eitaa logo
معاونت تهذیب و فرهنگی مدرسه علمیه امام صادق*ع* کرج
331 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1هزار ویدیو
87 فایل
✅ کانال رسمی معاونت تهذیب و فرهنگی مدرسه علمیه امام صادق "علیه السلام" کرج
مشاهده در ایتا
دانلود
□●حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □هر بار که نماز به‌جا می‌آوری، ملتفت باش که چیزی به دست آوری و مطلبی بفهمی که قبلاً آن را نمی‌فهمیدی. □تلاوت سوره‌ها و آیات قرآن هم همین‌گونه است؛ یعنی در هر دفعه چیزی به دست بیاور، غیر از آنچه قبلاً به دست آورده بودی. □●در محضر بهجت، ج٢، ص٢۶٩●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸اذان، استثناء است🔸 تشویق کنید موذن ها را، تشویق کنید مساجد را که صدای اذان را [به نحو متعارف] بلند کنند. بهانه نکنید یکی دو تا مریض را. اذان استثناء است. در صدر اسلام هم مریض بود، اما اذان استثناء بود. آن مساجدی که اذان صبح باز هستند این ها دفع بلا از شهرها می کنند. آن امام جماعت هایی که نماز صبح را اقامه می کنند، اینها به جامعه خدمت می کنند. گاهی خدا دفع بلا می کند به خاطر همین ها. @haerishirazi
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
‼️عدم دسترسی به مهر هنگام نماز 🔷س 4106: اگر به هر دلیل هنگام نماز، از دسترس خارج شود، - مثلاً بچه ای، مهر را ببرد- تکلیف چیست؟ ✅ج: اگر در بين نماز چيزی که بر آن می‌کند، گم شود و چيزی که سجده بر آن صحيح است در دسترس نباشد چنانچه وقت، وسعت داشته باشد بايد نماز را بشکند اما اگر وقت تنگ است: چنانچه لباس او از جنس يا چيزی که جنس پنبه و کتان دارد، بايد بر همان سجده کند و احتياط آن است که تا سجده بر لباسی که از و کتان است، ممکن باشد بر غير آن يعنی لباسی که از اين جنس نیست، سجده نکند‘ اگر چنین لباسی ندارد بنابر احتياط واجب بر خود سجده کند. ┏━✨🌹✨🌸✨━┓      🌸@tasvir12🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
ما در همه جای شهرمان درخت نارنج کاشته شده است. با توجه به این که شهرداری این درختها را آبیاری می کند، آیا مصرف میوه آنها ایرادی دارد؟ چون میوه ها اغلب روی درخت می ماند و خراب می شود. پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: چنانچه استفاده از آنها بر خلاف قوانین مربوطه نباشد، اشکالی ندارد. ┏━✨🌹✨🌸✨━┓      🌸@tasvir12🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
استاد وجدانی فخر - خوش خلقی با خانواده.mp3
زمان: حجم: 735.1K
🎧 بشنوید 🎙استاد وجدانی فخر - اواسط یکی از صوت های درس شرح لمعه ❗️خوش خلقی با همسر و خانواده ⭕️ فشار قبر برای چه کسانی است؟ ✅ استفاده از این پست، فقط و فقط با ذکر لینک کانال، جایز است لطفا رعایت کنید. 🙏 کانال مرجع اصوات و کتب حوزوی را به دوستان تان معرفی کنید: http://eitaa.com/joinchat/2866675732C0bad970ead
هدایت شده از اخبار آملی لاریجانی
🔻علم غیب آیت الله جوادی آملی: وجود مبارك پيغمبر (ص) فرمود من قاضی ام روی كرسی قضا نشستم، محكمه قضا دارم اما فقط بر اساس شاهد و سوگند حكم می كنم، با حصر فرمود: «إنّما أقضی بينكم بالبيّنات و الأيمان» با اينكه مسلّماً اسرار غيب را باخبر بودند. در يكی از جبهه‌های جنگ كسی كشته شد وجود مبارک پيغمبر(ص) فرمود: «إنّ الشملة التی أخذها يوم خيبر من المغانم لم تصبها المقاسم لتشتعل عليه نارا» الآن آن پارچه‌ای که در غنايم خيبر بدون اجازه ما گرفت بود در كنار قبرش دارد شعله می زند. اين پيغمبر است خب نمی داند كه زيد و عمرو چه كار كرده اند؟ فرمود بنا بر اين نيست كه ما با علم غيب اداره كنيم. علم غيب را ذات اقدس الهی در قيامت برملأ می كند، مبادا بگوييد ما رفتيم محكمه پيغمبر به دست خود پيغمبر اين مال را گرفتيم اگر كسی شاهد دروغ آورد قسم دروغ خورد مالی را از محكمه من از دست من گرفت «قطعةً من النار» را دارد می برد. ✅ @mehrostad_ir
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
آیا سر از پایین به بالا ( ) جایز است؟ ✳️ نظر 14 مرجع تقلیددرتصویر 👆 ┏━✨🌹✨🌸✨━┓      🌸@tasvir12🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
🗒 توجه به عناوین ابواب کتب حدیثی در فهم معنای روایات ✅ چرا شارحین صفوی کتب روایی، برای این حدیث سخن از حد و تعزیر به میان کشیده اند؟ آیا از جیب گذاشته اند؟ یا مبنایی هست؟ حدیث این است: «سألته عن الدلک؟ قال: ناکح نفسه لا شيء علیه» (الکافی ج۱۱ ص ۲۴۱ ). فیض در ذیل حدیث می نویسد: أي: لا حدّ عليه ولا تعزير و .... (الوافي ج١٥ ص ٣٥٢) مجلسی دوم در ذیل حدیث می گوید: «قوله علیه السلام:"لا شيء علیه" أي: من الحد فلا ينافي الإثم والتعزير» . (مرآة العقول ج٢٠ ص ٣٨٦). جواب : از جیب نگذاشته اند، اما یک نکته ای وجود دارد، که بسیاری از آن غفلت کرده اند. و آن اینکه گاه از عنوان یک باب، مطلبی فهمیده می شود. مثلا در روایات استمنا، شیخ طوسی و صدوق، هر دو این روایات را در بحث حدود و تعزیرات آورده اند نه در باب نکاح، بنابراین وقتی گفته میشه: «لا شی علیه» یعنی حد بر او نیست. یک مثال دیگر عرض کنم. روایتی است که در آن سوال شده با طنابی که از موی خوک است از چاه آب برمی دارند. امام علیه السلام می فرمایند: آب پاک است. بعضی از فقها به تکاپو افتاده اند که قطرات آب از طناب موی خوک، در سطل آب می چکد، پس چگونه آب پاک است؟ و احتمالات مختلف و بعضا عجیب مطرح کرده اند، مثل این که سطل آب بزرگ است و حجمی بیش از یک کر آب در خود جای می دهد! شیخ انصاری این روایت و کلمات فقها در ذیل این روایت را در مکاسب محرمه (بحث انتفاع به اعیان نجس) مطرح کرده است. اما یک توجه کوچک به بابی که این روایت در آن ذکر شده نشان می دهد همه این احتمالات، بی وجه است. شیخ طوسی این روایت را در تهذیب در باب مرتبط با منزوحات بئر آورده است، یعنی سؤال اساسا از آبی که از طناب (ساخته شده با موی خوک) در سطل می چکد نیست، بلکه سوال از آبی است که از این طناب در چاه می چکد، که امام علیه السلام می فرمایند پاک است. ✳️ یک پیشنهاد خوب است در تالیف و تصحیح متون فقهی، هنگام تخریج روایات، علاوه بر ذکر شماره جلد و صفحه مصدر روایات، عنوان ابواب نیز ذکر شود. البته نه همه کتب حدیثی، بلکه کتبی که عناوین ابواب آنها بازگو کننده یک مطلب است، و الا در تخریج احادیث از امالی صدوق مثلا، اشاره به این که این روایت در مجلس هشتم است، فائده فقهی ای ندارد. @rejal_shobeiri
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حدیث «کذب الوقاتون» برای این نبوده که خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ علامتی نداریم! 🔸 🌥 این حدیث «کذب الوقّاتون» برای این صادر شده که چون مردم منتظر امامشان بودند، هر از مدتی یک کسی می آمد می گفت دو سال دیگر، یک سال دیگر، شش ماه دیگر ظهور می شود. بعد که انجام نمی گرفت، نسبت به اصل غیبت و امامت و همۀ این مسائل تشکیک می شد و عقائد ضعیف می شد. «کذب الوقاتون» صادر شد برای اینکه کسی اینجور وعده ها را ندهد؛ اما این روایت - ولو متواتر هم باشد - برای این صادر نشده که ما خودمان را و بگوییم هیچ علامتی از ظهور نداریم! برای این نیست! 🌥 این علامت های ظهور را که گفته اند، برای این بوده است که انسان نگاه به پیش پایش بکند که چه اتفاقاتی افتاده و چه اتفاقاتی دارد می افتد؟ و در این وسط چه امتحاناتی شده و چه امتحاناتی می شود؟ انسان محاسبه اش را درست انجام بدهد. 🌥 آنچه در این پنجاه سال گذشته اتفاق افتاده اصلاً شباهت ندارد به این دورۀ هزار سالۀ غیبت. یک دارد می افتد! تشیع، نامی نداشت، عنوانی نداشت. دشمنی های جزئی داشت، الآن دشمن های کلی دارد، دشمن های جهانی دارد. @haerishirazi
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تصویری 🎥 حدیث «کذب الوقاتون» برای این نبوده که خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ علامتی نداریم! 🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 @haerishirazi