خلاصه ۳۰
از کتاب #تفسیر_المیزان
تحدى قرآن کریم به خبرهائی که از غیب داده
🔸قرآن کریم در آیات بسیارى با خبرهاى غیبى خود تحدى کرده ، یعنى به بشر اعلام نموده : که اگر در آسمانى بودن این کتاب تردید دارید، کتابى نظیر آن مشتمل بر اخبار غیبى بیاورید.
🔹و این آیات بعضى درباره داستانهاى انبیاء گذشته و امتهاى ایشان است ، مانند آیه : ((تلک من انباء الغیب ، نوحیها الیک ، ما کنت تعلمها انت و لا قومک من قبل هذا))،
این داستان از خبرهاى غیب است ، که ما به تو وحى مى کنیم و تو خودت و قومت هیچ یک از آن اطلاع نداشتید)،
و آیه : ((ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک ، و ما کنت لدیهم اذا جمعوا امرهم و هم یمکرون ))،
این سرگذشت یوسف از خبرهاى غیبى است ، که ما به تو وحى مى کنیم ، تو خودت در آن جریان نبودى و ندیدى که چگونه حرف هاى خود را یکى کردند، تا با یوسف نیرنگ کنند)
🔸و آیه : ((ذلک من انباء الغیب ، نوحیه الیک ، و ما کنت لدیهم اذ یلقون اقلامهم ، ایهم یکفل مریم ؟ و ما کنت لدیهم ، اذ یختصمون ))،
این از خبرهاى غیبى است ، که ما به تو وحى مى کنیم و گر نه تو آن روز نزد ایشان نبودى ، که داشتند قرعه هاى خود مى انداختند، که کدامشان سرپرست مریم شود و نیز نبودى که چگونه بر سر این کار با هم مخاصمه مى کردند) و آیه : ((ذلک عیسى بن مریم قول الحق الذى فیه یمترون ))،
اینست عیسى بن مریم آن قول حقی که در او شک مى کنند) و آیاتى دیگر.
🔹و یک قسمت دیگر درباره حوادث آینده است ، مانند آیه : ((غلبت الروم فى ادنى الارض ، وهم من بعد غلبهم سیغلبون فى بضع سنین ))،
سپاه روم در سرزمین پائین تر شکست خوردند، ولى هم ایشان بعد از شکستشان بزودى و در چندسال بعد غلبه خواهند کرد)،
و آیه : ((ان الذى فرض علیک القرآن ، لرادک الى معاد))،
آن خدائیکه قرآن را نصیب تو کرد، بزودى تو را بدانجا که از آنجا گریختى ، یعنی به شهر مکه بر مى گرداند)،
🔸و آیه ((لتدخلن المسجد الحرام ، انشاءاللّه آمنین ، محلقینروسکم ، و مقصرین لا تخافون ))،
بزودى داخل مسجد الحرام میشوید، انشاءاللّه ، درحالیکه سرها تراشیده باشید و تقصیر کرده باشید و در حالیکه هیچ ترسى نداشته باشید)،
و آیه : ((سیقول المخلفون ، اذا انطلقتم الى مغانم لتاخذوها،: ذرونا نتبعکم ))،
بزودى آنها که از شرکت در جهاد تخلف کردند، وقتى براى گرفتن غنیمت روانه میشوید، التماس خواهند کرد: که اجازه دهید ما هم بیائیم )
🔹 و آیه : ((و اللّه یعصمک من الناس ))،
و خدا تو را از شر مردم حفظ مى کند)،
و آیه - ((انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون))
به درستی که ما خودمان ذکر را نازل کرده ایم و خودمان نیز به طور مسلم آن را حفظ خواهیم کرد) و آیات بسیارى دیگر که مؤمنین را وعده ها داده و همانطور که وعده داد تحقق یافت و مشرکین مکه و کفار را تهدیدها کرد و همانطور که تهدید کرده بود واقع شد. نمونه هاى دیگرى از آیات قرآنى که درباره امور غیبى است.
🔸و از این باب است آیات دیگری که درباره امور غیبى است ، نظیر آیه : ((و حرام على قریه اهلکناها، انهم لا یرجعون ، حتى اذا فتحت یاجوج و ماجوج ، و هم من کل حدب ینسلون ، و اقترب الوعد الحق ، فاذا هى شاخصه ابصار الذین کفروا، یا ویلنا قد کنا فى غفله من هذا، بل کنا ظالمین ))،
ممکن نیست مردم آن شهری که ما نابودشان کردیم و مقدر نمودیم که دیگر باز نگردند، اینکه باز گردند، مگر وقتى که راه یاجوج و ماجوج باز شود، در حالیکه از هر پشته اى سرازیر شوند و وعده حق نزدیک شود، که در آن هنگام دیده آنان که کافر شدند از شدت تحیر باز میماند و میگویند: واى بر ما که از این آتیه خود در غفلت بودیم ، بلکه حقیقت مطلب آنست که ستمگر بودیم )،
🔹 و آیه ((وعد اللّه الذین آمنوا منکم ، و عملوا الصالحات ، لیستخلفنهم فى الارض ))،
خدا کسانى از شما را که ایمان آوردند، و عمل صالح کردند، وعده داد: که به زودى ایشان را جانشین در زمین کند)،
و آیه ((قل : هو القادر على ان یبعث علیکم عذابا من فوقکم ))،
بگو خدا قادر است بر اینکه عذابى از بالاى سر بر شما مسلط کند).
ادامه دارد ...
مشاهده سایر خلاصه ها 👈
✨ @bairanii
خلاصه ۳۱
از کتاب #تفسیر_المیزان
اخبار از حقایق علمى که در زمان نزول قرآن در هیچ جاى دنیا اثرى از آن وجود نداشته است
🔹 از این باب است آیه : ((و ارسلنا الریاح لواقح ))،
ما بادها را فرستادیم تا گیاهان نر و ماده را تلقیح کنند)،
و آیه ((و انبتنا فیها من کل شى ء موزون ))
و رویاندیم در زمین از هر گیاهى موزون که هر یک وزن مخصوص دارد)
و آیه : ((و الجبال اوتادا))،
آیا ما کوهها را استخوان بندى زمین نکردیم )، که اینگونه آیات از حقایقى خبر داده که در روزهاى نزول قرآن در هیچ جاى دنیا اثرى از آن حقایق علمى وجود نداشته و بعد از چهارده قرن و بعد از بحث هاى علمى طولانى بشر موفق بکشف آنها شده است .
🔸 (البته این مطلب از مختصات این تفسیر است که همانطور که در مقدمه کتاب گفتیم ، معناى یک آیه را از آیات دیگر قرآن استفاده نموده ، براى فهم یک آیه سایر آیات را استنطاق مى کند، و از بعضى براى بعضى دیگر شاهد مى گیرد)
🔹آیه شریفه : ((یا ایها الذین آمنوا من یرتد منکم عن دینه ، فسوف یاتى اللّه بقوم یحبهم و یحبونه ))،
اى کسانیکه ایمان آورده اید! هر کس از شما از دین خود بر گردد، ضررى به دین خدا نمى زند، چون به زودى خداوند مردمانى خواهد آورد، که دوستشان دارد و ایشان او را دوست میدارند) و آیه شریفه ((و لکل امه رسول ، فاذا جاء رسولهم ، قضى بینهم بالقسط))،
براى هر امتى رسولى است ، همین که رسولشان آمد، در میان آن امت به عدالت حکم میشود)،
و آیه شریفه ((فاقم وجهک للدین حنیفا، فطره اللّه التى فطر الناس علیها))،
روى دل به سوى دین حنیف کن ، که فطره خدائى است ، آن فطرتى که خدا بشر را بدان فطرت آفریده )،
🔸 و آیاتى دیگر که از حوادث عظیم آینده اسلام و یا آینده دنیا خبر میدهد، که همه آن حوادث بعد از نزول آن آیات واقع شده و به زودى انشاءاللّه مقدارى از آنها را در بحث از سوره اسراء ایراد مى کنیم .
تحدى قرآن به اینکه اختلافى در آن نیست
🔹قرآن کریم به این معنا تحدى کرده ، که در سراپاى آن اختلافى در معارف وجود ندارد و فرموده : ((افلا یتدبرون القرآن ؟ و لو کان من عند غیر اللّه ، لوجدوا فیه اختلافا کثیرا))،
چرا در قرآن تدبر نمى کنند؟ که اگر از ناحیه غیر خدا بود، اختلافهاى زیادى در آن مى یافتند)، و این تحدى درست و به جا است ، براى اینکه این معنا بدیهى است ، که حیات دنیا، حیات مادى و قانون حاکم در آن قانون تحول و تکامل است ،
🔸هیچ موجودى از موجودات ، و هیچ جزئى از اجزاء این عالم نیست ، مگر آنکه وجودش تدریجى است ، که از نقطه ضعف شروع میشود و بسوى قوه و شدت مى رود، از نقص شروع شده ، بسوى کمال مى رود، تا هم در ذاتش و هم در توابع ذاتش و لوا حق آن ، یعنى افعالش و آثارش تکامل نموده ، به نقطه نهایت کمال خود برسد.
🔹یکى از اجزاء این عالم انسان است ، که لایزال در تحول و تکامل است ، هم در وجودش ، و هم در افعالش و هم در آثارش ، به پیش مى رود، یکى از آثار انسانیت ، آن آثاریست که با فکر و ادراک او صورت مى گیرد، پس احدى از ما انسانها نیست ، مگر آنکه خودش را چنین در مى یابد، که امروزش از دیروزش کامل تر است ، و نیز لایزال در لحظه دوم ، به لغزش هاى خود در لحظه اول بر میخورد، لغزشهائى در افعالش ، در اقوالش ، این معنا چیزى نیست که انسانى با شعور آن را انکار کند و در نفس خود آن را نیابد.
🔸و این کتاب آسمانى که رسولخدا (ص ) آن را آورده ، به تدریج نازل شده و پاره پاره و در مدت بیست و سه سال به مردم قرائت میشد، در حالیکه در این مدت حالات مختلفى و شرائط متفاوتى پدید آمد، پاره اى از آن در مکه و پاره اى در مدینه ، پاره اى در شب و پاره اى در روز، پاره اى در سفر و پاره اى در حضر، قسمتى در حال سلم و قسمتى در حال جنگ ، طائفه اى در روز عسرت و شکست و طائفه اى در حال غلبه و پیشرفت ، عده اى از آیاتش در حال امنیت و آرامش و عده اى دیگر در حال ترس و وحشت نازل شده .
🔹آن هم نه اینکه براى یک منظور نازل شده باشد، بلکه
هم براى القاء معارف الهیه
و هم تعلیم اخلاق فاضله ،
و هم تقنین قوانین ، و احکام دینى ،
آن هم در همه حوائج زندگى نازل شده است ، و با این حال در چنین کتابى کوچکترین اختلاف در نظم متشابهش دیده نمیشود،
همچنان که خودش در این باره فرموده : ((کتابا متشابها مثانى ))،
کتابى که با تکرار مطالب در آن نظم متشابهش محفوظ است .
ادامه دارد ...
مشاهده سایر خلاصه ها 👈
✨ @bairanii
خلاصه ۳۲
از کتاب #تفسیر_المیزان
🔹یکى دیگر از جهات اعجاز که قرآن کریم بشر را با آن تحدى کرده ، یعنى فرموده : اگر در آسمانى بودن این کتاب شک دارید، نظیر آنرا بیاورید، مسئله بلاغت قرآن است ،
🔸و در این باره فرموده : ((ام یقولون افتریه ، قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات ، و ادعوا من استطعتم من دون اللّه ان کنتم صادقین ، فان لم یستجیبوا لکم ، فاعلموا انما انزل بعلم اللّه ، و ان لا اله الا هو، فهل انتم مسلمون ))؟
و یا میگویند: این قرآن را وى به خدا افتراء بسته ، بگو اگر چنین چیزى ممکن است ، شما هم ده سوره مثل آن را به خدا افتراء ببندید و حتى غیر خدا هر کسى را هم که میتوانید به کمک بطلبید، اگر راست میگوئید، و اما اگر نتوانستید این پیشنهاد را عملى کنید، پس باید بدانید که این کتاب به علم خدا نازل شده و اینکه معبودى جز او نیست ، پس آیا باز هم تسلیم نمیشوید؟!،
🔹و نیز فرموده : ((ام یقولون : افتریه ، قل فاتوا بسوره مثله ، و ادعوا من استطعتم من دون اللّه ، ان کنتم صادقین ، بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه ، و لما یاتهم تاءویله ))،
و یا میگویند: قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده ، بگو: اگر راست میگوئید، یک سوره مثل آن بیاورید و هر کسى را هم که میتوانید به کمک دعوت کنید، لکن اینها بهانه است ، حقیقت مطلب این است که چیزیرا که احاطه علمى بدان ندارند و هنوز به تاءویلش دست نیافته اند، تکذیب مى کنند).
🔸این دو آیه مکى هستند و در آنها به نظم و بلاغت قرآن تحدى شده ، چون تنها بهره اى که عرب آن روز از علم و فرهنگ داشت و حقا هم متخصص در آن بود، همین مسئله سخندانى ، و بلاغت بود، چه ، تاریخ ، هیچ تردیدى نکرده ، در اینکه عرب خالص آن روز، (یعنى قبل از آنکه زبانش در اثر اختلاط با اقوام دیگر اصالت خود را از دست بدهد)، در بلاغت به حدى رسیده بود، که تاریخ چنان بلاغتى را از هیچ قوم و ملتى ، قبل از ایشان و بعد از ایشان و حتى از اقوامی که بر آنان آقائى و حکومت مى کردند، سراغ نداده و در این فن به حدى پیش رفته بودند، که پاى احدى از اقوام بدان جا نرسیده بود، و هیچ قوم و ملتى کمال بیان و جزالت نظم و وفاء لفظ و رعایت مقام و سهولت منطق ایشان را نداشت .
🔹از سوى دیگر قرآن کریم ، عرب متعصب و غیرتى را به شدیدترین و تکان دهنده ترین بیان تحدى کرده ، با اینکه همه میدانیم عرب آنقدر غیرتى و متعصب است ، که به هیچ وجه حاضر نیست براى کسى و در برابر کار کسى خضوع کند و احدى در این مطلب تردید ندارد.
🔸و نیز از سوئى دیگر، این تحدى قرآن یکبار و دو بار نبوده ، که عرب آن را فراموش کند، بلکه در مدتى طولانى انجام شد و در این مدت عرب آنچنانى ، براى تسکین حمیت و غیرت خود نتوانست هیچ کارى صورت دهد و این دعوت قرآن را جز با شانه خالى کردن و اظهار عجز بیشتر پاسخى ندادند و جز گریختن و خود پنهان کردن ، عکس العملى نشان ندادند،
🔹همچنانکه خود قرآن در این باره مى فرماید: ((الا انهم یثنون صدورهم ، لیستخفوا منه ، الا حین یستغشون ثیابهم ، یعلم ما یسرون و ما یعلنون ))،
متوجه باشید، که ایشان شانه خالى مى کنند، تا آرام آرام خود را بیرون کشیده ، پنهان کنند، باید بدانند که در همان حالیکه لباس خود بر سر مى افکنند، که کسى ایشان را نشناسد، خدا میداند که چه اظهار مى کنند و چه پنهان میدارند).
ادامه دارد ...
مشاهده سایر خلاصه ها 👈
✨ @bairanii