دایر. حال اگر کسی عهد خدا بشکند است و خدا فاسق را هدایت نمی کند. ❌عهد که همچون است و انسان را به خدا میرساند، را خدا از باب تشبیه معقول به محسوس، طناب دانسته است. و گفته این طناب را محکم بگیرید. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
⭕️نظرسنجی: با توجه به وجود مشغله زیاد، وقتی که خلاصه برداری نیاز دارد و تعداد زیاد جلسات باقی مانده، پیشنهاد میکنم که همراه با صوت هر جلسه، تنها کلیدواژگان و موضوعات آن جلسه در کانال قرار گیرد. بدین صورت میتوان روزی دو جلسه صوت را ادامه داد که اگر انشالله بصورت مستمر ادامه پیدا کند تا کمتر از ۱۲ سال دیگر پایان میابد. شاید از شنیدن ۱۲ سال تعجب کنید اما میزان مفاهیمی که در طول دو جلسه روزانه‌ی تقریبا نیم ساعته به شنونده منتقل میشود به اندازه ساعتها مطالعه و بررسی آرای افراد مختلف و جمع بندی آنان است. این نظرسنجی در کانال سروش به آدرس زیر انجام میشود زیرا ایتا چنین قابلیتی را تاکنون اضافه نکرده است: Sapp.ir/tafsire_tasnim ❗️اگر سروش ندارید به مدیر پیامتان را انتقال دهید. ✅متشکرم