📚پرسمان تحلیل اقتصادی:
۱- نقش شعارهای سال با موضوع اقتصادی در خنثیسازی جنگ اقتصادی دشمن چه بوده است؟
1️⃣- نقش افشاگری نقشه دشمن:
حکیم انقلاب با آیندهنگری و نظر به برنامهها دشمن برای فروپاشی اقتصاد ایران، راهبردهای اقتصادی را در قالب شعار سال ها معین نمودند و از همین طریق مسئولین و مردم را متوجه نقشه دشمن در جنگ اقتصادی کردند. یک نقطه ثقل در سناریوهای دشمن برای فروپاشی اقتصاد ایران، از بین بردن زمینههای تولید است. در نقطه مقابل رهبری، تولید را بهعنوان کانون راهبردهای انتخابی در شعار سالها قرار میدهند و همزمان به جنبههای مختلف آن میپردازد. در واقع رهبری با تاکید بر تولید در ضمن شعار سال ها، نقشه دشمن در جنگ اقتصادی مبنی بر زمین زدن تولید به همه یاداور می شدند تا مسئولین طرح ریزی های لازم را در جهت ممانعت از تحقق هدف دشمن اجرایی نمایند.
2️⃣- نقش انسجام بخشی در جبهه خودی:
شعار سال ها ، دستگاه های نظارتی، اجرایی و قانون گذاری را از حیث رویکردی و عملکردی در جهت تقویت تولید و در راستای خنثی سازی جنگ اقتصادی دشمن متمرکز و منسجم ساخت. تأکیدات رهبری در جنبههای مختلف تولید ذیل شعار سال، باعث شده مسئولین مربوطه بر جنبههای متعدد اقتصاد تمرکز کنند و از همین جهت تحرکات مثبتی را در اقتصاد کشور ایجاد نماید.
3️⃣- نقش ارتقای تاب آوری اقتصادی:
نکتهی بعدی اینکه شعار سالها در برخی برههها توانسته جان تازهای به اقتصاد کشور ببخشد تا تاب آوری خود را در مقابل جنگ اقتصادی ارتقا دهد. برای مثال در سالی که تولید دانشبنیان نامگذاری شده، مسئولین قوانین و ریلگذاری بسیار خوبی را برای توسعه بنگاههای تولیدی مبتنی بر دانشبنیان بودن، تدوین نمودند و در قالب قانون جهش تولید دانشبنیان، حمایتهای گستردهای را از شرکتهای دانشبنیان در قالب زمین و اعتبارات عملیاتی ساختند. یا قانون مالیات بر عایدی سرمایه و قانون مالیات بر سوداگری و قانون مالیات بر خانههای خالی که در سال 1400 با عنوان تولید، پشتیبانیها و مانع زدایی ها کلید خورد، و اکنون نیر در مبادی قانون گذاری در حال بحث و گفتگو می باشد، در کاهش سوداگری و رفع موانع تولید مؤثر خواهد بود. یا قانون تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار که بخش بزرگی از موانع تولید را مرتفع نموده است.
@tahlileghtesadi
🔰تحلیلی بر گزارش المیادین...
🔶پایگاه المیادین در یادداشتی نوشت: "کارت اصلی ایران بر روی میز مربوط به تغییر سبد داراییهای خارجی بانک مرکزی است.طبق اطلاعات رسیده از منابع آگاه خارجی، بانک مرکزی ایران در یکسال گذشته بهشکل بیسابقهای ذخایر فلزات گرانبهای خود را در خزانه از منابع خارجی افزایش داده است."
🔺بیشترین سهم در ترکیب دارایی بانکهای مرکزی به دلار( ۵۸درصد) و پس از آن یورو (۲۰ درصد) می باشد. در ابتدای قرن اخیر سهم دلار ۷۲درصد و یورو ۲۸درصد بوده است.
🔺بررسی ذخایر بانکهای مرکزی نشان می داد که تقریبا سهم همه ارزهای جهانروا کاهش یافته و میل شدیدی به ذخیره طلا در دولت ها ایجاد شده است. کاهش قدرت اقتصادی امریکا، شوک های امنیتی در دنیا و استفاده ابزاری از ارزهای جهانروا به عنوان سلاح تحریمی از جمله عواملی هستند که میل به ذخیره طلا را افزایش داده است.
🔺در خصوص ایران با وجود فشارهای تحریمی آمریکا، تهران در حال ایجاد مسیر امن برای تامین مالی تجارت خارجی است. این موضوع به تجارت غیرنفتی و بخش غیردولتی ایران نیز گسترش پیدا کرده و تجار ایران برای رفع تعهد ارزی، از طلا استفاده می کنند. ورود و خروج گسترده طلا در گمرکات ایران طی دو سال اخیر محصول همین سیاست جدید در تهران است.
🔺به نظر می رسد در نظم مالی آینده هیچ کدام از ارزهای جهانروا قادر به سیطره مطلق (به سبک دلار بعد از کنفرانس برتون وودز) نخواهند شد. بلکه سیستم های ارزی جایگزین در قالب پیمانهای پولی دو و چند جانبه مبتنی بر طلا و تهاتر، گسترش خواهد یافت و از قضا کانون تهدید دلار نیز از همین سیستم ها خواهد بود.
@tahlileghtesadi
تحلیل اقتصادی. علی محمدی
دکتر مجید قاسمی رییس کل اسبق بانک مرکزی به مقایسه سیاست تثبیت در دولت هاشمی و دولت روحانی می پردازد
🔴 فرزین: امکان تک نرخی کردن ارز میسر نیست.
🔹 رئیس کل بانک مرکزی: در شرایط فعلی و در شرایط تحریم به دلایل محدودیتها، امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد.
@tahlileghtesadi
علی محمدی اقتصادی1.mp3
5.39M
📢#سرای_تبیین
💠آخرین تحلیلهای روز در رادیو سرای تبیین
💠موضوع برنامه: موانع، امکانات و کارآمدی دولت سیزدهم
🎙کارشناس برنامه: علی محمدی
@tahlileghtesadi
علی محمدی اقتصادی 2.mp3
4.96M
📢#سرای_تبیین
💠آخرین تحلیلهای روز در رادیو سرای تبیین
💠موضوع برنامه: تلاش برای ایجاد ثبات در سیاستهای پولی و بانکی و پیشبینی پذیر کردن اقتصاد
🎙کارشناس برنامه: علی محمدی
✍کانال تحلیل اقتصادی
📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی.
https://eitaa.com/tahlileghtesadi
مطابق دادههای گمرک در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۱ درصد از کالاهای وارداتی کشور از امارات بوده و بالغ بر ۵۰ درصد از ارز مورد نیاز کشور برای واردات نیز درهم امارات است. این در حالی است که برای برخی کالاها امکان واردات مستقیم از کشور تولیدکننده و کاهش نقش واسطهای امارات وجود دارد. درهم با یورو و دلار تفاوت چندانی ندارد و کاهش سهم این ارز در سبد ارزی واردات کشور ضروری است.
وابستگی بیش از ۵۰ درصدی تسویه در ساختار پرداخت رسمی کشور به درهم واقعا نگران کننده است و در آینده ممکن است برای کشور چالش و بحران ایجاد کند.
@tahlileghtesadi
🔶هفت گام مهم در ایجاد ثبات اقتصادی در سه سال گذشته که به نوعی زیربناهای اقتصادی را بهبود بخشید تا دولت چهاردهم ریل اقتصادی کشور را در شرایطی نسبتا مناسب تحویل بگیرد.( با اقتباس از آمار دکتر منظور).
۱_رشد اقتصادی:
در حالیکه میانگین رشد اقتصادی در سه سال پایانی دولت دوازدهم منفی ٢.٠۵ درصد بود، رشد اقتصادی کشور با یک جهش چشمگیر در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب به ۵.۶، ۵ و نزدیک به ۶ درصد رسید.
۲_رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص:
متوسط نرخ رشد سرمایهگذاری کل و یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در طول سالهای ١٣٩٧ تا ۱۳۹۹، منفی ١٣.٨٪ بود. این نرخ در سال ۱۴۰۰ به ۴.۱٪، در سال ۱۴۰۱ به ۲.۵٪ و در سال ۱۴۰۲ به ۴.۸ ٪ رسید، به طوری که متوسط آن در طول دولت سیزدهم ۳.۷٪ می باشد
۳- پایدارسازی منابع بودجه:
سهم خالص اوراق مالی در بودجه طی سال های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، به طور متوسط ۱۴ درصد و در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۵.۵ درصد بود. در دولت سیزدهم حدوداً ۳۳۰ ه.م.ت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی دولت قبل شد و خالص تامین مالی از محل اوراق مالی صرفاً ۴۲۲ ه.م.ت بود.
۴- تقویت منابع و ذخایر صندوق توسعه ملی با افزایش صادرات نفت و گاز:
در دولت سیزدهم ، منابع ورودی صندوق توسعه ملی به طور متوسط سالیانه ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافت و بیش از ۴ میلیارد دلار از مطالبات صندوق وصول شد. کل مطالبات وصولی صندوق تا قبل از دولت سیزدهم ۱.۱ میلیارد دلار بود.
۵_ارتقای کارایی مالیاتی:
متوسط رشد درآمدهای مالیاتی و گمرکی از ۲۰ درصد در سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به ۶۱ درصد در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رسید که در نتیجه آن (همزمان با رشد اقتصادی بالای ۵٪) نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع بودجه عمومی از ۳۶.۸ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۴۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.
۶_ایجاد ثبات در سیاست های پولی و بانکی:
کاهش۲۰درصدی نقدینگی و پایه پولی و کاهش نرخ رشد پول (بخش سیال نقدینگی) از 65.2 درصد در پایان سال 1401 به 17.5 درصد در پایان اسفندماه 1402. و کاهش انتظارات تورمی( سهم پول از نقدینگی) از ۲۶درصد در ابتدای سال قبل به ۲۴درصد در فروردین امسال.
۷_کاهش تودرتوی نهادی:
یکی از بیاد ماندنیترین میراث دولت شهید رئیسی، شکستن سد انحصارها و برچیدن امضاهای طلایی از مسیر شروع کسب و کارها بود.تا پیش از استقرار دولت سیزدهم، فعالین اقتصادی برای دریافت مجوز کسب و کار باید روانه راه پلههای ادارات و اتحادیه ها میشدند و علاوه بر صرف هزینه های سنگین، ماهها به انتظار مینشستند. اما با راه اندازی درگاه ملی مجوزها، دیگر نیازی به مراجعه حضوری و کاغذبازی برای دریافت مجوز نیست.
@tahlileghtesadi
بدترین پیشفرض ممکن در انتخابات این است که مناظرات پیرامون گفتمانی و ایدهای شکل بگیرد که یک دهه اقتصاد کشور را شرطی سازی و معطل کرد. خسران بیشتر آنجاست که در شرایط فعلی آن سوی میز مذاکره اساسا نه ايده ای وجود دارد و نه فردی قرار گرفته است.
#مذاکره_مقاومت
@tahlileghtesadi
در هیچ دوره ای جهت گیری ها و رویکردهای اقتصادی و همگرایی میدان و دیپلماسی اینچنین در مسیر درست نبوده است. دو نکته اساسی از این مطلب درک می شود: اولی اینکه زیرساخت ها برای دولت بعدی آماده است و دومی اینکه فردی که از وضع فعلی القای سیاهنمایی نماید، بی صلاحیت ترین کاندید موجود است.
@tahlileghtesadi
چرا بابد معاون بورس به سیاست های ارزی حمله کند؟ جواب روشن است؛ چون شرکت های بورسی عمده سود خود را با سیگنال ارزی ( نیما و مبادله) کسب می کنند.
منافع یک عده نوسانگیر در بورس اولویت دارد یا منافع ۸۵میلیون نفر ایرانی در بازار؟
@tahlileghtesadi
🔰انتخابات و ایده حکمرانی دولت چهاردهم
🔶 کنکاشی گذرا در افکار و گفتار داوطلبانی که تاکنون به وزارت کشور رجوع کردهاند و افرادی که بعد از این، احتمال می رود جهت ثبتنام حاضر شوند، نشان می دهد که یکی از متنوع ترین انتخابات را از حیث فکر و ایدههای حکمرانی در پیش خواهیم داشت.
🔸 وجه بسیار مهم و غیر قابل انکار این تنوع وحضور همه گرایش ها با افکار و ایده های مختلف، مردم سالاری دینی و جمهوریت واقعی در ایران است که از این جهت باید خدای متعال را بواسطه این انقلاب و بستری که برای ملت فراهم شده، شکرگذار باشیم.
🔸 از طرفی در خصوص ایده های حکمرانی که به عنوان زیربنای جهت گیری کشور در چهار سال آینده استفاده خواهد شد، تجربیات گرانبهایی پیش روی ما است که همه مردم و بخصوص داوطلبان محترم باید دقت و اهمیت لازم را در خصوص آن مدنظر داشته باشند.
🔸بدترین پیشفرض و ایده حکمرانی ممکن برای چهار سال آینده این است که فضای انتخابات و رقابت داوطلبان پیرامون گفتمانی و ایدهای شکل بگیرد که یک دهه اقتصاد کشور را شرطی سازی و معطل نمود؛ و ظرفیتهای داخلی و منطقه ای را مغفول ساخت. اینکه پیرامون تحریم، صرفا به دوقطبی سازی مذاکره_مقاومت پرداخته شد.
🔸بدیهی است که تحریم یکی از مهمترین مسائل اقتصاد ایران است اما پاسخ این مسئله در معطل سازی و منتظر گذاشتن ظرفیت ها برای رفع تحریم نیست. رفع تحریم میسر نخواهد شد مگر با قوی شدن ایران و قوی شدن ایران امکان پذیر نیست مگر با خنثی سازی تحریم ها به معنای استفاده بهینه و حداکثری از منابع و امکانات موجود، حتی در سیاست خارجه. منطور این نیست که دولت آینده نباید به دنبال رفع تحریم باشد، بلکه منظور آن است که همان مسیر و ریل گذاری که دولت سیزدهم را با وجود تحریم، موفق به بهبود تجارت خارجه، افزایش فروش نفت و پیشبرد پرونده هسته ای نمود، باید ادامه یابد. چه اینکه در کمتر دوره ای مثل دولت سیزدهم بوده که جهت گیری ها و رویکردهای اقتصادی و همگرایی میدان و دیپلماسی اینچنین در مسیر درست باشند.
🔸برگشتن به ایده حکمرانی گذشته یعنی زیربنا قرار دادن رفع تحریم در همه معادلات بدون تکیه به ظرفیت های داخلی، آن هم در شرایطی که اولا ایران فعلی به مراتب در وضعیتی بهتر و مقتدرتری از گذشته قرار دارد و ثانیا طرفی که آن سوی میز مذاکره نشسته نسبت به ده سال پیش ضعیفتر می باشد و از حیث چالش های سیاست داخلی، روابط بین الملل و مسائل منطقه ای با موارد عدیده ای مواجه است، مجددا کشور را به سمت بن بست خواهد کشاند.
🔸به هر حال ایده حکمرانی آینده باید پیرامون همان نگرشی باشد که ساخت درونی اقتصاد را در سه سال اخیر تقویت نمود و در درونگرایی و بروننگری تجلی یافت و بازخورد آن نیز بهبود شاخص های کلان اقتصادی شد.
@tahlileghtesadi
📊 واردات کالاهای اساسی زیر ساطور افک OFAC...
🟢 طبق آمار واردات سال 1402 بخش بزرگی از واردات محصولات اساسی غذایی از کشورهای همسو با تحریمهای ایالات متحده آمریکا انجام میشود. حدود 56 درصد از واردات محصولات اساسی از طریق کشورهای اروپایی، آمریکایی و امارات تامین شده است.
🔺نکته کلیدی آمار گمرک آن است که بسیاری از این کشورها، صادرکننده اصلی محصولات به ایران نیستند و به عنوان واسطه ارزی در زمینه صادرات این محصولات عمل می کنند.
🖇OFAC
مخفف عبارت Office for Foreign Assets Control یا دفتر کنترل دارایی های خارجی
@tahlileghtesadi