eitaa logo
تحلیل استراتژیک سینما
85 دنبال‌کننده
157 عکس
26 ویدیو
5 فایل
در این کانال سینما مورد بررسی تحلیلی قرار می‌گیرد ارسال پیام @Choopanianma
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل استراتژیک سینما
نقد فیلم نقد فیلم خرچنگ سیاه محصول سال ۲۰۲۲ سوئد کارگردان آدام برگ بازیگران نومی راپاس، سوسن تسلیمی ، دار سلیم ، اردلان اسماعیلی ، آلیت اوپیم ، نورا ریوس فیلم خرچنگ سیاه که با یک صحنه تروریستی شروع می‌شود را بعد از سریال سوئدی خلافت تماشا کردم سریال خلافت راجع به داعش بود و فیلم خرچنگ سیاه راجع به اربابان داعش است داستان فیلم اگرچه در جغرافیایی واقعی یعنی سوئد است اما زمان روایت مشخص نیست گویا داستان پساآخرالزمانی است که یخ‌بندان سراسری تمام جهان داستان فیلم را فرا گرفته و چه زیبا آخرالزمان سرد و منجمد را به تصویر کشیده است فیلم ماجرای شش افسر سوئدی است که باید دو کپسول با محتوای نامشخص را به مرکزی در یک شهر برسانند آنان باید با اسکیت از روی دریاچه یخ‌زده عبور کنند افسرها یکی پس از دیگری بر اثر حوادث مختلف از بین می‌روند آنها در میانه مأموریتشان متوجه می شوند که محموله، یک ویروس مهلک است نهایتاً آن را به اربابان جنگ می‌رسانند ولی پشیمان شده و اقدام به نابودی ویروس می‌کنند انگشت اشاره‌ فیلم به جنگ سالارانی است که عطش آدم کشی‌شان با تبر و تیر و تفنگ تروریستهای اجاره‌ای فرو نمی‌نشیند و تصمیم می‌گیرند به کشتار جمعی آدمیان به وسیله یک ویروس خطرناک یا همان بیوتروریسم زبان فیلم صریح و تند است فیلم خرچنگ سیاه فرمانده ابرقدرت رو به افول را در نماد زنی کوتوله، دروغ‌گو و عصبی به تصویر می‌کشد که در حقیقت اشاره‌ای است به کوتوله بودن نگرش اصحاب جنگ در جهان از دیگر نکات مهم فیلم خرچنگ سیاه طرح سوء استفاده از عواطف و احساسات زنان در جنگ است در صحنه ای از سکانس پایانی فیلم دریاسالار کوتاه قامت و کوتاه اندیش که خود زن است، اعتراف می‌کند که چون نقطه ضعف قهرمان، دختر گمشده‌اش بوده، از آن برای انجام موفقیت آمیز ماموریت بهره برداری کرده‌اند نقطه قوت فیلم خرچنگ سیاه، صدابرداری و صداسازی آن است آنجا که عمده پلان های فیلم بر روی دریاچه یخ زده می‌گذرد، صدای ترک خوردن‌های یخ روی آب التهاب را در تماشاگر فیلم تشدید می‌کند شخصیت پردازی فیلم به صورت مطلوب انجام شده است عمر شخصیت های داستان فیلم کوتاه بوده و یکی یکی از بین می‌روند، لذا کارگردان برای تسریع در جا انداختن شخصیت کاراکترهایش از تیپ‌های رایج در سینمای جنگی استفاده میکند که عموما این تیپ ها منطبق بر اسطوره‌های روان‌شناسی یا همان کهن الگوهای شناخته شده در مدلهای اناگرام یا ام‌بی‌تی‌آی میباشد تیپ‌هایی همچون یاری‌دهنده ، موفقیت‌طلب ، چالش‌گر و هویت‌طلب سالهاست سینمای غرب با بهره‌گیری از تیپهای تفکیک‌شده به‌عنوان یک راه میانبر در جا انداختن شخصیت‌های قصه بهره‌برداری می‌کند، که سینمای ایران از آن محروم است فیلم در تدوین حرف چندانی نمی‌زند و روایت تصویری برخی جاها از روایت داستان عقب می‌افتد، تا جایی که احساس می‌کنی تدوینگر با کارگردان هماهنگ نبوده است گاهی ریتم فیلم کش‌دار می‌شود و گاهی چنان سریع کات می‌خورد که تماشاگر آمادگی خروج از صحنه قبلی و ورود به صحنه جدید را پیدا نمی‌کند بنظر می‌رسد کارگردان ریش و قیچی را به تدوین‌گر داده و حوصله بازنگری‌های چندباره را نداشته است فعل بازنگری، اصلی است که معمولی‌ترین کارگردان‌ها به شدت به آن پایبند می‌باشند، حتی اگر تدوینگر اتاق تدوین را ورود ممنوع کرده باشد برخلاف تدوین، دوربین اما کاملا در خدمت کارگردان بوده و تصاویر بکر و عریضی از فضای مملو از سرما و یخ‌زدگی ارائه می‌کند که کمک شایانی به درک اتمسفر جنگ‌های ویرانگر آخرالزمانی دارد در سرتاسر فیلم پالت رنگ سرد آبی به خوبی رعایت شده است، حتی در استراحتگاه‌هایی که سربازان سرمازده آتش روشن می‌کنند، باز هم رنگ بندی کادر تصویر، دمای سرد محیط را منتقل می‌کند در نگاه کلی فیلم خرچنگ سیاه از شبیه سازی داعش شروع شده و به نظریه شباهت همه‌گیری کرونا به حمله‌ای بیولوژیکی از سوی غرب خاتمه پیدا می‌کند خالق فیلم خرچنگ سیاه پی‌رنگ محوری داستان فیلمش را سوء استفاده از زن آسیب دیده در جنگ قرار می‌دهد سینمای سوئد قبل از این فیلم نیز در سریال خلافت مستقیماً به موضوع استثمار و بردگی زن توسط داعش پرداخته بود بنظر می‌رسد توجه و بررسی سینمای متفاوت سوئد برای تحلیلگران سینمای جهان سودمند باشد. پی نوشت: حضور سوسن تسلیمی در نقش بسیار کوتاه و منفی دریاسالار جنگ‌طلب جالب توجه است ای کاش هنرمندان پرسابقه و با استعداد ایرانی به خاطر چنین نقش های کوتاه، منفی، تنفربرانگیز و بی‌ارزش که مانند استخوانی بدون گوشت به آنان عرضه می‌شود، وطن را رها نکنند و در خاک پاک ایران بمانند و نقش‌های جاودانه‌تری همچون گذشته ایفا کنند
مترجم زیرنویس انگلیسی به فارسی Subtitle Translator - Translate & Edit Subtitles https://www.syedgakbar.com/projects/dst
اولویت‌های نقد فیلم در کلام مقام معظم رهبری ❤️ تدوین شده توسط هوش مصنوعی آیت‌الله خامنه‌ای در تحلیل و نقد فیلم‌ها، به‌ویژه در عرصه سینمای اسلامی و انقلابی، اصول و معیارهای خاصی را مطرح کرده‌اند که مبتنی بر ارزش‌های دینی، اخلاقی، و فرهنگی جامعه اسلامی است. ایشان سینما را یک ابزار بسیار مهم برای تبیین ارزش‌ها، تاریخ، و هویت فرهنگی کشور می‌دانند و نقد فیلم را به عنوان یکی از مراحل ضروری در جهت تولید و ارتقای کیفیت این هنر می‌شمارند. در این راستا، آیت‌الله خامنه‌ای برخی از اصول اساسی را در نقد فیلم مطرح کرده‌اند که به شرح زیر می‌آید: ### ۱. حفظ ارزش‌های اخلاقی و دینی آیت‌الله خامنه‌ای همواره بر لزوم توجه به اصول اخلاقی و دینی در سینما تاکید داشته‌اند. به گفته ایشان، فیلم‌ها باید در چارچوب ارزش‌های اسلامی، اخلاقی و انسانی باشند. بنابراین، نقد فیلم‌ها باید بر این اساس انجام گیرد که آیا فیلم از نظر اخلاقی و دینی پیامی مناسب دارد یا خیر. اگر فیلمی بر مفاهیمی چون فحشا، بی‌اخلاقی یا آسیب به خانواده‌ها تمرکز کند، آن فیلم باید مورد نقد قرار گیرد. ایشان بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که سینما باید از ابزارهای غیر اخلاقی که مخاطب را از مسیر هدایت دور می‌کند، دوری کند. ### ۲. تقویت هویت ملی و دینی نقد فیلم از نگاه آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به این توجه دارد که آیا فیلم به تقویت هویت ملی و دینی ایران کمک می‌کند یا آن را تضعیف می‌سازد. ایشان همواره تأکید کرده‌اند که سینما باید به بازنمایی درست تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی بپردازد. از این رو، هر فیلمی که تصویری نادرست و تحریف‌شده از تاریخ یا فرهنگ ایران ارائه دهد، باید مورد انتقاد قرار گیرد. همچنین، فیلم‌هایی که به ترویج فرهنگ غربی و بیگانه از فرهنگ اسلامی می‌پردازند، باید با نقد جدی مواجه شوند. ### ۳. جلوگیری از تحریف تاریخ آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌های خود بارها بر اهمیت عدم تحریف تاریخ تأکید کرده‌اند. نقد فیلم‌ها از این منظر به این مسئله می‌پردازد که آیا فیلم‌ها تاریخ واقعی و صحیح را به تصویر می‌کشند یا از آن برای اهداف خاص خود سوءاستفاده می‌کنند. ایشان معتقدند که سینما می‌تواند به عنوان یک ابزار تأثیرگذار در تبیین حقایق تاریخی و پاسخ به تحریفات دشمن عمل کند. بنابراین، اگر فیلمی تاریخ انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی یا شخصیت‌های برجسته تاریخ ایران را تحریف کند، باید به شدت مورد انتقاد قرار گیرد. ### ۴. پرهیز از تقلید از سینمای غربی آیت‌الله خامنه‌ای همواره به سینماگران ایرانی توصیه کرده‌اند که از سینمای غربی تقلید نکنند. ایشان معتقدند که سینماگران باید به دنبال سبک و رویکردی متناسب با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی باشند. بنابراین، نقد فیلم‌ها از این منظر نیز صورت می‌گیرد که آیا فیلم‌های تولید شده به شیوه‌ای خاص و متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی ساخته شده‌اند یا اینکه به دنبال تقلید از مدل‌های سینمایی غربی هستند. اگر فیلمی بر اساس استانداردهای غربی ساخته شود و از نظر معنوی و فرهنگی با ارزش‌های اسلامی همخوانی نداشته باشد، باید مورد نقد قرار گیرد. ### ۵. نقد از منظر محتوای اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بر اهمیت پرداختن به مسائل اجتماعی در سینما تأکید دارند. در نگاه ایشان، فیلم‌ها باید به مسائل اجتماعی چون فقر، فساد، عدالت و ظلم پرداخته و به ارائه راهکارهای اسلامی و انسانی برای حل این مشکلات بپردازند. به همین دلیل، نقد فیلم از منظر محتوای اجتماعی بسیار اهمیت دارد. فیلم‌هایی که مسائل اجتماعی را به شکلی سطحی یا تحریف‌شده به نمایش می‌گذارند، باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند. ### ۶. توجه به تاثیرات فیلم‌ها بر جامعه آیت‌الله خامنه‌ای همیشه به تاثیرات فیلم‌ها بر مخاطبان تأکید داشته‌اند. ایشان معتقدند که فیلم‌ها می‌توانند افکار عمومی را شکل دهند و بر رفتارها و نگرش‌های جامعه اثرگذار باشند. از این رو، نقد فیلم باید به این نکته نیز توجه داشته باشد که آیا فیلم تأثیر مثبت یا منفی بر فرهنگ عمومی و روحیه مردم دارد. فیلم‌هایی که باعث ترویج بی‌تفاوتی اجتماعی، فحشا، خشونت یا سردرگمی اخلاقی می‌شوند، باید مورد نقد و بررسی قرار گیرند. ### ۷. ارتقای کیفیت هنری سینما آیت‌الله خامنه‌ای همواره به کیفیت فنی و هنری سینما توجه ویژه‌ای داشته‌اند. ایشان به سینماگران توصیه کرده‌اند که در ساخت آثار خود از تمام امکانات فنی و هنری بهره ببرند تا آثار سینمایی ایرانی از نظر استانداردهای جهانی در سطح بالایی قرار گیرند. نقد فیلم‌ها از منظر هنری باید شامل ارزیابی کارگردانی، بازیگری، فیلم‌برداری، موسیقی و سایر جنبه‌های فنی باشد. فیلم‌های فاقد کیفیت هنری یا مبتنی بر تکنیک‌های ضعیف باید مورد نقد جدی قرار گیرند.
### ۸. نقد فیلم به عنوان ابزار جهاد تبیین آیت‌الله خامنه‌ای سینما را ابزاری برای جهاد تبیین می‌دانند. به نظر ایشان، سینما باید به عنوان یک ابزار فرهنگی برای تبیین واقعیت‌های انقلاب اسلامی، مقابله با دشمنان و تقویت روحیه مقاومت در جامعه عمل کند. فیلم‌ها باید به گونه‌ای تولید شوند که آگاهی مردم را نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی افزایش دهند. از این رو، نقد فیلم باید به این توجه داشته باشد که آیا فیلم به درستی در خدمت اهداف جهاد تبیین قرار دارد یا خیر. ### نتیجه‌گیری در نهایت، نقد فیلم در نگاه آیت‌الله خامنه‌ای یک فرآیند جامع است که نه تنها به بررسی محتوا و پیام فیلم، بلکه به بررسی تکنیک‌ها، کیفیت هنری، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی آن نیز می‌پردازد. ایشان معتقدند که سینما باید در خدمت ارزش‌های اسلامی و ملی باشد و از این رو، نقد فیلم‌ها باید به گونه‌ای باشد که به ارتقاء کیفیت سینمای اسلامی و انقلابی کمک کند. این نقد باید مبتنی بر ارزش‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی باشد تا سینما به عنوان یک ابزار مؤثر در جهاد تبیین عمل کند. تدوین شده توسط گپ_جی_پی_تی
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحقیقات جدید: فیلم‌ها زندگی‌تان را عوض می‌کنند @Farsna
هدایت شده از آی نقد | inaghd.ir
⭕️نقد و بررسی فیلم جن‌گیر مطالعه نقد کامل از طریق لینک زیر👇 https://inaghd.ir/the_exorcist/ 🆔@inaghd_ir
هدایت شده از  LightHouse | نقد فیلم
🌕 مقاله استانداردهای دوگانه نقدنویسی فیلیموشات در سایت استادِ شهید؛ محمد حسین فرج نژاد منتشر شده. 🌙 در این مقاله درباره برخی نقدهای مغرضانه که در سایت فیلیموشات منتشر شده سخن گفتیم علاقه‌مندان برای مطالعه میتونن اینجا کلیک کنند. 📌 لایت‌هَاوس || نقد فیلم و سریال 🔆 @lighthouse2
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هالیوود غرق در آتش 🔹آتش‌سوزی‌های گسترده در لس‌آنجلس خسارات زیادی به صنعت سینما وارد کرده و منجر به تعطیلی‌های مکرر برنامه‌های فرهنگی و هنری و جوایز سینمایی، از جمله اکران اولیه برخی فیلم‌ها و اعلام نامزدهای جوایز اسکار شده. 🔹گزارش‌ها حاکی است علاوه بر هاپکینز و هیلتون که در این فاجعه خانه‌های خود را از دست دادند دیگر افراد مشهور نیز املاک خود را در‌ پی این آتش‌سوزی‌های ویرانگر از دست داده‌اند. 🔹بازیگرانی نظیر بن افلک، جنیفر گارنر، هریسون فورد و کریشل استوس به‌دلیل حجم وسیع آتش‌سوزی‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. 🔹هاپکینز بازیگر «سکوت بره‌ها» این خانه را در سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۶ میلیون دلار خریده بود. 🔹جیمز وودز، بازیگر آثاری چون «پایان بازی» و «سقوط کاخ سفید»، پس از از دست‌دادن خانه‌اش در محله مرفه‌نشین پاسیفیک پالاسیدز، در برنامه سی‌ان‌ان به شدت گریه کرد. 🔹یکی از خانه‌های قدیمی لئوناردو دی‌کاپریو نیز طعمه شعله‌های حریق شده. این ملک در بلوار ساحلی مالیبو قرار داشت و در سال ۲۰۲۱ پس از دو دهه به قیمت ۱۰ میلیون دلار فروخته شد. @Farsna
هدایت شده از آی نقد | inaghd.ir
13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️نقد و بررسی انیمیشن ساعت جادویی 🔸بررسی کلی فرم انیمیشن ساعت جادویی ویدئوی کامل👇 https://www.aparat.com/v/tk9ES 🆔@inaghd_ir