📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 62
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
5⃣ آیه ۲۱ حجر: «و إن من شیءٍ عندنا خزائنه و ما ننزّله الّا بقدرٍ معلومٍ» یعنی هیچ چیزی وجود ندارد مگر اینکه #خزائنش پیش ماست و این یعنی اینکه هر شیء، چندین خزینه دارد و خزائنش نزد خداست. اما خدا جز به اندازه معلوم، آن چیز را از خزائنش به #دنیای_پایین تنزل نمی دهد.
🔴معنای #اندازه این است که هر چیز با چیزهای دیگری ارتباط دارد و با چیزهایی ندارد یا با گذشته یا آینده ارتباط خاصی دارد. همچنین در آیه ۵۶ هود می فرماید «ما من دابّةٍ الّا هو آخذٌ بناصیتها انّ ربّی علی صراطٍ مستقیم» هیچ چیزی نیست مگر اینکه افسارش به دست خداست و کار خدا جز بر صراط مستقیم و #نظم و اندازه نیست.
6⃣ آیه ۴۳ فاطر: «و لن تجد لسنّة الله تبدیلاً و لن تجد لسنّة الله تحویلاً» #سنت_خدا هیچ گاه تغییر نمی کند و حتی خود خدا نیز آنرا تغییر نمی دهد. مثلاً یکی از همین سنتها، وجود حیات و ممات برای انسانها و امتها در زمان خاص است که هیچگاه از آن زمان به تاخیر نمی افتد «لکلّ امّةٍ اجلٌ اذا جاء اجلهم فلا یستأخرون ساعة و لا یستقدمون/یونس_۴۹»
🔰باید توجه داشت که اصل علیت در #آخرت نیز حاکم است اما فرقش این است که آنجا می فهمیم #علت_اصلی همه کارها خدا بوده است. خدا در سنتی دیگر گوید ما نعمتی که به امتی دادیم را تا زمانی که افراد آن امت تغییر کنند از آنها نمی گیریم. «ذلک بأنّ الله لم یک مغیّراً نعمةً انعمها علی قومٍ حتّی یغیِر ما بانفسهم/انفال_۵۳»
7⃣ آیه ۱۲۳ نساء: «لیس بأمانیّکم و لا امانیّ اهل الکتاب» یعنی جهان بر اساس آرزوهای شما مومنین یا آرزوهای اهل کتاب نمی چرخد بلکه بر اساس نظمی است که خداوند قرار داده است پس بر اساس #سنتهای_الهی زندگی کنید.
8⃣ آیه ۱۲۴ نساء: «و من یَعمَل من الصالحاتِ من ذکرٍ او انثی و هو مؤمنٌ فاولئک یدخلون الجنّة و لا یظلمون نقیراً» گوید خداوند به اندازه نقیری که بسیار ریز است نیز به هیچ کس و هیچ شیئی #ظلم نمی کند زیرا ظلم کوچک خداوند، بسیار بزرگ است چون این ظلم باعث می شود #جایگاه مظلوم در نظم جهان عقب یا جلو شود درحالیکه قبل و بعد از او، جایگاه شیئی دیگر است لذا خودبخود باعث ظلم به تمام موجودات جهان می شود.
🔷در شرح نهج البلاغه ابن هیثم (جلد ۴، ص ۱۴۶) آمده که امیر المومنین در خطبه ای بلند، می فرماید «کل قائم فی سواه معلولٌ» مرحوم کلینی گوید اگر تمام انسان ها غیر از پیامبر وامام دور هم جمع شوند نمی توانند مانند این خطبه بگویند زیرا گوید «هر چه که قائم به ذات نیست به غیر وابسته است و لذا معلول است.» اما خداوند موجودی است #ثابت نه ساکن زیرا خداوند منزه از حرکت و سکون است و لذا قانون علیت در او نیست.
🚸🚸🚸🚸
خداوند گوید اگر من در قران به زمان یا زمینی قسم میخورم نه بخاطر این خشت و گل بلکه به خاطر وجود #معصومی است که در آن است لذا می فرماید ای محمد اگر تو در مکه نبودی هرگز به این شهر قسم نمی خوردم «لا اقسم بهذا البلد و انت حلٌّ بهذا البلد/بلد_۱ و ۲» معصوم به زمین و زمان خود #حیثیت و شرف می بخشد
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_63L.mp3
5.91M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_63
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 63
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠در ادامه بحث از #معجزه و حاکم بودن اصلِ عقلیِ علیت بر معجزات باید گفت که معجزه در #منطقه_امکان بوده و تنها تفاوتش با دیگر چیزها این است که معجزه راههای عادی را طی نمی کند و اسباب و عللی در آن دخیل هستند که انسان ها آنها را نمی شناسند یا ندیده اند.
♦️مثلاً همه موجودات از #خاک و آبند و لذا ماری که از همان خاک و آبست توسط عصای حضرت موسی راه چند ملیون ساله را در چند ثانیه طی می کند تا به مار بالغ تبدیل شود اما #زنجیره_علل از بین نمی رود و مار از عدم بوجود نمی آید. یا اینکه ایشان با عصایش آبهای گذشته را از بین برده و جلوی آبهای جدید را می گیرد تا در وسط دریا یک باریکه خشکی برای عبور ایجاد شود یعنی همان کاری که سد می کند اما با عللی دیگر و در زمان کوتاهتر.
🍀معجزه پیامبران همیشگی است یعنی تا قیامت کسی نمی تواند آن معجزات را انجام دهد زیرا معجزات متکی به وجود خداوند هستند و علل و اسبابش توسط خداوند با این سرعت کنار هم می آیند. علت دیگر این است که خطوط کلی دین رسولان گذشته همگی واحد است و آن #اسلام است اما خطوط جزیی ادیان تغییر می کند لذا دین اسلام به علت تکامل، بر ادیان قبلی مسلط و #مهیمن است. (مائده_۴۸)
♦️#اصل_علیت اصلی #عقلی است نه حسی و تجربی زیرا تجربه و مشاهده تنها تاثیر و رابطه دو چیز بر هم را کشف می کند نه سلسله علل را. لذا تنها عقل می تواند از این سلسله علل، اصل علیت را برای همه موجودات جهان استنباط کند.
🔰طبیب و مهندس جهان بین نیسنند و تنها #فیلسوف است که در مورد ابتدا و انتها و هدف جهان صحبت می کند. فلذا افرادی که با #علوم_مادی سرو کار دارند اولین افرادی هستند که معجزه را نمی توانند بپذیرند اما فلاسفه معجزه را رد نمی کنند.
🔴علم مادی فقط در #سیر_افقی اشیا سخن می گوید نه سیر عمودی؛ یعنی سه سوال می کند (این چیز قبلاً چه بوده؟ الان چیست؟ بعداً چه خواهد شد؟) اما علم عقلی به این می پردازد که چه کسی این موجودات را ایجاد کرد و چرا اینکار را کرد؟ لذا علوم عقلی به #سیر_عمودی سلسله علل توجه دارند و گویند مبدأ و معاد چیست؟ لذا علوم عقلی از دو سیر عمودی صحبت می کنند: یک سیر که از خدا شروع می شود و سیر دیگر که به خدا ختم می شود! (هو الاول و الآخر/حدید_۳)
✅خداوند به عالمان مادی گوید شما به جهان افقی نگاه کرده اید در حالیکه در همان هم به همه #اسباب جهان آگاه نبودید و فکر کردید چوب نمی تواند به مار تبدیل شود. شما در علم، بُعد اثباتی را نشان داده اید اما نمی توانید بعد سلبی را نیز نشان دهید یعنی می توانید بگویید امکان وجود اشیا از این راهی که ما آنرا دیده ایم و به آن #عادت داریم وجود دارد اما نمی توانید بگویید غیر از این راه #محسوس، هیچ راه و علت دیگری برای موجود شدن اشیا وجود ندارد.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 63
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
بخش دوم👇
5⃣ قرآن، در سلسله علل ۴ امر را بیان می کند:
۱. علل قریب (نزدیک) را می گوید مانند نقش باران در حیات جهان.
۲. علل بعید را میگوید یعنی همه چیز را به خود خدا نسبت میدهد.
۳. معجزات را به عنوان خرق عادت به انبیا نسبت می دهد.
۴. گوید علت اصلی آنچه انبیا انجام داده اند نیز خداست.
🔰فهم چگونگی جمع کردن این ۴ امر به فهم #ربوبیت_مطلق خداوند بستگی دارد. اگر درک کردیم که ربوبیت و مالکیت خدا مطلق است دیگر جایی برای ربوبیت دیگری باقی نمی ماند مانند اینکه بگویید یک اقیانوس نامحدود است حال آیا می توان گفت غیر از این اقیانوس، یک رود کوچک نیز وجود دارد؟ خیر زیرا جایی نماند که این اقیانوس نامحدود وجود نداشته باشد و جا برای حضور آن رود باشد.
🔷بدین صورت خداوند در بیان دو امر ابتدایی گوید آیا شما کشاورزید یا من که همیشه بیدارم (لا سنة و لا نوم/بقره_۲۵۵) و هر لحظه در حال رویاندن آن هستم؟! «أانتم تزرعونه ام نحن الزارعون/واقعه_۶۴» من هستم که دانه و هسته را می شکافم تا گیاه از آن رشد کند «فالق الحبّ و النّوی/انعام_۹۵»
🔰خداوند علت همه چیز است نه اینکه در #سلسله_حلقات_علل، او تنها سر حلقه آخر باشد. اما وقتی به سر حلقه آخر می رسیم در میابیم که او علت همه چیز بوده و همه حلقه ها در دست او بوده است. او نور السماوات و الارض است و به هر طرف که سر بچرخانیم او را می بینیم «فاینما تولّوا فثمّ وجه الله/بقره_۱۱۵»
♦️تمامی اشیا یک #مُلک دارند و یک #ملکوت. «تبارک الذی بیده المُلک/ملک_۱» ملک در اینجا هم مالکیت است و هم ملکوت یعنی هم جسم و هم نفس انسان در ید قدرت اوست و هرچه داریم مال خداست. «فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی/یس_۸۳» #ملکوت، همان چهره ارتباط اشیا با خداست که با علوم تجربی قابل درک نیست.
♦️مشاهده این #چهره_قدسی جهان و انسان، برای انسانها محال نیست چون خدا انسان ها را به گذر از عالَم مُلک به عالم ملکوت دعوت می کند. «اولم ینظروا فی ملکوت السماوات و الارض و ما خلق الله من شیء/ اعراف_۱۸۵» لذا خدا غایب نیست اما ما چون #وجه_ملکوتی خود را در برابر #وجه مُلکی و مالکیتی خود خوار کرده ایم نمی توانیم او را دیده یا صدای معصومین و شهدا و غیره را بشنویم.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد حسن عباسی:
از من میپرسند چرا پایاننامههای ارشد و دکتری دانشجویان شما این قدر "قرآنی" است؟
🔻میگویم چون دانشجویان ما ملزمند حداقل ۱۵۰۰ جلسه #تفسیر_تسنیم گوش بدهند.
🔰 توصیه میشود حتما ببینید‼️
🗃تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
🌺میلاد با سعادت نبی اکرم «ص» و بنیانگذار شیعه جعفری، امام جعفر صادق «ع» بر تمام مسلمانان، خصوصاً شیعیان آن حضرت مبارک🌹🌹
🍀 @tafsire_tasnim1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️آیت الله جوادی آملی:
💰قرآن گوید قیام یک ملت به این است که جیبش پُر، کیفش پُر باشد. (نساء_۵)
🚨اما #اقتصاد_ربوی_بانکی، مُخَبَّطانه (دیوانه وار و مَست گونه) است. (بقره_۲۷۵)
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_64L.mp3
6.48M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_64
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 64
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠بحث بر سر تعارض یا عدم تعارض استناد #افعال به خدا در عین استناد به موجودات است. خداوند هر کاری را که به موجودات نسبت می دهد همان کار را به خود نیز نسبت می دهد. حال این چگونه ممکن است؟
♦️باید دانست که #ربوبیت خداوند مطلق است و لذا جایی برای ربوبیت غیر او باقی نمی ماند که بگوییم در یک فعل، غیر از ربوبیت خدا، شاهد ربوبیت دیگری نیز هستیم. اما نباید فراموش کرد که ربوبیت موجودات در انجام افعالشان در #طول ربوبیت خداوند در آن عمل است.
❌ #اسماء_فعلیه خدا غیر از #اسماء_ذاتیه خداست که خاص اوست و مظهر ندارد اما اسماء فعلیه #مظهر می طلبد مانند شفاء که هم کار دارو است و هم کار حضرت عیسی.
♦️به عبارت دیگر اگرچه هر یک از اندامهای انسان وظیفه ای دارد اما وقتی در همکاری با هم، کاری را انجام می دهند این کار را به «انسان» نسبت می دهیم در حالیکه نمی توانیم انکار کنیم این عمل به آن «اندامها» نیز استناد دارد اما این استناد، #استناد_طولی است یعنی اگر انسان نخواهد آن اندامها نیز کاری نمی کنند.
🌏به همین نسبت در مجموعه جهان نیز هر موجودی وظیفه ای دارد اما در کل، جهان به سمت آغاز خود یعنی #خداوند می رود لذا تمام افعال موجودات نیز به اذن و خواست خدا انجام می گیرد تا در حرکت جهان سهیم باشد. لذا خدا آنها را جلو برده و هر یک از موجودات، سرباز و مامور خداوندند. (و لله جنود السماوات و الارض/فتح_۷)
🍀در همین راستا، تمام #معجزات_پیامبران نیز در عین استناد به پیامبران به خدا مستندند. در سطحی بالاتر، کار #فرشتگان نیز در طول فعل و ربوبیت خداست چون این موجود نیز از سپاه خداست.(فتح_۷)
🍄در زمینه استناد افعال، سه نگاه در قران وجود دارد که جهان بینی قران را نشان می دهد که ابتدا اعمال فرشتگان را مثال میزنیم:
۱. فرشته ای که امین است، وحی را آورده است. (شعراء_۱۹۳)
۲. هر چه را که فرشتگان آورده اند به اذن خداست. (قدر_۴)
۳. خداوند، قران را نازل کرده است. (زمر_۲۳)
🌳در اینجا یکبار نزول وحی را به فرشته نسبت داده ، یک بار به خود و یک بار نیز به هر دو. اما در جایی که میگوید فرشتگاه به اذن من نازل می شود فهمیده می شود که #مقتضای_عمل در فرشته وجود دارد و خداوند تنها با اذن، مانع نزول وحی را برمی دارد.
🍀در مورد انبیا نیز همین سه نگاه وجود دارد اما اصل را در آیه ۷۸ غافر که در آیه ۳۸ رعد نیز تکرار شده آورده است که گوید هیچ پیغمبری آیه(معجزه)ای نمی آورد مگر به #اذن_خدا. این اصل را در آیه ۱۱۰ مائده باز کرده و به حضرت عیسی می فرماید تو زنده می کنی اما به اذن من.
🍄هر موجودی هر کاری بخواهد بکند با اذن خداست و این تازه نیمه راه #بینش_توحیدی است. قران جلوتر می رود و گوید اینطور نیست که مقتضی عمل در موجودات باشد و من تنها با اذن، مانع را بردارم بلکه اقتضای اشیا مانند گرمی آتش را نیز من خلق کرده و در درون آن قرار داده ام.
♦️قران گوید ای انسانها، شما از خاکید یعنی شما نیز همانند درختان، یک قرن قبل در #خاک بودید. بعداً جذب گیاهان و درختان شده و پدر و مادرانتان شما را از طریق خوردن میوه و گیاه وارد بدن خود کردند و نیرو گرفته و منی تولید شد. آنگاه با امتزاج این مایع در زن و مرد شما بوجود آمدید. لذا خداوند به انسان ها گوید بدانید که شما تنها #امناء کرده اید نه خلق؛ بلکه خالق انسان که سازنده منی و رشد دهنده آن است خداست. (افرأیتم ما تمنون-أانتم تخلقونه ام نحن الخالقون/واقعه_۵۸ و ۵۹)
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 64
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ فلسفه #مالکیت_فکری در اسلام:
در روایت است که خداوند قبل از اینکه جاهل را خلق کند عالم را خلق کرد (لأنّ الحجّة قبل الخلق). خداوند یادگیری دانش را بر انسان واجب کرده است. اما خداوند از جاهلان #تعهّد_تعلّم و یادگیری نگرفت مگر اینکه از عالمان، #تعهّد_تعلیم و یاددادن گرفت. اگر کسی گفت که من عمری زحمت کشیدم ودرس خواندم سخنی صحیحی نگفته است چون عده زیادی هم زحمت کشیدند و این درسها را به ما آموختند. مگر ما به اساتیدمان چیزی دادیم که اینها را به ما آموختند؟
♦️ما رایگان یاد گرفتیم و الان #وظیفه ما است که اینها را به #رایگان به دیگران تعلیم دهیم وگرنه ممکن است که خداوند این علم را از ما یا از خاندان ما بگیرد چنان که خیلی ها مایلند فرزندشان اهل #علم شود اما خدا این توفیق را نمی دهد. با علم نمی شود به عنوان یک #کالا برخورد کرد. علم قبل از یادگیری خلق شده است چنانکه امام قبل از امّت.
🔴ضمیمه: باید دقت کرد که کالا فرض کردنِ همه چیز در جهان، همان نظریه #کاپیتالیسم است. این نظریه، با کالا فرض کردن هر چیزی اعم از اشیا یا خدمات انسانی و حتی فکر و اندیشه، برای هر چیزی #قیمت تعیین میکند. برای دانش نیز، امروزه رشته #حقوق_مالکیت_فکری تئوریزه شده است که استفاده دیگران از علم یا ایده دیگری را مستلزم پرداخت هزینه منصفانه به مالک آن علم یا ایده میداند. این عمیقترین وجه #مادی_گرایی معاصر است که باید زدوده شود.
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_65L.mp3
6.27M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_65
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 65
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠سوال: آیا قران، افعال را به موجوداتی که کننده کارند استناد می دهد یا به خود؟
🔷در اینجا ما با مبحثی به نام #توحید_افعالی سرو کار داریم. قران این توحید افعالی یا #بینش_توحیدی در وقوع اتفاقات و افعال را در سه بخش توضیح می دهد.
1⃣گوید هر اتفاقی که در جهان رخ می دهد به #علت_قریب یعنی موجوداتی که آن فعل را انجام داده اند مستند هستند چون حقیقتاً اینهایند که آن عمل را انجام داده اند.
2⃣گوید همه اتفاقات به #اذن خداست و بدون اذن او عملی رخ نمی دهد.
3⃣ گوید هم موجودات و هم خود افعال همگی شأنی از شئون فاعلیت خدا هستند. هر یک، حلقه ای از حلقات #فاعلیت_خدا هستند که خداوند این حلقات را به جنبش در می آورد تا فعلی صورت گیرد.
♦️لذا ربوبیت تنها مخصوص خداست (الحمد لله رب العالمین) و جایی برای ربوبیت دیگری باقی نمیماند زیرا همه چیز فانی در فعل خداست. بدین صورت به #توحید_افعالی رسیده ایم. تمام کارها و #امور_وجودی که کمال آفرین هستند به خدا استناد دارد و تمام #امور_عدمی یا نقصانی که کاهنده کمال است به خداوند استناد ندارد مثل شرور.
🔰لذا #انسان_موحد گوید: همه نعمتها از خداست. «و ما ربکم من نعمةٍ فمن الله/نحل_۵۳» یعنی هیچکس نمی تواند بگوید من خودم زحمت کشیدم و این نعمت و کمال را برای خود فراهم کردم. قران گوید این #فکر_قارونی است چون قارون می گفت این ثروت را بوسیله دانشی که نزد من است به دست آورده ام«قال انّما اوتیته علی علمٍ عندی/قصص_۷۸»
🔰اما این توحید سبب نمی شود که بگوییم موجودات تنها ابزار فاعلیت خدا هستند و هر فعلی که صورت می گیرد، خود موجود در آن تاثیر گذار نیست و موجودات را مانند آستینی بدانیم که دست خدا در درون آن، سبب تغییر در عالم می شود. قران در مورد فرشتگان، پیامبران، موجودات زمین و غیره این فاعلیت قریب را نشان داده است. در مورد فرشتگان گوید اینها مدبّران امر خدا هستند برای جهان(نازعات_۵) اگرچه به اذن ماست و خودشان حلقه ای از حلقات فاعلیت خدایند. در مورد #حضرت_ابراهیم گوید تو پرنده را بخوان تا این پرنده زنده شود و به سوی تو بیاید «ثمّ ادعهنّ یأتینک سعیاً/بقره_۲۶۰»
✅بحث بعدی این است که #معجزه هیچوقت شکست نمی خورد چه در گذشته چه حال و چه آینده. خداوند می فرماید رسالت من هیچگاه شکست نمی خورد اگرچه رسولان مرا به قتل برسانند. «کتب الله لأغلبنّ انا و رسلی انّ الله قویٌّ عزیزٌ/مجادله_۲۱»
♦️توضیح اینکه بشر تمام چیزهایی که #اختراع می کند مشابهش در #طبیعت و خلقت خدا وجود داشته و انسان با دیدن آن به فکر ساختن چیزی شبیه آن می افتد لذا اگر چیزی در طبیعت نباشد انسان در انجام آن لنگ می زند.
♦️در این عالم چیزی نیست که شکست نخورد. کوه را با تیشه، آتش را با آب می توان شکست داد. کتاب مشهور الغارات که یک قرن قبل از نهج البلاغه تالیف شده و بسیاری از روایات نهج البلاغه از آنجا گرفته شده گوید: انسان نیز با #خواب شکست خورده و دشمن خواب، #اندوه است که انسان را بیخواب می کند. اما معجزه از این قانون مستثنی است چون خرق عادت است و هیچگاه نمی توان مثلش را آورد که قابل شکست دادنش باشد.
♦️در علوم، ایمان مهم نیست و با درس خواندن قابل فراگیری است اما معجزه نیاز به قدرت #فطری و خودسازی درونی دارد. لذا اگرچه همه چیز به خدا تکیه دارد اما معجزه چون از یک نفس پاک انسانی در قالب #ولی_الله نشأت گرفته است قابل شکست نیست. اگر همان عمل را کسی غیر از پیامبر انجام دهد اعجاز نمیکند! هر چیز به #مقدار و اندازه خاصی از #مخزن_الهی منشا گرفته و نازل می شود «و ان من شیءٍ الّا عندنا خزائنه و ما ننزّله الّا بقدرٍ معلومٍ/حجر_۲۱» اما پیامبران و معصومین خودشان یا مخزنند یا کلیددار مخزن؛ پس فرض شکست برای اینها غیر ممکن است.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰علامه جوادی آملی:
♦️مسوولان قانونگذار با هماهنگی فرهنگ عمومی، #ازدواج_موقت را سامان دهند...
♦️رفتند جلوی ازدواج موقت را بگیرند #زنا را ترویج کردند!
✅ @tafsire_tasnim1
💢فتوایی راهبردی و تاریخی برای پایان #بانک
✔️گزیدۀ نامۀ اقتصاددانان در مورد خلق پول و فتوای آیت الله مکارم شیرازی :
🔹بانک به منزله ماشینی است که "پول اعتباری" را از طریق سازوکار "خلق پول" به چند برابر پول منتشره اولیه تبدیل می کند و این سیکل مخرب همواره ادامه دارد، به گونه ای که سود نقدینگی نصیب بانک می شود و هزینه های متعدد آن دامنگیر مردم میگردد.
در نتیجه ؛👇
اولاً موجب تداول ثروت بین اغنیا می گردد،
ثانیاً به بی عدالتی در جامعه منجر می شود،
ثالثاً اسباب اخلال به نظام اقتصادی جامعه اسلامی را فراهم می سازد،
رابعاً پیامدها و تبعاتی برخلاف مصالح جامعه و مسلمانان به بار می آورد.
⁉️آیا عملیات یاد شده :
1- اکل مال به باطل از سوی بانک ها نیست؟
2- موجب ضرر و ضرار به جامعه و مسلمانان نمی شود؟
3- موجب غبن و غرر جامعه و مسلمان نمی شود؟
4- برخلاف موازین شرع مقدس اسلام نیست؟
5 - سبب تقویت زمینه رباخواری در سیستم اقتصادی نمی گردد؟"
🔸آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ بیان داشتند :
" با توجه بر آنچه موقوم داشتهاید این کار مصداق بارز "اکل مال به باطل" است، زیرا سرمایه ای وجود ندارد که آنها به وسیله آن معامله میکنند و از سوی دیگر باعث تورم و ضرر و زیان جامعه است و در مجموع بیشباهت به یک نوع کلاهبرداری نمیباشد که آن هم "حرام" است و اگر روزی سپردهگذاران بخواهند سپرده خود را بگیرند آن بانک مسلما ورشکسته خواهد شد؛ چون چند برابر موجودی خود مصرف کرده است.
💠مشروح استفتا و پاسخ را در لینک زیر بخوانید:
👉 fna.ir/bq69s8
✅ تفسیر تسنیم علامه جوادی آملی
❎ @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
💢فتوایی راهبردی و تاریخی برای پایان #بانک ✔️گزیدۀ نامۀ اقتصاددانان در مورد خلق پول و فتوای آیت الله
‼مبنای تمام دردهایی که علامه جوادی در مورد ربای بانکی بیان میکنند #خلق_پول و اعتبار در سیستم منحط بانکی است. بانی تورم و ربا، خلق پول است.
این فتوای تاریخی، ضربه ای پرشتاب جهت پیشبرد حرکتیست که علامه جوادی در این چند سال در مورد #حذف_سیستم_ربوی_بانکی براه انداخته اند.
🔴این فتوا باید به گوش همه برسد...
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_66L.mp3
5.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_66
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 66
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠تفاوت معجزه با امور غیر عادی دیگر مانند #سحر و شعبده:
1⃣ سحر و سایر علوم غریبه راه #علمی دارند و با یادگرفتن آنها می توان انجامشان داد اما معجزه راه فکری نداشته و انسان ها نمی توانند آنرا بفهمند چون مربوط به #قداست_روح پیامبر است.
2⃣ معجزه هرگز #شکست نمی خورد. منطق انبیا هرگز شکست نمی خورد (مجادله_۲۱) اگرچه پیامبران را به قتل برسانند زیرا #شهادت نه یک شکست، که یک کمال است.
♦️خداوند اصل کلی شکست ناپذیری پیامبران و معجزه را بصورت جزیی نیز در مورد برخی پیامبران توضیح داده است. در آیات ۶۴ به بعد طه به موسی گوید: نترس، عصایت را بنداز که تو قطعاً پیروزی! حضرت امیر در اوایل نهج البلاغه گوید ترس موسی هنگام انداختن چوبها و ریسمانها توسط ساحران، بخاطر خودش نبود بلکه می ترسید مردم در #ضلالت_باطنی باشند و نتوانند فرق بین سحر و معجزه را فهمیده و #حق_و_باطل را از هم تشخیص دهند.
🔴زمانی #شک ایجاد می شود که هم حق باشد و هم باطل. اولیای خدا به مرحله ای از #تجرد_عقل و خیال می رسند که در آن شیطان راه ندارد و لذا وهم و خیال و باطل را به آن راهی نیست پس براحتی می توانند حق و باطل را از هم بشناسند و لذا هیچگاه در شک نمی افتند. پیامبران نیز به همین صورت در میابند که به مقام نبوت رسیده اند و در آن شک نمی کنند.
🔰اصل مسیر همه انبیا یکی است و آن #اسلام است «انّ الدین عند الله الاسلام/آل عمران_۱۹» اما فروعاتی که پیامبران می آوردند فرق داشت که این تفاوت ها نیز به #نسخ_زمانی و تناسب وضعیت زمان آنها بر می گشت نه اینکه فروع بعدی، فروع قبلی را #باطل کند و بگوید آنها از اصل حق نبوده است.(حق در برابر باطل است.)
🔰چرا معجزه شکست ناپذیر است؟
اگرچه همه چیز متکی به خداست اما معجزه متکی به حقیقتی خاص یعنی #مخزن_غیب است(طلاق_۳) که در آن جایی برای #تزاحم نیست و همه موجودات با هم هماهنگند لذا چیزی که در مقابل معجزه ایستاده و آنرا شکست دهد وجود ندارد چنانکه معیت عامّه خداوند شامل همه موجودات است اما #معیّت_خاصّه او تنها به مومنین می رسد و آنها را شکست ناپذیر می کند.(هدیً للمتّقین/بقره_۲)
🔰ارتباط معجزه با صدق گفته پیامبر چیست؟ چه ارتباطی بین مار شدن عصا با خداوندی خدا و رسالت پیامبر وجود دارد؟
هر پیامبر یک دعوت دارد و یک دعوا. پیامبر به قیامت و عبادت و غیره #دعوت کرده و از سوی ادعا و #دعوای رسالت و ارتباط با وحی را دارد. دعوت با #قرآن اثبات شده و ادعا با #معجزه. اگر ادعای رسالت پذیرفته شد به مرحله دعوت می رسد وهمگی به دعوت او گوش می دهند زیرا #فطرت_سالم اکثر انسانها اگر در برابر عمل غیر قابل شکست قرار بگیرد تسلیم می شود. لذا معجزه با صدق دعوت رابطه ای ندارد بلکه اثبات صدق دعوای آنهاست.
🔰چرا غیر از پیامبر نمی توانند معجزه بیاورد؟ این چرایی یک #دلیل_غایی دارد و یک #دلیل_فاعلی که قبلاً ذکر شد. اگر خلاف این باشد با حکمت خداوند ناسازگار است. البته امامان معصوم نیز می توانند مانند پیامبران معجزه بیاورند اما نامش کرامت است. اگر امر خارق عادتٍ شکست ناپذیر همراه با دعوای رسالت باشد #معجزه نام داشته و اگر بدون دعوای رسالت باشد #کرامت نام دارد اما در هر صورت برای ابد، «شکست ناپذیر» است.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔰علاوه بر دسترسی به صوت جلسات تفسیر تسنیم در پایگاه رسمی موسسه بین المللی اسراء، امکان دسترسی به این فایلهای صوتی در کانالهای زیر نیز فراهم است:
✅ eitaa.com/tafsire_tasnim_media
✅ sapp.ir/tafsire_tasnim_media
✅ gap.im/Tafsir_Tasnim_DL
✅ t.me/Tafsir_Tasnim_DL
🔰نشانی صفحه دانلود جلسات تفسیر تسنیم از سایت رسمی پایگاه اسراء
✅ https://goo.gl/JGxVQB
🆔 @tafsire_tasnim1
۹۷_۹_۱.mp3
5.28M
🎙درس اخلاق اول آذر 97
♦️ علامه جوادی آملی
⏱ 29 دقیقه
📱 @tafsire_tasnim1
◀️ ارتباط با ما:
👤 @j_akbari
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_67L.mp3
2.62M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_67
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 67
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠: آیا معجزه دلیلی #عوام_پسند است و مانند قران نیست که عقلی باشد؟
👈خیر، قران هم، معجزه است و معجزه چه علمی باشد چه عملی هر دو عقلی و حقند نه عوام فریبانه اما #معجزه_عملی بیشتر مورد پسند عوام جامعه است که اکثریت جامعه محسوب می شوند و تاثیر بیشتری رویشان دارد. در مقابل، #معجزه_قولی یا علمی مانند قران بیشتر مورد پذیرش خواص است چون می دانند صدها بار بیشتر از این معجزاتِ فعلی، ممکن است چون پیامبر به خزینه الهی متصل است.
🔷گروه سومی که به پیامبر ایمان می آورند کسانیند که به هیچ معجزه ای نیاز ندارند و به صرف دعوت ایشان، ایمان می آورند مانند علی (ع) زیرا اینها #طهارت_قلبی دارند و حق را با چشم دل می بینند و می پذیرند.
✅راههای #دعوت انبیا در آیه ۱۲۵ نحل ذکر شده است که گوید ای پیامبر، تو جز از این سه راه نمی توانی دعوت کنی: یا با حکمت و #برهان عقلی، یا از راه #موعظه و اندرز و یا از راه #جدال_احسن. این سه راه ترتیب دارند و جدال که آخرین مرحله است تنها در صورتی مجاز است که در تو شروع کننده جدال نباشی و تنها جواب دهی. جدالت نیز باید #حق باشد نه باطل. پس کار عامیانه ای در میان نیست.
❌اگر دین عوام فریب بود می گفت «هدف وسیله را توجیه می کند» و از هر راه نادرستی باید برای ترویج دین استفاده کرد همانند بهرهگیری از جهالت انسانهای عوام اما اینطور نیست و دین همیشه در برابر این کارها ایستاده است. #اصل_علیت گوید بین علت و معلول، همیشه رابطه مستقیم برقرار است و حق جز از راه حق بدست نمی آید و نمی توان از راه باطل به حق رسید. اگر راه باطل بود سرانجامش تزلزل و #سقوط است.
🚸🚸🚸🚸
⁉️خداوند می فرماید اتفاقاً حرف مخالفان ما عوامانه است چون یا افراط می کنند یا تفریط.
1⃣ #افراطیها ی آنها گویند بجای انسان عادی، باید یک #فرشته را پیامبر می کردی و بر ما نازل می کردی! (فرقان_۲۱) اما خداوند گوید اگر فرشته را هم پیامبر می کردیم مجبور می شد روی زمین و به شکل انسان ها حاضر شود تا انسانها بتوانند او را دیده و حرفش را بشنوند (انعام_۹) و (فرقان_۷) اگر می خواهید فرشته را با همان خصوصیات همیشگیش ببینید صبر کنید تا #قیامت خواهید دید اما آن روز دیگر برایتان بسیار سخت است. (فرقان_۲۲)
2⃣ #تفریطیها یشان نیز گویند که بجای یک انسان عادی، باید یک #سرمایه_دار را پیامبر می کردی(زخرف_۳۲) این همان #فکر_فرعونی است که همین حرف را درباره پیامبری حضرت موسی زد(زخرف_۵۱ به بعد)
🔴خداوند در پاسخ به این دو گروه می گوید که مگر نبوت به دست اینهاست که می خواهند آنرا تقسیم کنند و می گویند چرا فرشته ای یا سرمایه داری را پیامبر نکردی (زخرف_۳۲) سپس به پیامبرش گوید ببین اینها چقدر #عوامانه سخن می گویند «انظر کیف ضربوا لک الامثال/فرقان_۹» در حالیکه قران، #قول_ثقیل و سنگینی است (مزّمّل_۵)
♦️معجزه دو گونه است: #معجزه_ابتدایی که پیامبران با آن مبعوث می شوند و #معجزه_اقتراحی که زمانی است که قومش، معجزه اش را نمی پذیرند و پیشنهاد می کنند کار خارق العاده ای را به عنوان معجزه انجام دهد و او با اذن خدا انجام می دهد. ام هر کدام که باشد باز هم #عقلانی است نه عوام فریبانه.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_68L.mp3
5.16M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_68
🔖 آیات: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 68
🔖 آیه: ۲۳ و ۲۴
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۲۳ و ۲۴ سوره بقره: «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورةٍ من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین-فان تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدّت للکافرین»
🚸🚸🚸🚸
💠معجزه برعکس سایر علوم غریبه و غیر غریبه راه فکری ندارد لذا #موضوع هم ندارد، بلکه انسان در اثر قداست نفس و عظمت روح و ارتباط روح با ماورای طبیعت، در طول علل قرار گرفته و به این دلیل در جهان، هر کار را که خدا بخواهد انجام می دهد. اما شخص مادی فقط محسوسات را موجود می داند و آنچه حس نشود را غیر موجود و #خرافه می داند که از آن جمله، معجزه است.(بقره_۵۵)
❌موجود از نظر قران دو قسم است:
۱. قسم #مادی (شهادت): که احکام عامه ماده بر آن جاری است.
۲. قسم #مجرد(غیب): که هیچ یک از احکام ماده بر آن جاری نیست.(عالم الغیب و الشهادة/رعد_۹)
🍄بحث در غیر قابل حس بودن #غیب است نه اینکه به میزان قدرت حس مربوط باشد. غیبها دو نوعند: یا تنها در این عالم و از چشم سر غایبند مانند فرشتگان که در قیامت همه انسان ها آنها را می بینند و دیگر، غیب همیشگی یعنی خداوند که حتی در قیامت نیز قابل دیدن نیستند. #جن از جنس آتش است پس ماده ای خارجی و قابل دیدن با چشم خارجیست اما #فرشته تنها قابل دیدن با چشم قسم مجرد انسان است(فصلت_۳۰)
🍀البته اینجا استثنائاتی نیز وجود دارد چنانکه خداوند می فرماید گنهکاران در قیامت نیز از خداوند #محجوبند.(مطففین_۱۵) مفهوم مخالف این آیه این است که عده ای نیز وجود داند که می توانند خدا را در آن روز ببینند. اما کفار مایل بودند که فرشته ها را با چشم دنیوی ببینند (فرقان_۲۱). این نگاه مادی گرایانه #اسراییلیان زمان موسی بود که گفتند تا خدا را آشکارا نبینیم ایمان نمی آوریم(بقره_۵۵)
🌓علت محجوب بودن این افراد در قیامت نیز در آیه، چرک، تیرگی و #رینی است که بواسطه انجام گناهان، بر قلبهای اینها نشسته است.«کلّا بل ران علی قلوبهم/مطففین_۱۴» اینها در قیامت نیز تنها قهر و عذاب خدا را می بینند نه لقای حق و نعمات او را(انشقاق_۶)
♦️♦️♦️♦️♦️
🔴✅رد #بینش_مادی به قرآن: (برای نمونه آیا بحث تطبیقی با دین در انتهای تمام #مقالات_علوم_انسانی، پذیرفته است؟)
1⃣آنهایی که با بینش مادی با قران روبرو می شوند کارشان صحیح نیست چون #علم_زده اند؛ یعنی پیشرفت صنایع آنها را متحیّر کرده است.
2⃣اگر علمی در یک بعدی پیشرفت کند فوراً سعی می کنند آیات قران را بر آن علم پیشرفته تطبیق کنند در حالیکه بسیاری از علوم پیشرفته، به #فرضیه متکی هستند و پایگاه ثابتی ندارند چون فرضیه در آینده دور یا نزدیک عوض خواهد شد و با عوض شدن آن، مبانی آن علم برهم می خورد.
3⃣حال اگر ما قران را بر آن علم حمل کنیم لازمه اش این است که خود قران هم معاذالله دستخوش تحولات و حوادث گردد و بدین صورت #شک در آن راه خواهد داشت در حالیکه در قران شکی نیست.(لا ریب فیه/بقره_۲) اگر علمی، مبادی بدیهی داشت مانند #ریاضیات که عقلاً راه دیگری وجود ندارد، می توان قران را با آن تطبیق داد اما قران قابل تطبیق بر #علوم_تجربی که غالباً مبتنی بر فرضیه هستند نیست.
🔰یک انسان مادی، #روح را مادی دانسته، #پیامبر را انسانی نابغه و #کتب_الهی را نوشته ای از سر نبوغ می داند و #دین را نیز تکامل یافته در طول تاریخ فرض می کند که امکان تغییر و تحول در آن هست در حالیکه اینها امور غیبی هستند که قابل بررسی با حس نیست لذا نبوغ در رسالت راه ندارد چون راه فکری ندارد.
♦️هر آیه محتوایی دارد که دلیل آن محتوا، اسم یا #اسامی_حسنا ی خداوند است که در پایان همان آیه آمده است و با آیه هماهنگ است. مثلاً آیات توبه در انتها با رحمت و غفران خدا پایان می یابد(ان الله غفور رحیم)
✅امیرالمومنین در نهج البلاغه گوید در قران همه چیز هست اما شمایید که باید او را به #استنطاق دربیاورید و از او حرف در بیاورید اما شما نمی توانید بلکه من به حرف در می آورم چون #قران_ناطق هستم(و لن ینطق و اخبرکم عنه) پس فرمود من تا نبینم عبادت نمی کنم پس انسان جانی نامحسوس نیز دارد که می تواند خدای نامحسوس را ملاقات کند.
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1117
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅ بخش دوم:
راه رسیدن به معجزه یا کرامت، نه علم و دانش بلکه #عبودیّت است «و ان کنتم فی ریبٍ ممّا نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله/بقره۲۳»
🔰خداوند در آیه مورد بحث بجای نام پیامبر از کلمه #عبد استفاده کرده است و باید توجه داشت که خداوند هر جا که از کلمه عبد برای پیامبری استفاده کرده همراهش نام آن رسول را آورده «عبدنا ایّوب_عبدنا داوود» اما برای پیامبر خاتم، صرفاً کلمه عبد را آورده است که نشان دهد او #عبد_مطلق و محض بوده و هیچ خطا و اشتباه و کندروی و تندروی نداشته است. «نزّلنا علی عبدنا – سبحان الّذی اسرا بعبده»
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190