✅ تحول در تحصيل (122)؛
⚠️ سند صد و بیست و دوم: گفتاری از آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملى
🔺حوزه هاى طلبگى قدیم، تنها به فقه واصول خلاصه نمى شد. بلکه در کنار این دو، علومى دیگر از قبیل تفسیر، اخلاق، طب، ریاضیات، نجوم و فلسفه در آن رایج و تدریس مى شد. حوزه اصفهان، اساتیدِ فرید و همه فن حریفى داشت که به خوبى از عهده تدریس این علوم، در کنار فقه واصول برمى آمدند. اساتیدى که هم مجتهد و هم در این علوم صاحب نظر بودند، مانند مرحوم آخوندکاشى، جهانگیرخان قشقائى، مرحوم ارباب، مرحوم حاج میرزاعلى آقاشیرازى، مرحوم سیدمحمدباقردرچه اى، مرحوم شیخ محمدخراسانى و مرحوم مدرس جزء نوادر و سرآمد اقران خود بودند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (123)؛
⚠️ سند صد و بیست و سوم: گفتاری از مرحوم آيت الله حاج آقا سيّد رضا بهاءالديني رضوان الله عليه
✅ طلبهاي بايد وارد مسائل اجتماعي بشود که خوب درس هايش را خوانده باشد. ايّام تحصيل نبايد زياد خود را مشغول کرد. طلبه بايد حدّاقل ده سال خوب درس بخواند و تحصيلات خود را کامل کند، بعد اگر خواست به سراغ مسائل اجتماعي برود، مانعي ندارد. در غير اين صورت خسران کرده و به حال اجتماع هم زياد نافع نيست.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
آموزش شیوه مطالعه
یکی از اشتباهات ما در مطالعه و خسته شدن و رها کردن کتاب یا عدم اتمام آن حاصل عدم رعایت شیوه مطالعه صحیح است.
اینکه یک کتاب را از آغاز شروع کنیم به خواندن کار نادرستی است.
در نگارش هر کتاب جملات یا پاراگرافهای هسته توسط مولف نوشته میشود که لا به لای کتاب هستند.
برای درست خوانی کتاب باید در ابتدا آن جملات یا پاراگراف هسته را پیدا کنیم.
چطور میشود جملات هسته را پیدا کنیم؟
راه این است که وقتی یک کتاب جدید را شروع میکنیم از اول کتاب شروع نکنیم بلکه :
ابتدا سر فصل های مهم کتاب را پیدا کنیم.این سرفصل ها در فهرست گاهی به صورت پر رنگ نوشته شده یا اگر پر رنگ هم نباشند عناوین فصول کتاب هستند.
اول عناوین کتاب را در یک برگه می نویسیم و برای عنوان یا سر فصل نصف صفحه خلاصه نویسی می کنیم.
با این کار یک دور اجمالا کتاب را خواندیم.
در مرحله بعد آن مطالبی را که فهمیدیم را پر و بال می دهیم و پیرامون آن مطالب به صورت مداوم مطالب جدید اضافه میکنیم تا کتاب تمام شود.
این روش هم جذابیت داشته و هم کتاب را درست و دقیق می فهمیم.
@tahv1111
✅ تحول در تحصيل (125)؛
⚠️ سند صد و بیست و پنجم: گفتاری از آیت الله نوری همدانی دام عزه
🔶🔹سابق دقيقتر و کاملتر درس ميخواندند!
🔺تأسّف ميخورم که سابقاً افرادي که در حوزه مقدّس قم، درس ميخواندند، نوعاً دقيقتر و کاملتر درس ميخواندند؛ مثلاً ما هنگامي که مکاسب ميخوانديم، تمام حاشيههاي مربوط به مکاسب و تقريرهاي آن را و همچنين در رسائل و کفايه تمام حاشيهها و تقريرهاي مربوط به درس را مطالعه مي کرديم.
🟡 طلّاب قديم، خيلي منظّم و دقيق درس ميرفتند. هيچ درس و بحث را تعطيل نميکردند. براي فصلها و روزهاي تعطيل، درس و بحثِ خاص داشتند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir