eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⚛ حضرت علامه حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🔵 قرآن، چون خداوند سبحان بی‌‌‌پایان و نور تبیان کلّ شئ است. زیرا که به حُکم محکم عقلِ ناصِع، هر اثر نمودار دارائی مؤثر خود است. 🟣 لذا همانطور که حق سبحانه، صمدِ حقیقی، اَعنی وجودِ مطلق غیرمتناهی است؛ کتاب او نیز حافلِ جوامع کلِم نوریّه خارج از حدّ و عِدّ و اِحصاء است. 📗 قرآن کریم می‌‌فرماید: قُل لَّو کَانَ البَحرُ مِدَادًا لِکَلَماتِ رَبّی لَنَفِدَ البَحرُ قَبلَ اَن تَنفدَ کَلِماتُ رَبّی وَ لَو جِئنَا بِمِثلهِ مَدَدًا(کهف/۱۱۰) وَ لَو اَنَّما فِی الارضِ مِن شَجَرَهٍ اَقلمٌ وَ البَحرُ یَمُدُّهُ مِن بَعدِهِ سَبعهُ اَبحُرٍ مّا نَفِدَت کَلِماتُ الله اِنَّ الله عَزیزٌ حَکیم(لقمان/٢٨) 🔵 و چنانکه الله تعالی، نور کلّ شئ است، و هر چیز بدو شناخته می‌‌شود که؛ الله نورُ السّموات وَ الْاَرض، و عَرفْتُ الْاَشیاءَ بِالله؛ کتاب او نیز نور و تبیان کلّ شئ است. 📗 فَأمِنوا بِالله وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الذّی اَنزَلنا(تغابن/٩) وَنَزَّلنَا عَلَیکَ الکتابَ تِبیانًا لِکُلِ شَیءٍ وَ رَحَمَهً بُشری لِلمُسلِمین(نحل/٩۰) کُلَ شئِِ أحصَیناهُ فِی اِمامِ مُبین(یس/۱٣) 🟣 کلمه‌‌ی مبارکه‌‌ی کلّ شئ که اَنکر نکرات است، چیزی را فرو گذار نکرده است پس چیزی نیست که قرآن تبیان آن نباشد؛ ولی قرآن در دست انسانِ زبان فهم، تبیان کلّ شئ و زبان کلمات الله بی‌‌انتها است. 🔵 این انسانِ زبان فهم، راسخِ در علم است وَ الرّاسِخونَ فِی الْعِلم یَقولون آمَنّا بِه(آل عمران/ ٨) لکنَ الرّاسِخونَ فِی العِلم مِنهُم وَ المؤمِنونَ بِما أنزَلَ اِلَیک(نساء/۱۶٣) 📚 هزارو یک نکته/ نکته٨۰۵ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
♻️ حضرت علامه حسن زاده آملی (رضوان الله تعالی علیه) 🍃 "اهل بیت" (علیهم السّلام) ما را به سوی خودشان دعوت کردند و فرمودند: به سوی ما بیایید. 🍂 یعنی چنین نیست که ما را از طلا و نقره آفریده باشند و شما را از آهن و چدن. 🍃 شما انسانید و سرمایه‌‌ی کسب به شما داده‌‌اند، ما را ببینید و به راه بیفتید. تَعَالَوْا، بالا بیایید. 🍂 می‌‌بینید علی (علیهِ السّلام) در چه مقام شامخی قرار گرفته است؟ این انسان است و انسان ساز؛ 🍃 به ما می‌‌فرماید: به سوی من بیایید، و به خوی من درآیید که؛ 🍂 میزانِ قِسط منم، منطقِ صِدق منم، معیارِ حقّ منم، مِکْیالِ عَدل منم. 🍃 انسان یعنی خاتم(صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسَلّم)، انسان یعنی علی، انسان یعنی امام صادق و امام باقر (عَلَیهم‌‌ُالسّلام)، انسان یعنی کسانی‌‌که در مسیر آن‌‌ها و در خطّ آن‌‌ها هستند. 📘 رساله‌‌ی قرآن و عترت(ع) صفحه ۱۰، ۱۱ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
NAHJ 20-402-1-24wav.mp3
42.83M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی 🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق) 🔷 جلسه 20-24/ 1402/1 (شب بیست سوم ماه مبارک رمضان) ✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه 💠 آمل - حسینیه کوثر ................................ 🌐مجموعه فرهنگی قائم آمل 🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه هفدهم - شبِ بیستمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۴ 🔸 در جلسات قبل، بیان شد که امام صادق (ع) در پاسخ به صحابه‌ی خود، این نکته را القاء فرمودند که مَطلَع شمس را از راه مَطلَع فجر نیز می‌توان تشخیص داد که آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی قدر، رَمز مطلع فجر را القاء فرمود. 🔹 بر اساس این آیات، در شب قدر، تمام ملائکه و همچنین "اَلرُّوحِ مطلق" تنزّل می‌کنند که کلمه‌ی "ملائکه" در اینجا، هم به صورت جمع آمده است و هم با الف و لامِ اِستِغراقیِ جنس آمده که نشان می‌دهد در شب قدر، همه‌ی ملائکه بدون استثناء، به صورت جمعی نازل می‌شوند امّا در غیرِ شب قدر، ملائکه به صورت مُختَلَف، در رفت و آمد هستند یعنی گروه گروه نازل می‌شوند. 🔸 تفسیر و تأويل این آیات کریمه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی قدر را در تفاسیر مختلف دنبال بفرمایید. برخی از تفاسیر، مَشرب کلامی دارند و برخی نیز همانند تفسیر اَلمیزان، تفسیرِ قرآن به خودِ قرآن است. 🔹 تفسیر روایی، از دیگر مَشرب‌های تفسیری است که دو تفسیر نُورالثّقلین و اَلدُّرُّالمَنثور، از جمله تفاسیر معروف روایی هستند. همچنین تفسیر بیانُ السّعادةِ مرحوم جناب گنابادی، از جمله کتاب‌های تفسیریِ فلسفی - عرفانی، بر مبنای حکمت متعالیه است. 🔸 تمام این بزرگوارانی که زحمت کشیدند و مطالبی را ذیل آیات بیان فرمودند، بر اساس وسعت علمی و فکری‌ خودشان، این تفاسیر را نوشتند و این تُراث علمی را به دست من و شما رساندند. شما هم زحمت بکشید، تحقیق بفرمایید، فکر کنید، اهل کار باشید تا ان‌‌‌شاءالله از اینگونه حقایق قرآنی برایتان حاصل شود. 🔹 روایات اهل بیت (ع) و آیات قرآن، همانند بذرهایی هستند که در زمینِ جانِ افراد کاشته می‌شوند و با زحمت و مراقبت، مطابق با جدول وجودی هر شخصی، شکوفا می‌گردند. 🔸 نکته‌ی حائز اهمیّت آن است که انسان نباید صرفاً به یافته‌های خود اعتماد کند و آن‌ها را به عنوان حقایق نهایی در نظر بگیرد بلکه باید تمام یافته‌های خود را به دست اهل فنّی برساند. 🔹 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در درس‌های خود می‌فرمودند که حتّی مکاشفات را هم باید به اهل عصمت و طهارت عرضه کرد چرا که ممکن است در کشف هم، برای غیرِ معصوم اشتباهاتی رخ دهد. 🔸 امّا صاحبان عصمت، مکاشفاتِ آنها و اِخبارِ از مَغیبات، کاملاً مطابق با واقع است و هیچ گاه در آن‌ها خطا رخ نمی‌دهد. 🔹 به همین دلیل، خدای متعال، کسانی را به عنوان پیغامبر خود بر می‌گزیند که دارای قوّه‌ی ملکوتیه‌ی عصمت باشند یعنی نه تنها مرتکب گناه کبیره و صغیره نشوند بلکه در مقام تلقّی وحی، حفظ آن و ابلاغ و بیان آن نیز دچار هیچگونه خطا و اشتباهی نشوند تا پیغام الهی، به عینه، به دست بندگانش برسد که اگر نرسد، در روز قیامت مردم می‌توانند با حق متعال اِحتجاج کنند. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)