eitaa logo
تحول
22 دنبال‌کننده
191 عکس
21 ویدیو
7 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ گفتاری از علامه حسن زاده آملی پیرامون استاد خویش، مرحوم علامه شعرانی و توصیه به خواندن کتاب شریف "کشف المراد" ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
😭 أفولِ فُحول ✅ گفتاری از استاد گرانقدر، اکبر ثبوت دام عزه از شاگردان مرحوم علامه شعرانی در باب افولِ فُحول علمی در حوزه. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺 راه ارتباطی: @hm1370 🌐 کانال 🔰🔰 ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (1) ⚠️ سند اول: گفتاري از آيت الله العظمي شبيري زنجاني دام ظله الوارف ↙️ ادعا: کتابهاي متأخر، ملّا درست نمي کند! 🔺 معرفی اجمالی آیت الله: 🔸 ايشان که از ملازمان آيت الله سيد صدرالدين صدر و آيت الله بروجردي و آيت الله سيد محمد داماد و آيت الله خوئي رحمة الله علیهم بودند، حدود 40 سال است که به تدريس خارج فقه و اصول اشتغال دارند و در علم رجال و دراية الحديث نيز تبحر ويژه اي دارند که تحقيق کتاب رجال نجاشي و تعليقاتي بر رجال شيخ نيز از آثار رجالي ايشان است. ✅ بخشي از فرمايش ايشان به صورت خلاصه: ↙️ در قديم، کتاب و اثرِ اعلمِ علماي ادوار مختلف را که از تمام جهات ممتاز بود، انتخاب کرده و آن را تدريس مي کردند. "معالم" (اولین کتاب اصولی در روش سنتی)، تا ساليان متمادي تدريس مي شد. آقاي بروجردي رحمه الله، در بروجرد، غير از درس خارج، يک درس معالم هم براي پسرش مي گفته است. معالم، کتابي عالي بود. ادامه دارد... ⚠️ فرمايشات ايشان نشان مي دهد در زمان گذشته، هر کتابي، کتابِ درسي نمي شد. اصولا اينکه کتابي، به صورت دستوري و اجباري و بخشنامه اي، کتاب درسي شود، از بدعت هايي است که در ساليان اخير درست شده است و به محيط علمي حوزه، آسيب زده است. جاي تاسف است که ما چنين سنت هاي حسنه اي را ترک گفتيم. ⁉️ اما چاره چيست؟ چاره آن است که کمر همت ببنديم و با چند طلبه مشتاق، به صورت غير رسمي کتب دقيق گذشته را مطالعه کنيم تا خداوند فرجي برساند. ———————— ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️ 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
نگاه بسیار متعالی آیت الله بروجردی رحمة الله علیه را در تحصیل علوم حوزوی، هر روز برای خود تَکرار(!) کنیم... تذکر همیشه لازم است چون هجمه ها و شبهه ها و راه های انحرافی زیاد است. برخی گمان می کنند، الزاماً پایه 8 بر پایه 1 فضیلت دارد و همین نگاه باعث شده است تا طلبه از همان اول، برای رسیدن به پایه های خیالی بالاتر، عجله کند. اما علمای راستین، چه می گویند؟! !
✅ بسياري از انحرافات فکري که در ذهن و ضمير ما رخ مي نمايد، ناشي از عدم تسلّط بر علوم پايه و محوري؛ يعني ادبيات و اصول و منطق است. چه بسيار حوزويان و دانشگاهيان سرشناسي مي شناسيم که به دليل عدم تسلط بر اين علوم، لاجرم به ورطه گمراهي افتادند با اينکه قصد سوئي هم نداشتند. ⚠️ شواهد نشان مي دهد: خيلي از روشنفکران معاصر، اتفاقاً به حفظ ديانت و معنویت، بسيار علاقمندند اما چون بر علوم پايه تسلّط ندارند، انحرافات بسياري در انديشه آنها به وجود آمده است. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط : @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (10) ⚠️ سند دهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جلالی دام عزه 🔹دانشمند برجسته و متخصص دانش حدیث، رجال و احیای تراث شیعه 🔺البته حلقات کتاب مهمي است و آراي سابقين را مرتب کرده است، خصوصا براي افراد دانشگاهي که نسبت به علم اصول، غريبه هستند، آگاهي ايجاد می شود که سير مباحث چگونه بوده است. ⁉️ اما اين، به اجتهاد چه کار دارد؟ ما براي اجتهاد، يک ترتيب ديگري داشتيم. ما اول معالم مي خوانديم، بعد قوانين، و بعد کتاب شيخ و بعد کفاية و بعد هم علماي ديگر... . ✅ تازه استادها خودشان ملا بودند، خود کفايه را در پيش مجتهدين مي خوانديم. کساني که شاگردان مرحوم نائيني و آقا ضياء و شيخ محمد حسين اصفهاني رحمة الله تعالی علیهم بودند، به ما کفايه درس مي دادند. ⁉️حالا همين حلقات را چه کساني درس مي دهند؟! چه کسي همين حلقات را محکم خوانده، که درس بدهد؟ 🔹 خلاصه حلقات کتاب خوبي است، اما جاي اينها را نمي گيرد. خود سيد هم گفته اگر کسي کفايه بخواند، احتياجي به اين مسائل ندارد. 🔶🔹به هر حال کساني که براي حوزه برنامه ريزي مي کنند، بايد ببينند علماء سابق چکار کرده اند؟ به خصوص اينکه الان طلاب ِ با استعداد زيادي داريم و مي توانند خيلي خوب درس بخوانند و ملّا شوند و نبايد زمينه کار قوي را از آنها گرفت. ✅به نظر بنده، يکسال امتحان کنيد. هر دو برنامه را بگذاريد و طلبه را مخيّر کنيد. طلبه با استعداد خودش، مسير بهتر را انتخاب مي کند، بعد هم آخر سال ببينيد کدام قوي تر هستند؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
🔶🔹مرحوم ملاعبدالله در حاشيه بر تهذیب المنطق تفتازانی، مي فرمايند: «عليک بمطالعة کتب القدماء فإنّ فيها شفاء العليل و نجاة الغليل» 🔺کسي منکر اين نيست که کتب جديد فوائدي دارند يا کتب قديمي نواقصي را در خود جاي داده اند، اما مسئله اين است که ميزان اتقان و عمق و نظريه پردازي هاي دقيق، در کتب قديمي، بسيار فراتر از کتب جديد است، و مي تواند سکوي پرش مناسبي باشد تا دانش پژوه به جولان فکري مناسب دست يابد. به علاوه با مطالعه کتب پيشين، قوت تحقيق و تتبع، در دانش پژوه ايجاد مي شود، تا بتواند نظريات نابی را استخراج، و آنها را با قالب امروزين، عرضه کند. 🔺ما حداقل روشاً، ناچاريم براي فهم ميراث ارزشمند 1400 ساله خود، به کتب علما مراجعه کنيم. با کتاب هاي ضعيف شده و خلاصه شده و بريده شده، نمي توان حرکت کرد و کلام قدما را فهمید. مراجعه نیز، در مراحل مهمی باید در فرآیند آموزشی اتفاق بیفتد. ✅ اثبات شيء نفي ما عدا نمي کند. مي توان در کنار کتب قديمي، برخي از کتب معاصر را نيز که قوت و اتقان شان نزد علما، ثابت شده، مطالعه کرد اما عمده تمرکز بايد بر کتب قدما باشد. ————————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
⁉️ پیگیری روش سنتی؛ مخالفت با اصل ولایت فقیه؟! 😳 🔶🔹برخی با استناد به جملاتی که رهبر انقلاب، در برخی جلسات عمومی مطرح کرده اند، روش سنتی را بالجملة یا فی الجملة، مضر می دانند و تحول در متون حوزوی را که سال های سال است کلید خورده، به عنوان یک افتخار تلقی می کنند و به بنده نیز پیام هایی ارسال می دارند. در پاسخ به این بزرگواران، مطالبی عرض می شود: 1) همانطور که بارها عرض شده، کسی مخالف تحول نیست (بنابراین ما نیز مدافع گفتمان رهبر انقلاب هستیم). مکانیزم روش سنتی، اتفاقاً بر تحول، استوار است. تحول در فکر. دقیقاً به همین خاطر است که این روش، توصیه می کند، باید به سراغ قله ها و فحولِ هر علم رفت. اما اگر هم قرار است، تحولی صورت پذیرد، باید توسط قله های آن علم، صورت بگیرد. قله هایی که به دقت، مبادی تصوریه و تصدیقیه علم را بشناسند، ساختار علم را بدانند، و نسبت به تاریخ آن علم، آگاهی کافی داشته باشند. 🔺مثلا فردی که به خاطر وجود برخی محتواهای ناهنجار (اعتقادی یا اخلاقی)، اشعار فصیح عرب جاهلی را از کتب حوزوی حذف می کند، چطور در قله علم ایستاده است؟ مگر نمی داند که اصلی ترین ملاک ما برای سنجش ادبی، سماع از عرب فصیح است؟! مگر می شود، با حذف اشعاری که مهمترین منبع برای استدلالات ادبی هستند، به قضاوت صائب رسید؟ انصافاً، علمای قبل که این اشعار را می خواندند، با اخلاق تر از ما نبودند؟!! 🧐😂 بنابراین، ما نیز مانند رهبر انقلاب، خواهان تحولیم. اما اینکه این تحول به دست چه کسانی باید انجام شود نیز مهم است و قطعا هم ایشان، مدافع سرسخت این مهم، هستند. تجربه نشان داده است، کسی که دنبال تحول است، اگر علم کافی نداشته باشد، تنها هنری که به خرج می دهد، آن است که کتب را ذره ذره، کم حجم تر کند و چند تیتر و تمرین هم اضافه کند و نمودار بکشد و مطالب را منظم تر کند. انصافاً این است تحول؟ 2) طبق جستجو در بیانات رهبری، و با توجه به اخبار غیر رسمی که از برخی اساتید شنیده می شود، اتفاقاً رهبر انقلاب، هیچ گاه مخالفِ اصل روش سنتی و مطالعه اقوال علما نبوده اند. بنابراین، به این نتیجه می رسیم که برخی مخالفان روش سنتی، فقط سخنانی از ایشان را انتخاب و گزینش کرده اند، که خوشایند آنها بوده است (کل حزب بما لدیهم فرحون!!). به عنوان مثال ایشان فرموده اند: "درس را بايد خواند. يقيناً مطوّل و شرح لمعه و رسائل و مكاسب و كفايه و درسهاي خارجِ معمول سنتيِ ما لازم است. من قبلًا گفتم بي‌مايه فطير است...". ادامه صحبت های ایشان را می توانید در پیوند زیر مطالعه فرمائید: https://eitaa.com/mahvenahv/2277 3) پاسخ دیگر، به تلقی اشتباه برخی بزرگواران در مورد ولایت فقیه برمی گردد. اصلا بنابر فرض مُحال، قبول کنیم که روش سنتی، مورد نهی رهبر انقلاب است (که قطعا چنین نیست). تلقی اشتباه این بزرگواران آن است که گمان می کنند، در مسائل علمی که طبیعتاً باید استدلال آورد، سنجش و تجربه کرد و اقوال مختلف را مورد کاوِش قرار داد، اگر کسی، نظر علمی اش مثلا در نوع و کیفیت تحصیل، با الگوی ولی فقیه تفاوت کند، چنین شخصی ضد ولایت فقیه است!! هیچ فقیهی، از جمله امام خمینی و رهبر انقلاب، اصلاً به چنین تلقی اشتباهی از ولایت فقیه، قائل نیستند. به این بزرگواران، توصیه می شود، در مورد گفتمان ولایت فقیه، کمی بیشتر تحقیق کنند و بی جهت، دیگران را مخالف ولایت فقیه، معرفی نکنند و بدانند، با این تلقی های اشتباه، فقط به هویت دین ضربه می زنند و جلوی بالندگی علمی حوزه های علمیه را می گیرند. 4) اصل در مشرب اصیل و پرافتخار حوزه های علمیه، آزادی بیان، بر اساس احترام متقابل است. آزادی بیانی که سنگ بنای آن از همان سال اول حوزه، در بستر مباحثه اتفاق می افتد. ما از همان ابتدا یاد می گیریم، که الزاماً تلقی ما درست نیست، و دقیقه به دقیقه، منتظریم که نقد شویم. این سنت مبارک را حفظ کنیم و به آن ببالیم. بی جهت، به دیگران، تهمت نزنیم و آنها را از قطار اسلام، خارج نکنیم. 🔺ما متر و سنجه ی ایمان و خلوص دیگران نیستیم. خیلی هنر کنیم، گلیم خود را از آب بیرون بکشیم! پس به کار خود مشغول شویم. صنعتی هستیم، صنعتی درس بخوانیم، سنتی هستیم، سنتی درس بخوانیم. اگر هم نقدی داریم، علمی بیان کنیم. چرا به دیگران، انگ می زنیم؟! ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
✅ تحول در تحصيل (15) (*) ⚠️ سند پانزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه 🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما. ——————— 🔶🔹بنده به کار تاریخی (در علم) خیلی اعتقاد دارم. این کار، طلبه را به لحاظ فهم کل بستر علم، خیلی جلو می برد. این بحث ها، باعث می شود، طلبه خُلَل و فُرَجِ بحث را بفهمد. چرا الآن، سرِ این سفره نشسته است؟ هر اثری از آثار علمی، چه ویژگی هائی دارد؟ این کار، علاوه بر اینکه اطلاعات ما را افزایش می دهد، قدرت تحقیق در آن علم را نیز به ما یاد می دهد. 🔺من معتقدم، در علم اصول، باید طوری مباحث مطرح شود، که کسی که فرضاً هیچ قوانین نخوانده است، بتواند بفهمد در قوانین چه می گذرد؟ چه نسبتی با معالم دارد؟ آنجا چه کرده؟ بعدش چه کرده است؟ صاحب فصول چکار کرده است؟ در کجا ناظر به هم بوده اند؟ اینها باید در تاریخ علم، به خوبی گزارش شود. البته این کتاب ها باید، با مداقّه های خاص، نوشته شود، نه اینکه هر کسی بنویسد. ✅ تحقیق در متون چیزی است و تحقیق در علم، چیز دیگر. تحقیق در علم یعنی مثلاً بحث معقول ثانی را از ابتدا تا انتها در آن علم، بررسی کنیم؛ یعنی این بحث از کجا شروع شده، چرا شروع شده و سیر تحول و تطور آن چه بوده و به کجا ختم شده است؟ 🔺(بنابراین)، متن خوانی باید طوری باشد، که بتواند به ما، پوشش تاریخی بدهد. مثلا قدیم، معالم می خواندند، قوانین می خواندند، بعد از آن، رسائل می خواندند، به اضافه کفایة، این خودش یک تاریخ بود. ما اگر هم نمی خواهیم این سیر را طی کنیم، اما باید کاملاً این هویت تاریخی را پوشش دهیم (یعنی متون جدیدی هم اگر قرار است نوشته شود، باید این هویت تاریخی را از بین نبرد). ——————————————————————- (*) به دلیل اینکه خلاصه و لبّ مصاحبه ایشان قرار می گیرد، بعضاً جملات و توضیحاتی اضافه می شود اما این اضافات، مخلّ به مقصود نیست. ⚠️ نکته ویژه و نابی که ایشان در این مصاحبه فرموده اند، یکی از دلائل خواندن کتب سنتی است. اینکه: خواندن کتب سنتی، به ما توانائی خاصی می دهد تا بتوانیم تاریخ یک علم و مسائل آن را تحقیقآً بررسی کنیم. کسی که وقت خود را فدای به کتب ضعیف می کند، چگونه می تواند در دریای بیکران کتب، غواصی کند؟ همچنین به مرتبه هر علم نیز باید دقت کرد. مثلا کسی که هنوز ادبیات، و منطق و اصول را با سیر مشخص و سنتی، طی نکرده، و ذهنش پخته نشده، چگونه در کلاس فلسفه می نشنید؟! طلبه سال دوم را با فلسفه چکار؟ تازه در همان فلسفه نیز، به جای اینکه از حکمت مشاء و سپس اشراق شروع کند، چرا مستقیم در سفره فلسفه صدرائی می نشیند؟ و بعد هم سودای عرفان نظری، در ذهن می پروراند؟ ⁉️چرا ما کاریکاتوری درس می خوانیم؟! چرا اینقدر عجله داریم؟ به کجا می خواهیم برسیم؟ مگر آنها که عجله کردند، به کجا رسیدند؟ فقط مشتی تصورات بی ربط در ذهنشان شکل گرفت. ———————————- ⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست 🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370 🌐 کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 ↘️https://emirath.ir/
💠 أفقه فقها [به مناسبت نهم جمادی‌الأولی سال‌روز شهادت فقیه نامدار شیعه، شهید اوّل "رضوان‌الله علیه"] ❖ شیخ شمس‌الدین محمد بن مکی عاملی معروف به شهید اول (۷۸۶–۷۳۴ق) از فقهای مشهور شیعه است. از جمله معروفترین تألیفات وی می‌توان به «دروس»، «ذکری» و «لمعه دمشقیه» اشاره کرد. برخی عالمان سنّی به وی اتهام ارتداد زده و طوماری را علیه وی امضا کردند و در دادگاهی وی را به اعدام محکوم کردند. شهید اول با وضع دلخراشی در روز پنج شنبه نهم جمادی‌الاولی سال ۷۸۶ هجری به فتوای قاضی برهان الدین مالکی و تأیید عباد بن جماعه شافعی در میدان قلعه دمشق با شمشیر کشته‌شد. آن‌گاه بدن شریفش را پس از به دار آویختن، سنگ باران کرده و به آتش کشیدند. 📝 در کتاب "جرعه ای از دریا" درباره این فقیه بزرگ، از قول آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی آمده است: 🔻 ● مرحوم حاج آقای ما درباره اینکه أعلم علمای شیعه به طور مطلق در تمام أزمنه کیست، نوشته است: برخی شهید اوّل را اعلم می‌دانند. ● شهيد اول خيلى فوق العاده بود. اگر حواشى ايشان بر «دروس» را ملاحظه كنيد، مبهوت مى‏شويد كه چقدر بر فقه احاطه دارد. ● كتاب دروس شهيد اول ـ كه ناتمام هم ماند ـ بعد از مراجعه به جواهر و همه كتابها، هنوز هم تازه است و مطالب زيادى در آن وجود دارد كه در اين كتابها نيامده است. كتاب دروس كتاب تازه‏اى است و بر فقيه لازم است كه حتى بعد از مطالعه «جواهر الكلام»، به «دروس» مراجعه كند و از مطالب ابتكارى آن بهره ببرد. شهيد در بعضى از نُسَخ دروس حاشيه هايى دارد كه با «منه» مشخص شده است . اين حواشى خيلى قوى است و مثلاً ذكر مى‏كند كه فلان مطلب در كجا ثمره دارد و يك دفعه حدود ده مورد از ثمرات آن را ذكر مى‏كند. اینها شاهد بر احاطه فوق العاده شهيد بر فقه است و نشان مى‏دهد كه فقه مثل موم در دستش بود. 📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص 308 @zanjani_net
▫️تذکرات مهم آیت الله العظمی سبحانی راجع به درس خارج و نکاتی راجع به نحوه برگزاری دروس حوزه:🔻 بسم الله الرحمن الرحیم 🔵نکات راجع به درس خارج تعریف درس خارج، جایگاه آن و شرائط ورود به آن 🔸 درس خارج درسی است که استاد با آشنا کردن حاضران با انظار موجود کیفیت استنباط را از کتاب و سنت آموزش می دهد و لذا برخی مجتهدان عالیمقام مسئله را طرح می کردند و پس از تشریح موضوع از حاضران نظر می خواستند و پس از سبک و سنگین کردن نظرات، دیدگاه خود را بیان می کردند. 🔸 هدف دروس خارج موارد زیر است: 1. پرورش ملکه اجتهاد 2. تولید نظریه مبتنی بر پایه های علمی ۳. شناخت و به کارگیری شیوه های استدلال 4. تربیت عالمان با توان علمی بالا که عهده دار مسئولیت های دینی در مراکز مختلف بلاد باشد. 🔸 شرکت کننده درس خارج باید سطح را به خوبی خوانده باشند و ممحض در درس و بحث باشند درس را به خوبی دریافت کنند و پس از درس آن را به رشته تحریر در بیاورند و مباحثه انجام دهند و به منابع و همچنین تالیفات و تقریرات فقها به صورت مستمر مراجعه نمایند. 🔸 طلبه های که وارد درس خارج می شوند بر دو نوعند: گروهی از آنها مقدمات و سطوح را به دقت خوانده اند و آمادگی لازم برای ورود به درس خارج را دارند اما گروهی فاقد این شرایطند و لذا درس خارج برای آنان چندان مثمر نیست. 🔸 اگر کسی پس از طی مراحل مقدماتی که از آن به سطوح یاد می شود در درس خارج حداقل ۶ سال به صورت فعال شرکت کند و خودش نیز زحمت بکشد به اجتهاد می رسد. 🔸 درس خارج ترکیبی از آموزش و پژوهش است، لذا آموزش باید با پژوهش همراه باشد. 🔸 دانش های مرتبط با درس خارج عبارتند: کلیات علم رجال، علم درایه، قواعد فقهی، تفسیر آیات الاحکام و آشنایی با متون حدیث. 🔸 یکی از رشته هایی که در علوم و معارف اسلام محور است فقه می باشد و محور های دیگری نیز وجود دارد مانند کلام اسلامی 🔸موضوع درس خارج در وهله اول همان فقه و اصول است البته در درس خارج باید مسائل مستحدثه هم مورد بررسی قرار گیرد. 🔸کسی می تواند استاد درس خارج باشد که چند دوره لمعتین، رسائل و مکاسب را تدریس کرده، ذهن نقاد و حافظه قوی داشته باشد. 🔸 استاد درس خارج قطعاً باید صاحب نظر باشد و وی می‌تواند در جریان تدریس و تحقیق نظریه ساز نیز باشد. 🔵روش درس خارج 🔸 باید درس خارج به همان روش سنتی مبتنی بر اصول فقه معهود ادامه داشته باشد و باید از اعمال روش های دیگر که می تواند منجر به از بین رفتن فقه و فقاهت شود به شدت پرهیز شود. 🔸أصول فقه که بعضی ها انتقاداتی بر آن دارند اگر به صورت صحیح تدریس شود می توان در دیگر علوم همانند تفسیر و معارف از آن بهره برد ولی باید أصول فقه از مسائل فلسفی تجرید شود زیرا مسائل فلسفی مسائل تکوینی است و أصول فقه مسائل اعتباری و مقداری مبتنی بر حسن و قبح عقلی است. 🔸 دروس خارج باید همچنان به صورت آزاد برگزار شود، البته موسسات و مدارس می توانند به طلاب در تکمیل تلاش علمی کمک نمایند. 🔵درس خارج و پاسخگویی به نیازهای جامعه 🔸 با تربیت عالمان و مجتهدان مورد نیاز جامعه تا حدودی نیاز ها در این زمینه برآورده شده البته در برخی از زمینه ها کمبود هایی هست که باید برای رفع آن برنامه ریزی کرد. 🔸 ضمنا مراکز مرتبط می توانند محصولات علمی درس خارج را رصد و آن را به صورت نظریه قابل استفاده در اختیار مراکز مربوطه قرار دهند و می شود برای تامین این موضوع عده ای را در حوزه موظف نمود. 🔸 راهکار های زیر می تواند در معطوف نمودن درسهای خارج به نیاز ها موثر باشد: الف . ارتباط علمی با مراکز مختلف علمی حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور ب . برگزاری همایش و کنفرانس های علمی در موضوعات مورد نیاز ج . ارتباط علمی و برگزاری جلسات اساتید جوان درس خارج با مراکزی که نیازمند حل مسائل خود در سایه فقه اسلامی هستند. قم - جعفر سبحانی 1401/08/21 💢لینک 💢 عضو شوید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/841220267C6105b43850 🌿 🌾💐 🍃☘️🍄 💐🌾🌺🍃🌱
تحول در تحصيل (115)؛ ⚠️ سند صد و پانزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺طلبه معشوقش درس و کتاب و استاد است و محضر استاد. به هوس راست نيايد به تمنّي نشود کاندرين ره، بسي خون جگر بايد خورد 🔸بايد با عزم و اراده و استقامت پيش رفت. با تن‌پروري و تجمّلات زندگي و پريشان خاطري نمي‌شود. امکان ندارد انسان بخواهد درس بخواند و دنبال آبادي و عمران دنيا باشد؛‌ اين دو با هم جمع نمي‌شود. جناب شيخ‌الرئيس ابوعلي سينا در يکي از رسائل خود به نام رساله «سعادت» حديثي را از پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله نقل ميکند:‌ إنّ الحکمه لتنزّل من السماء فلاتدخل قلباً فيه همّ غدٍ. «حکمت از آسمان نازل مي‌شود،‌ امّا بر قلبي که در آن همّ و غصه فردا هست نازل نمي‌شود.» نفس مطمئنّه علوم و معارف را ميگيرد. نفس مضطربه به جائي نمي‌رسد. شخص پريشان‌خاطر عالم نمي‌شود. همِّ واحد ميخواهد. اصولاً تعقّل با تعلّق جمع نمي‌شود. 🔺کتابهاي تذکره را بخوانيد. با شرح حال بزرگان آشنا شويد. ببينيد که در راه معشوقشان که تحصيل علم و کمال است،‌ مشتهيات نفساني را زير پا گذاشتند. اين بود که شيخ طوسي شدند،‌ علّامه حلّي شدند،‌ محقّق طوسي شدند، فارابي شدند، ملّاصدرا شدند، صاحب جواهر شدند ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
انتقاد استاد فاضل لنکرانی از طرح تحول در متون درسی: 🔻این حرف‌ها که این روزها در حوزه زده می‌شود که حلقات به جای ، ما که برایمان روشن نیست روی چه حسابی این حرف را می‌زنند؟ 🔹من هفت هشت سال پیش، در نجف خدمت حضرت آیت الله سیستانی دام ظله عرض کردم، من شنیدم در نجف قرار بر این شده که به جای رسائل حلقات گذاشته شود؟ فرمودند ابداً، به هیچ وجهی؛ حالا بعضی از مدارس، شاید؛ ولی بنای اصلی حوزه همان رسائل است. ‼️چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسائل و مکاسب و کفایه، ارکان شده است. اینها بدیل ندارد و بعداً هم بديل نخواهد داشت. اگر ما بخواهیم اینها را جابه‌جا کنیم کم و زیاد کنیم واقعاً به اجتهاد ضربه زده‌ایم. 🔺شورای محترم اگر می‌خواهد غنای علمی به این حوزه بدهد که تا به حال نداده، بیاید مباحثی را اضافه کند. مثلاً بگوید کنار مکاسب چند کتاب اقتصادی راجع به مباحث دربارۀ تورم بورس، حقیقت پول، مالکیت معنوی را طلبه بداند.
تحول در تحصيل (116)؛ ⚠️ سند صد و شانزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺در يک جاي شفا، شيخ عنوان مي‌کند که کساني که از تحصيل مي‌ترسند و مي‌گويند:‌ بس‌مان است و نمي‌خواهد ما همه چيز را بدانيم، اين مزاجِ معتدل ندارد؛‌ يعني مريض است، يک بيماري رواني و روحي يا بيماري دنيازدگي. اين بايد خودش را معالجه کند. انسان نبايد از تحصيل خسته بشود، بخصوص کسي که مي‌خواهد با منطق وحي و زبان ولايت آشنا بشود. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (117)؛ ⚠️ سند صد و هفدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی ✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه: ⚠️بنده عرضم اين است که «ره چنان رو که رهروان رفتند». بهترين روش را روش پيشينيان خودمان ميدانم. از حذف بعضي از کتابها که امروزه حذف شده راضي نيستم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ برخی از کتب مهم و مرجع جهت شناخت علما و دانشمندان علوم مختلف: اعيان الشيعه اَلْفَوائدُ الرّضَويّة في اَحْوالِ عُلَماء الْمَذْهَبِ الْجَعْفَريّة أمل الآمل في علماء جبل عامل‏ + تکمله آينه دانشوران تاسيس الشيعه لعلوم الاسلام تحرير ثاني دانشنامه تشيع دانشنامه جهان اسلام دانشنامه رشد دائرة المعارف تشيع دائرةالمعارف بزرگ اسلامي الذريعة روضات الجنات في احوال العلماء و السادات رياحين الشيعه رياض العلماء و حياض الفضلاء رَيحانَةُ الاَدَب في تَراجِمِ المَعروفينَ بالكُنيةِ اَوِ اللّقَب شهيدان راه فضيلت يا شهداء الفضيلة طبقات اعلام الشيعة الفوائد الرضويه كشف الاستار عن وجه الكتب و الاسفار گلشن ابرار گنجينه دانشمندان مجالس المؤمنين مشاهير دانشمندان اسلام معارف الرجال في تراجم العلماء و الادباء منتهي المقال في احوال الرجال، معروف به منتهي المقال نجوم السماء في تراجم العلماء نقباء البشر هَديةُ الْاَحْباب في ذِكْر الْمَعْروفين بِالْكُني وَ الْاَلْقاب وَ الْاَنْساب بغية الوعاة نزهة الالباء طبقات الادباء معجم الادباء معجم المولفين مراتب النحويين مكارم الآثار قصص العلما الکنی و الالقاب الاعلام زرکلی + تتمه أعيان العصر و أعوان النصر زندگينامه رجال و مشاهير ايران‏ نجوم السماء فى تراجم العلماء تربت پاکان قم طبقات فحول الشعراء الشعر و الشعراء طبقات الأطباء و الحكماء معجم الادباء معجم المولفین فلاسفه شیعه اعلام اصفهان معجم اعلام الشیعه تذکرة الاعیان زندگينامه رجال و مشاهير ايران‏ مشاهير مدفون در حرم رضوى‏ مع علماء النجف الأشرف‏ معجم الاطباء وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان‏ راهنمای دانشوران ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (119)؛ ⚠️ سند صد و نوزدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی ✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه: طلبه هدفش باید قرآن و روایت باشد. بنده خودم یکی از توفیقاتی که بحمدالله تعالی در محضر دو تن از اساتیدم داشتم، ‌در خدمت روایات بودم. یکی وافی بود که در محضر استاد بزرگوارم جناب آقای شعرانی بودم که ایشان در آن وقت وافی را تحشیه می‌فرمود. بنده در خدمت ایشان بودم مقداری من می‌خواندم و ایشان گوش میکردند و گاهی ایشان می‌خواندند و من گوش میکردم و حواشی را هم که میفرمودند می‌نوشتند… بعد از آن در محضر علّامه طباطبائی رضوان الله علیه که بنده با جمعی از آقایان … که ما چندین کتاب بحار را در محضر شریف ایشان از بدو تا ختم خواندیم. منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (118)؛ ⚠️ سند صد و هجدهم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی ✅ علامه حسن زاده رحمة الله علیه: 🔺این سؤال را افراد گوناگون از آقایان طلّاب مطرح میکنند که ما چه کنیم؟ به آنها عرض میکنم: همّ شما به کتابهای درسی باشد، چون کتابهای درسی کتابهای سنگینی است و عقل وقتی مطالب سنگین را حل کرد، کتابهای ساده و سبک خودبه‌خود حل میشود. در اینجا باید حرف فهمیدن را آموخت. وقتی حرف فهمیدن را آموختیم، حرفهای دیگر را می‌فهمیم. منبع: آیینه داران حقیقت (مصاحبه های مجله حوزه با عالمان و دانشوران حوزوی) ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (120)؛ ⚠️ سند صد و بیستم: گفتاری از مرحوم علامه حسن حسن زاده آملی 🔺در ادبيات عرب که رشته اختصاصي آقايان است، بايد بقدري بخوانند که اديب بشوند، زبان فهم بشوند… طلبه‌اي‌ که دستور زبان عربي را خوانده، به مطالعه کردن و نگاه کردن متون عربي و فارسي بپردازد؛ مثلاً پيش‌ترها مقامات حريري ميخواندند و چه کار خوبي بود! و بسياري از کتابهاي ديوان قدما را در عربي ميخواندند و چه کار خوبي بود! اينها در فهميدن کتابهاي تفسيري و شرح روايات کمک مي کند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
38.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠انسان سازی و تربیت در سیره و بیان آیت الله العظمی بروجردی. 🖇نقل حکایتی جذاب و عجیب در بیان آیت الله شیخ علی اصغر کرباسچیان 📌با عرض پوزش از مشکلی که در بارگذاری کلیپ رخ داده بود. 👇👇👇👇👇 eitaa.com/joinchat/3150512315Cc21bad2f80
تحول در تحصيل (122)؛ ⚠️ سند صد و بیست و دوم: گفتاری از آیت الله حاج شیخ عبدالجواد جبل عاملى 🔺حوزه هاى طلبگى قدیم، تنها به فقه واصول خلاصه نمى شد. بلکه در کنار این دو، علومى دیگر از قبیل تفسیر، اخلاق، طب، ریاضیات، نجوم و فلسفه در آن رایج و تدریس مى شد. حوزه اصفهان، اساتیدِ فرید و همه فن حریفى داشت که به خوبى از عهده تدریس این علوم، در کنار فقه واصول برمى آمدند. اساتیدى که هم مجتهد و هم در این علوم صاحب نظر بودند، مانند مرحوم آخوندکاشى، جهانگیرخان قشقائى، مرحوم ارباب، مرحوم حاج میرزاعلى آقاشیرازى، مرحوم سیدمحمدباقردرچه اى، مرحوم شیخ محمدخراسانى و مرحوم مدرس جزء نوادر و سرآمد اقران خود بودند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (123)؛ ⚠️ سند صد و بیست و سوم: گفتاری از مرحوم آيت الله حاج آقا سيّد رضا بهاءالديني رضوان الله عليه ✅ طلبه‌اي بايد وارد مسائل اجتماعي بشود که خوب درس هايش را خوانده باشد. ايّام تحصيل نبايد زياد خود را مشغول کرد. طلبه بايد حدّاقل ده سال خوب درس بخواند و تحصيلات خود را کامل کند،‌ بعد اگر خواست به سراغ مسائل اجتماعي برود،‌ مانعي ندارد. در غير اين صورت خسران کرده و به حال اجتماع هم زياد نافع نيست. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐http://mirath.blog.ir