eitaa logo
تفسیر کوتاه قرآن کریم
23 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ حَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِى وَلِأُتِّمَ نِعْمَتِى عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ 🍀ترجمه:و (اى پیامبر!)از هر جا خارج شدى پس روى خود را به سوى مسجدالحرام بگردان،و (شما اى مسلمانان نیز)هرجا بودید،روى خود را به سوى آن بگردانید تا براى مردم جز ستمگرانشان،امكان مجادله علیه شما نباشد. پس از آنها نترسید وتنها از من بترسید. و تا نعمت خود را بر شما تمام كنم و شاید كه شما هدایت شوید. 🌷 :چهره ات 🌷 :به طرف،به سوی، جانب 🌷 :واقع در مکه 🌺 تكرار موضوع در آیات متعدّد،نشانه ى اهمیّت آن است.علاوه بر آنكه در هر یک از آیات در كنار این موضوع،مطلب جدیدى را نیز یادآور مى شود.مثلاً در این آیه، بعد از دستور روى نمودن به سوى مسجدالحرام،مى فرماید:این به این خاطر است كه مردمان،بهانه اى بر علیه پیامبر صلى الله علیه وآله و مسلمانان نداشته باشند.چون اهل كتاب مى دانستند كه به سوى دو قبله نماز مى خواند ابتدا بیت المقدس سپس کعبه و اگر این امر محقّق نمى شد،آنها ایراد مى گرفتند كه پیامبر شما فاقد اوصاف ذكر شده در كتابهاى آسمانى پیشین است.و یا اینكه زخم زبان زده و را تحقیر مى كردند كه شما دنباله رو یهود هستید و قبله ى مستقلى ندارید.البتّه این ایراد تنها از سوى یهود نبود،بلكه نیز مى گفتند:اگر محمّد صلى الله علیه وآله به آئین ابراهیم توجّه دارد،پس چرا به خانه اى كه ابراهیم ساخته است،توجّه ندارد؟البتّه منافقان آرام نگرفته و با تغییر قبله،خرده گیرى هاى خود را شروع كردند. 🌺 در هر حال با تأكید و تكرار،مسلمانان را براى پذیرش موضوع و ثبات قدم آماده مى سازد و یادآور مى شود،آنان كه دنبال حجت و دلیل باشند،بر شما خرده نخواهند گرفت،ولى افراد ظالم كه حقیقت را كتمان مى كنند،از بهانه جویى دست بر نخواهند داشت و شما نباید به آنان اعتنا كنید،و از آنان نترسید و فقط از خداوند بترسید. ،نشانه و مظهر توحید است.قبله،آرم و نشانه ى مسلمانان است.بت پرستان و ستاره پرستان هنگام نیایش،به سوى بت و یا ستاره و ماه توجّه مى كردند،امّا توجّه به خانه خدا را به جاى آن قرار داد و روى كردن به سوى قبله را نشانه ى توجّه به خدا شمرده است.در روایات مى خوانیم: صلى الله علیه وآله معمولاً روبه قبله مى نشستند و سفارش كرده اند؛ به سوى قبله بخوابید و بنشینید و حتّى رو به قبله نشستن،عبادت شمرده شده است.قبله،جایگاه واحترام خاصّى دارد ودر بعضى اعمال، توجّه به آن واجب است.براى مثال:نمازهاى واجب باید روبه قبله خوانده شود.ذبح حیوان ودفن میّت، باید به سوى قبله باشد. 🔹پبام های آیه 150 سوره بقره 🔹 ✅ فقط باید به سوی که همان کعبه است نماز خواند. ✅ باید از هر كارى كه بهانه به دست دشمن مى دهد پرهیز كنند. «لئلایكون للناس علیكم حجة» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 كَمَآ أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ يَتْلُواْ عَلَيْكُمْ آیاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ‏ 🍀 ترجمه:همانگونه که فرستاده ای در میان شما از نوع خودتان فرستادیم تا آیات ما را بر شما بخواند و شمارا تزكیه كند و به شما كتاب و حكمت بیاموزد و آنچه نمى‏ توانستید بدانید،به شما یاد دهد. 🌺 در آیات قبل از کعبه سخن گفته شده و کعبه مایه هدایت انسان است در این آیه از پیامبر که مایه هدایت است سخن می گوید. وجود پیامبر در میان انسان ها نعمت بزرگی است و پیامبر آمده تا به قلب انسان ها صفا و جلایی بدهد تا قلب آدمی سرشار از مهر و محبت و عشق خدا شود. این پیامبر در میان مردم و از خود مردم است.(کما أرسلنا فيكم رسولا منكم) 🌺 كلمه از ريشه تلو به معناى پى درپى است يعنى چیزی را کنار چیزی قرار دادن. یعنی خواندن آیات و عمل کردن به آیات را کنار هم قرار دادن. تلاوت یعنی هم خوانده شود و هم به آن عمل شود.(یتلوا علیکم آياتنا:یعنی پیامبر هم بر شما می خواند و هم به آن عمل می کند حرف و عمل پیامبر یکی است)و از كلمه‏ى تزكیه به معناى رشد دادن و پاک كردن است و منظور از :آموختن آیات و احكام آسمانى است و منظور از :تعلیم حكمت،دادن تفكّر و بینش صحیح است. 🌺 و یعلمکم ما لم تكونوا تعلمون:و تعلیم می دهد آنچه را که نمی توانستید بدانید اگر پیامبران و کتاب های آسمانی نبودن بشر هرگز نمی توانست به علوم دین دست پیدا کند. 🔹 پیام های آیه151سوره بقره 🔹 ✅ از خود مردم،در میان مردم و هم زبان مردم است.«ارسلنا فیكم رسولاً منكم» ✅ بر تعلیم مقدّم است. «یزكّیكم و یعلّمكم» ✅ ، محور اصلى است و آموزش‏هاى دیگر، در مراحل بعد از آن است. ✅ براى شناخت بسیارى از حقایق، نیازمند وحى است.اگر پیامبران نبودند،انسان براى آگاهى از امورى همچون آینده‏ ى خود و جهان،راه به جایى نداشت. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 فاذكرونى أذكركم و اشكروا لى و لا تكفرون(152) 🍀 پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و برای من شکر کنید و کفر نورزید. 🌸 یا أيها الذين آمنوا استعینوا بالصبر و الصلاة إن الله مع الصابرين(153) 🍀 اى كسانى كه ايمان آوردید از صبر و نماز یاری بگیرید که قطعاً خداوند با صابران است. 🌺 هیچ وقت کسی را فراموش نمی کند منظور از این که تا شما را یاد کنم یاد خاصی است یعنی هر گاه گرفتار خطرها،تنهایی،غم و غصه ها و اندوه و نگرانی شدید من به یاد شما هستم و شما را نجات می دهم. به ویژه اگر در گوشه خلوتی خدا را یاد کند ، خداوند آشکارا او را یاد می کند و اگر کسی به یاد خدا نباشد تمام رفتار و افکار و نگاه های او شیطانی خواهد شد. یاد خدا یعنی باید طوری زندگی کرد که هر که او را دید و با او همنشين شد به یاد خدا بیفتد. هیچ وقت به نداشته هامان نگاه نکنیم به نعمت هایی که به ما داده بیندیشیم و شکر خداوند را به جا آوریم و کفر نورزیم. 🔹 پیام های آیه 152 سوره بقره 🔹 ✅ کسانی مشمول لطف خاص خدا هستند که همواره به یاد خدا باشند. ✅ و نعمت های او زمینه شکر و سپاس است. چنانکه غفلت از یاد خدا ، سبب کفر می شود. 🌺 در آیه153سوره بقره به مؤمنان می فرمايد که در برابر حوادث سخت زندگی از یاری و کمک بگیرند. انسانی که همیشه به یاد خدا باشد در حوادث و مشکلات خود را نمی بازد و مشکلات برای او کوچک می شوند زیرا می داند خدای او بزرگتر است. کسی که را با توجه به یاد خدا می خواند و در هنگام نماز قلبش را فقط سرشار از یاد خدا می کند به می رود(الصلاة معراج المؤمن:نماز معراج مؤمن است)و هر چه بالاتر رود دنیا و مشکلات برای او کوچکتر می شوند. 🔴 چرا در انتهای آیه می فرماید با است و نمی فرماید خدا با نمازگزاران است؟ زیرا خود نماز هم نیاز به صبر و پایداری دارد. انسان در برابر گناهان هم باید صبر کند و بتواند خود را کنترل کند و صبر کلید همه کمالات است. 🔹پیام های آیه 153 سوره بقره🔹 ✅ باید همراه با عمل و توکل و صبر باشد. ✅ ، وسیله جلب حمایت های الهی هستند. ✅ در همه کارهای زندگی و در همه مشکلات صبر داشته باشیم زیرا با صابرین است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 📚 : شهیدان 🌸 وَلاَتَقُولُواْ لِمَنْ يُقْتَلُ فِى سَبِيل اللَّه أَمْوَاتٌ بل ْأَحْيَآءٌ وَلَكِنْ لَّاتَشْعُرُونَ ترجمه:و به آنها كه در راه خدا كشته مى شوند مرده نگویید،بلكه زنده هستند ولى شما نمى دانید. 🌺 این آیه درباره است در جنگ بدر،چهارده نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند كه شش نفر آنها از مهاجران و هشت نفر از انصار بودند. بعضى از مردم مى گفتند:فلانى مُرد. این آیه نازل شد و به آنها که در راه خدا کشته می شوند مرده نگویید ، بلکه زنده هستند ولی شما نمی فهمید ،نه تنها نامشان یا آثار كارهایشان زنده و باقى است،بلكه یک زندگى واقعى برزخى دارند. زندگى اى كه در آن رزق و شادى و بشارت است،زندگى در جوار رحمت خدا كه در آن حزن وترس وجود ندارد.هر مؤمنى كه جان خود را در راه و در دفاع از جان و مال و ناموس خود فدا کند در هر مكان و در هر زمانی باشد شهید است. 🔹پيام های آیه 154 سوره بقره 🔹 ✅ ،زمانى ارزش دارد كه در راه خدا باشد. ✅ پیكار در راه دین،از ارزشهاى والا در پیشگاه است. ✅ ،بعد از مرگ باقى است، هرچند جسم و بدن متلاشى شود. ✅ سرچشمه بسیارى از تحلیل ها، ناآگاهى از واقعیّات است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَىْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَالَّْثمَرَاتِ وَبَشِّرِ الْصاَّبِرِينَ 🍀 ترجمه:و قطعاً شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، زیان مالى وجانى وكمبود محصولات،آزمایش مى كنیم و صبر کنندگان را بشارت بده. 🌺 متعال، همه ى انسانها را آزمایش مى كند، امّا آزمایش و امتحان همه یكسان نیست. تمام جهان، صحنه آزمایش و تمام مردم حتّى پیامبران نیز مورد امتحان قرار مى گیرند.باید بدانیم كه آزمایش هاى براى رفع ابهام نیست، بلكه براى شكوفایى استعدادها و پرورش انسانها است. وسایل آزمایش الهى نیز تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگى، زیان مالى و جانى و كمبود محصولات است.ترس از دشمن، محاصره ى اقتصادى، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدانهاى نبرد،از جمله امتحانات است. 🌺 براى پیروزى در آزمایشِ ترس از دشمن، نیاز به و یاد خداست و براى مبارزه با كمبودها، نیاز به صبر است.لازم نیست همه ى مردم با همه ى مسائل آزمایش شوند، بلكه ممكن است: هركسی با چیزى شود. فردى در آزمایشى روسفید باشد، ولى در امتحان دیگرى رسوایى به بارآورد.انسان ها گاهى مرتكب بعضى گناهان مى شوند كه خداوند آنهارا به برخى گرفتارى ها مبتلا مى كند. 🔴 چندین عنایت به صابران نموده است از جمله: 1⃣ محبّت خداوند «واللَّه یحبّ الصابرین» 2⃣ یاری خداوند «ان اللَّه مع الصابرین» 3⃣ بهشت. «یجزون الغرفة بما صبروا» 4⃣ پاداش بى حساب. «انما یوفّى الصّابرون اجرهم بغیر حساب» 5⃣بشارت. «بشّر الصابرین» 🔴راه در آزمایشهاى الهى چند مورد است: 1⃣ صبر و مقاومت 2⃣ توجّه به گذرا بودن حوادث و مشكلات. 3⃣ توجّه به تاریخ گذشتگان كه چگونه مشكلات را پشت سر گذارده اند. 4⃣ توجّه به اینكه همه مشكلات ما در منظر و دید خداست و همه چیز حساب دارد. 🔹پیام های آیه 155 سوره بقره 🔹 ✅ و امتحان یک برنامه و سنّت حتمى الهى است. ✅ ناگوارى ها، سبب ورشد است. بسیارى از صفات انسان از قبیل صبر، رضا، تسلیم، قناعت،تقوا،ایثار، در سایه ى برخورد با تنگدستى ها است. «وبشّر الصابرین» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 الَّذِينَ إِذَآ أَصاَبَتْهُمْ مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🍀ترجمه:آنان كسانى هستند كه هرگاه مصیبتى به آنها رسد،مى گویند: ما از آنِ خدا هستیم و به سوى او باز مى گردیم. 🌺 این آیه و آیه بعد درباره صبرکنندگان است. ، به جاى اینکه خود را ببازند و به دیگران پناه ببرند ، تنها به خدا پناه مى برند. زیرا از دید آنها، تمام جهان كلاس درس و میدان آزمایش است كه باید در آن رشد كنیم. سختی ها براى آن است كه زیر پاى ما داغ شود تا تندتر و سریعتر حركت كنیم، بنابراین در تلخى ها نیز شیرینى است. زیرا شكوفا شدن استعدادها وكامیابى از پاداشهاى الهى را به دنبال دارد. 🌺همانطور كه ما دانه ى را زیر فشار،آرد مى كنیم و بعد نیز در آتش تنور، تبدیل به نان مى كنیم تا مراحل وجودى او را بالا بریم. ما ها هم برای شکوفا شدن و رشد کردن تحت فشار سختی ها خواهیم بود. شعار صابران «انّا لِلّه و انّا الیه راجعون» است.در حدیث مى خوانیم:هرگاه با مصیبتى مواجه شدید، جمله ى «انّا لِلّه و انّا الیه راجعون» را بگویید. 🔴 گفتن «انّا لِلّه و انا اليه راجعون » و یاد خدا به هنگام ناگوارى ها،آثار فراوان دارد: 1⃣ را از كلام كفر آمیز و شكایت باز مى دارد. 2⃣ موجب و دلدارى و تلقین به انسان است. 3⃣ مانع هاى شیطانى است. 4⃣ اظهار عقاید است. 5⃣ براى دیگران و الگو شدن است. 🔹پيام های آیه 156 سوره بقره🔹 ✅ ریشه ى ، ایمان به خداوند، معاد وامید به دریافت پاداش است. «الصّابرین الّذین... قالوا انّا للّه و انّا الیه راجعون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَواتٌ مِّنْ رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ 🍀 ترجمه:آنان کسانی هستند كه از طرف پروردگارشان برای آنها درودها و رحمت است و همانا آنها هدایت یافتگانند. 🌷 :آنها 🌷 :بر آنها 🌷 :درود 🌷 :از طرف پروردگارشان 🌷 :رحمت 🌷 :آنها 🌷 :هدایت یافتنگان 🌺 این آیه ادامه آیه قبلی درباره صابران است. همانطور که در جلسات گذشته گفتیم یکی از صفات خداوند است به کسی که مربی،پرورش دهنده و تربیت کننده باشد رب می گویند معمولا مربی وقتی شاگردان او به خوبی وظایف خود را انجام می دهند آنها را تشویق می کند. مؤمنانى كه در مشكلات،صبر و مقاومت كرده اند،خود آنها را تشویق می کند و درود و صلوات بر آنها مى فرستد و آنها را غرق در خاص خود می کند«اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة» و چه نعمت و پاداشی بالاتر از این که خود خداوند بر درود می فرستد. و هدایت آنها قطعی است چه بسا انسانها زیادی به هدایت خداوند دست پیدا نمی کنند ولی مؤمنانى كه بر مصيبت ها صبر کنند خداوند نمی گذارد آنها گمراه شوند. 🔹پيام های آیه 157سوره بقره 🔹 ✅ بر صابران درود می فرستد و آنها را غرق در رحمت خاصّ خود مى كند. ✅ تشویق صابران از طرف خداوند، به ما مى آموزد كه باید ایثارگران و صابران و مجاهدان،در جامعه از كرامت واحترام خاصّى برخوردار باشند. ✅ ،لازمه تربیت است. ✅ هدایت صابران،قطعى و مسلّم است.«اولئك هم المهتدون» ✅ ،مراحلى دارد.با اینكه گویندگانِ «انّاللّه وانّاالیه راجعون» مؤمنان و هدایت شدگان هستند،ولى مرحله بالاتر را بعد از صبر و دریافت صلوات و رحمت الهى كسب مى كنند. «اولئك هم المهتدون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَآئِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ 🍀ترجمه:همانا صفا ومروه،از شعائر خداست. پس هر كه حج خانه ى خدا ویا عمره به جاى آورد،مانعى ندارد كه بین صفا ومروه طواف كند. و هر كسی داوطلبانه كار خیرى انجام دهد،همانا خداوند سپاسگزار داناست. 🌷 :نام دو كوه در كنار مسجدالحرام است كه با فاصله تقریبى 428 متر،روبروى یكدیگر قرار دارند و امروزه به صورت خیابانى سرپوشیده در آمده است. 🌷 :نشانه ها و علامت هایی است که خدا برای عبادت قرار داده است. 🌷 :یعنی خانه منظور خانه خدا کعبه است. 🌷 :مانع 🌷 :به معنای طواف کردن و دور تا دور چیزی حرکت کردن 🌺 خانه خدا،وظیفه دارند هفت مرتبه فاصله میان این دو كوه را طى كنند. این كار یادآور خاطره ى ، همسر فداكار حضرت ابراهیم است كه براى پیدا كردن جرعه آبى براى كودک خود اسماعیل، هفت بار فاصله این دو كوه را با و نگرانى و بدون داشتن هیچگونه یاور و همدمى طى كرد.امام صادق علیه السلام فرمود: در روى زمین،مكانى بهتر از میان این دو وجود ندارد،زیرا هر متكبّرى در آنجا پابرهنه و كفن پوشیده بدون هیچ امتیاز و نشانه اى باید مسافت بین دو كوه را طى كند،گاهى با دویدن و گاهى با راه رفتن.كوه صفا علاوه بر اینها خاطره هایى از دعوت اسلام دارد كه چگونه كفّار مكّه را به توحید فرامى خواند و آنها گوش نمى دادند. 🌺 در عصر ،مشركان در بالاى كوه صفا،بتى بنام «اُساف» و بر كوه مروه،بت دیگرى بنام «نائله» نصب كرده بودند و به هنگام سعى،آن دو بت را به عنوان تبرّك،با دست مسح مى كردند. به همین جهت از سعى میان صفا ومروه كراهت داشته وفكر مى كردند با توجّه به سابقه قرار داشتن بت بر بالاى دو كوه،نباید سعى كنند. آیه فوق نازل شد كه صفا و مروه از شعائر الهى است و اگر عده ای آنها را آلوده كرده اند،دلیل بر این نیست كه مسلمانان آن را رها كنند. 🌺 در آیات قبل، سخن از و آزمایش بود، در این آیه نمونه اى از آزمایش هاجر، كودك، پدر او و سایر مسلمانان مطرح است. اثر كار خدایى و تا آنجا پیش مى رود كه همه ى انبیا و اولیا، موظّف مى شوند به تقلید از هاجر همسر ابراهیم و با قیافه اى مضطرب همچون او،این مسافت را هفت بار طى كنند.و این فرمان، تشكر خداوند از رنج هاى حضرت هاجر است. «فانّ اللّه شاكر علیم» ‌ 🔹پيام های آیه 158سوره بقره🔹 ✅ توجّه خاصّ خداوند به برخى مكان ها یا زمانها یا اشخاص، موجب مى شود كه آنها از شعائر الهى گردند. «انّ الصفا و المروة من شعائر اللَّه» ✅ ،به كارها ارزش مى دهد. مشركان براى لمس بتها،سعى مى كردند،ولى اسلام مى فرماید: براى رضاى خدا سعى كنید. ✅ اگر مراكز حقّ، توسط گروهى با خرافات آلوده شد، نباید از آن دست كشید، بلكه باید با حضور در آن مراكز، آنجا را پاكسازى نموده و دست گروه منحرف را از آن كوتاه كرد. «فلا جناح علیه ان یطّوف بهما» ✅ باید عاشقانه و داوطلبانه باشد. «فمن تطوّع» ✅ در برابر عبادات بندگان، شاكر است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى‏ مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاه لِلنَّاسِ فِى الْكِتَابِ أُوْلَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُونَ ‏ 🍀ترجمه:كسانى كه آنچه را از دلائل روشن و اسباب هدایت را که نازل ساخته ایم،با آنكه براى مردم در كتاب بیان ساخته ایم،كتمان مى‏ كنند،خداوند آنها را لعنت مى‏ كند و همه لعنت كنندگان نیز آنان را لعن مى‏ نمایند. 🌺 اگرچه این آیه درباره علمای یهود و نصارا هستند كه حقایق تورات و انجیل را براى مردم بیان نمى ‏كردند، ولى جمله ‏ى «یكتمون»شامل تمام كتمان كنندگان در طول تاریخ مى ‏شود. كتمان حقّ مى‏ تواند صورت‏هاى مختلفى داشته باشد، گاهى با سكوت و عدم اظهار حقّ، گاهى با توجیه و گاهى با سرگرم كردن مردم به امور جزئى و غافل ساختن آنها از مسائل اصلى است. البته در مواردى همانند اسرار مؤمنان یا عیوب برادران دینى،كتمان واجب یا مستحبّ است.کتمان حقایق الهی هم لعنت خداوند و هم لعنت لعنت کنندگان را به دنبال دارد. 🔹پيام های آیه 159 سوره بقره🔹 ✅ ،بدترین ظلم‏هاست كه لعنت خالق و مخلوق را به دنبال دارد. «یكتمون... یلعنهم اللّه و یلعنهم اللاعنون» ✅ كتمان حقّ ممنوع است،چه كتمان معجزات و دلائل حقّانیّت باشد؛ «البیّنات» و چه كتمان رهنمودها و ارشادات. «الهُدى» ✅ كتمان حقّ،بزرگترین است. چون مانع هدایت مردم و باقى ماندن نسل‏ها در گمراهى است. «یلعنهم اللَّه» ✅ كتمان ،ظلم به دین خدا و حقّ مردم نسبت به هدایت یافتن است. لذا كتمان كنندگان حقّ را، خدا و مردم لعنت مى‏كنند. «یلعنهم اللَّه ویلعنهم اللاعنون» ✅ و لعنت مردم،مؤثر است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 160 بقره 🌸 إِلَّا الَّذِينَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَبَيَّنُواْ فَأُوْلَئِكَ أَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَأَنَا الْتَّوَّابُ الْرَّحِيمُ ‏ 🍀 ترجمه:جز کسانی كه توبه كردند و اصلاح نمودند و آشكار ساختند،پس من توبه آنان را می پذیرم و من توبه پذیر مهربانم. 🌺 در آیه قبلی بیان کردیم که عده ای حقایق الهی را کتمان می کنند و و همه لعنت کنندگان آنها را لعنت می کنند. اما خداوند مهربان براى گناه كتمان،همچون سایر گناهان، راه و بازگشت باز می گذارد تا فرصتی برای جبران خطاهای آنها بگذارد. 🔴در اینجا شرایط پذیرش توبه آنها را بیان می فرماید: 1⃣ :توبه کردند:توبه ‏ى واقعى،با پشیمانى قلبى است. 2⃣ :و اصلاح عمل كردند 3⃣ :و بيان کردند یعنی حقایق الهی که كتمان می کردند اکنون برای مردم آشکار و بیان کنند. 🌺توبه‏ ى كسى كه نخوانده آن است كه نمازهاى خود را قضا كند.توبه كسى كه مال مردم را تلف كرده آن است كه باید همان مقدار را به صاحبش برگرداند.در این مورد نیز كسى كه با كتمان حقایق،به دنیاى علم،اندیشه و نسل‏ها،خیانت كرده،فقط با تبیین حقایق و بازگوئى آنهاست كه مى‏ تواند گذشته را جبران نماید. سپس خداوند چقدر زیبا و امید بخش می فرماید فاولئك أتوب عليهم:پس من آنها را می پذیرم یعنی لطف خود را بر آنان باز می گردانم و أنا التواب الرحيم:زیرا من توبه پذیر مهربانم. 🔹پيام های آیه 160 سوره بقره 🔹 ✅ ،امكان توبه و بازگشت را براى خطاكاران،در هر شرایطى فراهم نموده است. ✅ چون در مقام توبیخ،لعنت خداوند شامل حال كتمان كنندگان شد،در مقام نیز كلمات «اَنَا» و «توّاب» و «رحیم» بكار رفته تا بگوید:من خودم با مهربانى مخصوصم،به شما باز مى‏ گردم. ✅ اگر هشداری به گناهکاران می دهد به این خاطر تا متوجه خطاهای خود شوند و بشارت می دهد تا به سوی خداوند دوباره برگردند. ✅ بازگشت لطف خداوند به توبه‏كنندگان، دائمى، قطعى و همراه با است.«اتوب علیهم و انَا التوّاب الرّحیم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَمَاتُواْ وَهُمْ كُفَّارٌ أُوْلَئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلَائِكَةِ وَالْنَّاسِ أَجْمَعِين(161)َ 🌸 خاَلِدينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُون(162) 🍀 همانا كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از دنیا رفتند،لعنت خدا و فرشتگان و مردم،همگى بر آنها خواهد بود. 🍀 همیشه در آن باقى مى مانند،نه از عذابِ آنان كم مى شود و نه مهلت داده مى شوند. 🌷 :مردند 🌷 :فرشتگان 🌷 :مردم 🌷 :همیشگی 🌷 :در اینجا به معنای مهلت دادن و لا ینظرون یعنی مهلت داده نمی شوند. 🌺 در آیه ى قبل بیان شد كه اگر كتمان كنندگان،توبه كرده و حقایق را بیان نمایند،مورد لطف الهى قرار مى گیرند.در این مى فرماید: امّا اگر كفّار توبه نكرده و در حال كفر بمیرند، باز همان لعنت خداوند و فرشتگان و تمام مردم گریبانگیر آنان خواهد بود. و برای همیشه در خواهند بود و از عذاب آنان کم نمی شود و نه مهلتی به آنها داده می شود. 🔹پیام های آیه 161و162 سوره بقره ✅ اصرار بر ودر حال كفر مردن، دورى ابدى انسان را از رحمت الهى به دنبال دارد. ✅ آنچه مهم است،پایان عمر انسان است كه آیا با ایمان مى میرد یا بى ایمان. ✅ تخفیف كیفر یا تأخیر آن،مربوط به دنیاست.در قیامت نه تخفیف است و نه تأخیر. (لا یخفف عنهم العذاب) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحيمُ (163) 🍀 و معبود شما خدای یکتاست، به غیر از او خدایی نیست، بخشنده ی مهربان است. 🌷 :و معبود شما 🌷 :خداى يكتا 🌷 :به غير از او معبودى نيست 🌷 :رحمت عام خداوند 🌷 :رحمت خاص خداوند ‌ 🌺 این آیه در مقام نازل شده است از ابن عباس روایت و نقل می کنند که مشرکین و کفار قریش از رسول خدا صلی الله علیه و آله خواستند که را برای آنها توصیف نماید. سپس این آیه و سوره توحید با هم نازل شده است. ابتدا می فرماید و إلهكم إله واحد:و معبود شما خداى يكتاست چقدر زیبا بیان می کند یعنی خدای یکتا خدای شما هم هست سپس می فرماید لا اله الا هو به غیر از او معبودی نیست. 🌺 الرحمن الرحيم بخشنده ی مهربان اسمی دارد و صفاتی دارد اسمش نرگس است صفاتش رنگ و و خوش عطر بودن آن است همانطور که قبلا در تفسیر سوره حمد و آیات دیگر بیان کردیم خداوند هم اسمی دارد و صفاتی دارد اسمش صفاتش الرحمن و الرحيم و رب و مالک و صفات نیکوی دیگر دارد. یعنی رحمت عام خداوند که شامل همه مخلوقات می شود و یعنی رحمت خاص خداوند که شامل افراد خاصی مانند مؤمنان می شود.اگر می بینید مادر به فرزندش محبت می کند اگر می بینید کبوتر دانه بر می دارد و در دهان بچه اش می گذارد اگر می بینید هر حیوانی از بچه اش مراقبت می کند و غذا برای او تهیه می کند همه این ها از رحمت الهی سرچشمه می گیرد که این و عشق را در وجود آنها قرار داده است. در پایان آیه چقدر با عطوفت و مهربانی با کافران و مشرکان سخن می گوید که خدای شما مهربان و بخشنده است. 🔹 پیام های آیه 163 سوره بقره🔹 ✅ وقتی و از پیامبر خواستند که خدا را برای آنها توصیف کند. در ابتدای آیه کلمه معبود شما آمده است یعنی خدا خدای شما هم هست هر چند به او کافر شدید. ✅ ،نظير و شبيه ندارد و مركب از اجزا نيست.«إِلهٌ واحِدٌ» ✅ در پایان از الرحمن و الرحیم سخن می گوید و از راه عطوفت و با کافران و مشرکان سخن می گوید. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 إِنَّ فِى خَلْقِ الْسَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَ الْفُلْكِ الّتِى تَجْرِى فِى الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ الْنَّاسَ وَمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْسَّمآءِ مِنْ مَّآءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِيفِ الْرِّياَحِ وَالْسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ الْسَّمَآءِ وَ الْأَرْضِ لَأَياَتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ 🍀 ترجمه:همانا در آفرینش آسمان ها و زمین و در پى یكدیگر آمدن شب و روز و كشتى هایى كه براى سودرسانى به مردم در دریا در حركتند و آبى كه خداوند از آسمان نازل كرده و با آن زمین مرده را زنده نموده و از هر نوع جنبنده ای در آن گسترده و در تغییر مسیر بادها و ابرهایى كه میان آسمان و زمین معلّقند،براى مردمى كه مى اندیشند،نشانه هایى است. 🌷 :آفرینش 🌷 :آسمان ها و زمین 🌷 :آمد و شد 🌷 :شب و روز 🌷 :در اینجا یعنی کشتی 🌷 :جاری شدن،حرکت کردن 🌷 :دریا 🌷 :آب 🌷 :جنبنده 🌷 :تغيير مسير بادها 🌷 :ابرها 🌷 :معلق 🌷 :نشانه ها 🌺 هماهنگى میان عناصر و اجزاى هستى و قوانین حاكم بر آنها، همه نشان دهنده ى حاكمیّت وقدرت واراده ى خداى یکتاست. آفرینش آسمان ها و توسعه ى دائمى آنها كه دست تاكنون فقط به قسمتى از اوّلین آسمان رسیده،و استحكام و طبقات هفتگانه و نظام حاكم و تناسبات و ارتباطات میان هریک و بى ستون بودن و حفاظت آنها و حركات ستارگان در مدارهاى خود و فاصله هریک از آنها، همه نشانه هاى قدرت خداوند یكتاى حكیم است. 🌺كلمه«ریاح»جمع«ریح»به معناى باد است،ولى در هر جا كلمه «ریح»آمده همراه قهر و عذاب است، مانند:«ریح صرصر» ولى هرجا كلمه «ریاح»آمده است،همراه باران و لطف الهى است. در حدیث مى خوانیم: هرگاه بادى مى وزید پیامبر صلى الله علیه وآله مى فرمود:«الّلهم اجعلها ریاحاً و لا تجعلها ریحاً»خداوندا این باد را ریاحِ رحمت قرار ده،نه ریحِ عذاب. 🔹پيام های آیه 164 سوره بقره🔹 ✅ شناخت طبیعت،یكى از راه هاى است كه شناخت او، قدرت، حكمت و یكتایى او را در بر دارد. ✅ هر موجودى در هستى،آیه اى از آیات كتاب خداوند در طبیعت است. ✅ تنها از نگاه در آفرینش آسمان ها و زمین درس خداشناسى مى گیرند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 165 بقره 🌸 وَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَتَّخِذَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَاداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَشَدُّ حُبّاً لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ 🍀 ترجمه:و بعضى از مردم كسانى هستند كه معبودهایی غیر از خداوند براى خود برمى گزینند و آنها را همچون دوست داشتن خدا،دوست مى دارند و کسانی كه ایمان دارند، عشقشان به خدا شدیدتر است و آنهایی كه ظلم كردند، هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند،خواهند دانست كه همانا تمام قدرت تنها برای خداست و همانا او داراى عذاب شدید است. 🌷 :می گیرند،بر می گزییند، انتخاب می کنند 🌷 :شریک ها،منظور معبودهای مختلف 🌷 :يعنى عشق 🌷 :عشق خدا 🌷 :مى بينند 🌷 :قدرت 🌺 در ابتدا می فرماید بعضی از مردم معبودهایی غیر خدا برای خود انتخاب می کنند( و من الناس من یتخذ من دون الله أندادا) قلب هاى آنها كه از ياد خدای يكتا خالی است طبيعتا محبت غير خدا را انتخاب می كنند و این می تواند بت ها باشد و می تواند علمای آنها که سبب گمراهی آنان می شوند و به آنها همانند خدا عشق می ورزند. 🌺 و كسانى كه ايمان آوردند به خدا شدیدتر است (و الذین ءامنوا أشد حبا لله) کسانی هستند که سخت و شیدای خداوند هستند و در راه جان خود را فدا می کنند وقتی نماز می خوانند خود را غرق در عشق خدا می کنند و فکر و و ذهنشان را فقط متوجه خدا می کنند زیرا نماز ملاقات با واقعی که خداوند محبوب است. در ادامه آيه می فرمايد: و لو یری الذین ظلموا إذ يرون العذاب أن القوة لله جميعا و أن الله شديد العذاب:و آنهایی که ظلم کردند،هنگامی که عذاب را مشاهده کنند ، خواهند دانست که همانا تمام ها تنها برای خداست و همانا او دارای عذاب شدید استً 🔹پيام های آیه 165 سوره بقره 🔹 ✅ عشق از جهل و خرافه و خیال سرچشمه می گیرد و به همین دلیل ثبات و دوامی ندارد. ✅ مؤمنان از عقل و علم معرفت سرچشمه می گیرد و در عشقشان ثابت قدم هستند. ✅ عاشق ترند(و الذين آمنوا أشد حبا لله) ✅ بعضی از مردم تا وقتى پرده ها كنار نرود و قیامت را مشاهده نكنند،به پوچى و بیهودگى راه و فكر خویش پى نمى برند. «ولو یرى الّذین» ✅ تمام ها از آن خداست. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ 🍀 ترجمه:در آن هنگام ، پشوایان آنها از پیروان خود بیزاری می جویند و عذاب را مشاهده می کنند و پیوند میانشان قطع شود. 🌷 :بيزارى جستن 🌺 در آیه قبل بیان شد که مشرکان به معبودهایی به غیر از عشق می ورزیدند مانند بت ها و پیشوایانشان که آنها را گمراه کردند ولی وقتی عذاب خداوند را می بینند همین رهبران از آنها بیزاری می جویند و آنها را رها می کنند و هیچ وفایی از آنها نخواهند دید البته هم پیروان و هم پیشوایانشان گرفتار عذاب خداوند خواهند شد. انسان باید بداند و چه كسى را در دل دارد؟ باید بداند طاغوتها و غیر خدا،او را براى خودشان مى خواهند تا با قدرت و ارادت او ، به هوسها و آرزوهاى خود در دنیا برسند،ولى در قیامت همه را رها و از آنها اظهار تنفّر و انزجار خواهند نمود. 🔹 پيام های آیه 166سوره بقره 🔹 ✅ هر وعلاقه، كه سرچشمه از عقل وفطرت نداشته باشد،دیر یا زود به سردى گرائیده و یا به دشمنى كشیده مى شود. ✅ اگر به چیزی دل بست از او تبعیت می کند. ✅ آینده نگرى لازمه ى است. به كسى عشق و محبّت بورزیم كه قدرت داشته باشد و در روز خطر،ما را حمایت كند. «اذ تبرّء الّذین اتّبعوا» ✅ معیار یا بى اصل بودن علاقه ها و محبّت ها،دیدن عذاب در روزهاى خطرناک است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُواْ لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوُاْ مِنَّا كَذَلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْماَلَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُمْ بِخاَرِجِينَ مِن َالنَّار ِ 🍀 ترجمه:و کسانی که پیروی کردند (منظور پیروان پیشوایان کفر و شرک)گویند: اى كاش بار دیگرى براى ما بود تا از این پیشوایان بیزارى جوئیم، همانگونه كه آنها از ما بیزارى جستند. این چنین خداوند اعمال آنها را كه مایه حسرت آنهاست،به آنها نشان مى دهد و هرگز از آتش دوزخ،خارج شدنی نیستند. 🔴 موضوع این آیه در ادامه موضوع آیه قبلی است. به فرموده روایات،در صحنه ها و مواقف متعدّدى است.در بعضی از آنها مُهر سكوت بر لب ها زده مى شود و تنها با نگاه هاى پرحسرت به یكدیگر نگاه می کنند و گریه مى كنند. در بعضى موارد، از همدیگر کمک خواسته و در صحنه اى نسبت به هم ناله و نفرین مى كنند. 🔴 در این آیه مى خوانیم كه پیروان كفر نیز از حمایت ها و عشق ورزى هاى خود نسبت به پیشوایان خود به شدّت مى شوند، ولى دیگر كار از كار گذشته و تنها حسرتى است كه در دل دارند و با زبان مى گویند: اگر ما باردیگر برگردیم، هرگز دنباله رو آنها نخواهیم بود.كسانى كه اینقدر بى وفا هستند كه از ما در این روز بیزاری مى جویند، ما هم اگر به دنیا برگردیم،از آنان بیزاری می جوییم آنها مى خورند،ولى مگر از حسرت،كارى ساخته است. 🔴 ، داراى اختیار است.اگر چنین نبود، پشیمانى و حسرت و تصمیم مجدّد در او راه نداشت. پشیمانى و حسرت، نشانه ى آن است كه مى توانستیم كار دیگرى انجام دهیم. و تصمیم مجدّد،رمز آن است كه انسان مى تواند با اراده و اختیار،هر راهى را كه صلاح بداند، انتخاب كند. اگر خود انسان بخواهد بدون توجه به دستورات و راهنمایی راهی برای خود برود مطمئنا به بیراهی می رسد و گمراه می شود. 🔹 پيام های آیه167سوره بقره 🔹 ✅ طاغوت ها را رها كنیم.تا آنان ما را در قیامت رها نكرده اند،آنها را در دنیا رها كنیم.«فنتبرّأ منهم» ✅ در ،چشم انسان حقیقت بین شده و بر كارهاى خود،حسرت مى خورد.«یریهم اللّه اعمالهم حسرات» ✅ آرزوى برگشت هست،ولى برگشتى نیست.«لو أنّ لنا كرّة... وماهم بخارجین» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشَآءِ وَ أَنْ تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ مَا لَاتَعْلَمُونَ ‏ 🍀ترجمه:همانا(شیطان)،شما را به بدى و زشتى فرمان مى ‏دهد و اینكه بر خداوند چیزهایى بگویید كه به آن آگاهی ندارید. 🌺 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی است. در تفسیر روح‏البیان آمده است كه در وسوسه ‏ى خود، مراحلى را طى مى ‏كند: ابتدا به كفر دعوت مى‏ نماید.اگر موفق نشد، به بدعت، اگر موفق نشد، به كبیره، اگر موفق نشد به گناهان صغیره، اگر موفق نشد، به كارهاى مباح به جاى عبادات و اگر باز هم موفق نشد، به عباداتى دعوت مى‏ كند كه پایین ‏تر است، تا شخص از مرحله بالاتر باز بماند.فرمان شیطان، همان وسوسه ‏هاى اوست. نه آنكه از سلب اختیار كند تا انسان مجبور به گناه شود. تاثیر فرمان شیطان، نشان ضعف ماست. هرگاه انسان ضعیف شد، وسوسه ‏هاى شیطان را همچون فرمان مولا مى‏ پذیرد؛«انمّا سلطانه على الّذین یتولّونه» وگرنه اولیاى خدا، در مرحله‏اى هستند كه شیطان به آنان نفوذ ندارد. «انّ عبادى لیس لك علیهم سلطان» 🔹پيام های آیه 169سوره بقره 🔹 ✅ نشانه ‏ى دشمنى شیطان، وسوسه براى انجام فحشا و افترا به خداوند است. «عدوّ مبین انّما یأمركم» ✅ ، هم دستور به گناه مى‏ دهد، هم راه توجیه آنرا نشان مى‏ دهد. فرمان به سوء و فحشا، همان دستور به گناه و فرمان افترا بستن به خدا، دستور به توجیه گناه است. «یأمركم... وان تقولوا» ✅ حتّى در مقام تردید و شك، نباید چیزى را به نسبت داد، تا چه رسد به مواردى كه بدانیم آن حرف و سخن از خدا نیست.«وان تقولوا على اللَّه ما لاتعلمون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 يَأَيُّهَا الْنَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِى الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الْشَّيْطاَنِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ 🍀 ترجمه:اى مردم!از آنچه در زمین،حلال و پاكیزه است بخورید و از گام هاى شیطان پیروى نكنید قطعا او برای شما دشمنی آشکار است. 🔴 این آیه ابتدا از و مناسب سخن می گوید زیرا برای سلامتى آنها مفید است سپس هشداری به مردم می دهد که مراقب گام ها و وسوسه های شیطان باشند و سپس دشمن آنها را معرفی می کند. در ابتدا می فرماید:یا أيها الناس مخاطب همه هستند سخن از خوراک و تغذیه همه مردم است این مردم می توانند مسلمانان و غیر مسلمانان باشند زیرا همواره همه مردم جهان را به استفاده از خوراکی ها و از نعمت هاى حلال و پاک سفارش نموده است.《کلوا مما في الأرض حلالا طيبا:از آنچه در زمین حلال و پاکیزه است بخورید》 🌺 بعضی خوراکی ها نه تنها به جسم آسیب می رسانند بلکه بر روح هم اثر بسیار بدی می گذارند مانند نوشیدنی های الکلی و بعضی حیوانات حرام گوشت مانند خوک و موارد ديگر که متأسفانه اين مسئله در بسيارى از نقاط جهان اصلا رعايت نمی شود. لذا خوردنى هاى ناسالم را از شیطان مى داند؛ «انّما الخمر... رجس من عمل الشّیطان» و هم نخوردن نابجا را گام مى داند؛ «و لا تتّبعوا خطوات الشیطان» و در نهایت هم شیطان را دشمن آشکار مردم معرفی می کند《انه لکم عدو مبین 》 🌺 در بعضی از نقل هاى تاریخى آمده است كه بعضى از طوائف عرب، قسمتى از زراعت و حیوانات را بدون دلیل برخود حرام كرده بودند و گاهى نیز این تحریم ها را به نسبت مى دادند. آیه نازل شد تا رفع ابهام برای همه مردم شود. این همه خوردنی و نوشیدنی سالم و پاک و خوش طعم و خوشمزه وجود دارد. که هر بخورد و بیاشامد گوارای وجودش باشد ولی متأسفانه بعضی از نوشیدنی ها و خوردنی های حرام و غیرپاکیزه و مضر استفاده می کنند. خیلی از بیماری ها از همین خوراک و نوشیدنی ناسالم به سراغ انسان می آید. 🔹پيام های آیه 168سوره بقره 🔹 ✅ یکی از زیبایی های دین هم به فکر مسلمانان و هم به فکر غیر مسلمانان است. زیرا در واقع اسلام برای همه مردم جهان آمده است اما این آدمی است که از دستورات آن سرپیچی کرده یا به مخالفت با این دین می پردازد. ✅ شرط اساسى در مصرف،دو چیز است: بودن و بودن است. ✅ خوردنی های حلال و پاکیزه را بر خود حرام نکنیم. ✅ بهره گیرى از محرّمات و چیزهاى پلید و ناپاک، پیروى كردن از شیطان است. «كلوا... حلالا طیباً ولا تتبعوا خطوات الشیطان» ✅ بشر، زمینه اى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزشهاى آن توجّه داشت. «كلوا... ولاتتبعوا خطوات...» ✅ ، انسان را قدم به قدم منحرف مى كند.باید از همان قدم اوّل مواظبت كرد. «خطوات الشیطان» بعضی ها می گویند فقط یک مرتبه انجام می دهم دیگر انجام نمی دهم یا می گویند یک شب که هزار شب نمی شود این سخن غلطی است اتفاقا همان یک مرتبه اگر انجام دهد دیگر اسیر می شود و به راحتی نمی تواند خارج شود و اتفاقاً یک شب هم هزار شب خواهد شد. ✅ براى انحراف مردم،از راه هاى گوناگونى وارد مى شود. «خطوات» ‌ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَآ أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ ءَابَآءَنآ أَوَلَوْ كَانَ ءَابَآؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَ لَا يَهْتَدُونَ ترجمه:و هنگامى كه به آنها (مشركان) گفته شود: آنچه را خدا نازل كرده است پیروى كنید، گویند: بلكه ما از آنچه پدرانِ خود را بر آن یافتیم پیروى مى نماییم. آیا باید تابع آنها باشند؟هرچند پدرانشان چیزى نمى فهمیدند و هدایت نمی شدند. 🌺 آیه قبل به ما هشدار داد كه از پیروى گام ها و فرمان هاى شیطان، دورى كنیم. این آیه یكى از مصادیق راه را كه تقلید كوركورانه است بیان مى كند. پیروى و اطاعت عقلانى مانعى ندارد، مورد انتقاد قرآن، تقلید از كسانى است كه نه خود داراى تعقّل بوده اند و نه هدایت انبیا را پذیرفته اند. هدایت الهى، در هر عصر و زمانى وجود دارد. از اینكه مى فرماید: نیاكان آنان هدایت پذیر نبودند، استفاده مى شود كه هدایت الهى در هر زمانى بوده، ولى آنها نمى پذیرفتند. 🔹 پيام های آیه 170سوره بقره 🔹 ✅ پیروى از و راه نیاكان، اگر همراه با استدلال و تعقّل نباشد، قابل پذیرش نمى باشد. «الفینا علیه ابائنا» ✅ تعصّباتِ نژادى وقبیله اى، از زمینه هاى نپذیرفتن حقّ است. «بلنتّبع... ابائنا» ✅ و نیاكان، در آیندگان اثر گذار است. «ما الفینا علیه ابائنا» ✅ راه حقّ، با و وحى به دست مى آید. «لایعقلون شیئاً و لایهتدون» ✅ انتقال تجربه و دانش ارزش است، ولى انتقال خرافات از نسل گذشته به نسل آینده، ضد ارزش مى باشد. «اباؤهم لایعقلون» ✅ ،ما را به پیروى از وحى، رهبرى مى كند. «اتّبعوا ما انزلنا... او لوكان اباؤهم لا یعقلون»
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ كَمَثَلِ الَّذِى يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَآءً وَ نِدَآءً صُمٌّ بكمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَّا يَعْقِلُونَ 🍀 ترجمه:و مَثل کسانی که کافر شدند مانند كسى است که به حیوانى جز صدایى ویا ندایى نمى شنود بانگ زند،اینان كران، لالان و كورانند پس آنها نمى اندیشند. 🌷 :بانگ و فریاد می زند 🌷 :به معنای خواندن و صدا زدن از نزدیک 🌷 :به معنای خواندن و صدا زدن از دور 🌷 :کر 🌷 :لال 🌷 :کور 🌺 «دعا» به معناى خواندن از نزدیك و «نداء» براى خواندن از راه دور است. در این آیه دو تشبیه است: یكى تشبیه دعوت كننده ى حقّ، به چوپان. و دیگرى تشبیه كافران، به حیواناتى كه از كلام چوپان چیزى جز فریاد نمى فهمند. یعنى اى پیامبر! مثال تو در دعوت این قومِ بى ایمان به سوى حقّ و شكستن سدهاى تقلید كوركورانه، همچون كسى است كه گوسفندان و حیوانات را براى نجات از خطر صدا مى زند و آنها این پیام را درك نمى كنند. زیرا چشم و گوش دل آنها بسته شده و در واقع كرو لال و نابینا هستند. منظور از کر و لال و کور یعنی کلام حق را نمی شنوند و کلام حق نمی گویند و حاضر به دیدن حق نیستند. شیخ طوسی به نقل از عطاء گوید: که این آیه درباره یهودیان نازل شده است. 🔹پيام های آیه 171 سوره بقره 🔹 ✅ ارزش چشم و گوش و زبان، به آن است كه مقدّمه ى تعقّل باشد، و گرنه حیوانات نیز چشم و گوش دارند. «صم بكم عمى فهم لایعقلون» ✅ راه شناخت، پرسیدن، گوش كردن و دیدن همراه با تفكّر است. «صم بكم عمى فهم لایعقلون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُلُواْ مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْناَكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ 🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده اید! از نعمت هاى پاكیزه اى كه به شما روزى داده ایم بخورید و شكر خدا را به جاى آورید. اگر فقط او را پرستش مى كنید. 🌺 از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه مى فرماید: من مردم را خلق مى كنم، امّا آنان غیر مرا مى پرستند. من به آنان روزى مى دهم، امّا آنان شكر دیگرى را مى نمایند. ، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راه هاى مباح آن را مطرح كرده و سپس موارد نهى را بیان مى كند. چون مى خواهد در آیات بعد، مردم را از یک سرى خوردنى، منع و نهى كند، در این آیه راه هاى حلال را بازگو نموده است. شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. واقعى آن است كه نعمت ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است. 🌺 هدف اصلى از نعمت هاى طبیعى، مؤمنان هستند. در سه آیه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمین است بخورید. در این آیه مى فرماید: اى مؤمنان! از نعمت هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده ام بخورید. همانگونه كه هدف اصلىِ از آبیارى، رشد گل ها ودرختانِ میوه است. اگرچه علف هاى هرز وتیغ ها نیز به نوایى مى رسند. از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه هاى و فساد نروند؛ «یا ایّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّیطان» ولى از اهل ایمان این توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا... واشكروا» و «یا ایّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» 🔹پيام های آیه 172 سوره بقره🔹 ✅ و زهد و تقوا، منافاتى با بهره گیرى از طیّبات ندارد. «یا ایّها الّذین آمنوا كلوا من طیبات» ✅ در مكتب ، مادّیات مقدّمه ى معنویات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون» ✅ در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طیّبات ما رزقناكم» ✅ قبل از تأمین زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشید. «كلوا... واشكروا» ✅ ، نشانه ى خداپرستى و توحید ناب است. ✅ ، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون» ✅ شكر خداوند، است. «كلوا... واشكروا لِلّه» ✅ ، آنچه را خدا حلال شمرده، از پیش خود حرام نمى كند. «كلوا... ان كنتم ایّاه تعبدون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 بقره 🌸 إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالْدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطَّرَ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ 🍀 ترجمه:همانا خداوند مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه (هنگام ذبح) نام غیر خدا بر آن برده شده، حرام كرده است،(ولى)آن كسی كه ناچار شد (به خوردن اینها) در صورتى كه زیاده طلبى نكند و از حدّ احتیاج نگذراند، گناهى بر او نیست، همانا خداوند آمرزنده مهربان است. 🌷 :مردار-حیوانی که بدون ذبح شرعی یا خواه خود به خود مرده باشد. 🌷 :خون 🌷 :گوشت 🌷 :خوک 🌷 :صدای بلند 🌷 :زیاده طلبی 🌷 :بیش از حد ، تجاوز 🌷 :گناه ، ضرر 🌷 :آمرزنده در اصل از کلمه غفر به معنی پوشاندن است و چون خداوند گناهان انسان را می پوشاند و پنهان می کند غفور نامیده می شود. 🌷 :مهربان 🌺 این آیه درباره است که خداوند خوردن مردار و خون و گوشت خوک و هر حیوانى كه مانند زمان جاهلیّت نام غیر خدا هنگام ذبح بر او برده شود،حرام كرده است. امام صادق علیه السلام فرمود: گوشت مردار، سبب ضعف بدن و قطع نسل و مرگ ناگهانى مى شود و خوردن خون، سبب سنگدلى و قساوت قلب مى گردد. طبق نظریه هاى بهداشتى، گوشت خوک عامل دو نوع كرم كدو و تریشین است. و حتّى در بعضى از كشورها، مصرف گوشت خوک ممنوع شمرده شده و کتاب انجیل نیز گناهكاران را به خوك تشبیه كرده است. 🌺 كسى كه براى حفظ جان خود هیچ غذایى نداشته باشد، مى تواند به خاطر اضطرار از خوردن غذایی که شده استفاده كند، مشروط بر اینكه از روى سركشى و نافرمانى و ستمگرى نباشد. یعنى فقط به همان مقدارى مصرف كند كه خود را از برهاند، نه اینكه خواهان لذّت باشد. این اجازه به خاطر لطف و مهربانى خداوند است. 🌺 ، براساس مصالح است. در آیه قبل، خوردن بخاطر طیّب بودن آنها مباح بود و در این آیه چیزهایى كه از طیّبات نیستند، حرام مى شود. تحریم هاى الهى، تنها به جهت مسائل طبى وبهداشتى نیست، مثل تحریم گوشت مردار وخون، بلكه گاهى دلیل حرمت، مسائل اعتقادى، فكرى وتربیتى است. نظیر تحریم گوشت حیوانى كه نام غیر خدا بر آن برده شده كه به خاطر شرك زدایى است. 🔹پيام های آیه 173سوره بقره 🔹 ✅ به مسئله غذا و تغذیه،توجّه كامل داشته و بارها در مورد غذاهاى مضرّ و حرام هشدار داده است. «انّما حرّم علیكم المیتة...» ✅ توجّه به و بردن نام او، در ذبح حیوانات لازم است. تا هیچ كار ما خارج از مدار توحید نباشد و با مظاهر شرک و بت پرستى مبارزه كنیم. «وما اهلّ به لغیر اللَّه» ✅ اضطرارى حكم را تغییر مى دهد كه به انسان تحمیل شده باشد، نه آنكه انسان خود را مضطرّ كند. كلمه «اُضطُرّ» مجهول آمده است، نه معلوم. «فمن اضطرّ» ✅ ، دین جامعى است كه در هیچ مرحله بن بست ندارد. هر تكلیفى به هنگام اضطرار، قابل رفع است. «فمن اضطُرّ... فلا اثم علیه» ✅ از شرایط اضطرارى، سوء استفاده نكنیم (فمن اضطُرّ غیرباغ ولا عاد) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ إِلَّا الْنَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ 🍀 ترجمه:همانا كسانى كه آنچه را خداوند از كتاب نازل كرده،كتمان مى كنند و با این کار بهایى اندک مى ستانند، آنها جز آتش در شكم هاى خود فرو نمى برند، و خداوند روز قیامت با آنها سخن نمى گوید و پاكشان نمى كند و براى آنها عذاب دردناكى است. 🌷 :کتمان می کنند،پنهان می کنند 🌷 :خرید می کنند، می ستانند 🌷 :بهای اندک 🌷 :مى خورند 🌷 :شكم هايشان 🌷 :آتش 🌷 :پاکیزه شان می کند 🌺 علمای و تا قبل از آمدن پیامبر اسلام، به مردم وعده ى آمدن آن حضرت را مى دادند و نشانه هایى را كه در تورات و انجیل آمده بود براى مردم مى گفتند، ولى همین كه پیامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام و قدرت خود می دیدند، حقیقت را كتمان نمودند، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدایایى بخورند، ولى این بهاى اندكى است كه در برابر گناه بزرگ خود دریافت مى دارند و این درآمدها نیز چیزى جز آتش نیست كه مى خورند. 🌺 در روز قیامت با این كتمان كنندگان، سخنى از روى محبّت نخواهد گفت،با آنكه در آن روز، مؤمنان با خدا هم سخن خواهند شد. البتّه این گفتگو از راه تولید صدا در فضا و یا از طریق الهام و یا زبان دل است و همه خوبان در آن روز مى شوند. كتمان حقیقت، تنها درباره رسالت پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله نبوده است. كسانى كه درباره جانشین واقعى پیامبر نیز كتمان حقیقت كنند، دچار این عقوبت خواهند شد. آنانكه ماجراى غدیر خم را در كتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مى كنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مى فرستند، دچار كتمان حقیقت شده اند. 🔹پيام های آیه 174 سوره بقره 🔹 ✅ ، بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان است. ✅ ، به هر قیمتى كه باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف كتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. ✅ خوردنى هاى حرام، به صورت تجسّم مى یابند. ✅ ، باید متناسب با جرم باشد. آنانكه در دنیا راه شنیدن كلام خدا را بر مردم بسته اند، در قیامت از لذّت استماع كلام خدا محروم مى شوند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 أُوْلَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَواْ الْضَّلَالَةَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَآ أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّار ِ 🍀 ترجمه:آنها (كتمان كنندگان حقّ) كسانى هستند كه گمراهى را به بهاى از دست دادن هدایت و عذاب را به جاى آمرزش خریدند. پس به راستى چقدر در برابر آتش دوزخ تحمّل دارند؟ 🌺 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی درباره کسانی است که آنچه را از کتاب آسمانی نازل کرده کتمان می کنند منظور از کتمان کردن در اینجا یعنی پنهان کردن حقایق کتاب های آسمانی و با این کار بهایی اندک می ستانند. اما آنها هدایت خداوند و آمرزش الهی را از دست می دهند و گمراهی و عذاب نصیب آنها خواهد شد انگیزه هاى كتمان حقیقت، زیاد است. از آن جمله مى توان به ، تعصّب نابجاى دینى، حفظ موقعیّت، ضعف نفس، عدم شهامت، تنگ نظرى، سفارش بیگانگان، حفظ مقام و مال اشاره كرد. توبه ى گناه كتمان، تنها استغفار و گریه نیست، بلكه بیان حقایق است. البتّه در مواردى كه جان كسى در خطر است و یا فساد و خطرى مطرح است، مانعى ندارد. مانند كتمان گناهان خود یا مردم، براى جلوگیرى از رواج بدى ها 🔹پيام های آیه 175 سوره بقره 🔹 ✅ در بیان كتب آسمانى، هدایت و مغفرت الهى است و در كتمان آنها ضلالت و عذاب. «اشتروا الضلالة بالهدى و العذاب بالمغفرة» ✅ و كتمان حقیقت، سخت ترین كیفرها را به دنبال دارد. جمله ى «فما اصبرهم على النار» در قرآن تنها در مورد این گروه به کار رفته است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتاَبَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِى الْكِتَابِ لَفِى شِقَاقٍ بَعِيد ٍ 🍀 ترجمه:آن (عذاب) به دلیل آن است كه خداوند كتاب آسمانی را به حقّ نازل كرده است و البتّه كسانى كه در كتاب اختلاف ایجاد كردند، همواره در جدایی عمیق هستند. 🌷 :اختلاف ایجاد کردند 🌷 :جدایی و اختلاف 🌷 :دور ، عمیق 🔴 هشدارها و وعده ى عذاب كه براى كتمان كنندگان حقایق دینى در آیات 174و175سوره بقره بیان شد، از آن جهت است كه خداوند كتاب آسمانى را چنان روشن و واضح و همراه با دلایل و استدلال نازل كرده است كه جاى هیچ گونه شبهه و ابهام براى كسى باقى نماند، امّا با این حال گروهى از مردم براى حفظ منافع شخصى خود، دست به توجیه و تحریف زده و در فهم كتاب آسمانى اختلاف به وجود مى آورند. خداوند در وصف اینان مى فرماید: این گروه در شقاق به سر مى برند. یكى از راههاى كتمان حقیقت، ایجاد اختلاف است. در این آیه می فرماید:اختلاف كنندگان در كتاب، در شقاقند.این نشان دهنده ى آن است كه كتمان كنندگان، همان اختلاف كنندگان هستند. زیرا در محیط آلوده به اختلاف است كه مى توان مردم را سردرگم و حقایق را پنهان كرد. 🔹پيام های آیه 176 سوره بقره 🔹 ✅ كتمان حقایق، موجب شقاق وشكاف و جدایى وپراكندگى است. «شقاق بعید» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈