تحلیل استراتژیک سینما
بخش دوم تحلیل فیلم فرشتگان کثیف ۲۰۲۴
فیلم فرشتگان کثیف از فرمولهای نخنمای فمینیستی و نژادپرستانه بیبهره نبوده است
خسته شدن مرد قبل از زن در کندن قبر نمونهای از صدها نمونه این داستان سراپا فمینیستی است
و آنجا که از این تیم زنان بزنبهادر فقط زن غیر آمریکایی مشهور به راکی و زن سیاهپوست از بین میروند نیز فرمول برتری نژاد غربی یکبار دیگر در فیلمی دیگر تکرار میشود
البته این دو قربانی جاگذاشته میشوند همانگونه که در ابتدای فیلم قاضی دادگاه نظامی از اینگونه جاگذاشتنهای ناشی از فرار دفاع میکند
چند سال است که هالیوود بر ساخت فیلمهای اکشن با محوریت قهرمانان زن تمرکز کرده است و این هشداری است برای جامعه زنان که مراقب باشند بیش از این توسط لیبرالیسم جهانی مورد سوء استفاده قرار نگیرند آنگونه که در فتنه زن زندگی آزادی دچار خطای شناختی شدند و نقش بنزین روی آتش را به دوش کشیدند
#نقد_فیلم
#تحلیل_فیلم
#هالیوود
#فمینیسم
#فیمینیسم
#سینمای_استراتژیک
#طالبان
#داعش
#پاکستان
#افغانستان
#زن_زندگی_آزادی
#سینما
#لیبرالیسم
#یهود
#صهیونیسم
#فرشتگان_کثیف
#dirtyangels
تحلیل استراتژیک سینما
لینک دانلود فیلم فرشتگان کثیف
https://www.uptvs.com/contents/dirty-angels-2024.html
هدایت شده از LightHouse | نقد فیلم
🌕 ناتویِ فرهنگی در سینمایِ ایران و روسیه!
قسمت اول بررسی دو فیلم اسرافیل و مشت های از هم گشوده:
🔦 در ایران فیلمی ساخته میشود به نام اسرافیل که در آن به تو القاء میکند؛ برای خوشبخت شدن باید وطن و مردم عقب مانده اش را ترک کنی و به خارج بروی و عین همان فیلم، برای مردم روسیه ساخته میشود به نام مشتهای از هم گشوده.
🔦 داستان هر دو فیلم مشتهای از هم گشوده و اسرافیل ماجرای زنان جوانی است که در دام خانوادهای فقیر و فلکزده گرفتار شدهاند و در هر دو فیلم مردی خارج رفته به وطن بازمیگردد تا آن زن جوان را با خودش به دنیای متمدن ببرد همچون فرشتهی نجات.
💡دقیقا یک جریان مشترک در سینمای غربزدهی کشورهایی که با آمریکا همسو نیستند وجود دارد؛ در سلسله پست هایی این موضوع بررسی خواهد شد.
#نقد_فیلم
#ناتوی_فرهنگی
#تحلیل_سینما
📌 لایتهَاوس || نقد فیلم و سریال
🔆 @lighthouse2
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🔖رنگ کردن مرورنویسی و فروختن آن جای نقد فیلم
📍گزارشی از نشست بررسی انتقادی جریانهای حاکم بر نقد و تحلیل فیلم و انیمیشن
🔻بخش اول
▪️این نشست با معرفی استاد سعید مستغاثی شروع شد و بعد از آن، کتاب «اینک آخرالزمان» و «حکایت سینماتوگراف» از استاد توسط دبیر جلسه معرفی شد.
▫️در ادامه مقدمهای دربارۀ این موضوع در جلسه طرح شد که قرار بود جلسهای با موضوع «مقایسۀ روش استاد فرجنژاد در نقد فیلم با دیگران» برگزار شود اما استاد مستغاثی مخالفت کرده بودند؛ زیرا معتقد بودند اینکه کتابهای بینظیر استاد فرجنژاد را به نقد فیلم تقلیل بدهیم اصلاً کار صحیحی نیست و نگاه مرحوم فرجنژاد بهدلیل اتقانی که در جریانشناسی دارد نمیتواند با نگاههای سطحی موجود، حتی طرف مقایسه قرار بگیرد.
▪️نقد چیست و منتقد کیست؟
در ادامه اولین سؤال جلسه مطرح شد. اینکه اساساً تعریف نقد فیلم از نظر استاد مستغاثی چیست و چه شاخصههایی برای نقد تراز در نظر دارند.
▫️استاد به تفصیل توضیح دادند که در نقد فیلم، دو مفهوم نقد و فیلم باید واکاوی شود. ابتدا در مورد فیلم توضیح دادند و اینکه زمانی میشود نقد فیلم نوشت که اثر «فیلم» باشد؛ یعنی از حیث هنری و سینمایی به حدی باشد که بتوان مجموع فیلمنامه و قاببندی و میزانسن و... را استاندارد دانست.
▪️البته این استاندارد منحصر به کارگردان خاصی نیست و اگر فیلمساز، هنرمند و خلاق باشد میتواند با استفاده از تکنیک مناسب، اثری «سینمایی» تولید کند. پس شرط اول نقد فیلم این است که اثری که دربارۀ آن بحث میشود «فیلم» باشد.
▫️شرط دوم این است که حقیقتاً نقد صورت بگیرد و نقد شروطی دارد؛ منتقد برای نقد اثر، نیاز به شناخت زبان سینمایی و مطالعات گستردۀ تاریخی، دینی و... دارد. اگر منتقد با سینما آشنایی نداشته باشد، در هر حیطهای که متخصص باشد، به دلیل اینکه نمیتواند با زبان این هنر ارتباط بگیرد، طبیعتاً نمیتواند فیلم را بفهمد، چه برسد به اینکه نقد کند.
▪️اگر منتقد فرم را بشناسد و تا حدی بر مفاهیمی مانند لنز، دوربین، تدوین، فیلمنامه و... تسلط داشته باشد و بتواند زبان سینما را بفهمد، تازه میتواند با فهم اثر به نقد محتوای آن بپردازد. استاد مستغاثی معتقد است که فرم از محتوا جدا نیست و هر کس به شکل جداگانه به دنبال فهم فرم یا محتوا باشد، به خطا رفته است. فرم است که محتوا را میسازد و محتوایی بیرون از فرم وجود ندارد.
▫️در مرحلۀ دوم باید محتوایی که از فرم بیرون میآید نقد شود. درواقع اثر با زبان سینما پیامی را گفته و این پیام یا تاریخی است، یا فلسفی یا سیاسی و... پس طبیعتا برای نقد این اثر بایستی منتقد دربارۀ این موضوعات مطالعات عمیقی بکند تا تا بتواند به اثر نقد کند.
▪️بنابراین اینجا تفاوتی بین نقد با مرورنویسی (Review) مشخص میشود. استاد مستغاثی گفت غالب متونی که به اسم نقد منتشر میشود، مرورنویسی بوده و اصلاً نمیتوان آن را نقد نامید.
#گزارش_نشست
#نقد_فیلم
#نقد_انیمیشن
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📌نقد و تحلیل فیلم مونیخ (Munich 2005)
✍️محمدعلی چوپانیان
🔸در نگاه اول، فیلم مونیخ ظاهراً فیلمی ضد جنگ و مخالف ترور است و گویا میخواهد قتلهای جوخههای ترور اسرائیل را محکوم کند؛ یعنی بگوید که عبث و بینتیجه هستند آنچنان که در جایی چنین بیانیهای را صادر میکند: «به ازای هر رهبری که از فلسطینیان شما ترور میکنید، شش رهبر جدید و قدرتمند جای آن را میگیرد.»
🔹سادهانگارانه است اگر کسی فیلم مونیخ اسپیلبرگ یهودی را ببیند و به همین برداشت اکتفا کند؛ چرا که این فیلم مانند غذایی است که به زیبایی تزیین شده ولیکن آغشته به سمی مهلک است؛ اثر تماشای این فیلم مانند پشمشیشۀ نرمی است که روی دست مالیده شود؛ نرمیاش حس میشود ولی بعد از دقایقی پوست قرمز و سوزناک شده بی آن که بشود تیغهای تیز الیاف پشمشیشه را خارج کرد.
🔸فیلم مونیخ اثری شاخص در حوزۀ تکنیکهای دوگانهگویی سینما است؛ چون روایت داستانی فیلم یک قصه میگوید و روایت تصویری فیلم قصهای کاملاً متضاد را بیان میکند.
🔗ادامه مطلب در سایت استاد فرجنژاد
#بازنشر
#نقد_فیلم
#سینما_و_تلوزیون_غرب
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
هدایت شده از LightHouse | نقد فیلم
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌕 نقد و بررسی فیلم فرشتگان کثیف؛ فمنیست های جنگجو وارد میشوند!
🔦 داستان فیلم فرشتگان کثیف با الگوی همیشگی سفر قهرمان بر همان پلتفرم نجات چند زن از دست داعش بنا شده تا ضمن خلق مثلاً صحنههای هیجانی نو حرفهایی تازهتر زده شود.
🔦 از جمله نکات قابل توجه فیلم فرشتگان کثیف اعتراف غرب در استفاده از بنیادهای بینالمللی برای ماموریتهای تروریستی میباشد و در این فیلم تیم زنانه ترور در قالب واکسیناسیون با ملیتهای مختلف برای آزادسازی گروگانها به افغانستانی که اکنون در اختیار طالبان است، گسیل میشوند.
💡این همان ترفندی است که گویا آمریکا برای شناسایی محل اختفای بنلادن به کار گرفته بود: ترفند واکسیناسیون خانه به خانه. و در آن پلان که واکسنها در انباری در مرکز نظامی آمریکایی تخلیه میشود این سؤال برای مخاطب هوشمند پیش میآید که نکند خود واکسیناسیون یک تهاجم نظامی باشد.
📎 برای مطالعه نقد کامل اینجا کلیک کنید
📌 لایتهَاوس || نقد فیلم و سریال
🔆 @lighthouse2
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
💢با تغییر قالب سایت مؤسسه استاد فرجنژاد میتوانید کتابهای استاد فرجنژاد را به صورت مستقیم از سایت استاد تهیه کنید.
🔻برای دیدن کتابهای موجود استاد به صفحۀ فروشگاه کتاب سایت مؤسسه استاد فرجنژاد مراجعه کنید.🔻
🔗https://farajnejad.ir/product-category/books/
#اطلاعیه
#استاد_فرج_نژاد
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📽نقد و تحلیل فیلم طلای مککنا
🖋چوپانیان
🔸فیلم خوشساخت و پر هزینۀ طلای مککنا با آن دکورهای عظیم و چشمگیر، یکی از صدها فیلم صهیونیستی هالیوود است که به تمسخر دو گروه سرخپوستها و مسیحیان میپردازد.
🔹فیلم طلای مککنا سرخپوستان را افرادی عقبمانده، وحشی و متحجر و همچنین مسیحیان را انسانهایی طماع و بزهکار نشان داده و در مقابل، مارشال یا کلانتر مککنا را که ستارهای درخشان بر سینه دارد آدمی عاقل، باهوش و قدرتمند نشان میدهد.
🔸غرب، ماجرای کشتار سرخپوستان را بعد از جنگ جهانی دوم در سینمای هالیوود بارها و بارها به شکلهایی پرجاذبه روایت میکند به این دلیل نیست که از آن جنایت هولناک دفاع میکند که البته با افتخار هم دفاع میکند، بلکه دلیل اصلیاش این است که برای جنایتهای جدیدش در بلاد اسلامی همچون فلسطین اشغالی، عراق، افغانستان، یمن، سوریه و میانمار قرینهای بسازد.
🔹جریان جهانی صهیونیزم، داستان نسلکشی سرخپوستان که از قرن شانزدهم تا قرن بیستم ادامه داشت را به این دلیل از زیر خاک بیرون آورده تا بتواند اذهان جهان را آمادۀ دیگر نسلکشیها کند.
🔗مطالعه ادامه مطلب در سایت استاد فرجنژاد
#بازنشر
#یهود_و_صهیونیسم
#هالیوود
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت|آپارات|اینستاگرام|ویراستی|ایتا