⭐️ قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ⭐️
♦️ #نهجالولایة - بررسی مستند در شناخت امام زمان علیه السّلام ♦️
♦️ جلسه هفدهم - شبِ بیستمِ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ (ه.ق)
♦️ ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ (ه.ش)
✳️ قسمت چهارم ⬇️⬇️ از دقیقه ۴۲ تا آخر
🔸 اینکه ما با تمام وجود، فرمایشات اهلبیت علیهم السّلام را میپذیریم، به این معنا نیست که به عمق کلام آنها رسیدهایم بلکه به این جهت است که میدانیم آنها صاحب عصمتاند و هرگز خلاف نمیگویند.
🔹 با این حال، خودِ اهلبیت علیهم السّلام با اینکه همیشه کلامشان مطابق با متن واقع است امّا هیچگاه به مردم نفرمودند که بدون تأمّل و چشم و گوش بسته فرمایشاتشان را بپذیرند بلکه میخواهند ما را عاقل و قوی بار بیاورند.
🔸 لذا فرمودند اگر حدیث و کلامی از ما میشنوید، به قلبتان مراجعه کنید ببینید به دلتان مینشیند یا نه. اگر ملائم با دلتان بود و هیچگونه اِشمئزازی نسبت به آن نداشتید، آن را قبول کنید امّا اگر دیدید به دلتان نمینشیند، "فَرُدُّوهُ إلی الله وَ إلی الرَّسُول وَ العالِمِ مِن آل محمّد (ص)" آن را نزد اهلش ببرید.
🔹 حتّی برای تشخیص صحّت مکاشفات نیز، باید آنها را نزد اهل کشف برد. لذا اگر عالِمی همچون شیخالرّئیس هم فرمایشی کرد، باز کلام او به اندازه خودِ اوست. با اینکه درباره ایشان نوشتهاند که این بزرگوار، وقتی سه روز در هر علمی، شاگردی میکرد، روز چهارم در آن علم مجتهد میشد.
🔸 علامه شعرانی (ره) نیز درباره حضرت علّامه حسن زاده آملی (ره) میفرمودند ایشان زمانی که در درسهای بنده شرکت میکردند، وقتی جلسه به اتمام میرسید، مجتهد بیرون میرفتند. که اینها دیگر بسته به ظرفیّت افراد است.
🔹 با این حال، این بزرگواران هیچگاه ادّعا نکردند که ما به تمام حقایق قرآن و روایات اهلبیت علیهم السّلام دست یافتیم. غیر معصوم قابل مقایسه با صاحب عصمت نیست.
🔸 مَثَل غیر معصوم با صاحب عصمت، مَثَل غیر مُجتهد با مُجتهد است. کسی که قوّه اجتهاد برای او پیاده شده، هیچگاه قابل مقایسه با غیر مجتهد نیست هر چند که غیر مجتهد به تمامی احکام شرعی مسلّط باشد.
🔹 غیر معصوم نیز نمیتواند قوّهی عصمتِ معصوم را ادراک کند. فقط حق متعال که خالق عصمت و معصوم است، او را میشناسد. لذا فقط خداوند میتواند امام، انسان کامل و صاحب عصمت را انتخاب کند و پیغمبر، تنها ایشان را به مردم معرّفی میکنند.
🔸 غرض، از شب قدر تا مَطلع فجر، تمامی امور به محضر انسان کامل عرضه میشود. جان انسان کامل، لوح محفوظ نظام هستی است. لوح محفوظ علم اوّلین و آخرین و به تعبیری، علم ما کان و ما یکون است.
🔹 بالاتر از اینها، جان انسان کامل، لوح محفوظ اَعیان ثابِته نیز میباشد. او جامع بین اَعیان ثابته با اَعیان خارج است. حتّی برخی راجع به مقام برزخیّت کبرای پیغمبر اکرم (ص) فرمودند که ایشان، جامع برزخی بین اَعیان ثابته با اَسماء الله هستند و برزخیّت کبری بین مقام واحدیّت با اَحدیّت دارند. به تعبیری رِقّ مَنشور نظام هستی اند.
🔸 حضرت بقية الله (عج) نیز رقّ مَنشور نظام هستی است. جامع تمامی کمالات انبیاء الهی است که از ایشان تعبیر به جامِعُ الکَونَین میفرمایند. هم کَون دنیا و هم کَون آخرت.
🔹 بالاتر از این، ایشان هر دو کَون دنیا و آخرت را خَلع کردند که حتّی ملائکه مقرّبین و بالاتر، ملائکه مُهَیّمین نیز در مقامشان نمیگنجند. ایشان کسی است که ملائکه عالین نیز در ذات او مُستَغرق اند که سَلامٌ هِىَ حَتّى مَطلَعِ الفَجر
والْحَمدُ لله رَبّ الْعالمين
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
🌷 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّس سِرّهُ)
🔰مقالهی استاد آیةالله قزوینی در بیان لیلةالقدر:
🟢 بدان که هر حقیقتی از حقایقِ مُمکنات، به حَسَب نشئآت و عوالِم هستی، دارای مراتبِ مختلفهی وجود است.
🟡 مجمَل آن، سه مرتبه از وجود است:
اوّل= وجودِ عقلیِ مُجرّدِ از مادّه و لَواحِق آن، در عالَم اِبداع است.
🟢 دوم= وجودِ مِثالیِ برزخی است که هرچند حقیقت در این وجود، از مادّه مُجرّد است، لکن تجرّد عقلی ندارد:
🟡 بلکه لواحِق مادّه را از شکل و مقدار دارا است؛ همچون صُوَر خیالیّه که در صُقعِ خیال، وجود دارد.
🟢 و چون مادّهی جسمانیّه در این وجود نیست لذا تأثر و اِنفعال و تَغیُّر در این وجود راه ندارد.
🟡 سوم= وجودِ طبیعیِ مادّی، که حقیقتِ شئ قائم به مادّهی جسمانیّه است. اما موجودیّت در عالَم عقلیِ ابداعی، که از همهی شئون مادّه، مجرّد است؛
🟢 پس حقیقت شئ در آن وجود، تعدّد پذیر نیست بلکه فقط یک فردِ کاملِ تامّ است که جمیعِ خواص و آثار آن نوع، در آن یک فرد، به نهجِ عقلی مُتحقّق است،
🟡 و به منزلهی کلّ افرادِ مادیّهی آن نوع است و در عینِ بَساطَت و وحدت، وجودِ جمعیِ همهی آنان میباشد.
🟢 لیکن در وجودِ مِثالی و طبیعی از برای آن نوع، افراد بسیاری مُتصوّر است که به واسطهی عوارض از هم مُتَمیِّز و جدا هستند.
🟡 باید دانست که این مراتبِ سهگانه از وجود، که برای هر حقیقتی گفتیم، از هم دور و بیگانه نیستند.
🟢 بلکه به حُکم دو قاعدهی مُحکمهی حِکمیّهی اَصالتِ وجود، و اشتراکِ معنویِ آن، نسبتِ وجودِ طبیعی به وجودِ مِثالی، نسبتِ ظِلّ به ذیظِلّ است؛
🟡 و نسبتِ عکس است به عاکِس، و نسبتِ فَرع است به اصل،
🟢 و همچنین نسبتِ وجودِ مِثالی و طبیعی، به وجودِ عقلانیِ اِبداعی، نسبتِ ظِلّ و عکس است به ذیظِلّ و عاکِس.
🟡 که گویا وجودِ عقلانی را فرود آوردهاند و به صورتِ وجودِ مِثالِ طبیعی برآمده است.
🟢 یا آنکه وجودِ طبیعی را بالا بردهاند (که) مِثالی گردیده، و بالاتر رفته و وجودِ عقلی گردیده است.
🟡 این تفاوت از نظر صافی و پاکیِ حقیقت و یا آلودگی و تَنزُّل به حَسَب اختلافِ اقتضائآتِ نشئآتِ عالَمِ وجود، ظهور یافته و البته وجودِ مِثالی و طبیعی از آثار وجودِ عقلی است.
{ادامه دارد}
📗 رسالهی قرآن و لیلةالقدر، صفحه ۱۹، ۲۰
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
🌷 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّسَ سِرّهُ)
🟢 باید دانست که وجودِ عقلانیِ هر حقیقت را رَبّالنّوعِ افراد مِثالی و طبیعیِ آن باید شناخت؛ یعنی مربّی و مُکمّل و صاحبِ عنایت به وجوداتِ مِثالیّه و طبیعیّه، که به منزلهی سایهها و پرتوهای او هستند، میباشد.
🟡 و همیشه فیضِ الهی، از مَجرای وجود عقلانی به آنان میرسد. و همین وجودِ عقلیِ ابداعیِ هر حقیقتی است که در لِسان شَرعِ اَنور، تعبیر به مَلَک مُوکّل گردیده؛ مانند ملک موکّل آب، باد و غیره ...
🟢 فیالمَثَل، انسان، وجودی مادّی و طبیعی دارد که مشهود و محسوس است. و وجودی مِثالی و برزخی دارد که اغلب در رؤیا و خواب دیدن، نمایان میگردد.
🟡 و(انسان) وجودی عقلانیِ صاف از آلایشِ حیوانی و مادّی دارد که تمام صفاتِ انسانیّت را به نحو اَقدس و اَرفع دارد. و به نظر دقیق، حقیقتِ انسان، همان وجودِ عقلیِ ابداعیِ اوست. اما وجود مِثالی و طبیعی، به منزلهی کِدرَت (= تیرگی) و سُفالِه (= اخصّ، پایین و پست) آن وجود است.
🟢 و چون این مطالب خوب دانسته شد و به خاطر سپرده گردید؛ میگوییم حقیقتِ زمان هم، که سال و ماه و هفته و روز و شب و ساعات و دقایق است، همین مراتبِ سهگانه از وجود را داراست.
🟡 اما وجودِ عقلیِ زمان، که بسیار بسیط و غیرقابلِ تعدُّد است آن را دهرِ اَعلَی گوییم. و آن حقیقت، سایهی خود را بر سَر سال و ماه و لیل و نهار گسترده (است) و برای آنان، به منزلهی جان و روح است و یک فرد هم بیشتر نیست.
🟢 و اما وجودِ مِثالیِ زمان، که طرفِ موجوداتِ مثالیّه است، هرچند به بِساطَتِ وجودِ عقلی نیست لیکن از بِساطَت و وَحدت بیبهره نیست. و آن را دَهرِ اَسفَل خوانیم.
🟡 و اما وجودِ مادّیِ طبیعیِ زمان، همین مدّتِ گذشتِ حوادث است. که در آن قبل و بعد، و تقدُّم و تأخُّر، و اِنقسام و تجزیه، و تعدّد تصوّر میشود. و مورد حسابِ مُنجّمین است و فصولِ چهارگانه و سال و ماه و ایّام میباشد.
{ادامه دارد}
📗 رسالهی قرآن لیلةالقدر، صفحه ۲۰، ۲۱
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
🌷 حضرت علامه حسن زاده آملی (قدّس سِرّهُ)
🟢 حال نتیجهی مطالب فوق را که منظور اصلی است، بیان میکنیم و میگوییم بدون شکّ شب قدر که زمانِ مخصوصی از شبهای ماه مبارک رمضان یا غیر آن است، و عَلَیالْاَقوَی شبِ بیست و سومِ شهر صیام است؛
🟡 حقیقتی است که دارای وجودِ عقلانیِ محیط است. و در آن وجود، یکی بیش نیست. ولی محیط به وجوداتِ مِثالیّهی آن شب، که برای نوعی از ملائکه مقرّر است، میباشد.
🟢 و وجودی طبیعی و مادّی و زمانی دارد، که آن شبِ قدرِ ماست که در این عالَم هستیم.
🟡 و سابقاً دانستی که وجودِ طبیعیِ هر حقیقتی، متعدّد است. پس شبِ قدرِ زمانی هم، به اعتبارِ سالها متعدّد است،
🟢 و همچنین به حَسبِ اختلافِ آفاق، (نیز) متعدّد است. یعنی در هر افقی که رؤیتِ هلالِ شهر رمضان واقع میشود، از شبِ رؤیت که بیست و دو شب گذشت، شب بیست و سومِ آن، شبِ قدرِ زمانیِ آن افق است، که یکی از مَظاهر و ظلالِ (=سایه) شبِ قدرِ دَهری است که در عالَم اِبداع است.
🟡 و در افق دیگر، که شبِ دیگری هلال رؤیت شود، شبِ بیست و سوم، در آن افق دیگر، شبِ قدرِ زمانی و طبیعیِ آن افق، است، و مَظهرِ دیگری از مَظاهرِ شبِ قدرِ دَهری است و هکذا ....
🟢 پس، شبِ قدرِ دَهری یکی است. ولی شبِ قدرِ زمانی، در عالَم زمان و طبیعی، به اختلافِ آفاق، متعدّد است. و منافاتی ندارند بلکه، وحدتِ در دَهر، و تعدُّدِ در زمان، از مقتضیّاتِ عالَم دَهر و عالَم زمان است.
🟡 و این معنی اختصاص به شب قدر ندارد بلکه چنانکه اشاره نمودهایم، در همهی حقایقِ اِمکانیّه جاری است.
🟢 خلاصهی سخن آنکه وحدت و بساطَتِ حقایق، از احکام موجودیّت در عالَم مافوقالطّبیعه است. و کَثرتِ تجزیه و تعدّد آنها از احکام و عوارضِ موجودیّت و هستی، در عالَم طبیعت و مادّه است.
🟡 در این مطلب، تأمُّلِ نیک و عمیق لازم است تا به حقیقتِ آن برسند.
📗 رسالهی قرآن و لیلةالقدر، صفحه ۲۱ ، ۲۲
💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا)
NAHJ 21-402-1-25.mp3
23.19M
🔰 فایل صوتی افاضات استاد صمدی آملی
🔶 ماه مبارک رمضان 1402ش (1444 ق)
🔷 جلسه 21-25/ 1402/1 (شب بیست چهارم ماه مبارک رمضان)
✅ موضوع : شرح رساله نهج الولایه
💠 آمل - حسینیه کوثر
................................
🌐مجموعه فرهنگی قائم آمل 🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/4169334897C0926095398