کتاب نخواندن.pdf
330.9K
🔰کتاب نخواندن با وجدانی آرام
✍️دکتر سید حسن اسلامی اردکانی
✅ دکتر اردکانی در این مقاله به خوبی توانسته اند معیارهایی را به مخاطب شان ارائه بدهند تا با استفاده از این معیارها به خوبی بداند کدام کتاب ها ارزش حتی تورق را ندارند.
سلام و عرض ادب
علت کمی فعالیت کانال؛ شروع فصل امتحانات برخی از دانشگاه ها و همین طور فصل آماده شدن برای مصاحبه شفاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در پیش رو بودن کنکور سراسری دانشگاه ها هست.
🔻اگر اهل 📚 خواندن نیستیم، احتمالا؛
☑️حرفهای نسنجیده زیاد میزنیم.
☑️خیلی حرفهای تکراری میزنیم.
☑️دایرهی واژگان ما بسیار محدود است.
☑️بخش استدلالی ذهن ما تقریبا تعطیل است.
☑️مستعد پذیرش شایعات هستیم.
☑️اهمیت تفاوت میان انسانها را کشف نمیکنیم.
☑️توان و انگیزه یادگیری ما کاهش مییابد.
☑️با واژه نقد بیگانهایم.
☑️از حقوق شهروندی خود و دیگران آگاه نیستیم.
☑️راحت تحت تأثیر تبلیغات و پروپاگاندا قرار میگیریم.
☑️یا در همه زمینهها،اظهارنظر میکنیم یا اصلا توان اظهارنظر نداریم.
☑️گرفتار توهم دانستن هستیم و به اشتباه فکر می کنیم می دانیم.
🔰سرباز
✍محمد روضه سرا
تو سریال تلویزیونی شوق پرواز؛ یک دیالوگ ماندگار از شهید عباس بابایی خطاب به خلبانان دارند؛
"چشم امید مردم بعد از خدا؛به ما سربازان است."
پ.ن؛
نقش سربازی هر کدام از ما در این نظام اسلامی چیست؟
نکنه از اون دسته سربازایی باشیم که ترک پست کنیم؟
نکنه واسه یه ساعت چرت زدن بیشتر؛یا
تنبلی و بی ارادگی وظیفه سربازی مون را انجام ندیم؟
اصلا میدونیم که چطوری باید خودمون را تو نقشی که هستیم تقویت کنیم؟
شاید الان رمز وراز وصیت حاج قاسم را که نوشته بود،روی سنگ مزارم بنویسید؛
"سرباز قاسم سلیمانی"
را بهتر درک کنیم.
May 11
سلام و ارادت
تعداد اعضای کانال بصورت روزانه در حال ریزش هست و لابد به دلیل حجم کم فعالیت کانال هست.
می پذیریم ولی چه کنیم که یک پروژه مطالعاتی چندین ساله در حال به ثمر رسیدن هست و فرصتی جز برای صرف غذای مختصر و نماز و چند ساعت خواب شبانه روزی برایمان نمانده است.
طبق برآوردی که داشته ایم شاید تا دو هفته آینده زمان ببرد.
وظیفه خود دیدم که خدمت تان دلیل فعالیت کم حجم کانال را توضییح بدهم
ارادتمندتان
محمد روضه سرا🙏🙏
📝 آخرین درس
در كتاب فارسی دوره راهنمایی، داستانی داشتیم به نام «آخرین درس» نوشته آلفونس دوده. خلاصه داستان این بود كه راوی قصه كه دانشآموز سر به هوایی است و علاقه چندانی به آموختن دستور زبان فرانسه ندارد، با تاخیر وارد كلاس میشود. او در منطقه آلزاس فرانسه زندگی میكند كه در آن زمان تحت اشغال آلمانیها بود. برخلاف انتظارش، معلم زبان خیلی ملایم رفتار میكند و باز برخلاف انتظارش همه كلاس ساكت است و خبری از شیطنت كودكانه نیست. این دفعه كاملا برخلاف انتظارش، میبیند كه در انتهای كلاس بزرگان محل از جمله كدخدا هم گوش تا گوش نشستهاند و كسی دم نمیزند. فضای كلاس سنگین است و معلم میگوید كه از برلین دستور رسیده است كه زین پس تدریس زبان فرانسه در منطقه آلزاس ممنوع است و این آخرین درس به این زبان خواهد بود. ناگهان راوی منقلب میشود و متوجه اهمیت این زبان و نقش آن در شخصیت و هویتش میشود.
انگار ما هم نیازمند آخرین درس هستیم تا اهمیت زبان را برای هویتمان دریابیم. بارها واژه «مچكرم» را در فضای عامیانه یا مجازی شنیده و دیده بودم. اما وقتی كه ایمیل یك دانشجوی كارشناسی ارشد به دست میرسد كه در پایان آن نوشته است «مچكرم، ممنون» شگفتزده میشوم كه تا چه حد نسبت به زبانمان بیتوجه شدهایم و چگونه این شلختگی زبانی به همه جا حتی مكاتبات رسمی ما راه یافته است. تا جایی كه میدانیم امروزه تمام قشرهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی كشور از اهمیت «وطن» و «ایران عزیز» و گذشته آن دم میزنند. حاكمان و ضد حاكمان به یكسان بر ضرورت حفظ «مام میهن» تاكید میكنند. مسوولان اجرایی و برنامهریزان مدعی هستند كه در پی اعتلای این «مرز و بوم» هستند. مخالفان سرسختشان نیز قاطعانه همین ادعا را دارند. با این همه، مشخص نمیكنند كه این «ایران عزیز» یا «وطن» شامل چیست. در نتیجه كمابیش از یك عنصر اساسی آن غفلت میكنند و آن را نادیده میگیرند و آن هم عنصر «زبانی» است. هویت ایران و جامعه ایرانی با زبان گره خورده و بخش ناگسستی آن زبان فاخر و پیراسته آن است. از این منظر زبان و نگارش دقیق واژههای آن بخشی از توجه به هویت خویش است. در نتیجه، هر گونه بیتوجهی به آن به تضعیف فرهنگ ایرانی میانجامد.
زبانآموزی تنها شامل املای درست كلمات نمیشود، اما كمترین حد آن همین است كه كلمات را درست بنویسیم. وقتی واژههایی مانند «راجب» (به معنای راجع به)، «تفلك» (به معنای طفلك) و «حتك حرمت» (به جای هتك حرمت) و دهها واژه دیگر از این دست مواجه میشوم، متحیر میشوم كه چرا اینقدر نسبت به واژههایی كه به كار میبریم، بیاعتنا هستیم. برخی شركتهای بزرگ با دیدن اولین غلط تایپی مختصر یا به تعبیر خودشان تایپو (typo)، درخواست كار متقاضیان را روانه سطل آشغال میكنند و میگویند كسی كه دقت زبانی كافی ندارد، مناسب همكاری نیست. حال بد نیست كه نگاهی به غلطهای «فاحش» در برخی نوشتهها كنیم.
قبلا خیلی ایراد نگارشی میگرفتم و گاه در برگههای امتحانی دانشجویان دكتری، شاهد خطاهای املایی كلمات ساده بودم. اما اخیرا سعی كردهام كرختتر شوم. با این همه، فكر كنم این آش زیادی شور شده و لازم است كه همه ما گاه به گاه هنگام نگارش واژهای كه املای درست آن را نمیدانیم یا تردید داریم، سری به واژهنامهها بزنیم و تا مطمئن نشدهایم، آن را به كار نبریم.
🔰فلسفه تعلیم و تربیت بر مبنای فلسفه صدرایی
💠 این صوت ؛ ارایه نظریه تعلیم و تربیت بر اساس مبانی فلسفی اصالت وجود و حرکت جوهری ملاصدرا است.
👌محور اصلی بحث این است؛ که محور اصلی تربیت اسلامی مدیریت تحولات هویتی افراد است ؛ و محل نزاع در تعلیم و تربیت اسلامی و مدرن بر سر انسان و در نتیجه هویت انسانی است.
👌استاد در این ارایه ؛ سیر تطور فلسفه غرب از قرن 5 میلادی تا اکنون را بصورت خلاصه مطرح می کنند و محل نزاع مبانی اسلامی و مبانی مدرن بر سر انسان را روشن می کنند و تعریف جدیدی از هویت و سیر استکمالی انسان در نظام واره تربیت اسلامی را مطرح می کنند.
👌شنیدن این صوت برا ی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ، معلمان و آموزگاران ، دبیران معارف و مربیان پرورشی ، اساتید معارف اسلامی دانشگاه ها و مبلغینی که ارتباط تبلیغی با فرهگیان و معلمان دارند و همین طور برای دانشجویانی که علاقه مند آشنایی با نظام تعلیم و تربیت اسلامی هستند؛ توصیه می شود.
#حسینیه_اندیشه
#محمد_روضه_سرا
#در_جستجوی_تحول
☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆
پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/tahavole
⬇️⬇️⬇️⬇️
فلسفه تعلیم و تربیت_1603980895360.mp3
22.33M
🔰فلسفه تعلیم و تربیت بر مبنای فلسفه صدرایی
🔶 محمد روضه سرا
👌ارایه شده در گروه پژوهشی فلک حصین(پژوهشگران مباحث آموزش و پرورش)_ آبان ماه 99
#حسینیه_اندیشه
#محمد_روضه_سرا
#در_جستجوی_تحول
☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆
پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/tahavole
🔰 رویکرد تربیتی پرسش محور
🔈 محمد روضه سرا
ارائه شده در گروه پژوهشی فلک حصین
#حسینیه_اندیشه
#محمد_روضه_سرا
#در_جستجوی_تحول
☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆
پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/tahavole
⬇️⬇️⬇️⬇️
فلسفه تعلیم و تربیت۲_1605302938382.mp3
17.29M
🔰 رویکرد تربیتی پرسش محور
🔶 محمد روضه سرا
👌رائه شده در جمع گروه پژوهشی
فلک حصین(پژوهشگران مباحث آموزش و پرورش) _آبان ۹۹
🔸اهم مطالب طرح شده ؛
🔹نقش مربی و معلم در مدیریت تحولات هویتی دانش آموز و دانشجو
🔹تبیین رویکرد تربیتی پرسش محور به جای رویکرد تربیتی پاسخ محور
🔹آسیب شناسی سیستم آموزش و پرورش فعلی در تربیت انسان پرسشگر
🔹آسیب شناسی سیستم آموزش و پرورش فعلی در شکل دادن نظام مسائل
👌شنیدن این صوت؛ برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان؛ آموزگاران و اساتید دانشگاه؛ دانش آموزان و دانشجویان؛
والدین و مربیان تشکیلاتی توصیه می شود.
#حسینیه_اندیشه
#محمد_روضه_سرا
#در_جستجوی_تحول
☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆
پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/tahavole
بینش مطهر جلسه اول.m4a
17.04M
🔰 اهمیت مطالعه آثار شهید مطهری
برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
👤محمد روضه سرا
💠 ارائه شده در ششمین دوره دانشجویی بینش مطهر_آذرماه ۹۹
👌استاد در این جلسه اهمیت و لزوم داشتن نظام فکری را تبیین کردند.
#در_جستجوی_تحول
#محمد_روضه_سرا
#بینش_مطهر
#شهید_مطهری
☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆
پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/tahavole
16.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #بدون_تعارف با مرهم درد کودکان،
مجاهد فی سبیل الله دکتر کاوه جاسب
👌انسانیت هنوز نمرده است
سلام و وقت بخیر و تبریک ایام الله
دانشجو معلمان عزیزی که درس اسناد و قوانین آ.پ را پاس کردند و یا اطلاعاتی از کم و کیف این درس در دانشگاه فرهنگیان دارند،لطفا از طریق ادمین
کانال اطلاعات مربوط به این درس را در اختیار ما قرار بدهند.🙏
✍محمد روضه سرا
May 11
🔰زبان عقل | دکتر طوبی کرمانی
https://www.chaharsoogh.ir/video/%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d9%82%d9%84-%d8%b7%d9%88%d8%a8%db%8c-%da%a9%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/
👌توصیه به دیدن برای همه آن هایی که به نوعی نقش معلمی و مربی کودک و نوجوان را به عهده دارند.
👌توصیه به دیدن برای همه دانشجویان عزیز و اثرگذار دانشگاه های فرهنگیان
#در_جستجوی_تحول
#زبان_عقل
#دانشگاه_فرهنگیان
☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆
پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/tahavole
🔰جستجوی کمال در سؤال | دکتر محمود مهر محمدی
https://www.chaharsoogh.ir/video/%d8%ac%d8%b3%d8%aa%d8%ac%d9%88%db%8c-%da%a9%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a4%d8%a7%d9%84-%d9%85%d8%ad%d9%85%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%87%d8%b1%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c/
👌در این فایل تصویری نسبتا کوتاه؛به موضوع کاملا بکر و البته مغفول مانده رویکرد تربیتی پرسش محور پرداخته می شود.
👌توصیه دیدن برای همه آن هایی که به نوعی با کودک و نوجوان سر و کار دارند.
#در_جستجوی_تحول
#دانشگاه_فرهنگیان
#تعلیم_تربیت
☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆
پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/tahavole
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 توصیه امروز رهبر انقلاب به استفاده آیندگان از تجربه دولت دوازدهم:
👈🏻 حضرت آیتالله خامنهای: در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمیدهد
🔻رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم: دیگران باید از تجربههای شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کردهام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بیاعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد.
🔹غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است.
🔺مطلقاً نبایستی برنامههای داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید، موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم اینجوری است.
هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمناند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوههای مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راههای مختلف وجود دارد. انسانها فکر کنند راههای گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
🏷 #تجربه_دولت_دوازدهم | #شکست_اعتماد_به_غرب
☀️ نگاهی کوتاه به حیث تکوینی مساله «امامت» در اندیشه علامه طباطبایی
🖊 سید محمد هاشمی
🔰 جایگاه مساله امامت
🔺 امامت در اندیشه علامه طباطبایی قرائت و جایگاه خاصی دارد و با هدایت تکوینی و امری انسان پیوند می¬خورد. به این معنا می¬توان امامت را به نوعی مهم¬ترین عنصر در هدایت انسان به سمت مقصد دانست زیرا امامت در بیان علامه طباطبایی با مساله «ولایت» عجین است. ایشان امام را رساننده عموم انسان¬ها به مرتبه «ولایت» - که کمال نهایی انسان است - می¬داند.
البته امام می¬تواند محل جمع مسئولیت¬ها و مقام¬های دیگری مانند حاکمیت، مرجعیت در تبیین معارف دینی و تبلیغ شریعت هم باشد. علامه طباطبایی نیز به این شؤون برای امام اشاره کرده¬است:
«بنابر جهاتى كه شمرده شد امامت و پيشوايى دينى در اسلام از سه جهت ممكن است مورد توجه قرار گيرد: از جهت حكومت اسلامى واز جهت بيان معارف و احكام اسلام واز جهت رهبرى و ارشاد حيات معنوى.
ولی در اینجا بیشتر به جنبه ملکوتی و امری امامت که هدایت تکوینی است، می¬پردازیم که به عاملیتِ امری قرابت بیشتری دارد.» (شیعه در اسلام، ص 150)
🔰 حقیقت «امامت» و تفاوت آن با «نبوت»
🔺 علامه طباطبایی در ضمن تفسیر آیه 124 سوره بقره و داستان ابتلای حضرت ابراهیم (ع) به مساله امامت و جایگاه آن در هندسه معرفت دینی اشاره می¬کند. ایشان بیان این آیه و سایر آیاتِ قرآن را دالّ بر تفاوت ماهوی حقیقت «امامت» و «نبوت» می¬داند. به نظر ایشان «امامت» همواره در قرآن همراه با نوعی هدایتِ خاص آمده¬است. بر این اسای در قرآن، هدایتِ مربوط به امامت همواره در کنار «امر» الهی قرار دارد که از قبیل ایجادِ تکوینی و مجرد الهی و بدون فرآیندهای مادی است. به همین دلیل این نوع هدایت با آنچه رهاورد نبوت است و به قانون و تشریع و «باید» و «نباید» مربوط می¬شود و هدایت تشریعی نام گرفته متفاوت است. (الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص: 271 و الميزان في تفسير القرآن، ج14، ص: 304)
🔺ایشان باطنِ رهاورد نبوت – یعنی دین - را ولایت و رسیدن انسان به بالاترین کمال می¬داند که قافله سالار آن امام است. یعنی همانگونه که سازمان هدایت تشریعی و قانونی الهی قائم به نبی است، سازمان هدایت باطنی و مساله ولایت نیز قائم به امام است و از آنجا که ولایت باطن دین و نبوت است، امامت نیز به نوعی باطن و حقیقت حرکت انبیاء است (رسالت تشيع در دنياى امروز، ص: 104 و بررسى هاى اسلامى، ج2 ص203) :
«از بيان گذشته، روشن شد كه نبوّت يك واقعيّتى است كه احكام دينى و نواميس خدايى مربوط به زندگى را بهدست آورده و به مردم مىرساند، ولايت واقعيّتى است كه در نتيجه عمل به فرآوردههاى نبوّت و نواميس خدايى در انسان به وجود مىآيد. به عبارت ديگر، نسبت ميان نبوّت و ولايت، نسبت ظاهر و باطن است و دين كه متاع نبوّت است، ظاهر ولايت، و ولايت باطن نبوّت مىباشد.» (شیعه، ص 158)
بر این اساس علامه طباطبایی امام را این گونه معرفی می کند:
«كسى كه حامل درجات قرب و امير قافله اهل ولايت بوده و رابطه انسانيّت را با اين واقعيّت حفظ مىكند، در لسان قرآن،" امام" ناميده مىشود." امام" يعنى كسى كه از جانب حق سبحانه، براى پيشروى صراط ولايت، اختيار شده و زمام هدايت معنوى را در دست گرفته، و انوار ولايت كه به قلوب بندگان حق مىتابد، اشعّه و خطوط نورى هستند از كانون نورى كه پيش اوست، و موهبتهاى معنوى متفرّقه، جوىهايى هستند متّصل به درياى بىگرانى كه نزد وى مىباشد. معنى امامت در قرآن كريم همين است، و البتّه امامت غير از خلافت و وصايت و حكومت و رياست دين و دنيا است. » (شیعه، ص 159)
🔺 هر آنچه بیان شد در تفاوت حقیقتِ مقام امامت و مقام نبوت بود. اما این که این دو مقام در یک فرد جمع شوند هم ممکن است و هم به نص قرآن و سنت در مورد برخی انبیاء مانند حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر اسلام (ص) و جمع دیگری از انبیاء رخ داده¬است. پس تفاوت مقام امامت و نبوت لزوما به معنای تباین مصداقی امام و نبی نیست. (الميزان في تفسير القرآن، ج14، ص: 304)
🔺 علامه طباطبایی معتقد است که اهل بیت علیهم السلام – که همه دارای مقام امامت هستند – مصداق «مطهرون» در آیه 79 سوره واقعه¬اند و به حقیقت قرآن که «ام الکتاب» و «کتاب مکنون» است دسترسی غیبی دارند. به همین دلیل حقیقت ملکوتی قرآن به دست اهل بیت می¬آید و اینگونه باطن هدایت تشریعی اسلام نزد امام حاضر است. و از همین جهت است که امام عالم به تاویل کتاب الهی است.
ادامه 👇👇👇👇
ادامه پست قبل ☝️☝️☝️
🔰 هدایت تکوینیِ امام
🔺 پیش از این بیان شد که هدایتِ امام از قبیل امر الهی و حقیقیتِ «کن فیکون» و «ملکوت سماوات» است که واحد است و فرآیند زمانی ندارد. بر اساس آنچه پیش از این نیز گفته شده، جنبه امری عالم در مقابل جنبه خلقی و مادی قرار دارد. از آنجا که در قرآن همواره حقیقت امامت در کنار هدایتِ امری قرار گرفته، علامه طباطبایی «امر» الهی را در واقعیت عالم همراه امام می¬داند و بر اساس آن نوعی ولایت و هدایت از جانب امام بر مردم تصویر می¬کند. این هدایت بر خلاف راهنماییِ تشریعی، طالب هدایت را تکوینا و واقعا به مطلوب می رساند و به عبارت دیگر این هدایت «ارائه الطریق» نیست – که شأن نبی است - بلکه «الایصال الی المطلوب» است:
«و بالجملة فالإمام هاد يهدي بأمر ملكوتي يصاحبه، فالإمامة بحسب الباطن نحو ولاية للناس في أعمالهم، و هدايتها إيصالها إياهم إلى المطلوب بأمر الله دون مجرد إراءة الطريق الذي هو شأن النبي و الرسول و كل مؤمن يهدي إلى الله سبحانه بالنصح و الموعظة الحسنة» (الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص: 272)
🔺 بر این اساس امام کسی است که انسان ها را منزل به منزل به سمت کمال نهایی یعنی «الله» رهبری کرده، حرکتِ تکوینی می¬دهد. او قافله سالار استکمالِ انسان است و چون انسان همواره نیاز به حرکت به سمت مقصود دارد و فطرت او بر این اساس قرار گرفته است، همواره باید امامی در هر زمانی در عالم وجود داشته باشد. (الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص: 273 و ج14، ص: 304)
🔺 این نگاه «امام» را در مرکز مسیر معنوی تمام عالم قرار می¬دهد و همه مریدان اسرار عالم و علاقه¬مندان به معنویت را در پی او به صف می¬کند. به همین دلیل است که علامه طباطبایی منشا تمامی نگاه¬های معنوی عالم اسلام را جریان فکری شیعه و تئوری امامت می¬داند. نشانه این مطلب آن است که عموم فرق متصوفه – گرچه به جهت فقهی و کلامی شیعه نامیده¬نشوند – خود را به جهت معنوی متصل به امیرالمومنین (ع) می¬دانند. (شیعه، ص 71 و رسالت تشيع در دنياى امروز، ص: 94)
🔺 پس نتیجه این است که امام محور و مرکز حرکت معنوی عالم در هر عصری است و هر کس در شعاع هدایت او قرار گیرد به قدر تلاش و وسع، مراتبی از این درجات معنوی را حائز می¬شود:
«معلوم مىشود كه كمال اين حيات معنوى و سعادت علمى، به نحو اصالت مقام امام و شخصيت معنوى پيشواى وقت مىباشد و به نحو وراثت و تبعيت غذاى معنوى شيعه و پيروان امام است كه در صراط ولايت افتاده و در مسير بندگى پاى به جاى پاى «امام» گذاشته طريقه وى را دنبال كنند.» (رسالت تشيع در دنياى امروز، ص: 109)
🔺 در اندیشه¬ی اسلامی هدایت الهی ابتدا نصیب امام می¬شود و سپس این هدایت از او به سایر انسان¬ها می-رسد. بنابراین او واسطه¬ی وصول فیض امریِ الهی به بشریت است. (الميزان في تفسير القرآن، ج14، ص: 304)
🔰 احاطه امام بر قلوب و اعمال انسان
🔺 بر اساس آنچه از حقیقت هدایتِ تکوینی امام گفته شد معلوم می¬شود که امام باید بر جنبه امری عالم که جنبه باطنیِ ظواهر عالم است احاطه داشته باشد. بر همین اساس به نظر علامه طباطبایی امام علاوه بر ظاهر، بر باطنِ حرکت کمالی انسان که حقیقت قلب و اعمال اوست کاملا احاطه دارد و اساسا حقیقتِ امام، باطنِ مساله هدایت است و چون قلب و عمل نیز مانند سایر حقایق عالم ماده ظاهر و باطن و ملکوتی دارند پس همواره در محضر امام حاضرند. اساسا امام از راه باطن به نفوس تمام انسان¬ها اشراف واتصال دارد. روایات متعدد بیان می¬کنند که اعمال انسان¬ها همواره بر امام عرضه می¬شود و او شاهد بر امت است. به همین دلیل در قیامت هر کسی به سوی امام خود خوانده می¬شود و اگر امام او حق باشد نامه اعمالش به دست راست رسیده و سعادتمند می¬گردد. البته امام حق بر تمام مردم و حتی بر ائمه باطل مُهَیمن و حاکم است و ملاک امتیاز سعادت و شقاوت در قیامت اوست. ( الميزان في تفسير القرآن، ج1، ص: 273 و ج 13 ص: 168 و شيعه در اسلام، ص: 198 و الرسائل التوحيدية، ص: 253 – 254)
#امامت
#علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
یه دونه خدا هست و هزار مدل آدمیم؛مثلا همین الانی تو دل شب جمعه؛
یه عده یا مشغولیم و یا در تدارک مناجات و چند رکعت نماز خواندن ایم.
یه عده مشغول لهو و گناه
یه عده پشت درب بیمارستان یا اتاق عمل
یه عده مشغول مطالعه و تحقیق و نوشتن
یه عده مشغول حل مشکل و گره مردم
یه عده آماده باش تو مراکز اورژانس یا آتش نشانی و پلیس و مرز
یه عده تو دل شب خاطرات بد گذشته شون را مرور می کنند و یا آه از دل یا اشک دیده خرجش می کنند
یه عده با دل پر از کینه در حال تدارک نقشه و سناریوی انتقام از این و اون
یه عده در حال تدارک نقشه و سناریو برای بخشیدن اونایی که در حق شون بد کردند
یه عده در حال چیدن برنامه های آینده زندگی شون
یه عده در حال تدارک آینده زندگی بچه هاشون
یه عده در حال فکر به آنچه نباید می کردند ولی انجام دادند و تبعاتش را نمی تونند جمع کنند
یه عده در حال فکر به آنچه باید انجام می دادند ولی انجام ندادند
ببین چقدر مشکلات ما آدم ها متعدد و متنوع هست؛ولی یه دلخوشی داریم اونم اینکه خدامون یکی هست و همیشه بیدار و ناظر و آگاه به حال مون و مهربون نسبت به دردهامون
تو هر فکری و کاری هستیم چند دقیقه نگهش داریم؛و چند دقیقه با خدای مهربان تر از مادر انس بگیریم
یا علی
مداحی_آنلاین_از_اینکه_بی_وفایم_میثم.mp3
7.94M
⏯ #مناجات با خدا
🍃از اینکه بی وفایم خیلی دلم گرفته
🍃باید به خود بیایم خیلی دلم گرفته
🎤 #میثم_مطیعی
👌بسیار دلنشین
🌷 #شبتون_خدایی
🌷 #التماس_دعا
♨️ @Maddahionlin 👈
May 11
با یک مشکل چه کار میتوانم بکنم؟
📚مشخصات ؛
نویسنده: کوبی یامادا
مترجم: احمد تصویری
انتشارات: مهرسا
قیمت:۱۵هزار تومان
✅این کتاب روایت داستان زندگی همه ماست. هر کدوممون روزی مشکلی داشتیم و آرزو داشتیم که از شر آن خلاص بشویم.
این کتاب داستانیاست که به کودکان ما کمک میکند به مشکلاتشان دقیقتر نگاه کنند و چرایی آن را بهتر درک کنند زیرا در این مسیر اتفاقا چیزهای شگفت انگیزی دربارهی مشکلات و خودمان کشف می شود.
🥁داستان " با یک مشکل چه کار میتوانم بکنم؟" را با نقاشیهای زیبایش به کودکانتان هدیه دهید.
لینک سفارش:
@bookman
👌اونهایی که معتقدن کرونا فریب قرنه دعا کنن خدا با این #فریب آزمایششون نکنه!!
🔰 #راهیان_نور | #فکه
🔻 گم شدهایم...!!
نمی دانم آخر این زندگی
به کجا خواهد رسید...!!
دنیا پُر شده از
آدمهایی که راهشان را گم می کنند..
نه می توانند خبر دهند؛
نه آدرس بگیرند..!
" وَالْعَصْرِ؛ إِنَّ الاِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ... "
➕ به راهیان نور بپیوندید👇
🆔 @Rahianenoor_News
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 کلید حل گره های کور زندگی