eitaa logo
تحلیلگر ۵۷
6.4هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
11.8هزار ویدیو
151 فایل
اینجا داغ‌ترین تحلیل‌های سیاسی و انقلابی رو می‌بینید. ارسال سوژه و تبادل👇 @Sardar69
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ابعاد شوم توزیع قدرت در سقیفه 👈 تاریخ اسلام سرشار است از گزاره‌هایی در جهت عبرت گرفتن؛ عبرت به معنی گذشتن از چیزی است و مقصود از آن، گذشتن از زشتی‌ها به زیبایی‌ها، از ظواهر به بواطن و از بدی‌ها به خوبی‌هاست. فردی که با گذر از تاریخ، از ظاهر حوادث به ورای آنها سیر کند، به مفهوم عبرت دست پیدا می‌کند. از آنجا که اصل تکرار پذیری در تاریخ، از اصول مسلم و غیر قابل انکار است، شناسایی ریشه‌های فجایع تاریخی می‌تواند عبرت آموز ما گردد تا با پرهیز از عوامل ایجاد کننده، و جلوگیری از تحقق آنها سعی در تعالی حکومت اسلامی نماییم. 🔹 آنچه در بررسی ابعاد شورای سقیفه و غصب خلافت قابل اهمیت است و می‌تواند عبرت آموز ما گردد، چگونگی توزیع قدرت در این شورا است. تنها چند روز پس از رحلت پیامبر و در هنگامی که هنوز پیکر پیامبر تشییع نشده بود، عده‌ای در سقیفه بنی‌ساعده جمع شدند تا جانشین پیامبر را معین نمایند؛ آن هم در شرایطی که ۷۰ روز قبل، پیامبر در غدیر خم، علی ابن ابی طالب را به جانشینی خود برگزیده بود. آن شورا بدون توجه به انتخاب پیامبر بر آن شدند تا خلیفه مسلمین را با رأی و نظر مسلمین برگزینند. آنها سرانجام پس از ساعت‌ها بحث و جدل ابوبکر را به عنوان خلیفه مسلمین برگزیدند. از نکاتی که همه گزارشگران تاریخ بدان تصریح کرده‌اند انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه پس از پیامبر جز از مسیر برتری قبیله‌ای نبود. ابوبکر در سقیفه گفت: «نحن قریش و الائمة منا» بعدها زمانی که امیرالمومنین علی (علیه السلام) به ابوبکر و عمر اعتراض کردند که چگونه به قرابت استناد کردید، در حالی که ما به رسول خدا نزدیکتر هستیم، عمر گفت: «عرب دوست نمی‌دارد نبوت و خلافت در یک خاندان باشد! استناد به برتری قبیله‌ای که قریش داشت، علی‌رغم محدودیت نفوذ آنان در مدینه آن زمان و البته با استفاده از عنادهای داخلی انصار، موجب شد ابوبکر به خلافت برسد. در واقع این تنها معیار جاهلی یعنی عصبیت قبیله‌ای بود که توانست او را به خلافت برساند. 🔹 در حکومت ولائی پیامبر، ایشان بنای حکومت را بر پایه دین استوار کردند، اما روشن بود که دین نمی‌توانست جای عصبیت طایفه‌ای را در چنین شرایطی بگیرد و می‌بایست مهم‌ترین نقش را برای تشکیل دولت بر عهده داشته باشد. بنابراین برای رعایت ظرفیت دینی و هم طائفه‌ای، خداوند بهترین مؤمنان را پس از رسول خدا که فردی قریشی بود به خلافت برگزید. 🔹 امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب یگانه شخصی بود که از نظر ایمانی و دانش دینی در بالاترین درجه قرار داشت و در ضمن از طائفه قریش بود. علاوه برآن هفتاد روز قبل، پیغمبر(صلی الله علیه وآله) دست علی(علیه السلام) را بلند کرده و فرموده بود: «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه»، اما حتی یک نفر در سقیفه نگفت خود پیغمبر(صلی الله علیه وآله) چه کسی را معیّن کرده است! در نهایت شورای سقیفه تنها با عنصر عصبیت، ابوبکر را به خلافت نصب کرد. بنابراین پس از رحلت پیامبر حکومت ولائی کنار گذاشته شد و مفهوم خلافت به ناحق و به بهانه‌های واهی، جایگزین مفهوم ولایت شد. ✅ می‌توان گفت اعضای شورای سقیفه پایه‌گذار دو بدعت شوم در تاریخ شدند. ۱: تعیین جانشین پیامبر در امر خلافت با رأی عموم مسلمین و بدون اتکا به رأی و نظر پیامبر. ۲: تعیین خلیفه مسلمین بر اساس عنصر عصبیت و بدون اتکا به عنصر ایمان. پیرامون میراث شوم دوم بدون شک می‌توان گفت در واقع بنای تشکیل سقیفه این بود که عنصر دیانت را از سیاست و حکومت جدا کند تا بدین وسیله هرچه آسان‌تر به اهداف شوم خود دست یابد. در حقیقت سقیفه پایه‌گذار سکولاریزم شد که امروزه کشورهای غربی بر پایه آن تشکیل شده است. _______________ 🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196284 📎 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتوکلیپ؛ صد ثانیه با رصد 1400.10.15 کاری از گروه‌ رصد 🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی 🌐 https://r.btid.org 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ سکوت اصحاب، برگ برنده غاصبان 👈 هر واقعه تاریخی را می‌توان از زوایای گوناگون دید و مورد نقد و بررسی قرار داد، و بخشی از آن را تلخ‌تر یا شیرین‌تر دید. واقعه شهادت حضرت زهرا -علیهاالسلام- نیز از این امر مستثنا نیست. از دید نگارنده در میان وقایع پس از رحلت رسول اکرم -صلی الله علیه و آله- بخشی از پاسخی که خلیفه اول در جریان خطبه فدکیه به بانوی گرامی اسلام می‌دهد، دردناک‌تر از دیگر رخدادهاست، و حتی شاید بشود کلیت ماجراهای منجر به شهادت حضرت را با محوریت همین بخش تحلیل و تفسیر کرد. 🔹 ابوبکر در بخشی از پاسخی که به استدلال‌های حضرت زهرا -سلام الله علیها- می‌دهد، این گونه به رای مردم برای حکم خود در غصب فدک احتجاج می‌کند: «این تصمیم به اتفاق تمام مسلمانان بود، و تنها دست به این کار نزدم، و در رأى و نظرم مستبدّانه عمل ننمودم» و در ادامه، همین مضمون را با عبارت دیگری تکرار می‌کند و مردم را حَکَم قرار می‌دهد: «این مسلمانان بین من و تو حَکَم هستند، و آنان این حکومت را به من سپردند، و به تصمیم آنها این منصب را پذیرفتم، نه متکبّر بوده و نه مستبدّ به رأى هستم، و نه چیزى را براى خود برداشته‏‌ام، و اینان همگى گواه و شاهدند.» 🔹 درددل ام ابیها با جانشین به حق پیامبر، پس از بازگشت از مسجد، گواه این است که بیشترین آزردگی ایشان معطوف به همان بخش از روایت است؛ آنجا که رو به امیر مومنان -علیه السلام- می‌فرماید: «... انصار حمایتشان را از من باز داشته، و مهاجران یاریشان را از من دریغ نمودند، و مردم از یاریم چشم‏‌پوشى کردند، نه مدافعى دارم و نه کسى که مانع از کردار آنان گردد، در حالى که خشمم را فروبرده بودم از خانه خارج شدم و بدون نتیجه بازگشتم... اى کاش قبل از این کار و قبل از اینکه این چنین خوار شوم، مرده بودم!» 🔹 تمام آن وقایع تلخی که پس از رحلت پیامبر رخ داد، جز با همراهی مردم -گرچه در قالب سکوت در برابر ظلم غاصبان- عملی نمی‌شد. مقصر دانستن چند نفر انگشت شمار، تحریف تاریخ است؛ جامعه اسلامی را نمی‌توان از این واقعه تبرئه کرد. شاهد دیگری بر این مسئله، جایی است که عامل به آتش کشیدن در خانه، در پاسخ به حضرت زهرا که با بیان نکوهش آمیز می‌پرسد: «آیا آمدی تا خانه ما را بسوزانی؟»، بی‌شرمانه می‌گوید: «آرى. مگر آن که چون بقیّه امّت با ابوبکر بیعت کنید». جالب است که آن شخص، دختر پیامبر را نه با عنوان مخالفت با حکومت یا عدم بیعت با خلیفه مسلمانان، که با عنوان همراه نشدن با مردم متهم می‌کند؛ گویی جرم عدم همراهی با مردم، از خود بیعت با خلیفه سنگین‌تر است. 🔹 درست است که در جریان سقیفه از مردم رای گرفته نشد، ولی اگر مردم و به ویژه اصحاب پیامبر در برابر غاصبان می‌ایستادند، یا دستکم در برابر تظلم دختر گرامی پیامبر، با سکوت خود، ظالم را تایید نمی‌کردند، حق اهل بیت پیامبر زیر پا نهاده نمی‌شد. در هر جامعه‌ای، به‌ویژه جامعه اسلامی، مردم نه تنها در برابر همراهی‌ها با جریانات مختلف مسئول هستند، بلکه باید در برابر سکوت و بی‌تفاوتی نسبت به رخدادهای مختلف نیز پاسخگو باشند. ✅ راز این همه تاکید امامین انقلاب بر آگاهی هرچه بیشتر عموم مردم نسبت به جبهه بندی‌ها در سطح داخلی و بین‌المللی، و حضور آگاهانه و حداکثری مردم، همین نقش بازدارنده و شتاب دهنده است که آنچه که می‌تواند در تحولات مختلف، بازدارندگی و پیشروی ایجاد کند، همین حساسیت و حضور اجتماعی سیاسی عموم مردم است؛ حقیقتی که درک هرچه بیشتر آن، رفاه مادی و معنوی خود مردم را در پی خواهد داشت. _______________ 🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196427 📎 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️ از داغ زهرا قلب مولا بی قرار است ◾️ از این جدایی هر دو عالم بی قرار است 🏴 شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) تسلیت باد 📎 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
💢 اون چادر حضرت زهرا (سلام الله علیها) که چندین وصله داشت از همه کهکشان‌‌‌‌‌‌های عالم ارزشش بیشتره ؛ همه عالمیان افتخار می‌ کنند یک سایه از اون چادر بر سرشون میوفته... ✍️ علامه مصباح (رحمة الله علیه) ◾️ شهادت مظلومانه حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بر امام زمان (ارواحنا فداه) و بر محبّین ایشان تسلیت باد 🏴 📎 📎 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
💢 حضرت زهرا سلام الله علیها پناهگاه عظیم برای انسانیت 💠 «زمانی که در سختی‌های جنگ فشارها بر ما حادث می‌شد و به صورت بسیار مضطری هیچ کاری از ما بر نمی‌آمد، پناهگاهی جز حضرت زهرا(سلام الله علیها) نداشتیم.» ✍️ شهید حاج قاسم سلیمانی 📎 📎 📎 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
📆 تقویم روز 📌 جمعه ☀️ ۱۷ دی ۱۴۰۰ 🌙 ۴ جمادی الثانی ۱۴۴۳ قمری 🎄 7 ژانویه 2022 میلادی ✨ مناسبت روز : . اجرای طرح استعماری کشف حجاب توسط رضا شاه (۱۳۱۴ هـ.ش) . درگذشت مشکوک جهان پهلوان تختی (۱۳۴۶ هـ.ش) . بمباران شیمیایی سومار توسط هواپیماهای عراقی (۱۳۶۵ هـ.ش) . روز بزرگداشت خواجوی کرمانی 📆 روزشمار: ▪️9 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️16 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
⭕️ تاثیر رفاه طلبی بر سرنوشت جامعه از منظر حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) 👈 اصحاب انقلابیِ پیامبر که زیر شکنجه‌ دشمنان تاب آورده بودند، و دیگر مردمی که در برابر جنگ‌ها و تحریم‌ها مقاومت کرده بودند، بعد از رحلت نبی‌اکرم به سوی رخوت و سستی تمایل یافتند؛ در نتیجه، وظیفه جامعه مبنی بر جهاد، تلاش و حق‌طلبی را کنار گذاشته و درپی تن‌آسایی برآمدند. 🔹 این نکته را می‌توان در خطبه فدکیه مشاهده کرد: «أَلا وَ قَدْ أَری أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَی الْخَفْضِ»«همانا می‌بينم كه شما در راحت طلبی و خوشگذرانی فرو رفته‌ايد»؛ چراکه می‌دانستند مقاومت برای اقامه حق، رنج، مكافات و درگيری دارد؛ پس بر آن شدند تا به تعبیر حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها): «خَلَوْتُمْ بِالدِّعَةِ وَ نَجَوْتُمْ مِنَ الضِّيقِ بِالسَّعَةِ» با راحت‌طلبی خلوت کنند و خودشان را از تنگی و مضيقه جهاد در راه خدا، به ساحلِ نجاتِ آسايش و راحتی برسانند. اما سلالة‌النبی مانند پدر، که خداوند در وصفش فرمود: «لَقَدجاءَكُم رَسولٌ مِن أَنفُسِكُم عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم حَريصٌ عَلَيكُم (توبه/28) به یقین، رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنج‌های شما بر او سخت است»؛ و اصرار بر هدایت شما دارد، مادرانه عاقبت‌ِ مسیر شوم رفاه‌طلبیِ جامعه را گوشزد فرمود: «اَمَا لَعَمْرِی لَقَدْ لَقَحَتْ، فَنَظِرَةٌ رَیْثَما تُنْتِجُ، ثُمَّ احْتَلِبُوا مِلاْ الْقَعْبِ دَماً عَبِیطاً، وَ ذُعافاً مُبِیداً، هُنالِکَ یَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ وَ یَعْرِف التّالُونَ غِبَّ ما اَسَّسَ الاَوَّلُونَ؛ بدانید به جان خودم سوگند، ناقه خلافت باردار شده است. منتظر باشید! چندان نمى‌گذرد که نوزاد خود را به دنیا مى آورد. آنگاه به جاى کاسه شیر، کاسه‌هاى پر از خونِ تازه و سمِّ کشنده را بدوشید [و لا جرعه سر کشید!]؛ و آن زمان است که طرفداران باطل گرفتار خسران مى‌شوند. سرانجام، دنباله روان عاقبت کارى را که پیشوایانشان پایه‌گذارى کردند، خواهند فهمید [و با تمام وجودشان آثار شوم آن را لمس مى کنند].» 🔹 و دیری نپایید که امثال ولید ‌بن عُقبه شرابخوار، عبدالله بن سعد -که پیامبر فرمان قتل او را به واسطه دروغ‌هایی که به خدا بسته بود، صادر فرمود-، و حَکَم‌ بن ابی‌العاص -که در تمسخر پیامبر ید طولایی داشت و مورد نفرین حضرت نیز واقع شده بود-، از سران ممالک اسلامی گشتند و بر چپاول امت اسلامی همت گماشتند، اما جماعت انصار که روزی به خاطر رفاه‌طلبی و آبادی دنیای خود، از حمایت یادگارِ پیامبر و وصیِ او -که به فرموده‌ "اَبُو الْاُمَّة"، حق همواره حول محور او می‌چرخید،- دست برداشتند، و به فریاد تظلم خواهی آنان پاسخی ندادند، به چنان فقری گرفتار آمدند که نانِ شب نداشتند و در دنیا نیز روی آسایش به خود ندیدند. 🔹 این درس عبرت و سرنوشت محتوم هر قومی است که پس از انقلاب و جهاد در راه خدا اسیر رفاه‌طلبی شده و آرمان‌های خود را کنار گذاشته و شکر حکومت اسلامی را فراموش کنند. انقلاب اسلامی و جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ از این روست که رهبرانقلاب هشدار می‌دهند: «اگر راه امام را گم یا فراموش کنیم یا خدای ناکرده عمداً کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد.» 🔹 شکر نعمت حکومت اسلامی یعنی: تلاش و رسیدن به قله‌های علم و معرفت برای گسترش فرهنگ اسلامی؛ «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر/9)، بگو: آیا کسانی که معرفت و دانش دارند و کسانی که بی‌بهره از معرفت و دانش‌اند، یکسانند؟ فقط خردمندان متذکّر می‌شوند.» دفاع از مظلومان جهان؛ «وَمَا لَكُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الله وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ (نساء/75) چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكانی كه (به دست ستمگران) تضعيف شده‏اند پيكار نمی‌كنيد؟» مقابله با مستکبران؛ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ.(توبه/73) اى پیامبر، با كافران و منافقان جهاد كن و بر آنان سخت بگیر، و جایگاه‌شان دوزخ است، و چه بد سرانجامى است» اقامه عدل و قسط در جامعه بشر؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»(حدید/25) "همانا فرستادگانمان را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان را فرو فرستادیم تا زندگی مردم بر پایه قسط استوار گردد". _______________ 🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196315 📎 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
🔻اقدامات و سیره سیاسی حضرت فاطمه (س) 🔹حضرت فاطمه (سلام الله علیها) همچون سیاست‏مداری قهرمان به تکلیف و رسالت الهی خویش در جهت آگاه کردن افکار عمومی مسلمانان از راه اشتباهی که در مسئله امامت و خلافت پیمودند عمل کرد. ایشان برای روشن‏‌ ساختن افکار عمومی، چند شب همراه امام حسن و حسین و حضرت علی (علیهم السلام) به درِ خانه مهاجر و انصار می‌‏رفت؛ در همین راستا در مسجد خطبه‌ای سیاسی خوانده و در نهایت وصیتنامه سیاسی نوشتند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/36632 📎 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57
📆 تقویم روز 📌 شنبه ☀️ ۱۸ دی ۱۴۰۰ 🌙 ۵ جمادی الثانی ۱۴۴۳ قمری 🎄 8 ژانویه 2022 میلادی ✨ مناسبت روز : . درگذشت مظفر‌الدین شاه قاجار (۱۲۸۵ هـ.ش) 📆 روزشمار: ▪️8 روز تا وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها ▪️15 روز تا ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 📎 📎 تحلیلگر 57 👇👇 ♨️@tahlilgar57