eitaa logo
تحلیل راهبردی
3.1هزار دنبال‌کننده
278 عکس
147 ویدیو
11 فایل
تحلیل های راهبردی از مسائل سیاسی روز به صورت علمی،موثق و مختصر. *ارتباط با مدیر کانال: @Ali6399M
مشاهده در ایتا
دانلود
📝یادداشت بایدن در دیدار الکاظمی:«آمریکا آمادگی پاسخگویی به حملات به پایگاه‌ها و مواضعش در عراق را دارد».«ایران باید مساله توقف حملات به پایگاه‌های امریکایی را حائز اهمیت بداند». 🔰این پیام رییس جمهور امریکا، مشابه پیام ترامپ بعد از ترور سردار شهید سلیمانی به ایران است. باطن هر دو پیام، ترس و هراس از انتقام جبهه مقاومت می باشد. @tahlilrahbordi
🔰 دکتر غریب‌آبادی، عضو تیم مذاکره‌کننده: 👈🏻 هفت اقدام ضدتوافق آمریکا در مذاکرات اخیر 🔻 آمریکاییها در مذاکرات اخیر حاضر نشدند از موضع عنادآمیز خود کوتاه بیایند. مصادیق مختلفی در اینباره قابل بررسی است: ۱.کل تفاهم را به پذیرش بندی درخصوص انجام گفتگوهای آتی درمورد مسائل منطقه‌ای گره زدند. ۲. حاضر به لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات نشدند که کاملاً با قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در تناقض آشکار است. ۳.حاضر به برداشتن تحریم‌های ترامپ علیه بیش از ۵۰۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی و لغو قانون تحریمی کاتسا نشدند. ۴.حاضر به ارائه تضمین در مورد عدم تکرار رفتارهای مشابه دولت قبل در قبال تفاهم هسته‌ای نشدند؛ حتی حاضر نشدند دوره زمانی معقولی را برای تداوم کار شرکت‌هایی که با ایران وارد تجارت می‌شوند، درنظر بگیرند. ۵.حاضر به بحث درباره خسارات وارده به ایران در اثر خروج غیرقانونی از تفاهم هسته‌ای نشدند. ۶.درباره فعالیت‌ها و تعهدات هسته‌ای زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کردند که حتی فراتر از برجام است. ۷.نپذیرفتند که ابتدا آن‌ها باید تمامی تعهدات را انجام بدهند و پس از راستی‌آزمایی، ایران به اجرای تعهداتش بپردازد. @tahlilrahbordi
🔰دولت جدید و ضرورت اصلاح رابطه اقتصاد و سیاست ✍علی محمدی 🔶تردیدی نیست که دو سیستم سیاست و اقتصاد در تعامل گسترده ای نسبت به یکدیگر به سر می برند و نظریات معطوف به تقدم هر کدام بر دیگری، بر وجهی از تقلیل گرایی گرفتار آمده است. با این وجود جناب روحانی و تیم اقتصادی ایشان یک نگاه خاصی به این رابطه داشت و معتقد بود که باید از اقتصاد به سیاست یارانه داد. از همین منظر توسعه سیاست خارجی را مقدم بر اقتصاد و حتی عدالت اجتماعی می دانست و دال مرکزی اندیشه خود را تقویت رابطه با غرب از کانال برجام قرار داد. دولت اعتدال به تبع این موضوع از دریچه برجام به اقتصاد می نگریست‌. 🔸این نوع مواجه با اقتصاد چهار تاثیر فراگیر دارد: 1⃣ اولین بازتاب این نوع نگاه به اقتصاد، شرطی شدن اقتصاد است. وقتی در دوره های مختلف، منتظر هستید تا تحولات سیاسی مختلف مثل برجام، کانال مالی اینستکس،FATF، انتخابات امریکا و ... وفق مراد شما پیش رود، قاعدتا اقتصاد دچار تکانه های متعدد خواهد شد. 2⃣ وابسته سازی اقتصاد به سیاست و برجام، و منتظر سرمایه گذاران خارجی ماندن باعث شد تا از توانمندی های داخل غفلت گردد و یا اینکه نادیده گرفته شوند. 3⃣ آسیب دیگر شرطی شدن اقتصاد، افزایش ریسک سرمایه گذاری است. به این معنا که بنگاه های تولیدی دچار انتظارات موهومی نسبت به آینده می شوند و قدرت تصمیم گیری را از دست می دهند. قابل توجه اینکه رویکرد دولت دوازدهم باعث شد تا امنیت سرمایه گذاری از عدد۵/۹۸ به عدد بی سابقه ۶/۴۸ در تابستان ۹۹ برسد. 4⃣از سوی دیگر وقتی پیام( وعده) بهبود اقتصاد از مسیر مذاکره و سیاست مخابره می شود، در واقع ناخواسته قدرت چانه زنی در میز مذاکره نیز از دست می رود. لذا تحریم کننده در اعمال تحریم های خود مسرتر می شود و تداوم تحریم ها را حاصل می سازد. 🔚به نظر می رسد خطیرترین ماموریت اقتصادی دولت سیزدهم، اصلاح رابطه اقتصاد و سیاست است. اینکه نگاه تک بعدی به هر کدام از دو سیستم اقتصاد و سیاست نباید داشت چون منجر به ضایع شدن فرصت ها می شود. زیربنای هر برنامه ای برای رفع مشکلات اقتصادی، باید بر روی توانمندی های داخلی و حضور مردم قرار گیرد. به عبارتی باید نقطه ثقل اقتصاد از برجام خارج شود. البته این به معنای نادیده گرفتن مذاکره و تحریم ها نیست و باید همزمان مسیر مذاکره برای رفع تحریم ها نیز دنبال گردد. @tahlilrahbordi
🔰بورس و عبرت های ریزش سال۹۹ ✍علی محمدی 🔶یک سال پیش در چنین روزی، شاخص بورس تهران بعد از چند ماه رشد پیاپی، به یکباره وارد روند نزولی می شود تا بزرگترین ریزش تاریخ خود را رقم بزند. مردمی که به دعوت چندباره ی رییس دولت و وزرا دارایی خود را وارد بورس کرده بودند، در تور صفهای فروش و حقوقی ها گیر می کنند تا نه تنها سرمایه انها نابود شود، بلکه بزرگترین سرمایه نظام نیز _اعتماد مردم_ خدشه دار شود. در این خصوص حرفها برای گفتن زیاد است ولکن فراز و فرود بازار سرمایه در یک سال اخیر چند واقعیت گرانبها را برای همه آشکار ساخت: 1⃣قوانین بورس در ایران به شدت فساد زا و در جهت تضعیف سهامداران خرد و به نفع حقوقی ها و سهام داران عمده است. بنابراین در اولین فرصت باید این قوانین اصلاح شوند. 2⃣سازوکار بازار سرمایه به گونه ای است که به صورت کامل در جهت تامین فلسفه وجودی خود نمی باشد. به این معنی که نمی تواند نقدینگی را در جهت تقویت بنگاه های تولیدی به کار گیرد. لذا این سازوکار باید تغییر کند. 3⃣تجربه سال ۹۹ و ناهماهنگی بین وزارت اقتصاد و نفت در صندوقETF، یا اقدامات بانک مرکزی در تعیین نرخ بهره، نشان داد که مسئولین باید تصمیمات کلان اقتصادی را با هماهنگی کامل و آینده نگری و با در نظر گرفتن شرایط بازارهای مالی اتخاذ نمایند. 4⃣مسئولیت از بین رفتن سرمایه مردم در بورس در سال۹۹ متوجه چه افرادی است؟ به نظر می رسد فقدان وجود نهادهای ناظر بر عملکرد مسئولین سازمان بورس و حقوقی ها، راه را برای انحراف بورس از کارکرد اصلی خود فراهم کرده است. از این منظر اصلاح قوانین و نهادهای ناظر بر سازمان بورس موضوعی ضروری است. 5⃣ بخشی از ضررهای مردم در سال گذشته متاثر از ورود بدون آموزش آنان به بازار سهام بود. لذا باید سازوکار یا شبکه ای برای آموزش مردم ایجاد گردد. ترویج نگاه سرمایه گذاری بلند مدت در بورس با رعایت نکات فنی، باید محور اصلی این آموزش ها باشد. 🔚نکته راهبردی: دولت سیزدهم با در نظر گرفتن واقعیت های فوق و تجربه گذشته باید اولین کارویژه خود را در زمینه بازار سرمایه، بازگشت اعتماد مردم نسبت به بورس قرار دهد که این امر از طریق نظارت بر سازمان بورس و عملکرد حقوقی ها مقدور است. در مرحله بعد چند وجهی کردن اقتصاد و خروج از بانک محوری؛ و استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه ها باید در دستور کار قرار گیرد. @tahlilrahbordi
تحلیل راهبردی
🔰پاسخ به پرسش مخاطب؟👇 @Tahlilrahbordi
❗️پاسخ به پرسش مخاطب 📝علی محمدی 🔶۲۸ آبان ماه سال ۹۸ رهبر انقلاب در دیداری با جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی ضمن تاکید بر لزوم ثبات سیاستهای مالی و پولی و استفاده از کالاهای داخلی، به حضور در سرمایه گذاری های مولد همچون تعاونی ها ترویج فرهنگ کار جهادی و تعاون توصیه کردند و در قسمتی از آن سخنرانی در خصوص وظایف مردم در بخش حمایت از تولید فرمودند: ... در مورد عموم مردم، توصیه‌ی من به مردم مکرّراً گفته شده. عرض من این است به مردم عزیزمان که از کالای ساخت داخل حتماً استفاده کنند و آن کسانی که می توانند، در سرمایه‌گذاری‌های مولّد حتماً شرکت کنند، از جمله در همین تعاونی‌ها یا یک جاهایی در بورس... . 🔺در همین خصوص چند نکته عرض کنم: 1⃣ این سخنرانی رهبر انقلاب در آذر 98 ایراد شد. جایی که شاخص بورس 260 هزار بود . و در آن زمان گرایش چندانی به بورس نبود. و اصلا مردم عادی خبری از بورس نداشتند. رشد اصلی شاخص بورس در ابتدای سال۹۹ شروع شد. در واقع هجوم مردم به بورس از زمان دعوت دولت و ابتدای سال۹۹ شکل گرفت. 2⃣تاکید رهبری در این سخنرانی بر حمایت از کالای داخلی و نقش مردم در افزایش تولید است. در جهت همین موضوع، رهبری در جایی از سخنرانی شان به صورت ضمنی به وظیفه مردم و سرمایه گذاری آنان در امور مولد و پرهیز از سفته بازی اشاره می کنند و می فرمایند " یک جاهایی در بورس" .مفهوم کلی بیانات رهبری دعوت به سرمایه گذاری مولد است و در همین زمینه بورس را مثال می زنند آن هم به صورت موردی _دقت کنید_. 3⃣نوع دعوت دولتی ها کاملا متفاوت از توصیه رهبری بود. جناب روحانی و وزرایش عینا به مردم اطمینان و اعتماد کامل دادند که در بورس سرمایه گذاری کنند. گفتند: "همه چیز را به بورس بسپارید". بدون آنکه خطرات و آسیب های آن را گوشزد نمایند و یا اینکه زمینه های فنی آن را فراهم کنند. آقای روحانی بعد ها نیت اصلی خود را( با فرض خوش بینانه، تامین کسری بودجه) فاش کرد و گفتند ما سهام را ۶برابر به مردم فروختیم. این در حالی بود سخن رهبری از جنس توصیه بود نه دعوت. توصیه ای که عمومیت هم نداشت. عبارت " کسانی که می توانند" ،در سخنرانی ایشان، تاکید بر این نکته مهم است که پیچیدگی های بازار سرمایه، امکان حضور مستقیم همه مردم را، آن هم بدون آموزش فراهم نمی کند. @tahlilrahbordi
🔰منطق تماس ایران با طالبان ✍حمید خوشایند 🔶یکی از سرفصل‌های مهم رسانه‌های فارسی‌زبان و بیگانه در خصوص تحولات داخلی افغانستان که بعضاً به افکار عمومی داخل نیز رسوخ کرده، تمرکز روی این موضوع است که جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از طالبان و با یکسان پنداری آن با گروه‌های تکفیری و تروریستی مانند داعش، القاعده و غیره، در حال تطهیر سوابق و پیشینه این گروه است. در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است:  1- سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات داخلی افغانستان، منطقی و با در نظر گرفتن تمام ملاحظات سیاسی، امنیتی و غیره است. تهران به‌عنوان صادق‌ترین بازیگر تحولات افغانستان، خواستار برقراری امنیت و ثبات در این کشور است و برای نیل به این منظور، تعامل و تماس با تمام گروه‌های داخلی ازجمله دولت مرکزی و طالبان را در دستور کار قرار داده است؛ تشکیل یک دولت وفاق ملی و با مشارکت گروه‌های مختلف سیاسی در افغانستان، گزینه مطلوب و مورد حمایت تهران است. 2- جمهوری اسلامی ایران همسو با «منافع و امنیت ملی» خود و همچنین ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان، تنها به برقراری «تماس» با طالبان که با هماهنگی و اطلاع دولت مرکزی افغانستان است، بسنده کرده است. تهران در عین بی‌اعتمادی به طالبان، نه دنبال ائتلاف و پیمان با این گروه است و نه جنگ و درگیری با آن. جمهوری اسلامی بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که هم‌اینک تمام آن در اختیار طالبان است. لذا نمی‌تواند و نباید نسبت به آنچه در افغانستان می‌گذرد، بی‌تفاوت باشد. 3- اینکه برخی جمهوری اسلامی را متهم به مشروعیت‌بخشی به طالبان می‌کنند، آدرس غلط دادن است و از منطق درستی برخوردار نیست. ریشه‌های قبح‌زدایی از طالبان و مشروعیت‌بخشی به آن را نه در تهران، بلکه باید در گفتگو‌های این گروه با آمریکا در دوحه جستجو کرد؛ درواقع این آمریکایی‌ها بودند که در وهله اول به طالبان یک مشروعیت نیم‌بند دادند و با آن پشت یک میز به گفتگو نشستند. 🔚 هم‌جواری ایران با کشور افغانستان با ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک که همواره مصدر قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و مهم‌تر از همه مشکلات امنیتی بوده است، ایران را وادار می‌کند که در یک پکیج کامل به مسئله افغانستان بنگرد تا امنیت ملی خود را در سخت‌ترین شرایط، حفظ نماید. @tahlilrahbordi
🔰 دو رسالت مهم در تشکیل کابینه 🔶 مشکلات اقتصادی کشور راه حل های معلوم و مشخص دارد که تقریبا همه اقتصاد دانان با اندکی اختلاف بر آن واقف هستند. این مشکلات نیز متاثر از نبود برنامه یا سرمایه مادی و انسانی نیست بلکه در زمینه پیاده سازی برنامه ها از سه نکته مهم غفلت شده است: 1⃣ انتخاب مدیران اجرایی که یقین به درون گرای در عین برون نگری دارند 2⃣انقلابی بودن، جهادی کار کردن و پرهیز از فساد 3⃣هماهنگی میان وزارت خانه ها و سازمان ها 🔺 این سه عامل در کلید واژه ی دولت جوان انقلابی خلاصه می شود. رسالت مهم آقای رییسی و مجلس نیز انتخاب و تایید وزرایی در جهت تحقق همین موضوع می باشد. در همین زمینه رییس جمهور انتخاب خود را در جهت تشکیل دولت جوان انقلابی انجام داده و در ادامه نیز مجلس در یک سازوکار قانونی مشخص و در محیطی آرام باید به سمت این هدف حرکت کند و رئیس جمهور را در تشکیل بهترین کابینه یاری نماید. 🔺اما نکته بسیار مهم تر که رسالت ما است این می باشد که بدانیم در شرایط کنونی کشور و در بدو تشکیل دولت جدید، وجود اختلاف میان مسئولین برای کشور یک سم کشنده است. لذا وظیفه همه عوام و خواص این است که به انتخاب جناب رییسی و حق قانونی مجلس در رد یا تایید وزرای منتخب، "احترام" بگذارند و "اعتماد" کنند و از هرگونه ایجاد اختلاف و دودستگی پرهیز نمایند. ✍🏻 علی محمدی @tahlilrahbordi
🔺دو عکس پایین، دستگیری سربازان انگلیسی سال۸۲ 🔺تصاویر بالا، خوار کردن آمریکایی ها سال۹۴ 🔶سالهاست که این ملت راه خود را پیدا کرده است. @tahlilrahbordi
* کابینه سیزدهم؛ تحلیل ها و ارزیابی ها... * فهرست وزیران کابینه رئیسی به مجلس معرفی شد . اغلب چهره‌های این فهرست ناشناخته،جدیدالورود و در واقع "چهره" نیستند! تحلیل ها: - عده ای به ناشناخته بودن چهره های دولت انتقاد کردند و اینکه افراد معرفی شده تجربه¬ی لازم برای برعهده گرفتن وزارت را ندارند.. - برخی به برآمدن این کابینه از دل دولت احمدی نژاد پرداختند و دولت رئیسی را تداوم دولت احمدی نژاد معرفی نمودند.. - کسانی هم عنوان کردند که کابینه سیزدهم از همه جناح ها بهره نبرده، پس فرا جناحی نیست... ارزیابی ها: در ارزیابی و نقد تحلیل های فوق به نکاتی اشاره می شود: - ملاک شناخته بودن اعضای کابینه چیست؟ آیا معیار این است که فرد قبلا وزیر بوده که اگر این باشد معرفی وزرای گذشته همچنان باید در دوره های مختلف تکرار می شد و این در حالیست که علت بخشی از وضعیت نامطلوب موجود بخاطر حاکمیت نگاه غلط در دوره های گذشته و ناکارآمدی چهره های شناخته شده است و اینکه قحط الرجال است و اما معرفی افراد جدید با رویکرد تحولی رییس جمهور جدید امری معقول و بجا است... - معرفی برخی از افراد از دولت احمدی نژاد که شروع انقلابی و کارآمدی داشت به معنای حاکمیت نگاه غلط اطرافیان معلوم الحال اطراف رییس جمهور اسبق نیست و بهره¬گیری از توان و تجربه¬ی وزرا و معاونان انقلابی است که اساسا نقطه¬ی قوت دولت احمد ی نژاد بوده و از امروزِ احمدی نژاد در آنها نشانی نیست... - آیا فرا جناحی بودن به معنای از همه جناحها بودن است؟! که دقیقا اشتباه است؛ چرا که از همه جناح بودن همانا و دولت سهامی و چند سر و کابینه چندپاره و بی نظم و نسخی بوجود خواهدآمد به مانند دولت قبل که خروجی آن ناهماهنگی، عدم انسجام و در نهایت ناکارآمدی و بی عملی شدید می شود.اما فراجناحی بودن به معنای انتخاب افراد بدون نگاه به جنبه¬ی جناحی و سیاسی و بر اساس رویکرد حاکم بر دولت جدید(نگاه انقلابی و درونزا)، تخصص و همراهی در مسیر رسیدن به اهداف می باشد... - نکته پایانی اینکه دولت در آغاز راه است و آنچه در کنار افرادِ کابینه نقش¬آفرین است؛ همانا اصول ، برنامه ، اهداف و نگاه انقلابی و جهادی حاکم بر دولت جدید است. لذا باید به انتظار ایستاد و در حین مسیر با ارایه نقد و نظر و تواصی به حق و همراهی و همکاری، تلاش کرد تا آینده ای مطلوب برای کشور رقم بخورد. 🖌جواد خسروی @tahlilrahbordi
🔰تحلیل مخاطب کانال ✍محمد میری 🔶... درحالیکه ایران در آستانه عضویت در پیمان همکاری شانگهای قرار دارد که میتواند از لحاظ اقتصادی، همکاری های بانکی وامنیتی مهم باشد، اینکه عده ای به دنبال ایجاد تنش برای دولت جدید هستند، بسیار عجیب و به دور از عقلانیت سیاسی است. 🔺اما اینکه سیاسیون لیبرال تز اخراج دو سفیر را می دهند،یقینا از صندلی خالی ناراحتند، نه از دو صندلی پر، صد البته اگر منافع مملکت ایجاب کند، هر سفیری را جمهوری اسلامی ایران میتواند اخراج کرد.دم خروس آنجایی بیرون زده میشود که شهریور ۹۶ نیز عکسی با همین ژست و همانجا نیز توسط سفیران دو کشور گرفته شد و منتشر شد چرا آن زمان واکنشی از طرف سیاسیون لیبرال ها حاکم در دولت روحانی صورت نگرفت؟ 🔺جریان غرب‌گرا بشدت به دنبال ایجاد تنش میان ایران و همسایه های شرقی هستند تا سیاست خارجی ما چون ۸ ساله دولت روحانی کاسه گدایش در مقابل غرب دراز باشد.مواظب باشیم در اوج بحران اقتصادی کشور در تله جریان نفوذی قرار نگیریم. @tahlilrahbordi
🔰دوازده نکته مهم در مورد وضعیت افغانستان... ✍علی محمدی 1⃣غالب مردم افغانستان از دولت فعلی و آمریکا ناراضی اند. بنابراین در حمایت از دولت برنمی آیند. 2⃣افغانستان کشوری با اقوام مختلف است که هیچ کدام از این اقوام اکثریت مطلق را ندارند. پس هیچ گروهی به تنهایی نمی تواند دولت مرکزی با ثباتی را تشکیل دهد. 3⃣ طالبان با داشتن هر تفکری، جزئی از اقوام و مردم افغانستان است که نمی توان آنها را در روند تشکیل دولت آینده نادیده گرفت. 4⃣سیاستهای ضد آمریکایی طالبان کاملا مشهود است به این معنا که مخالف حضور سربازان امریکایی و دولت دست نشانده واشنگتن در کشورشان هستند. از این جهت با داعش متفاوت می باشند. البته عناصر تندرو نیز در آنها وجود دارد. 5⃣ ظاهرا طالبان امنیت شیعیان را تضمین نموده است البته با این شرط که شیعیان با گروه های مخالف طالبان همکاری نکنند. در صورت تشکیل دولت توسط طالبان هیج تضمینی مبنی برادامه این ضمانت وجود ندارد. 6⃣سیطره مطلق طالبان بر دولت و مردم افغانستان به نفع مردم این کشور و منطقه نخواهد بود. 7⃣طالبان سازوکارهای دمکراتیک و جمهوری را قبول ندارد. چون از یک طرف تنها ۳۰ درصد مردم افغانستان هستند و از طرفی به لحاظ اندیشه قائل به تشکیل امارت اسلامی هستند. 8⃣هیچ سندی وجود ندارد که قاطعانه نشان دهد تحرکات فعلی طالبان بدون چراغ سبز آمریکا رخ داده است. در واقع گویا عمر اشرف غنی و دولت مرکزی برای امریکا به پایان رسیده است. واشنگتن میداند که نمی‌تواند بیش از این در افغانستان بماند و با قبول شکست از این کشور خارج شد. اما با خروج خود نمی خواهد ثبات در منطقه شکل بگیرد. بنابراین سعی می کند بعد از خودش، افغانستان کانون ناامنی منطقه باشد. تا از این طریق برای حضور گذشته اش در منطقه مشروعیت زایی کند_دقت کنید_. 9⃣بر اساس مورد ۸، گویا کاخ سفید بر آن است تا با ایجاد ناامنی در افغانستان به مشغول ساختن رقبای خود( چین،روسیه و ایران) بپردازد. لذا همگرایی این سه کشور در حل و فصل پرونده امنیتی افغانستان باید تقویت شود. 0⃣1⃣ سیاست ج.ا.ایران تشکیل دولتی متشکل از همه گروه ها و اقوام برای ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان است. هر چند امری بسیار مشکل به نظر می رسد. 1⃣1⃣در صورتی که طالبان موفق به سیطره بر کل افغانستان شد، برای تداوم حاکمیتش و تعامل با کشورهای همسایه ناچار به تامین امنیت همه اقوام و تامین منافع کشورهای همسایه است. 2⃣1⃣بر اساس مورد ۱۱ ایران نباید ارتباط و مذاکره مداوم خود را با طالبان قطع کند. حل مشکل افغانستان در سایه حضور همه اقوام، و تعامل کشورهای همسایه رقم می خورد. در غیر این صورت ناامنی در آن به کل منطقه سرایت می کند. @tahlilrahbordi