💥 حضرت علامه حسنزاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
🌺 در ادعیه و مناجاتهای اهل بیت علیهم السّلام، سخن از عبارت پردازی و سجع و قافیه سازی نیست بلکه سخن در فصاحت و بلاغتِ تعبیر است بلکه کلام در بیانِ حقایق دارِ هستی با بهترین تعبیرات عربیِ مُبین، و درج در معنی در زیباترین و رساترین دُرج صدف عبارت است، که نوابغ دَهر و افراد یک فن در فنون علوم، در فهم آنها دست تَضرّع و اِبتهال به سوی ملکوت عالم دراز میکنند.
🌸 ادعیهی مأثوره، هر یک مقامی از مقامات اِنشائی و علمی و عرفانی ائمه دین ما است. لطائفِ شوقی و عرفانی، و مقامات ذوقی و شهودی که در ادعیه نهفته است در روایات وجود ندارد. زیرا (در) روایات مخاطب مردماند و با آنان به فراخور عقل و فهم و ادراک و معرفتشان سخن میگفتند. نه هر چه گفتنی بود.
🔰 کما فی البحار عن المحاسن عن رسول اللّه(ص) انّه قال انا معاشر الانبیا نکلم الناس علی قدر عقولهم(ج۱ ص٣۰ بحار ط۱)
🌺 امّا در ادعیه و مناجاتها با جمال و جلال مطلق و محبوب و معشوق حقیقی به راز و نیاز بوده اند. لذا آنچه در نهانخانهی سِرّ و نگارخانه عشق و بیتُ الْمَعْمور ادب داشتند به زبان آوردند.
📘 یازده رساله فارسی/ رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم/ ص۱۶
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
🌸 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
🌟 باید انسان حقایق اَسماء را دارا شود تا به فعلیّت انسانیاش برسد. انسانی که از قوّه به فعلیّت رسید، سعید است.
⭐ و انسانِ به سعادت رسیده، مُتّصف به اخلاق و اوصافِ ربوبی و مُتخلّق به اخلاق حقّ است.
🌟 "وَعَلّمَ آدَمَ الْاَسمَاءَ کُلَّها" (بقره/۳۲) و همهی نامها را به آدم بیاموخت.
⭐ "وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقِِ عَظِیم" (قلم/۵) تو بر خوبی، والایی
🌟 و این اَمر برای بنده و جنابعالی شدنی است و غرض از ارسال انبیاء این است که نهالها بارور بشوند؛
⭐ یعنی نفوسِ مُستَعِدّه به کمالِ مطلوب خودشان و به آن مقامِ شامخِ فعلیّتِ انسانی برسند.
🌟 اگر امروز را مُغتنم نشمردهایم، و به سراغِ رهبران دین نرفتهایم، و خبیث را از طیّب تمیز ندادهایم، و به سرچشمهی آب حیات نرسیدهایم؛
⭐ حسرتها در پیش خواهیم داشت. و کار ما در برزخ خیلی مشکل خواهد بود.!!
🌟 آن کس که راه را رفته است و عوالِم مُلْک و ملکوت برای او مکشوف و مشهود است، و به همه آگاهی دارد و حجاب برای او نیست؛
⭐ اَعنی حضرت امام صادق (عَلیهِ السّلام) فرمود:
ما بیمی که داریم در بارهی برزخ شماست..!!!
📗 رسالهی قرآن و عترت(ع)، صفحه ۹
🌸 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه)
🌟 انسان در برزخ تکامل دارد. در آخرتِ محض، تکامل نیست. در این نشئه که دارِ مادّه و طبیعت و جای حرکت است، مُستعِدها دم به دم از قوّه به فعل میرسند.
⭐ عالَم برزخ، نه آخرتِ محض است و نه نشئهی مادّیِ طبیعیِ اینجایی.
🌟 شریعت ما فرمود: در برزخ تکامل است. در قرآن کریم آیاتی دالّ بر تکاملِ برزخیِ انسانها است. روایات اهل بیت در این موضوع مُتَظافِر است.
(متظافر= روایات صحیحی که از حدّ تواتُر کمتر است.)
⭐ اَعاظمِ علمای متألّه ما فرمودند در برزخ تکامل است؛ ولکن تکامل برزخی چگونه خواهد بود؟
"این زمان بگذار تا وقت دگر"
📚 قرآن کریم فرمود:
"أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللهُ مِنْ شَیْءٍ وَ أَنْ عَسى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَديثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُون"
🌟 آیا در گسترهی آسمانها و زمین و آنچه خدای آفریده است، ننگریستهاید اینکه بَسا سَر رسیدشان نزدیک شده است؟ زان پس به کدام سخن گرَوَند؟
⭐ در این آیه حَثّ (= تاکید، تشویق) اَکید بر وجوبِ اِکتساب معارف است و دلالت دارد بر اینکه فعلیّت نَفْس و حیات حقیقیِ او این است که تفکّر کند و ببیند که اَنفاس در یَدِ قدرت حقّ تعالی است.
🌟 پس اگر از مراقبت و تفکّر بازمانَد و پیش از تحصیلِ معارفِ حقیقیّه و خروج از قوّه به فعل از این سَرای رخت بربندد؛
⭐ بعد از خروج از دارِ حرکت و اِسْتِکْمال، به کدام حدیث و عقدِ قلبی، تصدیق میکند و اِسْتِکْمال مییابد؟
🌟 پس آیه دلالت دارد که در آخرتِ محض، ترقّی ممکن نیست و دنیا مزرعهی آخرت، و آخرت یَومِ حَصاد (= زمان دِرو) است.
📗 رسالهی قرآن و عترت(ع)، صفحه ۱۰
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
NAHJ 22-4.2-1-26wav.mp3
23.16M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی
🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق)
🔷 جلسه 22-26/ 1402/1 (شب بیست پنجم ماه مبارک رمضان)
✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه
💠 آمل - حسینیه کوثر
................................
🌐مجموعه فرهنگی قائم آمل 🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه هجدهم - شبِ بیست و یکمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۹
🔸 شب شهادت حضرت امام امیرالمؤمنین (ع) است. ان شاء الله خدای متعال، توفیق صعود به مقامات عالیه و تعالی روحی را به همگان عطا بفرماید.
🔹 جوانان عزیز! عمر شریفتان را مُغتنم بشمارید. هماکنون، وقت اِرتقاء وجودیتان است. کار را به آینده موکول نفرمایید. خودتان را دریابید. غرق در ظواهر دنیا نشوید. به اندازهی نیازتان از نعمات دنیوی برخوردار شوید. در علم و عمل بکوشید.
🔸 عالَم، شکارگاه است و خدای متعال انسان را شکارچی آفرید و به او تور شکارِ چشم، گوش، قلب، روح، سِرّ و... عطا فرمود. تمامی عوالم وجودی در انتظار انسانند.
🔹 دنیا محلّ طَیَران است. تمام سختیها، گرفتاریها و فراز و نشیبها برای این است که ان شاء الله صابر، صَبّار و صَبور شویم و سِعِهی وجودی پیدا کنیم.
🔸 در طول تاریخ، تمامی انبیاء، دچار حوادث سخت و سهمگین شدند. پیغمبر اکرم (ص) نیز بسیار در رنج و سختی بودند تا جایی که فرمودند "ما أوذِىَ نَبىٌّ بِمِثلِ ما أوذِیتُ" هیچ پیامبری مثل من مورد آزار و اذیت قرار نگرفت. ائمه (ع) نیز در رنج و زحمت بسیاری قرار داشتند.
🔹 باید سختی کشید. باید گرفتاری کشید.
ناز پرورده تنعّم نبرد راه به دوست
هر سختی و گرفتاری برای انسان پیش بیاید، خداوند متعال در ازایش عِوَض و پاداش میدهد. هیچ چیز در عالم گُم نمیشود.
🔸 وقتی حجابها کنار بروند و طُوْر وجودی عوض شود، انسان میبیند تمام آنچه را که در طُوْر وجودی دنیا تحمّل کرده، همه به صورت صُوَر برزخی مُلذّه درآمده است.
🔹 هیچ چیز در عالم، گُم نمیشود. "لایُغادِرُ صَغیرَةً وَ لا کَبیرةً إلّا أحصاها" خدای أسرَعَ الْحاسِبین، همه چیز را إحصاء و شمارش میکند.
🔸 فرشتهخو باشیم. سعی کنیم خودمان و زندگیمان را فدای دیگران کنیم. هیچگاه دست أخّاذ نداشته باشیم. مظهر اسم "یا مَن یُطعِمُ وَ لایُطعَم" شویم. بگذاریم همه بر سر سفرهی اموال، دارایی، علم و کمال ما بنشینند امّا انتظار نداشته باشیم که سر سفرهی دیگران بنشینیم.
🔹 دستِ دهنده داشته باشیم نه گیرنده. فقط در پیشگاه الهی، آخِذ باشیم. اگر کسی گناهی هم دارد، نزد دیگران اظهار نکند و فقط به محضر حق متعال، عرضه بدارد. چرا که او، غفّارالذّنوب است.
🔸 به زن و فرزندتان سخت نگیرید. در راه تأمین نفقهی آنها بکوشید. اگر هم تاحدّی گشایش بیشتری برای آنها فراهم میکنید که راحتتر زندگی کنند، بسیار خوب و حتّی مُستحب است.
🔹 وقتی انسان قویتر میشود و سعِهی وجودی پیدا میکند، آشنایان و فامیلهای او، کأنّه اهلبیتش میشوند. بالاتر، همروستاییها، همشهریها، هماستانیها و حتّی کلّ کشور به عنوان اهل منزل او خواهند بود.
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)