✳️ امیرعبداللهیان: خبرهای خوبی در راه است
🔹همکاریهای ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس وارد فصل نوینی شده. در کشورهای قطر، عمان، کویت، امارات موضوعات دوجانبه را در دستور کار جدی خود قرار دادیم و درباره رفع موانع و تسهیل همکاریهای اقتصادی، تجاری، گردشگری، علمی و فناوری بحث و تبادلنظر داشتیم.
🔹درخصوص همکاریهای منطقهای بین کشورهای حاشیه شمالی و جنوبی خلیج فارس، ایده تشکیل مجمع گفتوگو و همکاریهای منطقهای مطرح شد و مورد استقبال این ۴ کشور قرار گرفت.
🔹در شهریورماه به ابتکار دبیرکل سازمان ملل اولین نشست وزرای خارجه همسایه ۸ کشور را داریم یعنی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به اضافه ایران و عراق.
🔹در چارچوب همکاریهای اقتصادی و تجاری خبرهای خیلی خوبی را در آینده برای مردم خواهیم داشت.
✳️یک گام تا افزایش ظرفیت کریدور ریلی شرق به غرب کشور/دستور رئیسجمهور برای تزریق ۱۳۰۰ میلیاردتومان به این پروژه ملی
♦️تکمیل خط دوم کریدور ریلی شرق به غرب کشور که بیش از دو دهه اجرای آن به تعویق افتاده بود با بازدید محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور وتصویب هزار و سیصد میلیارد تومان اعتبار بر مدار اجرا افتاد.
♦️در سفر اول رئیس جمهور به استان زنجان ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش ظرفیت این کریدور ریلی مصوب شده بود که در سفر معاون اجرایی رئیسجمهور و در راستای بررسی و پیگیری مصوبات سفر هیات دولت به این استان، با نظر رئیس جمهور، این مبلغ به ۲هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل خط ۲ ریلی این کریدور رسید.
♦️ارتقای جایگاه ترانزیتی ایران در منطقه، ۲برابر شدن ظرفیت حمل بار، افزایش سرعت قطارها به بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، کاهش بیش از یک ساعته زمان سفر از زنجان به تهران، کاهش تلاقی وتوقف قطارها، افزایش ایمنی وکاهش مصرف سوخت ازمزایای این طرح ملی است.
♦️تکمیل خط دوم این کریدور ریلی، سال آینده در هفته دولت به بهرهبرداری میرسد.
🟠پذیره نویسی #بیواتانول کرمانشاه در هفته های آینده انجام می شود
🟠۳۵۰۰ میلیارد تومان از این منبع تامین مالی خواهد شد
✍بهترین گزینه برای پیشبرد سریع پروژه های کلان استفاده از ظرفیت پول های دست مردم است با اینکار مردم در پیشرفت کشور سهیم می شوند و جلوی برخی فعالیت های مخرب نیز گرفته می شود و به کنترل تورم کمک می شود.
#اقتصادی
#پنجره_فرصت
#ظرفیت_های_مردمی
#تولید
#تورم
هدایت شده از بینش راهبردی
بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور که از حیث راهبردی و احیای کریدور شمال جنوب نقش بسیار مهمی دارد.
من اگر سرمایه داشتم و می خواستم سرمایه گذاری کنم حتما بندر چابهار را انتخاب می کردم
اگر دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن و راهبردی هستید پیشنهادم سرمایه گذاری در این بندر است.
قطعا سود سرشاری عایدتان خواهد شد.
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور که از حیث راهبردی و احیای کریدور شمال جنوب نقش بسیار مهمی دارد.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی، در جنوب شرق ایران و در سواحل دریای عمان واقع شده و هند سالها است که به دنبال سرمایهگذاری در این بندر است. بحث حضور هندیها در بندر چابهار از سال ۲۰۰۳ مطرح، در سال ۲۰۱۶، به عقد قرارداد منجر و در سال ۲۰۱۹ هم با سرمایهگذاری آنها محقق شد.
این سرمایهگذاری در قالب قرارداد ساخت، تملک، بهرهبرداری و واگذاری است. طبق این قرارداد، هند برای چابهار به میزان ۸۵ میلیون دلار تجهیزات حمل و بارگیری خریداری و نصب میکند. علاوه بر مبلغ فوق، هند ۱۵۰ میلیون دلار برای توسعه پسکرانههای بندر خط اعتباری اختصاص داد. طبق این قرارداد، اداره بندر چابهار به مدت ۱۰ سال به هند واگذار خواهد شد که از قرار معلوم، طرف ایرانی هنوز آن را امضا نکرده است.
نتایج برخی بررسیها هم نشان میدهد با وجود اینکه سرمایهگذاری هند در بندر چابهار عملیاتی و مسیر توسعه آن مشخص شده، روند سرمایهگذاری و پیشرفت بندر بهکندی پیش میرود؛ به طوری که نمیتوان انتظار داشت توسعه بندر در کوتاهمدت عملیاتی شود.
از تضاد اهداف ژئوپلیتیکی ایران و هند به عنوان یکی دیگر از عوامل کندی اجرای تعهدات دهلی برای توسعه این بندر نام برده میشود. بر اساس برخی تحلیلها، هند تمایل دارد از بندر چابهار برای مقابله با چین و پاکستان استفاده کند؛ در حالی که ایران میخواهد با توجه به روابط دوستانه خود با این دو کشور، این دو بازیگر را در پروژه چابهار شریک کند.
از طرف دیگر، تداوم سیاست تقابلی ایران و آمریکا و تلاش ایران برای استفاده از بندر برای مقابله با انزوای مدنظر آمریکا باعث شده است که این مسئله با سیاستهای هند همخوانی نداشته باشد و این تضاد در منافع ژئوپلیتیکی باعث میشود نتوان برای موفقیت این پروژه همکاری در سالهای آینده چشمانداز روشنی تعریف کرد و دستاورد ملموسی برای آن انتظار داشت./
https://www.asianews.ir/u/7ue
✍️یک امتیاز اقتصادی خوب به طرف هندی داده ایم ولی کار ما پیش نرفته است و حدود 8 سال است که منتظریم طرف هندی به تعهدات خودش عمل کند ولی دارد سر باز می زند
یک اراده ی ملی و فراگیر لازم است تا ظرفیت های مردمی را به خدمت بگیرد وچنین پروژه های بزرگی را پیش ببرد.
به نظر شما وقتی سرمایه گذار خارجی همکاری نمی کند اگر همان سود را به مردم بدهیم همکاری نمی کنند؟
#مجلس
#تحریم
#صمت
#اقتصاد_مردم
#ظرفیت_های_مردمی
https://eitaa.com/tahlilrahbordi_mantaghe
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی، در جنوب شرق ایران و در سواحل دریای عمان واقع شده و هند سالها اس
وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در پاسخ به اینکه وضعیت سرمایهگذاری طرف هندی برای توسعه بندر چابهار به کجا رسید، بیان کرد: ما به هیچ وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیمی که بنادرمان دارد، کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند. آنقدر تقاضا برای سرمایهگذاری در بنادر ایران چه از سوی نهادهای مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایهگذارهای خارجی زیاد است که ما باید بین آنها انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایهگذاری در این بخش خواهد بود.
مهرداد بذرپاش همچنین با تاکید بر انعقاد قرارداد بلندمدت در چابهار، اظهار کرد: هرکس ابراز تمایل کند، باید بهصورت بلندمدت حضور پیدا کند. در حال حاضر هم دو پیشنهاد جدید در این بخش داریم.
بذرپاش چند روز بعد در دیدار با سعیدبن حمود المعولی ـ وزیر حملونقل و ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان ـ از پیشنهاد عمان برای سرمایهگذاری در بندر چابهار خبر داد و گفت که منتظر پیشنهادهای قطعی کشور عمان هستیم.
با این اوصاف در حالی که به نظر میرسد ظرفیتهای بندر چابهار، وزیر راه را بر آن داشته که سرمایهگذاری بلندمدت و بدون منتی در چابهار فراهم کند، باید دید آیا سرمایهگذاری هندیها در چابهار به سرانجام میرسد یا همکاری با هند در چابهار متوقف میشود و عمان قرار است سرمایهگذاری در این منطقه را بر عهده بگیرد.(1402/03/06)
freena.ir/detail/66684
✳️بذرپاش: شبکه ترانزیت کشور به اندازه نفت درآمدزاست
🔹وزیر راه و شهرسازی:ایران سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی است و شبکه ترانزیت، کریدور، راه و ریل به اندازه نفت میتواند برای کشور تولید ثروت و درآمد کند.
🔹طرحی ضربتی برای ارتقای کیفیت راهها در سازمان راهداری کشور در حال اجراست و به این منظور ۲۰۰ اکیپ در راههای اصلی ایران تشکیل شده است و انتظار میرود این پروژهها تابستان امسال تکمیل شود زیرا مردم بویژه بعد از بارندگیهای اخیر در برخی راهها دچار مشکل هستند.
🔹اینک شاهد نوعی درهم ریختگی در حوزه ترانزیت کشور هستیم زیرا دستگاههای متعدد مدعی داشتن مسوولیت در این حوزه هستند در حالی که مسوولیت بسیاری از کارها در عمل بر عهده سازمان راهداری است اما با تصویب برنامه هفتم توسعه، در حوره ترانزیت کشور نظم ایجاد خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 ویژه؛ شماره هفدهم
⏰ #مثبت۱۰۰ثانیه | مهندسی تلخ سیاسی
👈 مروری صد ثانیهای بر تجربهی تلخِ مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل در سایه غفلت مسلمین
✏️ رهبر انقلاب در پیام حج: وحدت همچنین بدین معنی است که پیشروان سیاسی و فرهنگی در کشورهای اسلامی، به گونهای هماهنگ، خود را آمادهی شرایط نظم جهانیِ پیش رو کنند؛ جایگاه شایستهی امّت اسلامی را در تجربهی جدید جهان که سرشار از فرصتها و تهدیدها است، به دست خود و به ارادهی خود تعیین کنند؛ نگذارند تجربهی تلخِ «مهندسی سیاسی و سرزمینیِ غرب آسیا به دست دولتهای غربی پس از جنگ جهانی اوّل» تکرار شود.
#سایکس_پیکو
#بی_ثبات_سازی
#امت_سازی
#حج
https://eitaa.com/tahlilrahbordi_mantaghe
✳️عربستان سعودی قصد دارد تهران و ریاض را از طریق راه آهن به یکدیگر متصل کند.
🔻خط آهن جدید از مدینه و مکه در عربستان سعودی و همچنین از کویت و بصره عراق عبور خواهد کرد.
🔹این پروژه بزرگ نشان دهنده مرحله جدیدی در روابط عربستان سعودی و ایران است که قبلاً توسط طرفین به عنوان "مرحله طلایی" توصیف شده بود.
🔺تمایل کشورها برای اتصال به یکدیگر از طریق اتصالات ریلی اقتصاد خاورمیانه و قفقاز را متحول خواهدکرد....
✳️تناسبی کردن انتخابات چگونه است؟
تصور کنید که اسفندماه فرا رسیده و انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کلانشهر تهران برگزار شده است؛ حوزه انتخابیه تهران گستره وسیعی شامل «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» است و بالغ بر ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد که در مجموع ۳۰ نفر را راهی بهارستان می کنند؛ برای احزاب و تشکل های سیاسی، رای آوری از این حوزه وسیع اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل در انتخاباتها، جریان های سیاسی تلاش می کنند با ائتلاف و ارایه لیست واحد، آرای بیشتری از مردم اخذ کنند.
حال اگر انتخابات تناسبی در تهران برگزار شود، رقابت های انتخاباتی از رقابت بین افراد به رقابت بین لیست های انتخاباتی ارتقا می یابد و به نسبت آرایی که از صندوق های رای بین آمده و میانگین آراء هر لیست، سهم جریان های سیاسی از لیست نهایی ۳۰ نفره نمایندگان تهران مشخص می شود.
به طور مثال اگر با توجه به میانگین آرای کسب شده، نسبت آرا بین دو لیست ارایه شده ۲ به یک باشد، ۲۰ کرسی اول تهران به لیست اول و ۱۰ کرسی باقیمانده به لیست دوم می رسد. به این ترتیب ۲۰ نفر از لیست اول یک جریان سیاسی که بیشترین رای را آورده اند به مجلس راه می یابند و از لیست دوم هم ۱۰ نفر اول راهی بهارستان می شوند و دیگر اینطور نیست که هرکس حائز اکثریت آرا در تهران شد، راهی مجلس شود.
این بدان معناست که ممکن است از لحاظ عددی یک نفر در لیست اول در رده ۲۱ قرار گرفته و آرای بیشتری کسب کرده باشد اما چون نسبت لیست ها بر اساس میانگین آرا ۲ به یک است، به مجلس راه نمی یابد و نفر اول لیست دوم - حتی با وجود آرای کمتر - منتخب مردم خواهد شد.
✳️ درد زایمان اروپای جدید
🔹پاریس تا یکی دو سال قبل، روز های شنبه نا آرام می شد. اما حالا آشوب و شورش، نه به این شهر محدود مانده، و نه شنبه و جمعه و پنج شنبه می شناسد.
🔸اگر قبلا افزایش سن بازنشستگی و بحران اقتصادی، موضوع اعتراضات بود، حالا قتل نوجوان۱۷ ساله با شلیک عمدی پلیس، آتش اعتراضات را شعله ور تر کرده است.
✅معترضان خشمگین، به برخی مراکز دولتی حمله ور شده و از جمله ساختمان های شهرداری در «وال فورت» پاریس و لیل در شمال فراسه را به آتش کشیده اند. صد ها خودرو، اتوبوس و تراموا هم در آتش خشم معترضان سوخته اند. گزارش هایی از نابود کردن دوربینهای مدار بسته منتشر شده است.
🔹شرایط چنان به وخامت گراییده که در برخی شهر ها، از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح، منع رفت و آمد شبانه (حکومت نظامی) اعلام شده است.
🔸فقط دیشب ۶۶۷ از سوی پلیس و نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بیشتر آنها جوان زیر ۲۰ سال هستند. بیش از ۴۰ هزار نفر نیروی امنیتی، نظامی و پلیس در خیابان ها مستقر شده اند.
✅پاریس، چهار ماه قبل شاهد تظاهرات چند میلیون نفری در اعتراض به شرایط بحران زده اقتصادی و اجتماعی بود؛ اما اعتراضات به جایی نرسید و افزایش سن بازنشستگی به اجرا در آمد.
🔹دولت ماکرون با وجود اعتراضات گسترده، فقط به ۸ میلیون نفر، کوپن های ۵، ۲۰ و ۳۰ یورویی داده، و حال آن که آمار نیازمندان، چندین برابر بیشتر، و قیمت ها بسیار بالاتر است.
🔸افزایش بیسابقه قیمتها، قبوض سنگین برق و گاز و آب، تعطیلی پمپ بنزینها و درماندگی شهروندان، که بخشی از آن متاثر از نتایج جنگ اوکراین است، بیثباتی را در پی داشته است. در برخی ایام، مترو هاُ قطار ها و ۴۵۰۰ پمپ بنزین با تعطیلی مواجه شدهاند. مشابه این شرایط، در برخی کشورهای دیگر اروپایی حاکم شده است.
✅با وجود اینکه اروپایی ها، جور آمریکا را در ماجرای جنگ افروزی در اوکراین می کشند، امانوئل ماکرون اعلام کرده: «آمریکا، گاز را ۳ تا ۴ برابر گرانتر به اروپا می فروشد». به بیان دیگر، آمریکا حتی به نزدیک ترین متحدان اروپایی خود رحم نمی کند.
🔹در چنین شرایط به هم ریخته ای، عجیب نیست که وقتی ماکرون به پکن سفر کرد، حساب خود را از آمریکا جدا کرد و خواستار احیای توازن تجاری با چین شد.
🔸او در بازگشت از چین هم گفت: «اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به دنبالهروی آمریکا مقاومت کند، وابستگی خود را کاهش دهد و از کشیدهشدن به رویارویی چین و آمریکا اجتناب کند. خطر بزرگ این است که وسط بحران هایی گیر بیفتیم که بحران ما نیست. اروپایی ها نمی توانند بحران در اوکراین را حل کنند، پس چطور میتوانند درباره تایوان بگویند که اگر اشتباهی انجام دهید، ما آنجا خواهیم بود؟! اگر تنش ها بین آمریکا و چین داغ شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین خود را نخواهیم داشت. اروپا باید وابستگی به دلار را کاهش دهد».
✅آشوب و بحران هایی که در برخی کشورهای اروپایی می گذرد، درد زایمان "اروپای جدید" است. نیکلا سارکوزی رئیس جمهور اسبق فرانسه، تیر ماه سه سال قبل گفت:
🔹«محور جهان در حال عبور از غرب، به شرق یعنی آسیاست. ما در گذشته بر جهان تسلط داشتیم، اما حالا به هیچ وجه مسلط نیستیم. روی کارآمدن ترامپ، علت وخیم شدن شرایط غرب نیست، بلکه نشانه آن است».
🔸دولتمردان فرانسوی و اروپایی اگر زیرک و آینده نگر باشند، بیش از این، زمان را برای تعامل سازنده با قدرت های نوظهوری مانند ایران از دست نمی دهند.
💢 فرانسوی ها اگر درایت داشتند، برای احیای اقتصاد خودشان هم که شده، قراردادهای پر سود توتال و پژو و رنو با ایران را تحت فشار آمریکا به هم نمی زدند و خود را از فرصت شراکت متقابل محروم نمی کردند تا امروز شاهد شورش و آشوب در پاریس باشند.
محمد ایمانی