eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
15.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 امام سجاد و امام محمد باقر و امام جعفرصادق ( سلام الله علیهم اجمعین ) در روز سه شنبه🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 🌺 حضرت امام سجاد (علیه السّلام): از خداوند برای خویش و شما، خواهانِ یاری در توشه‌‌گیری، و پرهیزگاری و زهد در دنیا هستم. خداوند ما و شما را از زاهدان در زندگیِ گذرای این دنیا، و مشتاقانِ پاداشِ آینده‌‌ی آخرت قرار دهد. به درستی که تنها از آنِ اوییم و به او زنده‌‌ایم. 🌺 حضرت امام باقر (علیه السّلام): براستی که زیباییِ دنیا، تنها بازی و سرگرمی است. و به درستی که سرای دیگر همان زندگانی(واقعی) است. نیکو نیست که مؤمن بر زیبایی این دنیا دل ببندد و اعتماد کند. 🌺 حضرت امام صادق (علیه السّلام): هرکه شب را به روز رساند و همّ و غمی جز آزادسازی و خودسازیِ خویش داشته باشد، امر بزرگ را خوار داشته و سود ناچیز را از پروردگارش درخواست کرده است. 📗 منبع: تُحفُ العقول، ابومحمد حرّانی، ترجمه صادق حسن‌‌زاده، صفحه ۴۳۹ الی ۵۴۱ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه) : 💠 شیخ الرّئیس در شفا می‌‌فرماید: در زمان خود گروهی را دیدیم و مشاهده نمودیم که نخست تظاهر به حکمت می‌‌نمودند و قائل بدان بودند، و مردم را به حکمت دعوت می‌‌کردند. ♻️ و حال این‌‌که پایه‌شان در حکمت پایین بود. پس چون به قصورشان آشنا شدیم و حال‌‌شان آشکار شد، انکار کردند که حکمت را حقیقتی و فلسفه را فائدتی باشد. 💠 و بسیاری از آنان را چون ممکن نبود که خود را صریح به جهل نسبت دهند و بُطلان فلسفه را از اصل ادعاء کنند، و خود را از معرفت و عقل به کلّی مُنسَلِخ نمایند، آهنگ بدگوئی به مشّاء و عیب‌‌جویی به کُتب منطق نمودند. ♻️ پس چنین ایهام کرده‌‌اند که فلسفه‌‌، افلاطونی و حکمت، سقراطی است و دِرایت جز نزدِ قُدَمای پیشین و فلاسفه‌‌ی فیثاغورثی نیست. 💠 و بسیاری از آنان چنین گفته‌‌اند: هرچند فلسفه به کلّی بی‌‌حقیقت نیست و اندک حقیقتی دارد، در فراگرفتنِ آن، بهره‌‌ای نیست که نه به کارِ امروز آید و نه به کار فردا. ♻️ زیرا که نَفْسِْ انسانی مانند جانِ بهیمه(= حیوان چهارپا) تباه شدنی است دیگر رنجِ در تعَلُّم را چه سود؟!! 💠 و کسی که دوست دارد دیگران در حقِ او اعتقاد داشته باشند که او حکیم است، و حال این‌‌که قوّه‌‌ی او از ادراکِ حکمت ساقط است‌. ♻️ (پس) چاره‌‌ای جز این‌‌که دست در گردنِ صِناعاتِ مُغالِطه افکند، ندارد. و از این‌جا است که از روی قصد، بحث از مُغالِطه می‌‌کند و چه بسا که از روی گمراهی تا خویشتن را نزد مردم حکیم جلوه دهد. 💠 این بود ترجمه‌‌ی گفتار آن جناب (شیخ الرّئیس). و آنکه در آخر فرمود: {کسی که دوست دارد دیگران او را حکیم بدانند، دست به گردنِ مُغالِطه می‌‌اندازد،} نکته‌‌ای بسیار ارزشمند است؛ ♻️ نعوذُ بِالله مِن شُرورِ اَنْفُسِنا وَ سَیّئآتِ اَعمالِنا ... 💠 "مکتوبِ جنابِ میرداماد به یکی از اهلِ عصرش" بی‌‌لطف نیست که مکتوب میرداماد (قدّس سِرُّه) به یکی از اهل، یا نا اهلِ! زمانش عنوان شود: ♻️ نهایتِ مرتبه‌‌ی بی‌‌حیایی است که نفوسِ مُعَطّله و هُویّاتِ(= جمع هُویّت) هَیولانیّه در برابر عقولِ مُقدّسه و جَواهِر قادسه (= جوهرهای مقدّس، عقل فعال) به لاف و گزاف و دعویِ بی‌‌معنی برخیزند. 💠 این مقدار شعور باید داشت که سخنِ من فهمیدن، هنر است، نه با من جدال کردن و بحث نام نهادن!! ♻️ چه معیّن است که ادراکِ مطالبِ دقیقه، و بلوغ به مراتبِ عالیه کارِ هر قاصِرُالْمُدرِکی، و پیشه‌‌ی هر قلیلُ الْبِضاعتی نیست. 💠 لامحاله مجادله‌‌ی با من در مقاماتِ علمیّه از بابِ قُصورِ طبیعت خواهد بود، نه از بابِ دقّتِ طبع، ♻️ مشتی خفّاش همّت، که احساسِ محسوسات را، عَرشُ الْمَعرِفتِ دانش، و اَقْصَی الْکمالِ اِدراک شمُرَند(= می‌‌شمارند) با زُمره‌‌ی ملکوتیان که مسیرِ آفتابِ تعلّق‌‌شان بر مَداراتِ اَنوارِ علمِ قُدسی باشد، لافِ تکافو (= برابری، همسانی) زنند!! و دَعویِ مُخاصِمَت کنند؛ شایسته نباشد و در خور نیفتد. 💠 و لکن مُشاکَسه‌‌ی (= بدخُلقی) وَهْم با عقل، و مُعارضه‌‌ی باطل با حقّ، و کِشاکِشِ ظلمت با نور، بدعتی است نه امروزی! و مُنکری است نه حادث!! 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۵۱۴ صفحه ۲۶۸، ۲۶۹ ،۲۷۱ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت هفتم، ترک گناه و انجام واجب اساس دین است 🌸 کسی‌‌که بگوید خداوند مهربان است و گناهکاران را می‌‌بخشد؛ بدان که این کلمه شبیه گفتار کسی است که می‌‌خواهد در علومِ دینی، فقیه بشود؛ 🍀 اما سرگرمِ بِطالت شده است و بگوید خداوند کریمِ رحیم است و قادر است که بر قلب من آنچه از علومی که بر دلهای اولیاء و انبیاءاش بدون تلاش و تکرار و تعلیم افاضه کرده به من هم افاضه نماید. 🌸 مثل قول کسی که مالی را می‌‌خواهد ولی نگهبانی و تجارت و کسب را رها کند و معطل بماند و بگوید که خداوند کریم است؛ 🍀 و برای او خزائن آسمان‌‌ها و زمین است و قدرت دارد که به گنجی از گنج‌‌ها را عطاء نماید که من به وسیله‌‌ی آن، از کسب بی‌‌نیاز باشم! 🌸 زیرا که خداوند این کار را با بعضی از بندگانش انجام داده است. پس تو وقتی سخن این دو مرد را بشنوی آنها را احمق می‌‌شماری و به تَمسخُر می‌‌گیری 🍀 اگرچه آنچه را که آن دو نفر در مورد کرَم و قدرت خدای تعالی گفته‌‌اند، راست و حقّ است. 🌸 همچنین صاحبان بصیرت و بیداری تو را به باد خنده می‌گیرند که بخواهی در دین بدون اینکه سعی و تلاشی برای مغفرت داشته باشی، طلب مغفرت نمایی. 🍀 در حالیکه خدای تعالی می‌‌فرماید: برای انسان جز آنچه را که سعی و تلاش کرده و بدست آورده، چیز دیگری نیست. 🌸 و نیز می‌‌فرماید: "به آن مقداری که عمل کردید پاداش داده می‌‌شوید." و می‌‌گوید: "همانا اَبرار و نیکوکاران در نَعیم و نعمت‌‌هایند و فُجّار هم در جَحیم" 🍀 اگر تو تلاش و کوشش در طلب علم و مال را از بابِ اعتماد بر کرَم خداوند رها نکنی، همچنین توشه‌‌گیریِ تو برای آخرت هم ترک نمی‌‌گردد. 🌸 پس مغرور مباش که خدای دنیا و آخرت همان یک خداوند است و او هم کریمِ رحیم است که برایش به واسطه‌‌ی مرگ تو، کرَمِ زیادی نخواهد بود. 🍀 و همانا کرَم و بخشش او این است که برای تو راه رسیدن به پادشاهِ مقیمِ مُخلّد را به وسیله‌‌ی صبر تو بر ترکِ شهوات در یک مدّت کم را مِیسوُر گرداند. و همین اندازه هم نهایت بخشش خواهد بود. 🌸 پس در خودت به هوس‌‌های بطّالین که عمر را به بطالت می‌‌گذرانند، چیزی را درست نکن و به صالحانِ سرسبزی و عقل، یعنی پیامبران و صالحان اقتداء کن و طمع نداشته باش از اینکه چیزی را که نکاشتی درو کنی. 🍀 مثل کسی باش که زحمت کشید و نماز خواند و روزه گرفت و تقوا را پیشه‌‌ی خود ساخت و بخشیده شد. 📗 منبع: ، صفحه ۲۷۷ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
📚 راه نجات ( نسخه چاپی به همراه نسخه خطی کتاب ) ✍️ مولف : ✍️ مترجم : 🔷 جلد سخت، 330 صفحه ، فارسی 🔶 قیمت : 100 ت 🔰موضوع : ، ، —————✨✨✨—————- ❇️ جهت سفارشات به آیدی زیر در ایتا یا تلگرام پیام دهید ⬇️⬇️ @ghaemAdmin1 ✅ ارسال پستی سفارشات به سراسر کشور —————✨✨✨————— 🌐 مجموعه فرهنگی قائم آمل : ⭕️ برای عضویت در کانال ما در ایتا ، روی لینک زیر را بزنید :🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398