هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_129L.mp3
4.25M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_129
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 129
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
1⃣حال که ثابت شد #شفاعت، حق و ممکن است باید پرسید چه کسانی مورد شفاعت قرار میگیرند؟
2⃣بنی اسراییل میگفتند چون ما از نسل ابراهیم و #یعقوب (اسراییل) هستیم پس جز مدتی کوتاه در جهنم نخواهیم بود و عذاب کوتاهی خواهیم دید. خدا در برابر این ادعای بنی اسراییل گفت روز قیامت اینچنین نیست و در آن رابطه و دوستی وجود ندارد و شفاعت هم جز به اذن خدا صورت نمیگیرد.
3⃣خدا این را ویژگی «قیامت» دانسته نه اینکه فقط در برابر بنی اسراییل اینگونه باشد. اگر خدا بگوید از این گناه یا از این گروه از افراد شفاعت میکنیم با قوانین الهی در تعارض است چون باعث جرات پیدا کردن افراد در برابر #محرمات_الهی میشود.
4⃣قرآن گوید شفاعت برای کسیست که #مرتضی باشد و لذای رضای الهی، محور شفاعت است. خدا گوید اگر گناه کبیره را ترک کردید و گناه کبیره نداشتید ما گناه صغیره را میبخشیم. اما جز «معصوم» کسی نیست که بداند گناه کبیره انجام نداده و نمیدهد پس این آیه تنها امید میدهد نه جرات انجام گناه صغیره.
5⃣رضایت برای عمل حسنه است چون هرچه سیئه هست، مکروه و مورد غضب خداست. اما رضایت مورد نظر قرآن در مورد شرط پذیرش شفاعت، رضایت از عمل نیست چون در این صورت دیگر آن عمل نیاز به شفاعت نخواهد داشت بلکه شرط پذیرش شفاعت، رضایت خدا از #دین شخص است. دین مرضیّ خدا هم «اسلام» است. پس محور شفاعت، رضا و محور رضا، دین است لذا مقدمه پذیرش شفاعت، #اسلام است و شفاعت شامل حال کسی که مسلمان نمرده نمیشود.
6⃣گفتیم شرط لازم شفاعت، اسلام است لذا مسلمان غیر عادل (فاسق) هم مورد شفاعت است زیرا مسلمان عادل، گناهی ندارد که نیاز به شفاعت داشته باشد. اگر کسی مسلمان بود مرتضی میشود زیرا قرآن بارها گفته خدا از «کفر» راضی نمیشود.
7⃣در قیامت وقتی گرو میخواهند، این گرو نه مال است نه شخصی دیگر بلکه خود شخص را گرو و #رهین میگیرند. برخی همیشه در رهن میمانند که اصحاب الشمالند و برخی بواسطه شفاعت، آزاد میشوند که #اصحاب_الیمین هستند.
8⃣انسانها سه گروهند: مقربین، اصحاب الیمین و اصحاب الشمال.
#مقربین اعمالشان مورد رضای خداست لذا عمل خلاف رضای خدا ندارند که نیاز به شفاعت باشد. #اصحاب_الشمال نیز کفارند که دینشتن مورد رضای خدا نیست پس باز هم شفاعت نمیشوند. اما #اصحاب_الیمین، دینشان اسلام و مرضیّ خداست اما اعمالشان، ترکیبی از حسنه و سیّئه هست که در اینجا مورد شفاعت قرار میگیرند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴 تذکر مهم:
دوستان دقت کنند که غالب جملات ارائه شده در خلاصه متنی جلسات، به قرآن استناد دارد و ساخته و پرداخته فکری حضرت علامه نیست. آیات استنادی در صوت جلسات ارائه شده اند اما ما به جهت کوتاه شدن متن، از آوردن نام سوره و شماره آیه خودداری کرده ایم.
🔺لذا از هیچ جمله ای به آسانی عبور نکنید، برای نمونه به تقسیم بندی های موجود در متن.
✅ @tafsire_tasnim1
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و گریه است
🔻آیت الله العظمی جوادی آملی در صحن جامع رضوی مشهد:
به ما گفتند #سلاح جنگ با دشمن بیرون آهن است اما سلاح جنگ با دشمن درون «آه» است و نه آهن؛ در دعای کمیل می خوانیم «سلاحه البکاء»؛ اسلحه مومن گریه است! اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله و دیگر خواسته های نامشروع درون به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاحش ناله و #گریه است.
قرآن کریم فرمود کسانی که بندگی خدا را پذیرفتند سه گروه هستند، این تثلیث در بیانات نورانی حضرت امیر شکوفا می شود چرا که قرآن با این صراحت با ما سخن نگفته است بلکه با کسی سخن گفته که قرآن را تلقی کرد، حضرت فرمود یک عده از #ترس_جهنم خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها از روی ترس است، یک عده به #شوق_بهشت خدا را عبادت می کنند؛ گریه اینها برای شوق به بهشت است، اما یک عده در عین اعتقاد به بهشت و جهنم و در عین اینکه از جهنم مصون می باشند و بهشتی هستند با این وجود دوستدار الهی و محب خدا هستند، گریه اینها #گریه_محبانه است یعنی چون هنوز به وصال دوست نرسیده اند گریه می کنند.
حضرت امیر علیه السلام بعد از اینکه پیکر مطهر پیامبر گرامی اسلام را غسل دادند و کفن کردند به پیغمبر عرض کردند علی، التماس دعا دارد! وقتی به حضور محبوب و لقاء پروردگار رسیدی علی را فراموش نکن! این التماس دعا با همه التماس دعاهای دیگر فرق دارد، این گریه نه برای ترس از جهنم است و نه برای شوق به بهشت چرا که علی «قسیم الجنه و النار» است، این علی که #کلید بهشت و جهنم به دست اوست با اینکه فرمانروای بهشت و جهنم است به پیامبر(ص) عرض می کند «اذْكُرْنِی عِنْدَ رَبِّكَ».
پس ما سه جور آه داریم؛ آه کسی که از جهنم می ترسد، آه کسی که شوق بهشت دارد و آه کسانی که بخاطر نرسیدن به لقاء الهی و دوری از محبوب آه می کشند! لذا ما که در دعای کمیل میخوانیم «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»، اولاً باید بکوشیم این آه ما برای نجات از دوزخ باشد ثانیاً برای شوق به بهشت باشد و اگر توفیقی پیدا کردیم به مرحله ای برسیم که گریه ما برای لقای الهی باشد.
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
تفسیر تسنیم
✳️اگر کسی بخواهد با دشمن درون یعنی غرور، نفس اماره و نفس مسوله به جهاد بپردازد بهترین و مهمترین سلاح
❗️میتوان علت این نوع سخنان بی پایه را در چند مورد خلاصه کرد:
۱. تحصیل دروس فیزیک محور و مبتنی بر نگاه غربی به مسائل انسانی در دانشگاه ها
۲. عدم وجود طرح استراتژیک و اجرایی برای فراغت و شادی مومنان در کشور
۳. عدم ایمان و رابطه مستحکم با دین که موجب عدم شناخت صحیح آثار اعمال دینی میشود.
۴. دوری از مردم و عدم درک نیازهای اقتصادی آنها که سبب ایجاد فضای اندوه شده است.
@tafsire_tasnim1
✳️دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد. دانش اسلامی چیست؟!
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مشهد مقدس، در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی این شهر:
🔺ما چون در کنار سفره عالم آل محمد(ص) هستیم، بهترین بحث در کنار این ذات قدسی، بحث درباره #علم است، وقتی نظام ما به دست صاحب اصلیاش می رسد که بیان و بنان ما در خدمت علم باشد.
🔺مدتی است که صحبت از #اسلامی_شدن_دانشگاهها است، اسلامی شدن دانشگاه یک امر قدسی و ملکوتی است، تا دانشگاه اسلامی نشود مشکل اختلاس و #نجومی را خواهیم داشت، کارهایی مانند برگزاری نماز جماعت و داشتن نمازخانه در دانشگاه ضروری و لازم است، اینها باید در دانشگاه ها باشند، اما نه جنس دانشگاه هستند و نه فصل دانشگاه، اینها دانشگاه را اسلامی نمی کنند، تنها چیزی که جنس و فصل دانشگاه است #علم است و تا «دانش» اسلامی نشود «دانشگاه» اسلامی نخواهد شد، بقیه مسائل جزء فروعات بحث است، پس دانشگاهی اسلامی است که دانشش اسلامی باشد.
🔺دانش باید اسلامی و سخنگوی خداوند باشد، در واقع آن علمی دانشگاه را اسلامی می کند که رابط ما و خدا باشد، پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می فرماید #صراط_مستقیم مومن علم و دانش است، اما کدام دانش است که صراط مستقیم بین انسان و معبود است؟! کدام درس است که خواندن آن ما را به خدا می رساند؟!
🔺تمایز علوم به تمایز موضوعات است، اگر موضوع علمی دینی بود آن علم و دانش دینی است، چنین علمی دانشمندش، دانش پژوهش و پژوهشگاه هایش را متدین می کند، اگر علمی موضوعش دینی است یقینا آن علم دینی است.
🔺علومی که در دانشگاه ها تدریس می شوند دو دسته اند؛ علومی که موضوع آنها #فعل_خدا است و علومی که موضوعش #فعل_انسان است مانند اقتصاد، سیاست، روابط بین الملل و امثالهم، اگر علمی موضوعش فعل انسان بود این می تواند دینی باشد یا غیر دینی، اگر این فعل مطابق با شریعت و دین بود می شود دینی و اگر نبود می شود غیر دینی اما علمی که موضوعش فعل خداست از آسمان تا زمین، از زمین تا آسمان، این علوم الا و لابد فرض ندارد دینی نباشد، جوهر این علوم، دینی است ولو صاحب علم، موحد نباشد.
🔺قرآن به ما می گوید شما اگر تنها عالم باشید کافی نیست، ما را تنها دعوت به عقل نکرد که عاقل شوید، می فرماید «لقوم یعقلون»، این از سنخ قوم عرب یا قوم عجم نیست؛ این یعنی «قائم بالعلم» و «قائم بالعقل» باشید یعنی تا نفس می کشید حرف تازه بیاورید، آن که تنها حرفهای دیگران را منتقل می کند این #دلال_علم است او قائم بالعلم نیست!
♦️ولی نعمت ما نفرمود عقل انسان، دوست اوست، بلکه فرمود انسان تنها یک دوست دارد و آن #عقل اوست، این عقل باید در راه کشف «نشانه های الهی» باشد، خدا وقتی می خواهد از زمین و آسمان سخن بگوید می فرماید همه اینها را من خلق کردم، اینها همیشه مسبح هستند، همه اینها مطیع هستند، همه اینها در حال حمد هستند، در واقع به ما می فهماند اینها زنده اند و فهم دارند، این همه آیات برای این است که به ما بگوید اینها زنده اند و فهم دارند و شهادت می دهند. اینها زنده و #فعل_خدا هستند و خداوند هر چه را آفرید به بهترین شکل ممکن آن را خلق کرد و هیچ نقص و کمبودی در آن نیست، اینها موضوع دانش دینی هستند، معنای حُسن آفرینش و آفرینش عالمانه این است که بیهودگی در ساختار هستی نیست.
🔺قرآن فرمود سراسر عالم نشانه و آیت خداوند است، فرمود شب و روز «آیت الله» هستند، اگر اینچنین است پس هر علمی که موضوعش فعل خداوند که آیت خداوند هستند می باشد #علم_دینی خواهد بود چرا که چیزی جز خالق خود را نشان نمی دهند فقط ما باید چشمان خود را باز کنیم.
#مشهد_مقدس
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
🔺گلایه حضرت آیت الله جوادی آملی از تمرکز طلاب بر فقه و اصول
🔲آیت الله جوادی آملی در جمع حوزویان مشهد:
🔹 مشکل حوزه های علمیه ما همین است که هم آیه محکمه و هم فریضه عادله و هم سنت قائمه را #فقه_و_اصول دانستند در حالی که «آیه محکمه» مربوط به خداشناسی امامت شناسی، معاد شناسی، انسان شناسی و امثالهم است و «فریضه عادله» و هم «سنت قائمه» مربوط به فقه، اخلاق و حقوق می شود، یعنی دین به ما گفته است که چه بخوانید.
🔹#نهال_فروشی جزو بدترین کارهاست، یعنی اگر طلبه ای مستعد است باید مسیر خواجه نصیر را طی کند و افرادی را برای پاسخ به نیازهای جامعه و نظام تربیت کند، نه اینکه خودش در مسیری غیر از علم آموزی قرار بگیرد.
🆔 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_130L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_130
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 130
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
شفیع کیست؟
1⃣قرآن گاهی گوید #فرشتگان شفیعند و استغفار میکنند. این شفاعت فقط برای «مومنین» است نه کفار و منافقین چون اولا فرشتگان معصومند و غیر از خواست خدا و رضای او را اجرا نمیکنند لذا شفاعت کفار و منافقین که طبق قرآن مورد رضای خدا نیست را انجام نمیدهند، ثانیا نص قرآن چندین بار این موضوع را مطرح میکند.
2⃣ #انبیا نیز طبق سوره مائده شفاعت میکنند. البته این شفاعت به اذن خداست و خدا نیز حتما به این شفاعت معصوم، ترتیب اثر خواهد داد. در مورد حضرت نوح، ایشان از خدا پرسید که مگر تو نگفتی که اهل بیتم نجات خواهند یافت پس پسرم چرا نجات نیافت؟ خداوند فرمود او از اهل بیت تو نیست چون منظور از اهل بیت، وجود معنوی آنها است نه مادی و فیزیکی. (چنانکه سلمان هم از اهل بیت پیامبر شد) لذا پیامبر سوالی پرسید نه اینکه شفاعت کند.
3⃣شفیع سوم #توبه انسان است. سقف شفاعت انبیا تا مشرک و منافق و کافر است. یعنی شفاعت اینها تنها از طریق #توبه خودشان است و شفاعت پیامبر در مورد این سه گروه که دینشان مرتضای خدا نیست اثر ندارد و خدا نمیپذیرد. هیچ شفاعتی به اندازه #توبه موثر نیست چون از همه انسانها و برای همه اعمالشان حتی کفر و شرک و نفاق پذیرفته میشود. کسی که معجزه درباره وی اثر ندارد شفاعت دیگران نیز اثر نمیکند زیرا کافر گمراه است و به مقصد نمیرسد لذا شفاعت در موردش نیز به مقصد نمیرسد.
💎توبه به قدری بزرگ و مهم است که کسی که توبه کرده و مسلمان میشود نیاز نیست نماز و روزه و زکات و ... که قبل از اسلام انجام نداده را قضا کند. این فقط در مورد تکالیفیست که اسلام آورده نه #حقوق_انسانی مانند «تکالیف قراردادی» که قبل از اسلام نیز بوده و اسلام تنها آنها را امضا و تایید کرده است.
🔻تنها از یک جهت شفاعت فرشتگان و انبیا از توبه بالاتر است و آن این است که ظرف پذیرش توبه در دنیاست اما شفاعت آن دو در آخرت نیز پذیرفته میشود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_131L.mp3
3.76M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_131
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 131
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
🔻شفیع کیست؟
فرشتگان، انبیا، توبه و مومنین طبق قرآن، شفیع انسانند.
4⃣در مورد #مومنین نمونه هایی چون دعا برای ۴۰ مومن در نماز شب را میتوان نام برد. دعا برای دیگران، شفاعت است. #شفاعت یعنی طلب حل مشکل دیگری از خدا...
💎در قیامت آنچنان انسان ذلیل است و #عزت خدا چنان حاکم است که انسان بدون اذن خدا هیچ کاری نمیتواند بکند لذا قدرت صحبت کردن هم بدون اذن خدا ندارد. قرآن گوید در آنجا مردانی هستند که «اصحاب اعراف» نامیده میشوند، اینها اولیای خدا و معصومین هستند که به #مومنان_متوسط که وضعشان هنوز برای ورود به بهشت مشخص نیست گویند وارد بهشت شوید. این شفاعت دیگر تکوینیست و از شفاعت مصطلح بالاتر است.
5⃣ #قرآن نیز حق شفاعت دارد. در قیامت نوریست که هر گروه از مومنان و اولیا فکر میکنند از آنهاست اما از آنها نیز رد شده و بالاتر میرود، که این حقیقت قرآن است. قرآن، آنچه را که مومنان باید میکردند و نکردند را خودش در قیامت جبران میکند. اینکه گفته اند شفاعت قران این است که قرآن گوید «اعمال این شخص مطابق با متن من است» این اصلا معنای #شفاعت نیست بلکه شفاعت یعنی جبران کمبود شخص.
♦️خداوند به پیامبر گوید #نماز_شب بخوان و شب را از دست نده تا خدا تو را به «مقام محمود» برساند. این محمود، مطلق است لذا همه انسانها از این مقام شفاعت پیامبر استفاده میکنند و مخصوص گروهی خاص نیست. حال که خدا، پیامبر را #رحمة_للعالمین و رئوف و رحیم نامیده است لذا مومنان را حتما شفاعت میکند و نمیگذارد در آتش بسوزد. مومن هم بعید است در قیامت به شکل حیوان محشور شود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_132L.mp3
4.23M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_132
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 132
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
و از آن روز بترسید که کسی مجازات دیگری را نمیپذیرد و نه از او شفاعت پذیرفته میشود؛ و نه غرامت از او قبول خواهد شد؛ و نه یاری میشوند.
♦️♦️♦️
☘این جلسه، بحث روایی در مورد شفاعت است زیرا روایات، مبین قرآن هستند. شفاعت جز ایجاد #امید، خاصیت دیگری همچون جرات انجام گناه ندارد.
🔥گناهان آثار متفاوتی دارند، برخی جلوی نعمت را میگیرند، برخی عذاب دنیوی دارند، برخی #روح_امید را میگیرند که از بدترین گناهانند. شفاعت همه جور گناه را برطرف نمیکند زیرا شفاعت بیشتر گناهانی را برطرف میکند که آثار #اخروی داشته باشد نه دنیوی.
☘حال که مشخص نیست شفاعت مخصوص «کدام گناه»، «برای چه کسی» و «برای چه زمانی» است لذا شفاعت، به انسان غرور و جرات گناه نمی دهد و تنها #امید ایجاد میکند. بعلاوه اینکه مشخص نیست انسان تا کی در جهنم می ماند و سپس شفاعت در حق او اثر خواهد کرد حال آنکه عذاب جهنم حتی برای لحظه ای هم قابل تحمل نیست.
🍁روایت گوید شفاعت شامل حال کسانیست که #گناه_کبیره انجام داده اند وگرنه کسی که گناه نکرده که شفاعت نمی خواهد. در تطبیق قرآن و روایت باید گفت که برای مشمول شفاعت قرار گرفتن، #دین باید «مرتضی» باشد لذا نیاز نیست عمل هم مرتضی باشد که اگر بود شفاعت نمیخواست.
☘روایت دیگر گوید شفاعت کن تا مورد شفاعت قرار گیری و شفاعت برای کسانیست که در قیامت زیر نور و گرمای خورشیدند. همچنین روایت دیگری که جزو غرر روایات است صدای برخورد کوبه در بهشت به صفحه در را «یا علی» می داند. علامه طباطبایی در توضیح این روایت گوید وقتی مهمانی بخواهد خانه دیگری برود صاحب خانه را میخواند و از او اجازه میگیرد لذا صاحب جنة، علی است و بهشت چیزی جز #ولایت نیست. لذا معصومین شفیع انسانها هستند.
☘در بهشت همیشه باز و در جهنم همیشه بسته است زیرا باز بودن در، یک #آزادی و نعمت است اگرچه در هر دو، هیچ کس بدون اجازه نمیتواند وارد بهشت یا جهنم شده یا از آنها خارج شود.
☘شفاعت از سوی سه شخص است که درجه تاثیرشان به ترتیب انبیا، علماء و شهیدان در معرکه قتال است البته علمایی که شهید پرورش داده و روح فداکاری در راه دین را زنده نگه دارند.
🌳خدا یک راه #شفاعت_بلاواسطه و مستقیم نیز دارد که در آن صورت خدا «اقرب من حبل الورید» بوده و نمیگذارد حتی شفیعان دیگر یعنی انبیا و فرشتگان و علما و شهیدان، از گناه وی باخبر شوند تا آبرویش حفظ شود. این شفاعت مستقیم برای کسانیست که آبروی دیگران را حفظ کرده و نگذاشته اند گناهان دیگران در دنیا برملا شود.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
1_96840768.mp3
3.47M
🎙 علامه جوادی آملی:
نعمتهای باطنی همچون #استعداد و قدرت یادگیری را هدر ندهید. چیزهایی که نه بار علمی دارد و نه ثمره عملی، هرگز یک دانشجو یا طلبه نخواند.
#غنیمت_شمردن_فرصت
✅ @tafsire_tasnim1
1_100950569.mp3
3.09M
امام حسین (ع):
🔺 من اصلا در دنیا زندگی نمیکنم...
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_133L.mp3
3.73M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_133
🔖 آیه: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 133
🔖 آیات: ۴۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۸ بقره:
«واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا ولا یقبل منها شفاعة ولا یوخذ منها عدل ولا هم ینصرون»
کفار و منافقین کلا منکر معاد بودند و اگر هم گاهی نبودند قیامت را مانند دنیا میدانستند مثلا اگر در دنیا ثروت، مهم است در قیامت هم مشکل گشاست اما قرآن گوید اولا قیامت هست و ثانیا با دنیا کاملا فرق میکند یعنی در آن عِدل و شفاعت و ... نیست لذا نصرتی هم به شما نمیرسد(لا ینصرون) چون کسی بفکر شما نیست.
1⃣شفاعت عامل #غرور نیست بلکه سبب رجا و #امید است همچون باخبر شدن از وجود دارو که سبب نمیشود انسان خود را مریض کند! اگر عمداً بسبب آگاهی از وجود شفاعت گناه کرد خدا نمیبخشد و علامه گوید وی گناه مضاعف کرده است چون اهانت به استغفار است.
2⃣کسی مورد شفاعت قرار میگیرد که دارای #دین_مرتضی باشد اگرچه اعمال بدی هم دارد. اگر دینش مرتضی نبود و به جهت آگاهی از شفاعت، بیشتر گناه کرد به شرک منجر خواهد شد. گاهی گناهان کبیره زمینه کبائر اکبر را که #شرک است را فراهم میکند.
3⃣خصیصه شیطان این است که بوسیله گناهان، انسان را از مسیر خدا بیرون برده و کافر و #مشرک میکند. در سوره حشر نیز این را هشدار میدهد. قرآن برعکس دیگر کتب که تنها علمند، هم #علم است هم #ذکر_خدا پس همیشه بصورت نصیحت می آید...
4⃣ #ماء_معین چشمه ایست که میجوشد و تشنگان را سیراب میکند. امام زمان را ماء معین خوانده اند. عالم، ماء معین است چون علمش قابل مشاهده بوده و در دسترس همگان است و انتقال پیدا میکند اما چشمه درون زمین ماء معین نیست چون نه چشم آنرا میبیند نه دست و طناب به آن دسترسی دارد. اگر علمی جاری نباشد و انسان آنرا برای خودش نگه داشت دیگر ماء معین نیست.
5⃣کسی که گناهش طولانی شود خدا را فراموش میکند. دلی که گناه میکند اول راه خود را میبندد و چشمه ها بدان راهی نمی یابند که سیرابش کنند.
6⃣حدیث سلسلة الذهبیست که در آن امام صادق از قول پیامبر خدا میفرماید:« برخیزید و آتشهایی که با گناهاتان بر پشتتان ایجاد کرده اید را با #نماز_اول_وقت خاموش کنید.» اما اگر راه بسته شد دیگر توبه و شفاعت کارساز نیست پس شفاعت سبب تجری و جرات پیدا کردن نباید بشود بلکه باید ایجاد امید کند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🌀 غیر از شیعه بسیاری از مفسران عامه نیز معتقدند که این آیه شریفه (ومِنَ النّاسِ مَن یَشری نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللّهِ واللّهُ رَؤفٌ بِالعِباد) در شأن امیرمؤمنان (علیهالسلام) در جریان «لیله المبیت» نازل شده است؛ برای نمونه، ثعلبی از مفسران بزرگ و معروف اهل سنت، در این باره مینویسد:
🚩 پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) هنگام هجرت از مکّه فرمان داد تا علی(علیهالسلام) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگی (بُرْد حَضْرَمی) را که مخصوص پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) بود بر روی خود بکشد. سرانِ قریش از هر قبیلهای نمایندهای برگزیده بودند تا پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را محاصره کرده و به شهادت رسانند.
♦️خدای سبحان به جبرئیل و میکائیل (علیهماالسلام) وحی کرد که من شما را برادر یکدیگر کردم و عمر یکی از شما را طولانیتر قرار دادم، کدامیک حاضر است ایثار کند و زندگی دیگری را بر خود مقدم دارد؟ هیچ یک حاضر نشدند، پس خداوند به آنان وحی فرمود که اکنون #علی(علیهالسلام) در بستر پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آرمیده و آماده است تا جان خویش را فدای او سازد. به زمین بروید و نگهبان او باشید.
🚩هنگامی که جبرئیل بالای سر و میکائیل پایین پای علی(علیهالسلام) قرار گرفتند، جبرئیل گفت: آفرین بر تو ای علی! خداوند به وجود تو بر فرشتگان مباهات میکند، آنگاه این آیه شریفه نازل شد.
📚 تفسیر تسنیم، ج۱۰
🆔 @tafsire_tasnim1
1⃣ حضرت سیدالشهداء نفرمود من با یزید بیعت نمیکنم؛ فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»؛ [بحارالأنوار، ج۴۴، ص٣٢۵] فرمود هرکس آزاداندیش است، حسینی فکر میکند؛ مثل من فکر میکند، زیر بار ظلم نمیرود.
2⃣ امروز هم همینطور است، بیان حسین بن علی همینطور است. امروز کسی که حسینی فکر میکند؛ نه آمریکا را، نه آن #معامله_قرن را، نه #صهیونیست را، هیچکدام را تحمل نمیکند.
3⃣ اگر حضرت فرموده بود من با یزید بیعت نمیکنم شاید فکر میکردند که مخصوص خود اوست. حضرت فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»، تا ظهور حضرت این اصل حاکم است؛ یعنی کسی که حسینی فکر میکند زیر بار ظلم نمیرود.
4⃣ این است که امام (رضواناللهعلیه) فرمود: انقلاب مدیون کربلاست، پیروزی این نهضت به برکت کربلا و قیام حسین بن علی بن ابیطالب است، همین است.
🔺 http://www.javadi.esra.ir/web/office/-/پیام-به-چهارمین-اجلاسیه-«مجاهدان-در-غربت»
✅ تفسیر تسنیم
👉 @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_134L.mp3
4.31M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_134
🔖 آیه: ۴۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 134
🔖 آیات: ۴۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۴۹ سوره مبارکه بقره:
«واذ نجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب یذبحون ابناءکم ویستحیون نساءکم وفی ذلکم بلاء من ربکم عظیم»
و (به یاد آورید) آن زمان که شما را از چنگال فرعونیان رهایی بخشیدیم؛ که همواره شما را به بدترین صورت عذاب میدادند: پسران شما را سر میبریدند؛ و زنان شما را (برای کنیزی) زنده نگه میداشتند. و در اینها، آزمایش بزرگی از طرف پروردگارتان برای شما بود.
1⃣خداوند به بنی اسرائیل فرمود شما نعمتهای زیادی دارید پس به شکرانه اش باید دست از گناه بردارید. به امید #شفاعت هم نباشید زیرا شفاعت برای کسانیست که دینشان #مرتضی باشد و دین شما مرتضی نیست.
2⃣برای اهمیت این موضوع، خداوند دو بار بنی اسرائیل را به تذکر این نعمتها دستور داد. یکبار در آیه ۴۰ بقره و بار دیگر در آیه ۴۷ که در آن گوید خدا #نعمت های زیادی به شما داد. حال در آیه ۴۹ برخی نعمتهای بنی اسراییل را نام میبرد و آیات بعد این نعمتها را توضیح میدهد.
3⃣نعمتها بر بنی اسراییل چند بخش بود: یکی رفع عذاب، دیگری دادن وسایل رفاهی، سوم دادن وسایل علمی، چهارم دادن رسالت و نبوت، پنجم سلطنت مشروع مانند سلطنت سلیمان و داوود و ...
4⃣خدا گوید: به یاد آن عذابی باشید که فرعون بر سر شما آورد و خدا با «علل غیر عادی» (معجزه) توسط موسی، شما را نجات داد پس شکر کنید. گوید اگر ما نیاکان شما را در #مصر نجات نمیدادیم شما یهودیان هم الان نبودید زیرا #آل_فرعون تمام مردان شما را میکشتند و اگر ما موسی را نگاه نمیداشتیم هیچ نسلی نداشتید.
5⃣ #فرعون لقبی برای سلاطین خونآشام مصر بود چنان که سلاطین ایران را #کسری و سلاطین روم را #قیصر و سلاطین ترک را #خاقان مینامیدند. اما خصوصیت «استکبار» آنقدر در فرعونیان بارز بود که لقب آنها تبدیل به فعل شد و حالا مصدر تفرعن بجای مصدر استکبار استفاده میشود.
6⃣آل فرعون، بدترین عذاب را بر بنی اسراییل تحمیل میکردند چنان که آیه ۴۹ به آنها گوید: گویی شما را همچون حیوانات به «چرای» عذاب وامیداشتند. گوید ما شما را نجات دادیم و نعمتهایی چون موسی و سلیمان و داوود دادیم اما چون بازهم #گوساله_پرست شدید تا قیامت شما را «تحت امر ظالمان» قرار دادیم تا بر شما فشار آورند و این معجزه قرآن است که از #آینده_صهیونیستها خبر میدهد.
7⃣عذابی که بر بنی اسراییل در زمان فرعونیان بود فقط #ذبح_فرزندان نبود بلکه چیزهایی دیگری چون زنده نگه داشتن زنان برای خدمت کردن و نیز فشار جسمانی در زندگی بنی اسراییل و غیره بود.
8⃣در ادامه آیه گوید هم در آن عذاب، #بلائی_عظیم بود و هم در آن نجات یافتن زیرا خدا انسانها را به خیر و شر میآزماید. اگرچه شر، چیزی جز سختی و ناگواری نیست و لذا «شر ذاتی» که برای همه شر باشد وجود ندارد پس چیزی در دنیا نیست که بلاء نباشد. سلامت بلائی برای برگشت به خدا از راه #شکر و مرض بلائی برای برگشت به خدا از راه #صبر است.
8⃣سلاح انسان در جنگ درون و #جهاد_کبیر، ناله و «گریه» است. خدا گوید ما به آنها سختی دادیم تا صبر و تضرع و ناله کنند و چون کردند ما موسی را بسویشان فرستادیم تا نجاتشان دهد اما شما را از بلاء عظیم نجات دادیم و شما شکر نکردید. لذا فرمود کسانی را خدا بر بنی اسرائیل حاکم میکند که تا روز #قیامت، یهودیان غرق در عذاب باشند.
9⃣از علامه طباطبایی پرسیدند مگر خدا نفرموده کسانی بر بنی اسراییل حاکم میشوند که عذاب را تا قیامت بر آنها مسلط میکنند؟ پس چرا اسراییل اینقدر پیشرفته است؟ ایشان فرمود: انسان یا باید بر #خدا تکیه کند یا ریسمان دیگری بر گردن او باشد. اسراییل نیز اکنون تحت سلطه «آمریکا» ست. این بدترین ذلت و عذاب است.
0⃣1⃣خدا گوید ما فرمون را به زیر کشیدیم چون #تفرعن و استکبار داشت و شما بنی اسراییل را به قدرت رساندیم که بر جهان حاکم شدید چون قبلش #مظلوم بودید. حال چون شما نیز تفرعن کردید نسلتان تا قیامت خواهد بود اما تحت سلطه دیگری و در اختلاف و در ذلت به سرخواهید برد. #استقلال و #وحدت، بالاترین عزت خداست که خدا می دهد که به بنی اسراییل نیز داده بود.
1⃣1⃣در زمان ظهور حضرت صاحب الزمان نیز یهودیان تحت سلطه مسلمانان قرار میگیرند و جزیه می دهند و به همین خاطر در «قانون اساسی» ما اصلا بحث جزیه نیامده چون تنها در زمان ظهور حضرت است که اینها جزیه می دهند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴واکنش آیت الله العظمی جوادی آملی به حوادث اخیر کشور؛
🔺مسئولین اگر کوتاهی کنند، شرعا ضامن هستند/ وظیفه مردم این است که به بهترین شکل جلوی اشتباهات مسئولین را بگیرند/ آتش زدن ها، مشکلی را حل نمی کند/ اگر اقدامی صلاح مملکت باشد یقیناً مردم تشخیص می دهند و به انجام آن رضایت می دهند.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز خود با اشاره به برخي اعتراضات مردم در این روزها، اظهار داشتند:
«الآن که یک مشکلی در این جریان پیدا شده، مسئولین یک وظیفه دارند، مردم یک وظیفه دارند اما در خصوص دشمن مشترک هر دو یک وظیفه ویژه دارند.
مسئولین ما واقعاً، شرعاً و عقلاً موظف اند که امور را ارزیابی کنند، دقیق بفهمند که فعلاً مصلحت مملکت چیست؟ و اگر در این خصوص کوتاهی يا اشتباهي کنند واقعاً شرعاً ضامن هستند، این وظیفه آنهاست.
وظیفه ای که مردم دارند همان است که دین به ما می گوید: ﴿ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ﴾ به بهترین روش جلوی اشتباهات مسئولین را بگیریم، این وظیفه ماست! آتش زدن و امثال این کارها، جز ایجاد آشوب مشکلی را حل نمیکند.
نکته سوم که باید به آن توجه داشت، که هم مسئولین باید آن را ببینند و هم مردم باید آن را ببینند، این دشمن مشترکی است که برای نابودی نظام [معاذالله] صف بسته است، بنابراین وظیفه همه مسئولین این است که عالمانه و محققانه، شب و روز تلاش کنند، از اقتصاددانان مملکت مشورت بگیرند و سؤال کنند، اگر اقدامی صلاح مملکت باشد، یقیناً مردم تشخیص می دهند و به انجام آن رضایت می دهند. نظام را با تخصص باید حفظ کرد، این به تعبیری از اوجب واجبات است.
حفظ نظام از اوجب واجبات است، اگر اقدامی محققانه، عالمانه و همراه با ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی﴾ باشد، یک اقدامی خواهد شد که به نفع همه خواهد بود و اعتراض کسی را هم در پی نخواهد داشت.
در نتیجه مسئولین باید وظیفه شان مشخص باشد، آنها ضامن هستند، اما مردم نیز شرعاً وظیفه دارند که به بهترین وجه از نظام دفاع کنند چراکه دشمن مشترک در کمین است. ما از ذات اقدس الهی میخواهیم به برکت خونهای پاک شهدا این نظام را سالم نگه بدارد تا دست صاحب اصلیاش برسد.»
🔺منبع: news.esra.ir
🆔 @tafsire_tasnim1
💎تیتر هفته نامه افق حوزه:
✅توصیه آیت الله جوادی آملی به ملت شریف ایران:
⛔️دشمن مشترک در کمین است!
🆔 @tafsire_tasnim1
No. 608.pdf
3.98M
📔 هفته نامه افق حوزه شماره 608
🔰 @ofogh_howzah
✅ @tafsire_tasnim1