eitaa logo
تحلیل راهبردی
3.1هزار دنبال‌کننده
279 عکس
148 ویدیو
11 فایل
تحلیل های راهبردی از مسائل سیاسی روز به صورت علمی،موثق و مختصر. *ارتباط با مدیر کانال: @Ali6399M
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تحریف بزرگ: انعکاس سیاست خارجه در اقتصاد دولت اصلاحات... ⚠️اصلاح‌طلبان مرتبا عنوان می کنند که سیاست خارجه درست در دولت خاتمی منجر به بهبود نسبی شاخص های اقتصادی در آن دوره شده بود. تحریفی بزرگ که در این یادداشت به آن می پردازم: 🔶در همه سال های دولت اصلاحات، شاخص های کلان اقتصادی نه بواسطه تحرکات مثبت در سیاست خارجه بلکه به دلیل سیاست تثبیت در داخل، وضعیتی مطلوب داشت. سیاستی( تثبیت) که اولا ریشه در دولت سازندگی داشت و ثانیا در شرایطی اجرا شد که اقتصاد ایران از حیث فروش نفت و برگشت درآمدهای ناشی از آن در مختصاتی عادی قرار داشت و اساسا در آن زمان جز چند بحران منطقه ای محدود، مسئله ی حادی بین غرب و ایران وجود نداشت که فضای سیاست خارجه و اقتصاد ( با منشا تحریم) را متاثر سازد. 🔺توضیح بیشتر اینکه؛ همزمان با وقوع شوک تورمی ناشی از سیاست های تعدیل اقتصادی در اواخر دولت هاشمی، یعنی در سال۷۳ و ۷۴ نرخ ارز تنها در دو سال، ۹۷درصد افزایش یافت و به ۴۰۳ تومان رسید. لذا دولت مستقر اقدام به «تثبیت نرخ ارز مرجع» می نماید. 🔺بعد از این سال و در یک دوره هفت ساله، نرخ ارز رسمی بانک مرکزی تنها ۵ ریال افزایش یافته و از ۱۷۵ تومان در سال ۷۳، به ۱۷۵.۵ تومان در سال ۸۰ رسید. 🔺در بازار آزاد نیز دلار در سال ۷۴، که ۴۰۳ تومان بود، با سیاست های تثبیتی، به قیمتی در حدود ۴۷۸ در سال ۱۳۷۶ و نهایتا بعد از ۸سال به ۹۰۴ تومان رسید. 🔺این سیاست ( تثبیت )که ریشه در سیاست کنترل بحران در دولت دوم سازندگی داشت، در دولت اصلاحات ادامه یافت تا بدین ترتیب سیر فزاینده رشد نرخ دلار به حداقل ممکن برسد. 🔺اما سیاست تثبیت در اواخر دولت اصلاحات (۸۳و۸۴) منجر به شکافی عمیق در سیستم ارزی چند نرخی گردید که نابسامانی بازار ارز و رانت‌های گسترده ناشی از چند نرخی بودن ارز را ایحاد کرد و در نهایت بانک مرکزی را به این جمعبندی رساند که ادامه سیاست تثبیت امکانپذیر نیست و بدین ترتیب دولت نهن وارث نابسامانی و شکافی بزرگ در سیستم ارزی کشور شد. 🔶 از آن سو خیانت های برخی افراد در مجلس ششم و اواخر دولت اصلاحات بین سال های ۸۲تا۸۴، مسئله ای اساسی در فضای سیاست خارجی ایران ایجاد می کند که مبدا تحولاتی بزرگ در اقتصاد ایران در دهه های بعد می شود و از قضا بخش بزرگی از چالش های اقتصاد ایران ریشه در وقایع پیرامونی همین مسئله دارد؛ و آن چیزی نیست جز بهانه جویی غرب در پرونده هسته ای‌. 🔶دولت اصلاحات اگر توفیقی داشت به این دلیل بود که وارث اجرای سیاست تثبیت در اواخر دولت سازندگی شده بود، نه سیاست خارجه. از قضا تبعات اقتصادی پرونده هسته‌ای بخصوص در زمینه تشدید تحریم ها در سال های بعد، هیچگاه متوجه این دولت نشد‌. پرونده ای که از قضا برخی از افراد همین دولت، منشا و مبدا آن و تحریم های ناشی از هستند. مکاتبات مکتوب و شفاهی با مسئولین آمریکایی برای تشدید تحریم ها از جمله نامه به مایکل لدین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از همین جریان برآمده است. @tahlileghtesadi
🔸دروغ بزرگ... این لیبرال با نادیده گرفتن ديپلماسي فعال دولت سیزدهم، ادعا می کند فروش نفت ایران به دلیل فشار تورمی کرونا و جنگ روسیه بر اقتصاد امریکا بوده که در نهایت منجر به انعطافِ بایدن در کاهش تحریم های ایران شده است. اما واقعیت ماجرا اینگونه نیست. *چرا كه: *بحران اقتصادی ناشی از کرونا متاثر از کاهش تقاضا ( قرنطینه) بود نه کاهش عرضه. در واقع عرضه محصول نهایی شرکت ها؛ به دلیل رکودی که در زمان کرونا در بخش تقاضا حکمفرما بود، به حداقل ممکن رسیده بود. برای همین، ولو انرژی رایگان هم به اقتصاد آمریکا می رسید، بازهم فایده ای نداشت. *بحران اقتصادی ناشی از کرونا در انتهای سال ۱۴۰۱ ، نفس های آخر خود را می کشید. و با پیش‌فرض این لیبرال باید بایدن مانع خریداری نفت از ایران در سال بعد می شد. در صورتی که فروش نفت ایران در سال۱۴۰۲ نیز سیر صعودی یافته و اکنون در شرایطی هستیم که مشتری برای نفت ایران وجود دارد اما تولید کشور کفاف نمی کند. *شوک امنیتی اوکراین_ روسیه بیشتر بر بازار گاز اروپا تاثیر گذاشت تا نفت. با تحریم روسیه، نفت بیشتری وارد بازار سیاه شد. و اتفاقا روسیه برای فروش نفت به چین تخیف بیشتری نسبت به ایران در نظر گرفته بود. خوب در این شرایط بدیهی است که چینِ منفعت محور، نفت روسیه را باید خریداری می کرد نه نفت ایران. اما به دلیل دیپلماسی فعال دولت سیزدهم، نفت ایران به فروش رسید. *فروش نفت ایران از شهریور سال۱۴۰۰ سیر صعودی می گیرد، درحالی که جنگ اوکراین_ روسیه اسفند ۱۴۰۰ شروع شده است. @tahlileghtesadi
✅ برنده انحلال کابینه جنگ رژیم اسرائیل کیست؟ 🔹«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، «کابینه جنگ» را منحل کرد و به این ترتیب «نمایش وحدت» بین رقبای سنتی اسرائیلی که از فردای ۷ اکتبر روی صحنه رفته بود، تمام شد. 🔹فروپاشی کابینه جنگ اما به‌معنای پایان درگیری‌ها در غزه نیست؛ هرچند ممکن است با تغییراتی در میدان نبرد و سمت‌وسوی نزاع همراه باشد. 🔹کابینه جنگ، بعد از عملیات غافلگیرکننده حماس در هفتم اکتبر یعنی «طوفان الاقصی» به ابتکار بنی گانتز و با استقبال بنیامین نتانیاهو تشکیل شده بود. 🔹هدف «بنی» از این اتحاد نظامی کاستن از نفوذ راست افراطی، متحدان سیاسی نتانیاهو بر اداره جنگ بود و جواب مثبت «بی‌بی»، با هدف کاستن از قدرت صدای مخالفان سیاسی‌اش در کشاکش جنگ. 🔹بنی گانتز در این هشت ماه دو حرکت هوشمندانه انجام داد؛ نخست پیوستن به کابینه جنگ و ترسیم یک چهره ملی از خود که منافع رژیم اسرائیل را قربانی کشمکش‌های جناحی برای کسب قدرت نمی‌کند و دیگری خروج از کابینه جنگ که مسئولیت شکست‌ها در نبرد و پاسخگویی در دادگاه‌های بین‌المللی را به دوش رقیب خود بیندازد. 🔹با این حال این باور و تلقی عمومی وجود دارد که نتانیاهو قادر است از بدترین شرایط هم به نفع خود استفاده کند. او همچنین قادر است برای منفعت خود، شرایط را از همین که هست هم بدتر کند! 🔹رژیم صهیونیستی بعد از استعفای گانتز، حکم به پایان کار کابینه جنگ داد و بر اساس آنچه رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند تصمیم‌ها درباره نبرد از این به بعد در جمع‌های کوچکتر و محدودتر اتخاذ می‌شود. 🔹حالا جمع‌های مشورتی جنگ یک‌دست‌تر شده و دست نتانیاهو برای اتخاذ تصمیمات بازتر است و جنگ همچنان ادامه دارد؛ هم در غزه و هم بین رهبران رژیم اسرائیل! @tahlilrahbordi
🔻تفاوت دولت سوم روحانی و دولت دوم رئیسی 🔻دولت سوم روحانی یا دولت سوم خاتمی یا ادامه دولت مرحوم هاشمی؛ این ها همه عناوین یک نماد است. دولت دوم شهید رئیسی نیز یک نماد است. قبل از هرچیز ذکر این تذکر ضروری است که سخن از مقایسه دو راهبرد برای اداره کشور است. به سخن دیگر دولت سوم روحانی تعریض یا گوشه و کنایه نیست. آنانکه قائل به ادامه دولت مرحوم هاشمی و خاتمی و روحانی هستند نیز تلاش می کنند از این مسیر خدمت کنند. اما اینکه آیا این راه موثر است یا نه سخن دیگری است که غرض این متن نیست. این متن صرفا توجه دادن به مقایسه برخی اختلافات راهبردی این دو نماد است؛ دولت سوم روحانی یا دولت دوم رئیسی؟ 1⃣یکم. نگاه به جمهوریت دو نگاه در موضوع جمهوریت حاکم است. یکی توده گرایی و دوم مردم سالاری. تفاوت ایندو چیست؟ در توده گرایی صرفا انتخاب مردم اهمیت دارد. در مردم سالاری رشد انتخاب مردم. یعنی انتخاب از سر آگاهی و نه هر انتخابی. 🔻ثمره نگاه اول در انتخابات، جلب نظر مردم به هر قیمتی است و دومی رشد آگاهی مردم برای انتخاب احسن. 2⃣دوم. نگاه به نقش مردم نگاه اول به نقش مردم صرفا در انتخابات است و نگاه دوم مشارکت و نقش پذیری. 🔻ثمره نگاه اول اینست که مردم انتخاب می کنند و لازم نیست در همه جزئیات تصمیم گیری ها ورود کنند اما در نگاه دوم مردم بعد از انتخابات نقش دارند و باید کنار منتخب شان مشارکت کنند. 3⃣سوم. نگاه به دنیا در نگاه اول باید قواعد نظم نوین جهانی را پذیرفت و در نگاه دوم می گوید نظم نوین جهانی اصالت ندارد. اصالت هویت ملی ماست. 🔻مقایسه ثمره هر دو نگاه در موضوعی شبیه مذاکره اینست که اولی می گوید راهی غیر از مذاکره نیست و دومی می گوید مذاکره موضوعیت ندارد و طریقیت دارد. مذاکره بدون انتفاع بی ثمر است. 4⃣ چهارم. نگاه به آزادی در نگاه اول آزادی ضروری است چون انسان آزاد است و خط قرمز جایی است که به دیگران صدمه بزند در نگاه دوم ازادی ضروری است چون اختیار مقدمه انتخاب و رشد انسان است. لذا ازادی محدود می شود به عقلانیت انسانی نه صرفا صدمه به دیگران. 🔻ثمره ایندو نگاه را باید در محدودیت های عقلانی دید. مثل قانون حجاب و فیلترینگ و غیره 5⃣پنجم. نگاه به اقتصاد در نگاه اول اقتصادی رقابت همه چیز را حل و فصل می کند و نگاه دوم معتقد است رقابت به تنهایی منجر به کارامدی و کارایی نیست و نیاز به دولت تنظیم گر و هوشمند و موثر داریم. 🔻ثمره نگاه اول در واردات اینست که منطقا وقتی جنسی ارزان تر و باکیفیت تر است راهی جز واردات نیست و در نگاه دوم می گوید تقویت تولید داخلی به جهات راهبردی مهمتر از جنس ارزان و باکیفیت است. 6⃣ششم. نگاه به عدالت یک نگاه اینست که باید پیشرفت کنیم و هرجا نقصی ایجاد شد با حمایت های اجتماعی انرا اصلاح کنیم و نگاه دوم اینست که عدالت تنها در نتیجه نیست و باید در مبدا و مسیر هم عدالت ایجاد کرد. 🔻ثمره ایندو نگاه در اقتصاد اینست که یکی در یارانه ها و اعانه ها متوقف می شود و دومی به رشد و توانمند سازی بیش از یارانه ها توجه می کند. 7⃣هفتم. نگاه به مصلحت نگاه اول به مصلحت اینست که ما در زمانه ای بسر می بریم که نباید بلندپروازی کنیم. نگاه دوم اینست که ما محکومیم به حق گرایی و مصلحت تنها زمانی بکار می آید که در نهایت منجر به حق گرایی شود. 🔻ثمره نگاه اول مصلحت سنجی به سبک مرحوم آیت الله هاشمی است و در دومی مصلحتی شبیه نرمش قهرمانانه. 8⃣هشتم. مدیریت برو یا مدیریت بیا در نگاه اول صرفا ساختار سلسله مراتبی است که اداره کشور را بر عهده دارد اما در نگاه دوم مدیرت ارشد خودش جلوتر از دیگران میرود و ساختار را با خود می کشد. 🔻ثمره نگاه اول ساختار بروکراتیک است و از نگاه دوم سفر استانی و اقدام جهادی و مهمتر اینکه تربیت خود و نیروی انسانی در سطوح مختلف نتیجه می شود. 9⃣نهم. ولایت پذیری نگاه اول ولایت پذیر است و می گوید در چارچوب قانون تلاش می کنیم نظر رهبری را پیش ببریم. نگاه دوم می گوید نگاه راهبردی رهبری را می فهمیم و تلاش می کنیم آن نگاه را پیش ببریم. 🔻ثمره نگاه اولی اینست که ولایت فقیه مثل خط قرمز عمل می کند که نباید از آن تخطی کرد و نگاه دوم اینست که ولایت فقیه نقش پیش برنده دارد. اولی حداقلی و دومی حداکثری است. 🔟دهم. ارزش های انقلاب نگاه اول در بهترین حالت این است ک ما باید تلاش کنیم ارزش های انقلاب را در کنار دنیا و رفاه مردم محقق کنیم. دومی می گوید دنیا و رفاه را باید از درون ارزش های انقلاب سامان بخشید . 🔻ثمره نگاه اول میشود نگاه ضمیمه ای ارزش ها به پروژه ها و ثمره نگاه دوم می شود نگاه ضمیمه ای پروژه ها به ارزش ها. @tahlilrahbordi
❇️ترکیب متفاوت مرددین/ چه باید کرد؟ 🔸آرای مردد دو دسته اند. دسته اول آرای مشارکت ساز هستند. آرائی که بین رای دادن و ندادن مردد اند. دسته دوم آرایی که رای می دهند اما هنوز معلوم نیست به چه کسی. 🔸اما حرف اینجاست که کمپین های انتخاباتی و تبلیغات رسانه ای هنوز کمکی به آرای مردد نکرده اند و این یک تفاوت جدی با گذشته است. چرا؟ آیا شعارها و برنامه ها و وعده های نامزدها دست مردم رسیده است؟ اجمالا پاسخ منفی است. اما آیا نامزدها حرف نمی زنند؟ می زنند، چه بسا بیش از گذشته. آیا برنامه و ایده و وعده ندارند؟ کم و بیش دارند. پس ماجرا چیست؟ 🔸علت اصلی اینست که برخلاف گذشته دیگر نامزدها و ستادها نیستند که کمپین می سازند و امروز شبکه های مجازی اند که کمپین سازند. کمپین سازی دیگر بالا به پائین نیست و افقی و عرضی است. به همین دلیل حتی هوادارها نیز کار به برنامه ها و وعده ها ندارند. 🔸هرکس قصه خودش از نامزدش را برای مخاطب می گوید تا او نیز با همین قصه هم قصه شود. خیلی هم برایش مهم نیست این قصه چه میزان واقعی است. 🔸به همین دلیل است که در خیلی از موارد نیز کار به اختلاف و جدل کشیده می شود چون روایت افراد از نامزد مورد علاقه شان اغلب افراطی و دوقطبی ساز است. طبیعت ذهن و روان ادمی چنین است.  آدم ها دوست دارند از نامزد مورد علاقه خود فرشته و از رقیب او اهریمن بسازند. 🔸برای رقابت های دیو و پری گونه نیز ایده و برنامه و شعار نیاز نیست، بلکه زمین بازی را افشاگری ها و بداخلاقی ها و طعنه زدن ها و غیره روشن می کند. رقابت نمی کنند که دیگران انتخاب کنند، رقابت می کنند تا همدیگر را حذف می کنند. 🔸اینجاست که سطح کمپین ها فراتر از هواداری سخت نخواهد رفت چون قدرت گسترش در مقایس های بزرگ تر اجتماعی و عمومی را نخواهد داشت.  ❇️حالا چه باید کرد؟ 🔸در روزهای باقی مانده باید کمپین های شبکه ای و افقی شکل بگیرد. کمپین هایی که قدرت رشد مویرگی در شبکه های محلی و خانوادگی و دوستانه و غیره را داشته باشد. صاحب این کمپین ها چه کسانی اند؟ خود فعالان شبکه اجتماعی.  🔸هرکس با هدف معرفی نامزد مورد علاقه اش مسائلی که می تواند میان مخاطب دست به دست شود را احصا و روی  همان تمرکز کند. مثلا فرض کنید این روزها برای مخاطب تورم یا فیلترینگ یا حجاب یا ارز و بورس و غیره مهم است. هر هواداری می تواند روی ایده نامزد خود لابه لای نظام مسائل مخاطب تمرکز شود. هر میزان که از آن ایده می فهمد همان را به زبان خودش بگوید. 🔸فایده اصلی این کمپین های شبکه ای اینست که هم وضع موجود را می بیند و هم ناظر به مخاطب ایده و برنامه می دهد و لذا امیدافزاست و از همه مهمتر اینکه به روایت مخاطبین است نه ستادها. چنین کمپین هایی می تواند هم مشارکت بسازد و هم انتخاب. شما هم راه حل پیشنهاد دهید. @tahlilrahbordi
🔰قانون راهبردیِ ‌لغو تحریم‌ها، دافع یا نافع مذاکرات هسته ای. 🔶روحانی ادعا می کند عامل اصلی در عدم انتفاع ایران از برجام و برگشت آمریکا به این توافق، قانون راهبردی مجلس بوده است. برای اینکه این ادعا راستی آزمایی شود باید تحولات سال‌های ۹۷تا ۱۴۰۰ را بازخوانی کرد: 🔸داستان از ساختار معیوب برجام شروع شد که نه تنها موجب کاهش فشار اقتصادی و تحریم های امریکا نگردید ( وضع تحریم‌های ویزا، آیسا، کاتسا، در سالهای برجام). بلکه باعث شد تا اردیبهشت ۹۷ واشنگتن از برجام خارج شود. 🔸 بعد از خروج امریکا از برجام، اروپا به تهران اعلام می کند که چنانچه ایران بر پایبندی به تعهدات خود در برجام باقی بماند، تلاش خواهد کرد تا منافع ایران را در فروش نفت، بیمه و تراکنش بانکی تأمین نماید. 🔸اروپا ۷ ماه تهران را معطل کرد تا از طریق ممانعت از اقدام متقابل ایران، فشار حاصله از خروج آمریکا بر قیمت نفت را تعدیل نمایند. دقت شود... 🔸در نهایت در اواخر سال ۹۷ اروپایی ها ابتدا وعده دادند کانال SPV را برای امکان معامله نفت در برابر غذا و دارو راه اندازی می کنند! 🔸اروپا بعد از چند ماه مدعی شد نمی تواند نفت ایران را بخرد اما حاضر است با راه اندازی کانال INSTEX، در ازای پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها، غذا و دارو بفروشد! این سازوکار ۱۴ماه بعد از خروج آمریکا از برجام در ظاهر فعال سازی شد. 🔸 چندی بعد اروپا اعلام کرد که نمی تواند شرکت ها و بانک‌ها خصوصی را ذیل اینستکس، به تجارت با ایران ترغیب کند؛ ضمن اینکه تهران باید FATF را کاملا اجرایی نماید. 🔸دولت دوازدهم ۳۱ ماه اقتصاد ایران را معطل گذاشت تا آمریکا یا اروپا تعهدات خود را اجرا کنند. در همه این سالها فشارهای امنیتی و سایه جنگ نیز بر فشار اقتصادی افزوده شد. به گونه ای که امریکا شهید سلیمانی را ترور کرد و دومین جنگ نفتکش ها را در مقابل ایران و در سکوت رسانه ای به جریان انداختند. 🔸سه سال، ایران بیشترین فشارها را در حوزه اقتصادی و امنیتی تحمل کرد تا فرصت کافی به دولت دوازدهم برای احیای برجام داده شود. در نهایت در شورای عالی امنیت ملی به ریاست روحانی تصمیم گرفته می شود که مجلس مکلف شود در راستای خروج آمریکا از برجام قانون گذاری کند. این قانون با نام "قانون راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" تصویب می شود و ایران را از بلاتکلیفی خارج کرده و دست تیم مذاکره کننده را پر می کند. 🔸بعد از این قانون، اروپا و آمریکا ضمن احساس خطر، برای بازگشت به برجام اعلام آمادگی می کنند. متنی بین دولت دوازدهم و طرف غربی نگاشته می شود که فاقد ضمانت لازم بود و همان معایب برجام گذشته را داشت. آقای روحانی به دنبال تصویب همین متنِ ناقص تر از برجام بود. اما در شعام این متن پذیرفته نمی شود. بعد از آن دولت سیزدهم بر مسند کار قرار می گیرد و مذاکرات هسته ای در مختصات جدیدی دنبال می شود. ادامه دارد... @tahlileghtesadi
🔰واقعیت تاثیر اقتصادی برجام در سال های ۹۵ و ۹۶ چیست؟ 🔸یک واقعیت همین است که توافق هسته ای سال ۱۳۹۴ به علت هیاهوی رسانه ای دولت در چاچوب لغو تحریم ها، توانست انتظارات تورمی را از ناحیه کاهش فشارهای سیاسی به حداقل ممکن برساند و تاثیر خود را بر تورم ایجاد نماید. 🔺کاهش انتظارات تورمی به معنای این است که مصرف کننده انتطار دارد پیش‌آمدی در آینده رخ دهد که منجر به ارتقای ارزش ارز ملی گردد. بر این اساس مصرف کننده و صاحبان سرمایه به امید بهبود وضعیت ارزی کشور و تقویت ریال، مصرف خود را به آینده موکول می کنند و در نتیجه گردش پول در اقتصاد به شدت کاهش یافته و تورم نزولی می شود‌. 🔸 از آن سو در سال های ۹۳ تا ۹۶، سیاست بانک مرکزی ذیل سیاست انقباضی، بر افزایش سود بانکی به سی درصد جهت فریز نقدینگی در بانک‌ها و کاهش سرعت گردش پول مترتب بود. این مسئله جذب اعتبار و وام را برای بنگاه اقتصادی دشوار می ساخت. 🔺این دو عاملی که در بالا اشاره شد، منجر به کاهش تورم گردید. اما کاهش مصرف، متاثر از کاهش انتظارات تورمی در کنار افزایش نرخ سود تسهیلات برای بخش تولید، منجر به رکود نسبی در اقتصاد شد. به گونه ای که نرخ اشتغال در سال ۹۵ به ۱۲/۱ و در سال۹۶ به ۱۲/۴ رسید. 🔺توجه شود که ادعای رشد اقتصادی ۱۲ درصد ( با نفت) در سال ۱۳۹۵ به دلیل رشد ۶۱ درصدی بخش نفت در همین سال است. در واقع در سال۹۴، به دلیل کاهش بسیار شدید قیمت نفت ( در این سال نفت شیل امریکا به صورت گسترده وارد بازار شد) رشد اقتصادی با نفت منفی ۱/۶ درصد است که با دو برابر شدن قیمت نفت جهانی در سال بعد، بخش نفت رشد می کند و تاثیر خود را بر رشد کل اقتصادی ۹۵ نشان می دهد. 🔸در آن سو واقعیت تاثیرگذاری برجام در اقتصاد ایران را باید در میزان واقعی جذب سرمایه گذاری جستجو کرد. بر اساس گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی، جذب سرمایه خارجی در سال‌های برجام یعنی سال ۹۵ و ۹۶ حدود ۱.۶ میلیارد دلار و ۲.۶ میلیارد دلار بوده؛ که کمتر از متوسط جذب سرمایه در کشور می باشد. در این دو سال مجموعا ۱۹/۵میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری صادر شد اما عملا به واسطه فشار امریکا بر شرکت های خارجی در پشت صحنه برجام، هیچکدام از این شرکت ها وارد کشور نشدند و صرفا هزینه پذیرایی آنها در هتل ها بر دوش دولت باقی ماند. 🔶 جمعبندی اینکه برجام جز کاهش انتظارات سیاسی و ایجاد یک تنفس مصنوعی، هیچ تاثیر واقعی که زیربناهای اقتصادی مثل اشتغال و سرمایه‌گذاری را در سال های ۹۵ و ۹۶ هدف قرار دهد، به دنبال نداشت. @tahlileghtesadi
. رای دوباره به جمهوری اسلامی 🔻کروبی در فتنه سال ۱۳۸۸، اشتباه بزرگی را مرتکب شد و در بازی سیاست بازانی افتاد که ماه ها قبل از انتخابات، برای بی ثبات سازی ایران با اسم رمز تقلب، با غرب بسته بودند. 🔹آقای کروبی امروز با رای دادن در انتخابات، بخشی از اشتباه خود را جبران کرد. جمهوری اسلامی هم آن قدر نجابت و بزرگواری داشت که اغماض کند و برای او صندوق اخذ رای بفرستد. 🔻رای امروز کروبی، یعنی اذعان به سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی. و دروغ بودن ادعایی که میرحسین موسوی و هاشمی و خاتمی علیه نظام مطرح نمودند و حماسه مشارکت گسترده را تبدیل به ضد خود کردند. 🔹براستی، چه مجازاتی، در خور دروغ و تهمت بزرگی است که موسوی و خاتمی به نظام بستند و فرصت مشارکت عمومی را تبدیل به فضای معارضه دو قطبی و تهدید امنیت ملی کردند؟! @tahlilrahbordi
✅ فعلا اولویتمان موضوع مهمتری است. گفتنی ها را می گذاریم برای بعد از انتخابات 🇮🇷 به کانال « گرای انقلاب » بپیوندید 🆔 @barzegar1359
🔶معنادهی و روایت سازی واقعی از ۶۰درصدی که در انتخابات مشارکت نکردند چیست؟ 🔸اصل اینکه افزایش یا کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری را که هر کدام یک جزء نظام سیاسی و نه کل آن است ، به افزایش و یا کاهش سرمایه ملی و مقبولیت عمومی نظام سیاسی تعبیر شود ، درست نیست . چرا ؟ 🔺 برای اینکه کاهش و افزایش مشارکت مردم بازتاب رضایت یا عدم رضایت مردم از روند اداره کشور است نه لزوما بازتاب رضایت و عدم رضایت از فلسفه سیاسی و اصل حقانیت و مردمی بودن نظام سیاسی است. 🔺 چطور می شود گفت در انتخاباتی که مثلا" در سال ۱۳۸۲ با مشارکت ۵۱ درصد برگزار شده است را نشان کاهش محبوبیت نظامی بدانیم که در انتخابات شش سال پس از آن مشارکت ۸۵ درصدی را شاهد بوده است ؟ مگر محبوبیت نظام سیاسی ظرف شش سال دچار تحولی در حد ۳۴ درصد می شود . بنابراین اصلا" انتخابات هایی که برای یک جزء نظام برگزار می شود ، چه افزایش داشته باشد و چه کاهش ، شاخص ارزیابی نظر مردم در باره نظام سیاسی نیست . 🔺یک مثال دیگر ، مشارکت مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نوعا" با مشارکت بسیار کمتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی همراه می شود و حال آنکه در دوره های اخیر این دو انتخابات در یک روز برگزار شده است . خب عدد مشارکت در کدامیک ، عدد مقبولیت نظام سیاسی است؟ 🔺 هکذا مشارکت مردم در انتخابات شوراها بسیار کمتر از مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری است . خب کدام عدد ترجمه محبوبیت نظام سیاسی است ؟ 🔸مشارکت مردم ارتباط مستقیمی با دغدغه مردم دارد. در مورد خبرگان با همه اهمیتش ، مردم دغدغه پیدا نمی کنند چون موضوع آن دغدغه روزانه شهروندان نیست . هکذا شورای شهر به دلیل محدود بودن حوزه عمل آن در مقایسه با مجلس شورای اسلامی خیلی محل توجه مردم نیستند. این ها ربط روشنی با مقبولیت یا عدم مقبولیت نظام سیاسی ندارد . 🔸اما همین موضوع میزان مشارکت مردم از منظری دیگر : دشمن با تبلیغات سیاسی که متاسفانه توسط بعضی جریانات سیاسی و حتی بعض زیادی از ما همراهی شده است ، کاهش نسبی مشارکت مردم در دو انتخابات سه سال اخیر را دلیل کاهش مقبولیت و در نتیجه کاهش مشروعیت نظام سیاسی مذهبی ایران معرفی کرده است و بر این اساس باطل طمع هایی به امنیت و افق و اقتدار جمهوری اسلامی پیدا کرده است . 🔺رهبر انقلاب فرمودند: ممکن است یک تعدادی باشند که از یک مسئول خوش‌شان نیاید یا یک تعداد افراد باشند از اصل نظام خوش‌شان نیاید؛ نه اینکه ما چنین کسانی نداریم، چرا هستند در کشور، آزادانه حرف هم میزنند، حرف‌هایشان هم می‌شنویم، می‌دانیم هم چه می‌گویند، یعنی اینطور نیست که پنهان باشند از چشمها و دیده نشوند. میدانیم کسانی هستند، می‌شناسیم، با اصل این نظام و اصل تشکیلات اسلامی حکومت خیلی موافقتی ندارند، خب بله اینها هستند لکن این که ما هر کسی رأی نداد را ملحق به اینها بکنیم این خیلی خطای بزرگی است. این خطا را نباید کسانی مرتکب بشوند. نه، مشکل دارد، گرفتاری دارد، کار دارد، حوصله ندارد، وقت نمی‌کند، انواع و اقسام موانع برای این کار وجود دارد. باید به گونه ای هنرمندانه عدم ربط دو موضوع مقبولیت دستگاه اجرایی کشور که در دوره های مختلف تابعی از رضایت و عدم رضایت مردم از روند اجرایی مقطعی که به انتخابات منتهی گردیده است می باشد و نوسان پیدا می کند را از مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی که امری بالنسبه پایدار است ، جدا کنیم . زارعی @tahlilrahbordi
😘 سلام دوستان انقلابی ⁉️ حتماً می پرسید چطور می تونم به مشارکت حداکثری کمک کنم؟ 🔹 در بله سرچ کنید ربات پویش بیستکال این لینکش هست👇 https://ble.ir/bistcall_jalily_bot 📞 یه شماره به شما میده 🔹 می تونید زنگ بزنید و قانعش کنید که رای بده 🙏 لطفاً نشر حداکثری بدید برای دعوت به مشارکت و رای به اصلح
🔰خاک پای طرفداران جلیلی هستم❤️🌸 جوانان مومن انقلابی که با همه توان و اخلاص و روزهای متمادی نخوابیدن، برای موفقیت جریان انقلابی و کمک به انقلاب و حضرت آقا تلاش کردند. دم‌تان گرم❤️ یا لیتنی کنت معکم فافوز معکم🌸🌸🌸 🔹اما به همه شان برادرانه هشدار می دهم، تا زمانی که رهبر و مقتدای فکری تان را قرار ندهیم و پای درس امثال رائفی و رسایی و امیرحسین ثابتی و کامران غضنفری و حاج سعید قاسمی و حسن عباسی و مهدی جمشیدی و نبویان و ... حسین دارابی و سعیدیسم و حمیدکثیری و ‌‌‌... بنشینیم، در مسیر تعالی انقلاب اسلامی و جبهه انقلاب حرکت نمی‌کنیم و هر لحظه در آستانه افتادن به پرتگاه جهل و تحجر و انحراف و انحطاط و رادیکالیسم هستیم! و فهم تدبیر و مصلحت، امروز راه نجات سیاست و حکمرانی انقلابی از تحجر و التقاط خواهد بود. آن را در پای درس ❤️ جستجو کنید نه منحرفین خمینی❤️ و خامته‌ای❤️ و مطهری❤️ و بهشتی❤️ و چمران❤️ و آوینی❤️ بخوانید، نه .‌.. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @bimemoj @tahlilrahbordi