eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
6.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 حضرت سیّد الاوصیاء ، امیرالمؤمنین ، علیِّ الوصی ، ابوتراب علیه السلام ، در روز یکشنبه🌷 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 حضرت سیّدتنا فاطمة الزهراء ، صدیقة الشهیدة ، عصمة الله الکبری و حجة الله علی الحجج سلام الله علیهم اجمعین، در روز یکشنبه🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💥 حضرت علامه حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🌺 در ادعیه و مناجاتهای اهل بیت علیهم السّلام، سخن از عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی نیست بلکه سخن در فصاحت و بلاغتِ تعبیر است بلکه کلام در بیانِ حقایق دارِ هستی با بهترین تعبیرات عربیِ مُبین، و درج در معنی در زیباترین و رساترین دُرج صدف عبارت است، که نوابغ دَهر و افراد یک فن در فنون علوم، در فهم آنها دست تَضرّع و اِبتهال به سوی ملکوت عالم دراز می‌‌‌کنند. 🌸 ادعیه‌‌ی مأثوره، هر یک مقامی از مقامات اِنشائی و علمی و عرفانی ائمه دین ما است. لطائفِ شوقی و عرفانی، و مقامات ذوقی و شهودی که در ادعیه نهفته است در روایات وجود ندارد. زیرا (در) روایات مخاطب مردم‌‌اند و با آنان به فراخور عقل و فهم و ادراک و معرفتشان سخن می‌‌‌گفتند. نه هر چه گفتنی بود. 🔰 کما فی البحار عن المحاسن عن رسول اللّه(ص) انّه قال انا معاشر الانبیا نکلم الناس علی قدر عقولهم(ج۱ ص٣۰ بحار ط۱) 🌺 امّا در ادعیه و مناجاتها با جمال و جلال مطلق و محبوب و معشوق حقیقی به راز و نیاز بوده اند. لذا آنچه در نهانخانه‌‌ی سِرّ و نگارخانه عشق و بیتُ الْمَعْمور ادب داشتند به زبان آوردند. 📘 یازده رساله فارسی/ رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم/ ص۱۶ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🌟 باید انسان حقایق اَسماء را دارا شود تا به فعلیّت انسانی‌‌اش برسد. انسانی که از قوّه به فعلیّت رسید، سعید است. ⭐ و انسانِ به سعادت رسیده، مُتّصف به اخلاق و اوصافِ ربوبی و مُتخلّق به اخلاق حقّ است. 🌟 "وَعَلّمَ آدَمَ الْاَسمَاءَ کُلَّها" (بقره/۳۲) و همه‌‌ی نام‌‌ها را به آدم بیاموخت. ⭐ "وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقِِ عَظِیم" (قلم/۵) تو بر خوبی، والایی 🌟 و این اَمر برای بنده و جنابعالی شدنی است و غرض از ارسال انبیاء این است که نهال‌‌ها بارور بشوند؛ ⭐ یعنی نفوسِ مُستَعِدّه به کمالِ مطلوب خودشان و به آن مقامِ شامخِ فعلیّتِ انسانی برسند. 🌟 اگر امروز را مُغتنم نشمرده‌‌ایم، و به سراغِ رهبران دین نرفته‌‌ایم، و خبیث را از طیّب تمیز نداده‌‌ایم، و به سرچشمه‌‌ی آب حیات نرسیده‌‌ایم؛ ⭐ حسرت‌‌‌ها در پیش خواهیم داشت. و کار ما در برزخ خیلی مشکل خواهد بود.!! 🌟 آن کس که راه را رفته است و عوالِم مُلْک و ملکوت برای او مکشوف و مشهود است، و به همه آگاهی دارد و حجاب برای او نیست؛ ⭐ اَعنی حضرت امام صادق (عَلیهِ السّلام) فرمود: ما بیمی که داریم در باره‌‌ی برزخ شماست..!!! 📗 رساله‌‌ی قرآن و عترت(ع)، صفحه ۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🌟 انسان در برزخ تکامل دارد. در آخرتِ محض، تکامل نیست. در این نشئه که دارِ مادّه و طبیعت و جای حرکت است، مُستعِدها دم‌‌ به‌‌ دم از قوّه به فعل می‌‌رسند. ⭐ عالَم برزخ، نه آخرتِ محض است و نه نشئه‌‌ی مادّیِ طبیعیِ این‌‌جایی. 🌟 شریعت ما فرمود: در برزخ تکامل است. در قرآن کریم آیاتی دالّ بر تکاملِ برزخیِ انسان‌‌ها است. روایات اهل بیت در این موضوع مُتَظافِر است. (متظافر= روایات صحیحی که از حدّ تواتُر کمتر است.) ⭐ اَعاظمِ علمای متألّه ما فرمودند در برزخ تکامل است؛ ولکن تکامل برزخی چگونه خواهد بود؟ "این زمان بگذار تا وقت دگر" 📚 قرآن کریم فرمود: "أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللهُ مِنْ شَیْءٍ وَ أَنْ عَسى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَديثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُون" 🌟 آیا در گستره‌‌ی آسمان‌‌ها و زمین و آن‌چه خدای آفریده است، ننگریسته‌‌اید این‌‌که بَسا سَر رسیدشان نزدیک شده است؟ زان پس به کدام سخن گرَوَند؟ ⭐ در این آیه حَثّ (= تاکید، تشویق) اَکید بر وجوبِ اِکتساب معارف است و دلالت دارد بر این‌‌که فعلیّت نَفْس و حیات حقیقیِ او این است که تفکّر کند و ببیند که اَنفاس در یَدِ قدرت حقّ تعالی است. 🌟 پس اگر از مراقبت و تفکّر بازمانَد و پیش از تحصیلِ معارفِ حقیقیّه و خروج از قوّه به فعل از این سَرای رخت بربندد؛ ⭐ بعد از خروج از دارِ حرکت و اِسْتِکْمال، به کدام حدیث و عقدِ قلبی، تصدیق می‌‌کند و اِسْتِکْمال می‌‌یابد؟ 🌟 پس آیه دلالت دارد که در آخرتِ محض، ترقّی ممکن نیست و دنیا مزرعه‌‌ی آخرت، و آخرت یَومِ حَصاد (= زمان دِرو) است. 📗 رساله‌ی قرآن و عترت(ع)، صفحه ۱۰ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)