وباز هم بسم الله الرحمن الرحیم
چه زیبا فرمود مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام:" العمل کله هباء الا ما اخلص فیه"
حقیقتا که اگر گفته ها وشنیده ها و نوشته ها و سایر شئون زندگی ما لوجه الله نباشند هیچ نمی ارزند.
بارالها ما اگرگناه می کنیم واگر چنانچه کاری را برای غیرتو انجام می دهیم از نادانی ماست؛ توبرما ببخش وخودت مارا به صراط مستقیم عبودیت رهنمون ساز.
دراین کانال سعی میکنم برخی از مکتوباتم را که در موضوعات اصولی، فلسفی، عرفانی، فقهی و...نگاشته ام_و جرعه ای از دریای معارف الهی محسوب می شوند_ به اشتراک بگذارم؛ شاید برای برخی دوستان اهل علم مفید واقع شود واز این طریق گامی کوچک در راستای فهم ونشر معارف الهی وفرهنگ اهل بیت علیهم السلام به شمارآید. باشد که مورد قبول درگاه قدس ربوبی قرارگیرد.
جرعه ای ازدریا( مکتوبات طاهر علیزاده)
این رساله بخش نخست از سلسه نوشتارهای حقیر پیرامون مساله اجتهاد دراسلام می باشد که به امید خدای سبحان بخش های بعدی نیز به تدریج در اختیار اعضای محترم قرار داده می شود.
تبیین دیدگاه آیت الله مصباح رحمة الله علیه در فرع اول و دوم اصالت وجود در کتاب نهایه الحکمه
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/2027896/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%D8%B1%D8%AD%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%B9-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D9%88-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%86%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%AD%DA%A9%D9%85%D9%87
جرعه ای ازدریا( مکتوبات طاهر علیزاده)
📗بحمدالله اولین اثر از آثار اصولی سرورگرانقدرم شیخنا الاستاد آیت الله فرحانی دام ظله المبارک به چاپ رسید
فرصت کنم یه توضیحی در مورد کتاب حاضر وروند نگارش آن می نویسم.
توضیحاتی پیرامون کتاب" مساله ترتب ونظریه خطاب قانونی"
۱_درمیان مسائل متعدد ومختلف دانش اصول برخی ازآنها نقش محوری ومهم تری نسبت به سایر مسائل درفراهم کردن نظام اصولی فقیه ایفا می کنند؛ بی تردید مباحثی نظیر تعریف حکم شرعی، کیفیت جعل احکام، چیستی متعلقات احکام، وهمچنین چگونگی وکیفیت خطابات شرعیه جزو محوری ترین واساسی ترین مباحث علم اصول به شمار می روند که نوع نگاه به این مباحث وکیفیت تحلیل آنها، دستگاه استنباط فقیه وبه تبع آن تفسیر او ازمتون دینی را تاحدزیادی تحت تاثیر قرار می دهد. متاسفانه علمای اصول ازاین مباحث بصورت مستقل ومجزا بحث نکرده اند ولی ضمن برخی مباحث مانند بحث ضد وترتب وبحث اجتماع امر ونهی، ازاین مسائل وآثارآنها سخن گفته اند.
سخن گفتن ازمباحث فوق الذکر ذیل مساله ضد، این مساله وبه تبع آن مساله ترتب را به یکی از دقیقترین وجنجالی ترین مباحث اصولی مبدل کرده است به گونه ای که بزرگان بسیاری درآن به نظریه پردازی پرداخته اند. ازسوی دیگر این مبحث به جهت ابعاد مختلفی که دارد عملا با بسیاری از مباحث مهم دانش اصول مانند بحث وضع، بحث مطلق ومقید، بحث عام وخاص، بحث مستقلات عقلیه و... ارتباط وثیق دارد وهمین امر موجب دقت وحساسیت بیشتر مساله شده است.
۲_ امام خمینی از جمله اندیشمندانی است که براساس یکی از نوآوری های اصولی خود که به خطابات قانونی شهرت یافته است، در این مساله نظریه بدیعی را ارائه کرده است. سرور ارجمندم شیخنا الاستاد آیت الله فرحانی دام ظله طی سالهای ۹۷،۹۶،۹۵ به بحث ضد وابعاد مختلف آن پرداختند. کتاب حاضرنه پیاده شده درس که برگرفته ای مساله محور از درس های معظم له می باشد که با تغییراتی درقالب وچینش مطالب، به قلم حقیرنگاشته شده است. معظم له کل متن کتاب را مورد مطالعه قرارداده وپس از تایید آن به قلم مبارک خود مقدمه ای غنی وپرمحتوا برآن نگاشتند.
درکتاب حاضر سعی شده است ضمن اشاره به سابقه تاریخی واصولی مساله که به نوعی از زمان محقق کرکی وشیخ بهایی رحمت الله علیهما شکل گرفته است، نظریات مطرح شده در مدرسه اصولی نجف به بحث وبررسی گذاشته وبا تبیین برجستگی های اندیشه اصولی مکتب قم مانند کلمات آیت الله شیخ عبدالکریم حائری وآیت الله بروجردی رحمت الله علیهما_ که تاثیر زیادی درشکل گیری اندیشه اصولی امام خمینی داشتند_، درنهایت نظریه امام خمینی بعنوان نظریه مختار ارائه گردد.
۳_هرچند عنوان کتاب حاضر"مساله ترتب ونظریه خطاب قانونی" است، لکن دراین کتاب تمرکز اصلی خود را نه تحلیل مساله خطابات قانونی ومبادی مهم آن بلکه تصویر یکی از ثمرات اصولی قانونی دیدن خطابات شرعی قرارداده ایم(البته مبادی نظریه خطابات قانونی تاحدی که برای فهم مساله لازم بود آورده شده وازاین جهت خلئی احساس نمی شود). اما نکته ای که ذکر آن را بسیار مهم می دانم این است که فصل های اول تا سوم کتاب که به بحث وبررسی نظریات مکتب نجف وقم در مساله معهود اختصاص داده شده است ارزشش کمتر از فصل پایانی کتاب که به بررسی نظریه مختارپرداخته است نیست. دلیل آن هم این است که درسه فصل ابتدایی سعی شده است شیوه استدلالی واجتهادی حضرت استاد معظم در نقد وبه چالش کشیدن آراء اندیشمندان مکتب نجف وقم براساس مبانی خود آن بزرگان به خوبی به تصویر کشیده شود واین امر برای یک اندیشمند اصولی بسیار حائز اهمیت می باشد که قبل از اشکالات مبنایی، بتواند نارسایی وناصواب بودن نظریات مخالفین را براساس مبانی خود آنها به اثبات رساند. در پایان یاد آور می شوم که انشاله اگر در آینده فرصتی پیش آید و حضرت شیخنا الاستاد عزیزم عنایت بیشتری بفرمایند جلد دوم این اثر با محوریت "خطابات قانونی وخطابات وحیانی" ارائه خواهد شد.
IMG_20230612_231134_039.jpg
10.64M
📚 شماره هفتم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره هفتم خود، مطالبی با سه سرفصل اجتهاد در اسلام، توحید عوام و توحید خواص، و معرفی کتاب مسئله ترتب و نظریه خطاب قانونی ارائه شده است.
📖مطالب لوح شماره هفتم به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ معرفی کتاب مسئله ترتب و نظریه خطاب قانونی
اثر استاد آیت الله فرحانی مدرس درس خارج حوزه علمیه قم
2️⃣ اجتهاد در اسلام(بخش دوم)
به قلم حجةالاسلام والمسلمین طاهر علیزاده؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
3️⃣ توحید عوام و توحید خواص
به قلم حجةالاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
@albayann
باتوجه به سوالات متعدد اعضای محترم درمورد نحوه تهیه کتاب "مساله ترتب ونظریه خطاب قانونی" به اطلاع سروران عزیز میرسانم که درکانال البیان جزئیات مربوطه درج شده شده است.
@albayann
این رساله بخش دوم از سلسله مقالات پیرامون نسبت وجود وماهیت بعداز برهان اصالت وجود می باشد که به تبیین وبررسی دیدگاه پرچالش آیت الله فیاضی پرداخته است
اهل فلسفه می دانند که استاد فیاضی دیدگاه بسیار خاص ومتفاوتی در تبیین نسبت وجود وماهیت دارد؛ دیدگاهی که زاویه زیادی با نگرش حکمایی نظیرصدرالدین شیرازی، ملاهادی سبزواری، علامه طباطبایی،آیت الله مصباح، آیت الله مطهری رحمت الله علیهم و آیت الله جوادی آملی حفظه الله دارد.
مطالعه این رساله برای فهم دیدگاه مرحوم علامه در کتاب شریف نهایه و همچنین فهم دستگاه فکری تلامذه مرحوم علامه بسیارسودمند خواهد بود.
https://eitaa.com/taher_alizadeh
در روزهای اخیر نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری تحلیل ها وآسیب شناسی های مختلفی مطرح شد لکن یک اشکال اصلی بنظرم همچنان در تحلیل ها وموضع گیری ها مغفول عنه است؛ این حقیر باتجربه نزدیک به هجده ساله حضورم در حوزه مقدس علمیه وتجربه چندین ساله تدریسم در سطوح مقدمات وعالی حوزه وتجربه چندین ساله ارتباط نزدیکم با بزرگان وبرجستگان حوزه علمیه وتجربه چندین ساله ارتباط نزدیکم با گروه های دغدغه مند این نهاد مقدس، یکی از عوامل اصلی عقب ماندگی مستمر حوزه علمیه نسبت به اهداف حداقلی و ضروری را_ با کمال احترام به بزرگان حوزه_ مدیریت حاشیه ای وضمنی این نهاد مقدس ازطرف شورای عالی ومدیریت حوزه علمیه می دانم.
برطرف کردن عقب ماندگی های مستمر وانباشته این نهاد مقدس، نیاز به تمرکز وتفرغ برای مدیریت وسامان بخشی امور ووظایف سنگین محوله دارد. به عقیده حقیر این نکته، اساس وسنگ بنای همه اقدامات ایجابی یا سلبی بعدی است که تاکنون اتفاق نیفتاده است.
جالب این که مقام معظم رهبری لااقل دوبار ضرورت این مهم را متذکر شده اند:
خوب، اینها مسائل مربوط به تحول بود. حالا من از شما سؤال بکنم: آیا این تحول پیچیدهی گستردهدامن و همهجانبه و ذواضلاع، بدون یک مدیریت منسجم امکانپذیر است؟ این همان چیزی است که ما چندین سال قبل از این در همین حوزهی علمیه با کسانی که بعضی امروز جزو مراجع معظم هستند و آن روز در جامعهی مدرسین بودند، بعضی از دنیا رفتهاند - که رحمت و رضوان خدا بر آنها باد - مطرح کردیم و پذیرفتند. مدیریت و تدبیر حوزه به وسیلهی یک گروه متمرکزی که مورد تأیید مراجع و بزرگان باشند و در مسائل حوزه صاحبنظر باشند، یک چیز لازمی است، اجتنابناپذیر است؛ بدون این نمیشود. این کار پیچیدهی مهمِ همهجانبه، بدون یک مدیریت قوی امکانپذیر نیست.
بیانات در دیدارطلاب، فضلا واساتید حوزه علمیه قم۸۹/۷/۲۹
همانطور که در مسائل کشور چشمانداز بیست ساله تدوین شد، بیائید یک چشم انداز بیست ساله، ده ساله برای حوزه تشکیل بدهید. این کارِ شورای عالی حوزهی علمیه است. خوب، کِی میتواند شورای عالی این کار را انجام بدهد؟
وقتی که افراد محترم شورای عالی برای این کار فرصت کافی بگذارند؛ متفرغ باشند؛ یعنی عضویت در شورای عالی حوزه یک شأنی در کنار شئون اصلی به عنوان شأن فرعی نباشد. خوب شما ببینید یک دانشگاه مدیریتش، یا فرض کنید که دستگاه سیاستگذارش چه جوری عمل میکنند؟ حوزهی علمیهی به این عظمت - حالا چه حوزهی قم، چه حوزهی مشهد، چه حوزهی اصفهان - نمیتواند به صورت حاشیهای اداره بشود. باید وقت بگذارند؛ این یک.
۸۶/۹/۸بیانات دردیدار طلاب وفضلا واساتید حوزه علمیه