eitaa logo
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
1.1هزار دنبال‌کننده
240 عکس
54 ویدیو
9 فایل
علی محمدی، پژوهشگر و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی. ارتباط با مدیر کانال @Ali6399M
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گزارشی از نقدینگی کشور 📝مطابق گزارش بانک مرکزی رشد نقدینگی در شهریور ماه به رقم ۲۷.۸درصد و رشد پایه پولی به سطح ۱۸.۷درصد رسیده است. بررسی آمارهای پولی حاکی از آن است که در نیمه نخست سال جاری رشد نقدینگی یک مسیر صعودی را طی کرده و از سطح هدف‌گذاری پایان سال جاری بانک مرکزی (۲۵درصد با دامنه نوسان ۲درصد) خارج شده است. اابته در شهریورماه، این روند کاهشی شده و رشد نقطه به نقطه نقدینگی به ۲۷/۸درصد رسیده است. 🏦بانک مرکزی دلیل افزایش رشد نقدینگی در سال جاری را دو عامل عنوان کرده است: 🔸افزایش تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت در ماه‌های ابتدایی سال۱۴۰۳ در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته. 🔸عرضه دلارهای حاصل از فروش نفت در بازار و اثر کاهنده خالص دارایی‏های خارجی بر رشد پایه پولی. 🔺توضیح بیشتر اینکه بانک مرکزی در ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق ذخایر ارزی و کنترل نرخ ارز، ثبات بیشتری در بازار ارز ایجاد کند. این سیاست باعث شده است خالص ذخایر خارجی کاهش یابد و به تبع آن، پایه پولی نیز تحت تاثیر قرار گیرد. از سوی دیگر، کاهش درآمدهای نفتی در ماه‌های اخیر نیز عاملی دیگر در کاهش خالص ذخایر خارجی به شمار می‌آید. کاهش صادرات نفت و درآمدهای حاصل از آن، میزان ذخایر ارزی را محدود کرده و بانک مرکزی را مجبور کرده است که بخشی از این ذخایر را در بازار ارز عرضه کند. @tahlileghtesadi
🔰اما و اگرهای بودجه ۱۴۰۴ 🔶رییس جمهور بودجه سال آینده را به مجلس تحویل داد. مصاحبه ی تیم اقتصادی دولت در یک ماهه اخیر نگرانی هایی را ایجاد کرده، که در راس این نگرانی ها نرخ دلار( یورو) در بودجه است. امیدواریم بهترین تصمیم ها گرفته شود. در عین حال، نگرانی مضاعف آنجاست که شکست مقاومت ۶۳هزار تومانی دلار، نه به علت مسائل امنیتی در منطقه، بلکه محصول درز اخباری باشد که ریشه آن به افزایش نرخ تسعیر و نرخ ارز در بودجه بر می گردد. منتظر می مانیم تا جزئیات بودجه منتشر شود. در عین حال رئیس‌جمهور در موعد تحویل بودجه به مجلس نکات مهمی اشاره کردند: 🔸منابع بودجه عمومی 40 درصد رشد کرده است. 🔸رشد بالایی برای پروژه های عمرانی دیده ایم. 🔸با یکپارچه کردن بودجه و شفاف سازی سهم تملک دارایی سرمایه از ۱۱ به حدود ۲۰ درصد از منابع بودجه عمومی رسیدند. 🔸 اصلاح در نظام ارزی و نظام یارانه سوخت ضروری است. 🔸هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش هزینه حمل فراورده و هزینه جایگاه دارد حدود ۸۰۰۰ تومان می باشد. امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه وضع موجود در سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد. 📝در خصوص بودجه و نرخ دلار و تاثیرات آن بر بازارهای مالی، انشاالله بیشتر خواهیم نوشت. @tahlileghtesadi
در این تصویر بازدهی بازارهای مالی را مشاهده می فرمایید. نکته ی مهم اینکه هرگاه بی ثباتی سیاسی و امنیتی حاکم شود، دارایی های همچون ارز و طلا ارزش می یابند و هرگاه دوران ثبات ایجاد شد دارایی هایی مثل املاک، خودرو و بورس، ارزش مضاعف می یابند. در این تصور، فاصله طلا و ارز از یک سو به دلیل رکورد شکنی مداوم نرخ جهان طلا می باشد و از سوی دیگر کنترل بازار ارز توسط دولت به یمن دارایی های ارزی است. @tahlileghtesadi
⚠️وابستگی اقتصادی به امارات 🔹 طی سال‌های گذشته واردات ایران از امارات از ۰.۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۷۳ به ۲۰.۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین در همه این سال‌ها، بجز سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷، همواره تراز تجاری ایران نسبت به امارات منفی بوده است. 🔹سهم این کشور از کل واردات ایران نیز افزایش ۱۰ برابری پیدا کرده و از ۳.۱ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۳۱.۴ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. به گونه ای که در سال قبل امارات متحده بعد از چین، سومین مقصد تجاری ( صادرات) ایران به ارزش ۶/۶ میلیارد دلار و بزرگترین مبدا وارداتی ایران به ارزش ۲۰/۸ میلیارد دلار بوده است. در مجموع امارات دومین شریک تجاری کشور با لحاظ مجموع مبادلات (واردات و صادرات) بدون نفت به ارزش ۲۷/۴ میلیارددلار است. 🔸گذشته از وابستگی کمی در تجارت خارجی به امارات ، باید به کیفیت این تجارت نیز اشاره کرد. عمده کالاهای اساسی ما با واسطه امارات تامین می گردد. تلفن همراه، محصولات کشاورزی راهبردی ( غلات) و ماشین آلات از این کشور وارد می شود. 🔸 در حال حاضر تقریبا ۱۸میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور می‌شود که قریب به ۱۰ میلیارد دلار از آن نهاده دام و طیور (ذرت، کنجاله و ...) است. تسویه ارزی حدود ۸۰درصد این واردات از طریق ارزهای وابسته به دلار یعنی یورو و درهم انجام می‌شود. 🔸اما این همه ماجرا نیست. موضوع فوق العاده مهم وابستگی بالغ بر ۴۰درصدی ارزی تهران به درهم امارات است. در بازارهای مالی معروف است که می گویند ریال در دبی تعیین نرخ می شود نه در تهران!. 🔸یک نکته ی دیگر اینکه اقتصاد ایران از دریچه درهم به دلار وصل می شود. در واقع تجارت تهران با دبی را باید در این قالب دید که مرکز کنترل دارایی های خارجی امریکا( اوفک) یک نظارت و کنترل کاملی بر این تجارت دارد. @tahlileghtesadi
🔹سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفته: "به زودی عرضه سکه بهارآزادی با تاریخ هر سال در دستور کار قرار می‌گیرد." 📌پیوست: اگر تلاش بانک های مرکزی دنیا را در کاهش سهم دلار و متعاقبا انباشت طلا در سبد دارایی های خود نادیده بگیریم و صرفا به تحلیل مکانیکی مسئله بپردازيم، در این صورت بدیهی است این اقدام دولت در شرایطی که شاهد عدم ثبات در لنگر انتظارات تورمی( ارز) و میل گسترده بازار به ذخیره ارزش ( تبدیل ریال به دارایی) هستیم، تنها جنبه شوک درمانی دارد و اثرگذاری بلندمدت در کنترل بازار نخواهد داشت. چه اینکه حراج های قبل از این تاثیری بر کنترل نرخ سکه و طلا نداشته است. 🔸عنوان می شود که حراج سکه و طلا، یک سیاست انقباضی است که می‌تواند با جمع‌آوری نقدينگي، سرعت گردش پول را کاهش دهد و در نتیجه سفته بازی و حباب بازار سکه را کم نماید. احتمالا بانک مرکزی تا اندازه ای به هدف خود در کاهش حباب بازار خواهد رسید. اما مسیر جذب نقدینگی از طریق واگذاری دارایی ها، بازار بین بانکی است و شیوه فعلی هزینه ای بسیار بالاتر از فوائد آن دارد. @tahlileghtesadi
مدیریت بانک مرکزی در ایجاد ثبات ارزی در "شرایط شوک های نظامی" نشان می دهد، "تاکنون" پیوستی قابل اطمینان بر بازار ارز در کشور حکمفراست. ادامه روند فعلی به شرایط و موارد زیادی بستگی دارد که مهترین آن نوع رویکرد ایران به حمله رژیم است. @tahlileghtesadi
نرخ ارز در بودجه۱۴۰۴ آنچه که تحت عنوان نرخ دلار در بودجه برآورد یا استفاده میشود، بیش از آن که نرخ قطعی تبدیل ارزهای دولتی به ریال باشد، یک نرخ برآوردی محاسباتی است که براساس آن منابع ارزی به ریال تبدیل میگردند، تا با سایر منابع ریالی دولت قابل جمع باشند. تبدیل این منابع ارزی به ریال با دو نرخ صورت میپذیرد: 1⃣نرخ ارز ترجیحی: واردات کالاهای اساسی، نهاده های دامی و کشاورزی، دارو، مواد اولیه دارویی و ملزومات مصرفی پزشــکی مشــمول نرخ ترجیحی میباشد. حداکثر میزان تخصیص ارز به این کالاها مجموعاً حدود ۱۲میلیارد دلار در ســال آتی پیشبینی شــده اســت. در سال جاری، این ارز با نرخ ۲۸هزار و پانصد تومان به واردکننده فروخته میشــد و براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴قرار است این نرخ به صورت تدریجی و متناسب با تورم افزایش یابد. البته زمان شروع این افزایش تدریجی و جزئیات آن چندان مشخص نیست. با این حال پیشبینی می شود در انتهای سال آینده این نرخ به بیش از ۳۷هزار تومان برسد. 2⃣نرخ ارز سایر: مابقی منابع ارزی دولت مازاد بر ۱۲میلیارد دلار مربوط به کالاهای اساسی، در لایحه بودجه با نرخی در حدود ۶۰هزار تومان به ازای هر یورو (تقریباً معادل ۵۵هزار تومان به ازای هر دلار) به ریال تبدیل شده است. این نرخها صرفاً مبنای محاسبات بودجهای را تعیین میکنند و آنچه در عمل اتفاق میافتد میتواند بیشتر از نرخهای ذکر شده باشد که در نتیجه معادل ریالی منابع دولت از محل صادرات نفت، گاز یا فرآورده افزایش خواهد یافت. @tahlileghtesadi
میزان تولید نفت ایران @tahlileghtesadi
🔴 تاثیر انتخابات امریکا بر اقتصاد اروپا 👈 آمار نشان می‌دهد که صادرات اروپا به ایالات‌متحده در دوران بایدن بیشتر شده و پیروزی ترامپ می‌تواند صادرات را کاهش داده و باعث کاهش رشد اقتصادی اروپا گردد. این درحالیست که اروپا شرایط خیلی سخت‌تری نسبت به دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ دارد و مدیران کسب‌وکارهای اروپایی اعتقاد دارند که تهدید تعرفه‌ها، روی مخارج مصرف‌کننده‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر رشد اقتصادی، ظاهرا و با توجه به آمار گذشته انتخاب ترامپ خطری برای افزایش تورم در اروپا است، زیرا با تضعیف یورو در برابر دلار، تورم می‌تواند از محل گران شدن کالاهای وارداتی، افزایش پیدا کند. @tahlileghtesadi
🔶سه نکته راهبردی از بودجه *همگرایی دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق و شنیدن نقدها و نظرات، بستری مناسب برای منطبق کردن مصوبات بودجه بر نگاه ملی است. نگاهی که به نظر می رسد در بودجه کم‌رنگ است. نمایندگان اگر چه در حوزه های انتخابی با فشارهایی روبرو هستند و تلاششان برای تحقق منافع منطقه ای خود است ، اما این مسائل نباید نگاه ملی و منافع کلی کشور را به حاشیه ببرد. بنابراین تاکید است که نگاه ملی و کشوری بر روند تصویب بودجه در مجلس حاکم باشد نه نگاه شهری و حوزه انتخابی. * نگاه مجلس به بودجه مبتنی بر توسعه رفاه مردم قابل تقدیر است، اما اگر قرار باشد از طریق افزایش خدمات دولت، چه یارانه ها و چه حقوق ها، کسری بودجه بر دولت تحمیل شود، علنا آنچه در نهایت نصیب مردم می شود، ازدياد تورم است نه رفاه. لذا نمایندگان تلاش نمایند تا با مشورت دولت و شنیدن نظرات آنها، کسری بودجه را به حداقل ممکن برسانند. در شرایط فعلی تاکید بر افزایش صرفه‌جویی در منابع از اولویت ها باشد. *مجلس باید نقش نظارتی خود و ملاحظات کلی کشور را تقویت کند و دولت را در مسیر بهره‌وری و بهینه سازی بودجه قرار دهد. گزارش های نهاد متولی نظارت بر بودجه نشان می‌دهد، نشتی منابع و جابه‌جایی اعتبارات تا حد قابل توجهی مانع از تحقق اهداف بودجه است. بنابراین نظارت، کنترل و هدایت درست منابع در چارچوب نهاد قانونگذار و خود بودجه، به شکل حداکثری تدوین گردد. @tahlileghtesadi
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰بازدهی بازارهای مالی در سال۱۴۰۲‌. 🔸سال آینده وضعیت کاملا متفاوت خواهد بود. نرخ بهره امریکا، کاهش ا
وزیر صمت: تلاش می‌کنیم تا نرخ ارز نیما به بازار آزاد نزدیک شود! ______________________ سال قبل پیش بینی کردیم که امسال سال طلا خواهد بود. اگر در دو سه ماه آینده، مسائل امنیتی و سیاسی در منطقه فروکش کند و جنگ رژیم با مردم مظلوم منطقه به آتش بس ختم شود، احتمالا ماه های آینده بهار بازار سرمایه خواهد بود. وضعیت تکنیکال، عقب ماندن از دیگر بازارها، پی بر ای جذاب، افزایش سود شرکت ها به دلیل رشد نرخ نیما و .... از عواملی هستند که منجر به افزایش رشد شاخص بورس خواهد شد. اما این همه ماجرا نخواهد بود. احتمالا اسب سرکش تورم که در دولت سیزدهم تقریبا رام شده بود، در دولت چهاردهم رَم خواهد کرد. @tahlileghtesadi
بازارهای مالی یا همچنان احساس جنگ دارند یا حس پیروزی ترامپ گرفتند... @@tahlileghtesadi
نان‌آوری از مخالفت با سامانه نان آقای باقری(سرپرست مرکز تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه) یک اصل کلی را طرح می کنند. می گویند: "سامانه سامان نمی آورد مگر اینکه بر اساس تسهیل امور،کاهش هزینه و ... تنظیم شود." *این جمله ایشان کاملا منطقی و درست می باشد. اما مثالی که با عنوان سامانه نان در طرح مسئله ی خود می آورند از اساس نادرست و اشتباه است و از قضا خود ایشان نیز بعدا اصلاح می کنند. اما به هر حال موضع ایشان به عنوان یک مسئول مطلع و تأثیرگذار بهانه ای شد برای حمله و هجوم به دولت سابق‌. * واقعیت این است که داستان مخالفت عده ای با سامانه نان که ۷۵ همت در دو سال برای کشور صرفه جویی داشت از جنس همان داستان مخالفت با کارت سوخت است که علارغم همه فوائد آن، چون به اسم دولت قبل بود، منحل شد ولکن بعدها ناچار به بازگشت به آن سامانه شدند. *ایشان خوب می دانند که بار مالی ۲۵هزار میلیارد تومان مربوط به حمایت از نانوایی ها بوده نه خود سامانه. از این جهت که از فشار مالی بر کسب و کار تولیدی ها کاسته شود. *در شرایطی که دولت در بودجه با کسری مواجه است، اولویت آن باید صرفه جویی و بهینه سازی باشد. ایجاد سامانه ها گامی بزرگ در جهت عادلانه سازی مصرف می باشد. برای مثال در همین سامانه، سهم هزینه نان در سبد هزینه خانوار به نصف کاهش یافت و نشتی منابع نیز به حداقل رسید. *بدیهی است که هیچ سامانه و قانونی در گام اول کامل نیست و ممکن است نواقصی بر آن مترتب باشد. در اینجا پاسخ این نیست که کل سامانه را منحل کنیم بلکه باید نواقص آن را بر طرف ساخت. @tahlileghtesadi
زمانی که دولت سیزدهم مستقر شد، اصلاح طلبان بدون هیچ ملاحظه ای برای هر مقطع هفتگی، ماهانه، صد روزه، و سالانه برنامه تخریب داشتند. برای هر فردی که مسئولیت می گرفت، پرونده ای سیاه یا خاکستری پیدا می کردند. هر تصمیم دولت را با ده ها آمار غلط و اشتباه زیر سوال می بردند و .... *اما چه کنیم که تکلیف ما در حفظ منافع ملی بر منافع حزبی و جریانی اهمیت و اولویت مضاعف دارد. ما نقد منصفانه می کنیم اما در نقدمان منافع حزبی جایی ندارد که منجر به ایجاد ناامیدی در جامعه شود. وگرنه حرف برای گفتن زیاد است... @tahlileghtesadi
⚠️سهم دولت از درآمد نفتی (۳۷.۵ درصد) در سال ۱۴۰۴ معادل ۱۲.۶ میلیارد دلار است که احتمالا، ۱۰.۴ میلیارد دلار آن محقق خواهد شد. با توجه به پیش بینی واردات ۸ م دلاری سوخت، دولت مجبور خواهد شد معادل تقریبا ۸۰ درصد از سهم درآمدهای نفتی خود را( در قالب تهاتر) صرف واردات سوخت نماید. @tahlileghtesadi
استنباط ما از سخنان تیم اقتصادی دولت اینگونه است که دولت به دنبال دو نرخی کردن نرخ ارز و کاهش فاصله نیما با ارز آزاد می باشد. در همین راستا از سخنان رئیس بانک مرکزی نیز برداشت می شود، که گویا ایجاد بازار توافقی کانون اصلی این سیاست خواهد بود. به هر حال در جزئیات برنامه ارزی دولت همچنان ابهامات زیادی وجود دارد. مخصوصا که ادعا می شود دولت می خواهد نرخ آزاد را به نرخ نیما نزدیک کند!!. هرچند در ایران نظام ارزی به معنای واقعی وجود ندارد ولکن عامل اصلی شکست تصمیمات دولت ها در ایجاد و تشکیل بازار های جدید، تنها و تنها یک عامل بوده است. اینکه دولت قادر به تامین همه تقاضا ها در بازار مورد نظرش نیست. لذا این بازار نیز بعد از مدتی شوک درمانی، به تاریخ خواهد پیوست. @tahlileghtesadi
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
استنباط ما از سخنان تیم اقتصادی دولت اینگونه است که دولت به دنبال دو نرخی کردن نرخ ارز و کاهش فاصله
تجربه های تلخ گذشته ما نشان می دهد که سیاست های اینچنینی نتوانسته به صورت بلندمدت یک نرخ واحد ارز را درعرضه و تقاضا برای نیازهای ارزی کشور برقرار نماید و همواره نظام دو یا چند نرخی پس از مدت کوتاهی دوباره حاکم شد. بنابراین شوک های ارزی اگرچه برای مدت کوتاهی توانسته اند ثبات نسبی را ایجاد نماید اما در بلندمدت اثرات مخرب تری را بر مردم تحمیل نموده اند.
اتحادیه اروپا وقتی با تحریم گازی روسیه مواجه شد و از این حیث در تامین گاز صنایع و شهری با مشکل مواجه گردید، نه تنها به مازوت، بلکه به هرگونه سوخت در دسترس، از جمله زغال سنگ متوسل شد تا تولید و رفاه مردم آسیب نبیند. ترامپ نیز وقتی نیاز به تولید را در اقتصاد امریکا احساس کرد، قید قرارداد آب و هوای پاریس را زد. اما اینجا کاسه داغ تر از آش می شویم و هنوز اتفاقی نیافتاده، به دست خودمان و به بهانه سلامت مردم، مازوت را کنار می زنیم و تولید و جامعه را به چالش می اندازیم. @tahlileghtesadi
تحلیلی بر گزارش دنیای اقتصاد از مقایسه درآمد سرانه کشورهای منطقه درآمد سرانه می‌تواند تصویری کلی از وضعیت اقتصادی یک کشور ارائه دهد و معمولا برای مقایسه سطح رفاه و توسعه اقتصادی بین کشورهای مختلف به‌کار می‌رود. این شاخص به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه، سطح رفاه مردم را تا حدی نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که هر چه این رقم بالاتر باشد، نشان‌دهنده‌ سطح رفاه اقتصادی بهتر و قدرت خرید بالاتر مردم است. با این حال، شاخص درآمد سرانه همه‌چیز را درباره توزیع درآمد و نابرابری‌ها نشان نمی‌دهد و ممکن است نابرابری درآمدی را پنهان کند؛ زیرا تنها یک میانگین کلی است و توزیع واقعی درآمد در بین افراد مختلف را مشخص نمی‌کند. بنابراین استفاده تنها از این شاخص نمی تواند برآورد کاملی از رفاه یک جامعه برایمان ترسیم کند. بله، درآمد سرانه ایران مطابق انتظارات و داشته هایمان افزایش نیافته است، ولکن با در نظر گرفتن موانع و امکانات، درآمد سرانه ایرانیان تا ابتدای دهه نود وضعیت بسیار خوبی داشته است اما با شروع دهه نود روند کاهشی یافته است. عامل اصلی کاهش درآمد سرانه ایرانیان در دهه نود، انحراف در ساخت درونی قدرت اقتصادی؛ به معنای شرطی سازی اقتصاد به سیاست بود. چنانچه در نمودار نیز نمایش داده شده، با شروع دولت سیزدهم و اصلاح ساخت درونی قدرت اقتصادی، درآمد سرانه ایرانیان نیز افزایش یافته است. مقایسه اقتصاد ایران با ترکیه اگرچه منطقی است اما با قطر و امارات به هیچ عنوان مقایسه ی درست نیست. چرا که نه جمعیت ، نه جغرافیا، نه موانع اینها همخوانی ندارد. @tahlileghtesadi
درخصوص بازار توافقی ارز صحبت بر سر نوع بازار ارز برای کنترل نرخ ارز، تنها زمانی موضوعیت دارد که مشکل تراز پرداخت ها به معنای دخل و خرج ارزی دولت( ناشی از فرار سرمایه، قاچاق و نشتی های بیش و کم اظهاریِ صادرات و واردات) وجود نداشت باشد. وقتی کمبود منابع ارز وجود داشته و دخل و خرج منابع ارزی دولت کسری دارد، عملا دولت قادر به پاسخ به همه تقاضاها در یک بازار نیست و در نهایت بازار سیاه( ارز آزاد) ایجاد می شود. لذا در شرایط کسری تراز پرداخت ها صحبت از نوع بازار موضوعی حاشیه ای است و نهایتا هر تصمیمی پیرامون کنترل نرخ ارز در حد یک مسکِّن عمل می نماید. تجربه های گذشته ما نیز تایید میکند که سیاست ها و بازارهای ارزی ایجاد شده نتوانسته اند به صورت بلندمدت یک نرخ واحد ارز را درعرضه و تقاضا برای نیازهای ارزی کشور برقرار نماید؛ و هیچ گاه دعواها بر سر نوع نظام و بازار ارزی، پایانی نداشته است. شوک های ارزی اگرچه برای مدت کوتاهی توانسته اند ثبات نسبی را ایجاد نماید اما در بلندمدت اثرات مخربی را بر مردم تحمیل نموده اند. روند نگری این شوک ها نشان می دهد، در یک مقطع کوتاه تولید تورم نموده و سپس برای دو یا سه سال موجب کاهش محسوس تورم و در نهایت بعد از یک دوره چهار ساله، منجر به افزایش سطح عمومی قیمت ها شده اند. داستان بازار توافقی نیز همین است. برای مدتی اثر خود را در کاهش شتاب رشد دلار خواهد داشت؛ همچون بازار مبادله. اما بعد از یک دوره ی کوتاه ثبات، دولت ناگزیر به ایجاد سقفی بالاتر از سقف بازار توافقی می گردد. مسئله ی مهم دیگر این است که دولت ها از هزینه فرصت چنین شوک درمانی هایی استفاده لازم را ندارند. دولت ها باید از فرصت کوتاهی که از پنجره ی چنین تصمیمات مقطعی ایجاد می شود نهایت استفاده را ببرند و سایر مولفه های افزایش نرخ ارز، همچون کسری بودجه و رشد نقدینگی را به حداقل ممکن برسانند. تصورم این است که اگر در حل و فصل تراز پرداخت ها( دخل و خرج ارزی دولت) به عنوان ریشه بحران ارزی، نمی توان دخل ( منابع) جدیدی تحصیل کرد، پس باید در خرج‌ها صرفه جویی و بهینه سازی در پیش گرفت. و این ممکن نیست جز با نظارت، کنترل و هدایت منابع و بی رحمی در کاهش کسری بودجه‌ی دولت. @tahlileghtesadi
سهم بودجه عمرانی( جایی که تولید و رشد اقتصادی ایجاد می کند) با در نظر گرفتن تعدیلات از مجموع مصارف عمومی در لایحه سال آینده به کمتر از۱۵ درصد رسیده است که این کاهش سهم، عموماً ناشی از افزایش هزینه های جاری دولت است. @tahlileghtesadi
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
سهم بودجه عمرانی( جایی که تولید و رشد اقتصادی ایجاد می کند) با در نظر گرفتن تعدیلات از مجموع مصارف ع
اعتبارات هزینه ای ( جاری و غیره)به نوعی هسته سخت مصارف بودجه را تشکیل می دهد و افزایش کارایی این بخش از مصارف یکی از ضروری ترین اقدامات لازم در راستای اصلاح ساختار بودجه است. یکی از محورهای قابل توجه این بخش، حقوق و دستمزد کارکنان دولت است. در لایحه بودجه سال آتی اعتبارات هزینه ای بالغ بر ۴۰۰۰هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به پیش بینی عملکرد سال جاری ،۵۵درصد رشد داشته است و ۶۸درصد از کل مصارف را تشکیل می دهد. @tahlileghtesadi
کسری بودجه سال آینده چقدر است؟ «کسری بودجه» یکی از مهمترین مباحث بودجه ای است. دو نوع کسری بودجه داریم؛ آشکار و پنهان. به طور کلی آن دسته از منابع که در بودجه عمومی از محل استقراض تأمین می شود، یعنی خالص انتشار اوراق بدهی و استقراض از صندوق توسعه ملی را کسری بودجه آشكار می دانیم، که در لایحه بودجه سال آینده معادل۷۷۱هزار میلیارد تومان کسری می باشد. اما بخش مهمتر که چالش اصلی بودجه دولت نیز می باشد، کسری بودجه پنهان یعنی کسری تأمین نشده است. یعنی آن بخشی از اختلاف درآمدها و هزینه های دولت که پس از لحاظ تمام منابع، امکان تحقق ندارند و موجب می شود دولت تا انتهای سال آینده قادر به پرداخت قسمتی از مصارف نگردد. برای این رقم (۳۲۰ همت) که پشت بیش برآوردی منابع و کم برآوردی مصارف پنهان شده است، باید ضمن بررسی لایحه بودجه توسط مجلس چاره اندیشی شده و تأمین مالی شود (یا مصارف به همان اندازه صرفه جویی و کاهش یابد.). از قضا نقش اصلی مجلس در اصلاح ساختار بودجه ، ضمن همین مبحث بازنمایی می گردد. @tahlileghtesadi
معاون وزیر نفت: سال قبل ۲۵۰ و امسال نزدیک به ۳۰۰میلیون متر مکعب (۲۸۰ میلیون) ناترازی گاز داریم. سوال؟ چرا با وجود اختلاف اندک ناترازی در دو سال متولی، در یک سال هیچ خاموشی وجود ندارد و در سال بعدی شاهد برنامه خاموشی گسترده هستیم؟ معتقدم بحث اهمال برخی مدیران (از هر دو دولت ۱۳ و ۱۴) در ذخیره سازی انرژی،(شاید به دلیل دوران انتقال دولت)، بسیار تاثیرگذار بوده و شاید در زمره اصلی ترین علل خاموشی ها در این روزها باشد. @tahlileghtesadi