eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.4هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🌟 انسان در برزخ تکامل دارد. در آخرتِ محض، تکامل نیست. در این نشئه که دارِ مادّه و طبیعت و جای حرکت است، مُستعِدها دم‌‌ به‌‌ دم از قوّه به فعل می‌‌رسند. ⭐ عالَم برزخ، نه آخرتِ محض است و نه نشئه‌‌ی مادّیِ طبیعیِ این‌‌جایی. 🌟 شریعت ما فرمود: در برزخ تکامل است. در قرآن کریم آیاتی دالّ بر تکاملِ برزخیِ انسان‌‌ها است. روایات اهل بیت در این موضوع مُتَظافِر است. (متظافر= روایات صحیحی که از حدّ تواتُر کمتر است.) ⭐ اَعاظمِ علمای متألّه ما فرمودند در برزخ تکامل است؛ ولکن تکامل برزخی چگونه خواهد بود؟ "این زمان بگذار تا وقت دگر" 📚 قرآن کریم فرمود: "أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فی مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللهُ مِنْ شَیْءٍ وَ أَنْ عَسى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَیِّ حَديثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُون" 🌟 آیا در گستره‌‌ی آسمان‌‌ها و زمین و آن‌چه خدای آفریده است، ننگریسته‌‌اید این‌‌که بَسا سَر رسیدشان نزدیک شده است؟ زان پس به کدام سخن گرَوَند؟ ⭐ در این آیه حَثّ (= تاکید، تشویق) اَکید بر وجوبِ اِکتساب معارف است و دلالت دارد بر این‌‌که فعلیّت نَفْس و حیات حقیقیِ او این است که تفکّر کند و ببیند که اَنفاس در یَدِ قدرت حقّ تعالی است. 🌟 پس اگر از مراقبت و تفکّر بازمانَد و پیش از تحصیلِ معارفِ حقیقیّه و خروج از قوّه به فعل از این سَرای رخت بربندد؛ ⭐ بعد از خروج از دارِ حرکت و اِسْتِکْمال، به کدام حدیث و عقدِ قلبی، تصدیق می‌‌کند و اِسْتِکْمال می‌‌یابد؟ 🌟 پس آیه دلالت دارد که در آخرتِ محض، ترقّی ممکن نیست و دنیا مزرعه‌‌ی آخرت، و آخرت یَومِ حَصاد (= زمان دِرو) است. 📗 رساله‌ی قرآن و عترت(ع)، صفحه ۱۰ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
NAHJ 22-4.2-1-26wav.mp3
23.16M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی 🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق) 🔷 جلسه 22-26/ 1402/1 (شب بیست پنجم ماه مبارک رمضان) ✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه 💠 آمل - حسینیه کوثر ................................ 🌐مجموعه فرهنگی قائم آمل 🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه هجدهم - شبِ بیست و یکمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۹ 🔸 شب شهادت حضرت امام امیرالمؤمنین (ع) است. ان شاء الله خدای متعال، توفیق صعود به مقامات عالیه و تعالی روحی را به همگان عطا بفرماید. 🔹 جوانان عزیز! عمر شریفتان را مُغتنم بشمارید. هم‌اکنون، وقت اِرتقاء وجودی‌تان است. کار را به آینده موکول نفرمایید. خودتان را دریابید. غرق در ظواهر دنیا نشوید. به اندازه‌ی نیازتان از نعمات دنیوی برخوردار شوید. در علم و عمل بکوشید. 🔸 عالَم، شکارگاه است و خدای متعال انسان را شکارچی آفرید و به او تور شکارِ چشم، گوش، قلب، روح، سِرّ و... عطا فرمود. تمامی عوالم وجودی در انتظار انسانند. 🔹 دنیا محلّ طَیَران است. تمام سختی‌ها، گرفتاری‌ها و فراز و نشیب‌ها برای این است که ان شاء الله صابر، صَبّار و صَبور شویم و سِعِه‌ی وجودی پیدا کنیم. 🔸 در طول تاریخ، تمامی انبیاء، دچار حوادث سخت و سهمگین شدند. پیغمبر اکرم (ص) نیز بسیار در رنج و سختی بودند تا جایی که فرمودند "ما أوذِىَ نَبىٌّ بِمِثلِ ما أوذِیتُ" هیچ پیامبری مثل من مورد آزار و اذیت قرار نگرفت. ائمه (ع) نیز در رنج و زحمت بسیاری قرار داشتند. 🔹 باید سختی کشید. باید گرفتاری کشید. ناز پرورده تنعّم نبرد راه به دوست هر سختی و گرفتاری برای انسان پیش بیاید، خداوند متعال در ازایش عِوَض و پاداش می‌دهد. هیچ چیز در عالم گُم نمی‌شود. 🔸 وقتی حجاب‌ها کنار بروند و طُوْر وجودی عوض شود، انسان می‌بیند تمام آنچه را که در طُوْر وجودی دنیا تحمّل کرده، همه به صورت صُوَر برزخی مُلذّه درآمده است. 🔹 هیچ چیز در عالم، گُم نمی‌شود. "لایُغادِرُ صَغیرَةً وَ لا کَبیرةً إلّا أحصاها" خدای أسرَعَ الْحاسِبین، همه چیز را إحصاء و شمارش می‌کند. 🔸 فرشته‌خو باشیم. سعی کنیم خودمان و زندگی‌مان را فدای دیگران کنیم. هیچ‌گاه دست أخّاذ نداشته باشیم. مظهر اسم "یا مَن یُطعِمُ وَ لایُطعَم" شویم. بگذاریم همه بر سر سفره‌ی اموال، دارایی، علم و کمال ما بنشینند امّا انتظار نداشته باشیم که سر سفره‌ی دیگران بنشینیم. 🔹 دستِ دهنده داشته باشیم نه گیرنده. فقط در پیشگاه الهی، آخِذ باشیم. اگر کسی گناهی هم دارد، نزد دیگران اظهار نکند و فقط به محضر حق متعال، عرضه بدارد. چرا که او، غفّارالذّنوب است. 🔸 به زن و فرزندتان سخت نگیرید. در راه تأمین نفقه‌‌ی آن‌ها بکوشید. اگر هم تاحدّی گشایش بیشتری برای آن‌ها فراهم می‌کنید که راحت‌تر زندگی کنند، بسیار خوب و حتّی مُستحب است. 🔹 وقتی انسان قوی‌تر می‌شود و سعِه‌ی وجودی پیدا می‌کند، آشنایان و فامیل‌های او، کأنّه اهل‌بیتش می‌شوند. بالاتر، هم‌روستایی‌ها، هم‌شهری‌ها، هم‌استانی‌ها و حتّی کلّ کشور به عنوان اهل منزل او خواهند بود. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه هجدهم - شبِ بیست و یکمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۹ تا دقیقه ۳۸ 🔸 نقل شده است روزی جناب رسول الله (ص)، وارد مسجد شدند و نمازگزاری را دیدند که در قنوت نمازش چنین دعا می‌کرد که "اللّهُمَّ إغفِر لِى وَ مُحمَّداً وَ لاتَرحَم مَعَنا أحداً" خدایا من و پیغمبر اکرم (ص) را ببخش و هیچ‌کس را با ما شریک نکن! 🔹 جناب رسول الله (ص) برآشفتند. بعد از نماز به او فرمودند این چه نحوه دعا کردن است. إستَوسِع رَحمَةَ الله. رحمت خدا را وسعت بده. 🔸 سعی کنیم همدیگر را بالا ببریم و به فکر یکدیگر باشیم. در تاریخ، راجع به شهدای صدر اسلام نقل شده که ده نفر مجروح شده بودند. سقّایی برای نفر اوّل آب بُرد. او گفت آب را برای مجروح دیگری که از من تشنه‌تر است، ببر. سقّا نزد نفر دوم رفت. او نیز از آب ننوشید و گفت برای مجروح بعدی که از من تشنه‌تر است، ببر. 🔹 سقّا نزد هر یک از آن‌‌ها که رفت، با همین صحنه مواجه شد. نهایتاً به نفر دهم رسید. همین که خواست به او آب بدهد، دید شهید شده است. رفت سراغ نفر نهم و دید او هم شهید شده. نهایتاً نزد نفر اوّل رفت که او هم شهید شده بود. 🔸 سعی کنیم به فکر یکدیگر باشیم بلکه بالاتر، به فکر دشمنان خود نیز باشیم. 🔹 روزی که مردم برای بیعت با امیرالمؤمنین (ع) رفته بودند، ابن‌ملجم نیز در بین بیعت‌کنندگان بود. پس از بیعت، هنگامی که از محضر آقا می‌رفت، حضرت به او فرمودند یابن ملجم! شما با من بیعت کردی؟ به آقا عرض کرد بله با شما بیعت کردم. 🔸 همین که خواست برود، دوباره حضرت به او فرمودند یابن ملجم! آیا با من بیعت کردی؟ که جناب شیخ مفید در ارشاد نقل فرمودند ابن ملجم برای بار دوم برآشفت امّا مرحوم علامه مجلسی فرمودند سومین بار برآشفت. 🔹 به هر حال به آقا گفت بله با شما بیعت کردم که امام فرمودند اگر با من بیعت کردی چرا جان و روح من، روح تو را نمی‌شناسد؟ چرا باهم آشنایی نداریم؟ "إنَّ رُوحِى لاتَعرِفُ رُوحَك" 🔸 بعد از آن، حضرت ابیاتی را با خود زمزمه فرمودند که أنا أريدُ حَيَاتَه وَ هُوَ يُريدُ قَتلِى من حیات و سعادت او را می‌خواهم امّا او می‌خواهد مرا بکشد. 🔹 غرض، با اینکه حضرت، ابن ملجم را می‌شناختند امّا از هیچ‌ کمکی به او دریغ نمی‌فرمودند. 🔸 سیره‌ی حضرت در زمان حکومتشان به این صورت بود که از شنبه تا پنج‌شنبه، وجوهات، بیت‌المال و... را جمع‌آوری می‌فرمودند و روزهای جمعه، به خزانه می‌رفتند و تمام بیت‌المال را به تساوی بین مردم تقسیم می‌کردند که همین عدالت حضرت، موجب شد افراد زیادی به دشمنی با ایشان بپردازند. 🔹 غرض، با اینکه حضرت، ابن ملجم را می‌شناختند امّا همیشه نسبت به او دلسوزی می‌فرمودند. ایشان بعد از تقسیم بیت‌المال، اکثر اوقات، سهمیه‌ی خودشان را به ابن ملجم که در آن زمان بسیار تنگ‌دست بود، می‌دادند. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه هجدهم - شبِ بیست و یکمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۳۸ تا دقیقه ۵۵ 🔸 خدای متعال، شما مردم را به عنوان نعمتی بزرگ، به ما روحانیّت عطا کرد و ما باید بیشتر از این‌ها، از شما مراقبت می‌کردیم و اعمال خودمان را می‌پاییدیم البته در بین صاحبان این لباس هم افراد باتقوا و باکرامت بسیاری یافت می‌شود منتها باید بیشتر از این‌ها کار می‌کردیم. 🔹 مسئولین ما باید بسیار بسیار می‌کوشیدند امّا افسوس که کم‌کاری‌ها، روحیات مردم را خراب کرد و باعث از دست رفتن بخشی از جوان‌هایمان شد. همه‌ی ما باید در روز قیامت پاسخگو باشیم. 🔸 کشور ما امروزه باید به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاطِ توریسمِ علمیِ جهان محسوب می‌شد به گونه‌ای که دانشمندان و فرهیختگان بسیاری از سراسر عالَم به ایرانِ مهدِ علم می‌آمدند. 🔹 همانند زمان جناب رسول الله (ص) که در روایات آمده است هنگامی که حضرت، در مکّه اظهار نبوّت کردند، از سراسر عالَم، دانشمندان بسیاری از یهودیان، مسیحیان، مجوسیان و دیگر مذاهب که سابقه‌ی چندین هزار ساله در علم داشتند، به مکّه آمدند. 🔸 حجاز، قبل از جناب رسول الله (ص)، نه علمی داشت، نه کمالی، نه صنعتی و نه ابتکاری. جاهلیّتِ حجاز به خصوص مکّه، مثال‌زدنی بود و تنها چیزی که داشتند، این بود که در ادبیاتِ عَرَب‌، بسیار پیشرفته بودند و به بلیغ‌ترین و فصیح‌ترین وجه، شعر می‌گفتند منتها اَشعارشان، محتوای چندان مناسبی نداشت. 🔹 با ظهور جناب خاتم انبیاء در مکّه، یکدفعه تمام دانشمندان عالَم، رو به سوی حجاز آوردند تا ببینند آن کسی که ادّعای خاتمیّت می‌کند، چه کسی است و چه فرمایشاتی دارد؟ 🔸 مرحوم جناب شیخ مفید (ره) در کتاب الاختصاص می‌فرمایند بسیاری از دانشمندان سطح بالای یهود، گرد هم آمدند و از بین خود، سی تن از علمای شاخص خود را برگزیدند تا در متون یهودیت غَور کنند و سوالات گوناگونی را در علوم مختلف از جمله حکمت، ریاضیات، هندسه، طب، نجوم، علوم غریبه و امثال آن استخراج کنند و از محضر جناب رسول الله (ص) بپرسند. 🔹 آن‌ها در حدود هزار سوال، در مُطلَق علوم مطرح کردند و به محضر جناب رسول الله (ص) در مکّه آمدند که حدود صد و پنجاه سوال را مرحوم شیخ مفید (ره) در الاختصاص آوردند. 🔸 نکته‌ی قابل توجّه این که جناب رسول الله (ص) تمام سوالات آن‌ها را با عباراتی که عیناً در متون خودشان آمده بود، پاسخ می‌دادند و این امر تحسین آن‌ها را برانگیخت تا جایی که رئیس و اَعلَم‌ِ آنان، در تأييد فرمایشات حضرت، پیوسته می‌گفت: "صَدَقتَ یا مُحَمّد" درست گفتی، درست گفتی‌. 🔹 ایرانِ ما هم باید مهدِ علم در جهان می‌شد البته قبول دارم که قدر جوان‌های عزیزمان را ندانستیم و از این بابت باید در پیشگاه الهی توبه کنیم. 🔸 پدرها و مادرهای عزیز! به فکر فرزندانتان باشید و از آن‌ها مراقبت کنید، نازشان را بکشید و با محبّت و علاقه‌ی تامّ، راه را نشانشان دهید نه اینکه آنها را سرکوب کنید و با تندی و تلخی رفتار کنید. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا