34.Saba.43-45.mp3
3.81M
🔸تفسیر آیه ۴۳ تا ۴۵ سوره #سباء
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃
#سوره_بقره
#آیه_۱۳۹_تا_۱۴۱
⭕️ تفسیر آیه ۱۳۹ 🔻
🔹این آیه، هشدار به اهل کتاب است که از ادّعاهای بی دلیل دست بردارند.
آنها می گفتند: ما به خدا نزدیکتر و یا فرزندان او و یا محبوبان او هستیم. بنی اسرائیل گمان می کردند که باید همه ی انبیا از نژاد آنان باشند و بخاطر قدیمی بودن دین آنان و کتاب تورات، خودشان را برتر می دانستند و لطف الهی را فقط مخصوص خودشان دانسته و با این گمان با مسلمانان محاجّه و گفتگو می کردند.
پیام ها:
1-صاحب اختیار همه ی انسان ها، خداست. او به همه لطف دارد و می تواند هر کس را از هر نژادی که باشد، مورد عنایت خاصّ خود قرار دهد. «هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّکُمْ»
2-ملاک قرب به خداوند، عبادت خالصانه و منزّه دانستن او از شریک است.
«نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ»
#ساعت_انتظار
#انس_با_قرآن۴۷
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃
34.Saba.48-50.mp3
3.16M
🔸تفسیر آیه ۴۸ تا ۵۰ سوره #سباء
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃
#سوره_بقره
#آیه_۱۴۲_تا_۱۴۳
⭕️ تفسیر آیه ۱۴۳ 🔻
🔹مفسّران بحث های گوناگونی را در ذیل این آیه مطرح نموده اند و در تفسیر «امّت وسط» برخی گفته اند: مراد امّتی است که نه اهل افراط باشد نه تفریط، نه طرفدار جبر نه تفویض، نه معتقد به اصالت فرد، نه اصالت جامعه.
🔸ولی با چند مقدّمه، روشن می شود که مراد آیه از امّت وسط، افراد خاصّی هستند:
1-قرآن، امّت وسط را شاهد بر اعمال معرفی کرده است،دپس باید در قیامت بر اعمال مردم گواهی دهد.
2-گواه شدن، علم و آگاهی و عدالت می خواهد.
3-همه ی افراد امّت، آگاهی و عدالت ندارند.
🔹به همین دلیل در روایات می خوانیم که مراد از امّت وسط، امامان معصوم هستند که اوّلاً به همه کارها علم دارند. چنانکه قرآن می فرماید: «فَسَیَرَی اللّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ»
🔸مراد از مؤمنانی که اعمال مردم را می بینند و به آن علم پیدا می کنند، مطابق روایات امامان معصوم هستند و ثانیاً عدالت دارند. چنانکه خداوند در آیه ی
«إِنَّما یُرِیدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»
عصمت و عدالت آنان را تضمین نموده است.
🔹سؤال: چرا خداوند به جای نام بعضی افراد، نام امّت را برده است؟
پاسخ: قرآن حتّی یک نفر را نیز امّت معرفی نموده است: «إِنَّ إِبْراهِیمَ کانَ أُمَّهً قانِتاً لِلّهِ»
#ساعت_انتظار
#انس_با_قرآن۴۸
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃
34.Saba.51-54.mp3
3.17M
🔸تفسیر آیه ۵۱ تا ۵۴ سوره #سباء
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃
#سوره_بقره
#آیه_۱۴۴_تا_۱۴۵
⭕️ تفسیر آیه ۱۴۴ 🔻
🔹پیامبر صلی الله علیه و آله منتظر و مشتاق نزول وحی در جهت تغییر قبله بود و این تغییر قبله از بیت المقدّس به کعبه، وعده ی خداوند به پیامبرش بوده است، ولی آن حضرت در موقع دعا، بی آنکه چیزی بگوید، به سوی آسمان نگاه می کرد تا اینکه آیه نازل شد و دستور داد که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و همه ی مسلمانان در موقع عبادت، روبه سوی مسجدالحرام و کعبه نمایند.
🔸اهل کتاب و یهود با آنکه حقّانیّت این تغییر را می دانستند و قبلاً در کتاب هایشان خوانده بودند که پیامبر اسلام به سوی دو قبله نماز می گزارد، امّا این حقیقت را کتمان نموده و یا با القای شبهات، نقش تخریبی ایفا می کردند و خداوند با جمله ی «وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا یَعْمَلُونَ» آنان را تهدید می نماید.
پیام ها:
1-آسمان، سرچشمه ی نزول وحی و نظرگاه انبیاست. «نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ»
2-خداوند به خواسته انسان ها آگاه است. «فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَهً تَرْضاها»
3-تشریع و تغییر احکام، از طرف خداوند است و پیامبر از پیش خود، دستوری صادر نمی کند. «فَوَلُّوا...»
4-ادب پیامبر در نزد خداوند به قدری است که تقاضای تغییر قبله را به زبان نمی آورد، بلکه تنها با نگاه، انتظارش را مطرح می نماید. «قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ»
5-خداوند رضایت رسولش را می خواهد و رضای خداوند در رضای رسول اوست. «قِبْلَهً تَرْضاها»
#ساعت_انتظار
#انس_با_قرآن۴۹
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃
هدایت شده از انتظار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹
چرا هندوانه به نمادی از پرچم فلسطین تبدیل شد؟
✨ @entezareaftab
🍃🍃🍃
35.Fatir.02-03.mp3
2.06M
🔸تفسیر آیه ۲ و ۳ سوره #فاطر
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃
#سوره_بقره
#آیه_۱۴۶_تا_۱۴۹
⭕️ تفسیر آیه ۱۴۶ 🔻
🔹در قرآن چندین مرتبه این واقعیّت بازگو شده است که اهل کتاب، به خاطر بشارت تورات و انجیل به ظهور و بعثت پیامبر اسلام، در انتظار او بودند و ویژگی های پیامبر چنان به آنها توضیح داده شده بود که همچون فرزندان خویش به او شناخت پیدا کرده بودند. ولی با این همه، گروهی از آنان حقیقت را کتمان می کردند.
🔸قرآن در جای دیگر می فرماید:
آنها نه تنها از پیامبر، بلکه از جامعه ای که او تشکیل می دهد و یارانش نیز خبر داشتند:
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللّهِ وَ رِضْواناً سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ مَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ»
محمّد فرستاده خداست و کسانی که با او هستند، در برابر کفّار سرسخت و شدید و در میان خود مهربانند. پیوسته آنان را در حال رکوع و سجود می بینی، آنها همواره فضل خدا و رضای او را می طلبند. نشانه ی آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است، این توصیف آنها در تورات و انجیل است.
پیام ها:
1-اگر روحیّه ی حقیقت طلبی نباشد، علم به تنهایی کافی نیست. یهود با آن شناخت عمیق از رسول خدا، باز هم او را نپذیرفتند. «یَعْرِفُونَ... لَیَکْتُمُونَ»
2-حتّی درباره ی دشمنان، انصاف را مراعات کنیم. قرآن، کتمان را به همه ی اهل کتاب نسبت نمی دهد. «فَرِیقاً مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ»
#ساعت_انتظار
#انس_با_قرآن۵۰
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃
هدایت شده از انتظار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔸🔹🔸🔹
من فلسطینی نیستم
اما ...
✨ @entezareaftab
🍃🍃🍃
35.Fatir.04-06.mp3
3.52M
🔸تفسیر آیه ۴ تا ۶ سوره #فاطر
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
35.Fatir.07-08.mp3
4.01M
🔸تفسیر آیه ۷ و ۸ سوره #فاطر
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃
#سوره_بقره
#آیه_۱۵۰_تا_۱۵۱
⭕️ تفسیر آیه ۱۵۱ 🔻
🔹کلمه «تلاوت» از واژه «تِلو» به معنای پی درپی است و به خواندنی که پی درپی، با نظم صحیح و مناسب و برخوردار از نوعی قداست باشد، اطلاق می شود.
🔸کلمه ی «تزکیه» به معنای رشد و نمو و پاک کردن است. تعلیم کتاب، آموختن آیات و احکام آسمانی است و تعلیم حکمت، دادن تفکّر و بینش صحیح است.
🔹 بعثت پیامبر اسلام، نتیجه استجابت دعای حضرت ابراهیم است که از خداوند خواست:
«وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ...»
خدایا! در میانشان پیامبری مبعوث کن که آیات ترا بر آنان بخواند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز می فرمود: «انا دعوه ابی ابراهیم» من همان استجابت دعای پدرم ابراهیم هستم.
پیام ها:
1-رهبری موفق است که از خود مردم، در میان مردم و هم زبان مردم باشد.
«أَرْسَلْنا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ»
2-تزکیه بر تعلیم مقدّم است.
«یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ»
3-آموزش دین، محور اصلی است و آموزش های دیگر، در مراحل بعد از آن است. ابتدا «یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ» و پس از آن «یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ»
4-انسان برای شناخت بسیاری از حقایق، ذنیازمند وحی است. بجای « ما لا تَعْلَمُونَ » فرمود: «ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» تا یادآور شود که اگر انبیا نبودند، انسان برای آگاهی از اموری همچون آینده ی خود و جهان، راه به جایی نداشت.
#ساعت_انتظار
#انس_با_قرآن۵۱
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃
35.Fatir.09-10.mp3
3.42M
🔸تفسیر آیه ۹ و ۱۰ سوره #فاطر
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃
#سوره_بقره
#آیه_۱۵۲_تا_۱۵۴
⭕️ تفسیر آیه ۱۵۲ 🔻
🔹خداوند در برخی آیات می فرماید: «اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ» نعمت های مرا یاد کنید.
ولی در این آیه می فرماید: «فَاذْکُرُونِی» یاد خود من باشید و این بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است. بگذریم که یاد خداوند، زمینه ساز شکر است و لذا بر شکر مقدّم شده است.
🔸این آیه، نشانگر نهایت لطف خداوند به بنده است. انسانی که جهل، فقر، فنا و حقارت، از ویژگی های اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته که خداوندِ علیم، غنی، باقی و عزیز به او می گوید:مرا یاد کن تا تو را یاد کنم. مگر یاد کردن ما چه ارزشی دارد؟ مگر نه این است که یاد کردن ما نیز خود توفیقی از سوی اوست؟
🔹 یاد کردن خدا تنها با زبان نیست،با دل و جان باید خدا را یاد کرد.یاد خدا هنگام گناه و دست کشیدن از آن،یاد واقعی است.و شاید بهترین نوع یاد کردن خداوند،نماز است که فرمود: «أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی»
🔸 با اینکه شکر، یکی از مصادیق ذکر خداست، ولی نام آن جداگانه در کنار ذکر آمده و این نشانه ی اهمیّت شکر، به عنوان مصداق بارز ذکر است.
🔹 امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه، یکی از مصادیق ذکر خدا را، تسبیحات حضرت زهرا شمردند که 34 مرتبه الله اکبر،33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان الله است.
موانع ذکر خداوند:
الف:شیطان. «فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللّهِ» شیطان،آنها را از یاد خدا غافل کرد.
دب:تکاثر و رقابت ها. «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ» شما را افزون خواهی،سرگرم ساخت.
ج:آرزوها و خیال. «وَ یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ» آرزو،آنها را سرگرم نمود.
#ساعت_انتظار
#انس_با_قرآن۵۲
🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃
35.Fatir.13-14.mp3
3.42M
🔸تفسیر آیه ۱۳ و ۱۴ سوره #فاطر
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
35.Fatir.15-17.mp3
2.48M
🔸تفسیر آیه ۱۵ تا ۱۷ سوره #فاطر
#تفسیراستادقرائتی
🔹▫️🔹▫️🔹
✨
🔹▫️🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃
#سوره_بقره
#آیه_۱۵۵_تا_۱۵۷
⭕️ تفسیر آیه ۱۵۵ 🔻
🔹خداوند متعال، همه ی انسان ها را آزمایش می کند، امّا آزمایش و امتحان همه یکسان نیست.
تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتّی پیامبران نیز مورد امتحان قرار می گیرند.
باید بدانیم که آزمایش های خداوند برای رفع ابهام نیست، بلکه برای شکوفایی استعدادها و پرورش انسان ها است.
🔸وسایل آزمایش الهی نیز تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود محصولات است. ترس از دشمن، محاصره ی اقتصادی، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدان های نبرد، از جمله امتحانات است.
🔹برای پیروزی در آزمایشِ خوف از دشمن، نیاز به توکّل و یاد خداوند است و برای مبارزه با کمبودها، نیاز به صبر و پایداری است که در دو آیه ی قبل راه نشان داده شده است. «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ»
🔸انسان ها گاهی مرتکب بعضی گناهان می شوند که خداوند آنها را به برخی گرفتاری ها مبتلا می کند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:
همانا خداوند، بندگان خود را به خاطر اعمال فاسدشان، به کمبود محصول و حبس برکت و بسته شدن منابع خیر، گرفتار می کند تا شاید متذکّر شوند و توبه نمایند.
🔹البتّه همین تنبّه نیز آزمایش است، همانگونه که بر اثر ایمان نعمتی می دهد که وسیله آزمایشی است؛ «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ»
همانا آبی گوارا به آنان نوشاندیم تا ایشان را آزمایش کنیم.
#ساعت_انتظار
#انس_با_قرآن۵۳
🔹▫️🔹
تفسیر سایر آیه ها 👇👇
✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃