eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
15.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 امام موسی کاظم ، امام رضا ، امام جواد ، امام هادی صلوات الله علیهم اجمعین 🍃🌸 🌷روز چهارشنبه 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🔷 روایات، بُطون و اَسرارِ آیات قرآنی‌‌اند که از اهل بیت عصمت و وحی، که مَرزوق به علمِ لَدُنّی‌‌اند، صادر شده‌‌اند. 🔶 این‌گونه معجزاتِ قولی، بعد از قرآن و پیغمبرِ خاتم (صلّی الله عَلیهِ وآلِه) از هیچ صحابه و علمای بعد از آنان، به جز از ائمه‌‌‌ی اثنی‌‌عشرِ امامیّه (علیهم‌‌السّلام) روایت نشده است. 🔷 اگر کسی سراغ دارد ارائه دهد، اگر کسی عَدیلِ فرموده‌‌های آل طه از نهج‌‌البلاغه گرفته تا توقیعاتِ حضرت بقیّةالله را آگاهی دارد، خبر نماید. ما که هرچه بیشتر گشتیم، کمتر یافتیم.!! 🔶 سخن از عبارت پردازی و سَجْع و قافیه سازی نیست، بلکه سخن در فصاحت و بلاغتِ تعبیر است؛ بلکه کلام در بیانِ حقایق دارِ هستی با بهترین تعبیراتِ عربی مُبین، و دَرجِ دُرّ معنی در زیباترین و رساترین دُرجِ صدفِ عبارت، که نوابغِ دَهر و افرادِ یک فن در فنونِ علوم، در فهم آنها دستِ تضرّع و اِبتهال به سوی ملکوتِ عالَم دراز می‌کنند، می‌‌باشد. 🔷 ادعیّه‌‌ی مأثوره، هر یک مقامی از مقاماتِ اِنشائی، و علمی، و عرفانیِ ائمه‌‌ی دین ما هستند. لطائفِ شوقی و عرفانی‌، و مقاماتِ ذوقی و شهودی که در اَدعیّه نهفته است در روایات وجود ندارد؛ 🔶 زیرا در روایات، مخاطب، مردمند و با آنان به فراخور عقل، فهم، ادراک و معرفت‌‌‌شان سخن می‌‌گفتند، نه هرچه گفتنی بود!! 🔷 اما در اَدعیّه و مناجات‌‌ها با جمال و جلالِ مطلق، و محبوب و معشوقِ حقیقی به راز و نیاز بوده‌‌اند؛ لذا آنچه در نهانخانه‌‌ی سِرّ، و نگارخانه‌‌ی عشق، و بیت‌‌الْمَعمورِ ادب داشتند، به زبان می‌‌آوردند. 📘 انسان کامل از دیدگاه نهج‌‌البلاغه، صفحه ۳ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
🌺 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 💠 معجزاتِ سُفرای الهی بر دو قسم است: قولی و فعلی. ♻️ معجزات فعلی: تصرّف در کائنات، و تسخیرِ آنها و تأثیر در آنها، به قوّتِ ولایت تکوینیِ انسانی، به اِذن الله است. 💠 همچون شَقّ‌‌‌الْقَمر، شَقّ‌‌‌الْارض، شَقّ‌‌الْبَحر، شَقّ‌‌‌الْجَبَل و شَقّ‌‌‌الْشَّجر، و اَبْرَاء اَکْمَه (= شفای نابینا) و اَبْرَص (= پیسی، بیماری جلدی) و اِحیای مَوْتَی و غیرها .... ♻️ ابرَاء اَکْمَه و اَبْرَص، از حضرت مسیح (علیه‌‌‌السّلام) بود. شَقّ‌‌‌الْجَبَل از صالح پیغمبر (علیه‌‌‌السّلام)، شَقّ‌‌الْاَرض و شَقّ‌‌‌الْبَحر از موسی کلیم (علیه‌‌السّلام) که اوّلی در هلاکت قارون و دومی در هلاکت فرعون اعجاز فرمود. و شَقّ‌‌‌الْقَمر و شَق‌‌‌‌ّالشّجَر از خاتم انبیاء (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم). 💠 واقعه‌‌ی شقّ‌‌‌الشّجَر در خطبه‌‌ی قاصعه نهج‌‌البلاغه آمده است، که امیرالمؤمنین فرمود: درخت به اَمر رسول الله(ص) از جای خود کنده شد و مانند مرغی بال زنان به سوی پیامبر اکرم شتافت، تا در نزد آن جناب ایستاد. معجزه‌‌ی فعلی است. ♻️ قلعِ دَرب قلعه‌‌ی خیبر به دست یَدُالله امیرالمؤمنین امام علی(ع) از معجزات فعلی و قدرت ولایت تکوینیِ آن جناب است. 💠 معجزات قولی: علوم و معارف و حقایقی‌‌اند که به تعبیر حضرت وصیّ (علیه‌‌السّلام) در خطبه‌‌ی اَشباحِ نهج‌‌البلاغه از ملائکه‌‌ی اهلِ امانتِ وحی، از حظائرِ قُدسِ ملکوت، بر مُرسلین نازل شده‌‌اند. ♻️ سر سلسله‌‌ی معجزاتِ قولی، قرآن مجید است، و معارف صادر از اهل بیت عصمت و وحی، و منطقِ صواب و فصلِ خطاب؛ چون نهج‌‌البلاغه و صحیفه‌‌ی سجّادیه، و جوامع روائی، تالیِ آن، مرتبه‌‌ی نازله‌‌ی آنند. هرچند که بیانگر اَسرار و بُطون و تأویلاتِ قرآنند‌. 📘 انسان کامل از دیدگاه نهج‌‌البلاغه، صفحه ۳ الی ۵ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
🌺 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 💠 معجزاتِ فعلیِ سُفرای الهی، موقّت و محدود به زمان و مکان، و خَلقُ‌‌السّاعَه و زودگذر هستند. ♻️ و بعد از وقوع، فقط عنوانِ تاریخی و سِمَت خبری دارند. به خلاف معجزاتِ قولی که در همه‌‌ی اَعصار، معجزه‌‌اند و برای همیشه باقی و برقرارند. 💠 معجزات فعلی برای عوامند که با محسوسات آشنا هستند و با آنها اُلفت گرفته‌‌‌اند و خو کرده‌‌اند. و پای‌‌بند نشئآتِ طبیعت‌‌اند و به ماورای آن، سفر نکرده‌‌اند. ♻️ این فریق(فرقه) باید با حواس ادراک کنند. بخصوص باید با چشم ببینند تا باورشان آید. اینان از نِیل به بهجتِ معنوی، و وصول به لذّتِ روحی، و سِیر در دیارِ فسیحِ معقولات و مُرسلات بی‌‌بهره‌‌اند. 💠 حتی عبادت را به امید حور، و قصورِ خیالِ قاصرشان انجام می‌‌دهند. و از ذوقِ عبادتِ اَحرار و عشّاق ناکامند. ♻️ (اما) خواص را، که قوّه‌‌ی عاقله، و متفکّره‌‌ی پیکر مدینه‌‌ی فاضله‌‌ی انسانی‌‌اند؛ علوم و معارف بکار آیند. 💠 این طایفه، معجزاتِ قولی را که مائده‌‌های آسمانی و مأدبه‌‌های روحانی‌‌اند، طلب می‌‌کنند. ♻️ نکته سنج، و زبان فهم، و گوهر شناسند. و می‌‌دانند که کالای علم کجایی و چگونه کالایی است. 💠 اصولاً انسان، با حفظِ موضوع و عنوانِ انسان، همان علوم و معارف و شوق و عشقِ به آنها، و اَعمالِ صالحه و اخلاقِ حسنه است. ♻️ وگرنه سرمایه‌‌ی مادّی، خاک است که بر باد است؛ چه، خود، طفلِ خاکباز است.! 💠 عاقل، مُسْتَسقیِ آبِ حیاتِ کمالِ مطلق است؛ چنانکه عارف، مَحوِ در مطالعه‌‌ی جمالِ حق...!!! 📘 انسان کامل از دیدگاه نهج‌‌البلاغه، صفحه ۵ ، ۶ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه بیستم - شبِ بیست و سومِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۲۰ 🔸 شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و سومین شب از شب‌های مبارک قدر است. بر اساس روایاتی که در باب شب قدر مطرح شده، تمامی امور انسان در شب نوزدهم ماه رمضانِ هر سال، تقدیر و اندازه‌گیری می‌شود و در شب بیست و یکم به مقام اِبرام می‌رسد و نهایتاً در شب بیست و سوم، إمضاء می‌گردد. 🔹 مهم‌ترین عمل در شب‌های قدر به خصوص شب بیست و سوم، تحصیل علم است. در روایات آمده اگر در شب قدر علاوه بر جلسه‌ی قرائت قرآن، جلسه‌ی تعلیم و تعلّم نیز برپا بود، شرکت در جلسه تعلیم و تعلّم، فضیلت بیشتری دارد. 🔸 جوانان عزیز! تعالی علمی بفرمایید. به مقامات عالیه علم و عمل نائل شوید. مهم‌ترین دعای ما، خیر و سعادت جوانان عزیز ماست که سرمایه و امید ما هستند. 🔹 جوانان ما، نسل پاک شیعه‌ی ایرانی اند. شیعیان ایرانی، همیشه افتخار مکتب تشیّع بودند. لذا ما وظیفه داریم این عزیزان را رو به سوی تعالی ببریم. اگر شیعه‌ی ایرانی، به هر نحوی تضعیف شود، در آینده ضررهای سنگینی خواهیم کرد. 🔸 گاهی مطرح می‌شود که ایران، بعد از اینکه در زمان خلیفه‌ی دوم توسط سعد ابی وقّاص، فتح گردید، مسلمان شد امّا این مطلب، نادرست است. ایرانی‌ها در زمان خودِ جناب رسول الله (ص) نیز در محضر ایشان بودند. سلمان فارسی، نمونه بارز شیعه‌ی ایرانی در زمان جناب رسول الله (ص) است. 🔹 ایشان تنها کسی است که پیغمبر اکرم (ص)، راجع به او فرمودند "سَلمانُ مِنّا اَهلَ‌الْبَیت". به تعبیری، تنها کسی که لقب "آل" را از پیغمبر اکرم (ص)، دریافت کرد، جناب سلمان بود که وقتی در تشهّد نمازها و غیر آن، بر پیغمبر اکرم (ص) و آل ایشان صلوات می‌فرستیم، در واقع جناب سلمان نیز جزء آل پیغمبر اکرم (ص) محسوب می‌شوند. 🔸 جناب سلمان فارسی آنقدر مقام بالایی داشتند که امام رضا (ع)، پیش از تشریف‌فرمایی به ایران، وقتی بر تربت مبارک جناب رسول الله (ص) حاضر شدند و از ایشان کسب تکلیف نمودند، حضرت فرمودند شما به پاس اینکه سلمان فارسی، از فارس خالصانه به سوی ما آمد، به ایران بروید. 🔹 غیر از جناب سلمان، شیعیان ایرانی دیگری نیز در زمان جناب رسول الله (ص)، خود را به مدینه رسانده بودند. یکی از آن‌ بزرگواران، کسی بود که پای تمامی منبرها و سخنرانی‌های حضرت حضور داشت و سخنان ایشان را یادداشت می‌کرد. 🔸 این در حالی است که در آن زمان، در حجاز، اکثر افراد، بی‌سواد بودند، مدرسه و مکتب‌خانه‌‌ای وجود نداشت و خواندن و نوشتن مطرح نبود امّا این فرد در آن زمان تمامی صحبت‌های جناب رسول الله (ص) را یادداشت می‌فرمود. 🔹 متأسفانه تمامی این یادداشت‌ها را در زمان خلیفه غاصب سوم سوزاندند. این فرد، از بس مؤدب بود، هیچ‌گاه وسط سخنرانی حضرت، سؤالی نمی‌پرسید و اگر فهم مطلبی برایش دشوار بود، بعد از اتمام سخنان حضرت، خدمت ایشان می‌رفت و راجع به آن مبحث سؤالات خود را مطرح می‌کرد. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)