#تحول_حوزه #تحول_کتب_حوزه
انتقاد استاد فاضل لنکرانی از طرح تحول در متون درسی:
🔻این حرفها که این روزها در حوزه زده میشود که حلقات به جای #کفایه، ما که برایمان روشن نیست روی چه حسابی این حرف را میزنند؟
🔹من هفت هشت سال پیش، در نجف خدمت حضرت آیت الله سیستانی دام ظله عرض کردم، من شنیدم در نجف قرار بر این شده که به جای رسائل حلقات گذاشته شود؟ فرمودند ابداً، به هیچ وجهی؛ حالا بعضی از مدارس، شاید؛ ولی بنای اصلی حوزه همان رسائل است.
‼️چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسائل و مکاسب و کفایه، ارکان #اجتهاد شده است. اینها بدیل ندارد و بعداً هم بديل نخواهد داشت. اگر ما بخواهیم اینها را جابهجا کنیم کم و زیاد کنیم واقعاً به اجتهاد ضربه زدهایم.
🔺شورای محترم #حوزه اگر میخواهد غنای علمی به این حوزه بدهد که تا به حال نداده، بیاید مباحثی را اضافه کند. مثلاً بگوید کنار مکاسب چند کتاب اقتصادی راجع به مباحث #اقتصادی دربارۀ تورم بورس، حقیقت پول، مالکیت معنوی را طلبه بداند.
✅ تحول در تحصيل (116)؛
⚠️ سند صد و شانزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
🔺در يک جاي شفا، شيخ عنوان ميکند که کساني که از تحصيل ميترسند و ميگويند: بسمان است و نميخواهد ما همه چيز را بدانيم، اين مزاجِ معتدل ندارد؛ يعني مريض است، يک بيماري رواني و روحي يا بيماري دنيازدگي. اين بايد خودش را معالجه کند. انسان نبايد از تحصيل خسته بشود، بخصوص کسي که ميخواهد با منطق وحي و زبان ولايت آشنا بشود.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (117)؛
⚠️ سند صد و هفدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه:
⚠️بنده عرضم اين است که «ره چنان رو که رهروان رفتند». بهترين روش را روش پيشينيان خودمان ميدانم. از حذف بعضي از کتابها که امروزه حذف شده راضي نيستم.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ برخی از کتب مهم و مرجع جهت شناخت علما و دانشمندان علوم مختلف:
اعيان الشيعه
اَلْفَوائدُ الرّضَويّة في اَحْوالِ عُلَماء الْمَذْهَبِ الْجَعْفَريّة
أمل الآمل في علماء جبل عامل + تکمله
آينه دانشوران
تاسيس الشيعه لعلوم الاسلام
تحرير ثاني
دانشنامه تشيع
دانشنامه جهان اسلام
دانشنامه رشد
دائرة المعارف تشيع
دائرةالمعارف بزرگ اسلامي
الذريعة
روضات الجنات في احوال العلماء و السادات
رياحين الشيعه
رياض العلماء و حياض الفضلاء
رَيحانَةُ الاَدَب في تَراجِمِ المَعروفينَ بالكُنيةِ اَوِ اللّقَب
شهيدان راه فضيلت يا شهداء الفضيلة
طبقات اعلام الشيعة
الفوائد الرضويه
كشف الاستار عن وجه الكتب و الاسفار
گلشن ابرار
گنجينه دانشمندان
مجالس المؤمنين
مشاهير دانشمندان اسلام
معارف الرجال في تراجم العلماء و الادباء
منتهي المقال في احوال الرجال، معروف به منتهي المقال
نجوم السماء في تراجم العلماء
نقباء البشر
هَديةُ الْاَحْباب في ذِكْر الْمَعْروفين بِالْكُني وَ الْاَلْقاب وَ الْاَنْساب
بغية الوعاة
نزهة الالباء طبقات الادباء
معجم الادباء
معجم المولفين
مراتب النحويين
مكارم الآثار
قصص العلما
الکنی و الالقاب
الاعلام زرکلی + تتمه
أعيان العصر و أعوان النصر
زندگينامه رجال و مشاهير ايران
نجوم السماء فى تراجم العلماء
تربت پاکان قم
طبقات فحول الشعراء
الشعر و الشعراء
طبقات الأطباء و الحكماء
معجم الادباء
معجم المولفین
فلاسفه شیعه
اعلام اصفهان
معجم اعلام الشیعه
تذکرة الاعیان
زندگينامه رجال و مشاهير ايران
مشاهير مدفون در حرم رضوى
مع علماء النجف الأشرف
معجم الاطباء
وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان
راهنمای دانشوران
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (119)؛
⚠️ سند صد و نوزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه:
طلبه هدفش باید قرآن و روایت باشد. بنده خودم یکی از توفیقاتی که بحمدالله تعالی در محضر دو تن از اساتیدم داشتم، در خدمت روایات بودم. یکی وافی بود که در محضر استاد بزرگوارم جناب آقای شعرانی بودم که ایشان در آن وقت وافی را تحشیه میفرمود. بنده در خدمت ایشان بودم مقداری من میخواندم و ایشان گوش میکردند و گاهی ایشان میخواندند و من گوش میکردم و حواشی را هم که میفرمودند مینوشتند…
بعد از آن در محضر علّامه طباطبائی رضوان الله علیه که بنده با جمعی از آقایان … که ما چندین کتاب بحار را در محضر شریف ایشان از بدو تا ختم خواندیم.
منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی)
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (118)؛
⚠️ سند صد و هجدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه:
🔺این سؤال را افراد گوناگون از آقایان طلّاب مطرح میکنند که ما چه کنیم؟ به آنها عرض میکنم: همّ شما به کتابهای درسی باشد، چون کتابهای درسی کتابهای سنگینی است و عقل وقتی مطالب سنگین را حل کرد، کتابهای ساده و سبک خودبهخود حل میشود. در اینجا باید حرف فهمیدن را آموخت. وقتی حرف فهمیدن را آموختیم، حرفهای دیگر را میفهمیم.
منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی)
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (120)؛
⚠️ سند صد و بیستم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
🔺در ادبيات عرب که رشته اختصاصي آقايان است، بايد بقدري بخوانند که اديب بشوند، زبان فهم بشوند… طلبهاي که دستور زبان عربي را خوانده، به مطالعه کردن و نگاه کردن متون عربي و فارسي بپردازد؛ مثلاً پيشترها مقامات حريري ميخواندند و چه کار خوبي بود! و بسياري از کتابهاي ديوان قدما را در عربي ميخواندند و چه کار خوبي بود! اينها در فهميدن کتابهاي تفسيري و شرح روايات کمک مي کند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
38.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠انسان سازی و تربیت در سیره و بیان آیت الله العظمی بروجردی.
🖇نقل حکایتی جذاب و عجیب در بیان آیت الله شیخ علی اصغر کرباسچیان
📌با عرض پوزش از مشکلی که در بارگذاری کلیپ رخ داده بود.
👇👇👇👇👇
eitaa.com/joinchat/3150512315Cc21bad2f80
✅ تحول در تحصيل (122)؛
⚠️ سند صد و بیست و دوم: گفتاری از آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملى
🔺حوزه هاى طلبگى قدیم، تنها به فقه واصول خلاصه نمى شد. بلکه در کنار این دو، علومى دیگر از قبیل تفسیر، اخلاق، طب، ریاضیات، نجوم و فلسفه در آن رایج و تدریس مى شد. حوزه اصفهان، اساتیدِ فرید و همه فن حریفى داشت که به خوبى از عهده تدریس این علوم، در کنار فقه واصول برمى آمدند. اساتیدى که هم مجتهد و هم در این علوم صاحب نظر بودند، مانند مرحوم آخوندکاشى، جهانگیرخان قشقائى، مرحوم ارباب، مرحوم حاج میرزاعلى آقاشیرازى، مرحوم سیدمحمدباقردرچه اى، مرحوم شیخ محمدخراسانى و مرحوم مدرس جزء نوادر و سرآمد اقران خود بودند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (123)؛
⚠️ سند صد و بیست و سوم: گفتاری از مرحوم آيت الله حاج آقا سيّد رضا بهاءالديني رضوان الله عليه
✅ طلبهاي بايد وارد مسائل اجتماعي بشود که خوب درس هايش را خوانده باشد. ايّام تحصيل نبايد زياد خود را مشغول کرد. طلبه بايد حدّاقل ده سال خوب درس بخواند و تحصيلات خود را کامل کند، بعد اگر خواست به سراغ مسائل اجتماعي برود، مانعي ندارد. در غير اين صورت خسران کرده و به حال اجتماع هم زياد نافع نيست.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
آموزش شیوه مطالعه
یکی از اشتباهات ما در مطالعه و خسته شدن و رها کردن کتاب یا عدم اتمام آن حاصل عدم رعایت شیوه مطالعه صحیح است.
اینکه یک کتاب را از آغاز شروع کنیم به خواندن کار نادرستی است.
در نگارش هر کتاب جملات یا پاراگرافهای هسته توسط مولف نوشته میشود که لا به لای کتاب هستند.
برای درست خوانی کتاب باید در ابتدا آن جملات یا پاراگراف هسته را پیدا کنیم.
چطور میشود جملات هسته را پیدا کنیم؟
راه این است که وقتی یک کتاب جدید را شروع میکنیم از اول کتاب شروع نکنیم بلکه :
ابتدا سر فصل های مهم کتاب را پیدا کنیم.این سرفصل ها در فهرست گاهی به صورت پر رنگ نوشته شده یا اگر پر رنگ هم نباشند عناوین فصول کتاب هستند.
اول عناوین کتاب را در یک برگه می نویسیم و برای عنوان یا سر فصل نصف صفحه خلاصه نویسی می کنیم.
با این کار یک دور اجمالا کتاب را خواندیم.
در مرحله بعد آن مطالبی را که فهمیدیم را پر و بال می دهیم و پیرامون آن مطالب به صورت مداوم مطالب جدید اضافه میکنیم تا کتاب تمام شود.
این روش هم جذابیت داشته و هم کتاب را درست و دقیق می فهمیم.
@tahv1111
✅ تحول در تحصيل (125)؛
⚠️ سند صد و بیست و پنجم: گفتاری از آیت الله نوری همدانی دام عزه
🔶🔹سابق دقيقتر و کاملتر درس ميخواندند!
🔺تأسّف ميخورم که سابقاً افرادي که در حوزه مقدّس قم، درس ميخواندند، نوعاً دقيقتر و کاملتر درس ميخواندند؛ مثلاً ما هنگامي که مکاسب ميخوانديم، تمام حاشيههاي مربوط به مکاسب و تقريرهاي آن را و همچنين در رسائل و کفايه تمام حاشيهها و تقريرهاي مربوط به درس را مطالعه مي کرديم.
🟡 طلّاب قديم، خيلي منظّم و دقيق درس ميرفتند. هيچ درس و بحث را تعطيل نميکردند. براي فصلها و روزهاي تعطيل، درس و بحثِ خاص داشتند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir