🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی)
▪️ادامهی باب معاصی جوارح
هدایت هفتم، ترک گناه و انجام واجب اساس دین است
🌸 کسیکه بگوید خداوند مهربان است و گناهکاران را میبخشد؛ بدان که این کلمه شبیه گفتار کسی است که میخواهد در علومِ دینی، فقیه بشود؛
🍀 اما سرگرمِ بِطالت شده است و بگوید خداوند کریمِ رحیم است و قادر است که بر قلب من آنچه از علومی که بر دلهای اولیاء و انبیاءاش بدون تلاش و تکرار و تعلیم افاضه کرده به من هم افاضه نماید.
🌸 مثل قول کسی که مالی را میخواهد ولی نگهبانی و تجارت و کسب را رها کند و معطل بماند و بگوید که خداوند کریم است؛
🍀 و برای او خزائن آسمانها و زمین است و قدرت دارد که به گنجی از گنجها را عطاء نماید که من به وسیلهی آن، از کسب بینیاز باشم!
🌸 زیرا که خداوند این کار را با بعضی از بندگانش انجام داده است. پس تو وقتی سخن این دو مرد را بشنوی آنها را احمق میشماری و به تَمسخُر میگیری
🍀 اگرچه آنچه را که آن دو نفر در مورد کرَم و قدرت خدای تعالی گفتهاند، راست و حقّ است.
🌸 همچنین صاحبان بصیرت و بیداری تو را به باد خنده میگیرند که بخواهی در دین بدون اینکه سعی و تلاشی برای مغفرت داشته باشی، طلب مغفرت نمایی.
🍀 در حالیکه خدای تعالی میفرماید: برای انسان جز آنچه را که سعی و تلاش کرده و بدست آورده، چیز دیگری نیست.
🌸 و نیز میفرماید: "به آن مقداری که عمل کردید پاداش داده میشوید." و میگوید: "همانا اَبرار و نیکوکاران در نَعیم و نعمتهایند و فُجّار هم در جَحیم"
🍀 اگر تو تلاش و کوشش در طلب علم و مال را از بابِ اعتماد بر کرَم خداوند رها نکنی، همچنین توشهگیریِ تو برای آخرت هم ترک نمیگردد.
🌸 پس مغرور مباش که خدای دنیا و آخرت همان یک خداوند است و او هم کریمِ رحیم است که برایش به واسطهی مرگ تو، کرَمِ زیادی نخواهد بود.
🍀 و همانا کرَم و بخشش او این است که برای تو راه رسیدن به پادشاهِ مقیمِ مُخلّد را به وسیلهی صبر تو بر ترکِ شهوات در یک مدّت کم را مِیسوُر گرداند. و همین اندازه هم نهایت بخشش خواهد بود.
🌸 پس در خودت به هوسهای بطّالین که عمر را به بطالت میگذرانند، چیزی را درست نکن و به صالحانِ سرسبزی و عقل، یعنی پیامبران و صالحان اقتداء کن و طمع نداشته باش از اینکه چیزی را که نکاشتی درو کنی.
🍀 مثل کسی باش که زحمت کشید و نماز خواند و روزه گرفت و تقوا را پیشهی خود ساخت و بخشیده شد.
📗 منبع: #راه_نجات ، صفحه ۲۷۷ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃
📚 راه نجات
( نسخه چاپی به همراه نسخه خطی کتاب )
✍️ مولف : #ملا_محسن_فیض_کاشانی
✍️ مترجم : #استاد_صمدی_آملی
🔷 جلد سخت، 330 صفحه ، فارسی
🔶 قیمت : 100 ت
🔰موضوع : #اصول_دین ، #فروع_دین ، #اخلاق
—————✨✨✨—————-
❇️ جهت سفارشات به آیدی زیر در ایتا یا تلگرام پیام دهید
⬇️⬇️
@ghaemAdmin1
✅ ارسال پستی سفارشات به سراسر کشور
—————✨✨✨—————
🌐 مجموعه فرهنگی قائم آمل :
⭕️ برای عضویت در کانال ما در ایتا ، روی لینک زیر را بزنید :🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398
15.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 #زیارت امام موسی کاظم ، امام رضا ، امام جواد ، امام هادی صلوات الله علیهم اجمعین 🍃🌸
🌷روز چهارشنبه
💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 #حدیث_روز
🌺 حضرت امام موسی الکاظم (علیه السّلام)
همانا عاقلان و خردورزان زیاده بر نیازشان را رها کردند تا چه برسد به گناهان.
رها کردنِ دنیا فضیلت است و رها نمودنِ گناهان از واجبات.
🌺 حضرت امام علی بن موسی الرّضا (علیه السّلام)
"امام" حلالِ خدا را حلال و حرامش را حرام میدارد. حدودِ خدا را اقامه میکند و از دین خدا پاسداری مینماید. با حکمت و اندرزِ نیکو و دلیلِ رسا (مردم را) به راه خدا فرامیخواند.
🌺 حضرت امام جواد (علیه السّلام)
امام جواد(ع) فرمود:
بیعت زنان با رسول الله(ص) به این شیوه بود که دست خود را در ظرف آبی فرو میبرد و خارج میساخت، و زنان با اِقرار و ایمان به خدا و تصدیقِ پیامبرش به نیّتِ تعهُّد به آنچه بر آنها لازم بود، دست خود را در آن آب فرو میبردند.
🌺 حضرت امام هادی (علیه السّلام)
از سخنان آن حضرت(ع) است که فرمود:
همانا، ظالمِ بردبار، بسا که به خاطر بُردباریاش، از ظلم او درگذرند. و صاحب حقِ بیخرد، بسا که به خاطرِ بیخِردیِ خود، نور حقّ خویش را خاموش سازد.
📗 منبع: تُحفُ العقول، ابومحمد حرانی، صفحات ۷۰۵ الی ۸۸۱
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌸🌹🍃🌹🌸🍃
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی (رضوان الله علیه):
♻️ مرتبه، در لسان اهل تحقیق در حقیقت همان توقیفیّتِ اَسماء است که هر مرتبه در مقامِ خود، توقیف است که تجافی از آن را نشاید؛
💠 در عین حال که دانی، ظِلِّ عالی و قائِم بدو است. و عالی اصلِ او و قائِم بر اوست. و مُباینتِ عالی و دانی به بینونتِ وصفی است نه عِزْلی.
💠 اسم در حقیقت همان مرتبهی عینیِ وجود است که آن مرتبه، مُقوّمِ ذات اوست. و چنان در مرتبهی خود توقیف است که (= متوقّف است) هیچگونه تقدیم و تأخیر، و تبدیل و تحویل نمیپذیرد:
♻️ فلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللهِ تَبْدِيلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا (فاطر/۴۴)
لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللهِ ذَلِکَ الدِّينُ الْقَيِّمُ (روم/۳۱)
💠 همین معنیِ دقیق و لطیف در توقیفیّتِ مراتبِ وجوداتِ مُتَعیَّنه، وَاِنْ شِئتَ قُلْتُ، در توقیفیّتِ اَسماء در مَشهَدِ اهلِ تحقیق (است)
♻️ شیخ رئیس در تأويلِ قول کسانی که مبادی را اَعداد دانستهاند و نَفْس را عدد قرار دادهاند، گوید:
💠 اصحاب فیثاغورس، مبادیِ عالَم را اَعداد دانستهاند و نَفْس را نیز عدد گرفته اند؛
♻️ مرادشان این است که مراتبِ وجود، در ترتیبی واجب قرار دارند که اوّل و ثانی و ثالث و دیگر مراتبِ عددی بودنِ آنها، چون ترتیبِ اعدادِ کمّ مُنفَصِل مادّی نیست. مراتبِ عددیِ آنها اضافی و عَرَضی است و به اعتباری پس از اعتباری تغییر و تبدیل مییابند.
💠 ترتیب عددیِ آنها در هر مرتبه، مُقوِّمِ آن مرتبه و ذاتیِ او است که مَبدَئیّت و اوّلیّتِ حق تعالی عینِ ذاتش است. و ثانویّتِ عقلِ اوّل عینِ ذاتش و همچنین دیگر مراتبِ عقول و نفوس و طَبایع.
📘 منبع: هزار و یک نکته، نکته (#نکته ۵۱۸) صفحه ۲۸۰ و ۲۸۱
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش
https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا
🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃