eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّس سِرّهُ) 🟢 حال نتیجه‌‌ی مطالب فوق را که منظور اصلی است، بیان می‌‌کنیم و می‌‌گوییم بدون شکّ شب قدر که زمانِ مخصوصی از شب‌‌های ماه مبارک رمضان یا غیر آن است، و عَلَی‌‌الْاَقوَی شبِ بیست و سومِ شهر صیام است؛ 🟡 حقیقتی است که دارای وجودِ عقلانیِ محیط است. و در آن وجود، یکی بیش نیست. ولی محیط به وجوداتِ مِثالیّه‌‌ی آن شب، که برای نوعی از ملائکه‌‌ مقرّر است، می‌‌باشد. 🟢 و وجودی طبیعی و مادّی و زمانی دارد، که آن شبِ قدرِ ماست که در این عالَم هستیم. 🟡 و سابقاً دانستی که وجودِ طبیعیِ هر حقیقتی، متعدّد است. پس شبِ قدرِ زمانی هم، به اعتبارِ سال‌ها متعدّد است، 🟢 و همچنین به حَسبِ اختلافِ آفاق، (نیز) متعدّد است. یعنی در هر افقی که رؤیتِ هلالِ شهر رمضان واقع می‌‌شود، از شبِ رؤیت که بیست و دو شب گذشت، شب بیست و سومِ آن، شبِ قدرِ زمانیِ آن افق است، که یکی از مَظاهر و ظلالِ (=سایه) شبِ قدرِ دَهری است که در عالَم اِبداع است. 🟡 و در افق دیگر، که شبِ دیگری هلال رؤیت شود، شبِ بیست و سوم، در آن افق دیگر، شبِ قدرِ زمانی و طبیعیِ آن افق، است، و مَظهرِ دیگری از مَظاهرِ شبِ قدرِ دَهری است و هکذا .... 🟢 پس، شبِ قدرِ دَهری یکی است. ولی شبِ قدرِ زمانی، در عالَم زمان و طبیعی، به اختلافِ آفاق، متعدّد است. و منافاتی ندارند بلکه، وحدتِ در دَهر، و تعدُّدِ در زمان، از مقتضیّاتِ عالَم دَهر و عالَم زمان است. 🟡 و این معنی اختصاص به شب قدر ندارد بلکه چنان‌‌که اشاره نموده‌‌ایم، در همه‌‌ی حقایقِ اِمکانیّه جاری است. 🟢 خلاصه‌‌ی سخن آن‌‌که وحدت و بساطَتِ حقایق، از احکام موجودیّت در عالَم مافوق‌‌‌الطّبیعه است. و کَثرتِ تجزیه و تعدّد آن‌‌ها از احکام و عوارضِ موجودیّت و هستی، در عالَم طبیعت و مادّه است. 🟡 در این مطلب، تأمُّلِ نیک و عمیق لازم است تا به حقیقتِ آن برسند. 📗 رساله‌‌ی قرآن و لیلةالقدر، صفحه ۲۱ ، ۲۲ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
NAHJ 21-402-1-25.mp3
23.19M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی 🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق) 🔷 جلسه 21-25/ 1402/1 (شب بیست چهارم ماه مبارک رمضان) ✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه 💠 آمل - حسینیه کوثر ................................ 🌐مجموعه فرهنگی قائم آمل 🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 حضرت سیّد الاوصیاء ، امیرالمؤمنین ، علیِّ الوصی ، ابوتراب علیه السلام ، در روز یکشنبه🌷 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 حضرت سیّدتنا فاطمة الزهراء ، صدیقة الشهیدة ، عصمة الله الکبری و حجة الله علی الحجج سلام الله علیهم اجمعین، در روز یکشنبه🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💥 حضرت علامه حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🌺 در ادعیه و مناجاتهای اهل بیت علیهم السّلام، سخن از عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی نیست بلکه سخن در فصاحت و بلاغتِ تعبیر است بلکه کلام در بیانِ حقایق دارِ هستی با بهترین تعبیرات عربیِ مُبین، و درج در معنی در زیباترین و رساترین دُرج صدف عبارت است، که نوابغ دَهر و افراد یک فن در فنون علوم، در فهم آنها دست تَضرّع و اِبتهال به سوی ملکوت عالم دراز می‌‌‌کنند. 🌸 ادعیه‌‌ی مأثوره، هر یک مقامی از مقامات اِنشائی و علمی و عرفانی ائمه دین ما است. لطائفِ شوقی و عرفانی، و مقامات ذوقی و شهودی که در ادعیه نهفته است در روایات وجود ندارد. زیرا (در) روایات مخاطب مردم‌‌اند و با آنان به فراخور عقل و فهم و ادراک و معرفتشان سخن می‌‌‌گفتند. نه هر چه گفتنی بود. 🔰 کما فی البحار عن المحاسن عن رسول اللّه(ص) انّه قال انا معاشر الانبیا نکلم الناس علی قدر عقولهم(ج۱ ص٣۰ بحار ط۱) 🌺 امّا در ادعیه و مناجاتها با جمال و جلال مطلق و محبوب و معشوق حقیقی به راز و نیاز بوده اند. لذا آنچه در نهانخانه‌‌ی سِرّ و نگارخانه عشق و بیتُ الْمَعْمور ادب داشتند به زبان آوردند. 📘 یازده رساله فارسی/ رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم/ ص۱۶ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)