هدایت شده از گاه نویس// یداله یاسینی
گورباچوف!
✍یداله یاسینی
در سال ۹۲ احتمالاً هزینه #ردصلاحیت #هاشمی تأیید صلاحیت #روحانی بود، نکنه هزینه رد صلاحیت #لاریجانی و #احمدینژاد در این دوره تأیید صلاحیت #پزشکیان باشد؟!
جالب آنکه در هر دو مورد #هزینه_ها رئیس جمهور شدند!
و جالبتر آنکه نه روحانی با هاشمی قابل قیاس بود و نه پزشکیان با لاریجانی و احمدینژاد!
اما چند سوال؟
۱- آیا واقعاً روحانی بهتر از هاشمی کشور را اداره کرد؟!
۲- آیا وزن سیاسی، علمی و عملی پزشکیان، بهتر از لاریجانی و احمدینژاد بود؟!
۳- و در نهایت، اگر همانگونه که روحانی کشور را معطل اوهام و به بیراهه برد پزشکیان هم ببرد، جبران این هزینه به عهده چه کسانی است؟!
#گورباچوف
#مخاطب_نامعلوم❗️
#همراه_با_تحلیل // یداله یاسینی 👇
@hamraah_batahlil
چند نکته ظریف به دکتر ظریف!
✍محسن قنبریان
ایشان بعنوان سخنگوی شورای راهبردی کابینه دکتر پزشکیان در رسانه ملی گفتند:
"اگر از اکثریت -حالا ما که در ایران اکثریت اقلیت نداریم[!] ما همه مجموعه هایی هستیم از چیزهای مختلف- [باشند امتیازی ندارند] اگر از ادیان و مذاهب رسمی[!] باشید امتیازی می گیرید؛ اگر از مذهب رسمی(مسلمان شیعی) باشید امتیازی نمی گیرید! بخاطر اینکه می خواهیم امتیازی دهیم تا از اقوام و گروه هایی که امتیاز کمتر داشته اند..."
1⃣ بر اساس قانون اساسی و مذاکرات آن، ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی "تنها #اقلیت های دینی شناخته شده اند"(اصل۱۳) و مذاهب دیگر اسلامی(حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) "دارای احترام کامل" می باشند ولی فقط اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری، #رسمی است(اصل۱۲)
سر کلمه "رسمی" در مشروح مذاکرات بسیار بحث شد و حتی بعضی مختص شیعه دانستن آنرا، انحصار طلبی خواندند!(ص۴۵۹)
اما پاسخ گرفتند که: "مساله نوشتن مذهب رسمی شیعه، امتیازی برای شیعه نیست؛ بلکه واقعیتی برای جلوگیری از هرج و مرج است"(ص۴۶۴)
منظور از رسمی بودن را توضیح دادند که قانون گذاری و مطابقت و عدم مغایرت با اسلام بر اساس یک مذهب می تواند باشد. در جایی که اختلاف بین مذاهب هست یک ضابطه لازم است چون قانون متضاد نمی توانیم تنظیم کنیم، یک قانون واحد باید باشد و الگو هم از اکثریت گرفته شده است به همان دلیلی که شما می گویید نظام ما جمهوری اسلامی است برای اینکه اکثریت به آن رای داده اند و غیر مسلمان، اقلیتی است محترم؛ اما نظام جمهوری "اسلامی" است؛ اگر آن اکثریت احترام دارد این اکثریت(شیعه) هم احترام دارد. در آنجاهایی که تفاوتی بین مذاهب هست بعنوان یک ضابطه بعد از بیان اسلام نوشته می شود: مذهب شیعه اثنی عشری است(ر.ک: ص۴۶۲)
• البته همانجا رسمیت مذاهب دیگر فقط در آزادیِ انجام مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی بیان می شود. فقه این مذاهب در "احوال شخصیه" (ازدواج و طلاق و ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاه ها رسمیت دارند. در هر منطقه ای که پیروان هریک از این مذاهب اکثریت داشته باشند، "مقررات محلی" در حدود اختیارات شوراها بر طبق مذهب خواهد بود با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب(اصل۱۲)
⬅️ آقای ظریف به این میزان رسمیت محدود توجه نکرده و همه را رسمی می خواند و حتی منکر بودن اکثریت و اقلیت می شود!
2⃣ پیش نویس اصل۱۱۵ قانون اساسی از جمله شرایط رئیس جمهور را "معتقد به مذهب رسمی و #مروج آن" بیان می کرد. قید مروج مذهب تشیع در قانون اساسی قبل از جمهوری اسلامی هم بود.
مخالفین این قید از جمله کسانی بودند که قید را زاید و تحصیل حاصل می خواندند و می گفتند وقتی اکثریت مردم ایران شیعه اند واضح است رئیس جمهور از آنها و مروج مذهب رسمی خواهد بود (ص۴۶۴و۴۶۵و ۴۶۶/ص۱۷۷۰)
آنها فکر نمی کردند روزی رئیس جمهوری با تظاهر بیشتر به تشیع و نهج البلاغه و امام حسین(ع) و محرم سرکار بیاید که سخنگوی شورای راهبردی او جای مروج مذهب بودن، امتیاز نداشتن شیعه برای عضو کابینه شدن را طرح کند!
• مقصود از این سنجه را #تبعیض_مثبت به نفع اقوام و مذاهبی که کمتر امتیاز داشته اند طرح می کند.
تبعیض مثبت به نفع اقوام و مذاهب(غیر رسمی)، وقتی عادلانه است که اندازه نسبتشان به اکثریت باشد نه اینکه در شرایط مساوی تخصص و تعهد، فرد منتسب به اکثریت(شیعه) مطلقا فاقد امتیاز و اقلیت دارای امتیاز مثبت باشند!
این در تقابل روشن با ترویج مذهب تشیع است که حتی شرط شاهان ایران در قانون اساسی از مشروطه به بعد بوده است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
هدایت شده از گاه نویس// یداله یاسینی
🚨فتأمل!
✍یداله یاسینی
جناب پزشکیان، اینکه یک روزنامه هتاک شما را گورباچوف! خطاب کرده مورد تأیید هیچ ایرانیِ با منطق و دلسوزی نیست و نبوده!
اما گویا برخی از افراد شورای راهبردی به سرپرستی جواد ظریف که به نظر مورد وثوق جنابتان هم هستند! قصد گورباچوف سازی از شما را دارند!!!
شاید لازم باشد یک بار دیگر بیانات حضرت آقا در سالروز عید غدیر (۱۴۰۳/۰۴/۰۵) را مرور کنید!
با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفّق شدید و توانستید مسئولیّتی به دست بیاورید، کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرّهای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرّهای زاویه داشته باشد، او به درد شما نمیخورد؛ او همکار خوبی برای شما نخواهد بود. آن کسی که دلبستهی آمریکا باشد و تصوّر کند که بدون لطف آمریکا نمیشود قدم از قدم برداشت در کشور، او برای شما همکار خوبی نخواهد بود، او از ظرفیّتهای کشور استفاده نخواهد کرد، او خوب مدیریّت نخواهد کرد؛ آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بیاعتنائی قرار بدهد، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.
و چه زیبا فرمود امام علی (ع):
أفضَلُ العَقلِ الاعتِبارُ، وَ أفضَلُ الحَزمِ الاستِظهارُ، وَ أكبَرُ الحُمقِ الاغتِرارُ ؛
برترين خرد، عبرت گرفتن است و برترين دورانديشى، احتياط كردن و پشتيبان جُستن است و بزرگترين بي خردى، فريب خوردن (و غفلت) است.
#فتأمل
#همراه_با_تحلیل // یداله یاسینی 👇
@hamraah_batahlil
ظریف کیست و با طرح سخنان اخیرش به دنبال چیست؟
✍میر احمدرضا حاجتی
با اظهارت تکان دهنده و بی مبنای چهارشنبه شب ظریف در سیمای جمهوری اسلامی و زیر سوال بردن جایگاه مذهب رسمی کشور به بهانه طرح دولت وحدت ملی آن هم از جایگاه سخنگو و دستیار خیلی ویژه!! رئیس جمهور منتخب، در حقیقت ایشان برنامه جریان نفود را برای تقابل با نظام اسلامی رونمایی کرد،
به نظر میرسد اکنون جبهه انقلاب باید با اهتمام بیشتری در صدد "رمز گشایی" از اهداف پنهان ایشان و جریان موسوم به اصلاحات برآید؛
به نظر نگارنده جواب این سوال که "ظریف در پی چیست" در گرو شناخت اجمالی سوابق و مروری دوباره بر عملکرد او به ویژه از زمان شروع دولت غربگرای روحانی میباشد،
1⃣ ظریف در سال ۱۳۵۵ با ویزای دانشجویی به ایالات متحده آمریکا رفت و از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۶ مقطع دیپلم خود را در کالج درو، در سانفرانسیسکو گذراند و به ترتیب در سالهای ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد روابط بینالملل را از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو دریافت کرد و در نمایندگی ایران در سازمان ملل مشغول به کار گردید
2⃣ او اولین حمله کننده (ناجوانمردانه) داخلی به قهرمان ملی ایران و سردار جبهه مقاومت حاج قاسم عزیز بود که (در مصاحبه با سعید لیلاز) با طرح نظریه نخنمای "تقابل میدان و دیپلماسی" به انکار دستاوردهای تاریخساز آن شهید به معراج رفته پرداخت؛
3⃣ ظریف با استعفای غیر منتظره خود، خوراک لازم را برای رسانه های بیگانه جهت "لوث کردن" اعلان پیروزی تاریخی جبهه مقاومت در جریان دیدار بشار اسد با امام خامنه ای، بعد از شکست عظیم جبهه کفر و نابودی دولت داعش، را به نحو عجیبی و بموقع فراهم آورد!!
4⃣ او نماد خود تحقیری روشنفکران لیبرال و غرب گدا میباشد که در مقابل امیر کشور میکروسکوپی کویت زانو زد و با افتخار و سراسیمه، نشسته بر ویلچر به مذکرات تحقیر آمیز با غربی های مکار شتافت و سند خسارت محض برجام را امضا نمود، و با بیان جمله سخیف "امضای کری تضمین است" به تخطئه منتقدین خود پرداخت؛
5⃣ وی تنها دیپلمات پر مدعا در سطح بین الملل است که در اوج پیشرفت های نظامی ایران،با بزرگنمایی قدرت تهاجمی آمریکا (که خود فرماندهان نظامی آمریکا حتی آن را بر زبان نمی آوردند) قدرت دفاعی کشور خود را به سخره گرفت!!
6⃣ او مدعی "نظریه وحدت ملی" است که با درخواست "نایاک" و یا شیوخ مرتجع حاشیه خلیج فارس، حتی یک دیپلمات حرفه ای غیر همنظر با خود را (شهید امیرعبدالهیان) در وزارت خارجه تاب نیاورد و حکم به اخراج او داد؛
7⃣ ظریف رشد یافته شده (بلکه پرورش یافته) در غرب و قلب شیطان بزرگ آمریکا میباشد که البته در تنظیم متن توافق خسارت آمیز برجام حتی نمیدانست کلمه لاتین و راهبردی (Lift) در انگلیسی به معنای تعلیق (Suspend) است ولو در فارسی به معنای اتمام (End) تحریمها تلقی میشود!
8⃣ او رئیس تیم مذاکره کننده برجام بود که از "چینش سالم و قوی" تیم۱۲ نفره مذاکرات برجام درمانده و ناتوان بود تا آنجا که بنا بر نقلی سه جاسوس در آن حضور یا نفوذ داشتند، یکی از آنها یعنی "دری اصفهانی" تابعیت کانادا، انگلیس و امریکا را داشت!
دری اصفهانی حتی در خزانه داری امریکا هم سمت داشته و مسئول میز انگلیس در این وزاتخانه بوده است!!
9⃣ وی سال گذشته در پست اینستگرامی خود با عنوان "خودمان انتخاب کردیم" به نوعی به تطهیر امضا کنندگان "قرارداد ننگین ترکمنچای" پرداخت و با کنایه به آرمانخواهی نجاتبخش ملت ایران، نوشت: "ما ایرانی ها همیشه اهدافمان بر اساس آرزوهایمان بوده نه توانایی هایمان" !
🔸 با این مرور اجمالی "کیستی" ظریف به نظر میرسد میتوان به "چیستی" اهداف او یا به تعبیر بهتر "کارفرمایان" او پی برد،
یعنی به صراحت باید گفت:
وی و تیم پشت پرده جریان نفود در حال فراهم آوردن توجیهات تئوریک و زمینه سازی برای تجزیه افتخار آمیز ایران میباشند!!! آرزویی که همواره دشمنان مدعی هم آن را به گور برده اند؛
در عین حال باید هوشیار و بیدار باشیم و مستمرا جهاد تبیین نماییم؛
وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
آل عمران / ۵۴
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
هدایت شده از گاه نویس// یداله یاسینی
62.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مستند پرزیدنت آکتور سینما
چرا میگوییم پزشکیان گورباچوف نیست و نباید باشد؟
اگر می خواهید پاسخ این سوال را بدانید حتماً مستند #پرزیدنت_آکتور_سینما را ببینید!
#همراه_با_تحلیل // یداله یاسینی 👇
@hamraah_batahlil
حمله_مستقیم پهپادی به تلآویو
✍دکتر مجتبی صدیقی
اقدام #مقاومت در #حمله_مستقیم پهپادی به #تلآویو و هدف قرار دادن ساختمانی در نزدیکی #ساختمان_دیپلماتیک آمریکا، #اقدامی_راهبردی و مبتنی بر یک طراحی هوشمندانه است.
این حمله از یکسو #پیامی_مستقیم به واشنگتن است و گویای این امر که مقاومت بیش از این نمی تواند شاهد حمایت تمام قد کاخ سفید از #جنایات رژیم صهیونیستی باشد و احتمال برخورد جدی تر با اماکن سیاسی و نظامی آمریکا را به سران این کشور گوشزد می کند.
از سوی دیگر این عملیات یک #هشدار_سنگین به سران جنایتکار رژیم صهیونیستی و فشار جدیدی به افکار عمومی آن برای عقب نشینی در برابر مقاومت فلسطینی در غزه است.
هدف دیگر این عملیات #گشودن_جبهه_جدیدی علیه رژیم در برابر حمله احتمالی به لبنان است و حاوی این پیام که حمله به لبنان منجر به حملات سایر اجزاء #محور_مقاومت به تلآویو خواهد شد. #حلقه_های_آتش روز به روز بیشتر عرصه را بر رژیم تنگ خواهد کرد..
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
تحریمهای مالی و بانکی علیه انصارالله:
تحلیل و تأثیرات
✍️ امیر عسگر
در سالهای اخیر، گروه انصارالله یمن، معروف به حوثیها، با تحریمهای مالی و بانکی گستردهای مواجه شده است. این تحریمها که توسط کشورهای مختلف و نهادهای بینالمللی از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده، بهمنظور محدود کردن منابع مالی این گروه و کاهش توانمندیهای آن در تأمین مالی فعالیتهای نظامی و اقدامات این گروه، به گفته غربیها، صورت گرفته است.
یکی از ابزارهای اصلی این تحریمها، قطع دسترسی انصارالله به سیستم مالی جهانی و شبکه سوئیفت (SWIFT) است.
🔸 شبکه سوئیفت، که مخفف عبارت "Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication" است، یک سیستم پیامرسان مالی بینالمللی است که بانکها و موسسات مالی برای انجام تراکنشهای مالی و انتقال امن اطلاعات از آن استفاده میکنند. تحریم از سوئیفت به معنای قطع دسترسی گروههای مورد تحریم به این شبکه است که نتیجه آن، محدود شدن تعاملات مالی و ارتباطات بینالمللی آنان است.
انصارالله، به عنوان یک گروه تحت تحریم، از این شبکه محروم شده و به این ترتیب نمیتواند به راحتی با نهادهای مالی جهانی ارتباط برقرار کند یا منابع مالی خود را مدیریت کند.
ادامه .....👇👇
.
علاوه بر مسدود شدن دسترسی به سوئیفت، تحریمهای بانکی شامل مسدود کردن داراییها و منابع مالی انصارالله در بانکهای خارجی و ملی نیز میشود.
این تحریمها به نحوی طراحی شدهاند که مانع از انجام تراکنشهای بینالمللی گروه مذکور شوند و تأمین مالی عملیاتهای نظامی و لجستیکی آنها را دشوار کنند. به گفته مقامات آمریکایی، اقدامات این گروه شامل حملات موشکی و پهپادی به خاک عربستان سعودی، از جمله تأسیسات نفتی و زیرساختهای حیاتی این کشور، و همچنین نقضهای مکرر حقوق بشر و ایجاد بحرانهای انسانی در یمن است.
این اقدامات به طور مداوم باعث افزایش تنشها و ناآرامیها در منطقه شده و نگرانیهای بینالمللی را برانگیخته است.
🔸با توجه به تحریمهای برجستهای که به طور گسترده بر انصارالله اعمال شده، به نظر میرسد که شرایط انسانی در یمن به مراتب دشوارتر خواهد شد. تحریمها نه تنها بر منابع مالی انصارالله تأثیر میگذارند، بلکه به طور غیرمستقیم بر زندگی روزمره مردم یمن نیز فشار بیشتری وارد میکنند. در عین حال، به نظر میرسد که عربستان سعودی و ایالات متحده با این تحریمها تلاش دارند تا اهرم فشاری قویتر برای مهار کردن انصارالله و افزایش فشار بر مردم یمن ایجاد کنند. این فشارها به هدف کاهش فعالیتهای انصارالله و تسریع در روند مذاکرات سیاسی اعمال میشود، اما در عمل، آسیبهای گستردهای به وضعیت انسانی در یمن وارد کرده است.
👈 این یادداشت به بررسی وضعیت تحریمهای مالی و بانکی علیه انصارالله و تأثیرات آنها بر این گروه و وضعیت انسانی در یمن پرداخته است. به نظر میرسد که با توجه به شدت تحریمها و تأثیرات آنها، نیاز به تعادل دقیق و بررسیهای بیشتر برای اطمینان از این که اقدامات اقتصادی و سیاسی به بهبود وضعیت انسانی و کاهش تنشها منجر شوند، بیش از پیش احساس میشود.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
📈درباره ضریب جینی و حذف ارز ترجیحی.
✍محمد طاهر رحیمی
📉کاهش «ضریب جینی» به کمترین مقدار دستاورد بزرگی است، اما:
📍اولا نشانگر اختلاف طبقاتی از حیث «درآمد» است نه «ثروت»
📍ثانیا ذاتا نمیتواند متغیرهای متعدد معیشتی را (مخصوصا بعد از شوک حذف ارز ترجیحی و جهش دوبرابری ارز) نشان دهد.
🔖 از جمله این متغیرهای معیشتی که ضریب جینی توان توضیح آنها را ندارد عبارتند از:
1️⃣ جهش هزینه مصرفی(GCE+PCE)
2️⃣ رشد شدت مصرف نامکفی خانوار
3️⃣ جهش نسبت بدهی به درآمد بنگاه و خانوار
4️⃣ سقوط سهم پسانداز در درآمد بنگاه و خانوار
5️⃣ شکاف ثروت و درآمد
6️⃣ شکاف تولید و مصرف
7️⃣ شکاف درآمد و هزینه
8️⃣ جهش بهره انتظاری ناشی از شوکهای ارزی و هزینهای
9️⃣ شکاف رفاه به معنای کاهش فاصله غیرفقرا از خط فقر
و ....
⛔️ بنابراین تفسیر غلط و غیرعلمی ضریب جینی و سپس ذوقزدگی بیش از حد استاندارد نسبت به این دستاورد باعث تجویز دوباره «شوک درمانی» و تکرار اشتباهِ «حذف بدون الگو و بدون لوازم ارز ترجیحی» مبتنی بر توهم فانتزی تک نرخی کردن ارز میشود و اقدامات خوب دولت آتی را هم برای مردم غیرملموس و کماثر میکند.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
اجماع فلسطینی ها در چین و تاثیر آن بر روند مذاکرات آتش بس در مصر
✍ابوقاسم
ماهیت حضور دیپلماتیک چین در تحولات خاورمیانه و نقش راهبردی این کشور در طراحی توافقنامه های مشابه عادی سازی روابط ایران و عربستان و گروه های فلسطینی نقش آفرینی دقیق این کشور در عرصه سیاسی خاورمیانه را به منصه ظهور کشاند
طرح پکن در توافق گروهای فلسطینی برای تشکیل دولت آشتی ملی و حاکمیت یکپارچه در نوار غزه/کرانه باختری بعد از پایان جنگ در این منطقه بسیار مهم است و ایران را از شرایط فاقد پلن و سناریو برای بعد از پایان جنگ خارج می کند.
افقی که چینی ها برای تنش ها میان اسرائیل و فلسطین تصور می کنند به راهکار دو دولتی ختم می شود.
در واقع گام مهم پکن در یکپارچه سازی گروه های فلسطینی با محوریت حماس_فتح_جهاد برای تعریف مدل مشخصی از سازمان های فلسطینی و شکل گیری نگرش ملی در قامت یک دولت فلسطینی برای دوران گذار از جنگ و در نهایت تشکیل دولت فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی اورشلیم ارزیابی می شود
طبیعتا مدلی که پکن و گروه های فلسطینی دنبال می کنند به معنای این هست که ۱_جنگ در غزه باید پایان یابد۲_اسراییل باید هرچه زودتر از غزه خارج شود ۳_ شهرک سازی ها در قدس شرقی و مرزهای ۱۹۶۷ پایان یابد ۳_مدیریت در غزه باید برعهده فلسطین باشد
۴_کشور فلسطین تشکیل شود، شورای امنیت و اسرائیل با این موضوع موافقت کنند
مسائلی که اسرائیل آن ها بر نمی تابد و از همه مهم تر مصوبه رسمی کنست در مخالفت با تشکیل دولت فلسطینی است که شرایط را برای ابتکار چین سخت می کند
همگرایی جنبش خودگردان(فتح)با حماس و آشتی ملی برای فلسطین یکپارچه آثار عینی خود در تحولات کرانه باختری را افزایش خواهد داد.
نزدیکی تشکیلات خودگردان به حماس کمک شایانی به حماس در اردوگاه داخلی فلسطین داشته است موضوعی که محاسبات جدیدی را برای صهیونیست ها نسبت به این تشکیلات در کرانه باختری ایجاد خواهد کرد.
حضور چین ،روسیه و الجزایر برای تحقق این توافقنامه و اداره غزه توسط دولت آشتی ملی موقت بسیار مهم ارزیابی می شود
ابتکار چین در آشتی گروه های فلسطینی برای پیگیری اداره نوار غزه و آینده دولت فلسطین در برابر مدل آتش بس در محور مصر_آمریکا_اسراییل_امارات تعریف می شود.
پذیریش ضمنی موجودیت حماس در آینده فلسطین و غزه در نشست پکن آن هم توسط تشکیلات خودگردان و سایر گروه های فلسطینی برای حیات سیاسی این جنبش بسیار مهم ارزیابی می شود
اما اسرائیل جور دیگری به مسائل جاری در فلسطین نگاه می کند
۱_دولت فلسطینی تشکیل نخواهد شد(مصوبه کنست)
۲_حماس نابود خواهد شد
۳_غزه تجاری سازی خواهد شد
۴_مدیریت این منطقه توسط محمد دحلان شخصیت مورد اطمینان موساد خواهد بود
۵_کوچ مهندسی شده ساکنین غزه با تسهیلات و... انجام می شود
۵_ اداره امنیتی غزه با اسرائیل و امارات و مصر انجام خواهد شد.
تلاقی این دو نگاه فاز جدیدی از تنش های سیاسی میان دو بلوک قدرت در پرونده فلسطین ایجاد خواهد کرد.
تقابل این دو طرح در شرایط گذار و پایان جنگ در غزه معادله جدیدی را میان آمریکا،اسرائیل و برخی کشورهای غربی از یک سو و چین،روسیه،الجزایر و ایران ایجاد می کند
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
اسد در کرملین!
✍صابر گل_عنبری
رئیس جمهور سوریه امروز با پوتین در کاخ کرملین دیدار و گفتگو کرد. گفته شده است که هدف از دیدار، گفتگو درباره وخامت اوضاع در منطقه است.
اگر منظور تحولات مربوط به جنگ غزه است که بعد از گذشت ده ماه از این جنگ ویرانگر بعید است هدف اصلی از سفر گفتگو در این باره باشد؛ مگر این که کرملین اخیرا نگران از تبعات بالا گرفتن تنشها در منطقه بر منافع خود در سوریه بخواهد مانع تشدید حملات از این کشور به جولان و… شود.
اما این سفر اعلام نشده جا از بررسی راههای تقویت روابط دو جانبه، به احتمال زیاد در وهله نخست به آشتی ترکیه و سوریه و دیدار احتمالی اردوغان و اسد مرتبط است که با وجود تمایل شدید رئیس جمهور ترکیه، نظام سوریه همچنان مخالف بوده و شرط و شروطی را تعیین کرده است که برآوردن آنها در این شرایط برای آنکارا دشوار به نظر میرسد و معنایی جز باخت سیاسی این کشور در پرونده سوریه ندارد؛ اتفاقی که اردوغان علی رغم پافشاری بر دیدار و گشودن فصل جدیدی از روابط با دمشق از پرداخت چنین هزینه سنگینی ابا دارد.
ایران نیز از موضع دمشق حمایت میکند و روی خوشی به دیدار اسد و اردوغان قبل از تحقق حداقل بخشی مهم از شروط نشان نمیدهد.در این میان اما اردوغان از کانال روسیه و پوتین به دنبال فشار بر اسد است و به نظر میرسد این سفر برای مجاب کردن او به آشتی و دیدار با رئیس جمهور ترکیه و تعیین دستور کار آن است. با توجه به نیاز روسیه به همکاری با ترکیه احتمالا تلاشهای اخیر آنکارا از کانال پوتین جواب دهد.
در همین حال نیز برخی منابع ترک از احتمالی دیدار اردوغان و اسد در روسیه در آگوست آتی خبر میدهند؛ دیداری که تا این لحظه خبری از پیوستن ایران به آن در میان نیست.
واقعیت این است که چنان که برگردان روابط روسیه و اسرائیل در سوریه نوعی تهدید امنیتی برای حضور ایران در آن بوده و هست، ارتقای مناسبات روسیه و ترکیه دو رقیب جدی ایران در سوریه نیز علاوه بر تشدید تهدیدات پیشگفته، احتمالا موجب تکمیل شدن چنبره اقتصادی ترکیه بر اقتصاد سوریه -چه در مناطق تحت کنترل نظام چه مخالفان- شود.
در سالهای گذشته نیز همواره بازار سوریه حتی در اوج تنشهای نظامی میان دمشق و آنکارا، در اختیار کالاهای ترکیه بوده و ایران بهره خاصی از اقتصاد سوریه نبرده است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
هدایت شده از گاه نویس// یداله یاسینی
.
دیروز، امروز، فردا !
✍یداله یاسینی
چگونه بعد از هشت سال دولت روحانی در زمان #شهید_رئیسی، سطح توقع مردم از دولت جابجا شد؟
پاسخ را باید بعد از دیروز(دولت روحانی) در نوع رفتار فردی و اجتماعی شهید_جمهور جستجو کرد که امید و امیدواری را در دل مردم زنده کرد! انگار او رابطه غریبی با تعارف و تشریفات داشت! حضور میدانی، اخلاص و پشتکار از او یک چهره ی خدومی که، خستگی را خسته_کرده_بود ساخت و عاقبت هم مزدش را گرفت و در راه خدمت به امت اسلامی شهید شد!
اهمیت و همکاری و آشتی و ارتفاعِ رابطه ی میدان_دیپلماسی از ابتکارات و نقاط قوت دولت این عزیز بود!
اصرار بر تسریع در روند ساخت کریدور ها برای اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب به منظور تبدیل ایران به شاهراه تجاری منطقه، حضور در عرصه پیمان های دو و چند جانبه به خصوص بریکس_شانگهای و ارتباط با رویکرد نگاه به شرق و اهمیت به روابط با کشورهای همسایه، از جمله عواملی بود که موجب کمرنگ شدن احساس نیاز به غرب و دلیل محکمی بر اثباتِ توخالی بودنِ برجام_نافرجام و دلیل خوبی برای امید به آینده و ثبات در کسب و کار بازاریان محسوب میشد!
هر چند در قیاس با نقطه مطلوب فاصله ها وجود دارد اما، حداقل بعد از هشت سال معطل شدنِ مردم در زمان دولت روحانی، ثبات نسبی کسب و کار و رونق بازار اتفاقی ملموس و محسوس بود!
حال سوال اساسی (امروز)این است که آیا پزشکیان با اعتماد به ظریف و سیستم شورای راهبردی و اعضای معلوم الحالش، چه کسانی را به عنوان کابینه معرفی می کند؟!
آیا باز قصد دور ریختن و یا لااقل مسکوت و راکد کردن برنامه های راهبردی مذکور را دارند؟
(فردا) باز هم قرار است کابینه معرفی شده وی مردم را در دوگانه میدان_دیپلماسی؛ رابطه_تحریم ؛پوشک_موشک دولت با تفنگ و بی تفنگ و... سردرگم کنند؟!
کدام برنامه و روش مد نظر جواد ظریف است؟
به راستی پشت پرده راه اندازی انواع دوگانه ها و دامن زدن به گسل های قومیتی، زبانی، مذهبی، حزبی، گروهی و ... چه کسانی و هدفشان چیست؟!
دولت #روحانی که نمیتوانیم بود!
دولت #رئیسی میتوانیم را احیا کرد!
آیا دولت #پزشکیان باز نمی دانم و نمی توانیم است؟!
#همراه_با_تحلیل // یداله یاسینی 👇
@hamraah_batahlil
تفکر استراتژیک؛ ابزار جنگ نامتقارن شناختی
✍سید یاسر جبرائیلی
در عرصه جنگ شناختی، آنچه میتواند دست برتر را برای ایران ایجاد کند، ترویج فرهنگ تفکر استراتژیک در میان مردم است. تفکر استراتژیک به معنی توانایی تحلیل و ارزیابی شرایط پیچیده و پیشبینی نتایج بلندمدت تصمیمات است. این نوع تفکر مستلزم داشتن دیدگاهی کلنگر و آیندهنگر است که میتواند افراد را در برنامهریزیهای دقیق و هدفمند یاری دهد.
تفکر استراتژیک شامل چندین مرحله مهم است:
1.تحلیل وضعیت کنونی: درک دقیق از شرایط فعلی و شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها (تحلیل SWOT).
2. تعیین اهداف بلندمدت: مشخص کردن اهدافی که باید در طولانیمدت به آنها رسید.
3. شناسایی مسیرها و گزینهها: بررسی راههای مختلف برای رسیدن به اهداف و ارزیابی مزایا و معایب هر یک.
4. تصمیمگیری آگاهانه: انتخاب بهترین مسیر با توجه به منابع موجود و اولویتها.
5. پیگیری و ارزیابی مداوم: نظارت بر پیشرفت و اعمال تغییرات لازم در صورت نیاز.
اگثریت مردم ما باید قدرت این سطح از تفکر را در نسبت با اهداف انقلاب اسلامی داشته باشند. مردم ما باید با نگاهی کلان، تحلیلی جامع از وضع کنونی انقلاب اسلامی داشته باشند، اهداف عالیه انقلاب را بشناسند، بر مسیری که میرویم مشرف باشند و فعالانه بر حرکت دولت و ملت در انتخاب مسیر صحیح و حرکت به سمت اهداف، نظارت کنند. قلب مردمسالاری دینی همین است.
اگر دستور کار دستگاههای تبلیغاتی ما هشتگسازی و عملیات روانی شد، قطعا در جنگ شناختنی بازندهایم؛ چرا که اولا قدرت دشمن در این عرصه بسیار بیشتر از ماست، ثانیا اساسا پیروزی جبهه حق با ابزارهای باطل محال است. این سیاست اموی است که بر جهل مردم سوار است. ابتنای سیاست علوی بر آگاهی مردم است.
رهبر حکیم انقلاب اسلامی میفرمایند تبلیغات یعنی رساندن حقیقت به گوش مردم.
بنابراین، به جای تمرکز بر روشهای سطحی و موقت، نظام آموزشی و تبلیغاتی ما باید قدرت تفکر استراتژیک را در مردم ایجاد کند. وقتی این توان در مردم ایجاد شد، افراد با دقت و هوشیاری بیشتری میتوانند نسبت به اطلاعات و تبلیغات دریافتی واکنش نشان دهند و فریب عملیات روانی دشمن را نخورند.
ختم کلام اینکه در جنگ شناختی، ما اگر دست به نبرد متقارن با دشمن بزنیم، بازندهایم. ما نیازمند استراتژی نامتقارن در جنگ شناختی هستیم و ابزار آن، مسلح شدن مردم به تفکر استراتژیک است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
چرایی کاهش مشارکت
✍دکتر عبدالله گنجی
در چهار انتخابات سراسری اخیر کشور نرخ مشارکت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد متغیر بود و در کل از عدد ۵۰ درصد عبور نکرد. برای چرایی این کاهش هرکس فهمی و ذهنیتی دارد. افراد متناسب با نسبتی که با جمهوری اسلامی دارند برای آن علل ردیف میکنند و پدیده «مرگ مؤلف» اتفاق نمیافتد. نگارنده حدود ۱۰ پدیده و ۳۰ روند را برای این مهم احصا نموده است که در این مختصر نمیگنجد، اما دو معادله را بررسی خواهیم نمود.
معادله اول این است که طیفی مسئله را معیشت میداند و آن سرمعادله علت را عبور بخشی از مردم از جمهوری اسلامی قلمداد میکند. البته برخی وارد جزئیات نمیشوند و صرفاً «ناامیدی» را علت میدانند. در بررسی معادله باید گفت مردمی که مشارکت میکنند همانهایی نیستند که بیشترین مشکلات معیشتی را دارند؟ اگر فرض این است که روستاها مشکلات بیشتری دارند مشارکت در روستاها بیشتر است. در کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی که جزو مناطق کمتربرخوردارند، مشارکت اول است. در جنوب تهران مشارکت از شمال بیشتر است. در استان تهران (عمده حاشیه نشینان) مشارکت از شهر تهران بیشتر است. پس همه عدم مشارکت به معیشت برنمیگردد، اما معیشت و تورم مستمر عامل مهمی محسوب میشود.
آن سر معادله آیا مردمی که رأی نمیدهند از جمهوری اسلامی عبور کردهاند و به عناد رسیدهاند؟ دو نظرسنجی علمی توسط دانشگاه مریلند امریکا و یک سازمان قابل اتکای داخلی نشان میدهد اینگونه نیست. در نظرسنجی دانشگاه مریلند در زمستان ۱۳۹۹، حدود۴/٩درصد از ایرانیان اساس جمهوری اسلامی را قبول ندارند در نظرسنجی گسترده و سراسری یک سازمان داخلی این عدد ۷ درصد است. پس ۹۳ تا ۹۵ درصد ایرانیان با جمهوری اسلامی عناد ندارند و مسئلهشان حل شود به صندوق برمیگردند،
اما معادله دوم که به زعم نگارنده مسئله اصلی اینجاست.
🔻یک سر این معادله سردرگم کردن علل مشکلات موجود در ذهن مردم است.
وقتی تأثیر تحریم در زندگی مردم را کم میدانیم و علت واقعی تحریم را نیز تبیین نمیکنیم که اصلا مسئله هستهای و موشکی نیست، مردم علت را به کجا ارجاع میدهند؟ وقتی علت اصلی تحریم نیست، پس چیست؟ اینجاست که سؤال برای رأیدهنده پیش میآید که اگر تحریم نیست پس مدیریت و سیاست است.
حال اگر طیفهای مختلف سیاسی-فکری که میآیند و میروند بر کرسی دولت و مجلس مینشینند، اما تغییری حاصل نمیشود برای چه باید رأی دهیم؟
اگر دولتها و مجالس مختلف میآیند و میروند و مشکلات پابرجاست، رأی دادن ما چه فایدهای دارد؟ و اینجاست که یأس نسبت به صندوق شروع میشود و امید به کنجی تاریک میخزد.
نگارنده بررسی کردهام که در دوران خاتمی فشار تحریم به دلایلی که موضوع آن اینجا نیست کم شد و خاتمی که هیچ حرف و شعار اقتصادی نداشت الان مفتخر است بالاترین رشد را داشته است. چند سال اول احمدینژاد که مذاکرات ادامه داشت ثبات هم بود، اما از سال ۱۳۹۱ که اوباما نفت ما را تحریم کرد طلا، ارز و مسکن سه برابر شد. پنج سال اول روحانی که مذاکره میکردیم ارز ثابت و تک نرخی بود و مقام معظم رهبری هم به خاطر آرامش موجود از روحانی تشکر کرد. اما از اواخر ۱۳۹۶ که زمزمه خروج از برجام و روشن شدن موتور تحریم اتفاق افتاد ارز از ۳ هزارو ۶۰۰ تومان به ۲۹ هزار تومان رسید و سال ۱۳۹۷ سختترین سال اقتصادی ملت ایران شد. چای دبش اگر فساد محسوب میشود، اگر نماینده مجلس خودرو با قیمت تمام شده میگیرد و متهم به فساد است به دلیل چند نرخی بودن ارز است و این چند نرخی به خاطر تحریم است. ایران به دلیل صادرات نفت و گاز و پتروشیمی در حالت عادی اصلاً مشکل ارزی ندارد.
ادامه...👇
https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/5320
👆ادامه...
🔻شق دوم این معادله به اصلاح طلبان برمیگردد، سیاه مطلق نشان دادن کشور، جامعه، رفتار حکومت، تعاملات بین المللی، ۱۰۰ برابر کردن فساد در ذهن مردم و غیر عادی نشان دادن همه چیز است. به جرئت میتوان گفت اصلاحطلبانی که میگویند و مینویسند در سه سال گذشته حتی یک نقطه مثبت در کارنامه جمهوری اسلامی ندیدهاند.
ایران در همه جداول آخر است! از انتخابات تا محیط زیست، از تورم تا تولید، از حمایت از محکومان امنیتی تا اغتشاشات، همه توسط اصلاح طلبان با چند برابر کردن «نمود» نسبت به «بود» منتشر میشود و دوستانشان در رسانههای فرامرزی به کمکشان میآیند. این سیاهی مطلق به صورتی شد که مردم از خود آنان نیز عبور کردند و در این انتخابات به التماس و وحشتافکنی آنان وقعی ننهادند و باز عدهای مشارکت نکردند. خلاصه اینکه اگر تحریم بیاثر یا کم اثر است، جایگزین آن چیست؟ مردم چه چیزی را علل بدانند؟ و داخلی کردن علل کدام امید را برای مشارکت باقی میگذارد؟ دهه ۶۰ نیست که مشارکت همه تکلیفی- شرعی باشد. هنوز بخشی از جامعه چنین هستند، اما نسلهای نوظهور میپرسند برای چه رأی بدهیم؟ آن دفعه رأی دادیم چه شد؟ به ایشان رأی دادیم چه کرد؟ و...
امید است در تبیین علل مشکلات از یک سو و بازگشت اصلاحطلبان به قدرت از سوی دیگر، سیاهنمایی کاهش یابد و گرهگشایی از زندگی مردم، ریل مشارکت را به سر جای خود برگرداند. رفع تحریم دست ما نیست، اما دوگانه تلاش از طریق مذاکره و تلاش برای بیاثر کردن تحریم از روشهای مختلف دیگر با همان سه اصلی که آقای پزشکیان تأکید دارند (عزت، حکمت، مصلحت) باید در دستور کار قرار گیرد. تجربیات دولت سیزدهم در این حوزه مهم است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
بنزین؛ اولین سوژه اولین عملیات فریب کارشناسان روی ذهن دکتر پزشکیان
✍دکتر سید یاسر جبرائیلی
آقای دکتر پزشکیان رئیسجمهور منتخب گفتهاند: «ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول میدهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان میخریم، بعد ۱۵۰۰ تومان میفروشیم! خب تا کجا میتوانیم این کار را بکنیم؟»
آنچه از این اظهارات برداشت میشود این است که در طول مدتی که دکتر پزشکیان در ساختمان قرمز ریاستجمهوری مستقر شدهاند، در معرض یک عملیات روانی سنگین قرار گرفتهاند تا به گرانسازی بنزین رضایت دهند.
اما واقعیت چیست؟ آیا این ادعا که دولت بابت خرید بنزین ۸ میلیارد دلار پول میدهد، صحیح است؟ آیا واقعا دولت بنزین را ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان میخرد و ۱۵۰۰ تومان میفروشد؟
پاسخ، خیر است! من از آقای پزشکیان خواهش میکنم در برابر هر ادعایی از این جنس، سوالات اساسی و راهبردی بپرسند. سوال کنند که این ۸ میلیارد دلار ادعایی دقیقا از چه منبعی تامین شده و از چه مسیری به چه کسی پرداخت شده است؟
واقعیت این است که دولت حتی یک دلار بابت خرید بنزین پرداخت نکرده است.
بر اساس گزارش کارشناسان و به استناد مستندات موجود، خدمت رئیس جمهور منتخب عارضم که از سال ۱۳۸۶ تا امروز، دولت جمهوری اسلامی نفت خام را با تخفیف ۵ درصد نسبت به قیمت فوب خلیج فارس، به پالایشگاههای داخلی میدهد. اما پالایشگاهها بابت نفت پولی به دولت پرداخت نمیکنند. پالایشگاهها بنزین و ۴ فرآورده اصلی دیگر (گازوئیل، نفت سفید، مازوت و گاز مایع) را به قیمت فوب خلیج فارس با نفت دریافتی از دولت، تهاتر میکنند. به عبارت سادهتر، دولت نفت میدهد، ۵ فرآورده از جمله بنزین میگیرد، بدون اینکه ریالی رد و بدل شود. اما نکته اینجاست که پالایشگاهها علاوه بر ۵ فرآورده اصلی، بیش از ۴۰ فرآورده دیگر نیز از نفت استحصال میکنند(معادل حدودا ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز) و به قیمت فوب به داخل کشور میفروشند.
دقت بفرمایید! نفت را با ۵ درصد تخفیف فوب میگیرند، اما بدون تخفیف نسبت به فوب ۵ فرآورده به دولت تحویل میدهند. ۵ درصد تخفیف از یک سو، و ارزش بیشتر ۵ فرآورده نسبت به نفت خام از سوی دیگر، باعث شده دولت با وجود فروش روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت به پالایشگاههای داخلی، بیش از ۲ میلیارد دلار به این پالایشگاهها بدهکار شود!
اما آنچه جدیدا اتفاق افتاده، این است که وزیر نفت آقای روحانی معتقد بود پالایشگاهسازی کثافتکاری است و پالایشگاههای کشور را توسعه نداد. با توجه به افزوده شدن سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو به ناوگان کشور، تقاضای بنزین بیش از عرضه بنزین رشد کرد.
اینک به دلیل عدم توسعه کافی ظرفیت پالایشی کشور، دولت همان رابطه تهاتری را که با پالایشگاههای داخلی داشت، با پالایشگاههای خارجی برقرار کرده است. یعنی به پالایشگاههای خارجی نفت خام میدهد(بدون تخفیف ۵ درصد فوب) و بنزین (باکیفیتتر!) با قیمت فوب تحویل میگیرد. یعنی معالاسف بر اساس تفکر یارانه پنهان، توجیه اقتصادی واردات بنزین برای دولت بیش از خرید بنزین از پالایشگاههای داخلی است!
یک نکته جالب دیگر، تغییر ترکیب تولید پالایشگاههاست. گفتیم که پالایشگاهها فرآوردههای نفتی را به قیمت فوب به داخل میفروشند. بنابراین، هرچه بنزین کمتری تولید کرده و فرآورده ویژه بیشتری تولید کنند، سود بیشتری میبرند. بر اساس گزارشهای رسمی، سهم فرآوردههای ویژه از کل تولید، از یک درصد در سال ۸۶ به حدود ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. یعنی پالایشگاهها بجای تولید بنزین و عرضه آن به شکل تهاتری با دولت و درگیر شدن با روابط مالی ناشی از هدفمندسازی یارانهها، ترجیح میدهند محصولات دیگری تولید کرده و به نرخ جهانی به مردم بفروشند. به عبارت سادهتر، اگر سهم بنزین از تولیدات پالایشگاهها، مانند دوره پیش از ۱۳۸۶ بود، شاید امروز کمبود بنزین نداشتیم!
دفت بفرمائید که این مطلب نیز مبتنی بر نظرات کارشناسی است. اما کارشناسان متنوعاند و متفاوت میاندیشند. ما هستیم که باید تشخیص دهیم کدام نظر کارشناسی، در جهت منافع ملی است.
راهکار روشن است: اولا سیاست غلط جهانیسازی قیمتها و حاکم کردن دلار آمریکا در خاک ایران باید کنار گذاشته شود. ثانیا، انفال متعلق به دولت اسلامی است. بنگاههایی نظیر پالایشگاهها و پتروشیمیها و شرکتهای بازرگانی نفتی و... صرفا باید حقالعمل ارائه خدمات خود را دریافت نمایند، نه اینکه مالک انفال فرآوری شده شوند.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
هم زیستی با جنگ
مجدل شمس
✍ابوقاسم
جنگ در خاورمیانه در سطح مدیریت شده ای میان اطراف در حال پیشروی است اما صحنه مشکوکی که در مجدل الشمس به وقوع پیوست شرایط را برای جنگ بزرگ تر و عمیق تر و تعیین کننده تر مهیا کرده است
حمله راکتی مجدل الشمس و کشته شدن تعدادی از مردم و کودکان به نقطه عطف جدیدی در تحولات خاورمیانه تبدیل خواهد شد
بستگی دارد اسرائیل با گزینه های احتمالی چگونه بازی خواهد کرد و عرصه تنش را در چه مقیاسی برای انتخاب های پسینی حزب الله آماده خواهد کرد
به ویژه آن که اسرائیل بعد از حمله مستقیم ایران به شهرهای فلسطین اشغالی نتوانست موازنه قدرت را به نقطه برابر با تهران برساند و افقی که در حمله به لبنان می توان به تصویر کشید پاسخ پنهان و عمیق به تهران برای برابری موازنه قدرت در منطقه باشد.
و مسیر تضعیف هسته های محور مقاومت را پیگیری کند موضوعی که خطوط قرمز چمهوری اسلامی و محور مقاومت خواهد بود و باید برای مرگ تدریجی یا حیات پایدار با تمام توان ایستادگی کرد
آیا شهرهای جنوبی لبنان هدف حملات خواهند بود یا صهیونیست ها با حمله مستقیم به نقاطی در بیروت دامنه تنش در خاورمیانه و ماهیت آن را تغییر خواهند داد؟؟
برخورد راکت با سر جنگی سنگین به زمین فوتبال در کنار تکذیبیه رسمی حزب الله نسبت به این اقدام و البته بهره برداری اسرائیل برای حمله مستقیم به لبنان، تحلیل را برای ما مشخصا وارد فاز جدیدی از برخورد اراده ها و تنش ها در خاورمیانه میکند
دروزی ها بعنوان یکی از بزرگ ترین اقلیت ها در اردن ،سوریه ،لبنان و فلسطین اشغالی زندگی می کنند آن ها بسیار پرقدرت هستند و آثار حمله را بر پیکره واحد احساس می کنند
این یعنی انتخاب دروزی ها برای حمله راکتی سناریوی شکاکانه ای را در اذهان می پروراند
دروزی های فلسطین اشغالی قاطعانه خواستار پاسخ به لبنان شدند
این یعنی سناریوی حمله به مجدل الشمس دارای ابعاد دقیق جنگ شناختی و زمینه سازی های متنوع برای فتنه های قومی ،قبیله ای و مذهبی در شامات همراه بوده است و باید دید درکنار بعد افزایش دامنه جنگ ،ابعاد شناختی و فتنه های داخلی در چه شرایطی از تحقق و عملیاتی سازی قرار خواهد گرفت
ورود ناو هواپیمابر رزولت آمریکا به خلیج فارس که برخلاف پیشبینی بسیاری از تحلیلگران که مدعی بودند این ناو برای مهار انصارالله یمن وارد دریای سرخ خواهد شد نهایتا به خلیج فارس آمد
تشدید حملات چند روز اخیر گروه های عراقی به پایگاه های آمریکایی و سیگنال هایی که انصارالله یمن و حزب الله درباره امکانات پیشرفته نظامی خود به نتانیاهو منتقل کردند برای این بود که محاسبات وتمرکز ذهنی نتانیاهو برای حمله به لبنان کاهش یابد.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
هدایت شده از گاه نویس// یداله یاسینی
🤔دیدار دقیقه نودی مرد سایه با پزشکیان و تغییر و تعیینِ معاون اول!
✍یداله یاسینی
علت تغییر دقیقه ی نودی معاون اول از #طیب_نیا به #عارف، دیدار و آفتابی شدن یک باره مرد سایه(خ_ا_ت_م_ی) با پزشکیان و اصرار بر تغییر و تعیینِ گزینه خود برای معاون اولی بود!
✔️منتظر رونمایی از دیگر افراد سفارش شده او، در چینش کابینه پزشکیان باشید!
#خ_ا_ت_م_ی
#پزشکیان
#عارف
#معرفی_کابینه
#همراه_با_تحلیل // یداله یاسینی 👇
@hamraah_batahlil
نبرد #مقاومت با #شیطان_صهیون به کدام سو میل خواهد کرد!؟
✍دکتر مجتبی صدیقی
امشب شب سنگینی است؛ احتمال وقوع یک #درگیری_گسترده میان مقاومت و رژیم صهیونیستی بسیار بالا رفته و تمام نیروهای محور مقاومت به حال آماده باش درآمده اند. پیغام و پسغام های سیاسی از طرف واسطه ها مکرر در مکرر در حال جابجا شدن است و این نکته به رژیم و حامیانش گوشزده شده که حمله گسترده رژیم اشغالگر به لبنان با واکنش سایر اجزاء #محور_مقاومت و به ویژه #یمنی ها و #عراقی ها مواجه خواهد شد.
در سوی دیگر برخی از کشورهای عربی ترس زیادی از درگیری احتمالی دارند زیرا هرگونه جنگ گسترده منطقه ای می تواند کشورهای دیگر را هم وارد میدان آتش کند. مقاومت حتما در این جنگ از #سلاح_های_جدید و #راهبردی خود علیه رژیم استفاده خواهد کرد که در مقابل احتمال ورود حامیان صهیونیست ها را هم بالا خواهد برد. در این راستا چند احتمال متصور است:
1⃣ #اول: یک #حمله_گسترده و همه جانبه که در نهایت موجب ورود سایر بازیگران شده و به یک جنگ گسترده منطقه ای منجر شود.
2⃣ #دوم: یک #حمله_سنگین_مدیریت شده توسط رژیم به اهدافی در لبنان که واکنش متقابل و مشابه حزب الله و بخشی از اجزاء مقاومت را در پی داشته و زمان زیادی طول نمی کشد.
3⃣ #سوم: یک #حمله_محدود اما با شدت بالا در یک زمان کوتاه با انهدام اهدافی با اهمیت بالا در لبنان که با واکنش مشابه حزب الله در سطحی مشابه مواجه خواهد شد.
4⃣ #چهارم : #گفتگوی_سیاسی و کاهش تنش
در مورد احتمال وقوع هیچکدام از سناریوها نمی توان محکم نظر داد اما به نظر بنده شاید احتمال #سناریوی_سوم کمی بیشتر باشد. اینکه کدام سناریو رخ بدهد فرق زیادی نمی کند مهم اینجاست که رویارویی مقاومت با رژیم صهیونیستی و حامیانش به #نقطه_بدون_بازگشت رسیده است و منطقه غرب آسیا یک گزینه بیشتر پیش روی خود ندارد؛ #نابودی_رژیم_سرطانی اشغالگر قدس و #ظهور_حکومت_جهانی_صالحان. ان شاءالله..
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
تحلیل آخرین وضعیت جبهه جنوب لبنان و تحولات مهم منطقه در حاشیه حادثه خونین #مجدل_شمس در جولان اشغالی
✍دکتر باوری
علیرغم #جنگ_روانی و تبلیغات سنگین رژیم کودککش در خصوص حمله به لبنان، طرح و نقشهی اصلی و خطرناک آنها به طرز جدی شکست خورده است.
ماجرا از این قرار است که پس از حادثه مجدل الشمس، صهیونیستها امیدوار بودند تا با معرفی کردن #حزبالله به عنوان عامل حمله و البته ایرانی بودن موشک شلیک شده، احساسات جامعه #دروزیها در سه کشور #لبنان و #سوریه و #فلسطین را علیه محور مقاومت تحریک کرده و بدین ترتیب، جامعهی دروزی بر علیه مقاومت دست به شورش زده و درگیری و #جنگ_داخلی در دو کشور مهم عضو #جبهه_مقاومت رخ دهد و از سوی دیگر، اهداف صهیونیستها در جولان اشغالی نیز تحقق یابد!
📍پرانتز یک:
لازم به توضیح است که مثل تمام اقوام و جوامع شهری و قبیلهای در سرتاسر دنیا، در بین طایفهی دروز نیز، افرادی هستند که به آرمان مقاومت و پایداری کشورهایشان در برابر صهیونیستها پایبند هستند و عدهای نیز بالعکس، دائما در حال خیانت و جاسوسیاند!
📍پرانتز دو:
همینطور باید به این نکته اشاره کرد که اکثریت ساکنین دروزی شهرک مجدل الشمس جولان در نقطهی مرزی فلسطین اشغالی با لبنان و سوریه، همچنان بعد از ۵۵ سال اشغال اراضی سوری جولان توسط صهیونیستها، خود را اصالتا سوری میدانند و حتی حاضر به گرفتن شناسنامه و پاسپورت اسرائیلی نشدهاند! آنها شدیدا مخالف جنگ علیه لبنان، سوریه و غزه هستند و در جنگ غزه نیز، حاضر به فرستادن سرباز نشدهاند!
📍پرانتز سه:
در واقع صهیونیستها قصد داشتند با یک انفجار یک تیر موشک در زمین فوتبال کودکان دروزی مجدل شمس، آنهم همزمان با #المپیک_پاریس ۲۰۲۴، چند هدف را محقق کنند! دنبال کردن سیاست قدیمی یهودیان در مظلوم نمایی در بین #افکار_عمومی جهان و تغییر شرایط رسانهای دنیا که علیه آنهاست! جنایتکار معرفی کردن طرف مقابلشان و سفیدشویی از چهرهی کریه خود! افزایش فشار جهانی به حزبالله لبنان و سپس #ایران در قالب تحریمهای بینالمللی و کاهش فشار از خویش! انتقام از طایفهی دروزیان که حاضر به همکاری کامل با آنها نیستند! تحریک طایفهی دروز جهت #شورش علیه کشورهای محور مقاومت و فشار به حزبالله برای دادن امتیاز بزرگ و تغییر قواعد نبرد که حالا پس از #طوفان_الاقصی و ورود مقاومت اسلامی به عرصهی نبرد همهجانبه علیه صهیونیستها در جبههی #جنوب_لبنان، کاملا به ضرر صهیونیستهاست!
اما با هوشیاری مردم، علما و بزرگان #جامعه_دروزی و علیالخصوص موضع هوشمندانهی ولید جنبلاط و طلال ارسلان رهبران دروزیهای لبنان، و البته تیزهوشی مردم ساکن در #جولان اشغالی، سناریوی فوق خنثی شد.
انتظار میرود بزودی شاهد وقوع سلسله حوادث ضد امنیتی در شهرها و روستاهای دروزی نشین فلسطین اشغالی، لبنان و احتمالا #اردن، با هدف انتقام از مردم به دلیل عدم همراهی با سیاستهای صهیونیستها، باشیم.
همچنین گسل تحریک شدهی یک سال اخیر #سویداء و #درعا در #جنوب_سوریه و شمال اردن، آنهم پس از حدود ۱۲ سال از شروع #فتنه_شام در سال ۲۰۱۲ میلادی، میتواند شاهد حوادث شدیدتری باشد که قطعا یک سر آن به سرویس امنیتی اسرائیل موساد، و سر دیگر آن به سرویس امنیتی اردن متصل خواهد بود!
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi
پروژه دروزی ها ، ابزاری برای صهیونیسم
✍ دکتر امیر عسگر
رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس خود در سرزمینهای اشغالی، سیاستهایی را برای تقسیم و تفرقه میان کشورهای عربی، بهویژه سوریه و لبنان، اتخاذ کرده است. هدف این سیاستها مشروعیتبخشی به خود به عنوان یک دولت یهودی و مشغول کردن اعراب به درگیریهای فرقهای و طایفهای بوده است. یکی از مهمترین ابزارهای این رژیم برای تحقق این هدف، بهرهبرداری از اقلیتهای قومی و مذهبی در منطقه بوده است.
مقدمه :
رژیم صهیونیستی همواره اقلیتهای قومی و مذهبی را به عنوان ابزاری برای تقویت منافع راهبردی خود در نظر گرفته است. فرهنگ امنیتی این رژیم بهگونهای است که همواره دغدغههای امنیتی بالایی دارد و تفکر امنیتی بر تمامی برنامههای آن مستولی است. اسرائیل به عنوان یک عضو بیگانه و نژادپرست در محیط اطراف خود، همواره به دنبال راهکارهایی برای تقویت امنیت خود بوده است. یکی از این راهکارها، اتحاد با کشورها و اقلیتهای قومی و مذهبی همسو، نظیر دروزیها، کردها و مسیحیان است. این سیاست در راستای تقویت امنیت و افزایش مشروعیت رژیم صهیونیستی اجرا شده و هرچند در برخی موارد با شکست مواجه شده است، اما همچنان ادامه دارد.
پروژه بینالمللی دروزیها:
فرانسه اولین کشوری بود که سعی کرد دروزیها را برای ایجاد یک طایفه خاص ترغیب کند. ناپلئون بناپارت به دروزیها پیشنهاد داد که در صورت همکاری با او در اشغال شهر عکا، میتوانند نهادی مستقل برای خود بوجود آورند. اما دروزیها این پیشنهاد را نپذیرفتند و بیطرفی خود را اعلام کردند. پس از نبرد میسلون و اشغال سوریه توسط فرانسه در سال ۱۹۲۰، دروزیها بار دیگر علیه تجزیه سوریه به پا خواستند و با کمک سلطان پاشا الاطرش علیه فرانسویها قیام کردند. این مقاومتها باعث شد پروژه فرانسوی تقسیم سوریه بار دیگر شکست بخورد.
سیاست رژیم صهیونیستی در قبال دروزیها:
در پژوهشی که "آورد اورکاد" درباره اقلیت عرب در اسرائیل انجام داده است، به فواید اجباری شدن خدمت سربازی دروزیها در ارتش اسرائیل اشاره شده است. رهبران ارتش امیدوارند با توجه به روابط نزدیک بین دولت اسرائیل و دروزیها، این مسیر نقطه نفوذ ارتش رژیم صهیونیستی در میان دروزیهای سوریه و تضعیف نظام سوریه باشد. پس از شکست ژوئن ۱۹۶۷ و اشغال جولان، اسرائیل با استفاده از وضعیت اعراب، تلاش مضاعفی برای اجرای پروژه ایجاد دولت دروزی به عمل آورد. جزئیات این پروژه در منابع متعددی از جمله کتابهای محمد خالد قطمه و غالب ابومصلح آمده است.
پیشنهاد ایجاد خودمختاری برای دروزیها:
"ایگال آلون"، تئوریسین طرح ایجاد دولت مستقل دروزی، در اواخر سال ۱۹۶۷ جلساتی با رهبران منطقه دروزینشین برگزار کرد تا آنها را متقاعد به پذیرش این طرح کند. اما رهبران دروزی به ظاهر این طرح را پذیرفتند ولی تلویحاً برای خنثی کردن آن تلاش کردند. "کمال کنج ابوصالح" به عنوان نماینده دروزیها معرفی شد و با همکاری "کمال ابولطیف" و افسر اطلاعاتی اسرائیلی، نقشه خطرناک ایجاد دولت دروزی را خنثی کردند. این اطلاعات به کمال جنبلاط و جمال عبدالناصر منتقل شد و در نهایت، نقشه اسرائیل برای اعلان خودمختاری دروزیها به شکست انجامید.
احیای پروژه دروزیها:
با شروع بحران سوریه در مارس ۲۰۱۱، رژیم صهیونیستی بار دیگر تلاش کرد پروژه دروزیها را احیا کند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان میدهد که ضعف نیروهای سوری و از دست دادن کنترل آنان بر جولان میتواند موضع دروزیها نسبت به اسرائیل را تغییر دهد و آنها را به متحدان بهتری برای اسرائیل تبدیل کند. پژوهشی توسط محققان اسرائیلی نیز به لزوم ارتباط با اقلیتهای قومی و مذهبی در سوریه، از جمله دروزیها، اشاره کرده است.
نتیجهگیری:
تاریخچه مبارزات دروزیها نشان میدهد که آنها همواره در مقابل تجزیه و فرقهگرایی مقاومت کردهاند. رژیم صهیونیستی با استفاده از سیاستهای تفرقهاندازانه و بهرهبرداری از اقلیتها، سعی در تحقق اهداف خود دارد. اما آیا دروزیهای سوریه و لبنان اجازه خواهند داد که این پروژه به سرانجام برسد؟ سابقه مبارزات دروزیها نشان میدهد که آنها در برابر فشارها و تهدیدها مقاومت کردهاند و همچنان به مبارزه برای حفظ وحدت و استقلال خود ادامه خواهند داد.
در نهایت، سیاستهای رژیم صهیونیستی در بهرهبرداری از اقلیتهای قومی و مذهبی و تلاش برای تفرقه میان کشورهای عربی، همچنان ادامه دارد و این رژیم به دنبال تحقق اهداف راهبردی خود از طریق این سیاستها است.
به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇
@tahlilisiyasiseraat
@seraat_tahlil_siyasi