eitaa logo
تفسیر صوتی آیه به آیه
414 دنبال‌کننده
109 عکس
60 ویدیو
0 فایل
هر گونه استفاده از مطالب کانال مجاز است 😊 ارتباط با مدیر انتقاد و پیشنهاد 👈👈 @zzirani
مشاهده در ایتا
دانلود
35.Fatir.07-08.mp3
4.01M
🔸تفسیر آیه‌ ۷ و ۸ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۵۱ 🔻  🔹کلمه «تلاوت» از واژه «تِلو» به معنای پی درپی است و به خواندنی که پی درپی، با نظم صحیح و مناسب و برخوردار از نوعی قداست باشد، اطلاق می شود. 🔸کلمه ی «تزکیه» به معنای رشد و نمو و پاک کردن است. تعلیم کتاب، آموختن آیات و احکام آسمانی است و تعلیم حکمت، دادن تفکّر و بینش صحیح است. 🔹 بعثت پیامبر اسلام، نتیجه استجابت دعای حضرت ابراهیم است که از خداوند خواست: «وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ...» خدایا! در میانشان پیامبری مبعوث کن که آیات ترا بر آنان بخواند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز می فرمود: «انا دعوه ابی ابراهیم» من همان استجابت دعای پدرم ابراهیم هستم. پیام ها: 1-رهبری موفق است که از خود مردم، در میان مردم و هم زبان مردم باشد. «أَرْسَلْنا فِیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ» 2-تزکیه بر تعلیم مقدّم است. «یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ» 3-آموزش دین، محور اصلی است و آموزش های دیگر، در مراحل بعد از آن است. ابتدا «یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ» و پس از آن «یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» 4-انسان برای شناخت بسیاری از حقایق، ذنیازمند وحی است. بجای « ما لا تَعْلَمُونَ » فرمود: «ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» تا یادآور شود که اگر انبیا نبودند، انسان برای آگاهی از اموری همچون آینده ی خود و جهان، راه به جایی نداشت. 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
35.Fatir.09-10.mp3
3.42M
🔸تفسیر آیه‌ ۹ و ۱۰ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
35.Fatir.11.mp3
2.59M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۱ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۵۲ 🔻  🔹خداوند در برخی آیات می فرماید: «اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ» نعمت های مرا یاد کنید. ولی در این آیه می فرماید: «فَاذْکُرُونِی» یاد خود من باشید و این بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است. بگذریم که یاد خداوند، زمینه ساز شکر است و لذا بر شکر مقدّم شده است. 🔸این آیه، نشانگر نهایت لطف خداوند به بنده است. انسانی که جهل، فقر، فنا و حقارت، از ویژگی های اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته که خداوندِ علیم، غنی، باقی و عزیز به او می گوید:مرا یاد کن تا تو را یاد کنم. مگر یاد کردن ما چه ارزشی دارد؟ مگر نه این است که یاد کردن ما نیز خود توفیقی از سوی اوست؟ 🔹 یاد کردن خدا تنها با زبان نیست،با دل و جان باید خدا را یاد کرد.یاد خدا هنگام گناه و دست کشیدن از آن،یاد واقعی است.و شاید بهترین نوع یاد کردن خداوند،نماز است که فرمود: «أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی» 🔸 با اینکه شکر، یکی از مصادیق ذکر خداست، ولی نام آن جداگانه در کنار ذکر آمده و این نشانه ی اهمیّت شکر، به عنوان مصداق بارز ذکر است. 🔹 امام باقر علیه السلام در ذیل این آیه، یکی از مصادیق ذکر خدا را، تسبیحات حضرت زهرا شمردند که 34 مرتبه الله اکبر،33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان الله است. موانع ذکر خداوند: الف:شیطان. «فَأَنْساهُمْ ذِکْرَ اللّهِ» شیطان،آنها را از یاد خدا غافل کرد. دب:تکاثر و رقابت ها. «أَلْهاکُمُ التَّکاثُرُ» شما را افزون خواهی،سرگرم ساخت. ج:آرزوها و خیال. «وَ یُلْهِهِمُ الْأَمَلُ» آرزو،آنها را سرگرم نمود. 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
35.Fatir.13-14.mp3
3.42M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۳ و ۱۴ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
35.Fatir.15-17.mp3
2.48M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۵ تا ۱۷ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۵۵ 🔻   🔹خداوند متعال، همه ی انسان ها را آزمایش می کند، امّا آزمایش و امتحان همه یکسان نیست. تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتّی پیامبران نیز مورد امتحان قرار می گیرند. باید بدانیم که آزمایش های خداوند برای رفع ابهام نیست، بلکه برای شکوفایی استعدادها و پرورش انسان ها است. 🔸وسایل آزمایش الهی نیز تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگی، زیان مالی و جانی و کمبود محصولات است. ترس از دشمن، محاصره ی اقتصادی، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدان های نبرد، از جمله امتحانات است. 🔹برای پیروزی در آزمایشِ خوف از دشمن، نیاز به توکّل و یاد خداوند است و برای مبارزه با کمبودها، نیاز به صبر و پایداری است که در دو آیه ی قبل راه نشان داده شده است. «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ» 🔸انسان ها گاهی مرتکب بعضی گناهان می شوند که خداوند آنها را به برخی گرفتاری ها مبتلا می کند. حضرت علی علیه السلام می فرماید: همانا خداوند، بندگان خود را به خاطر اعمال فاسدشان، به کمبود محصول و حبس برکت و بسته شدن منابع خیر، گرفتار می کند تا شاید متذکّر شوند و توبه نمایند. 🔹البتّه همین تنبّه نیز آزمایش است، همانگونه که بر اثر ایمان نعمتی می دهد که وسیله آزمایشی است؛ «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» همانا آبی گوارا به آنان نوشاندیم تا ایشان را آزمایش کنیم. 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
35.Fatir.18.mp3
2.55M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۸ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
35.Fatir.19-26.mp3
3.05M
🔸تفسیر آیه‌ ۱۹ تا ۲۶ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۵۹ 🔻 🔹گرچه مورد آیه، دانشمندان یهود و نصاری هستند که حقایق تورات و انجیل را برای مردم بیان نمی کردند، ولی جمله ی «یَکْتُمُونَ» که دلالت بر استمرار دارد، شامل تمام کتمان کنندگان در طول تاریخ می شود. چنانکه لعنت پروردگار نیز تا ابد ادامه خواهد داشت. 🔸کتمان حقّ می تواند صورت های مختلفی داشته باشد، گاهی با سکوت و عدم اظهار حقّ، گاهی با توجیه و گاهی با سرگرم کردن مردم به امور جزئی و غافل ساختن آنها از مسائل اصلی است. در مواردی همانند اسرار مؤمنان یا عیوب برادران دینی، کتمان واجب یا مستحبّ است. 🔹گناه کتمان، بیشتر از جانب علما است. در آیه 187 سوره ی آل عمران نیز آمده است که خداوند از اهل کتاب پیمان گرفت تا حقایق را برای مردم بیان کرده و کتمان نکنند. «وَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ» در روایات آمده است: روز قیامت به دهان کتمان کنندگان حقّ، لجام زده می شود. پیام ها: 1-ظلم فرهنگی، بدترین ظلم هاست که لعنت خالق و مخلوق را به دنبال دارد. «یَکْتُمُونَ...یَلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ» 2-کتمان حقّ ممنوع است، چه کتمان معجزات و دلائل حقّانیّت باشد؛ «الْبَیِّناتِ» و چه کتمان رهنمودها و ارشادات.«الْهُدی» 3-نفرین و لعنت مردم، مؤثر است و باید از اهرم نفرت مردم برای نهی از منکر استفاده نمود. «یَلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ» 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃
35.Fatir.27.mp3
1.91M
🔸تفسیر آیه‌ ۲۷ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
35.Fatir.28.mp3
3.78M
🔸تفسیر آیه‌ ۲۸ سوره 🔹▫️🔹▫️🔹 ✨ 🔹▫️🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
🍃🍃🍃🍃 ⭕️ تفسیر آیه ۱۶۴ 🔻 🔹هماهنگی میان عناصر طبیعت و اجزای هستی و قوانین حاکم بر آنها، همه نشان دهنده ی حاکمیّت و قدرت و اراده ی خدای یگانه است. 🔸آفرینش آسمان ها و توسعه ی دائمی آنها که دست انسان تاکنون فقط به قسمتی از اوّلین آسمان رسیده و استحکام و طبقات هفتگانه و نظام حاکم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بی ستون بودن و حفاظت آنها و حرکات ستارگان در مدارهای خود و هر یک از آنها، همه نشانه های قدرت خداوند یکتای حکیم است. 🔹کلمه «ریاح» جمع «ریح» به معنای باد است، ولی در قرآن هر جا کلمه «ریح» آمده همراه قهر و عذاب است، مانند:«ریح صَرصَر» ولی هرجا کلمه «ریاح» آمده، همراه باران و لطف الهی است. 🔸در حدیث می خوانیم: هرگاه بادی می وزید، پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمود: «اللهم اجعلها ریاحا و لا تجعلها ریحا» خداوندا! این باد را ریاحِ رحمت قرار ده، نه ریحِ عذاب. پیام ها: 1-شناخت طبیعت، یکی از راههای خداشناسی است که قدرت، حکمت و یکتایی او را در بر دارد. «إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ... فِی خَلْقِ السَّماواتِ... لَآیاتٍ» 2-خداوند، نظیر و شبیه ندارد و مرکب از اجزا نیست. «إِلهٌ واحِدٌ» 3-هم طبیعت و هم صنعتِ دست ساختِ انسان، از اوست. «خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ... وَ الْفُلْکِ» 4-هر موجودی در جهان هستی، آیه ای از آیات کتاب خداوند در طبیعت است. «لَآیاتٍ» 5-تنها خردمندان از نگاه در هستی، درس خداشناسی می گیرند. «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّماواتِ... لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» 🔹▫️🔹 تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha 🍃🍃🍃