🔸درسته که وظیفه مجلس قانون گذاری هست... اما این مجلس همین رو هم انجام نداد. ۴ سال گذشت اما هیچ کاری نکردند...
#مشارکت_حداکثری
@tahlilrahbordi
🔸یکی از وعده های انتخاباتی مجلس، شفافیت بود. چرا به وعده خودش عمل نکرد.؟
#مشارکت_حداکثری
@tahlilrahbordi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🚙نگاهی به بازار خودرو...
دلیل افزایش قیمت خودرو در این روزها نه به خاطر اختلال در واردات بلکه به خاطر موضع گیری غضنفر های دولت است. چه اینکه ده ماه است خودرو به صورت قطره چکانی وارد می شود. این قطره ها هم در برابر سیل تقاضا کاری از پیش نمی برد و نمی تواند طرف عرضه را تقویت کند. حالا بگذریم از اینکه همین واردات قطره چکانی هم طبقات بالای جامعه را سیراب می کند، وگرنه طبقات متوسط و پایین جامعه اساسا توان خریداری آنها را ندارند.
واردات خودرو با این سازوکار، از حیث تقویت بخش عرضه، اثر تقریبا نزدیک به صفر بر بازار دارد. اما از حیث روانی تاثیرات مثبتی بر قیمت ها ، آن هم در در مقطعی چند ماهه ایجاد کرد. اکنون نیز، موضوع گیری برخی مسئولین دولتی با عنوان عدم توانایی تخصیص ارز برای واردات خودرو، نه تنها اثر مثبت گذشته را خنثی کرد بلکه تاثیر منفی نیز بر قیمت ها گذاشت.
البته توقف تولید ۱۱ نوع خودرو در شرکت ایران خودرو ( شامل پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۷ پاناروما، پژو ۲۰۰۸، سمند LX، دنا، رانا، رانا گیربکس ۶ دنده، رانا گیربکس ۶ دنده AMT، پژو ۴۰۵، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز، سورن LX ) و ۴نوع خودرو در سایپا( کوئیک اتوماتیک، ساینا، تیبا دو، ساینا دستی ) نیز در افزایش قیمت خودرو در این روزها تاثیر گذار است.
@tahlileghtesadi
روحانی:
چرا سال ۹۸ کاری کردید که اکثریت مردم پای صندوق رای نیامدند.در ۹۲ نزدیک ۷۳ درصد و در۹۶ بیش ار ۷۳ درصد مردم پای صندوق رای آمدند
آدرس غلط چرا؟ علت کاهش مشارکت رد صلاحیت بود؟
مگر٩٢هاشمی و٩۶احمدی نژاد رد نشدند چرا مشارکت افت نکرد؟
حقیقت این است که سال ٩٧سخت ترین سال اقتصادی ملت ایران در این ۴۵ سال بود که تحت مدیریت طلبکاران همیشه قهرمان صورت گرفت و ترامپ هم کمک کرد
@dr_a_ganji
@tahlilrahbordi
در اقتصاد دلاری ایران، حجم نقدینگی کمتر از قطر، یک-سوم ترکیه و امارات و یک-چهارم عربستان است. شوکهای قیمت ارز، مالی سازی، به بازارسپاری افراطی و سلطه و آزادی کامل فعالیتهای سفته بازانه، و به تبع اینها هجوم نقدینگی به فعالیتهای نامولد عامل کلیدی تورم های بالا در اقتصاد ایران است.
📝احسان سلطانی
@tahlilrahbordi
هدایت شده از نامدار کرمی نژاد
جنگ اصلی حنگ اراده هاست،دوعامل شاخص و تعیین کننده در پیروزی و ماندگاری است، یکی برحق بودن و دیگری استقامت و پایداری. یمنی ها (حوثی ها تا به امروز ) این دو شاخصه را دارا هستند وتا اینطورند قطعا هم پیروزی ظاهری را بدست خواهند آورد و هم رستگاری در آخرت را . البته مدتی زمان می برد وباید صبوری داشت. اگر آدم دشمنش آن قدر ضعیف و دست بسته باشد که هیچ کاری از دستش ساخته نباشد که پیروزیش افتخاری ندارد. اگر عمرو بن عبدود را به خاک انداختی نامت به عزت ماندگار می شود نه اگر عجوزه ای عصا به دست که دست نوه اش را گرفته در غزه از پای درآوردی. اینکه امام ره آن عارف واقع گرا فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند امروز تحقق آن عینی است. برای میزان درستی این شعار باید بین آنچه آمریکا می خواسته بشود وبدست اورد ولی نشده وبدست نیاورده با آنچه می خواسته نشود و دشمنانش بدست نیاورند ولی شده وبدست اورده اند مقایسه کرد. آن وقت می توان میزان غلط کردن دو جبهه را فهمید.کمی سرمان را بالاتر ببریم و دورتر را ببینیم.
هدایت شده از م برزکار
🔹واضحات جنگ یمن :
1⃣هیچ ائتلافی در دریای سرخ وجود ندارد و این اقدامات توطئه آمریکا و انگلیس است. توضیح آنکه در چند سال اخیر آمریکا نتوانسته هیچ ائتلاف موفقی را در منطقه ایجاد کند
2⃣از آغاز جنگ یمن آمریکا و انگلیس تمام قد در عرصه نظامی و دیپلماتیک به عربستان سعودی کمک کردند، نتیجه چه شد ؟ انصار الله بعد چند سال جنگ قوی تر نشده ؟
حالا با این به اصطلاح ائتلاف کاغذی همان را این چند سال بی نتیجه و شکست خورده را می روند
3⃣نوع مواجهه ارتش یمن نشان می دهد که سناریو های مختلف را آماده کرده است. به هر حال یمن دسترسی مناسبی به اهداف آمریکا و انگلیس در منطقه دارد ؛ از جمله آرامکو، سکوهای نفتی امارات و کشتی های آمریکایی و انگلیسی؛ واکنش عربستان به جنگ و ابراز نگرانی آنها و گران شدن قیمت نفت نشانه های این موضوع است
4⃣ حقیقت دیگر و به عبارتی نقطه قوت انصار الله وحدت کلمه در مردم این کشور و حمایت تمام از ارتش یمن است. این حمایت یکی از مولفه های اساسی پیروزی انصارلله خواهد بود
ماکرون، «گابریل آتال» وزیر آموزشوپرورش فرانسه را به نخستوزیری این کشور منصوب کرد. آتالِ ۳۴ ساله جوانترین نخستوزیر فرانسه و اولین کسی است که آشکارا همجنسباز است. جالب اینکه گابریل آتال، شریک جنسی خود را وزیر خارجۀ این کشور نموده است. یعنی الان این دو نفر همسر هم هستند!!
#دولت_همجنس_گراها
#قوم_لوط
@tahlilrahbordi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
در برآورد آمریکا اگر قرار است، باب المندب برای رژیم صهیونیستی سودینداشته باشد، برای هیچ کس نباید داشته باشد. آشوب آفرینی در تنگه باب المندب منطبق بر همان منطقی است که اتحادیه اروپا و روسیه را در اوکراین به جان هم انداخت.
@tahlileghtesadi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
واشنگتن...تنگه باب المندب یا برای تلآویو یا برای هیچ کس!!!
یکم. اهمیت راهبردی تنگه باب المندب از حیث اقتصادی کاملا مبرهن است و تاکنون آمارها و گفته های زیادی در این خصوص عنوان شده است. کوتاه اینکه بخش قابل توجه ای از نفت و تجارت دنیا از این مسیر عبور می کند. استفاده از مسیر جایگزین که همان دور زندن قاره آفریقا است موجب افزایش هزینه های مربوط به بیمه و باربری خواهد شد که در نهایت منجر به افزایش سطح قیمت ها در کشورهای مختلف، بالاخص اتحادیه اروپا می گردد.
دوم. تنگ باب المندب جدای از اینکه برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد، برای متحد راهبردی و استراتژیک ایالات متحده یعنی رژیم صهیونیستی حائز جنبه های حیاتی می باشد. چه اینکه غالب تجارت این رژیم از طریق بندر ایلات در منتهیالیه دریای سرخ شکل می گیرد.
سوم: هدف واشنگتن و لندن در حمله به ارتش مقاومت ملی یمن، از یک طرف باز کردن شاهراه اقتصادی تلآویو و نجات آن از بن بست استراتژیک می باشد و از طرف دیگر انحراف افکار عمومی از مسئله غزه و مخابره این پیام است که انگلستان و آمریکا بر سر حمایت از این رژیم هیچ خط قرمزی را به رسمیت نمی شناسند.
چهارم: بخش دیگری از اهداف ایالات متحده در آشوب آفرینی در تنگه باب المندب منطبق بر همان منطقی است که اتحادیه اروپا و روسیه را در اوکراین به جان هم انداخت. یعنی تضعیف اقتصادی اتحادیه اروپا و وابستگی هر چه بیشتر آن به ایالات متحده جهت تحلیل قدرتهای بزرگ برای ممانعت از ایجاد نظم جدید جهانی. مسئله ی اصلی این است که اساسا ایالات متحده و انگلستان به اندازه اتحادیه اروپا و چین منافعی اقتصادی در باب المندب ندارد. مگر آنکه از محل افزایش انرژی جهانی متحمل زیان هایی شود که آن هم از طرق وابستگی کارتل ها و شرکت های اتحادیه اروپا به واشنگتن جبران خواهد شد.
مسئله مهم این است که در نگاه واشنگتن و لندن اگر قرار باشد تنگه باب المندب برای رژیم کارایی نداشته باشد پس برای هیچ کدام از قدرت های جهانی نیز آوردگاه منافع اقتصادی نباید باشد.
🔚فارغ از اینکه برنامه ریزی دشمن در منطقه در مقابل محور مقاومت و بیداری ملتها همیشه در سطح بالایی از هماهنگی ها و برآوردهای اطلاعاتی بوده اما از حیث محاسباتی اکثرا نادرست می باشد به گونه ای که اساسا نتیجه آن از پیش مشخص، و چیزی جز تقویت محور مقاومت و شکست و تسریع در آمریکا زدایی از منطقه نخواهد بود.
📝علی محمدی
📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی.
@tahlileghtesadi
هدایت شده از عزیز غضنفری
💢ریسک بزرگ!
✴به نظر شما آیا عجیب نیست، وقتی که دولت و ملتی در بامداد روز جمعه توسط آمریکا و انگلیس مورد حمله نظامی قرار میگیرد، اما اندکی پس از آن، میگویند "احوال ما را نپرسید، باید از حال و روز و زندگی مردم غزه بپرسید". آیا جا ندارد این ملت را تکریم کرد و بزرگ شمرد، هنگامیکه پس از حمله تروریستی آمریکا و انگلیس به کشورشان میگویند"شرمنده بودیم که فقط غزه بمباران میشود، اما هم اینک شرمنده نیستیم". آیا نباید در برابر این ملت تاریخساز سر تکریم و تحسین فرود آورد هنگامی که با فاصله بسیار کمی بعد از حملات ارتش تروریستی آمریکا،این مردم مقتدر و مقاوم با اجتماع بزرگ خود، بر همان عهد پیشین با فلسطین و غزه اصرار میورزند و انصارالله را به اقدامات شدیدتر ترغیب میکنند. آیا جز این است که این روحیه و رفتار نشانه بزرگی و عزت این مردم و تفکر اصیل آنان است. در چنین حالتی اگر موضوع اصلی تحلیلهای مطرح شده درباره تحولات سیاسی و نظامی این روزهای منطقه و جهان، توصیف و واکاوی فکری و شخصیتی ملت و مسؤلان یمن باشد، سخنی به گزاف گفته نشده و بیانی مبالغهآمیز مطرح نگشته است.
✴نکته کلیدی و تاثیرگذار درباره ملت یمن تفاوت فکر و عمل سیاسی آنها با سایر بخشهای دیگر امت اسلامی است. مرکز ثقل هویت،اندیشه و زیست سیاسی و اجتماعی مردم یمن، اقامه جهاد و مقابله با دشمنان است. انصارالله در ماجرای جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بین آنچه اعلام نمود، تا آنچه اعمال کرد هرگز تردید و تأخیر به خود راه نداد. اقتدار انصارالله در تنگه بابالمندب بندر ایلات را در آستانه تعطیلی قرار داده است. مدیرعامل بندر «ایلات» در فلسطین اشغالی چند روز پیش گفت، از زمان شروع حملات ارتش یمن به کشتیها در دریای سرخ، فعالیت در بندر ایلات ۸۵ درصد کاهش یافته است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست» «گیدعون گلبر»مدیر عامل بندر ایلات گفت:«بدون "باب المندب" شریان اصلی کشتیرانی به بندر ایلات بسته میشود. بنابراین ما ۸۵ درصد از کل فعالیت را از دست دادهایم.»
✴مقامات آمریکایی اعلام کردهاند با هدف تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در دریای سرخ، نقاطی از یمن را مورد تهاجم موشکی قرار داده و زیرساختهای پرتاب موشک و پهبادهای انصارالله را از میان برداشته اند! برای ارزیابی این ادعای آمریکاییها نگاهی به تحولات کنونی و آینده دریای سرخ کافی به نظر میرسد. عصر روز جمعه و تنها ساعاتی پس از حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس اعلام کرد که گزارشی از حادثهای در نود مایلی از سواحل یمن دریافت کردیم. این رویداد دارایِ معنا و پیام، و اتفاقات مهم و اجتنابناپذیر روزهای آینده در دریای سرخ و تنگه بابالمندب نشان خواهد داد که یمن جای مناسبی برای ریسک مقامات مستکبر آمریکایی و انگلیسی نیست.
#عزیز_غضنفری
@ghazanfari58
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰عملکرد خودرویی دولت، بیم ها و امیدها
⭕️یکی از نقدهای وارد بر دولت سیزدهم مسئلهی خودرو است. دولت با وعده بهبود بازار خودرو آغاز به کار کرد و اکنون بعد از گذشت تقریبا دو و نیم سال کارنامه رضایت بخشی در این حوزه نتوانسته است ارائه کند.
✴️ در این صنعت با وجود افزایش محسوس تولید کارخانه و بهبود سازوکار عرضه، همچنان شاهد فشار تقاضا و عدم تناسب عرضه با تقاضا هستیم. این موضوع باعث شده تا روند افزایش قیمت ها در بازار متناسب با انتظارات مردم نباشد.
✅البته ادعای بالا نباید به معنای نادیده گرفتن اقدامات دولت در این زمینه باشد.
🔺چه اینکه در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد یکمیلیون و ۳۴۷ هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده است که نسبت به سال قبل از آن رشد37 درصدی دارد. در هشت ماهه سال 1402 نیز 882 هزار و 471 دستگاه خودرو به تولید رسیده است. این میزان از تولید خودرو در مقایسه با سال 1401، رشد 18 درصدی را نشان میدهد.
🔺 همزمان با افزایش تولید، واردات خودروهای صفر و کارکرده نیز در دستور کار دولت قرار گرفت است. تا آذر ماه سال جاری، تعداد ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد خودروی صفر ثبت سفارش شده، تعداد خودروهای وارد شده نیز ۹ هزار ۱۷۶ عدد می باشد.
🔺به موازات اقدامات بالا که در زمینه عرضه شکل گرفته، در بخش کنترل تقاضای کاذب نیز دولت قوانینی را به تصویب رسانده است. هرچند این قوانین جای تقویت بیشتری دارند.
🟠به هر حال با وجود اینکه دولت توانسته بخش عرضه را از طریق افزایش تولید و واردات، به صورت نسبی تقویت کند، اما همچنان شاهد دو معضل عدیده در این بخش هستیم که باعث شده تا مانعی بر ایجاد تعادل در بازار باشد و متعاقبا مردم نیز رضایت چندانی از خودروسازها نداشته باشند:
🔺اول، حوزه سیاست گذریِ دولت در این صنعت در زمینه "واردات" و "کاهش هزینه نهایی کارخانه" برای تقویت بخش عرضه چندان موثر و کافی نمی باشد .
🔺 دوم، از یک طرف به دلیل کاهش تولید در اواخر دهه نود، شاهد حجم زیاد انباشت تقاضای واقعی هستیم و از طرف دیگر تورم و کاهش ارزش پول ملی در این سالها باعث رونق بازارهای نامولد از جمله گسترش تقاضای کاذب در خودرو شده است. از همین جهت در کوتاه مدت نمی توان به تعادل در عرضه و تقاضای خودرو رسید.
@tahlileghtesadi