eitaa logo
تفسیر صوتی آیه به آیه
418 دنبال‌کننده
169 عکس
63 ویدیو
0 فایل
هر گونه استفاده از مطالب کانال مجاز است 😊 ارتباط با مدیر انتقاد و پیشنهاد 👈👈 @zzirani
مشاهده در ایتا
دانلود
10.Yunus.074-75.mp3
2.48M
تفسیر آیه ۷۴ و ۷۵ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
خلاصه ۲۲ از کتاب آیات 8 تا 20 وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الاَخِرِ وَ مَا هُم بِمُؤْمِنِینَ(8) یخَدِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ مَا یخْدَعُونَ إِلا أَنفُسهُمْ وَ مَا یَشعُرُونَ(9) فى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمُ بِمَا کانُوا یَکْذِبُونَ(10) وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فى الاَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نحْنُ مُصلِحُونَ(11) أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لَکِن لا یَشعُرُونَ(12) وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ ءَامِنُوا کَمَا ءَامَنَ النَّاس قَالُوا أَ نُؤْمِنُ کَمَا ءَامَنَ السفَهَاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السفَهَاءُ وَ لَکِن لا یَعْلَمُونَ(13) وَ إِذَا لَقُوا الَّذِینَ ءَامَنُوا قَالُوا ءَامَنَّا وَ إِذَا خَلَوْا إِلى شیَطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّمَا نحْنُ مُستهْزِءُونَ(14) اللَّهُ یَستهْزِىُ بهِمْ وَ یَمُدُّهُمْ فى طغْیَنِهِمْ یَعْمَهُونَ(15) أُولَئک الَّذِینَ اشترَوُا الضلَلَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبحَت تجَرَتُهُمْ وَ مَا کانُوا مُهْتَدِینَ(16) مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِى استَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضاءَت مَا حَوْلَهُ ذَهَب اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فى ظلُمَتٍ لا یُبْصِرُونَ(17) صمُّ بُکْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ(18) أَوْ کَصیِّبٍ مِّنَ السمَاءِ فِیهِ ظلُمَتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ یجْعَلُونَ أَصبِعَهُمْ فى ءَاذَانهِم مِّنَ الصوَعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ وَ اللَّهُ محِیط بِالْکَفِرِینَ(19) یَکادُ الْبرْقُ یخْطف أَبْصرَهُمْ کلَّمَا أَضاءَ لَهُم مَّشوْا فِیهِ وَ إِذَا أَظلَمَ عَلَیهِمْ قَامُوا وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَذَهَب بِسمْعِهِمْ وَ أَبْصرِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى کلِّ شىْءٍ قَدِیرٌ(20) ترجمه آیات ✨و بعضى از مردم کسانیند که میگویند به خدا و به روز جزا ایمان آورده ایم ولکن (دروغ میگویند و) هرگز ایمان نیاورده اند (8) ✨با خدا و با کسانیکه ایمان آورده اند نیرنگ مى کنند ولى نمیدانند که جز به خود نیرنگ نمى کنند اما نمیدانند (9) ✨در دلهاشان مرضى است پس خدا به کیفر نفاقشان آن بیمارى را زیادتر کرد، و ایشان به خاطر دروغها که میگویند عذابى دردناک دارند (10) ✨و چون به ایشان گفته میشود در زمین فساد مکنید میگویند ما اصلاحگرانیم (11) ✨تو آگاه باش ایشان مفسدانند ولى خود نمیدانند (12) ✨و چون به ایشان گفته میشود مانند مردم ایمان بیاورید میگویند: آیا مانند سفیهان ایمان بیاوریم آگاه باش که خود ایشان سفیهند ولکن نمیدانند (13) ✨و چون مؤمنان را مى بینند مى گویند: ما ایمان آورده ایم و چون با شیطانهاى خود خلوت مى کنند مى گویند ما با شمائیم ، ما ایشان را مسخره مى کنیم (14) ✨خدا هم ایشان را مسخره میکند و همچنان وا مى گذارد تا در طغیان خود کور دل بمانند (15) ✨همین ها هستند که ضلالت را به هدایت خریدند و تجارتشان سود نکرد و هدایت نیافتند (16) ✨حکایت آنها چون سرگذشت کسى است که آتشى بیفروخت تا پیش پایش روشن شود همینکه اطرافش را روشن کرد خدا نورشان بگرفت و در ظلمت هائى رهاشان کرد که دیدن نتوانند (17) ✨کر و لال و کورند و از ضلالت باز نیایند (18) ✨یا چو بارانى سخت که از آسمان بریزد، بارانى که ظلمت ها و رعد و برق همراه داشته باشد رعد و برقى که از نهیب آن انگشتان در گوشها کنند و خدا فراگیر کافران است (19) ✨نزدیک باشد که برق دیدگانشان ببرد هر گاه روشن شود راه روند و چون تاریک شود باز ایستند، اگر خدا میخواست از همان اول چشمها و گوششان را مى گرفت که خدا به هر چیز توانا است .(20) ادامه دارد ... مشاهده سایر خلاصه ها 👈 ✨ @bairanii
10.Yunus.076-78.mp3
2.77M
تفسیر آیه ۷۶ تا ۷۸ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
10.Yunus.079-82.mp3
2.89M
تفسیر آیه ۷۹ تا ۸۲ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
خلاصه ۲۳ از کتاب آیات ۸ تا ۲۰ ✨و من الناس من یقول ... تا آیه بیستم 🔹 کلمه خدعه به معناى نوعى نیرنگ است و شیطان به معناى موجودى سراپا شر است و به همین جهت، ابلیس را شیطان نامیده اند. در این آیات وضع منافقین را بیان مى کند. 🔸در آیه : مثلهم کمثل الذى استوقد نارا... با آوردن مثلى ، وضع منافقین را مجسم ساخته ، مى فرماید: منافقین مثل کسى میمانند که در ظلمتى کور قرار گرفته ، به طوریکه خیر را از شر، و راه را از چاه و نافع را از مضر، تشخیص نمیدهد و براى بر طرف شدن آن ظلمت ، دست به اسباب روشنى مى زند، یا آتشى روشن کند، که با آن اطراف خود را ببیند، یا وسیله اى دیگر و چون آتش روشن میکند و پیرامونش روشن میشود خدا به وسیله اى از وسائل که دارد یا باد، یا باران ، یا امثال آن ، آتشش را خاموش کند و دوباره به همان ظلمت گرفتار شود و بلکه این بار میان دو ظلمت قرار گیرد، یکى ظلمت تاریکى و یکى هم ظلمت حیرت و بى اثر شدن اسباب . 🔹این حال منافقین است ، که به ظاهر دم از ایمان مى زنند و از بعضى فوائد دین برخوردار میشوند، چون خود را مؤمن قلمداد کرده اند، از مؤ منین ارث مى برند و با آنان ازدواج مى کنند و از این قبیل منافع برخوردار میشوند، اما همینکه مرگشان یعنى آن موقعى که هنگام برخوردارى از تمامى آثار ایمان است فرا مى رسد، خداى تعالى نور خود را از ایشان مى گیرد و آنچه به عنوان دین انجام داده اند، تا به اجتماع بقبولانند که، مسلمانیم، باطل نموده ، در ظلمت قرارشان میدهد که هیچ چیز را درک نکنند و در میان دو ظلمت قرار مى گیرند، یکى ظلمت اصلیشان ، و یکى ظلمتى که اعمالشان به بار آورده ؟ ✨او کصیب من السماء... کلمه (صیب )، به معناى باران پر پشت است و معناى کلمه (برق ) معروف است و کلمه (رعد) به معناى صدائى است که از ابر وقتى برق مى زند برمى خیزد و کلمه صاعقه عبارتست از تکه اى برق آسمان ، که به زمین مى افتد. 🔹این آیه مثل دومى است که خداوند حال منافقین را با آن مجسم مى کند، که اظهار ایمان میکنند، ولى در دل کافرند، به این بیان که ایشان به کسى میمانند، که دچار رگبار توام با ظلمت شده است ، ظلمتى که پیش پایش را نمى بیند و هیچ چیز را از دیگر چیزها تمیز نمیدهد، ناگزیر شدت رگبار او را وادار به فرار میکند ، ولى تاریکى نمیگذارد قدم از قدم بردارد، از سوى دیگر رعد و صاعقه هول انگیز هم از هر سو دچار وحشتش کرده ، قرارگاهى نمى یابد، جز اینکه از برق آسمان استفاده کند، اما برق آسمان هم یک لحظه است ، دوام و بقاء ندارد، همینکه یک قدم برداشت برق خاموش ‌ گشته ، دوباره در تاریکى فرو مى رود. 🔸این حال و روز منافق است ، که ایمان را دوست نمیدارد، اما از روى ناچارى بدان تظاهر مى کند، چون اگر نکند به اصطلاح نانش آجر میشود، ولى چون دلش با زبانش یکسان نیست و دلش به نور ایمان روشن نگشته ، لذا راه زندگیش ‌ آن طور که باید روشن نمیباشد و معلوم است کسى که میخواهد به چیزى تظاهر کند که ندارد، لایزال پته اش روى آب مى افتد و همواره دچار خطا و لغزش میشود، یک قدم با مسلمانان و به عنوان یک فرد مسلمان راه مى رود، اما خدا رسوایش نموده ، دو باره مى ایستد. 🔹و اگر خدا بخواهد این ایمان ظاهرى را هم از او مى گیرد، که از همان روز اول رسوا شود، و مسلمانان فریبش را نخورند، (اما خدا چنین چیزى را نخواسته است ). ادامه دارد ... مشاهده سایر خلاصه ها 👈 ✨ @bairanii
10.Yunus.083.mp3
2.42M
تفسیر آیه ۸۳ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
10.Yunus.084-86.mp3
2.29M
تفسیر آیه ۸۴ تا ۸۶ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
خلاصه ۲۴ از کتاب آیات 21 تا 25 یَأَیهَا النَّاس اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِى خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(21) الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الاَرْض فِرَشاً وَ السمَاءَ بِنَاءً وَ أَنزَلَ مِنَ السمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَتِ رِزْقاً لَّکُمْ فَلا تجْعَلُوا للَّهِ أَندَاداً وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ(22) وَ إِن کنتُمْ فى رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُوا شهَدَاءَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صدِقِینَ(23) فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَ لَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتى وَقُودُهَا النَّاس وَ الحِْجَارَةُ أُعِدَّت لِلْکَفِرِینَ(24) وَ بَشرِ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ أَنَّ لهَُمْ جَنَّتٍ تجْرِى مِن تحْتِهَا الاَنْهَرُ کلَّمَا رُزِقُوا مِنهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُوا هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشبِهاً وَ لَهُمْ فِیهَا أَزْوَجٌ مُّطهَّرَةٌ وَ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ (25) ترجمه آیات 🔹هان اى مردم پروردگار خویش را که شما و اسلافتان را آفرید بپرستید شاید پرهیزکارى کنید (21) خدائیکه براى شما زمین را فرشى و آسمان را بنائى کرد و از آسمان آبى فرود آورده با آن میوه ها براى روزى شما پدید کرد، پس شما با اینکه علم دارید براى خدا همتا مگیرید (22) و اگر از آنچه ما بر بنده خویش نازل کرده ایم بشک اندرید سوره اى مانند آن بیارید و اگر راست مى گوئید غیر خدا یاران خویش را بخوانید (23) و اگر نکردید و هرگز نخواهید کرد پس از آتشى که هیزمش مردم و سنگ است و براى کافران مهیا شده بترسید (24) کسانیکه ایمان آورده و کارهاى صالح کرده اند نویدشان ده که بهشت ها در پیش دارند که جویها در آن روانست و چون میوه اى از آن روزیشان شود بگویند این همانست که قبلا روزى ما شده بود، و نظیر آن بایشان بدهند، و در آنجا همسران پاکیزه دارند و خود در آن جاودانند(25) بیان آیات ✨یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذى خلقکم ... بعد از آنکه خداى سبحان حال فرقه هاى سه گانه ، یعنى متقین و کفار و منافقین را بیان نموده فرمود: متقین بر هدایتى از پروردگار خویشند و قرآن مایه هدایت آنان است و با آنان کار دارد و کفار، مهر بر دلشان زده شده و بر گوش و چشمشان پرده است و منافقین خود بیمار دلند و خدا هم به عنوان مجازات ، بیمارى دلهاشان را بیشتر مى کند، بطوریکه کر و لال و کور شوند، (و این بیانات در طول نوزده آیه آمده ). 🔸 اینک در آیه مورد بحث این نتیجه را گرفته ، که مردم را به سوى بندگى خود دعوت کند، تا به متقین ملحق شوند و دنبال کفار و منافقین را نگیرند و این مطالب را در طول پنج آیه مورد بحث آورده و این سیاق مى رساند که جمله ((لعلکم تتقون ))، متعلق به جمله ((اعبدوا ربکم )) است ، نه به جمله ((خلقکم ))، هر چند که به آن هم برگردد صحیح است . ✨فلا تجعلوا لله اندادا و انتم تعلمون کلمه ((انداد)) جمع (ند) بر وزن مثل و نیز به معناى آنست و اینکه جمله : ((و انتم تعلمون )) را مقید به قید خاصى نکرد، و نیز آنرا بصورت جمله حالیه از جمله : ((فلا تجعلوا)) آورد، شدت تاءکید در نهى را مى رساند، و مى فهماند: که آدمى علمش به هر مقدار هم که باشد، جائز نیست براى خدا مثل و مانندى قائل شود، در حالیکه خداى سبحان او را و نیاکان او را آفریده و نظام کون را طورى قرار داده که رزق و بقاء او را تاءمین کند. ✨فاتوا بسورة من مثله امر در ( فاتوا، پس بیاورید)، امر تعجیزى است ، تا به همه بفهماند: که قرآن معجزه است و هیچ بشرى نمى تواند نظیرش ‌ را بیاورد، و اینکه این کتاب از ناحیه خدا نازل شده و در آن هیچ شکى نیست ، معجزه است که تا زمین و زمان باقى است ، آن نیز به اعجاز خود باقى است و این تعجیز، در خصوص آوردن نظیرى براى قرآن ، در قرآن کریم مکرر آمده ، مانند آیه : ((قل لئن اجتمعت الانس و الجن على ان یاتوا بمثل هذا القرآن ، لا یاتون بمثله ، و لو کان بعضهم لبعض ‌ ظهیرا))، (بگو اگر انس و جن دست به دست هم دهند، که مثل این قرآن بیاورند، نمى توانند بیاورند، هر چند که مدد کار یکدیگر شوند) 🔹 و نیز مانند آیه : ((ام یقولون افتریه ؟ قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات ، و ادعوا من استطعتم من دون اللّه ، ان کنتم صادقین )) (و یا آنکه میگویند: این قرآن افترائى است که به خدا بسته ، بگو اگر راست میگوئید، غیر از خدا هر کس را که میخواهید دعوت کنید، و به کمک بطلبید و شما هم ده سوره مثل آن به خدا افتراء ببندید). ادامه دارد ... مشاهده سایر خلاصه ها 👈 ✨ @bairanii
10.Yunus.087.mp3
1.31M
تفسیر آیه ۸۷ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
10.Yunus.088.mp3
2.63M
تفسیر آیه ۸۸ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
خلاصه ۲۵ از کتاب ادامه تفسیر آیه ۲۳ ✨وَ إِن کنتُمْ فى رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُوا شهَدَاءَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صدِقِینَ(23) 🔹و بنابراین ضمیر در کلمه (مثله )، به کلمه (ما)، در جمله ((مما نزلنا)) برمى گردد و در نتیجه آیه شریفه تعجیزى است از طرف قرآن و بى سابقه بودن اسلوب و طرز بیان آن . 🔸ممکن هم هست ضمیر نامبرده به کلمه (عبد)، در جمله ((عبدنا)) برگردد، که در این صورت آیه شریفه تعجیز به خود قرآن نیست ، بلکه به قرآن است از حیث اینکه مردى بى سواد و درس نخوانده آن را آورده ، کسى آن را آورده که تعلیمى ندیده و این معارف عالى و گرانبها و بیانات بدیع و بى سابقه و متقن را از احدى از مردم نگرفته ، در نتیجه آیه شریفه در سیاق آیه : ((قل لو شاء اللّه ما تلوته علیکم ، و لا ادریکم به ، فقد لبثت فیکم عمرا من قبله افلا تعقلون ؟)) (بگو: اگر خدا مى خواست نه من آن را بر شما مى خواندم ، و نه خدا شما را از آن آگاه مى ساخت ، خود شما شاهدید که مدتها از عمرم قبل از این قرآن در بین شما زیستم ، در حالى که خبرى از آنم نبود، باز هم تعقل نمى کنید؟) و در بعضى روایات هر دو احتمال نامبرده به عنوان تفسیر آیه مورد بحث آمده . 🔹این نکته را هم باید دانست که این آیه و نظائر آن دلالت دارد بر اینکه قرآن کریم همه اش معجزه است ، حتى کوچکترین سوره اش ، مانند سوره کوثر و سوره عصر و اینکه بعضى احتمال داده و یا شاید بدهند، که ضمیر در (مثله ) به خصوص ‌ سوره مورد بحث و در آیه سوره یونس به خصوص سوره یونس برگردد، احتمالى است که فهم ماءنوس با اسلوبهاى کلام آن را نمى پذیرد، براى اینکه کسى که به قرآن تهمت مى زند: که ساخته و پرداخته رسول خدا (ص ) است و آنجناب آن را به خدا افتراء بسته ، به همه قرآن نظر دارد، نه تنها به یک سوره و دو سوره . 🔸با این حال معنا ندارد در پاسخ آنان بفرماید: اگر شک دارید، یک سوره مانند سوره بقره و یا یونس بیاورید، چون برگشت معنا به نظیر این حرف میشود، که بگوئیم : اگر در خدائى بودن سوره کوثر یا اخلاص مثلا شک دارید، همه دست به دست هم دهید و یک سوره مانند بقره و یا یونس بیاورید و این طرز سخن را هر کس بشنود زشت و ناپسند مى داند. 🔹سوالی اینجا مطرح می شود که معجزه چگونه صورت مى گیرد، با اینکه اسمش با خودش است ، که مشتمل بر عملى است که عادت جارى در طبیعت ، آن را نمى پذیرد، چون فکر میکند، قانون علت و معلول استثناء پذیر نیست ، نه هیچ سببى از مسببش جدا میشود، و نه هیچ مسببى بدون سبب پدید مى آید، و نه در قانون علیت امکان تخلف و اختلافى هست ، پس چطور مى شود که مثلا عصاى موسى بدون علت که توالد و تناسل باشد، اژدها گردد؟ و مرده چندین سال قبل با دم مسیحائى مسیح زنده شود؟! 🔸قرآن کریم این شبهه را زایل کرده و حقیقت امر را از هر دو جهت بیان مى کند، یعنى هم بیان مى کند: اصل اعجاز ثابت است و قرآن خود یکى از معجزات است و براى اثبات اصل اعجاز دلیلى است کافى ، براى اینکه احدى نمى تواند نظیرش را بیاورد. 🔹و هم بیان مى کند که حقیقت اعجاز چیست ، و چطور میشود که در طبیعت امرى رخ دهد، که عادت طبیعت را خرق کرده و کلیت آن را نقض کند؟ ادامه دارد ... مشاهده سایر خلاصه ها 👈 ✨ @bairanii
10.Yunus.089.mp3
1.6M
تفسیر آیه ۸۹ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha