eitaa logo
تحلیل نگاشت
36 دنبال‌کننده
40 عکس
1 ویدیو
2 فایل
تحلیل نگاشت جایی خواهد بود برای تحلیل مواد و نکات حقوقی ای که در عین مهم بودن اکثر حقوقدانان به اون ها توجه نمی کنند. تلاشی جهت #جهاد_تبیین نظراتتون رو می تونید اینجا بگید: @R_n_f_2023
مشاهده در ایتا
دانلود
«نقطه کانونی ملی IHR» به معنای مرکز ملی تعیین شده توسط هر یک از کشورهای عضو است که برای ارتباط با نقاط تماس WHO تحت این مقررات همیشه در دسترس خواهد بود. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح هفتم: تعهد به اتوایمنی! 🖊 در بند اضافه شده، ما تعهد می دیم که مقررات داخلی خودمون رو به نفع مقررات IHR اصلاح کنیم. بالاخره تعیین یا تأسیس نهاد حقوقی جدید و دادن اختیارات و ردیف بودجه و ... قانون میخواد. و مجلس کشور باید قوانین لازم رو در راستای اجرای IHR در کشور وضع کنه! 🖌 نقاط کانونی ملی IHR باید همیشه برای ارتباط با نقاط تماس WHO IHR مندرج در بند 3 این ماده قابل دسترسی باشد. وظایف مراکز کانونی ملی IHR باید شامل موارد زیر باشد: (الف) ارسال ارتباطات فوری به نقاط تماس WHO IHR از طرف دولت مربوطه مربوط به اجرای این مقررات، به ویژه بر اساس مواد 6 تا 12. و (ب) انتشار اطلاعات به بخشهای مربوطه دولت عضو، از جمله مسئول نظارت و گزارش دهی، نقاط ورود، خدمات بهداشت عمومی، درمانگاهها و بیمارستانها و سایر ادارات دولتی، و ادغام اطلاعات از آنها. ] 2. کشورهای عضو اقداماتی را برای اجرای بندهای 1 , 1 اضافه شده و ۲ این ماده از جمله در صورت اقتضا تنظیم مقررات قانونی و / یا اداری داخلی خود اتخاذ خواهند کرد. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
🖌3. سازمان WHO نقاط تماس IHR را تعیین خواهد کرد که برای ارتباط با نقاط کانونی ملی IHR باید همیشه در دسترس باشد. نقاط تماس WHO IHR در مورد اجرای این مقررات، به ویژه بر اساس مواد 6 تا 12، به مرکز ملی IHR کشورهای عضو مربوطه ارسال خواهند کرد. نقاط تماس WHO IHR ممکن است توسط WHO در مقر یا در سطح منطقه ای سازمان تعیین شود. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
🖌4. کشورهای عضو باید اطلاعات تماس مرجع ملی IHR خود و نقطه کانونی ملی IHR خود را به WHO ارائه کنند و WHO نیز اطلاعات تماس نقاط تماس WHO IHR را به کشورهای عضو ارائه خواهد کرد. این اطلاعات تماس باید به طور مداوم به روز شده و سالانه تایید شود. WHO جزئیات تماس را در دسترس همه کشورهای عضو قرار خواهد داد. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
تحلیل نگاشت
🖌3. سازمان WHO نقاط تماس IHR را تعیین خواهد کرد که برای ارتباط با نقاط کانونی ملی IHR باید همیشه در
💢 نکته ای که مهمه اینه که نقاط کانونی ملی IHR یا “National IHR Focal Point” قبلا هم در IHR بوده. و در ایران هم مثل هر کشوری که به IHR پایبنده مشغول کار هست. ❌اما نهاد “National IHR Authority” یا مرجع ملی IHR نهاد جدیدی هست که در اصلاحات اضافه شده و بعلاوه رکن قضایی باید تأسیس یا تعیین بشه. ⬅️ که مرجع ملی IHR کارش چی بود؟ خط ارتباطی WHO و مجلس و نهاد قضایی ایران که دستورات WHO رو اجرا خواهند کرد. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح هشتم: در اسرع وقت نهایتا ۵ سال باید به تعهدات عمل شود. 🖊اینجا هم با الحاق عبارت « the core capabilities to prevent» از کشورهای عضو می خواد در این بازه زمانی امکانات اصلی رو برای "پیشگیری" ایجاد کنند. 🖌هر کشور عضو باید در اسرع وقت اما حداکثر پنج سال از زمان لازم‌الاجرا شدن این مقررات برای آن کشور عضو، قابلیت‌های اصلی را برای پیشگیری، شناسایی، ارزیابی، اطلاع‌رسانی و گزارش رویدادها مطابق با این مقررات، ایجاد کند. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
🖊این بند از قبل بوده. ولی کمی مهمه ... در مواد بعدی ارجاع میدم. 🖌ا WHO باید اطلاعات مربوط به رویدادها را از طریق فعالیت های نظارتی خود جمع آوری کند و پتانسیل آنها را برای ایجاد بیماری بین المللی و تداخل احتمالی با ترافیک بین المللی ارزیابی کند. اطلاعات دریافت شده توسط WHO طبق این بند باید مطابق با مواد 11 و 45 در صورت لزوم رسیدگی شود.  --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح نهم: توسعه نهادهای بین المللی مداخله گر 🖊 نکته ای که در این ماده اضافه شده، توسعه غیر حصری نهادهای مداخله گر هست. کشورهای عضو از طریق نقاط کانونی ملی IHR موظفند هر تهدیدی رو ارزیابی و در صورت نیاز به WHO گزارش بدهند. قبلاً فقط WHO روی تهدیدات اتمی اجازه ارجاع داشت. اما الان با برداشتن حصر، به هر نهاد بین المللی که بخواد گزارش وضعیت کشور مورد تهدید رو می تونه ارجاع بده. 🖌 ماده 6 اطلاعیه 1. هر کشور عضو رویدادهای رخ داده در قلمرو خود را با استفاده از ابزار تصمیم گیری در پیوست ارزیابی خواهد کرد 2. هر کشور عضو باید با کارآمدترین وسایل ارتباطی موجود، از طریق نقطه کانونی ملی IHR و ظرف 24 ساعت پس از ارزیابی اطلاعات بهداشت عمومی، همه رویدادهایی را که ممکن است یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی بین‌المللی باشد، مطلع خواهد کرد. نگرانی در قلمرو خود مطابق با ابزار تصمیم گیری و همچنین هرگونه اقدام بهداشتی که در پاسخ به آن رویدادها اجرا می شود. در صورتی که اطلاعیه دریافت شده توسط WHO شامل صلاحیت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) یا سایر سازمان(های) بین دولتی باشد، WHO طبق بند 1 ماده 14، فوراً به آژانس بین المللی انرژی اتمی یا در صورت اقتضا به دیگر سازمان بین دولتی ذیصلاح اطلاع خواهد داد. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
تحلیل نگاشت
✅ اصلاح نهم: توسعه نهادهای بین المللی مداخله گر 🖊 نکته ای که در این ماده اضافه شده، توسعه غیر حصری
💢 حتی اگر وضعیت، مشکوک به حالت وضعیت اضطراری بهداشت عمومی نبود هم اطلاع بده! فقط غیرمنتظره یا غیرمعمول بودن کافیه! و تازه ممکنه اطلاعات به هر نهاد ذی ربطی که WHO صلاح بدونه هم بره! قبل از اصلاحات، فقط WHO مطلع می شد. ولی الان هر نهادی ممکنه مطلع بشه، کافیه WHO صلاح بدونه. 🖌 ماده 7 به اشتراک گذاری اطلاعات در طول رویدادهای غیرمنتظره یا غیرمعمول بهداشت عمومی  اگر یک دولت عضو شواهدی از یک رویداد غیرمنتظره یا غیرمعمول بهداشت عمومی در قلمرو خود، صرف نظر از منشأ یا منبع، داشته باشد، که ممکن است یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی باشد، باید تمام اطلاعات مربوط به بهداشت عمومی را در اختیار WHO قرار دهد. در این صورت مفاد ماده 6 به طور کامل اعمال می شود.  --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح دهم: مشورت به هرحال اجبار است! 🖊 زمانی ممکنه با رویدادی مواجه باشیم که برای بهداشت عمومی تهدید هست. زمانی ممکنه رویداد غیر منتظره و غیر معمول باشه زمانی ممکنه هیچ کدوم نباشه! در این حالت باز «باید» به WHO اطلاع داده بشه و برای «اقدامات به موقع» مشورت گرفته بشه. قبلا اجبار should وجود نداشت و کشورها در صورت نیاز و تمایل از WHO مشورت می گرفتند. 🖌 ماده 8 مشاوره در مورد رویدادهایی که در داخل قلمرو خود رخ می دهد و نیازی به اطلاع رسانی در ماده 6 ندارد، به ویژه رویدادهایی که اطلاعات کافی برای تکمیل سند تصمیم گیری در دسترس نیست، با این وجود، یک دولت عضو «باید» از طریق نقطه کانونی ملی IHR، سازمان جهانی بهداشت را در مورد آن مطلع کند. و با WHO در مورد اقدامات بهداشتی مناسب به موقع مشورت کند. با چنین ارتباطاتی مطابق با بندهای 2 تا 4 ماده 11 رفتار خواهد شد. کشور عضوی که این رویداد در قلمرو آن رخ داده است می‌تواند برای ارزیابی هرگونه شواهد اپیدمیولوژیک به‌دست‌آمده توسط آن دولت عضو، از سازمان بهداشت جهانی کمک بخواهد. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
تحلیل نگاشت
✅ اصلاح نهم: توسعه نهادهای بین المللی مداخله گر 🖊 نکته ای که در این ماده اضافه شده، توسعه غیر حصری
🖊در کل برآیند ۳ ماده اخیر (مواد ۶ و ۷ و ۸) با اصلاحیه ها چنین خواهد بود که WHO «باید» از هر وضعیت بهداشتی در کشور ما باخبر باشه. و کنترل هر وضعیت بهداشتی در کشور هم «باید» حداقل با اطلاع و مشورت WHO انجام شه. ⛔️ این یعنی عدم استقلال نهاد بهداشت کشور --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح یازدهم: همکاری یا افشای اطلاعات؟ 🖊 حالتی مفروض هست که خود کشور و نقاط کانونی IHR گزارشی به WHO نمی دهند! اما WHO از یک جای دیگه به اطلاعاتی می رسه که در فلان کشور یک وضعیت اضطراری احتمالی برای بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی وجود داره. در اینجا دوحالت به وجود میاد 1⃣ کشور فوق همکاری می کنه و اطلاعاتی که WHO برای راستی آزمایی نیاز داره بهش می ده و به مشورت های WHO گوش می ده و عمل می کنه. حتی ممکنه WHO پیشنهاد بازدید از محل و بسیج کمک بین المللی هم بده. 2⃣ حالت دوم حالتی هست که کشور موضوع بحث همکاری نمی کنه! در این حالت WHO چه خواهد کرد؟ اطلاعات اون اتفاق رو «باید» با سایر کشورهای عضو به اشتراک بذاره. 💢 آدم ناخودآگاه یاد وقتی میفته که میگفتن ایران سلاح اتمی داره و فلان جا نگه میداره و چنین چیزی نداشتیم. یا می گن اطلاعات داریم که زیر فلان بیمارستان تونل حماس هست و ... 🔅 این ماده هم از سال ۲۰۰۵ بوده اما عبارت should برای وضعیت افشای اطلاعات حالت الزام قرارداده که نمی شه اهمیت اون رو نادیده گرفت. 🖌 اگر دولت عضو پیشنهاد همکاری را نپذیرد، و در صورت توجیه بزرگی خطر سلامت عمومی، سازمان جهانی بهداشت «باید» اطلاعات مربوط به رویداد را با سایر کشورهای عضو به اشتراک بگذارد و در عین حال دولت عضو را تشویق به پذیرش پیشنهاد همکاری سازمان جهانی بهداشت با در نظر گرفتن نظرات کشور عضو مربوطه کند. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
تحلیل نگاشت
✅ اصلاح یازدهم: همکاری یا افشای اطلاعات؟ 🖊 حالتی مفروض هست که خود کشور و نقاط کانونی IHR گزارشی به
🖊 البته در ماده بعدی (ماده ۱۱) دامنه این ارسال اطلاعات علاوه بر دولت ها به «سازمان های بین دولتی مربوط» هم گسترش پیدا کرده. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح دوازدهم: پاندمی شناسی 🖊نکته جالبی که هست در مواد مختلف حالت pandemic emergency (اضطراری پاندمی) رو زیر مجموعه حالت an event constitutes a public health emergency of international concern (وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی) قید کرده که قبلا در IHR وجود نداشت. ❓به نظر شما دلیل قید مدام حالت پاندمی به عنوان مثال در یک حالت غیرحصری چه چیزی میتونه باشه؟ 🖌ماده 12 تعیین وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی، از جمله وضعیت اضطراری همه‌گیر 1. مدیرکل بر اساس اطلاعات دریافتی، به ویژه از دولت یا کشورهای عضو که رویدادی در قلمرو (کشورهای) آن در حال وقوع است، تعیین خواهد کرد که آیا رویداد یک حالت اورژانسی بهداشت عمومی بین المللی نگران کننده , از جمله , در صورت لزوم , وضعیت اضطراری همه گیر , مطابق با معیارها و رویه تعیین شده در این مقررات است یا خیر . --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ تشخیص دهنده اعظم پاندمی 🖊در IHR تا قبل از اصلاحات تنها حالت شناخته شده حالت an event constitutes a public health emergency of international concern (وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی) بود که طبق بند ۴ ماده ۱۲ این قانون بررسی و توسط مدیرکل اعلام می شد. اما حالا اومدن حالت زیر مجموعه ای به نام حالت pandemic emergency (اضطراری پاندمی) ایجاد کردند. به عبارتی تخصیص زدند. حالا تشخیص حالت اضطراری پاندمی با کیه؟ طبق بند ۴ مکرر ماده ۱۲ با جناب مدیرکل! 💢 باید توجه داشته باشید که ما طبق این قانون می تونیم یک حالت وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی داشته باشیم که پاندمی نباشه، اما عکسش امکان نداره که منطقی هم هست. 🖌 اگر مدیرکل تشخیص دهد که رخداد یک حالت اورژانسی بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی است، مدیرکل باید با در نظر گرفتن موارد مندرج در بند 4، تعیین کند که آیا حالت اورژانسی بهداشت عمومی مربوط به نگرانی بین المللی، یک وضعیت اضطراری همه گیر محسوب می شود یا خیر. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح سیزدهم: محصولات پاندمی 🖊 از نظر WHO, ما مردمی که هنوز زنده ایم، افراد جان سخت و البته خوش شانسی هستیم که از پاندمی کرونا به برکت واکسن! ها جان سالم به در بردیم. 💢ما از دوران سختی عبور کردیم که برای ساده ترین داروها و لوازم بهداشتی مثل دستمال توالت و ماسک امکان راه افتادن جنگ جهانی دور از ذهن نبود! ما برای نجات جونمون ماه ها قرنطینه شدیم، فاصله اجتماعی رعایت کردیم، چندین برابر مواد شوینده و الکل و مواد بهداشتی استفاده کردیم و در نهایت واکسن زدیم و واکسن زدیم و واکسن زدیم و این واکسن ها بودن که ما رو از چنگال عزرائیل بیرون کشیدن! 💢 ما نباید از یاد ببریم که این دغدغه‌مندان دنیا مثل بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس و... بودند که به همراه WHO و GAVI و... ساز و کاری به نام کواکس (COVAX) رو طراحی کردند که اندک واکسن هایی که کارخانه های مطرح داروسازی و واکسن سازی جهان تولید می کردند، به طور عادلانه و مساوی بین تمام مردم جهان تقسیم کنند و اون ها رو از مرگ نجات بدهند. 💢 حالا IHR داره بعد از اون پاندمی اصلاح می شه تا بتونه روشمند و قانونی از ما مردم جهان در برابر بیماری های نوظهور بعدی محافظت کنه. 💢 اکنون WHO تجربه به ظاهر موفق کواکس رو داره. البته که هیچ کار نویی بی اشکال نیست و اصلاح کنندگان IHR سعی کردند در این فصل با اضافه کردن بندهایی موفقیت های کواکس رو در IHR به صورت قانونی و الزام آور درآورده و همه گیر کنند. ⚠️شایسته است که من در این جا بررسی ای مجدد روی کواکس انجام می دادم و همانندی ها و افتراق های اون رو با دو ماده اضافه شده در IHR به سمع و نظر خوانندگان گرامی می رسوندم. اما بضاعت اندک، حجم زیاد اصلاحات IHR، و نبود انگیزه کافی (به جهت اینکه واقعا نمی دونم همین کاری که الان دارم با این ظرافت و دقت به صورت رایگان انجام می دم، به درد کسی می خوره یا نه؟) من رو فعلا از گسترده‌تر کردن پروژه خودتألیفم منصرف می کنه. امیدوارم فرصتی داشته باشم که در آینده بیشتر در این موارد تحقیق و تحلیل کنم و بنویسم. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
🖊 نهاد WHO به عنوان متولی کنترل و بهبود شرایط بهداشتی جهان در شرایط وجود بیماری با نگرانی بین المللی (علی الخصوص پاندمی) وظایفی بر عهده اش هست. مهمترین وظیفه 1⃣ تسهیل رسیدن محصولات بهداشتی به همه مردم جهان 2⃣ از میان برداشتن موانع رسیدن محصولات بهداشتی به همه مردم جهان تعریف محصولات بهداشتی رو هم که یادتونه؟ حالا طبق ماده ۸ این دو کار رو از چند طریق انجام خواهند داد. 1⃣ ارزیابی - چه محصولات بهداشت عمومی ای مورد نیازه؟ - آیا محصولات در دسترس مقرون به صرفه هستند؟ 2⃣ استفاده از مکانیسم های موجود 🔺اگر مکانیسم وجود نداره، تاسیس مکانیسم 🔺 هماهنگی با سایر مکانیسم ها - برای تخصیص و توزیع عادلانه محصولات بهداشتی در سراسر جهان 3⃣ حمایت - برای افزایش تولید محصولات بهداشتی 4⃣اشتراک گذاری پرونده محصول - با هدف تسهیل تولید (ارزیابی نظارتی و صدور مجوز تولید در کشور عضو) 5⃣ حمایت - ترویج تحقیق و توسعه - تقویت تولید محلی (با کیفیت و ایمن و موثر) - تسهیل سایر بندهای ماده 💢 خب بیایید به عنوان یک خواننده کمی باهوش! فکر کنیم. ❓سازمان بهداشت جهانی WHO چطور می تونه این ۵ بند رو تحقق ببخشه؟ ⛔️جز این که باید از تمام ذخایر محصولات بهداشتی ما باخبر باشه؟ ⛔️ جز این که باید از تمام نهادها و پروژه های تحقیق و توسعه ما باخبر باشه؟ ⛔️ جز اینکه باید از تمام ساز و کار و شبکه توزیع محصولات ما باخبر باشه؟ ⁉️من نمی دونم آیا این کار برای کشوری که از نظر دارویی و لوازم پزشکی تحت تحریم هست، امکان حمله تروریستی به اون توسط دشمنانی که راحت می تونن به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند زیاده، کار درستیه؟ --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
💢 موضوع دیگه ای هم که هست، در یک پاندمی که هیچ کس، هیچ اطلاعات درستی ازش نداره، WHO و مدیرکل چطور می تونه در مورد محصولات بهداشتی مورد نیاز نظر بده و همه جهان تبعیت کنند؟ در همین پاندمی ❓مگه نگفتند همه جا رو الکل پاشی کنید و بعد گفتند فایده نداره؟ ❓مگه نگفتند ماسک بزنید و بعد معلوم شد فایده نداره؟ ❓مگه رمدسیور و داروهای دیگه به سفارش اونا به کشور وارد نشد و مردم استفاده نکردن؟ بعد معلوم شد موثر نبوده ❓ونتیلاتورها مگه تجویز اونا نبود؟ ❓واکسن های ناموثر مگه از طرف اونا تجویز و تبلیغ و نیازسازی نشد؟ ❓❓آیا با این اوصاف WHO نهاد قابل اعتمادی برای کنترل پاندمی خواهد بود؟ --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
8 . سازمان جهانی بهداشت باید دسترسی به موقع و عادلانه کشورهای عضو به محصولات بهداشتی مربوطه را پس از تعیین و در خلال یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی، از جمله وضعیت اضطراری همه گیر، بر اساس خطرات و نیازهای بهداشت عمومی، تسهیل کند و تلاش کند که موانع را از سر راه بردارد. به این منظور، مدیرکل باید: (الف) ارزیابی‌های مربوط به نیازهای بهداشت عمومی و همچنین در دسترس بودن و دسترسی از جمله مقرون به صرفه بودن محصولات بهداشتی مربوطه برای پاسخ به سلامت عمومی را انجام داده و به‌طور دوره‌ای بررسی و به‌روزرسانی می‌کند. انتشار چنین ارزیابی هایی؛ و ارزیابی های موجود را در هنگام صدور , اصلاح , تمدید یا خاتمه توصیه ها بر اساس مواد 15 , 16 , 17 , 18 و 49 این قانون در نظر بگیرد. ب) استفاده از مکانیسم های هماهنگ شده توسط سازمان جهانی بهداشت یا تسهیل، با مشورت کشورهای عضو، ایجاد آنها در صورت لزوم، و هماهنگی، در صورت لزوم، با سایر مکانیسم ها و شبکه های تخصیص و توزیع که دسترسی به موقع و عادلانه به محصولات بهداشتی مرتبط بر پایه نیازهای بهداشت عمومی را تسهیل می کند.
تحلیل نگاشت
8 . سازمان جهانی بهداشت باید دسترسی به موقع و عادلانه کشورهای عضو به محصولات بهداشتی مربوطه را پس ا
ج) حمایت از کشورهای عضو، بنا به درخواست آنها، در افزایش و تنوع جغرافیایی تولید محصولات بهداشتی مربوطه، در صورت لزوم، از طریق شبکه‌ها و مکانیسم‌های هماهنگ شده توسط سازمان جهانی بهداشت و سایر شبکه‌ها و مکانیسم‌ها، موضوع ماده 2 این مقررات، و مطابق با حقوق بین الملل مربوطه؛ (د) در صورت درخواست یک کشور، پرونده مربوط به محصول بهداشتی درخواست شده را که توسط سازنده برای تأیید به WHO ارائه شده است، در صورتی که سازنده موافقت کرده باشد، به اشتراک بگذارد. ظرف 30 روز پس از دریافت چنین درخواستی، به هدف تسهیل ارزیابی نظارتی و صدور مجوز توسط دولت عضو. و ث) حمایت از کشورهای عضو، بنا به درخواست آنها، و در صورت لزوم، از طریق شبکه‌ها و مکانیسم‌های هماهنگ شده توسط سازمان جهانی بهداشت و سایر شبکه‌ها و مکانیسم‌های مربوطه، به موجب بند 8 (ج) این ماده، برای ترویج تحقیق و توسعه و تقویت تولید محلی با کیفیت، محصولات بهداشتی مرتبط ایمن و مؤثر و تسهیل سایر اقدامات مربوط به اجرای کامل این ماده. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح چهاردهم: تعهد به همکاری 🖊 در اصلاحات موجود، کشورهای عضو IHR در شرایطی که یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی کشورها رو درگیر می کنه، متعهد به همکاری با WHO و با همدیگه می شوند. این همکاری ۲ حالت داره. 1⃣ کشوری از WHO درخواست کمک می کنه. 2⃣خود WHO از کشوری درخواست کمک می کنه. 💢براساس بند ۵ این ماده کشورها متعهد هستند در تحقق اهداف گفته شده، به WHO کمک کنند. 💢 سازمان جهانی بهداشت WHO موظفه کسانی که در حوزه تولید محصولات مرتبط فعالیت میکند رو - تشویق کنه - در تولید مشارکت کنه 💢 شرایط تحقیق و توسعه های انجام شده برای تولید محصولات بهداشتی مرتبط رو در دسترس قرار بده 🔅این بندها به خودی خود حرف های قشنگی هستند اما آیا این شرایط ❓باعث نمی شه غول های داروسازی جهان از تحقیق و توسعه ای که در کشورهای نوظهور و به اصطلاح جهان سومی اتفاق میفته به نفع خودشون سوء استفاده کنند؟ چون این کشورها تجهیزات تولید ندارند و جهان در حالت پاندمی نیاز به تولید انبوه دارو و تجهیزات داره. ❓باعث تقویت غول های داروسازی از طریق مشارکت WHO در تولید نمی شه؟ ⚠️با این بندهای اضافه شده در نهایت به نظرم هیچ رشدی از نظر عدالت توزیعی در سراسر جهان رخ نخواهد داد و همه کشورها در خدمت قدرت بزرگتر قرار خواهند گرفت. با این نگاه، پاندمی ها بیشتر به ایجاد نابرابری کمک خواهند کرد. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
بر اساس بند 5 این ماده و بند 1 ماده 44 این مقررات و بنا به درخواست سایر کشورهای عضو یا سازمان جهانی بهداشت، کشورهای عضو متعهد خواهند شد که با رعایت قوانین قابل اجرا و منابع موجود، با یکدیگر همکاری کرده و به یکدیگر کمک کنند. حمایت از فعالیت هایی که به عنوان پاسخ توسط WHO هماهنگ شده از جمله طرق زیر است: الف) حمایت از WHO در اجرای اقدامات ذکر شده در این ماده. ب)تعامل و تشویق ذینفعان مربوطه که در حوزه تخصصی خود فعالیت می کنند، برای تسهیل دسترسی عادلانه به محصولات بهداشتی مربوطه برای پاسخگویی به یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی، از جمله یک وضعیت اضطراری همه گیر؛ و پ) در دسترس قرار دادن شرایط مرتبط توافقنامه های تحقیق و توسعه خود برای محصولات بهداشتی مرتبط با هدف ارتقای دسترسی عادلانه به چنین محصولاتی در طول یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی، از جمله شرایط اضطراری همه گیر. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح پانزدهم: مدیرکل و توصیه هایش! 🖊وقتی که یک حالت اضطراری با نگرانی بین المللی ایجاد می شود، این جناب مدیرکل است که وظیفه دارد توصیه هایی را با هدف - جلوگیری از بیماری - کاهش شیوع بین المللی بیماری - جلوگیری از تداخل غیرضروری در رفت و آمد بین المللی انجام دهد. این توصیه ها قبلا فقط شامل «اقدامات بهداشتی» در مورد افراد و چمدان ها و کانتینرها و کالاها و وسایل نقلیه و بسته های پستی و... می شد. 📌اما حالا با ماده ۲ مکرر اضافه شده، مدیر کل باید علاوه بر توصیه «اقدامات بهداشتی»، به کشورهای عضو اطلاعاتی در مورد مکانیزم های هماهنگ شده توسط WHO در مورد - تخصیص - دسترسی - شبکه های تخصیص و توزیع - سایر سازوکارهای مورد نیاز برای «محصولات بهداشتی مرتبط» ارائه دهد. 🟢 مدت اعتبار این توصیه ها معمولا ۳ ماهه است و بعد از ۳ ماه به صورت خودکار فسخ می شود. البته قابل اصلاح و تمدید هست. 🔴 اگر شرایط پاندمی باشه حداکثر تا ۲ مجمع جهانی بهداشت قابل تمدیده. 🖌 ۲ مکرر. مدیرکل، هنگام ابلاغ صدور، اصلاح یا تمدید توصیه‌های موقت به کشورهای عضو، باید اطلاعات موجود در مورد سازوکار(های) هماهنگ شده توسط WHO در مورد دسترسی و تخصیص محصولات بهداشتی مربوطه و همچنین در مورد سایر مکانیسم ها و شبکه های تخصیص و توزیع را ارائه کند. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht
✅ اصلاح شانزدهم: مدیرکل و توصیه های دائمی اش! 🖊 بیماری همیشه در کمینه و بشر امروزی، جهت بقای خودش در جنگی مداوم با ویروس ها و باکتری هاست. بر مبنای IHR، جناب آقای مدیرکل ۲ دسته توصیه برای بهداشت عمومی داره که به تناسب موقعیت اون ها رو انجام می ده. 1⃣ توصیه های موقت: برای زمانی که شرایط اضطراری با نگرانی بین المللی (علی الخصوص پاندمی) وجود داشته باشه. 2⃣ توصیه های دائمی: برای همه زمان ها با هدف جلوگیری یا کاهش شیوع بیماری ها (به صورت عام) 📌 در اصلاحیه جدید یک ماده همانند بخش توصیه های موقت اضافه شده که برمبنای اون: مدیر کل باید علاوه بر توصیه «اقدامات بهداشتی»، به کشورهای عضو اطلاعاتی در مورد مکانیزم های هماهنگ شده توسط WHO در مورد - تخصیص - دسترسی - شبکه های تخصیص و توزیع - سایر سازوکارهای مورد نیاز به «محصولات بهداشتی مرتبط» ارائه دهد. 🖌 2 . مدیرکل، هنگام ابلاغ صدور، اصلاح یا تمدید توصیه‌های دائمی به کشورهای عضو، باید اطلاعات موجود در مورد مکانیزم (های) هماهنگ شده سازمان بهداشت جهانی در مورد دسترسی و تخصیص محصولات بهداشتی مرتبط و همچنین در مورد سایر مکانیسم ها و شبکه های تخصیص و توزیع را ارائه دهد. --------------------- 🔸🔹@tahlil_negasht