eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
12هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 به ‌مناسبت ۸ شوال ۱۳۴۴ ه. ق ▪️ سالروز تخریب قبور بقیع 🕌موقعیت حرم‌های بقیع ▪️پیش از تخریب توسط آل‌سعود ۱. بیت‌الاحزان(سایه‌بان عزاداری حضرت‌فاطمه در غم پدر) ۲. آرامگاه چهار امام معصوم(ع) ۳. دختر خواندگان پیامبر(ص) ۴. همسران پیامبر ۵. عقیل بن ابی‌طالب و عبدالله بن جعفر بن ابی‌طالب ۶. مالک و نافع ۷. ابراهیم فرزند پیامبر(ص) ۸. حلیمه سعدیه دایه جناب رسول‌الله(ص) 🕌بر روی گنبد هر حرم با رنگ سبز عددگذاری شده است.
▪️مجلس ختم و ترحیم ▪️مرحومه مشهدی فاطمه بهزادی ( غلامی ) 🌹 مادر شهید والامقام حجت الله غلامی 🌹 ▪️با سخنرانی حجة الاسلام والمسلمین حاج محمد حسین صمدی آملی 🔹 شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔸ساعت ۲۰ تا ۲۲ ▪️آمل . حسینیه روستای چندرمحله
🌷 حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی (رضوان الله علیه) 💠 تفسیر ابوالفتوح رازی در ضمنِ کریمه‌‌ی: "يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِنْ رَبِّک"(مائده/۷۱) ♻️ در بیان واقعه‌‌ی غدیر خم، تا آن‌که فرمود: آنگه اِشارت کرد؛ یعنی پیغمبر اکرم (صَلّی الله عَلیهِ وَآلهِ وَسلّم) به امیرالمؤمنین علی (عَلیهِ السّلام) و او را بخوانْد و با خود بر آن منبر برُد 💠 {منبری که از پالان‌‌های شتران جمع کردند و برهم نهادند} و دو بازویِ وی گرفت و او را برداشت بگردانید و بر مردمان عرض کرد، چنان‌که عروس را جلوه کنند. ♻️ "حَتَّى رأیَ النَّاسُ بَيَاضِ إِبْطَيْهِما" (دستها را تا آنجا بالا برد که سفیدی زیر بغل‌‌شان را دیدیم) و ساعتی خاموش می‌‌بود. 💠 چنین گویند که شبلی در روز غدیر نزدیک یکی از معروفان شد از علویان، و او را تهنیت کرد‌. ♻️ آنگاه گفت: یا سیدی تو دانی تا اشارات در آن چه بود که جدّت دستِ پدرت گرفت و برداشت و سخن نگفت؟ 💠 گفت: ندانم. گفت: اِشارت بود به آن‌که زنانی که از جمالِ یوسف بی‌‌خبر بودند، زبانِ ملامت در زلیخا دراز کردند و گفتند: ♻️ "امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها فِی ضَلالٍ مُبِين" (یوسف/۳۱) 💠 او خواست تا طرفی از جمال یوسف به ایشان نماید، مهمانی ساخت و آن زنان را بخوانْد و در خانه‌‌ی دو در بُرد و بنشانْد؛ ♻️ و یوسف را جامه‌‌های سفید در پوشید و گفت برای دل من، از این خانه در رو، و به آن در بیرون شو. 💠 و ایشان را گفت: من می‌‌خواهم تا این دوستِ خود را یک بار بر شما عرض کنم. برای دلِ من، بر او مبرتی(= نیکی) کنید. ♻️ گفتند: چه کنیم؟ گفت: هریک را کاردی و تُرَنجی بدست می‌‌دهم، چون آید هریک پاره‌‌ی ترنج بِبُرید و به او دهید. گفتند: چنین کنیم. 💠 چون (یوسف) از در درآمد و چشم ایشان بر جمالِ او افتاد، خواستند که ترنج ببرند، دست‌‌ها بِبُریدند. ♻️ و حیرت چون برفت، گفتند: "حَاشَ لِلَّهِ مَا هَذَا بَشَرًا إِنْ هَذَا إِلَّا مَلَكٌ كَرِيمٌ"(یوسف/ ۳۲) 💠 گفت(زلیخا) دیدید این، آن است که شما زبانِ ملامت بر من دراز کردید به سبب این: "فَذَلِكُنَّ الَّذِي لُمْتُنَّنِي فِيه" (یوسف/۳۳) ♻️ رسول(عَلیهِ‌‌السّلام) هم این اشارت کرد و گفت: این، آن مرد است که اگر وقتی در حقّ او، سخنی گفتم شما را خوش ننماید و زبانِ ملامت دراز کردید. 💠 امروز بنگرید تا خدای تعالی در حقّ او، چه گفت، او را چه پایه نهاد و چه منزلت داد؛ ♻️ آنگاه گفت: "ألَسْتُ أوْلَى بِكُمْ مِنْ أنْفُسِكُمْ" الخ 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۵۸۱ صفحه ۳۲۸ و ۳۲۹ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌷🌹🍃🌹🌷🍃
🌷حضرت استاد صمدی آملی (حفظه الله تعالی) ▪️ادامه‌‌ی باب معاصی جوارح هدایت شانزدهم، پیرامون مقام رضا ➖ اصل اوّل در مقام رضا: 🌸 در رضای به قضای الهی تأمل کردن در دو اصلِ قانع کننده کفایت می‌‌کند: 🍀 ۱- یکی تأمل کردن در این اصل که در رضا فایده در "حال و مآل" (= اکنون و آینده) است. اما فایده‌‌ی فعلیِ آن (حال) فراغت قلب است؛ 🌸 چون که تو وقتی به قضای الهی راضی نباشی، دائماً دانای مشغول القلب هستی و می‌‌گویی چرا اینجوری شد و چرا چنان نشد. 🍀 پس در قلب تو چه جایی برای ذکر و یاد خدا و عبادت و فکرِ آخرت می‌‌ماند؟ و بهترین چیزی که گفته شد این‌که حسرت خوردن امورِ گذشته و تدبیرِ امور آینده، برکتِ این ساعت تو را می‌‌برد. 🌸 پیامبر ما(ص) به ابن مسعود فرمود: باید همّ خویش را کم کنی زیرا آنچه که مقَدّر شد، می‌‌شود. و آنچه مقدّر نشد، محقّق نمی‌‌شود. 🍀 این همان کلامِ جامع نبوی است که بسیار رسا و گویاست با این‌که لفظ آن کوتاه ولی معنای آن خیلی زیاد است. 🌸 اما فایده‌‌ی رضا در مقام "مآل" و سرانجام، همان ثواب و رضوان خداست که فرمود: 🍀 "خداوند از آنها راضی است و آنان هم از خداوند راضی‌‌اند." و فرمود: "رضوانِ الهی بزرگتر است" 🌸 و آنچه که در سخط است، از همّ و حُزن و ضجرِ(= بی‌‌قراری، ناله) در حلال و از وِزر و عقوبتِ در آخرت بدون فایده، زیرا که قضا اخذ می‌‌شود و به وسیله‌‌ی همّ و سخطِ تو برنمی‌‌گردد. 🍀 قبلاً هم گفته شد که چیزی که نمی‌‌شود باشد، با حیله و تدبیر، شدنی نیست. و آنچه هم که شدنی است، در وقتِ خود، می‌‌شود. 🌸 آن‌کس که برادرِ نادانی است، خودش را به مشقّت می‌اندازد و محزون است. و عاقل هرگز چیز بی‌‌فایده‌‌ی همراه با وِزر و عقوبت را بر راحتیِ قلب و ثواب برنمی‌‌گزیند. 📗 منبع: ، صفحه ۲۹۷ ، راه نجات ، ترجمه متن کتاب شریف « منهاج النّجاة » ملامحسن فیض کاشانی 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌺🌸🍃🌸🌺🍃)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا