eitaa logo
تفسیر کوتاه قرآن کریم
23 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَانَا اللَّهُ كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُٓ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُٓ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ (۷۱) وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ ۚ وَهُوَ الَّذِيٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ (۷۲) 🍀 ترجمه: بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم كه نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟ و ما را پس از آنكه خدا هدایت كرد به فرهنگ و فضای جاهلیّت بازگردانند، مانند كسی كه شیاطین عقلش را ربوده ‌اند و در زمین سرگردان است، در حالی كه برای او یارانی است كه وی را به سوی هدایت دعوت می ‌كنند كه به جانب ما بیا بگو: یقیناً هدایت خدا همان هدایت است، و ما مأموریم كه تسلیم پروردگار جهانیان باشیم (۷۱) و نماز را بر پا دارید و خدا را تقوا پیشه كنید، و او کسی است كه به سویش محشور می ‌شوید ‌(۷۲) 🌸 اين آيات همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در برابر اصرارى كه مشركان براى دعوت مسلمانان به كفر و بت ‌پرستى داشتند به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى ‌دهد كه با يک دليل دندانشكن به آنها پاسخ بدهد «قُلْ أَ نَدْعُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ما لا يَنْفَعُنا وَ لا يَضُرُّنا: بگو: آیا به جای خدا معبودی را بپرستیم که نه سودی به ما رساند و نه زیانی؟» اين جمله در حقيقت اشاره به آن است كه معمولاً كارهاى از يكى از دو سرچشمه ناشى مى‌ شود، يا به خاطر جلب منفعت است و يا به خاطر دفع ضرر 🌸 سپس به استدلال ديگرى در برابر مشركان دست مى‌ زند و مى‌ فرماید: «وَ نُرَدُّ عَلى أَعْقابِنا بَعْدَ إِذْ هَدانَا اللّه: و پس از آنکه ‌ ما را هدایت کرد به فرهنگ و فضای جاهلیت بازگردانده می شویم» یعنی اگر ما به سوی بت پرستی بازگردیم و پس از هدایت الهی در راه شرک گام نهیم به عقب بازگردانده شده ایم. و بعد با يک مثال، مطلب را روشن تر مى ‌سازد و مى ‌گويد بازگشت از به شرک «كَالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّياطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرانَ: مانند کسی است که شیاطین عقلش را ربوده اند و در زمین سرگردان است» شیطان یارانی دارد «لَهُ أَصْحابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنا: در حالی که برای او یارانی است که وی را به سوی هدایت دعوت می کنند که به جانب ما بیا» ولى آن شخص چنان حيران و سرگردان است كه گويى سخنان آنان را نمى ‌شنود و يا قادر بر تصميم گرفتن نيست. 🌸 و سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور مى ‌دهد که می فرماید: «قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدى وَ أُمِرْنا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعالَمِين: بگو: یقینا هدایت خدا همان هدایت است و ما مأموریم که تسلیم پروردگار جهانیان باشیم» اين جمله در حقيقت دليل ديگرى بر نفى مذهب مشركان است زيرا تنها در برابر كسى بايد تسليم شد كه مالک و آفريدگار و مربّى جهان هستى است نه بت ها كه هيچ نقشى در ايجاد و اداره اين جهان ندارند. سپس دنباله دعوت الهى را چنين شرح مى ‌دهد كه، گذشته از به ما دستور داده شده: «وَ أَنْ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ اتَّقُوهُ وَ هُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ: و را برپا دارید و خدا را تقوا پیشه کنید و او کسی است که به سویش محشور می شوید» 🔹 پیام های آیات ۷۱و۷۲ سوره أنعام ✅ ، غیر منطقی است. ✅ ، مایه سرگردانی و تحیر است. ✅ در برابر انحرافات، باید موضع گیری صریح و مکرر داشت. ✅ تسلیم شدن، مایه ی رشد خود ما هست. ✅ ، همراه تقوا کارساز است. ✅ ایمان به معاد و رستاخیز، عامل پیدایش تقوا در است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ و او کسی است كه آسمان ‌ها و زمین را به حق آفرید؛ و روزی‌ كه می ‌گوید: باش، پس بی‌ درنگ می‌ باشد؛ گفتارش حقّ است؛ و روزی كه در صور دمیده شود فرمانروایی و حاكمیّت مطلق ویژه اوست، دانای نهان و آشكار است، و او حكیم و آگاه است. 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : روز 🌷 : می گوید 🌷 : گفتارش 🌷 : فرمانروایی 🌷 : روز 🌷 : دمیده می شود 🌷 : شیپور، شاخی که در آن دمیده می شود 🌷 : دانا 🌷 : نهان 🌷 : آشکار 🌷 : آگاه 🌸‌ اين آيه همانند سایر آیات سوره أنعام در نازل شده است. در حقيقت دليلى است بر مطالب آيه قبل و دليلى است بر لزوم تسليم در برابر پروردگار. لذا نخست مى‌ فرماید: «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ: و او کسی است که آسمان ها و زمین را به آفرید» تنها چنين كسى كه مبدأ عالم هستى است، شايسته رهبرى مى ‌باشد و بايد تنها در برابر فرمان او تسليم بود، زيرا همه چيز را براى هدف صحيحى آفريده است. 🌸 سپس مى‌فرمايد: «وَ يَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ: و روزی که می گوید: باش، پس بی درنگ می باشد» یعنی آن روز که فرمان می دهد برپا شود فوری برپا می شود‌ بعد اضافه مى‌كند كه «قَوْلُهُ الْحَقُّ: گفتار خدا حق است» يعنى همان طور كه آغاز آفرينش بر اساس هدف و نتيجه و مصلحت بود، نيز همان گونه خواهد بود. «وَ لَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ: و روزی که در صور دمیده شود فرمانروایی و حاکمیت مطلق ویژه اوست» درست است كه مالكيّت و حكومت خداوند بر تمام عالم هستى از آغاز جهان بوده و تا پايان جهان و در عالم قيامت ادامه خواهد داشت. 🌸 ولى از آنجا كه در اين يک سلسله عوامل و اسباب در پيشبرد هدف ها و انجام كارها مؤثّر است گاهى اين عوامل و اسباب را از خداوند كه مسبب الاسباب است غافل مى‌ كند، امّا در آن روز كه همه اين اسباب از كار مى‌افتد، مالكيّت و حكومت او از هر زمان آشكارتر و روشنتر مى‌گردد. و در پايان آيه اشاره به چند صفت از صفات نموده، مى‌ فرماید: عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ: دانای نهان و آشکار است و او حکیم و آگاه است» يعنى، به مقتضاى علم و آگاهيش اعمال بندگان را مى ‌داند و به مقتضاى قدرت و حكمتش به هر كسی جزاى مناسب مى ‌دهد. 🔹 پیام های آیه ۷۳ سوره أنعام 🔹 ✅ ، حکیمانه و هدفدار است. ✅ برای اراده ی خداوند، هیچ مانعی نیست. ✅ و ، نهان و آشکار، برای خداوند یکسان است. ✅ مبنای حکومت الهی بر حکمت و علم است. ✅ در ، جلوه و نمود قدرت الهی بر همه آشکار می شود. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۲ 🔴 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است. ترجمه آیات و کلمات در جلسه قبلی بیان شد در این جلسه به شرح آیات می پردازیم. 🌸 از آنجا كه جنبه مبارزه با شرک و بت ‌پرستى دارد، در اينجا به گوشه ‌اى از سرگذشت ، اشاره نموده، مى ‌فرمايد: «وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَةً: و هنگامی که ابراهیم به پدرش آزر گفت: آیا بت هایی را به عنوان معبود خود انتخاب می کنی؟» آزر عموی ابراهیم بود که را تربیت کرده بود به این خاطر به او پدر می گوید البته بعضی هم آزر را جد مادری ابراهیم نامیدند. نام پدر ابراهیم تارخ بود که او خداپرست بود. باز ابراهیم به عمویش گفت: «إِنِّي أَراكَ وَ قَوْمَكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ: قطعا من تو و قومت را در گمراهی آشکار می بینم» .چه گمراهى از اين آشكارتر كه مخلوق خود را معبود خود قرار دهد، و موجود بى ‌جان و بى ‌شعورى را پناهگاه خود بپندارد و حلّ مشكلات خود را از آنها بخواهد 🌸 همانطور كه ، ابراهيم را از زيان هاى بت ‌پرستى آگاه ساخت همچنين مالكيّت مطلقه و تسلّط پروردگار را بر تمام و به او نشان داد که می فرماید: «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ: و این گونه فرمانروایی و مالکیت خود را بر آسمان ها و زمین به ابراهیم نشان می دهیم» و سپس مى‌فرمايد: « وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ: تا از یقین کنندگان شود» شکّ نيست كه يقين استدلالى و فطرى به يگانگى خدا داشت، امّا با مطالعه در اسرار آفرينش اين يقين به سر حدّ كمال رسيد 🌸 از اين به بعد موضوع فوق را به طور مشروح بيان نموده و استدلال را از افول و غروب ستاره و خورشيد بر عدم الوهيّت آنها روشن مى ‌سازد. مى‌ فرماید: «فَلَمّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأى كَوْكَباً قالَ هذا رَبِّي فَلَمّا أَفَلَ قالَ لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ: پس وقتی شب او را فرو گرفت، ستاره ای دید گفت: این پروردگار من است؛ هنگامی که ستاره غروب کرد، گفت: من غروب کنندگان را دوست ندارم» 🌸 بار ديگر چشم بر صفحه آسمان دوخت، اين بار قرص سيم‌ گون ماه با فروغ و درخشش دلپذير خود بر صفحه آسمان ظاهر شده بود «فَلَمّا رَأَى الْقَمَرَ بازِغاً قالَ هذا رَبِّي فَلَمّا أَفَلَ قالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضّالِّين: هنگامی که ماه را در حال طلوع دید گفت: این پروردگار من است؛ پس وقتی ماه غروب کرد، گفت: یقینا اگر پروردگارم مرا هدایت نکند بدون شک از گروه گمراهان خواهم بود» 🌸 در اين هنگام به پايان رسيده بود «فَلَمّا رَأَى الشَّمْسَ بازِغَةً قالَ هذا رَبِّي هذا أَكْبَرُ فَلَمّا أَفَلَتْ قالَ يا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمّا تُشْرِكُونَ: پس وقتی را در حال طلوع دید گفت: این پروردگار من است، این بزرگتر است؛ و هنگامی که غروب کرد، گفت: ای قوم من! بی تردید من از آنچه شریک خدا قرار می دهید بیزارم» 🌸 اكنون كه فهميدم در ماوراى اين مخلوقات متغيّر و محدود و اسير چنگال قوانين طبيعت، خدايى است قادر و حاكم بر نظام كائنات « إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ: همانا من به دور از انحراف و با قلبی حق گرا همه وجودم را به سوی کسی که آسمان ها و زمین را آفرید، متوجه‌ کردم و از مشرکان نیستم» در اين كه چگونه موحّد و يكتاپرست، به ستاره آسمان اشاره نموده و مى ‌گويد: «هذا ربّى» (اين خداى من است) بايد بگوييم علیه السلام اين را به عنوان يک خبر قطعى نگفت، بلكه به عنوان يک فرض و احتمال براى تفكّر و انديشيدن، اين سخن را بر زبان جارى كرد. و يا مفهوم آن اين است كه به اعتقاد شما اين خداى من است 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۱ 🌸 وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً ۖ إِنِّيٓ أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (۷۴) وَكَذَٰلِكَ نُرِيٓ إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (۷۵) فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَىٰ كَوْكَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَآ أُحِبُّ الْآفِلِينَ (۷۶) فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّآلِّينَ (۷۷) فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَآ أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّآ أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيٓءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ (۷۸) إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَآ أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (۷۹) 🍀 ترجمه: و هنگامی كه ابراهیم به پدرش آزر گفت: آیا بت‌ هایی را به عنوان معبود خود انتخاب می ‌كنی؟ قطعاً من تو و قومت تو را در گمراهی آشكار می ‌بینم (۷۴) و این گونه فرمانروایی و مالكیّت خود را بر آسمان‌ ها و زمین به ابراهیم نشان می ‌دهیم تا از یقین‌ كنندگان شود (۷۵) چون شب او را فرو گرفت، ستاره ‌ای دید گفت: این پروردگار من است؛ هنگامی كه ستاره غروب كرد، گفت: من غروب كنندگان را دوست ندارم‌ (۷۶) هنگامی كه ماه را در حال طلوع دید گفت: این پروردگار من است؛ پس وقتی ماه غروب كرد، گفت: یقیناً اگر پروردگارم مرا هدایت نكند بدون شکّ از گروه گمراهان خواهم بود (۷۷) پس وقتی خورشید را در حال طلوع دید گفت: این پروردگار من است، این بزرگتر است؛ و هنگامی كه غروب كرد، گفت: ای قوم من! بی‌تردید من از آنچه شریک خدا قرار می ‌دهید بیزارم (۷۸) همانا من به دور از انحراف و با قلبی حق‌ّگرا همه وجودم را به سوی كسی كه آسمان ‌ها و زمین را آفرید، متوجّه كردم و از مشركان نیستم (۷۹) 🌷 : پدرش 🌷 : نام مردی است که‌‌ جد‌مادری یا عموی حضرت ابراهیم علیه السلام است. 🌷 : آیا انتخاب می کنی 🌷 : بت ها 🌷 : معبودها 🌷 : تو را می بینم 🌷 : گمراهی 🌷 : آشکار 🌷 : اینگونه 🌷 : می بینیم 🌷 : مالکیت و فرمانروایی 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : یقین کنندگان 🌷 : احاطه کرد، فروگرفت 🌷 : شب 🌷 : دید 🌷 : ماه 🌷 : غروب کرد 🌷 : دوست ندارم 🌷 : غروب کنندگان 🌷 : دید 🌷 :َ ماه 🌷 : طلوع کرد 🌷 : گمراهان 🌷 : خورشید 🌷 : بزرگتر 🌷 : بیزارم 🌷 : متوجه کردم 🌷 : آفرید 🌷 : حق گرا 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۳ 🔹 پیام های آیه ۷۴ تا ۷۹ سوره انعام ✅ در شیوه ی دعوت به ، باید از بستگان نزدیک شروع کرد. و باید از مسایل اصلی سخن گفت. ✅ سابقه ی شرک و بت پرستی، به قبل از رسالت باز می گردد. ✅ بت پرستی، انحرافی است که وجدان های سالم و عقل ، از آن انتقاد می کنند. ✅ آنکه را شناخت و به آن دعوت کرد و از چیزی نهراسید، خداوند دید ملکوتی به او می بخشد. ✅ پیامبران، از هدایت ویژه برخوردارند. ✅ عالی ترین درجه ی ایمان است. ✅ یکی از شیوه های احتجاج، اظهار همراهی با عقیده ی باطل و سپس رد کردن آن است. ✅ محبوب واقعی کسی است که محدود به مکان، زمان و موقت نباشد. ✅ در انتقاد ، باید از روش گام به گام بهره گرفت. ✅ در راه شناخت، باید به هدایت الهی تکیه کرد و بدون آن نمی توان به سرچشمه ی زلال معارف رسید. ✅ هم به هدایت الهی نیازمندند. ✅ کوچکی و بزرگی اجسام مهم نیست، همه آنها ناپایدارند، پس آن اجسام نمی توانند خدا باشند. ✅ شیوه ی تعلیم حق یا انتقاد از باطل، باید گام به گام باشد. ابتدا نفی ستاره و ماه و در نهایت خورشید ✅ برائت جستن، باید پس از بیان برهان و استدلال باشد. ✅ همین که برای ما روشن شد، با قاطعیت اعلام کنیم و از تنهایی نترسیم. ✅ کسی که از پرستش بت هایی جزیی، مادی، محدود و فانی بگذرد، به معبودی کلی، معنوی، بی نهایت و ابدی می رسد. ✅ در جلوه ها غرق نشوید که دیر یا زود، رنگ می بازند، به توجه کنید که جلوه آفرین است. ✅ می تواند به جایی برسد که عقاید باطل نسل ها و عصرها را در هم بشکند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَحَآجَّهُ قَوْمُهُ ۚ قَالَ أَتُحَآجُّوٓنِّي فِي اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ ۚ وَلَآ أَخَافُ مَا تُشْرِكُونَ بِهِٓ إِلَّآ أَنْ يَشَآءَ رَبِّي شَيْئًا ۗ وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۗ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ 🍀 ترجمه: قومش با او به گفتگوی بی ‌منطق برخاستند، گفت: آیا درباره خدا با من گفتگوی بی‌ منطق می‌ كنید و حال آنكه او مرا هدایت كرد؟ و من از آنچه كه شما شریک او قرار می‌ دهید نمی‌ترسم مگر آنكه پروردگارم چیزی را [درباره من‌] بخواهد، دانش پروردگارم همه چیز را فراگرفته است، آیا متذکر نمی‌ شوید؟ 🌷 : دلیل آوردن، مجادله کردن 🌷 : نمی ترسم 🌷 : فرا گرفته است 🌷 : آیا متذکر نمی شوید 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است. درباره ادامه گفتگوى ابراهيم با قوم و جمعيّت بت ‌پرست مى ‌فرماید: «وَ حاجَّهُ قَوْمُهُ: و قومش با او به گفتگوی بی منطق برخاستند» در پاسخ آنها گفت: «قالَ أَ تُحاجُّونِّي فِي اللّهِ وَ قَدْ هَدانِ: گفت: آیا درباره خدا با من گفتگوی بی منطق می کنید و حال آنکه او مرا هدایت کرد» از اين آيه به خوبى استفاده مى ‌شود كه جمعيّت بت ‌پرست قوم ابراهيم تلاش و كوشش داشتند كه به هر قيمتى كه ممكن است او را از عقيده خود بازدارند. 🌸 لذا او را تهديد به كيفر و خشم بت ها كردند، و او را از مخالفت آنان بيم دادند، زيرا در دنباله آيه از زبان چنين مى‌ خوانيم: «وَ لا أَخافُ ما تُشْرِكُونَ بِهِ إِلاّ أَنْ يَشاءَ رَبِّي شَيْئاً: و من از آنچه که شما شریک او قرار می دهید نمی ترسم مگر آنکه پروردگارم چیزی را درباره من بخواهد» گويا با اين جمله مى ‌خواهد يک پيشگيرى احتمالى كند و بگويد اگر در گيرودار اين مبارزه‌ ها فرضاً حادثه ‌اى هم براى من پيش بيايد هيچ گونه ارتباطى به بت ها ندارد، بلكه مربوط به خواست پروردگار است.‌سپس مى‌ فرماید: « وَسِعَ رَبِّي كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً: دانش پروردگارم همه چیز را فراگرفته است، آیا متذکر نمی شوید؟» و سرانجام آنان را مخاطب ساخته مى ‌گويد: «أَفَلا تَتَذَكَّرُونَ: آیا متذکر نمی شوید؟» 🔹 پيام های آیه ۸۰ سوره انعام 🔹 ✅ اهل باطل، تعصّب دارند. ✅ تعصّب و پافشارى اهل باطل، شگفت ‏آور است. ✅ ، حتّى اگر تنها باشد، از مقابله با یك جمعیّت نگرانى ندارد. ✅ حقّ جویى از است ولى هدایت از خداست. ✅ آنكه مشمول شود، بیم ندارد. ✅ نترسیدن از غیر ، نشانه‏ ى توحید است. ✅ از ریشه‏ هاى ، گمان ضرر و ترس از آسیب‏ رسانى بت‏ ها و طاغوت‏ ها مى‏ باشد. ✅ تأثیر و نقش هر پدیده‏ اى وابسته به اراده است. ✅ حقیقت، امرى فطرى و وجدانى است كه براى شناخت آن، كافى است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَكَيْفَ أَخَافُ مَآ أَشْرَكْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۸۱) الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوٓا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰٓئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ (۸۲) 🍀 ترجمه: و چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده ‌اید بترسم؟! در حالی كه خود شما از اینكه چیزی را شریک خدا گرفته‌ اید كه خدا هیچ دلیلی بر حقّانیّت آن بر شما نازل نكرده نمی ‌ترسید، اگر حقایق را می‌دانید كدام یک از دو گروه [ منظور خداپرستان و مشركان‌] به ایمنی سزاوارترند؟(۸۱) كسانی كه ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، ایمنی برای آنان است، و آنان هدایت یافتگانند (۸۲) 🌷 : دلیل 🌷 : دو گروه 🌷 : سزاوارتر 🌷 : نیامیختند 🌷 : هدایت یافتگان 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است. در آيه ۸۱ منطق و استدلال ديگرى را از علیه السلام بيان مى‌ كند كه به جمعيّت بت ‌پرست مى ‌گويد: «وَ كَيْفَ أَخافُ ما أَشْرَكْتُمْ وَ لا تَخافُونَ أَنَّكُمْ أَشْرَكْتُمْ بِاللّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ عَلَيْكُمْ سُلْطاناً: و چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده اید بترسم؟ در حالی که خود شما از اینکه چیزی را شریک خدا گرفته اید که هیچ دلیلی بر حقانیت آن بر شما نازل نکرده نمی ترسید» 🌸 اكنون انصاف بدهيد «فَأَيُّ الْفَرِيقَيْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ: اگر حقایق را می دانید کدام یک از دو گروه [منظور خداپرستان و مشرکان] به ایمنی سزاوارترند؟» در واقع منطق در اينجا يک منطق عقلى بر اساس اين واقعيّت است كه شما مرا تهديد به خشم بت ها مى ‌كنيد در حالى كه تأثير وجودى آنها موهوم است، ولى از خشم خداوند بزرگ كه من و شما هر دو او را پذيرفته ‌ايم و هيچ گونه دستورى از طرف او درباره پرستش بت ها نرسيده ترس و وحشتى نداريد. 🌸 در آيه ۸۲ پاسخى از زبان حضرت ابراهيم علیه السلام به سؤالى كه خودش در آيه قبل مطرح نمود نقل شده است و اين يک شيوه جالب در استدلالات علمى است كه گاهى شخص استدلال كننده سؤالى از طرف مقابل مى‌ كند و خودش بلافاصله به پاسخ آن مى ‌پردازد اشاره به اين كه مطلب به قدرى روشن است كه هر كسی پاسخ آن را بايد بداند. مى‌گويد: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ: کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی نیامیختند، ایمنی برای آنان است و آنان هدایت یافتگانند» 🔹 پیام های آیات ۸۱ و ۸۲ سوره انعام ✅ از تهدیدات موهوم ، نترسید. ✅ امنیت روحی، در پرتو توحید حاصل می شود. ✅ عقاید دینی باید بر اساس دلیل و برهان باشد. ✅ ، وسیله راهیابی به خداست، اگر آن را درست به کار گیریم، به نتایج صحیح می رسیم. ✅ آفت ، ظلم و شرک و به سراغ رهبران غیر الهی رفتن است. ✅ امنیت و هدایت واقعی در سایه ی ایمان و عدالت است. ✅ تا خالص نباشد، دلهره است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَتِلْكَ حُجَّتُنَآ آتَيْنَاهَآ إِبْرَاهِيمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَآءُ ۗ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه: و آن حجّت و برهان ما بود كه به ابراهیم در برابر قومش عطا كردیم؛ هر كه را بخواهیم [به‌] درجاتی بالا می ‌بریم؛ زیرا پروردگارت حكیم و داناست. 🌷 : دلیل و برهان 🌷 : عطا کردیم 🌷 : بالا می بریم 🌷 : دانا 🌸 اين آيه به تمام بحث هاى گذشته كه در زمينه و مبارزه با شرک از نقل شد اشاره نموده، مى‌ فرمايد: «وَ تِلْكَ حُجَّتُنا آتَيْناها إِبْراهِيمَ عَلى قَوْمِهِ: و آن حجت و برهان ما بود که به ابراهیم در برابر قومش عطا کردیم» سپس براى تكميل اين بحث مى‌ فرمايد: «نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ: هر که را بخواهیم به درجاتی بالا می بریم» امّا براى اين كه اشتباهى پيش نيايد كه گمان كنند در اين ترفيع درجه تبعيضى قائل مى‌ شود مى ‌فرمايد: «إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ: زیرا پروردگارت حکیم و داناست» و درجاتى را كه مى‌ دهد روى آگاهى به شايستگى آنها و موافق موازين حكمت است و تا، كسى شايسته نباشد از آن برخوردار نخواهد شد. امام باقر علیه السلام می فرماید: این آیه درباره علیه السلام نازل شد که لحظه ای به سراغ شرک نرفت. 🔹 پیام های آیه ۸۳ سوره انعام 🔹 ✅ آفت ، ظلم و شرک و به سراغ رهبران غیر الهی رفتن است. ✅ حفظ ایمان مهم تر از خود ایمان است. ✅ امنیت و هدایت واقعی ، در سایه ی و است. ✅ تا خالص نباشد، دلهره است. ✅ و دو شرط لازم برای تدبیر و مدیریت است. ✅ ، حکیمانه به افراد داده می شود. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَ وَهَبْنَا لَهُٓ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ ۚ كُلًّا هَدَيْنَا ۚ وَنُوحًا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَارُونَ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۸۴) وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَىٰ وَعِيسَىٰ وَإِلْيَاسَ ۖ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ (۸۵) وَإِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطًا ۚ وَكُلًّا فَضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِينَ (۸۶) وَمِنْ آبَآئِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ ۖ وَاجْتَبَيْنَاهُمْ وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (۸۷) 🍀 ترجمه: و اسحاق و یعقوب را به ابراهیم بخشیدیم، و هر یک را هدایت كردیم، و نوح را پیش از این هدایت نمودیم، و از فرزندان او داود و سلیمان و ایّوب و یوسف و موسی و هارون را هدایت كردیم؛ این گونه نیكوكاران را پاداش می‌ دهیم (۸۴) و زكریّا و یحیی و عیسی و الیاس را نیز كه از نسل اویند، هدایت نمودیم‌ همه از شایستگان بودند. (۸۵) و اسماعیل و یَسَع و یونس و لوط را [هدایت كردیم‌]، و همه را بر جهانیان برتری دادیم (۸۶) و از پدران و فرزندان و برادرانشان بعضی را برتری عطا كردیم‌]، و آنان را برگزیدیم و به راهی مستقیم هدایت نمودیم (۸۷) 🌷 : بخشیدیم 🌷 : هدایت کردیم 🌷 : فرزندان او 🌷 : پاداش می دهیم 🌷 : نیکوکاران 🌷 : شایستگان 🌷‌ : برتری دادیم 🌷 : جهانیان 🌷 : پدرانشان 🌷 : فرزندانشان 🌷 : برادرانشان 🌷 : آنان را برگزیدیم 🌷 : راه 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. در این آیات به قسمتى از نعمت هایی كه خداوند به داده است اشاره شده، و آن مواهب فرزندان صالح و نسل لايق و برومند است كه يكى از بزرگترين مواهب الهى محسوب مى ‌شود. نخست مى‌ فرمايد: «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ: و اسحاق و یعقوب را به ابراهیم بخشیدیم» سپس براى اين كه افتخار اين دو تنها در جنبه پيغمبرزادگى نبود، بلكه شخصاً در پرتو فكر صحيح و عمل صالح نور هدايت را در خود جاى داده بودند، مى‌ فرماید: «كُلاًّ هَدَيْنا: و هر یک را هدایت کردیم» 🌸 و به دنبال آن براى اين كه تصوّر نشود، در دوران هاى قبل از ابراهيم، پرچمدارانى براى نبودند، و اين موضوع از زمان او شروع شده اضافه مى‌ كند، «وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ: و نوح را پیش از این هدایت نمودیم» در حقيقت با اشاره به موقعيّت كه از اجداد ابراهيم است و موقعيّت جمعى از پيامبران كه از فرزندان او هستند، موقعيّت ممتاز ابراهيم را از نظر وراثت و ريشه و ثمره وجودى مشخّص مى‌ سازد. و به دنبال آن تعداد زیادی از پيامبران را كه از نسل ابراهيم بودند نام مى‌ برد. 🌸 نخست مى‌ فرماید: «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى وَ هارُونَ: و از فرزندان او داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را هدایت کردیم» و در پايان آيه مى ‌فرمايد: «وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ: و این گونه نیکوکاران را پاداش می دهیم» به اين ترتيب روشن مى ‌كند كه مقام و موقعيّت آنان در پرتو اعمال و رفتار آنها بود. و سپس اضافه مى ‌كند: «وَ زَكَرِيّا وَ يَحْيى وَ عِيسى وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصّالِحِينَ: و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس را نیز که از نسل اویند، هدایت نمودیم همه از شایستگان بودند» يعنى، مقامات آنها جنبه تشريفاتى و اجبارى نداشت بلكه در پرتو در پيشگاه خدا شخصيّت و عظمت يافتند. 🌸 سپس نام چهار نفر ديگر از پيامبران و رهبران الهى را ذكر نموده، مى‌ فرمايد: «وَ إِسْماعِيلَ وَ الْيَسَعَ وَ يُونُسَ وَ لُوطاً وَ كلاًّ فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمِينَ: و اسماعیل و یسع و یونس و لوط را هدایت کردیم و همه را بر جهانیان برتری دادیم» و سپس اشاره كلّى به پدران و فرزندان و برادران پيامبران نام برده كه بطور تفصيل اسم آنها در اينجا نيامده است که می فرماید: «وَ مِنْ آبائِهِمْ وَ ذُرِّيّاتِهِمْ وَ إِخْوانِهِمْ وَ اجْتَبَيْناهُمْ وَ هَدَيْناهُمْ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ: و از پدران و فرزندان و برادرانشان بعضی را برتری عطا کردیم و آنان را برگزیدیم و به راهی مستقیم هدایت نمودیم» 🔹 پیام های آیات ۸۴ تا ۸۷ سوره انعام ✅ ، هدیه و موهبت الهی است. ✅ سنت و ، همواره جریان داشته است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ ۚ وَلَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 🍀 ترجمه: آن هدایت خداست كه هر كسی از بندگانش را بخواهد به آن هدایت می‌ كند، و اگر‌ شریک قرار داده بودند، یقیناً آنچه عمل شایسته انجام می ‌دادند، تباه و بی‌اثر می‌ شد. : هدایت : تباه شد 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است. به دنبال ذكر نام گروه هاى مختلفى از در آيات گذشته، در اينجا اشاره به خطوط كلّى و اصلى زندگانى آنها شده نخست مى ‌فرمايد: «ذلِكَ هُدَى اللّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ: آن هدایت خداست که هر کسی از بندگانش را بخواهد به آن می کند» سپس براى اين كه كسى تصوّر نكند آنها به اجبار در اين راه گام گذاشتند و همچنين كسى تصوّر نكند كه خداوند نظر خاصّ و استثنايى و بى ‌دليل در مورد آنها داشته است، مى‌ فرمايد: « وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا يَعْمَلُونَ: و اگر شریک قرار داده بودند، یقینا آنچه عمل شایسته انجام می دادند ، تباه و بی اثر می شد» يعنى آنها نيز مشمول همان قوانين الهى هستند كه درباره ديگران اجرا مى‌ گردد و تبعيضى در كار نيست. 🔹 پيام های آیه ۸۸ سوره انعام 🔹 ✅ ، هدایت خداوند است. هدایت‏ هاى دیگر، سراب است. ✅ ، كار خداست. حتّى پیامبران، از خود راه هدایتى ندارند. ✅ شرک، عامل محو و باطل شدن كارهاست. ✅ در ، تبعیض نیست. حتّى اگر پیامبران شرک ورزند، تنبیه مى‏ شوند، چون اصالت با حقّ است، نه اشخاص. ✅ معصومند و غبار شرک هرگز بر دامانشان نمى‏ نشیند. در آیه، فرضِ شرک به عنوان فرض محال آمده است. ✅ در جهان‏ بینى الهى، ارزش كارها در آنهاست. اگر اخلاص نباشد، چیزى باقى نمى‏ ماند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ۚ فَإِنْ يَكْفُرْ بِهَا هَٰٓؤُلَآءِ فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ 🍀 ترجمه: آنان كسانی هستند كه به ایشان كتاب ومنصب داوری ونبوّت دادیم؛ پس اگر اینان به این حقایق كفر ورزند، یقیناً گروهی را می ‌گماریم كه نسبت به آنها كافر نیستند. 🌸 اين آيه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است و به سه امتياز مهمّ كه پايه همه امتيازات پیامبران بوده اشاره نموده، مى‌ فرمايد: «أُولئِكَ الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ: آنان کسانی هستند که به ایشان کتاب و منصب داوری و نبوت دادیم » «حكم» در اصل به معنى منع و جلوگيرى است، و از آنجا كه عقل جلو اشتباهات و خلافكاريها را مى ‌گيرد، همچنين قضاوت صحيح مانع از ظلم و ستم است، و حكومت عادل، جلو حكومت هاى نارواى ديگران را مى ‌گيرد، در هر يک از اين سه معنى استفاده مى‌ شود. 🌸 اگر مشركان و اهل مكّه و مانند آنها اين حقايق را نپذيرند، دعوت پیامبر بدون پاسخ نمى ‌ماند، زيرا جمعيّتى را مأموريت داده‌ كه نه تنها آن را بپذيرند بلكه آن را محافظت و نگهبانى كنند. جمعيّتى كه در راه كفر گام برنمى ‌دارند و در برابر حقّ تسليم هستند که می فرماید: «فَإِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِكافِرِينَ: پس اگر اینان به این حقایق کفر ورزند، یقینا گروهی را می گماریم که نسبت به آنها کافر نیستند» 🔹 پيام های آیه ۸۹ سوره انعام 🔹 ✅ ، حقّ حكومت و قضاوت دارند. ✅⚘ ، صلاح پیشگى و راه یافتن به راه مستقیم، از ویژگی های انبیاست. ✅ هر طرفداران و مخالفانى دارد و میان آنان نیز ریزش است و هم رویش. گاهى طرفدار، مخالف و یا مخالف، طرفدار مى‏ شود. مسلمان، مرتدّ و كافر، مسلمان مى‏ شود. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 أُولَٰٓئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ ۖ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ ۗ قُلْ لَآ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا ۖ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرَىٰ لِلْعَالَمِينَ 🍀 ترجمه: آنان كسانی هستند كه خدا هدایتشان كرد، پس به هدایت آنان اقتدا كن، بگو: در برابر رسالتم پاداشی از شما نمی‌ خواهم، این [قرآن‌] جز تذکری برای جهانیان نیست. 🌷 : پند، تذکر ، یادآوری 🌷 : جهانیان 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در مکه نازل شده است و در ادامه آیه قبلی است. اين آيه، برنامه اين پيامبران بزرگ را به عنوان يک سرمشق عالى هدايت به «صلّى اللّه عليه و آله» معرّفى كرده، و مى‌ فرماید: «أُولئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ: آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرد، پس به هدایت آنان اقتدا کن» اين آيه بار ديگر تأكيد مى ‌كند كه اصول دعوت همه پيامبران الهى يكى است، اگر چه آيين هاى بعدى كامل تر از آيين هاى قبلى بوده است. مفهوم وسيعى دارد كه هم توحيد و ساير اصول اعتقادى را شامل مى‌ شود و هم صبر و استقامت، و هم ساير اصول اخلاق و تعليم و تربيت. 🌸 سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» دستور داده مى ‌شود كه «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً: بگو در برابر رسالتم پاداشی از شما نمی خواهم» به علاوه اين و رسالت و هدايت يک بيدار باش و يادآورى به همۀ جهانيان است که می فرماید: «إِنْ هُوَ إِلاّ ذِكْرى لِلْعالَمِينَ: این قرآن جز تذکری برای جهانیان نیست» و چنين نعمت عمومى و همگانى، همانند نور آفتاب و امواج هوا و بارش باران است كه جنبه عمومى و جهانى دارد، و هيچ گاه خريد و فروش نمى‌ شود و كسى در برابر آن اجر و پاداشى نمى ‌گيرد. 🔹 پيام های آیه ۹۰ سوره انعام 🔹 ✅ پیروى از پیامبران، اقتدا به هدایت الهى است. ✅ نام و یاد و راه اولیاى باید زنده بماند و نوآورى‏ ها نباید ارزش ‏هاى پیشین را از یاد ببرد. ✅ ارزش به خط فكرى و سیره‏ ى عملى اوست. ✅ موفّق ‏ترین باید از كمالات و اخلاق نیک و روش استوار پیشینیان بهره‏ مند شود. ✅ اهداف تمام ، یكى است. زیرا اقتدا به انبیایى كه اهداف متضادّى دارند ممكن نیست ✅ دلیل و نتیجه‏ ى پیروى، باید هدایت یافتگى باشد. ✅ نباید به دنیاطلبى، گرایش داشته و به آن متّهم شود. ✅ یكى از تفاوت ‏هاى با دیگر مدّعیان آن است كه هدف پیامبران، مادّیات نیست ✅ ، مایه‏ ى یادآورى انسان ‏هاى فراموشكار و غافلند. ✅ ، دین جهانى است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈