✅ تحول در تحصيل (15) (*)
⚠️ سند پانزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما.
———————
🔶🔹بنده به کار تاریخی (در علم) خیلی اعتقاد دارم. این کار، طلبه را به لحاظ فهم کل بستر علم، خیلی جلو می برد. این بحث ها، باعث می شود، طلبه خُلَل و فُرَجِ بحث را بفهمد. چرا الآن، سرِ این سفره نشسته است؟ هر اثری از آثار علمی، چه ویژگی هائی دارد؟ این کار، علاوه بر اینکه اطلاعات ما را افزایش می دهد، قدرت تحقیق در آن علم را نیز به ما یاد می دهد.
🔺من معتقدم، در علم اصول، باید طوری مباحث مطرح شود، که کسی که فرضاً هیچ قوانین نخوانده است، بتواند بفهمد در قوانین چه می گذرد؟ چه نسبتی با معالم دارد؟ آنجا چه کرده؟ بعدش چه کرده است؟ صاحب فصول چکار کرده است؟ در کجا ناظر به هم بوده اند؟ اینها باید در تاریخ علم، به خوبی گزارش شود. البته این کتاب ها باید، با مداقّه های خاص، نوشته شود، نه اینکه هر کسی بنویسد.
✅ تحقیق در متون چیزی است و تحقیق در علم، چیز دیگر. تحقیق در علم یعنی مثلاً بحث معقول ثانی را از ابتدا تا انتها در آن علم، بررسی کنیم؛ یعنی این بحث از کجا شروع شده، چرا شروع شده و سیر تحول و تطور آن چه بوده و به کجا ختم شده است؟
🔺(بنابراین)، متن خوانی باید طوری باشد، که بتواند به ما، پوشش تاریخی بدهد. مثلا قدیم، معالم می خواندند، قوانین می خواندند، بعد از آن، رسائل می خواندند، به اضافه کفایة، این خودش یک تاریخ بود. ما اگر هم نمی خواهیم این سیر را طی کنیم، اما باید کاملاً این هویت تاریخی را پوشش دهیم (یعنی متون جدیدی هم اگر قرار است نوشته شود، باید این هویت تاریخی را از بین نبرد).
——————————————————————-
(*) به دلیل اینکه خلاصه و لبّ مصاحبه ایشان قرار می گیرد، بعضاً جملات و توضیحاتی اضافه می شود اما این اضافات، مخلّ به مقصود نیست.
⚠️ نکته ویژه و نابی که ایشان در این مصاحبه فرموده اند، یکی از دلائل خواندن کتب سنتی است. اینکه: خواندن کتب سنتی، به ما توانائی خاصی می دهد تا بتوانیم تاریخ یک علم و مسائل آن را تحقیقآً بررسی کنیم. کسی که وقت خود را فدای به کتب ضعیف می کند، چگونه می تواند در دریای بیکران کتب، غواصی کند؟
همچنین به مرتبه هر علم نیز باید دقت کرد. مثلا کسی که هنوز ادبیات، و منطق و اصول را با سیر مشخص و سنتی، طی نکرده، و ذهنش پخته نشده، چگونه در کلاس فلسفه می نشنید؟! طلبه سال دوم را با فلسفه چکار؟ تازه در همان فلسفه نیز، به جای اینکه از حکمت مشاء و سپس اشراق شروع کند، چرا مستقیم در سفره فلسفه صدرائی می نشیند؟ و بعد هم سودای عرفان نظری، در ذهن می پروراند؟
⁉️چرا ما کاریکاتوری درس می خوانیم؟! چرا اینقدر عجله داریم؟ به کجا می خواهیم برسیم؟ مگر آنها که عجله کردند، به کجا رسیدند؟ فقط مشتی تصورات بی ربط در ذهنشان شکل گرفت.
———————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
💠 أفقه فقها
[به مناسبت نهم جمادیالأولی سالروز شهادت فقیه نامدار شیعه، شهید اوّل "رضوانالله علیه"]
❖ شیخ شمسالدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. از جمله معروفترین تألیفات وی میتوان به «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» اشاره کرد.
برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند و در دادگاهی وی را به اعدام محکوم کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در روز پنج شنبه نهم جمادیالاولی سال ۷۸۶ هجری به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشتهشد. آنگاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به آتش کشیدند.
📝 در کتاب "جرعه ای از دریا" درباره این فقیه بزرگ، از قول آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی آمده است: 🔻
● مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم میدانند.
● شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مىشويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد.
● كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازهاى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد.
شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مىكند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مىكند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مىدهد كه فقه مثل موم در دستش بود.
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308
@zanjani_net
▫️تذکرات مهم آیت الله العظمی سبحانی راجع به درس خارج و نکاتی راجع به نحوه برگزاری دروس حوزه:🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵نکات راجع به درس خارج
تعریف درس خارج، جایگاه آن و شرائط ورود به آن
🔸 درس خارج درسی است که استاد با آشنا کردن حاضران با انظار موجود کیفیت استنباط را از کتاب و سنت آموزش می دهد و لذا برخی مجتهدان عالیمقام مسئله را طرح می کردند و پس از تشریح موضوع از حاضران نظر می خواستند و پس از سبک و سنگین کردن نظرات، دیدگاه خود را بیان می کردند.
🔸 هدف دروس خارج موارد زیر است:
1. پرورش ملکه اجتهاد
2. تولید نظریه مبتنی بر پایه های علمی
۳. شناخت و به کارگیری شیوه های استدلال
4. تربیت عالمان با توان علمی بالا که عهده دار مسئولیت های دینی در مراکز مختلف بلاد باشد.
🔸 شرکت کننده درس خارج باید سطح را به خوبی خوانده باشند و ممحض در درس و بحث باشند درس را به خوبی دریافت کنند و پس از درس آن را به رشته تحریر در بیاورند و مباحثه انجام دهند و به منابع و همچنین تالیفات و تقریرات فقها به صورت مستمر مراجعه نمایند.
🔸 طلبه های که وارد درس خارج می شوند بر دو نوعند: گروهی از آنها مقدمات و سطوح را به دقت خوانده اند و آمادگی لازم برای ورود به درس خارج را دارند اما گروهی فاقد این شرایطند و لذا درس خارج برای آنان چندان مثمر نیست.
🔸 اگر کسی پس از طی مراحل مقدماتی که از آن به سطوح یاد می شود در درس خارج حداقل ۶ سال به صورت فعال شرکت کند و خودش نیز زحمت بکشد به اجتهاد می رسد.
🔸 درس خارج ترکیبی از آموزش و پژوهش است، لذا آموزش باید با پژوهش همراه باشد.
🔸 دانش های مرتبط با درس خارج عبارتند: کلیات علم رجال، علم درایه، قواعد فقهی، تفسیر آیات الاحکام و آشنایی با متون حدیث.
🔸 یکی از رشته هایی که در علوم و معارف اسلام محور است فقه می باشد و محور های دیگری نیز وجود دارد مانند کلام اسلامی
🔸موضوع درس خارج در وهله اول همان فقه و اصول است البته در درس خارج باید مسائل مستحدثه هم مورد بررسی قرار گیرد.
🔸کسی می تواند استاد درس خارج باشد که چند دوره لمعتین، رسائل و مکاسب را تدریس کرده، ذهن نقاد و حافظه قوی داشته باشد.
🔸 استاد درس خارج قطعاً باید صاحب نظر باشد و وی میتواند در جریان تدریس و تحقیق نظریه ساز نیز باشد.
🔵روش درس خارج
🔸 باید درس خارج به همان روش سنتی مبتنی بر اصول فقه معهود ادامه داشته باشد و باید از اعمال روش های دیگر که می تواند منجر به از بین رفتن فقه و فقاهت شود به شدت پرهیز شود.
🔸أصول فقه که بعضی ها انتقاداتی بر آن دارند اگر به صورت صحیح تدریس شود می توان در دیگر علوم همانند تفسیر و معارف از آن بهره برد ولی باید أصول فقه از مسائل فلسفی تجرید شود زیرا مسائل فلسفی مسائل تکوینی است و أصول فقه مسائل اعتباری و مقداری مبتنی بر حسن و قبح عقلی است.
🔸 دروس خارج باید همچنان به صورت آزاد برگزار شود، البته موسسات و مدارس می توانند به طلاب در تکمیل تلاش علمی کمک نمایند.
🔵درس خارج و پاسخگویی به نیازهای جامعه
🔸 با تربیت عالمان و مجتهدان مورد نیاز جامعه تا حدودی نیاز ها در این زمینه برآورده شده البته در برخی از زمینه ها کمبود هایی هست که باید برای رفع آن برنامه ریزی کرد.
🔸 ضمنا مراکز مرتبط می توانند محصولات علمی درس خارج را رصد و آن را به صورت نظریه قابل استفاده در اختیار مراکز مربوطه قرار دهند و می شود برای تامین این موضوع عده ای را در حوزه موظف نمود.
🔸 راهکار های زیر می تواند در معطوف نمودن درسهای خارج به نیاز ها موثر باشد:
الف . ارتباط علمی با مراکز مختلف علمی حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور
ب . برگزاری همایش و کنفرانس های علمی در موضوعات مورد نیاز
ج . ارتباط علمی و برگزاری جلسات اساتید جوان درس خارج با مراکزی که نیازمند حل مسائل خود در سایه فقه اسلامی هستند.
قم - جعفر سبحانی
1401/08/21
💢لینک #کارگاه_رجال💢
عضو شوید👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/841220267C6105b43850
🌿
🌾💐
🍃☘️🍄
💐🌾🌺🍃🌱
✅ تحول در تحصيل (115)؛
⚠️ سند صد و پانزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
🔺طلبه معشوقش درس و کتاب و استاد است و محضر استاد.
به هوس راست نيايد به تمنّي نشود
کاندرين ره، بسي خون جگر بايد خورد
🔸بايد با عزم و اراده و استقامت پيش رفت. با تنپروري و تجمّلات زندگي و پريشان خاطري نميشود. امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و دنبال آبادي و عمران دنيا باشد؛ اين دو با هم جمع نميشود.
جناب شيخالرئيس ابوعلي سينا در يکي از رسائل خود به نام رساله «سعادت» حديثي را از پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله نقل ميکند: إنّ الحکمه لتنزّل من السماء فلاتدخل قلباً فيه همّ غدٍ. «حکمت از آسمان نازل ميشود، امّا بر قلبي که در آن همّ و غصه فردا هست نازل نميشود.»
نفس مطمئنّه علوم و معارف را ميگيرد. نفس مضطربه به جائي نميرسد. شخص پريشانخاطر عالم نميشود. همِّ واحد ميخواهد. اصولاً تعقّل با تعلّق جمع نميشود.
🔺کتابهاي تذکره را بخوانيد. با شرح حال بزرگان آشنا شويد. ببينيد که در راه معشوقشان که تحصيل علم و کمال است، مشتهيات نفساني را زير پا گذاشتند. اين بود که شيخ طوسي شدند، علّامه حلّي شدند، محقّق طوسي شدند، فارابي شدند، ملّاصدرا شدند، صاحب جواهر شدند
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
#تحول_حوزه #تحول_کتب_حوزه
انتقاد استاد فاضل لنکرانی از طرح تحول در متون درسی:
🔻این حرفها که این روزها در حوزه زده میشود که حلقات به جای #کفایه، ما که برایمان روشن نیست روی چه حسابی این حرف را میزنند؟
🔹من هفت هشت سال پیش، در نجف خدمت حضرت آیت الله سیستانی دام ظله عرض کردم، من شنیدم در نجف قرار بر این شده که به جای رسائل حلقات گذاشته شود؟ فرمودند ابداً، به هیچ وجهی؛ حالا بعضی از مدارس، شاید؛ ولی بنای اصلی حوزه همان رسائل است.
‼️چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسائل و مکاسب و کفایه، ارکان #اجتهاد شده است. اینها بدیل ندارد و بعداً هم بديل نخواهد داشت. اگر ما بخواهیم اینها را جابهجا کنیم کم و زیاد کنیم واقعاً به اجتهاد ضربه زدهایم.
🔺شورای محترم #حوزه اگر میخواهد غنای علمی به این حوزه بدهد که تا به حال نداده، بیاید مباحثی را اضافه کند. مثلاً بگوید کنار مکاسب چند کتاب اقتصادی راجع به مباحث #اقتصادی دربارۀ تورم بورس، حقیقت پول، مالکیت معنوی را طلبه بداند.
✅ تحول در تحصيل (116)؛
⚠️ سند صد و شانزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
🔺در يک جاي شفا، شيخ عنوان ميکند که کساني که از تحصيل ميترسند و ميگويند: بسمان است و نميخواهد ما همه چيز را بدانيم، اين مزاجِ معتدل ندارد؛ يعني مريض است، يک بيماري رواني و روحي يا بيماري دنيازدگي. اين بايد خودش را معالجه کند. انسان نبايد از تحصيل خسته بشود، بخصوص کسي که ميخواهد با منطق وحي و زبان ولايت آشنا بشود.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (117)؛
⚠️ سند صد و هفدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه:
⚠️بنده عرضم اين است که «ره چنان رو که رهروان رفتند». بهترين روش را روش پيشينيان خودمان ميدانم. از حذف بعضي از کتابها که امروزه حذف شده راضي نيستم.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ برخی از کتب مهم و مرجع جهت شناخت علما و دانشمندان علوم مختلف:
اعيان الشيعه
اَلْفَوائدُ الرّضَويّة في اَحْوالِ عُلَماء الْمَذْهَبِ الْجَعْفَريّة
أمل الآمل في علماء جبل عامل + تکمله
آينه دانشوران
تاسيس الشيعه لعلوم الاسلام
تحرير ثاني
دانشنامه تشيع
دانشنامه جهان اسلام
دانشنامه رشد
دائرة المعارف تشيع
دائرةالمعارف بزرگ اسلامي
الذريعة
روضات الجنات في احوال العلماء و السادات
رياحين الشيعه
رياض العلماء و حياض الفضلاء
رَيحانَةُ الاَدَب في تَراجِمِ المَعروفينَ بالكُنيةِ اَوِ اللّقَب
شهيدان راه فضيلت يا شهداء الفضيلة
طبقات اعلام الشيعة
الفوائد الرضويه
كشف الاستار عن وجه الكتب و الاسفار
گلشن ابرار
گنجينه دانشمندان
مجالس المؤمنين
مشاهير دانشمندان اسلام
معارف الرجال في تراجم العلماء و الادباء
منتهي المقال في احوال الرجال، معروف به منتهي المقال
نجوم السماء في تراجم العلماء
نقباء البشر
هَديةُ الْاَحْباب في ذِكْر الْمَعْروفين بِالْكُني وَ الْاَلْقاب وَ الْاَنْساب
بغية الوعاة
نزهة الالباء طبقات الادباء
معجم الادباء
معجم المولفين
مراتب النحويين
مكارم الآثار
قصص العلما
الکنی و الالقاب
الاعلام زرکلی + تتمه
أعيان العصر و أعوان النصر
زندگينامه رجال و مشاهير ايران
نجوم السماء فى تراجم العلماء
تربت پاکان قم
طبقات فحول الشعراء
الشعر و الشعراء
طبقات الأطباء و الحكماء
معجم الادباء
معجم المولفین
فلاسفه شیعه
اعلام اصفهان
معجم اعلام الشیعه
تذکرة الاعیان
زندگينامه رجال و مشاهير ايران
مشاهير مدفون در حرم رضوى
مع علماء النجف الأشرف
معجم الاطباء
وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان
راهنمای دانشوران
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (119)؛
⚠️ سند صد و نوزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه:
طلبه هدفش باید قرآن و روایت باشد. بنده خودم یکی از توفیقاتی که بحمدالله تعالی در محضر دو تن از اساتیدم داشتم، در خدمت روایات بودم. یکی وافی بود که در محضر استاد بزرگوارم جناب آقای شعرانی بودم که ایشان در آن وقت وافی را تحشیه میفرمود. بنده در خدمت ایشان بودم مقداری من میخواندم و ایشان گوش میکردند و گاهی ایشان میخواندند و من گوش میکردم و حواشی را هم که میفرمودند مینوشتند…
بعد از آن در محضر علّامه طباطبائی رضوان الله علیه که بنده با جمعی از آقایان … که ما چندین کتاب بحار را در محضر شریف ایشان از بدو تا ختم خواندیم.
منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی)
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (118)؛
⚠️ سند صد و هجدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه:
🔺این سؤال را افراد گوناگون از آقایان طلّاب مطرح میکنند که ما چه کنیم؟ به آنها عرض میکنم: همّ شما به کتابهای درسی باشد، چون کتابهای درسی کتابهای سنگینی است و عقل وقتی مطالب سنگین را حل کرد، کتابهای ساده و سبک خودبهخود حل میشود. در اینجا باید حرف فهمیدن را آموخت. وقتی حرف فهمیدن را آموختیم، حرفهای دیگر را میفهمیم.
منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی)
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (120)؛
⚠️ سند صد و بیستم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی
🔺در ادبيات عرب که رشته اختصاصي آقايان است، بايد بقدري بخوانند که اديب بشوند، زبان فهم بشوند… طلبهاي که دستور زبان عربي را خوانده، به مطالعه کردن و نگاه کردن متون عربي و فارسي بپردازد؛ مثلاً پيشترها مقامات حريري ميخواندند و چه کار خوبي بود! و بسياري از کتابهاي ديوان قدما را در عربي ميخواندند و چه کار خوبي بود! اينها در فهميدن کتابهاي تفسيري و شرح روايات کمک مي کند.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🌐http://mirath.blog.ir
38.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠انسان سازی و تربیت در سیره و بیان آیت الله العظمی بروجردی.
🖇نقل حکایتی جذاب و عجیب در بیان آیت الله شیخ علی اصغر کرباسچیان
📌با عرض پوزش از مشکلی که در بارگذاری کلیپ رخ داده بود.
👇👇👇👇👇
eitaa.com/joinchat/3150512315Cc21bad2f80