eitaa logo
جرعه ای ازدریا( مکتوبات طاهر علیزاده)
173 دنبال‌کننده
14 عکس
12 ویدیو
13 فایل
اینجا برخی نوشته ها ونکات خود را درموضوعات اصولی، فلسفی، عرفانی، تفسیری، فقهی وغیره به اشتراک می گذارم؛ باشد که مورد قبول درگاه قدس ربوبی قرارگیرد وگامی کوچک درراستای فهم ونشرمعارف الهی وفرهنگ اهل بیت علیهم السلام به شمارآید. پل ارتباطی: @t_alizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از مباحث مهم علم اصول تصویرصحیح عموم واطلاق ونسبت بین این دو می باشد. تصویرصحیح این دوعنوان وتفکیک آنها فهم صحیح عناوین واحکام شرعی را هموارمی سازد. درنوشته پیش رو سعی شده است بطوراختصار نگاه حضرت امام دراین زمینه ارائه گردد. https://eitaa.com/taher_alizadeh
1.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام ودرود بی پایان خداوند سبحان بردلاورمردان وغیورمردان الهی یمن اللهم انصرالاسلام واهله واخذل الکفر ومن تبعه اللهم انصرجیوش المسلمین وعساکرالموحدین واخذل الکفاروالمنافقین. https://eitaa.com/taher_alizadeh
جرعه ای ازدریا( مکتوبات طاهر علیزاده)
https://eitaa.com/taher_alizadeh
"تنبیه" برخی دوستان درمورد قسمتی از متن مساله ای داشتند که لازم دانستم دراین زمینه توضیحی ارائه دهم؛ یکی از نکات مهمی که درفهم کلمات حضرت امام ره مؤثرمیباشد تفکیک بین مصادیق بالذات وبالعرض عناوین است. بدیهی است آنچه درمتن فوق در خصوص نظارت عام به افراد ومصادیق خود _درقبال مطلق_ آمده است، مقصود همان مصادیق بالذات عنوان عام می باشد. درادامه نظرشما را به عبارات حضرت امام ره درکتاب خلل معطوف می کنم؛ ایشان درکتاب خلل می نویسند: 《 ان اللفظ الموضوع لمعنى لا يعقل ان يحكى عن غيره في مقام الدلالة الا مع صارف وقرينة فقوله مثلا المؤمن يفى بنذره لا يحكى الا عن الطبيعة دون لو احقها الخارجية أو العقلية وكذا الحال في قوله يا ايها المؤمنون فان دلالته على الافراد ليست الا بمعنى الدلالة على المصاديق الذاتية لطبيعة المؤمن أي الافراد بما هم مؤمنون لا على الاوصاف والطواري الاخر إذ لا تحكى الطبيعة الا عمن هو مصداق ذاتي لعنوانها ولا تكون الات التكثير كالجمع المحلى والكل الا دالة على تكثير نفس العنوان ولا يعقل دلالتها على الخصوصيات الفردية فعموم الخطاب ليس في المثال الا للمؤمنين ..الخ》 https://eitaa.com/taher_alizadeh
حجّت الاسلام والمسلمین علیزاده1_8997560196.mp3
زمان: حجم: 33.01M
▪️ حجت الاسلام و المسلمین علیزاده با موضوع مراتب انسان ومراتب عالَم 🔹 هیئت ام ابیها علیهاالسلام https://eitaa.com/taher_alizadeh
اگر موفق شدید و فایل صوتی بالا را استماع کردید، حال فکروجان خود را درآفاق برهانی که درادامه می آید سیر دهید و درلوازمی که که این برهان درپی دارد تامل وتعمق کنید: ۱.مراتب باطنی واعلای انسان نسبت به مراتب مُلکی وجسمانی ودنیوی انسان، حقیقی تروواقعی تر و خالص ترمی باشند. ۲.به جهت اینکه رابطه جنبه باطن وملکوتی انسان نسبت به جنبه مُلکی وطبیعی انسان رابطه محیط ومحاط است، لهذا حقیقت باطنی وملکوتی برای نفس انسانی بدیهی تر، واضح تر، روشن تر، قریب تر و حقیقی تراست. ۳. براساس ارجاع علیت به حقیقت ورقیقت، این روند ادراکِ واضح تر و وضوح درفهم، به یک اعتبار درچینش نظام هستی منتهی می شود به حقیقت الحقایق. ۴.حقیقت الحقایق در حقیقت و هستی خود هیچ نقصانی نداشته وجهات عدمی درساحتش راه ندارد. ۵. هرکمالی ازآن جهت که درذات خودهمه جهات وجودی خود را بالفعل داراست، لهذا چیزی ازوجودوهستی خودرا فاقد نیست. ۶.اگرچنانچه موجودی، مرتبه ای یا مراتبی ازآن کمال تام مفروض را فاقد بود دیگر نمی توان گفت دارای آن کمال است. ۷. حال اگر کمال مفروض ذکرشده دارای دوفرد ودومصداق وبه تعبیرادق دارای دوتعین باشد، نفسِ(به سکون فا) دوییّت اینها_بخاطردخالت جهات عدمی_ مستلزم سقوط ازمحوضت کمال مفروض می باشد. ۸. فتحصل: ذات کمال مفروض به ضرب من البیان دو رتبه دارد؛ رتبه ای درذات تام وتمام خود ورتبه ای در تعینات وافراد خود ۹. پس هریک ازتعینات وافراد آن کمال مفروض، هیچ جهت وجودی ازخود نخواهند داشت و وضعیت ونحوه هستی شان طوری است که اگرحقیقت آن کمال مفروض با آنها ملحوظ گردد آن کمالِ مفروض، محفوظ، ودرغیرآن جزحظّی ازوهم، فقدان ونیستی برای آنها باقی نخواهد ماند. https://eitaa.com/taher_alizadeh
عن أبي الحسن الرضا علیه السلام في قوله تعالى « عم يتساءلون * عن النباء العظيم * الذي هم فيه مختلفون  » قال : قال أمير المؤمنين صلوات الله عليه : 《مالله نبأ أعظم مني ، وما لله آية أكبر مني ..》 مولای متقیان امیرمومنان امام ملک وملکوت علیه السلام می فرمود: برای خدای سبحان خبری عظیم تر ازمن نیست وبرای خدای سبحان آیتی بزرگ ترازمن نیست.. بحارالانوار/ج۳۶ روحی لک الفداء یا حبیب قلب محمدالمصطفی صلی الله علیه وآله https://eitaa.com/taher_alizadeh
"من نیزچندان عقیده به علم فقط ندارم وعلمی که ایمان نیاورد حجاب اکبرمی دانم ، ولی تا ورود درحجاب نباشد خرق آن نشود. علوم، بذر مشاهدات است. گوکه ممکن است گاهی بی حجابِ اصطلاحات وعلوم به مقاماتی رسید، ولی این ازغیر طریق عادی وخلافِ سنت طبیعی است ونادراتفاق می افتد؛ پس طریقه خداخواهی وخداجویی به آن است که انسان درابتدای امر وقتش را صرف مذاکره حق کند، وعلم بالله واسمائ وصفات آن ذات مقدس را ازراه معمولی آن در خدمت مشایخ آن علم تحصیل کند؛ وپس ازآن، به ریاضات علمی وعملی معارف را وارد قلب کندکه البته نتیجه ازآن حاصل خواهد شد." امام خمینی رحمه الله https://eitaa.com/taher_alizadeh
سلام برتوای محمد (صلی الله علیه وآله) ای دردانه آفرینش، ای گل سرسبد نشئه امکانی، ای رحمت عالمیان؛ خوشا به حالت وخوشا آن لحظه های شیرین ونجوا های عاشقانه ای که درخلوت خود با آن جمال مطلق داشتی وداری؛ طوبی لک یا خیرخلق الله سبحانه وتعالی https://eitaa.com/taher_alizadeh
قال الله سبحانه وتعالی فی لیله معراج: یا أَحْمَدُ! هَلْ تَدْری أَىُّ عَیْش أَهْنـا وَأَیَّةُ حَیاة أَبْقى؟ قالَ: أَللّهُمَّ! لا. قالَ: أَمَّا العَیْشُ الهَنِىُّ، فَهُوَ الَّذی لا یَفْتُرُ صاحِبُهُ عَنْ ذِکْری، وَلا یَنْسى نِعْمَتى، وَلا یَغْفُلُ عَنّی، وَلا یَجْهَلُ حَقِّی، وَیَطْلُبُ رِضاىَ لَیْلَهُ وَنَهارَهُ. وَأَمَّا الحَیاةُ الباقِیَةُ، فَهِىَ لِلَّذی یَعْمَلُ لِنَفْسِهِ، حَتّى تَهُونَ عَلَیْهِ الدُّنْیا وَتَصْغُرَ فى عَیْنِهِ، وَتَعْظُمَ الآخِرَةُ عِنْدَهُ، وَیُؤْثِرَ هَواىَ عَلى هَواهُ، فَیَبْتَغی مَرْضاتی، وَیُعَظِّمَنی حَقَّ عَظَمَتی، وَیَذْکُرَ عِلْمی بِهِ، وَیُراقِبَنی بِاللَّیْلِ وَالنَّهارِ عِنْدَ کُلِّ سَیِّئَة وَمَعْصِیَة، وَیَنْقى قَلْبَهُ عَنْ کُلِّ ما أَکْرَهُ، وَیُبْغِضَ الشَّیْطانَ وَوَسْواسَهُ، وَلا یَجْعَلَ لاِِبْلیسَ عَلى قَلْبِهِ سُلْطاناً وَسَبیلاً. فَإِذا فَعَلَ ذلِکَ، أَسْکَنْتُ قَلْبَهُ حُبّاً، حَتّى أَجْعَلَ قَلْبَهُ لی، وَفَراغَهُ وَاشْتِغالَهُ وَهَمَّهُ لی، وَحَدیثَهُ مِنَ النِّعْمَةِ الَّتی أَنْعَمْتُ بِها عَلى أَهْلِ مَحَبَّتی مِنْ خَلْقی، وَأَفْتَحُ عَیْنَ قَلْبِهِ وَسَمْعِهِ، حَتّى یَسْمَعَ بِقَلْبِهِ مِنّى، وَیَنْظُرَ بِقَلْبِهِ إِلى جَلالی وَعَظَمَتی، وَاُضَیِّقُ عَلَیْهِ الدُّنْیا، وَاُبَغِّضُ إِلَیْهِ ما فیها مِنَ اللَّذّاتِ، وَاُحَذِّرُهُ مِنَ الدُّنْیا وَما فیها، کَما یُحَذِّرُ الرّاعی غَنَمَهُ مِنْ مَراتِعِ الهَلَکَةِ; فَإِذا کانَ هکَذا، یَفِرُّ مِنَ النّاسِ فِراراً، وَیَنْقُلُ مِنْ دارِ الفَنآءِ إِلى دارِ البَقآءِ، وَمِنْ دارِالشَّیْطانِ إِلى دارِ الرَّحْمانِ. اى احمد! آیا مى دانى عیش گوارا و زندگى جاودانى چیست؟ پیامبر عرض کرد: نه! خداوندا نمى دانم. خداوند فرمود: عیش گوارا آن است که صاحب آن، هیچ گاه از یاد من خسته نشود و نعمت مرا فراموش نکند. از من غافل و بى خبر نشود. به حق من جاهل نباشد و شب و روزش در پى خشنودى من به سرآید. امّا زندگى جاودان، از آن کسى است که براى نفس خویش تلاش مى کند تا جایى که دنیا برایش خوار و در چشمش خُرد و آخرت در نزدش بزرگ گردد و خواست مرا بر خواسته خود برگزیند و در پى رضایت و خشنودى من باشد و آن گونه که باید و شاید مرا عظیم و بزرگ بشمارد و همواره آگاهى من به خودش را در یاد داشته باشد و شب و روز و هنگام پیش آمد بدى ها و گناهان، مرا مراقب باشد و قلبش از هر چه که من ناخوش دارم پاک شود و شیطان و وسوسه هایش را دشمن دارد و براى او هیچ راه نفوذ و تسلّطى بر دلش، باقى نگذارد. هنگامى که بنده چنین کند قلبش را با محبّت خویش آرامش بخشم تا این که آن را یک باره از آن خود گردانم و آسودگى، گرفتارى و تلاشش را همه از خود سازم و سخنش را بر بازگویى نعمت هایى که بر اهل محبّت مخصوص گردانیدم، باز کنم و دیده قلبش و شنوایى اش را بگشایم تا با دلش از ناحیه من به همه چیز شنوا گردد و با دیده دل به جلال و عظمت من بنگرد. دنیا را بر او تنگ کنم و لذّات و خوشى هاى دنیا را در نظرش مبغوض و ناپسند قرار دهم و او را از دنیا و آن چه در آن است بر حذر دارم; همان گونه که چوپان، گوسفندانش را از چراگاه هاى مرگبار بر حذر مى دارد. وقتى چنین شد، از مردم به شدّت مى گریزد و از سراى فانى به سراى جاوید سیر مى کند و از خانه شیطان به خانه رحمان منتقل مى شود. ارشادالقلوب/ج۱ ص۵۵۵ https://eitaa.com/taher_alizadeh
051_8374279831.mp3
زمان: حجم: 7.18M
📢"صوت کمیاب" توضیح مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله درخصوص "ادراک وشعور ماده" تنبیه۱: شاید درنظره اولی ارتباط وثیقی بین پرسش وپاسخ حس نشود ولی باتامل بیشتر ارتباط پرسش وپاسخ کم کم نمایان می شود. تنبیه ۲: شاید بتوان گفت این پاسخ مرحوم علامه نظر نهایی ایشان نبوده وبراساس مبانی مستحکم تر عرفان اسلامی وحکمت متعالیه این مساله افق بالاتری پیدا کرده و پاسخ بسیار متفاوتی خواهد داشت. https://eitaa.com/taher_alizadeh
3.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماه شعبان منه ازدست قدح کاین خورشید/ ازنظرتاشب عید رمضان خواهد شد https://eitaa.com/taher_alizadeh
✍ یادداشت انتخاباتی 🔴رمزورازتخریب های انتخاباتی درچندماه اخیربانزدیک ترشدن ایام انتخابات شاهد برخی جبهه بندی های سیاسی مرسوم بودیم که امرغیرمعمولی درخصوص انتخابات نمی باشد اما اتفاق نامیمونی که دردوره های اخیرانتخاباتی شروع شد و دردوره کنونی بسیاررواج یافته "تخریب گسترده جریانات مدعی انقلابی گری توسط یکدیگراست"؛ حقیقتا رمز و راز این حجم از تخریب ها و زدوخورد های سیاسی را در میان جریانات منسوب به انقلاب نمی فهمم. درعین اینکه فضای سیاست وکشمکش های سیاسی یک فضای خاص وپیچیده ای است اما درعین حال محکمات مبانی اسلامی ازآغاز تا پایان فعالیت یک شخص یا جریان فرهنگی_سیاسی بایستی معیارحرکت وفعالیت وموضع گیری ها قرارگیرد. اگر این مهم مراعات نشود فعالیت اشخاص وجریان ها _ولو منسوب به جبهه انقلاب باشند_ یک کنش آلوده وظلمانی وشیطانی خواهد بود نه الهی وانقلابی. چند مطلب را درقالب سوال ازحاضران درعرصه انتخابات که خود را منسوب به جبهه انقلاب می دانند ومرتکب اقدامات وموضع گیری های ناشایست می شوند طرح می کنم؛ آیا احساس وتشخیص وظیفه حضوردرعرصه انتخابات بعنوان نامزد این قدر راحت است؟ اگرحضوردرعرصه انتخابات ازباب احساس وتشخیص وظیفه برای شما متعین نباشد این حرکت واین حضورشما چه اسمی دارد؟ چه مفهومی دارد؟ چه حکمی دارد؟ وچه تبعاتی دارد؟ اگربر فرض تشخیص وظیفه، تصمیم به حضور گرفتید،حدود وصغور این وظیفه تا کجاست؟ آیا شرع مقدس برشما تکلیف کرده است که به هرقیمتی ازجامعه هدف رای بگیرید؟ اگر به هردلیلی جامعه هدف به شما رای نداد، خوب طبیعتا تکلیف ازدوش شما برداشته می شود. شما ازاینکه تکلیف مهمی ازدوش شما برداشته شده ناراحت می شوید یا خوشحال؟ آیا شرع مقدس به شما تکلیف کرده با زدن سخنان نسنجیده ونامربوط و عوام فریبانه ازجامعه هدف رای بگیرید؟ برفرض با این اقدامات موفق به اخاذی رای شدید، آیا می دانید چه تبعات شرعی واخروی برایتان دارد؟ آیا شرع مقدس به شما تکلیف کرده که بخش زیادی از انرژی خود را صرف تخریب _نه انتقاد_رقیبان سیاسی بکنید؟ آن هم رقیبانی که درجبهه انقلابیون تعریف می شوند. آیا واقعا برخی هایتان ازحجم آلودگی رفتارها واقدامات غیرالهی تان نَفَستان بند نمی آید؟ این احساس تکلیف شما مجوزهمه این اقدامات غیرشرعی وغیراخلاقی را برایتان می دهد؟ شما که خودرا تابع امام ورهبری می دانید؟ کجای سیره امام ورهبری گویا وموید چنین اقدامات ناشایستی است؟ گیرم با چشم پوشی ازموارد ذکر شده توانستید پُستی ومنصبی اکتساب کنید، آیا می دانید اگر خود را درموقعیتی وجایگاهی قراردهید که متعین به شما نبود ومال شما نبود وحق شما نبودو شما شایسته آن جایگاه نبودید، لحظه لحظه حضوروفعالیت شما درآن جایگاه مشمول چه حکمی خواهد بود وچه تبعات اخروی خوفناکی درانتظارتان خواهد بود؟ شاید این حجم ازتخریب ها وتشتت های گسترده(هرچند اصل تعدد وتکثراعضا وجریانات جبهه انقلاب فی نفسه مذموم نیست)دربین برخی اعضا وجریانات منسوب به انقلاب بیش از آنکه ریشه در ضعف فکر وعقلانیت فرهنگی _سیاسی آنها داشته باشد ناشی ازضعف معرفتی واخلاق اجتماعی وسیاسی آنهاست. بدیهی است چنین اقدامات و رویکرد ها وموضع گیری هایی به تعبیر رهبرانقلاب موجب سلب برکت وعنایت الهی می شود. اگر واقعا محورکارشما خداوند سبحان، اسلام، امام ورهبری است، بدانید بسیاری از مواضع ورویکرد های شما با محکمات مبانی اسلام سازگاری ندارد ونه تنها موجب بی برکتی انتخابات جمهوری اسلامی که موجب ظلمانی شدن نفوس و آخرت خود نیز می شوید. https://eitaa.com/taher_alizadeh