eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
NAHJ 20-402-1-24wav.mp3
42.83M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی 🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق) 🔷 جلسه 20-24/ 1402/1 (شب بیست سوم ماه مبارک رمضان) ✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه 💠 آمل - حسینیه کوثر ................................ 🌐مجموعه فرهنگی قائم آمل 🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه هفدهم - شبِ بیستمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۴ 🔸 در جلسات قبل، بیان شد که امام صادق (ع) در پاسخ به صحابه‌ی خود، این نکته را القاء فرمودند که مَطلَع شمس را از راه مَطلَع فجر نیز می‌توان تشخیص داد که آیات پایانی سوره‌ی مبارکه‌ی قدر، رَمز مطلع فجر را القاء فرمود. 🔹 بر اساس این آیات، در شب قدر، تمام ملائکه و همچنین "اَلرُّوحِ مطلق" تنزّل می‌کنند که کلمه‌ی "ملائکه" در اینجا، هم به صورت جمع آمده است و هم با الف و لامِ اِستِغراقیِ جنس آمده که نشان می‌دهد در شب قدر، همه‌ی ملائکه بدون استثناء، به صورت جمعی نازل می‌شوند امّا در غیرِ شب قدر، ملائکه به صورت مُختَلَف، در رفت و آمد هستند یعنی گروه گروه نازل می‌شوند. 🔸 تفسیر و تأويل این آیات کریمه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی قدر را در تفاسیر مختلف دنبال بفرمایید. برخی از تفاسیر، مَشرب کلامی دارند و برخی نیز همانند تفسیر اَلمیزان، تفسیرِ قرآن به خودِ قرآن است. 🔹 تفسیر روایی، از دیگر مَشرب‌های تفسیری است که دو تفسیر نُورالثّقلین و اَلدُّرُّالمَنثور، از جمله تفاسیر معروف روایی هستند. همچنین تفسیر بیانُ السّعادةِ مرحوم جناب گنابادی، از جمله کتاب‌های تفسیریِ فلسفی - عرفانی، بر مبنای حکمت متعالیه است. 🔸 تمام این بزرگوارانی که زحمت کشیدند و مطالبی را ذیل آیات بیان فرمودند، بر اساس وسعت علمی و فکری‌ خودشان، این تفاسیر را نوشتند و این تُراث علمی را به دست من و شما رساندند. شما هم زحمت بکشید، تحقیق بفرمایید، فکر کنید، اهل کار باشید تا ان‌‌‌شاءالله از اینگونه حقایق قرآنی برایتان حاصل شود. 🔹 روایات اهل بیت (ع) و آیات قرآن، همانند بذرهایی هستند که در زمینِ جانِ افراد کاشته می‌شوند و با زحمت و مراقبت، مطابق با جدول وجودی هر شخصی، شکوفا می‌گردند. 🔸 نکته‌ی حائز اهمیّت آن است که انسان نباید صرفاً به یافته‌های خود اعتماد کند و آن‌ها را به عنوان حقایق نهایی در نظر بگیرد بلکه باید تمام یافته‌های خود را به دست اهل فنّی برساند. 🔹 حضرت علّامه حسن‌زاده آملی (ره) در درس‌های خود می‌فرمودند که حتّی مکاشفات را هم باید به اهل عصمت و طهارت عرضه کرد چرا که ممکن است در کشف هم، برای غیرِ معصوم اشتباهاتی رخ دهد. 🔸 امّا صاحبان عصمت، مکاشفاتِ آنها و اِخبارِ از مَغیبات، کاملاً مطابق با واقع است و هیچ گاه در آن‌ها خطا رخ نمی‌دهد. 🔹 به همین دلیل، خدای متعال، کسانی را به عنوان پیغامبر خود بر می‌گزیند که دارای قوّه‌ی ملکوتیه‌ی عصمت باشند یعنی نه تنها مرتکب گناه کبیره و صغیره نشوند بلکه در مقام تلقّی وحی، حفظ آن و ابلاغ و بیان آن نیز دچار هیچگونه خطا و اشتباهی نشوند تا پیغام الهی، به عینه، به دست بندگانش برسد که اگر نرسد، در روز قیامت مردم می‌توانند با حق متعال اِحتجاج کنند. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️ ♦️ - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه‌ السّلام ♦️ ♦️ جلسه هفدهم - شبِ بیستمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق) ♦️ ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۴ تا دقیقه ۲۷ 🔸 خدای متعال در آیه‌ای از سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف می‌فرماید "وَ لَنَسئَلَنَّ الَّذینَ اُرسِلَ اِلَیهِم وَ لَنَسئَلَنَّ المُرسَلین" ما حتماً حتماً حتماً هم از مردمی که انبیاء را به سویشان فرستادیم، سؤال می‌کنیم و هم از خودِ مُرسَلین. 🔹 بنابراین در روز قیامت، نه تنها مردم باید نسبت به اعمالشان پاسخگو باشند بلکه از انبیاء نیز سؤال می‌شود که آیا تمام آنچه را که باید، به مردم رساندید و وظایف خود را به درستی انجام دادید؟ 🔸 زیرا قیامت، قیامتِ تامّ است و همه باید پاسخگو باشند و چه عجیب که فرموده‌اند در روز قیامت، هر امّتی را با پیغمبر، امام و پیشوای خود محشور می‌کنند که "نَحشُرُ کُلَّ أُمَّةٍ بِاِمامِهِم" تمام امّت‌ها را با امام و پیشوایشان می‌آوریم. 🔹 لذا تمام کسانی که در جامعه مسئولیّتی دارند، باید نسبت به اعمالشان پاسخگو باشند و به خاطر تمام اشتباهات و کوتاهی‌های خود، از مردم عذرخواهی کنند. 🔸 در تاریخ آمده است که در زمان حکومت امیرالمؤمنين (ع)، برای برخی از مردم این شُبهه پیش آمد که چطور می‌گویند امیرالمؤمنین نان خشک یا نان و نمک می‌خورد امّا در جنگ‌ها آن قدر نیرو و توان دارد که یکّه و تنها به اندازه‌ی هزار نیرو می‌جنگد؟ پس گویا پشت پرده خبرهای دیگری است. ببینید! نسبت به تمام اعمالمان باید پاسخگو باشیم. 🔹 همچنین نقل شده است که روزی، خانمی به محضر امیرالمؤمنین (ع) رسید و از کارهای شوهرش شکایت کرد و به آقا فرمود: مدّتی است که شوهرم کسب و کار و زندگی را رها کرده است و شبانه‌روز مشغول عبادت و نماز و روزه است و می‌گوید آقای ما علی، اینگونه زندگی می‌کند و من هم باید مثل او باشم. 🔸 حضرت به اطرافیان خود فرمودند که آن مرد را نزد ایشان حاضر کنند و بعد از اینکه اظهارات او را شنیدند، به او فرمودند: من حاکم جامعه‌ی اسلامی هستم و در زیر مجموعه‌ی حکومت من، میلیون‌ها نفر، از فقیر و تنگ‌دست و ثروتمند و توانگر و امثال آن زندگی می‌کنند 🔹 بنابراین به عنوان حاکم اجتماع، باید به گونه‌ای زندگی کنم که اگر حکومت من نتوانست از عهده‌ی رفع تمام مشکلات و گرفتاری‌ها بر آید، لااقل آن کسی که از نظر معیشتی، در پایین‌ترین سطح جامعه است، خجالت نکشد و با خود بگوید علی که حاکم جامعه است، همانند من زندگی می‌کند امّا تو تنها وظیفه‌ی اداره‌ی زندگی خود را داری و باید بر اساس تعهّدت به همسر و فرزندانت، عمل کنی. 🔸 لذا همه‌ی ما باید در پیشگاه الهی پاسخگو باشیم. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا