eitaa logo
کانال تحلیلی سیاسی صراط
2.6هزار دنبال‌کننده
720 عکس
482 ویدیو
66 فایل
تحلیل مسائل روز ایران وجهان کانال دوم ( رسانه= صوتی+تصویری) eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi دست نوشته های اینجانب👇️ @hamraah_batahlil برای ارسال نظرات و ارتباط مستقیم👇️ @Yasin1y ⚠️ #تبلیغ_و_تبادل_نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر«لاریجانی» مشاور ارشد رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به سوریه خبر داد. پ.ن: به نظر با توجه به فشار های سنگین به طرفداران مقاومت در سوریه و اوضاع نامناسب در این کشور، احتمالاً لاریجانی ماموریت دارد تا برای آرام کردن اوضاع و اقناع منتقدان سیاسی اقدام نماید! // یداله یاسینی 👇 @hamraah_batahlil
بشارت‌های امام خامنه ای و تحلیل نهایی نتیجه نبرد با اسرائیل ✍میراحمدرضا حاجتی 🔸ورود حزب الله به مرحله جدید تهاجمی 1⃣ در حالیکه جبهه متحد کفر، با هدف نابودی و یا تسلیم مقاومت مجوز جنایات بی حد و حصر صهیونیست‌ها در نوار غزه و جنوب لبنان را صادر کرد، شواهد موجود حاکی از "تغییر چشمگیر" معادلات سیاسی و نظامی به نفع جبهه مقاومت می باشد. 2⃣ حزب الله پس از شهادت سید حسن نصرالله، به‌ مقتضای سنت الهی، به‌نحو "اعجاز آمیزی" از حیث تشکیلاتی و روحی بازسازی گردیده، و شهید نصرالله و عشق به آرمان‌های او به‌مراتب برای صهیونیست‌ها "خطرناکتر" گشته و تاب آوری لبنانی‌ها و مقبولیت عمومی حزب الله را به‌شدت افزایش داده و اعلام شجاعانه مواضع حزب الله از زبان شیخ نعیم قاسم "تحولات شگرفی" در میدان نبرد بر علیه صهیونیست‌ها پدید آورده 3⃣ در حقیقت اکنون در "تحولی غافلگیر" کننده حزب الله در مقابل پنتاگون و ناتو و ارتش تا دندان مسلح رژیم اشغالگر "گارد تهاجمی" گرفته است!! اساسا اسرائیل و حامیان غربی او بعد از نبرد شش روزه ۱۹۶۷ و شکست هم زمان ۸ کشور عربی و تهاجم ۱۹۸۲ اسرائیل که ۷ روزه خود را به بیروت رساند، هیچگاه در حجم کنونی متحیر و مستاصل و در میدان نبرد تحقیر نشده بودند؛ 4⃣ رژیم اشغالگر با آغاز تهاجم زمینی به لبنان با پشتیبانی پر حجم هوایی و به کارگیری بیش از ۵۰ الی ۷۰ هزار نیرو یعنی بیش از "سه برابر" استعداد نبرد ۲۰۰۶، نه تنها هیچ دستاوردی نداشته که حزب الله اکنون ضمن شخم زدن حیفا و... با موشک ۱۱۰ فاتح عمق ۱۳۰ کیلومتری سرزمینهای اشغالی مورد هدف قرار می دهد!! 5⃣ ارتش کودک‌کش که با لشکر ۳۶ زرهی گاش، تیپ یک گولانی ، لشکر ۹۱ گالیل، لشکر ۱۴۶ هاماپتز، لشکر ۹۸ چترباز هائش، دو لشکر احتیاط و تیپ ۸۲ توپخانه با هدف نابودی حزب الله و رسیدن به رودخانه لیتانی طی سه هفته، یورش خود را به جنوب لبنان آغاز کرد، اکنون بعد از گذشت بیش از چهل روز در طول بیش از یکصد کیلومتر نوار مرزی از "کفر کلا" درجنوب شرقی تا "لبونه" در جنوب غربی متوقف و با گسترش کیفی و کمی و عمق حملات موشکی و پهپادی حزب الله به شدت غافلگیر و تعداد معتنابهی از فرماندهان و سربازانش کشته و مجروح گردیده است؛ 6⃣ اسرائیل که به نمایندگی جبهه متحد کفر با بمباران‌های مستمر مناطق شیعه نشین لبنان هدف شوم "کوچاندن شیعیان" و "تغییر ژئوپلوتیک تشیع" در منطقه را در سر داشت با پدیده خیره‌کننده افزایش روحیه رزمندگان مقاومت و گسترش عمق استراتژیک تشیع انقلابی در میان ملت‌های مسلمان مواجه گردیده است!! چنانکه برخی از روحانیونی که به تازگی از سفر عمره مراجعت نموده اند از "جهش فوق العاده" و عجیبی در "سطح ابراز عشق و علاقه" مسلمین از به تشیع و "امام خامنه ای" خبر میدهند. 7⃣ "مهمتر" از خسارات و تلفات ارتش کودک کش در میدان نبرد، "ضربه موثری" است که انتظار کشنده عملیات وعده صادق ۳ و روحیه تهاجمی مقاومت به دستگاه محاسباتی دشمن که خواب نابودی حزب الله و حماس را می دید، وارد نموده است. 8⃣ تحولات جاری قدم به‌قدم جهان را به تحقق وعده الهی نزدیکتر می نماید!! سخنان بشارت آمیز نائب المهدی عج امام خامنه ای (۱۴۰۳/۸/۱۷) فصل الخطاب و تحلیل نهایی پیامدهای این نبرد سرنوشت ساز است: ""آنچه بنده تأکید میکنم این است که این مجاهدت‌ها که امروز بحمدالله با قوّت و قدرت تداوم دارد ــ هم در لبنان، هم در غزّه و فلسطین ــ قطعاً به دنبال خود... پیروزی جبهه‌ی مقاومت را به دنبال خواهد داشت... و بر حسب آنچه حالا انسان میفهمد از مجموع حوادث و همچنین از "وعده‌ی الهی" احساس میکند، این نتیجه، نتیجه‌ای است که قطعی به نظر میرسد "". لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى وَ إِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ (۱۶۰/ آل عمران) به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
ترامپ، ایلان ماسک و ایران! ✍صابر_گل_عنبری ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان به نوشته نیویورک تایمز دوشنبه گذشته با سعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل دیدار و گفتگو کرده است. این دیدار در صورت صحت یک روز قبل از انتصاب ماسک به سمت رسمی وزیر کارآمدی دولت در کابینه دوم ترامپ انجام شده است. این دیدار به طور حتم با هماهنگی ترامپ بوده است و می‌توان آن را تلاشی برای ایجاد پل ارتباط مستقیم با تهران پنداشت و به احتمال زیاد دو طرف ایرانی و آمریکایی در این دیدار توافق هم کرده‌ باشند که این ملاقات‌ها ادامه یابد. به همین علت باید دید ترامپ با این دیدار و تلاش برای زدن پل ارتباطی با ایران به دنبال چیست و چرا ماسک را مکلف به این رایزنی کرده است؟ در وهله نخست، این دیدار می‌تواند نمایش یک روی دیگر سیاست ترامپ در قبال ایران باشد که با تصویر انتخاب طیفی به شدت تندرو، جنگ‌طلب و ضدایرانی سنخیتی ندارد که به قول دوستی، عاقل‌ترین افراد تیمش، خود ترامپ است. ترامپ همین است و این شیوه بازی او نیز طبیعی و با مضمون چند یادداشت نگارنده درباره شخصیت ترامپ و سیاست‌های احتمالی او هم‌خوانی دارد. فارغ از این که در این ملاقات چه گذشته است، اما ترامپ با این دیدار احتمالا خواسته باشد تصویری متفاوت و «غیرجنگ‌طلب» از خود در قبال ایران مخابره کند. در این قاب، این دیدار فی نفسه می‌تواند حامل این پیام باشد که به دنبال کاهش تنش است نه تشدید آن. تنش‌ها در منطقه خاورمیانه در سطح خطرناکی است و هر چند به نقطه جوش نرسیده است، اما به آن نزدیک است و ممکن است ناخواسته منطقه را درگیر جنگی کند که نه آمریکایِ بایدن آن را می‌خواست و نه آمریکایِ ترامپ می‌خواهد. از این رو احتمالا ترامپ از بیم درگیر شدن در چنین جنگ ناخواسته‌ای می‌خواهد از هم اکنون برای کنترل و مهار اوضاع اقدام کند. در این راستا هم می‌توان این ابتکار ترامپ را نوعی تلاش برای مدیریت رفتار و کنش ایران به ویژه در قبال اسرائیل و منصرف ساختن آن از پاسخ به حمله نیز دانست. این پاسخ هم به گمانم همچنان در دستور کار تهران است. اما احتمال دیگر این که ترامپ از همین ابتدای کار خواسته است که از نزدیک با شیوه و زیرکی خود، شناختی از سیاست‌ و رویکرد ایران در قبال آمریکایِ او کسب کند و یحتمل ببیند که تا چه اندازه بازگشت او و این تصویر «رعب‌آور» با چینش این تیم ضد ایرانی موثر واقع شده است و این که تا کجا می‌تواند در این تصویرسازی پیش برود و همچنین میزان آمادگی طرف ایرانی برای کاهش تنش را بسنجد. اما انتخاب تاجر بزرگی چون ایلان ماسک و نه یک شخصیت امنیتی و نظامی یا سیاستمدار افراطی برای این رایزنی نیز مکمل گزاره بالا و حامل این پیام نیز هست که در کنار تمایلش برای کنترل تنش، اهل معامله و توافق نیز هست. ناگفته هم نماند که ماسک نیز مانند خود ترامپ شخصیتی متغیر دارد و این سال‌ها روابطشان همواره نوسانی بوده است. ایلان ماسک در انتخابات 2016 به شدت از سیاست‌های کلینتون حمایت و از ترامپ شدیدا انتقاد می‌کرد. خود همین روابط نوسانی نیز درس‌های مهمی برای شناخت دقیق ترامپ دارد. با وجود مواضع ماسک، و در حالی که تلاش خاصی برای دلجویی از ترامپ نکرده بود؛ اما چون «دلار» و «پول» یک محرک و جهت‌‍دهنده نیرومند نظام فکری ترامپ است، پس از پیروزی در انتخابات 2016، ماسک را به عضویت شورای مشورتی اقتصادی درآورد. اما دوباره ماسک در سال 2017 در اعتراض به خروج از معاهده آب و هوایی پاریس قهر کرد و پس از آن نیز چند بار این قهر و آشتی تکرار شد که غالبا خود ترامپ برای دلجویی، آشتی و کشاندن ماسک به سمت خود تلاش کرده است؛ تا این که در سه ماه گذشته روابط بسیار نزدیک شد و ماسک روزانه یک میلیون دلار به کمپ انتخاباتی او کمک کرد و اکنون نیز به چهره‌ای کلیدی در تیمش تبدیل شده است. با این حال، باید دید این دوستی تا کی دوام می‌آورد. اما به موضوع اصلی که برگردیم، در آینده نیز در امتداد همین تناقضات ترامپی، به احتمال زیاد شاهد فصول دیگری از این دو روی سیاست‌ورزی او در قبال ایران باشیم. یک بار چنان موج تندی راه بیفتد که انگار جنگ حتمی است و بار دیگر موجی متناقض که انگار آشتی و توافق حتمی است. در میانه جدال این دو تصویر اعلامیِ گیج کننده و بعضا گمراه کننده، باید دید سیاست واقعی ترامپ با ایران راه به کدام سمت می‌برد. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
ایهامی به نام ✍داود مدرسی_یان عنوان «پیوست عدالت» از عناوین جدیدی است که در ادبیات سیاسی ترویج شده و رهبر انقلاب هم چندین بار برای تأکید بر عدالت از آن استفاده کرده اند با این توضیح که طرح ها، لوایح، قوانین و بخشنامه های دولت و مجلس باید «پیوست عدالت» داشته باشند و تأمین کننده و محقق «عدالت» باشند نه اینکه تبعیض و فاصله های طبقاتی را افزایش دهند. با این وجود، این عنوان نتوانسته اصل مفهوم را منتقل نماید و غالباً نگاهِ صوری و حاشیه ای و فرعی به «پیوست عدالت» دارند؛ مثل همان نگاهی که به «پیوست زیست محیطی» برای صنایع و کارخانجات داشتند. طبق قوانین موجود ایجاد هر کارخانه صنعتی در هر نقطه ای از کشور باید مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشد حالا این مجوز با لابی و نفوذ و مسامحه هم بدست آمده باشد مسئله ای نیست یا اساساً اگر مجوز هم دریافت نشد باز خلل آنچنانی در ایجاد کارخانه صورت نمی گیرد. چون نگاه به «پیوست زیست محیطی» سطحی و حاشیه ای است. نگاه به «پیوست عدالت» هم اینگونه شد که در انتهای هر طرح و قانون و سیاستی، در یک یا چند برگه آچار توضیح می دهند که این طرح چه تأثیری در تحقق عدالت دارد! خیلی سطحی و فرعی! بی شک منظور رهبری از طرح این عنوان برای طرح ها و لوایح و قوانین و بخشنامه ها و دستورالعملل ها، این نگاه سطحی نبود. بلکه منظور این بود که این طرح ها باید «عدالت پایه» یا «بر مبنای عدالت» یا «با مقیاس عدالت» یا «در راستای تحقق عدالت» طراحی و تدوین شوند! اساساً «عدالت» باید مقیاس و معیار اصلیِ بررسی هر طرح، لایحه، قانون، سیاست عمومی، دستورالعمل و بخشنامه باشد. یعنی معیار اصلی و ملاک اصلی تصویب و تأیید و صدور و اجرای موارد بالا باید عدالت باشد. که آیا اینها عدالت را محقق می کنند، عدالت اجتماعی را تقویت می کنند یا نه؟ شهید مطهری عدالت را نه تنها مقیاسی برای موارد فوق که مقیاسی برای حقانیت یک دین و درستی دستورالعمل های آن و حق بودن احکام آن می دانند. استاد شهید می گویند: «اصل عدالت از مقیاس های اسلام است که باید دید چه چیزی بر او منطبق می شود. عدالت در سلسله علل احکام است نه در سلسله معلولات. نه این است که آنچه دین گفت عدل است، بلکه آنچه عدل است دین می گوید، ‌این مقیاس بودن عدالت است برای دین پس باید بحث کرد که آیا دین مقیاس عدالت است یا عدالت مقیاس دین؟ مقدسی اقتضا می کند که بگوئیم دین مقیاس عدالت است اما حقیقت اینطور نیست این نظیر آن چیزی است که در باب حسن و قبح عقلی میان متکلمان رایج شد و شیعه و معتزله، عدلیه شدند یعنی عدل را مقیاس دین شمردند نه دین را مقیاس عدل.» به نظر می رسد هم باید ایهام «پیوست عدالت» برطرف شود و هم بدنبال اصطلاح یا عنوان بهتری برای جایگزینی آن باشیم که وقتی از آن استفاده می کنیم همه بدون هیچ توضیحی، اصل مطلب را بفهمند و در اجرا، تفسیر به رأی نکنند. حالا اگر این را به عنوانِ مبنا و مقیاس پذیرفتیم می توانیم درباره همه طرح ها و برنامه ها قضاوت داشته باشیم. این نگاه، به همه افراد جامعه از نخبگان و متخصصین تا کارمند و کارگر و بازاریان، یک شاخص دقیق می دهد که آیا فلان طرح، حق است یا خیر! باید تصویب و اجرا شود یا خیر! به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
سیگنال ضعف ✍️ مسعود براتی شنبه شب دکتر عراقچی وزیر امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره موضوعات مختلف مرتبط با روابط خارجی کشورمان نکاتی را بیان کرد. در بخشی از این گفتگو در رابطه با مهر سال آینده (اکتبر ۲۰۲۵) و پایان یافتن قطعنامه ۲۲۳۱ در سال دهم توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ حرف غلطی را مطرح کرد که تامین کننده منافع ملی را دچار مخاطره می‌کند. 🔹 او گفت: « اگر قبل از آن [اکتبر ۲۰۲۵] «توافق جدیدی» حاصل نشود، ما با یک شرایط بحرانی مواجه خواهیم بود و ممکن است کشورهای اروپایی که هنوز در برجام هستند دنبال اسنپ‌بک بروند. من از الان برای یک سال بعد نمی‌خواهم صحبت بکنم، فرصت هنوز برای دیپلماسی هست البته این فرصت محدود است» 🔸مکانیزم ماشه، اسنپ بک و سال دهم برجام قبل از نقد صحبت‌های عراقچی لازم است کمی درباره مکانیزم ماشه و اسنپ بک و سال دهم برجام توضیح ارایه شود. اسنپ بک به معنای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران که قرار بود با نهایی شدن برجام ملغی شده باشند. این بازگشت در صورتی اتفاق می‌افتد که طبق مواد ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱، یکی از مشارکت کنندگان در توافق هسته‌ای برجام، درخواست و اعلامیه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارایه دهد. در این صورت در نهایت ظرف مدت ۴۰ روز اگر قطعنامه‌ای که ادامه برجام را تایید نکند، تصویب نشود، قطعنامه‌های قبلی به صورت خودکار بازمی‌گردد. 🔹این مکانیزم که در توافق برجام به نام مکانیزم حل اختلاف نامیده شده است، در ادبیات سیاسی به عنوان مکانیزم ماشه شناخته می‌شود. چرا که مانند یک ماشه عمل می‌کند و در صورت فعال شدن ماشه، در نهایت شلیک نهایی صورت می‌گیرد. نکته غمناک داستان این است که این مکانیزم به اصطلاح حل اختلاف، که ظاهری متمدنانه و برابر دارد، به گونه‌ای طراحی شده است که حتی اگر ایران شاکی باشد و نسبت به نقض عهد دیگر اعضا شکایت داشته باشد، قطعنامه‌ها علیه ایران بازمی‌گردد. یعنی ضمانت اجرای نهایی این مکانیزم، علیه منافع ایران است. برای همین است که ایران تاکنون شکایت از آمریکا بابت خروج از برجام در سال ۱۳۹۷ را تا انتهای مسیر دنبال نکرده است. از آن طرف هم اروپایی‌ها مدعی این مکانیزم هستند و در حال تهدید ایران برای استفاده از این ابزار هستند. 🔸قرارداشتن چنین سازوکار یک طرفه‌ای در یک قرارداد و امضای آن توسط دولت روحانی که آقای عراقچی در آن مذاکره کننده ارشد بودند، محل تعجب و البته خجالت است. این سازوکار کاملا استعماری و تنها در بردارنده حقوق کشورهای اروپایی و آمریکا است و برای ایران حقی قائل نشده است. اما به هرحال این سازوکار در توافق وجود دارد و اگر تا مهر سال بعد کشورهای حاضر در برجام از آن استفاده نکنند، با پایان یافتن قطعنامه ۲۲۳۱، پایان خواهد یافت. 🔹توافق جدید مطلوب ترامپ حالا بازگردیم به صحبت دکتر عراقچی درباره این موضوع، عراقچی می‌گوید که اگر توافق جدیدی تا قبل از سال دهم برجام حاصل نشود، اروپایی‌ها از این ابزار برای بازگرداندن قطعنامه‌های قبلی استفاده خواهند کرد. او این حالت را یک شرایط بحرانی می‌داند. این حرف یعنی وزیر خارجه ایران به صورت پیشفرض قبول دارد که باید تا قبل از سال دهم به یک «توافق جدید» دست یافت! همان چیزی که ترامپ هم در دوره قبلی و هم در این ایام آن را بیان می‌کند. 🔸توافق جدید که ترامپ درباره آن صحبت کرده است یعنی توافقی که هم محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌‌ای ایران خصوصا مکانیزم ماشه را برای چندین سال دیگر تمدید کند و هم به سایر مسایل از جمله توان دفاعی ایران و مسایل منطقه‌ای گسترش دهد. بر این اساس صحبت طرف ایرانی از ضرورت یک توافق جدید معنایی غیر از ضعف نخواهد داشت. آن هم توافقی که به دلیل ترس از مکانیزم ماشه باشد. این نوع صحبت‌ها استقبال کردن از افزایش فشار و زیاده‌خواهی‌ها است. این صحبت آن هم در زمانی که ترامپ قرار است تا چند وقت دیگر در کاخ سفید مستقر شود، با توجه به گذشته او که به دنبال یک توافق جدید با ایران بوده که بتواند تمام مسایل ایران را با هم حل کند، سبب تقویت اراده او برای افزایش فشار خواهد بود. چرا که تلقی مطلوب بودن یک توافق جدید در ایران را در ذهن آنها تقویت می‌کند. برای حصول به توافق جدید هم تنها ابزار فشار بر ایران خواهد بود نه برخورد از یک موضع برابر با ایران. 🔹مثلا در همین موضوع مکانیزم ماشه، طبیعی است وقتی طرف مقابل ببیند چنین ابزاری می‌تواند طرف ایرانی را به نگرانی بیندازد و وضعیت را بحرانی ببیند و بگوید که تا قبل از سال دهم باید به یک توافق جدید رسید! هرگز حاضر نشود این ابزار را از دسترس خود دور کند. ادامه 👇 https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/5599
کانال تحلیلی سیاسی صراط
سیگنال ضعف ✍️ مسعود براتی شنبه شب دکتر عراقچی وزیر امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره م
. 🔹پس بر روی حفظ ابزار از طریق تمدید زمان پابرجا بودن قطعنامه ۲۲۳۱ (یا بخش‌هایی از آن از جمله مکانیزم ماشه)‌ تمرکز خواهد کرد و این را بخشی از توافق جدید با ایران خواهد دانست. 🔸اما چه چیزی منافع ایران را تامین می‌کند؟ حتما پایان یافتن قطعنامه ۲۲۳۱ و خارج شدن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل و پایان یافتن مکانیزم یکطرفه ماشه. 🔸سوال این است که این مطلوب چگونه حاصل خواهد شد و چه رفتارها و مواضعی از سوی ایران این هدف را در دسترس قرار خواهد داد؟ حتما این صحبت‌های عراقچی این مطلوب را دورتر و پرهزینه‌تر خواهد کرد. 🔹وقتی ایران خودش را حساس به این موضوع نشان دهد و آن را بحران بداند و شرط رفع بحران را رسیدن به توافق جدید بیان کند (همان چیزی که ترامپ مطرح کرده بود)، انگیزه طرف مقابل را برای حفظ آن تشدید می‌کند و لذا انگیزه برای فشار بیشتر را نیز افزایش می‌دهد. 🔸ایران باید رفتارها و مواضعی از خود بروز دهد که نقطه مقابل این صحبت عراقچی باشد. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید احساس کنند که ایران برای بدترین سناریو آماده است و قرار نیست امتیازی که یک بار برای آن هزینه پرداخت کرده، آن هم هزینه‌ای بسیار بیشتر از آن امتیاز، مجدد خریداری کند و هزینه جدید بابت آن بپردازد. اگر خدایی نکرده این اتفاق بیفتد، معنایش تقدیر از طرف مقابل برای عهدشکنی است و این کار سبب خواهد شد تا هیچ توافق احتمالی در آینده نیز کار نکند چرا که طرف مقابل انگیزه بیشتری از گذشته برای عهدشکنی خواهد داشت. 🔹 ترامپ اگر تصویر ذهنی‌اش که از ایران دارد (تصویری ضعیف و ناتوان) تثبیت و یا تشدید شود، حتما منافع و امنیت ملی ایران به خطر خواهد افتاد و اگر این تصویر با رفتار و مواضع دقیق اصلاح شود، به نفع ایران خواهد بود. https://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat/5598
دو روز بعد از اینکه پزشکیان گفت با دشمنان مدارا کنیم، اتحادیه اروپا کشتیرانی ایران را هم تحریم کرد. پزشکیان وعده داده بود تحریمها را لغو و مشکلات معیشتی را حل کند اما در همین ۳ ماه تحریمها بیشتر و دلار و خودرو و نان و... گران تر شد. راهکار دولت؟ لایحه فوری به مجلس برای حل مشکل ظریف! ✍دکتر امیر حسین ثابتی به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
اروپا و ایران؛ چرایی تشدید تقابل؟ ✍صابر گل_عنبری تقابل اروپا و ایران رو به فزونی و وارد فازی کم‌سابقه شده است. تحریم‌های اخیر اروپا از هواپیمایی تا کشتیرانی و همچنین تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام و اقدامات دیگر نشان از عزم اروپا برای بالا بردن سطح این تقابل به شکل جدی است. طرح پیش‌نویس قطعنامه در شورای حکام علیه برنامه هسته‌ای ایران منعکس‌کننده همین عزم و اراده اروپایی‌هاست. چنین قطعنامه‌ای در صورت تصویب سفر گروسی به ایران را کان لم یکن و روند فعال‌سازی اسنپ بک را تسریع خواهد کرد. به نظر می‌رسد که تهران با این سفر و بالا بردن سطح دیدارها با گروسی تلاش داشت که مانع تصویب این قطعنامه شود و تنش را کنترل کند. از این رو، هم گویا موافقت نهایی با تفاهماتی که با مدیر کل آژانس در سفرش مطرح شد، به سرنوشت نشست فردای شورای حکام منوط شده و قبل از آن چیزی رسانه‌ای نشد. اما پرسش کانونی درباره علت یا علل این دور تند اروپا علیه ایران است. عوامل زیادی مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها دریافت اروپایی‌ها از نقش ایران در جنگ اوکراین به عنوان جنگی حیاتی برای امنیت و آینده این قاره است. واقعیت این است که همه این عوامل تاثیرگذار و مهم است؛ اما به نظر نگارنده نباید این رفتار اروپا صرفا در تصویری اروپایی ایرانی در قاب روابط و تنش‌های دوجانبه دیده شود. این رویکرد اروپا را می‌توان تصمیمی غربی و نه صرفا اروپایی برای افزایش تقابل دیرینه غرب و جمهوری اسلامی ایران دانست. به نظر می‌رسد که مجموعه غرب در یک سال اخیر به دلایل مختلف از انباشت تنش تاریخی گرفته تا جنگ اوکراین، جنگ‌های اخیر اسرائیل و تنش‌ها در منطقه و غیره به این برآورد و جمع‌بندی رسیده است که باید دستکم در تاکتیک‌های خود علیه تهران بازنگری کند و سیاست جدیدی را در پیش بگیرد و در این راستا هم می‌خواهند از همه ظرفیت‌های موجود برای «فشار حداکثری» از جمله ظرفیت پرونده هسته‌ای استفاده کنند. در یک کلام می‌توان گفت که رویکرد جدید اروپا خروجی تصمیم هماهنگ«غرب سنتی» (با شمول آمریکای بایدن و اروپا با همکاری اسرائیل) است و بعید نیست در آینده هم اروپا چنان تند شود که چه بسا خود ترامپ نیز انگشت به دهان بماند و تعجب کند. اما بازگشت ترامپ نیز می‌تواند به تلاقی رویکرد جدید «غرب سنتی» و «غرب ترامپی» علیه ایران کمک کند. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
در برابر و ؛ آیا تجربه دولت روحانی تکرار می شود!؟ ✍دکتر مجتبی صدیقی می توانی مثل سرت را زیر برف کنی و بخوانی "همه چی آرومه.. “، می شود خیال کرد که به بهانه ، انحرافات پرسرعت در دولت جمهوری اسلامی را نبینی و باز هم خیال کنی که داری ! 🔹️ اما واقعیت این است که سرعت و از منافع ملی در دولت چهاردهم بسیار بالاست. اوضاع چیزی نزدیک به است، دولت هرآنچه را دولت رشته بود، دارد پنبه می کند. هرچه از به جا مانده از را اصلاح کرده بود، دوباره به ریل انحراف از مسیر بازگرداند. 🔹️ همین یک جمله در شرایط حساس کنونی که "منابع مالی برای پرداخت یارانه تامین نشده"، دقیقا مانند جمله احمقانه دولت قبل که گفته بود "خزانه خالی است" اثر می کند؛ آن هم درست در شرایطی که غربی ها در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشارها بر ایران را افزایش داده اند، و درست در شرایطی که بحث حمایت ج.ا. از مقاومت نقشی تعیین کننده در آینده تحولات منطقه دارد، درست در روزهایی که رویارویی ج.ا. با حاکم بر غرب به بالاترین شرایط رسیده است. درست در شرایطی که دشمن برای بر هم زدم آرامش داخلی کشور برنامه سنگینی دارد به ناگاه دولت تمام تلاش خود را برای از طریق به جامعه، وارد می کند. افزایش ناگهانی قیمت خودرو، خاموشی‌های غیرمنتظره در سیستم برق خانگی و... 🔹️ هرچند باید تلاش کرد تا اوضاع داخلی کشور در شرایط خطیر کنونی متشنج نشود و جامعه دچار التهاب نگردد اما باید مراقب بود تا این مسیر صرفا از طریق عقب نشینی از اصول و کوتاه آمدن در مقابل انحراف و انحطاط در دنبال نشود چرا که خطر ایجاد نارضایتی و ناآرامی در کشور ناشی از انحراف در حکمرانی خطری به مراتب بیش از ایستادگی روی اصول دارد. امیدوارم برخی از به اصطلاح بزرگان سیاسی کشور بیان رهبر انقلاب کج فهم نکنند و این قیف را وارونه به دست نگیرند. تجربه دولت منحط و منحرف روحانی و هزینه‌های سنگین آن و ترک فعل های برخی آقایان هنوز پیش روی ماست! به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
برنامه هسته ای ایران و غربی ها! ✍ابوقاسم برنامه هسته ای ایران با غربی ها مسیر پرتنشی را پیدا کرده و جنگ خاورمیانه و اوکراین فاصله ها را برای گفت گو میان کشورهای عضو برجام زیاد کرده است و چشم انداز کوتاه مدتی برای اینکه روسیه،چین،ایران،انگلیس،آمریکا،فرانسه و آلمان که در بحرانی ترین سطح تنش باهم قرار دارند دور یک میز بنشینند وجود ندارد و نقش دیپلماسی شاتل میانجی ها برای حل منازعه خاورمیانه و اوکراین بسیار کم رنگ شده است. تحریم های اخیر اتحادیه اروپا که حمل و نقل هوایی و کشتی رانی ایران را نشانه گرفت و اقدامی که برای حمایت از ادعای مالکیت امارات بر جزائر سه گانه انجام دادند در کنار تصویب قطعنامه شورای حکام بر علیه برنامه هسته ای ایران به معنای این است که اروپا بدون رعایت ملاحظات تهران همسویی خود با برنامه آمریکا برای فشار حداکثری را نشان دهد و شرائط را برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و اسنپ بک آماده می کند قبلا بیان شد که سیاست های آمریکا درباره ایران از 20 سال قبل آغاز شد و هر یک از دموکرات و جمهوری خواه این سیاست ها را در قالب استراتژی واحد پیش بردند. مسیر پرتنش هسته ای با خروج ترامپ از برجام در ذیل استراتژی فریبکارانه آغاز شد و دموکرات ها آن را با گشایش جبهه خاورمیانه به اوج رساندند تا مسیر دیگری را برای برنامه منطقه ای ایران و پرونده هسته ای طی کنند. مقامات تهران فکر می کردند بازگشت دموکرات ها منجر به احیای مجدد برجام می شود هرچند به استراتژی واحد در آمریکا اعتقاد دارم اما برفرض چنین تحلیلی،نگاه تعدیلی می توانست با دموکرات ها بر سر میز بنشیند و زمینه های احیای برجام را طی کند نه دولت شهید رئیسی و مشابه آن و عملا اگر بنا بر احیای مجدد برجام بود در دوره زمانی دولت قبل می توانست محقق شود نه الآن که فشار حداکثری در حال تکمیل شدن هست تنش ها میان ایران و آمریکا جنبه های بزرگ تری پیدا کرد و جنگ خاورمیانه با تنش های سیاسی ایران و شورای حکام آژانس شیب تند تری خواهد گرفت. رفتار آژانس انرژی اتمی و تروئیکای اروپایی برای صدور قطعنامه همسو با جنگی که در خاورمیانه در جریان است همزمان زمینه ی ضرورت توافق جدید یا حمله نظامی به زیرساخت های هسته ای را فراهم می کنند. ما با یه سری قفل هایی روبه هستیم که برای بازکردن آن ها فقط دو تا کلید در اختیار داریم حضور منطقه ای و برنامه هسته ای، یکی از این دو کلید یعنی برنامه هسته ای در سال 2015 در ذیل توافق برجام قرار گرفت و رئیس جمهور به اصطلاح فریبکار آمریکا همه چیز رو بهم زد که در نهایت به جنگ منطقه ای ختم شد. دیگری حضور منطقه ایران در غزه و لبنان و سوریه و عراق است که در زیر آتش جنگ قرار دارد. راهبردی که آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به ایران دنبال می کنن حداکثر فشار برای تصمیم گیری دشوار در تهران است تصمیم برای صلح بزرگ یا جنگ بزرگ است. صلح بزرگ به معنای اینه که مسیر سیاسی 2015 آمریکا و غرب که به توافق منتهی شد اینبار قراره با مسیر نظامی منتهی به توافق بشه با این تفاوت که آمریکا در غزه و لبنان و سوریه و عراق جنگ به راه انداخته و سعی می کنه کلید دوم رو هم گیر بندازه اگر قرار بر توافق و مذاکره هم باشه باید از جفت کلیدی که داری مراقبت کنی، راهبرد طرف مقابل فشار برای تغییر ضرب آهنگ بازی است و تو هم باید نشون بدی که حاضر به تصمیم گیری های بزرگ هستی همان طور که اونها دارند این رو به شما نشون میدن! به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
گفت و گوی سید یاسر جبرائیلی با روزنامه فرهیختگان درباره قطعنامه شورای حکام آژانس| بخش اول ✴ باوجود ادعای تیم مذاکره‌کننده ایرانی مبنی بر بسته شدن پرونده PMD یا ابعاد نظامی احتمالی، در سال 2019 ادعا‌های جدیدی علیه ایران مطرح شد، ازجمله اینکه ایران تورقوزآباد، مریوان، ورامین و شیان فعالیت‌های هسته‌ای داشته که به آژانس اعلام نکرده‌؛ یعنی دقیقاً بازگشتیم به مرداد 1381 که منافقین ادعا کردند ایران درحال ساخت تأسیسات غنی‌سازی در نطنز و اراک است و این‌ها را به آژانس اعلام نکرده است. ✴ این ادعا‌ها در صورتی بود که ایران طبق توافق پادمانی خود، اصلاً الزامی به اعلام ساخت تأسیسات نداشت و صرفاً مکلف بود 180 روز پیش از تزریق مواد به سانتریفیوژ‌ها، موضوع را به آژانس گزارش کند. به هر صورت، جنجالی بین‌المللی به‌پا کردند که نهایتاً به قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل و بعد از آن برجام ختم شد. الان نیز ادعا‌های مشابهی مطرح کرده‌اند و می‌گویند ایران باید جواب بدهد و ما را قانع کند وگرنه متهم به ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران هم توضیحات لازم و مکفی درباره این ادعا‌ها ارائه و هم دسترسی برای بازدید داد، حتی در اسفند 1401 مدیرکل آژانس رسما اعلام کرد موضوع مریوان حل‌وفصل و پرونده بسته شده است. منتها وقتی موضوع از اساس سیاسی و طرف مقابل به‌دنبال بهانه‌جویی است، با مذاکرات و توضیحات فنی، مسأله ختم نخواهد شد. الان در این قطعنامه اخیر شورای حکام از مدیرکل آژانس خواسته درباره این موارد، حداکثر تا بهار 2025 گزارشی جامع را آماده کند. ✴ یک روایت خلاف واقع از برجام این بود که تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شدند اما واقعیت این بود که تحریم‌های شورای امنیت لغو نشدند، بلکه به شکلی تعلیق شدند. مفادی در قطعنامه 2231 گنجانده شد که طبق آن‌ها، اگر یکی از اعضای برجام ادعا کند یک عضو، این توافق را به‌صورت فاحش نقض کرده، طی فرایندی نهایتاً شورای امنیت سازمان ملل باید قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها تصویب کند. اگر چنین قطعنامه‌ای تصویب نشد، کلیه قطعنامه‌های تحریمی احیا خواهند شد. این مکانیسم، به مکانیسم ماشه معروف شد. اینک محتمل است پس از گزارش جامع مدیرکل آژانس در بهار 2025، یکی از اعضای اروپایی برجام مدعی نقض فاحش برجام شود، موضوع به شورای امنیت ارجاع شود و ایران محتاج تصویب یک قطعنامه در این شورا برای تداوم لغو تحریم‌ها باشد. روشن است که با یک وتو، چنین قطعنامه‌ای تصویب نمی‌شود و تمامی قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران باز می‌گردند. ✴ تحریم‌های شورای امنیت سازمان در مقایسه با تحریم‌های آمریکا تقریباً هیچ به‌شمار ‌می‌روند. وقتی آمریکا از برجام خارج شده و تمام تحریم‌های خود را بازگردانده و وقتی اتحادیه اروپا پس از احیای تحریم‌های آمریکا به این تحریم‌ها پایبند بوده و به هیچ‌یک از وعده‌های خود مبنی بر ضمانت بهره‌مند شدن ایران از برجام بدون آمریکا عمل نکرده، احیای تحریم‌های شورای امنیت تغییری در وضعیت تحریمی ایران ایجاد نخواهد کرد. ✴ نظم جهانی تغییر و جایگاه شورای امنیت سازمان ملل افول کرده است. چنانکه بن رادز به‌درستی نوشت نظم قبلی جهان دیگر وجود خارجی ندارد. هرچند جلسات و مقررات و نهاد‌ها سرجایشانند، اما نهاد‌های اصلی نظم لیبرال مانند شورای امنیت به دلیل اختلاف‌نظر اساسی اعضا، زمین‌گیرند. یکی از شواهد بی‌اعتبار شدن جایگاه شورای امنیت سازمان ملل، عضویت ما در سازمان شانگهای است. این سازمان در اجلاس 2010 خود در تاشکند تصویب کرده بود که کشور تحت تحریم شورای امنیت نمی‌تواند به عضویت این سازمان درآید. ایران تحت تحریم قطعنامه 2231 شورای امنیت است و به عضویت شانگهای نیز درآمد. در قضیه بریکس برخی کشور‌ها تلاش کردند شرط پذیرش عضو جدید، تحریم نبودن توسط شورای امنیت باشد که نهایتاً کوتاه آمدند و ایران باز با اینکه تحت‌تحریم 2231 است، به عضویت بریکس درآمد. ✴ تاکنون طی دومرحله، برخی تحریم‌های تسلیحاتی ایران که توسط شورای امنیت وضع شده بود، برداشته شدند. یک بار در سال پنجم برجام یعنی مهر 1399 که بخشی از تحریم‌ها برداشته شد و روحانی درجلسه هیئت‌دولت اعلام کرد از امروز می‌توانیم هر سلاحی می‌توانیم بخریم و بفروشیم! یک بار هم در سال هشتم برجام یعنی مهر 1402 برخی تحریم‌های موشکی لغو شد. آن زمان هم رسانه‌ها نوشتند که میوه برجام چیده شد. اما چون تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا و اروپا سر جای خودند، این برداشته شدن تحریم‌ها طبق برجام، تغییری در وضعیت تحریمی ایران ایجاد نکرد. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi
💫 بخش دوم ✴نظم بین‌المللی تغییر کرده است؛ نظمی که شورای امنیت در رأس آن بود دیگر وجود خارجی ندارد. امروز آشکار شده تحریم‌هایی که به بهانه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای علیه ما وضع شد، درواقع تحریم‌هایی برای جلوگیری از دستیابی ایران به دانش هسته‌ای بوده است. شاهد بزرگ این مدعا، تحریم‌هایی است که آمریکا علیه چین در زمینه نیمه‌هادی‌ها و ریزپردازنده‌ها وضع کرده است. جنگ، جنگ فناوری است. هر کشوری که درطول تاریخ در رقابت‌های بین‌المللی در صدر قرار گرفته، در فناوری‌های عصر خود برتری داشته است. ما نه‌تنها باید در دانش هسته‌ای برتری بیابیم، باید توجه کنیم امروز دیگر ابتدای قرن بیست‌ویکم نیست. به همان دلیلی که سراغ دانش هسته‌ای رفتیم و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی روی آن کردیم، باید به‌سمت فناوری‌های نوین به‌ویژه ریزپردازنده‌ها و نیمه‌هادی‌ها برویم و جزء کشور‌های پیشرو باشیم. در همین مسیر، باید منتظر باشیم به همان دلیلی که در قضیه هسته‌ای مقابل‌مان سنگ‌اندازی شد، اینجا هم با تحریم و سنگ‌اندازی و خرابکاری مواجه شویم. این‌ها واقعیت‌های جهان ماست. نگاه‌های فانتزی و آرمان‌گرایانه به محیط بین‌الملل، به خسارات محضی نظیر برجام ختم می‌شود. از این تجربه گرانبها درس بگیریم و از یک سوراخ، دوبار گزیده نشویم. ✴عرض آخر اینکه مبادا این جنجالی که بر سر قطعنامه آژانس راه افتاده و احتمالاً با فعال شدن مکانیسم ماشه تشدید شود، ما را دچار خطای محاسباتی کند و دوباره دیپلماسی التماسی را برای رفع تحریم‌ها آغاز کنیم. در دوره روحانی، کشور یا معطل امضای برجام بود یا معطل اجرای برجام یا معطل احیای برجام. این تجربه کفایت می‌کند و ایران باید اولاً برنامه‌های اقتصادی خود را فارغ از تحریم‌های آمریکا پیش ببرد و ثانیاً در اکتبر 2025 یعنی مهر 1404 محدودیت‌های قطعنامه 2231 را پایان‌یافته تلقی کند و برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد؛ چه مکانیسم ماشه اجرا شود و چه نشود. متن کامل این گفت و گو را در این لینک مطالعه فرمائید. به کانال تخصصی تحلیل و تبیین مسائل سیاسی ایران و جهان بپیوندید 👇 @tahlilisiyasiseraat @seraat_tahlil_siyasi