🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
▪️بهترین ریاضت برای نفس، انجام دستورات شرعی است▪️
♦️حداقل وظیفه انسانی هر شخص این است که باید دستورات حق متعال در احکام شرعیه را آنطوری که دین خدا فرمود؛ انجام بدهد. که این انجام واجبات و ترک محرمات یکی از بهترین و بزرگترین ریاضت شرعی الهیه است. این بار سنگین را شجاعانه حمل کنیم.
♦️این تکالیف شرعیه، نفس من و شما را ریاضت میدهد؛ ورزش میدهد تا آمادگی پیدا کنیم و قدرت دفاعی ما، در مقابل وقایع و حوادث قوی بشود. طوری که وقتی قیامت انسانی من و شما برپا شد؛ آن حالات هول انگیزی که بعد از ارتحال به انسان روی میآورد؛ با ریاضتهای شرعیهای که از انجام واجبات و ترک محرمات کشیدهایم؛ بتوانیم با قدرت و استقامت در مقابل احوالات هولانگیز قیامت، مقاومت کنیم ان شاءالله.
✅#اسرار_روزه - جلسه سی ام ( مجموعه آثار - dvd3 )
✅ استاد صمدی آملی (حفظه الله)
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
جلسه ۲۱ شرح دعای سمات.mp3
12.13M
♦️#شرح_دعای_سمات♦️
🔸 جلسه ۲۱ « شرح دعای سمات »
🍃 (قرائت دعای سمات از دقیقه ۵۵)
🔸 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
🔸۱۳۸۹ ش - مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) تهران
🔹دی وی دی شماره ۱۵ ( DVD 15 )
💠نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و استاد صمدی آملی (کتب،صوتی و تصویری،عکس و...)
✳️مجموعه فرهنگی قائم( عج ) آمل: 43266835-011
⭕️ آدرس کانال در ایتا :
https://eitaa.com/ghaem256
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://chat.whatsapp.com/IiaHyW4gHAzDuyS7yBfGaK واتساپ
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🔷 یادوراره شهدای گردان حمزه
🔷 با محوریت شهید ناصر بهداشت و شهدای خان طومان
🔶 سخنران : استاد صمدی آملی
📆 زمان :دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 ، بعد از نماز مغرب و عشا
🕌 مکان : قائمشهر ، مسجد حجتیه (صبوری)
🖥 پخش زنده از سایت تجلی اعظم :
https://www.tajallieazam-live.com/
................................
🌐 مجموعه فرهنگی قائم (عج) آمل
01143266835
@ghaem256
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️#نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️
▪️موضوع جلسات: عصر غیبت - دعای زمان غیبت
🔸 جلسه دهم - شبِ یازدهم ماه رمضان ۱۴۴۳ ه.ق
🔸 سهشنبه - ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ش
🔸 تهران - مسجد حضرت قاسم ابن الحسن (ع)
✳️ قسمت اول ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ٢۰
🔸 جناب سیّد بن طاووس که از اوتادند، راجع به خواندن دعای زمان غیبت میفرمایند در خواندن این دعا سهل انگاری نشود. یکی از تعابیر شریفشان این است که خداوند جلّ جلاله از فضل خودش ما را به این دعا مخصوص فرمود.
🔹این دعا از نائب حضرت بقیّة الله است. انسان در مقام توحیدی، این دعا را با جمله "اللّهمّ عَرِّفنِی نَفسَک" آغاز میکند.
🔸یکی از لطایف اسرار غیبت آن است که به پیغمبر، انبیا، ائمه به خصوص به حضرت بقیّة الله سلام بدهیم و این بزرگواران سلام ما را بشنوند و جواب سلام ما را هم بدهند امّا ما جواب سلام آنها را نشنویم که خودِ همین نشنیدن ،برای ما کمال آور است.
🔹در زندگی بعضی از اولیاء الله نقل شده که ایشان در سلامِ نماز، جواب را میشنیدند. چون شنیدن جواب برای این بزرگواران به صورت عادت درنمیآمد، لذا برایشان لذّت بخش بود و قدر این جواب را میدانستند و هرگز چنین حقایقی برای آنها به صورت عادت در نمیآمد.
🔸امّا معمولاً ما به تمامی امور عادت میکنیم. چه اینکه در برخورد با نظام هستی هم به همین صورت هستیم. به اعضاء و جوارح ظاهری خود عادت کردیم. به همدیگر عادت کردیم. زمین، آفتاب، آسمان و همه اشیاء و کثرات برایمان عادی شدند. در واقع تنها بهره ما از عالم طبیعت، همان ادراکات حسّی مادّی است که آنها هم بر اثر تکرار برایمان عادی میشوند و در نتیجه لذّتی از آنها نمیبریم.
🔹مجموع لذّتهای ما از عالم طبیعت، در حدّ ادراکات حسّی مادّی است. لذا سعی کنید در امور زندگیتان اهل تحلیل باشید.
🔸متأسفانه ما آنچنان به عالم طبیعتِ به این زیبایی عادت کردیم که هیچ لذّتی غیر از لذّات حسّی از آن نمیبریم. با اینکه خدای متعال، کتاب وجودی عالم را طوری نوشته که اگر انسان بخواهد به هر صورتی آن را مطالعه کند، عالم، مورد مطالعه او واقع میشود. اگر با قوای حسّی به سراغش برود، عالَم برای او محسوسِ مُلتَذّ میگردد. اگر با قوّه خیال و وهم به سوی آن برود، مُتخیّل و موهوم میشود. اگر با قوّه عقل به عالم روی بیاورد، عالم به صورت معقول میگردد. اگر با شهود قلبی به سراغ آن برود، مشهود میشود و با سرّ نیز مُستَسَرّ میگردد.
🔹تازه تمامی اینها در همین طور مادّی و با جسم طبیعی مادّی است که اگر طور وجودی فرد عوض شود، تمام مدارک ادراکی او مطابق با طور بعدی میگردد.
🔸مثلاً در طور مادّی، قوّه باصره فقط از طریق چشم میتواند ببیند یا قوّه سامعه فقط از طریق گوش میشنود امّا وقتی طور مادّی تبدیل به طور مثالی شود، هر یک از قوا میتواند کار تمام قوای دیگر را انجام دهد یعنی قوّه سامعه میتواند علاوه بر شنیدن، ببیند، بچشد، ببوید، لمس کند و سایر ادراکات را انجام دهد.
🔹حال اگر طور مثالی به اطوار وجودی بالاتر تبدیل گردد، هر یک از قوا، کار قوای بیشتری را انجام میدهد.
🔸تازه این مقداری که میگوییم، بر اساس چیزهایی است که بزرگان از جنبه ظاهری توانستند کشف کنند وگرنه آنچه که در روایات آمده فوق این حرفهاست.
🔹در روایت داریم وقتی طور عوض میشود که "إذا زُلزِلَتِ الأرضُ زِلزالَها وَ أخرَجَتِ الأرضُ أثقالَها وَ قالَ الإنسانُ مَالَها" (زلزال- آیات ۲ تا ۴) انسان میگوید اینها چه هستند؟ چرا وضع به این صورت درآمده است؟ میبیند همه چیز، همان چیزهاست امّا به یک طور دیگر. حدود برداشته میشود که اینها همه، زیر سر نفس است.
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://chat.whatsapp.com/IiaHyW4gHAzDuyS7yBfGaK واتساپ
🌹🌹🍀🍀🌹🌹
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟
♦️#نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام♦️
▪️موضوع جلسات: عصر غیبت
🔸 جلسه دهم - شبِ یازدهم ماه رمضان ١۴۴٣ ه. ق
✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ٢۰ تا دقیقه ۳۵
🔸از اینجا وارد نکتهای میشوم. عرض کردیم ما معمولاً به همه چیز عادت میکنیم. یک زن هم همینطور است. او چون نمیتواند به جهاد برود، خداوند برای اینکه او نیز متّصف به صفت مجاهد فی سبیل الله شود، جهاد او را خوب شوهرداری کردن قرار داده است. "حُسنُ التَّبَعُّل" یعنی نیکو شوهرداری کردن.
🔹تبَعُّل از باب تَفَعُّل است. باب تفعّل، رنج و زحمت و مشقت را میرساند. یعنی هر زنی به راحتی نمیتواند "مُتَبَعِّله" یعنی زن بسیار شوهردار شود. چون این کار با مشقّت و زحمت زیادی همراه است.
🔸اوایل ازدواج چون هنوز زن و مرد درگیر مشکلات زندگی نشدهاند، فکر میکنند کسی در عالم بهتر از همسرشان پیدا نمیشود امّا کمکم به یکدیگر عادت میکنند و با به دنیا آمدن فرزندان و بروز مشکلات زندگی، سختیهایی که یک زن باید تحمّل کند، بیشتر میشود.
🔹اینجاست که جایگاه حضرت خدیجه در شوهرداری معلوم میشود. جناب رسول الله هیچگاه برای ایشان به صورت عادت درنیامد. چون اگر به صورت عادت درمیآمد و ایشان کوچکترین اعتراضی نسبت به حضرت میکردند، قطعاً آن حالات برای جناب رسول الله تحقّق پیدا نمیکرد.
🔸در مورد حضرت بقیة الله هم به همین صورت است. درست است الان مدام میگوییم آقا کجایی؟ امّا همین که ایشان ظهور بفرمایند، بعد از چند روز که در خدمتشان بودیم، به ایشان هم عادت میکنیم و خسته میشویم. این نشان میدهد که امام زمان گفتنهای ما نیز سطحی است. نمیگویم صحیح نیست، نخیر، صحیح است امّا عمق ندارد و آنی، عادی میشود.
🔸 هر چیزی که به صورت عادت درآید، حتی لذّت مادیاش را هم از دست میدهد.
🔹 به همین دلیل است که بهشت برای بهشتیان متنوّع است چرا که اگر به آنها غذای یکسان داده شود، خسته میشوند همچون یاران حضرت موسی (ع) که بالاخره از خوردن مَنّ و سَلوی (کباب برگ آسمانی) خسته شدند و به حضرت گفتند به خدایت بگو برای ما مقداری سیر و پیاز و عدس و ... بیاورد.
🔸 چرا امروزه بیشتر ازدواجها منجر به طلاق میشوند؟ به دلیل این که برای دختر و پسری که در ابتدا با خوشحالی زندگی خود را شروع میکنند، بعد از گذشت مدتی، کم کم همه چیز به صورت عادت در میآید و از این جاست که بهانهگیریها و عیبجویی از یکدیگر شروع میشود.
🔹 بنابراین زمانی که همه چیز به صورت عادت در بیاید، حتی لذّت مادی هم از بین میرود.
🔸 و لذا سختیهای زن در اداره کردن امور منزل، به مراتب بیشتر از سختیهای میدان جهاد با دشمن است.
🔹 خداوند برای زن، جهادی قرار داده است که فقط خودِ او میتواند از عهده آن برآید. مرد از عهده چنین جهادی بر نمیآید.
🔸 و لذا همین مردی که به راحتی در میدان جهاد با دشمن میجنگد، یک هفته نمیتواند امور منزل را بر عهده بگیرد و اگر تمام مردها جمع شوند، حاضر نیستند در این میدان، جهاد کنند.
🔹 دختر عزیزی که میخواهی ازدواج کنی! بدان که داری به معرکه جهاد میروی و با شرکت در این معرکه، مُجاهد فی سبیل الله میشوی که لذّت مادی و دنیایی این جهاد، چند لحظه است اما سختیهای او دهها برابر عملیاتهای طاقتفرسای جهاد با دشمن است.
🔸 لذا رزمندههای سختترین معرکههای جهاد با دشمن هم، نمیتوانند یک هفته به جای خانم در منزل خانهداری کنند.
🔹 خداوند متعال، جهادی را برای زن قرار داده است که مرد توان انجام این جهاد را ندارد. این جهاد متعلّق به زن است و در لیاقتِ اوست.
🔸 بر اساس حدیث شریف "جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّل"، مأموريت اصلی زن این است که درست شوهرداری کند چه این که مأموریت مرد هم این است که درست همسرداری کند و لذا مرد باید برای تأمين نفقه و مایحتاج منزل به بیرون برود.
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
https://t.me/tahoorasafoorasaboora تلگرام
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🌹🌹🍀🍀🌹🌹