eitaa logo
در جستجوی تحول
2.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
920 ویدیو
168 فایل
🔰دکتر محمد روضه سرا ✔محقق و مولف کتاب ✔پژوهشگر تعلیم و تربیت ✔مدرس کشوری سرفصل های تشکیلاتی ✔ پژوهشگر مرکز تربیت اسلامی ✔استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان ✔مدیر مرکز شتاب دهنده ایده های تحولی تعلیم و تربیتی ارتباط با من: @motehavel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 بیانات رهبر انقلاب در جلسه درس خارج فقه ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ 📍 وجود استعدادهای پنهان در انسان و لزوم کشف آن‌ها 🔰 «و من کلام له صلّی‌اللَّه علیه‌و‌آله: النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة» 💢 آنچه که در این جمله‌ی شریف و کوتاه و پرمغز مورد نظر است، وجود استعدادهای پنهان در هر فردی از افراد انسان است. ✨ در این حدیث می‌خواهد بفرماید: همچنان که معادنی وجود دارد که در اینها طلا هست، نقره هست -حالا این دو تا را به عنوان مثال ذکر کرده‌اند؛ معادن گوناگونی وجود دارد- و ظاهر کار، سنگ است، خاک است، زمین است، چیزی محسوس نیست، 👌 اما اگر ، اگر ، اگر قدر بدانید، 💎 در زیر همین سنگ و ، یک عنصر گرانبها پیدا خواهید کرد که ارزش آن با ارزش آنچه که در ظاهر دیده می‌شود، قابل مقایسه نیست. 📍 هم همین جورند؛ 🔖 یک ظاهری وجود دارد که در حرکات و سکنات و گفتار و رفتار و کردار انسانها، آدم اینها را می‌بیند؛ 🔖 اما یک هم وجود دارد که آن عبارت است از استعدادهای متراکمی که خدای متعال در وجود انسان گذاشته است. ❌ البته این استعدادها یکسان نیستند -همچنان که معادن یکسان نیستند- ✅ اما همه در این جهت شبیه همند که آنچه در کمون است و آنچه در وجود انسان است، بسی ارزشمندتر است از آنچه که شما در مشاهده می‌کنید. 📌 همچنان که اگر روی کار کردید، کردید، زحمت کشیدید، میتوانید به آن ماده‌ی ذی‌قیمتی که در آن هست، برسید، ✔️ در انسان هم همین جور است؛ ⭕️ احتیاج به تلاش دارد؛ باید سعی کنند این استعدادها را به برسانند. ⏺ شرط لازم هم این است که شما این ماده را . 🔅 کسی که نداند طلا چیست یا نقره چیست، اگر در این معدن به طلا هم برخورد کند، چون نمی‌شناسد، از آن صرفنظر خواهد کرد. 🔸 باید بدانید طلا یعنی چه و چه ارزشی دارد، بعد بروید استخراج کنید، زحمت بکشید، طلا را استحصال کنید. 🔘 در انسان هم همین جور است. مربیان بشر، مربیان کودکان و بالخصوص جوانان که می‌خواهند از این استعدادهای خدادادی که در انسان‌ها هست، استفاده کنند، 🔺 باید این استعدادها را بشناسند، قدر این استعدادها را بدانند، بعد بروند دنبالش. 💠 همچنان که ما در زمین‌شناسی می‌رویم تحقیق می‌کنیم، ببینیم ❓ آیا این زمین دارای معدن هست یا نیست ❓ معدن آن چیست ❓ اندازه و مبلغ و حجم آن چقدر است ❓ راهِ درآوردن آن چیست. 🔹 در مورد انسان‌ها هم همین جور است. 🏷 بعضی، استعدادهای برجسته و فراوانی دارند؛ 🏷 بعضی، استعدادهای کمتری دارند. نوع استعدادها هم فرق می‌کند؛ 💍 طلا یک جا لازم است، نقره هم یک جای دیگر لازم است؛ ⭕️ آنجائی که شما از نقره باید استفاده کنید، اگر از طلا استفاده کردید، به نتیجه نمی‌رسید؛ ⭕️ آنجائی که از آهن باید استفاده کنید، اگر از طلا استفاده کردید، به نتیجه نمی‌رسید؛ هر کدامی برای یک کاری لازم است. ✳️ انسانها با ، تأمین کننده‌ی نیاز جوامع بشری برای و سیر الی‌الکمال‌اند. ❗️همه‌ی این استعدادها باید استخراج شود. ▪️ این، وظیفه‌ی جوامع را سنگین می‌کند؛ ▪️ وظیفه‌ی حکومت‌ها را سنگین می‌کند. 🔺 ، 🔺 ، 🔺 استعداد را دانستن، 🔺 راه این استعدادها 🔺و به رساندن آنها را بلد بودن، 🔺 بعد با این را دنبال کردن، ✔️ این آن چیزی است که بروز استعدادها را نتیجه خواهد بخشید؛ ✨ پیغمبران این کار را می‌کردند: «لیستأدوهم میثاق فطرته و یذکّروهم منسیّ نعمته ... و یثیروا لهم دفائن العقول» 💥 پیغمبران خرد انسانها را برمی‌آشفتند، 💥 آنها را مبعوث می‌کردند، 💥 آنها را به کار وامی‌داشتند؛ 👈 این همان کشاندن استعداد است. 🔹 بنابراین «النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة». ❌ به هیچ انسانی نباید با نگاه تحقیر نگاه کرد؛ نه، در او یک استعدادی هست که ای بسا جامعه به آن استعداد نهایت نیاز را دارد.
🔰آسیب شناسی یک مسئله مهم ✍محمد روضه سرا اکثریت اعضای این کانال؛ بچه های دانشجویی هستید که بعد از مباحثه علمی که تو کلاس درس یا دوره ها و اردوها و کارهای تشکیلاتی با همدیگه داشته ایم؛به محفل ما پیوستید تا کم کم این تعداد شدیم که بلکه بتونیم یه شبکه بشیم و کاری برای انقلاب اسلامی انجام بدیم. برخی از وقت ها رسالت من معلم دانشگاه اقتضا میکنه؛یه آسیب در فضای دانشجویی را که در میان مدت یا بلند مدت میتونه ضربه بزنه‌ را گوشزد کنم؛ تا بلکه اینطوری حقی که دانشجو بر گردن معلم اش دارد را به جا آورده باشم. واسه همین قصد دارم در طی چند پست؛به آسیب مهمی که در کف میدان دانشجویی رصد میکنم بپردازم؛آسیبی که در روایات ما براش وعده عاق هم در نظر گرفته شده است و به شخصه در طول دورانی که شاگردی اساتیدم را انجام دادم به وفور شاهد این مسئله بوده ام که از هم دوره ای ها و‌ همکلاسی های بسیار فعال و باهوش و آینده دار بوده اند که به دلیل عدم توجه به همین یه قلم؛ورق زندگی شون چنان برگشته که مایه عبرت شده اند. لذا هم به دلیل تجربه ای که از دیگران دیده ام و هم صراحت روایات در این باب؛آسیب شناسی این مسئله را در کانال خواهیم داشت.
✅سفارش می کنم تو را بر پاس داشتن حقوق استاد و معلم ات👌 ✅نخست باید بدانی، او، راهنما، هادی، مرشد و فراخواننده تو به علم و دانش است👌 🔻 او، کسی است که رنج های تن فرسایی را برای راهنمایی تو به جان خرید تا تو از روی تحقیق و بصیرت، به راه حق رهنمون شدی و اهل هدایت و صاحب توفیق گشتی👌 🔺پس او، استاد معنوی و نعمت بخش تو پس از خداست.👌 🔆 بنابراین ، با تمام توان حق او را پاس بدار و از او به بزرگی بین مردم یاد کن. 👌 ✅در احترام و ستایش او بکوش، ♨️تا از جرم عظیم و ناسپاسی اش در امان مانی ❌❌ ✅دستورات او را فرمان بر👌 پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر که شخصی را یک مطلب بیاموزد،حق امر و نهی نسبت به او پیدا می کند .باید از او حکم و دستور بخواهد، چون شاگرد، مامور به فرمان برداری استاد خویش است. @tahavole
در سنت قدیم تعلیم و تربیت که در ساختار تعلیم و تربیت فعلی برخی از کشورها مثل ژاپن اجرا می شود؛این دانش پژوه بود که کلاس درس اش را عوض می کرد نه استاد. دانش آموزان بین کلاس های اساتید مختلف در چرخش بودند؛نه اینکه دانش پژوه هان در یک کلاس به صورت ثابت باشند و اساتید دروس مختلف؛بصورت چرخشی بین کلاس ها در رفت و آمد باشند. شاید مطلب نه چندان مهمی به نظر بیاید؛ ولی عدم رعایت همین ریزه کاری ها سبب پائین آمدن شان معلمی در ساختار تعلیم و تربیت رسمی(مدرسه و دانشگاه) شده است.اینطوری دانش پژوه متوجه می شود که او باید برای کسب علم فعالیت و تحرک داشته باشد؛ نه استاد. @tahavole
-══•✾•✾ تحصیل و طهارت ✾•✾•══- 🔶۳۰سال مباحثه تلفنی! حجّت الاسلام محمد باقر گرایلی، فرزند آیت الله حسین گرایلی نقل می کنند: «حاج آقا مدّت 30 سال تا پایان عمر شریفشان با حاج سید علی اصغر حسینی، هر شب تفسیر مجمع البیان را مباحثه می کردند؛ امّا نه به صورت حضوری، بلکه تلفنی! یعنی زمانی که فضای مجازی وجود نداشت، برای اینکه دوری راه و سختی رفت و آمد بحثشان را تعطیل نکند، هزینۀ تلفن را پرداخت می کردند در راه علم. این دو رفیق تفسیر را از ابتدا شروع کردند و این اواخر به سورۀ الرحمن رسیدند که آیت الله گرایلی به لقاء الله پیوستند. گاهی در روز سه درس می گفتند و منبر هم می رفتند ولی هیچگاه حاضر نبودند از مباحثه تلفنی شب کم کنند و می گفتند: «یا کاری را شروع نکنید و یا به هیچ وجه آن را ترک نکنید». حتی اگر میهمان داشتیم، مهمان ها هم می دانستند که حاج آقا ساعت 8 تا 9 مباحثه دارند». 📖 •✾•❀•✾••﴾@mtganjali﴿••✾•❀•✾•
🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه ▫️کلمه بیست‌وششم : عالم ربانی ▫️یادنامه علامه حسن حسن‌زاده آملی (ره) ▫️مهمان: آیت‌الله سید یداللّه یزدان پناه ▫️میزبان: وحید یامین‌پور 🔻یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ساعت ۲۳ شبکه یک سیما ▫️«برنامه تلویزیونی کلمه» 🏷️@kalame_tv1
در جستجوی تحول
🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه ▫️کلمه بیست‌وششم : عالم ربانی ▫️یادنامه علامه حسن حسن‌زاده آملی (ره) ▫
اگه موفق به دنبال کردن این برنامه نشدید؛ حتما توصیه می شود که تکرارش را از آرشیو تلوبیون مشاهده کنید و کاغذ و خودکاری کنار دست تون باشه و یادداشت کنید. مدل سلوکی و رشد الی الله را بر اساس رویکرد علامه حسن زاده آملی «ره»؛بیان می کنند که برای مدل افراد دارای شغل یا مشغله های درسی مثل دانشجوها بسیار به کار میاد. استاد یزدان پناه؛این تصور غلط که اکثرا فکر می کنیم که سلوک و رشد با انزوا و کناره گیری از اجتماع هست را اصلاح می کنند.