هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰رفاه از طریق کسری بودجه، بدتر از تورم
🔶بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه علیرغم مخالفت نمایندگان دولت، احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آنها تامین و پیشبینی نشده است، تصویب رساندند". بر همین اساس برخی نمایندگان مجلس اذعان کردند که مبلغ ۳۲۵ همت بار مالی جدید و مبلغ ۳۲۲ همت تعهد جدید به بودجه تحمیل شده است.
🔸در این خصوص توجه به چند نکته، ضروری به نظر می رسد:
1⃣هر چالش مهمی که در اقتصاد ایران مطرح میشود بدون لحاظ جنبههای بودجهای آن قابل تبیین نیست زیرا ساختار و ماهیت بودجه هم در سلسله علل قرار دارد و هم خود معلول است. لذا بسته به رویکرد دولت و مجلس، بودجه می تواند ایجاد توسعه کند یا ام المسائل باشد.
2⃣وضعیت نهادی تصویب، اجرا و نظارت بودجه به گونهای است که هم دولت و هم مجلس و هم مسئولین اجرایی و هم مردم از آن گلهمندند. دولت به خاطر دخالت بیش از حد مجلس در مرحله تصویب واجرا، عدم کفایت منابع، ایجاد وظیفه برای دولت بدون پذیرش مسئولیت گلهمند است . نارضایتی مجلس متاثر از مبهم بودن خدمات عمومی در بودجه، عدم توازن در توزیع منابع عمومی، نامعلوم بودن سیاستهای کلان دولت و عدم ارتباط بودجه با برنامههای توسعه است. از دید مسئولین اجرایی نیز مشکلات بودجه عبارتند از حجم زیاد قوانین و مقررات مالی و عدم سازگاری آنها با واقعیتهای اجرایی.
3⃣همگرایی دولت و مجلس در کمیسیون تلفیق و شنیدن نقدها و نظرات، بستری مناسب برای منطبق کردن مصوبات بودجه بر نگاه ملی است. نگاهی که به نظر می رسد در بودجه کمرنگ است. نمایندگان اگر چه در حوزه های انتخابی با فشارهایی روبرو هستند و تلاششان برای تحقق منافع منطقه ای خود است ، اما این مسائل نباید نگاه ملی و منافع کلی کشور را به حاشیه ببرد.
4⃣ نگاه مجلس به بودجه مبتنی بر توسعه رفاه مردم قابل تقدیر است، اما اگر قرار باشد از طریق افزایش خدمات دولت، چه یارانه ها و چه حقوق ها، کسری بودجه بر دولت تحمیل شود، علنا آنچه در نهایت نصیب مردم می شود، ازدياد تورم است نه رفاه.
5⃣مجلس باید نقش نظارتی خود و ملاحظات کلی کشور را تقویت کند و دولت را در مسیر بهرهوری و بهینه سازی بودجه قرار دهد نه ایجاد ناترازی.
📝علی محمدی
📊 تحلیل های علمی، جامع و مختصر از آخرین تحولات اقتصادی و بازارهای مالی.
@tahlileghtesadi
🔰قسم حضرتعباس را باور کنیم یا دم خروس را...
🔸جیغ بنفش برای دوقطبی کارگر_صداوسیما
@tahlileghtesadi
🔰قسم حضرتعباس را باور کنیم یا دم خروس را...
🔸جیغ بنفش برای دوقطبی کارگر_صداوسیما
✴️هنگامی که کمیسیون اصل نود اقدام به افزایش بودجه صدا و سیما نمود، برخی از خواص جریان اصلاحات به همراه جریان رسانه ای خود، به سیاق هر سال، یک دو قطبی فراگیر با محتوای "حقوق کارگر- بودجه صداوسیما" ایجاد کردند.
🔸در این خصوص توجه به چند نکته را لازم می دانم:
1⃣زمانی می توانیم بگوییم که این افراد نیت تحقیر دولت ندارند که به جای نیش و کنایه زدن به دولت از منظر نقد منصفانه طرح مسئله کنند و دولت را نصحیت و هدایت نمایند. مثلا چه می شود به جایی این نوع مقایسه که القای ناامیدی است، دولت و صداوسیما را با زبان لین توصیه به بهروری و صرفه جویی کنند.
2⃣ مسئله از این فراتر است. جریانی که اکنون و ریاکارانه در دفاع از کارگران بر می آید و به صدا و سیما می تازد، در سال ۱۴۰۱ که دولت سیزدهم حقوق کارگران را ۵۷ درصد افزایش داد، به شدت علیه این تصمیم دولت موضع گرفت و با آن به بهانه تورم زا بودن، مخالفت کرد. حالا دوم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را. گویا هدف زمین زدن دولت است، ولو به هر مستمسکی باشد.
3⃣ اتفاقا از میان دولت ها، دولت سیزدهم بیشتر افزایش دستمزد و خدمات را نسبت به کارگران داشته است و بی انصافی است که اقدامات این دولت را نادیده بگیریم.
4⃣مطابق قانون برنامه ششم دولت مکلف است حداقل ۰/۷از بودجه عمومی را به صداو سیما اختصاص دهد، رقمیکه اساساً در مقایسه با شبکههای رقیب ناکافی است. با این حال همین مبلغ نیز عملا هیچگاه محقق نشده است. چه اینکه در سال ۱۴۰۲ که بودجه عمومی دولت ۲۱۶۴ همت است، باید حداقل ۱۵ همت به عنوان بودجه صداوسیما تخصیص داده شود. اما امسال با انتقال اعتبار مصوب صدا و سیما در تبصره ۱۴ به ردیف اصلی عملا این ردیف نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد خاصی(دو همت) نداشت. بنابراین و با توجه به فاصله تقریبا ۴ برابری نرخهای تولید در بخش خصوصی و نمایش خانگی با نرخهای صداوسیما و عدم رشد مناسب بودجه تولید سازمان در سالهای متوالی و نیز در لایحه بودجه۱۴۰۲ عملا آنتن صداوسیما با افت جدی کمیت و کیفیت مواجه شد. از سوی دیگر بودجه جداگانهای نیز برای مجموعه های فاخر و ویژهی در دست ساخت مثل حضرت موسی و حضرت سلمان و برخی تولیدات دیگر، در نظر گرفته نشده است؛ لذا انتظار می رفت با شرایط فعلی روند تولید این دو مجموعه نیز متوقف یا به شدت کند شود.
5⃣ ایجاد ناترازی و کسری در بودجه از اساس نادرست بوده و در نهایت منجر به تولید تورم می شود. اما وقتی کشور در یک بحران و چالش بزرگ مثل جنگ روایت ها و جنگ روانی علیه مردم قرار گرفته ، جز تامین مالی برای عبور از این چالش، راهکاری باقی نمی ماند.
6⃣دلیل جیغهای بنفش جریان تحریف ، دلسوزی برای کارگر ایرانی نیست بلکه صداوسیمای قوی و پرمخاطب باطل کننده نقشههای شوم دشمنان و ایران اسلامی و جریان تحریف است.
📝علی محمدی
@tahlileghtesadi
19.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟠 جریان شناسی انتخابات 1402
وضعیت فعالیتهای سیاسی در اردوگاه جریان #اصلاح_طلبان به چه نحوی است؟
کارشناس برنامه: دکتر مهدی سعیدی
@tahlilrahbordi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰تاثیر انتخابات بر اقتصاد
1⃣ یکی از چالشهای مهم امروز اقتصاد ایران، ابهام در افقهای سیاسی و کمبود سرمایه اجتماعی در میان سیاستگذاران کشور است. سیاستگذار همواره با این تهدید روبهروست که با اجرای یک سیاست اصلاحاتی و تغییر در ساختار، منتفعین و متضررین یک حوزه با مخالفتهای شدید چالشهای امنیتی و اعتباری برای دولت حاکم ایجاد کنند. افزایش مشارکت در انتخابات میتواند باعث تقویت سرمایه اجتماعی برای شروع و پیشبرد اصلاحات اقتصادی شود.
2⃣انتخاب افراد شایسته در قامت قانونگذار میتواند بستر لازم برای توسعه را فراهم کند. انتخابات پرشورتر منجر به انتخاب افکار قوی و فرهیخته می شود که می تواند زیربنای توسعه را تدارک ببیند.
3⃣ نتایج مثبت یک انتخابات با مشارکت حداکثری میتواند روی انتظارات مردم بر متغیرهای کلان اقتصادی اثر مثبت داشته باشد. چرا که فضای آرامش به اقتصاد تزریق می کند. در نقطه مقابل مشارکت حداقلی حاکمیت را با بحران مقبولیت و کاهش امنیت سرمایه گذاری روبرو می سازد.
4⃣وجود احزاب و تشکلهای متعدد در انتخابات میتواند با پاسخگو کردن مسوولان در قبال رای مردم، زمینه را برای تحقق وعدههای احزاب بهویژه در زمینه اقتصادی فراهم کند.
@tahlileghtesadi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔰تاثیر انتخابات بر اقتصاد
1⃣ یکی از چالشهای مهم امروز اقتصاد ایران، ابهام در افقهای سیاسی و کمبود سرمایه اجتماعی در میان سیاستگذاران کشور است. سیاستگذار همواره با این تهدید روبهروست که با اجرای یک سیاست اصلاحاتی و تغییر در ساختار، منتفعین و متضررین یک حوزه با مخالفتهای شدید چالشهای امنیتی و اعتباری برای دولت حاکم ایجاد کنند. افزایش مشارکت در انتخابات میتواند باعث تقویت سرمایه اجتماعی برای شروع و پیشبرد اصلاحات اقتصادی شود.
2⃣انتخاب افراد شایسته در قامت قانونگذار میتواند بستر لازم برای توسعه را فراهم کند. انتخابات پرشورتر منجر به انتخاب افکار قوی و فرهیخته می شود که می تواند زیربنای توسعه را تدارک ببیند.
3⃣ نتایج مثبت یک انتخابات با مشارکت حداکثری میتواند روی انتظارات مردم بر متغیرهای کلان اقتصادی اثر مثبت داشته باشد. چرا که فضای آرامش به اقتصاد تزریق می کند. در نقطه مقابل مشارکت حداقلی حاکمیت را با بحران مقبولیت و کاهش امنیت سرمایه گذاری روبرو می سازد.
4⃣وجود احزاب و تشکلهای متعدد در انتخابات میتواند با پاسخگو کردن مسوولان در قبال رای مردم، زمینه را برای تحقق وعدههای احزاب بهویژه در زمینه اقتصادی فراهم کند.
@tahlileghtesadi
📊 تورم تولیدکننده به کمترین میزان ۳/۵ساله خود رسید
🔹️بانک مرکزی به تازگی آمار تورم تولیدکننده را در دی ماه منتشر کرد. طبق آمارها تورم نقطه به نقطه تولیدکننده به 31.2 درصد رسیده است، این رقم پایینترین میزان تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از خرداد 1399 را نشان میدهد.
🔹️تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل نیز به 34.9 درصد رسید.
🔹️به گفته کارشناسان تحولات تورم تولیدکننده که به عنوان تورم پیشنگر نیز شناخته میشود با مدتی تعویق در تورم مصرفکننده نیز خود را نشان میدهد.
🔹️این موضوع نشان میدهد در صورت ثبات شرایط و بروز نکردن تغییری در ریسکهای مهم بازار تورم مصرفکننده نیز روندی کاهشی به خود خواهد گرفت./دنیای اقتصاد
@tahlilrahbordi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
🔶سیگنال ارزی از بهارستان به بازار فردوسی...
🔸 تلاطم در بازار ارز
*طبق برآوردهای اولیه تا پایان اسفند، دولت باید برای سال جاری ۱۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی( ۲۸۵۰۰) جهت کالاهای اساسی تخصیص دهد. قابل توجه اینکه تعداد کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت می کنند ۲۸قلم کالا می باشد.
* دولت در پیشنهاد لایحه بودجه سال آینده میزان ارز ترجیحی را ۱۵میلیارد دلار در نظر گرفت.
*مجلس در بررسی لایحه تعداد کالاها را از ۲۸قلم کالا به ۷ قلم کالا و از ۱۵ میلیاد دلار به ده میلیارد دلار تقلیل داد.
*آقای حاجی بابایی می گوید هدف از این کار کمک به جلوگیری در سوء استفاده از ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی می باشد!
*اما به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه هدف مجلس از این اقدام، آزاد شدن ۵ میلیارد دلار برای تامین اعتبار بخشی از کسری بودجه به میزان ۴۴۱همت می باشد که خود مجلس بر بودجه تحمیل کرده است.
*هدف مجلس و دولت هر چه باشد، باید بدانند که سوراخ دعا را گم کرده اند. جلوگیری از سوء استفاده از منابع ارز ترجیحی از مسیر توسعهی نظارت و کنترل بر مبادی تخصیص و تامین ارز، و همچنین بهینه سازی نظام توزیع است.
*اقدام دولت و مجلس سیگنال محکمی از پاستور و بهارستان به بازار بود که دولت در حال حذف ارز ترجیحی است. این مسئله در کنار شوک های امنیتی در منطقه، فضای لازم را برای صعود دلار از مقاومت خود( از حیث تکنیکال) فراهم کرد.
@tahlileghtesadi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ۱۶ ثانیه دقیقا نمایی است از توسعه با نسخه ی وارداتی. این مربی با غرور تمام، در حالی که بازی تمام نشده، تیم را رها می کند تا به خیلی ها که تصور می کردند با وارد کردن فوتبالیست های تراز اول دنیا، می توان فوتبال را توسعه داد، نشان دهد توسعه به دست دیگران اتفاق نمی افتد، بلکه توسعه یعنی توان آباد کردن.
@tahlileghtesadi
📝قرارگاه جنگ(اقتصادی)...
📣رهبر انقلاب: به نظر من سران قوا میتوانند در این جلسهای که اختیارات به آن داده شده و میتوانند کارهای زیادی بکنند و تصمیمهای زیادی بگیرند، این را _موانع_مطرح کنند و حل کنند. حالا اگر هم حل نشد، بالاخره رهبری را در جریان بگذارند و حل کنند؛ این البتّه [جزو] مسئولیّتهای دولت است. ۱۴۰۲/۱۱/۱۰.
*در حالی که جبهه دشمن در یک نبرد همهجانبه و هماهنگی کامل در بستر علمی و عملیاتی در خزانه داری امریکا تشکیل قرارگاه جنگی اقتصادی علیه ملت ایران داده است، در این سوی نبرد آثاری از آرایش جنگی، اتاق فرماندهی جنگ اقتصادی، جنبوجوش در صف و ستاد این نبرد درقامت یک جنگ اقتصادی دیده نمیشود.
درواقعا گرچه قرارگاه مربوطه از سوی رهبری شکل گرفته است( شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا) اما مسئولین از ظرفیت های این ساختار به درستی استفاده نمی کنند.
*پیوست های رسانهای موجود و اقدامات قرارگاه جنگ اقتصادی در ایران با واقعیتهای صحنه نبردِ پیچیده، علمی، ویرانگر و بیرحمانهای که وجود دارد همخوانی ندارد.
🟠مقاومت و پیروزی ایرانیان در جنگ اقتصادی، تثبیت نخواهد شد مگر اینکه قرارگاه جنگ اقتصادی چهار رسالت را به درستی انجام دهند:
1⃣سازماندهی تولید در همه ابعاد و مردمی سازی آن کلید پیروزی در جنگ اقتصادی است.
2⃣سلاح جنگ اقتصادی( ارز ) دشمن ناکارآمد شود. باید از اقتصاد دلارزدایی شود و مانع از دلاریزه شدن آن شد.
3⃣هدف از این جنگ ایجاد فاصله غیر استاندارد بین مطلوبیت های اقتصادی وانتظارات مردمی است.
🔺مطلوبیت های اقتصادی( تولید) از طریق تحریم کاهش می یابد. نقطه مقابل آن رفع موانع تولید است.
🔺سطح انتظارات از طریق جریان تحریف افزایش می یابد. نقطه مقابل آن، اقدامات موثر و علمی در مقابل جریان تحریف است. تحریم بی اثر نمی شود مگر با شکست جریان تحریف.
4⃣فرهنگ جامعه از ثروت بادآورده، سفته بازی و فعالیت نامولد جدا شود و شکل حمایت واقعی از تولید به خود بگیرد.
@tahlileghtesadi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
☢سه نما از نیروگاه هسته ای بوشهر.
🔺از رشد تا توسعه صنعت هسته ای.
📸در این تصویر سه عکس از نیروگاه اتمی بوشهر تقدیم شده است.
🔺عکس اول: نمای نیروگاهی است که پیش از انقلاب، آلمان ها متولی اصلی ساخت آن شدند. با شروع انقلاب آلمان ادامه کار را رها کرد و در هنگام جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث مورد حمله قرار گرفت و عملا غیر قابل استفاده شد. بعد از جنگ نیز غربی ها حاضر به ساخت نیروگاه هسته ای در ایران نشد و حتی در مسیر ایرانی ها در دسترسی به این صنعت مانع ایجاد کردند.
🔺عکس دوم : نیروگاهی است که مهندسان ایرانی با کمک روس ها و بدعهدی مکرر آنها بالاخره تمام کردند و هم اکنون در مدار قرار دارد.
🔺عکس سوم: فاز دوم نیروگاه بوشهر است که توسط مهندسان ایرانی شروع شده و برآورد می شود ۹۵درصد آن با استفاده از توانمندی های داخلی به اتمام برسد.
📝نکته راهبردی: قبل از انقلاب کشورهای غربی زیادی در زمینه تاسیسات هسته ای در ایران سرمایه گذاری کردند که بخش مهمی از آنها جنبه سیاسی داشت. این سرمایه گذاری ها منجر به رشد صنعت هسته ای کشور می گردید اما کشور را به توسعه این صنعت نمی رساند. چرا که کشورهای غربی حاضر به انتقال تکنولوژی و دانش هسته ای به ایران نبودند.
انقلاب و رویکردهای منبعث از آن باعث شد تا مهندسان ایرانی به خودباوری و روحیه "ما می توانیم" برسند و همین سبب گردید تا کشور در همه ابعاد دانش و تکنولوژی هسته ای به توان آباد کردن برسد؛ و این دقیقا همان توسعه صنعت هسته ای است.
و اکنون کشور به دنبال ساخت نیروگاه اتمی سیریک با پنج برابر ظرفیت نیروگاه بوشهر است.
@tahlileghtesadi
توجه به این نکته ضروری است که مذاکرات عراق و امریکا برای پایان دادن به فعالیت ائتلاف بین المللی مبارزه با دا.اعش و عقب نشینی از عراق، به معنای پایان یافتن حضور نظامی واشنگتن نیست، انتقال از مرحله ائتلاف بین المللی به مرحله مناسبات نظامی - امنیتی دو طرفه بین عراق و آمریکا برای یک دوره حداقل ۱۰ ساله است.
@tahlilrahbordi