❇️ترکیب متفاوت مرددین/ چه باید کرد؟
🔸آرای مردد دو دسته اند. دسته اول آرای مشارکت ساز هستند. آرائی که بین رای دادن و ندادن مردد اند. دسته دوم آرایی که رای می دهند اما هنوز معلوم نیست به چه کسی.
🔸اما حرف اینجاست که کمپین های انتخاباتی و تبلیغات رسانه ای هنوز کمکی به آرای مردد نکرده اند و این یک تفاوت جدی با گذشته است. چرا؟
آیا شعارها و برنامه ها و وعده های نامزدها دست مردم رسیده است؟ اجمالا پاسخ منفی است. اما آیا نامزدها حرف نمی زنند؟ می زنند، چه بسا بیش از گذشته. آیا برنامه و ایده و وعده ندارند؟ کم و بیش دارند. پس ماجرا چیست؟
🔸علت اصلی اینست که برخلاف گذشته دیگر نامزدها و ستادها نیستند که کمپین می سازند و امروز شبکه های مجازی اند که کمپین سازند. کمپین سازی دیگر بالا به پائین نیست و افقی و عرضی است. به همین دلیل حتی هوادارها نیز کار به برنامه ها و وعده ها ندارند.
🔸هرکس قصه خودش از نامزدش را برای مخاطب می گوید تا او نیز با همین قصه هم قصه شود. خیلی هم برایش مهم نیست این قصه چه میزان واقعی است.
🔸به همین دلیل است که در خیلی از موارد نیز کار به اختلاف و جدل کشیده می شود چون روایت افراد از نامزد مورد علاقه شان اغلب افراطی و دوقطبی ساز است. طبیعت ذهن و روان ادمی چنین است. آدم ها دوست دارند از نامزد مورد علاقه خود فرشته و از رقیب او اهریمن بسازند.
🔸برای رقابت های دیو و پری گونه نیز ایده و برنامه و شعار نیاز نیست، بلکه زمین بازی را افشاگری ها و بداخلاقی ها و طعنه زدن ها و غیره روشن می کند. رقابت نمی کنند که دیگران انتخاب کنند، رقابت می کنند تا همدیگر را حذف می کنند.
🔸اینجاست که سطح کمپین ها فراتر از هواداری سخت نخواهد رفت چون قدرت گسترش در مقایس های بزرگ تر اجتماعی و عمومی را نخواهد داشت.
❇️حالا چه باید کرد؟
🔸در روزهای باقی مانده باید کمپین های شبکه ای و افقی شکل بگیرد. کمپین هایی که قدرت رشد مویرگی در شبکه های محلی و خانوادگی و دوستانه و غیره را داشته باشد. صاحب این کمپین ها چه کسانی اند؟ خود فعالان شبکه اجتماعی.
🔸هرکس با هدف معرفی نامزد مورد علاقه اش مسائلی که می تواند میان مخاطب دست به دست شود را احصا و روی همان تمرکز کند. مثلا فرض کنید این روزها برای مخاطب تورم یا فیلترینگ یا حجاب یا ارز و بورس و غیره مهم است. هر هواداری می تواند روی ایده نامزد خود لابه لای نظام مسائل مخاطب تمرکز شود. هر میزان که از آن ایده می فهمد همان را به زبان خودش بگوید.
🔸فایده اصلی این کمپین های شبکه ای اینست که هم وضع موجود را می بیند و هم ناظر به مخاطب ایده و برنامه می دهد و لذا امیدافزاست و از همه مهمتر اینکه به روایت مخاطبین است نه ستادها. چنین کمپین هایی می تواند هم مشارکت بسازد و هم انتخاب.
شما هم راه حل پیشنهاد دهید.
#محسن_مهدیان
@tahlilrahbordi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰قانون راهبردیِ لغو تحریمها، دافع یا نافع مذاکرات هسته ای.
🔶روحانی ادعا می کند عامل اصلی در عدم انتفاع ایران از برجام و برگشت آمریکا به این توافق، قانون راهبردی مجلس بوده است.
برای اینکه این ادعا راستی آزمایی شود باید تحولات سالهای ۹۷تا ۱۴۰۰ را بازخوانی کرد:
🔸داستان از ساختار معیوب برجام شروع شد که نه تنها موجب کاهش فشار اقتصادی و تحریم های امریکا نگردید ( وضع تحریمهای ویزا، آیسا، کاتسا، در سالهای برجام). بلکه باعث شد تا اردیبهشت ۹۷ واشنگتن از برجام خارج شود.
🔸 بعد از خروج امریکا از برجام، اروپا به تهران اعلام می کند که چنانچه ایران بر پایبندی به تعهدات خود در برجام باقی بماند، تلاش خواهد کرد تا منافع ایران را در فروش نفت، بیمه و تراکنش بانکی تأمین نماید.
🔸اروپا ۷ ماه تهران را معطل کرد تا از طریق ممانعت از اقدام متقابل ایران، فشار حاصله از خروج آمریکا بر قیمت نفت را تعدیل نمایند. دقت شود...
🔸در نهایت در اواخر سال ۹۷ اروپایی ها ابتدا وعده دادند کانال SPV را برای امکان معامله نفت در برابر غذا و دارو راه اندازی می کنند!
🔸اروپا بعد از چند ماه مدعی شد نمی تواند نفت ایران را بخرد اما حاضر است با راه اندازی کانال INSTEX، در ازای پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها، غذا و دارو بفروشد! این سازوکار ۱۴ماه بعد از خروج آمریکا از برجام در ظاهر فعال سازی شد.
🔸 چندی بعد اروپا اعلام کرد که نمی تواند شرکت ها و بانکها خصوصی را ذیل اینستکس، به تجارت با ایران ترغیب کند؛ ضمن اینکه تهران باید FATF را کاملا اجرایی نماید.
🔸دولت دوازدهم ۳۱ ماه اقتصاد ایران را معطل گذاشت تا آمریکا یا اروپا تعهدات خود را اجرا کنند. در همه این سالها فشارهای امنیتی و سایه جنگ نیز بر فشار اقتصادی افزوده شد. به گونه ای که امریکا شهید سلیمانی را ترور کرد و دومین جنگ نفتکش ها را در مقابل ایران و در سکوت رسانه ای به جریان انداختند.
🔸سه سال، ایران بیشترین فشارها را در حوزه اقتصادی و امنیتی تحمل کرد تا فرصت کافی به دولت دوازدهم برای احیای برجام داده شود. در نهایت در شورای عالی امنیت ملی به ریاست روحانی تصمیم گرفته می شود که مجلس مکلف شود در راستای خروج آمریکا از برجام قانون گذاری کند. این قانون با نام "قانون راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" تصویب می شود و ایران را از بلاتکلیفی خارج کرده و دست تیم مذاکره کننده را پر می کند.
🔸بعد از این قانون، اروپا و آمریکا ضمن احساس خطر، برای بازگشت به برجام اعلام آمادگی می کنند. متنی بین دولت دوازدهم و طرف غربی نگاشته می شود که فاقد ضمانت لازم بود و همان معایب برجام گذشته را داشت. آقای روحانی به دنبال تصویب همین متنِ ناقص تر از برجام بود. اما در شعام این متن پذیرفته نمی شود. بعد از آن دولت سیزدهم بر مسند کار قرار می گیرد و مذاکرات هسته ای در مختصات جدیدی دنبال می شود.
ادامه دارد...
@tahlileghtesadi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰واقعیت تاثیر اقتصادی برجام در سال های ۹۵ و ۹۶ چیست؟
🔸یک واقعیت همین است که توافق هسته ای سال ۱۳۹۴ به علت هیاهوی رسانه ای دولت در چاچوب لغو تحریم ها، توانست انتظارات تورمی را از ناحیه کاهش فشارهای سیاسی به حداقل ممکن برساند و تاثیر خود را بر تورم ایجاد نماید.
🔺کاهش انتظارات تورمی به معنای این است که مصرف کننده انتطار دارد پیشآمدی در آینده رخ دهد که منجر به ارتقای ارزش ارز ملی گردد. بر این اساس مصرف کننده و صاحبان سرمایه به امید بهبود وضعیت ارزی کشور و تقویت ریال، مصرف خود را به آینده موکول می کنند و در نتیجه گردش پول در اقتصاد به شدت کاهش یافته و تورم نزولی می شود.
🔸 از آن سو در سال های ۹۳ تا ۹۶، سیاست بانک مرکزی ذیل سیاست انقباضی، بر افزایش سود بانکی به سی درصد جهت فریز نقدینگی در بانکها و کاهش سرعت گردش پول مترتب بود. این مسئله جذب اعتبار و وام را برای بنگاه اقتصادی دشوار می ساخت.
🔺این دو عاملی که در بالا اشاره شد، منجر به کاهش تورم گردید. اما کاهش مصرف، متاثر از کاهش انتظارات تورمی در کنار افزایش نرخ سود تسهیلات برای بخش تولید، منجر به رکود نسبی در اقتصاد شد. به گونه ای که نرخ اشتغال در سال ۹۵ به ۱۲/۱ و در سال۹۶ به ۱۲/۴ رسید.
🔺توجه شود که ادعای رشد اقتصادی ۱۲ درصد ( با نفت) در سال ۱۳۹۵ به دلیل رشد ۶۱ درصدی بخش نفت در همین سال است. در واقع در سال۹۴، به دلیل کاهش بسیار شدید قیمت نفت ( در این سال نفت شیل امریکا به صورت گسترده وارد بازار شد) رشد اقتصادی با نفت منفی ۱/۶ درصد است که با دو برابر شدن قیمت نفت جهانی در سال بعد، بخش نفت رشد می کند و تاثیر خود را بر رشد کل اقتصادی ۹۵ نشان می دهد.
🔸در آن سو واقعیت تاثیرگذاری برجام در اقتصاد ایران را باید در میزان واقعی جذب سرمایه گذاری جستجو کرد. بر اساس گزارش سازمان سرمایه گذاری خارجی، جذب سرمایه خارجی در سالهای برجام یعنی سال ۹۵ و ۹۶ حدود ۱.۶ میلیارد دلار و ۲.۶ میلیارد دلار بوده؛ که کمتر از متوسط جذب سرمایه در کشور می باشد. در این دو سال مجموعا ۱۹/۵میلیارد دلار مجوز سرمایه گذاری صادر شد اما عملا به واسطه فشار امریکا بر شرکت های خارجی در پشت صحنه برجام، هیچکدام از این شرکت ها وارد کشور نشدند و صرفا هزینه پذیرایی آنها در هتل ها بر دوش دولت باقی ماند.
🔶 جمعبندی اینکه برجام جز کاهش انتظارات سیاسی و ایجاد یک تنفس مصنوعی، هیچ تاثیر واقعی که زیربناهای اقتصادی مثل اشتغال و سرمایهگذاری را در سال های ۹۵ و ۹۶ هدف قرار دهد، به دنبال نداشت.
@tahlileghtesadi
.
رای دوباره به جمهوری اسلامی
🔻کروبی در فتنه سال ۱۳۸۸، اشتباه بزرگی را مرتکب شد و در بازی سیاست بازانی افتاد که ماه ها قبل از انتخابات، برای بی ثبات سازی ایران با اسم رمز تقلب، با غرب بسته بودند.
🔹آقای کروبی امروز با رای دادن در انتخابات، بخشی از اشتباه خود را جبران کرد. جمهوری اسلامی هم آن قدر نجابت و بزرگواری داشت که اغماض کند و برای او صندوق اخذ رای بفرستد.
🔻رای امروز کروبی، یعنی اذعان به سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی. و دروغ بودن ادعایی که میرحسین موسوی و هاشمی و خاتمی علیه نظام مطرح نمودند و حماسه مشارکت گسترده را تبدیل به ضد خود کردند.
🔹براستی، چه مجازاتی، در خور دروغ و تهمت بزرگی است که موسوی و خاتمی به نظام بستند و فرصت مشارکت عمومی را تبدیل به فضای معارضه دو قطبی و تهدید امنیت ملی کردند؟!
#محمد_ایمانی
@tahlilrahbordi
هدایت شده از گرای انقلاب/ احمد برزگر بفرویی
✅ فعلا اولویتمان موضوع مهمتری است. گفتنی ها را می گذاریم برای بعد از انتخابات
🇮🇷 به کانال « گرای انقلاب » بپیوندید
🆔 @barzegar1359
🔶معنادهی و روایت سازی واقعی از ۶۰درصدی که در انتخابات مشارکت نکردند چیست؟
🔸اصل اینکه افزایش یا کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری را که هر کدام یک جزء نظام سیاسی و نه کل آن است ، به افزایش و یا کاهش سرمایه ملی و مقبولیت عمومی نظام سیاسی تعبیر شود ، درست نیست . چرا ؟
🔺 برای اینکه کاهش و افزایش مشارکت مردم بازتاب رضایت یا عدم رضایت مردم از روند اداره کشور است نه لزوما بازتاب رضایت و عدم رضایت از فلسفه سیاسی و اصل حقانیت و مردمی بودن نظام سیاسی است.
🔺 چطور می شود گفت در انتخاباتی که مثلا" در سال ۱۳۸۲ با مشارکت ۵۱ درصد برگزار شده است را نشان کاهش محبوبیت نظامی بدانیم که در انتخابات شش سال پس از آن مشارکت ۸۵ درصدی را شاهد بوده است ؟ مگر محبوبیت نظام سیاسی ظرف شش سال دچار تحولی در حد ۳۴ درصد می شود . بنابراین اصلا" انتخابات هایی که برای یک جزء نظام برگزار می شود ، چه افزایش داشته باشد و چه کاهش ، شاخص ارزیابی نظر مردم در باره نظام سیاسی نیست .
🔺یک مثال دیگر ، مشارکت مردم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نوعا" با مشارکت بسیار کمتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی همراه می شود و حال آنکه در دوره های اخیر این دو انتخابات در یک روز برگزار شده است . خب عدد مشارکت در کدامیک ، عدد مقبولیت نظام سیاسی است؟
🔺 هکذا مشارکت مردم در انتخابات شوراها بسیار کمتر از مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری است . خب کدام عدد ترجمه محبوبیت نظام سیاسی است ؟
🔸مشارکت مردم ارتباط مستقیمی با دغدغه مردم دارد. در مورد خبرگان با همه اهمیتش ، مردم دغدغه پیدا نمی کنند چون موضوع آن دغدغه روزانه شهروندان نیست . هکذا شورای شهر به دلیل محدود بودن حوزه عمل آن در مقایسه با مجلس شورای اسلامی خیلی محل توجه مردم نیستند. این ها ربط روشنی با مقبولیت یا عدم مقبولیت نظام سیاسی ندارد .
🔸اما همین موضوع میزان مشارکت مردم از منظری دیگر :
دشمن با تبلیغات سیاسی که متاسفانه توسط بعضی جریانات سیاسی و حتی بعض زیادی از ما همراهی شده است ، کاهش نسبی مشارکت مردم در دو انتخابات سه سال اخیر را دلیل کاهش مقبولیت و در نتیجه کاهش مشروعیت نظام سیاسی مذهبی ایران معرفی کرده است و بر این اساس باطل طمع هایی به امنیت و افق و اقتدار جمهوری اسلامی پیدا کرده است .
🔺رهبر انقلاب فرمودند: ممکن است یک تعدادی باشند که از یک مسئول خوششان نیاید یا یک تعداد افراد باشند از اصل نظام خوششان نیاید؛ نه اینکه ما چنین کسانی نداریم، چرا هستند در کشور، آزادانه حرف هم میزنند، حرفهایشان هم میشنویم، میدانیم هم چه میگویند، یعنی اینطور نیست که پنهان باشند از چشمها و دیده نشوند. میدانیم کسانی هستند، میشناسیم، با اصل این نظام و اصل تشکیلات اسلامی حکومت خیلی موافقتی ندارند، خب بله اینها هستند لکن این که ما هر کسی رأی نداد را ملحق به اینها بکنیم این خیلی خطای بزرگی است. این خطا را نباید کسانی مرتکب بشوند. نه، مشکل دارد، گرفتاری دارد، کار دارد، حوصله ندارد، وقت نمیکند، انواع و اقسام موانع برای این کار وجود دارد.
باید به گونه ای هنرمندانه عدم ربط دو موضوع مقبولیت دستگاه اجرایی کشور که در دوره های مختلف تابعی از رضایت و عدم رضایت مردم از روند اجرایی مقطعی که به انتخابات منتهی گردیده است می باشد و نوسان پیدا می کند را از مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی که امری بالنسبه پایدار است ، جدا کنیم .
#دکتر_سعدالله_ زارعی
@tahlilrahbordi
😘 سلام دوستان انقلابی
⁉️ حتماً می پرسید چطور می تونم به مشارکت حداکثری کمک کنم؟
🔹 در بله سرچ کنید ربات پویش بیستکال
این لینکش هست👇
https://ble.ir/bistcall_jalily_bot
📞 یه شماره به شما میده
🔹 می تونید زنگ بزنید و قانعش کنید که رای بده
🙏 لطفاً نشر حداکثری بدید برای دعوت به مشارکت و رای به اصلح
🔰خاک پای طرفداران جلیلی هستم❤️🌸 جوانان مومن انقلابی که با همه توان و اخلاص و روزهای متمادی نخوابیدن، برای موفقیت جریان انقلابی و کمک به انقلاب و حضرت آقا تلاش کردند.
دمتان گرم❤️ یا لیتنی کنت معکم فافوز معکم🌸🌸🌸
🔹اما به همه شان برادرانه هشدار می دهم، تا زمانی که رهبر و مقتدای فکری تان را #حکیم_انقلاب قرار ندهیم و پای درس امثال رائفی و رسایی و امیرحسین ثابتی و کامران غضنفری و حاج سعید قاسمی و حسن عباسی و مهدی جمشیدی و نبویان و ... حسین دارابی و سعیدیسم و حمیدکثیری و ... بنشینیم، در مسیر تعالی انقلاب اسلامی و جبهه انقلاب حرکت نمیکنیم و هر لحظه در آستانه افتادن به پرتگاه جهل و تحجر و انحراف و انحطاط و رادیکالیسم هستیم!
#عقلانیت_انقلابی و فهم تدبیر و مصلحت، امروز راه نجات سیاست و حکمرانی انقلابی از تحجر و التقاط خواهد بود. آن را در پای درس #حکیم_انقلاب ❤️ جستجو کنید نه منحرفین
خمینی❤️ و خامتهای❤️ و مطهری❤️ و بهشتی❤️ و چمران❤️ و آوینی❤️ بخوانید، نه ...
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@bimemoj
@tahlilrahbordi
🔹 پالس های داخلی یک پیام
🔹رئیس جمهور منتخب به سید حسن نصرالله پیام داده و گفته است که معتقد به تداوم حمایت از مقاومت است. معتقدم که چنین رویکردی بیشتر از اینکه پالس منطقهای و بین المللی داشته باشد با نگاه به داخل است.
🔹 یکی از دغدغهها و نگرانیهایی که در بخشی از ساختار نظام، جریانات و افراد وجود دارد این است که دولت مسعود پزشکیان بخواهد مسیر سیاست خارجی روحانی را پیگیری کند. پزشکیان در گام اول با این نامه میخواهد بگوید که در سیاست خارجی در بر پاشنه روحانی نخواهد چرخید و اولویتهای او در سیاست خارجی همان اولویت نظام خواهد بود.
🔹 باید به چنین کاری لایک داد و از آن استقبال کرد. البته ما آموخته ایم خام حرف ها نشویم؛ باید منتظر بود که در چهار سال آینده همین دست فرمان بر سیاست خارجی حاکم خواهد بود یا .... ؟
📝 یعقوب ربیعی
@tahlilrahbordi
✅همه پیشبینی های پرخطا
حرف های باقی مانده از انتخابات بسیار است؛ اما یکی از مهمترین های آن پیش بینی هاییست که خطا از آب در آمد.
🔻دقت کردید؟ رفتید مجدد رجوع کنید؟ چندتائی را مرور کنیم.
-پیشبینی غالب این بود که مشارکت آنهم بعد از شهادت رئیسی از انتخابات مجلس بیشتر باشد. در دور اول چنین نشد.
-پیشبینی غالب این بود که آمدن پزشکیان و حمایت خاتمی و چه و چه باعث رشد مشارکت اصلاح طلبان می شود و باز هم نشد. تکرار 1400
-پیشبینی غالب این بود که در مشارکت حدود 50 درصد جریان غیراصلاح طلب پیروز میدان است و نشد.
-پیشبینی غالب این بود که کارآمدی دولت رئیسی منجر به رشد مشارکت می شود اما نشد.
-پیشبینی غالب این بود که حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه یعنی استمرار دولت رئیسی اما غیر این رقم خورد.
-پیشبینی غالب این بود که سبد رای پزشکیان از جریان اصلاحات پر میشود اما از سبد رئیسی گرفت.
-پیشبینی غالب این بود که جمع آرای اصولگراهای 1400 به سبد جلیلی ریخته می شود اما حدود 8 میلیون جدا شد.
چرا؟ این میزان خطای پیشبینی سابقه نداشته است. اینرا کنار آشفته بازار نظرسنجی ها بگذارید که اغلب گرفتار خطاهای عجیب و غریب در پیشبینی مشارکت و آرا شدند. بازهم چرا؟
🔻یک جمله ای اش اینست: ما با پدیده نوظهوری در جامعه مواجهیم که باعث میشود مردم با ابزارهای سنتی و قواعد گذشته پیش بینی نشوند و حتی نظرسنجی ها نیز قابل اتکا نباشد. اما همین نیز چرا؟ این پدیده نوظهور چیست؟
🔻مردم ما و البته همه دنیا در جهان جدیدی زیست می کند که با واقعیت فاصله دارد. فضای مجازی یک دنیای واقعی است اما واقعیت نیست. مردم با تصویری که برای شان ساخته می شود زندگی می کنند. یک تصویر ذهنی که الزاما ارتباطی با واقعیت ندارد و برساخته مجازی است. عمده زندگی مردم در فضای مجازی است؛ پایش روی زمین است اما دل و ذهنش در فضای مجازی.
🔻مهم نیست در واقعیت چه می گذرد، مهم اینست که در مجازی چه چیز ساخته میشود. مهم کارآمدی شهید رئیسی نیست. مهم بازنمایی آنست در تصویرمجازی. مهم خبر نیست، مهم روایت از خبرست.
🔻اما در روایت سازی چه کسی دست برتر دارد؟ کسی که بتواند روایت پرقدرت بسازد. روایت پر قدرت چیست؟ روایتی که بیشتر تکرار شود. چه روایتی بیشتر تکرار می شود؟ روایتی که در شبکه ها و گعده ها و حلقه های متنوع و مختلف بیشتری بچرخد. چه کسی می تواند به این گروه ها دسترسی بیشتری پیدا کند؟ کسی که قدرت حلقه سازی بیشتر داشته باشد و یا نظام زیرساختی حلقه ها را در اختیار داشته باشد. و البته این قدرت می تواند دست ضدانقلاب باشد یا یک جاهل داخلی.
🔻روشن است؟ انشالله عمق دردناک ماجرا حس شده است. یعنی مهم نیست مرزهای شما امن است. مهم نیست جسم ها صیانت می شود. مهم نیست یعنی کافی نیست؛ مهم اینست که ذهن ها در اختیار حقیقت نیست و بدور از واقعیت است.
🔻با این توضیح با قواعد دنیای واقعی نمی شود جامعه را پیش بینی کرد. نظرسنجی نیز خیلی وقت ها به خطا می رود. چون نظرسنجی، نظرخواهی در یک نقطه و لحظه است و معلوم نیست آخرین دریافتی مخاطب از فضای مجازی چیست و چه تصویری برای او ساخته می شود؟ به همین دلیل است که آرا و نرخ مشارکت در 24 ساعته منتهی به صندوق تغییر کرد.
🔻از انتخابات عبور کنیم. رای مردم به چشم ماست. اما مساله را از زاویه حکمرانی تحلیل کنید. آقایان هنوز در حیرت فیلترکردن و فیلترنکردن دو زانو مقابل دنیای پلتفرمی نشسته اند.
💢محسن مهدیان / روزنامه همشهری
@tahlilrahbordi
حکم دیوان عالی فدرال امریکا.mp3
8.87M
حکم دیوان عالی فدرال آمریکا در مورد جلوگیری از ریاست جمهوری ترامپ
@دکتر صارمی
@tahlilrahbordi
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تماشا کنید: خنثیسازی زنگزور
🔹طرح مورد حمایت ایران که ارمنستان از آن سخن میگوید، چیست؟
@tahlilrahbordi